«Μια μέρα, σύντομα, ίσως σε σαράντα χρόνια, δεν θα ζει κανείς από αυτούς που με έχουν γνωρίσει. Τότε θα είμαι πράγματι νεκρός – όταν δηλαδή δεν θα υπάρχω πια στη μνήμη κανενός. Σκέφτηκα ότι κάποιος, που είναι πολύ ηλικιωμένος είναι το τελευταίο ζωντανό πλάσμα πάνω στη γη που έχει γνωρίσει κάποιο άλλο άτομο ή κάποιo πλήθος ατόμων προσωπικά και που τώρα έχουν φύγει από ζωή. Όταν το άτομο αυτό πεθάνει, πεθαίνει μαζί του και το πλήθος αυτών, εξαφανίζεται από τη ζωντανή μνήμη. Αναρωτιέμαι, για μένα ποιος θα είναι αυτός ο άνθρωπος, τίνος ο θάνατος θα με κάνει να πεθάνω πραγματικά;»

του Τιμίου Σταυρού σήμερα
χρόνια πολλά στους Σταύρους και τισ Σταυρούλες!!
Χαίροις ὁ ζωηφόρος Σταυρός, τῆς εὐσεβείας τὸ ἀήττητον τρόπαιον, ἡ θύρα τοῦ Παραδείσου, ὁ τῶν πιστῶν στηριγμός, τὸ τῆς Ἐκκλησίας περιτείχισμα· δι᾿ οὗ ἐξηφάνισται, ἡ φθορὰ καὶ κατήργηται, καὶ κατεπόθη, τοῦ θανάτου ἡ δύναμις, καὶ ὑψώθημεν, ἀπὸ γῆς πρὸς οὐράνια. Ὅπλον ἀκαταμάχητον, δαιμόνων ἀντίπαλε, δόξα Μαρτύρων Ὁσίων, ὡς ἀληθῶς ἐγκαλλώπισμα, λιμὴν σωτηρίας, ὁ δωρούμενος τῷ κόσμῳ τὸ μέγα ἔλεος.

 Βουτιά στη διεθνή κατάταξη της χώρας για την Υγεία
 
 
– Την ημέρα που  ο πρωθυπουργός μιλούσε στη Βουδαπέστη για τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες της Κυβέρνησής στον τομέα της Υγείας, η χώρα «γκρεμιζόταν» από την 26η στην 41η θέση της παγκόσμιας κατάταξης όπως καταγράφεται από το Πανεπιστήμιο Ουάσιγκτον στο Σιάτλ, όσον αφορά την ικανοποίηση των Στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης σχετικά με την υγεία των πολιτών. 
 
– Ήταν η ίδια μέρα που η «περίφημη»  μεταρρύθμιση των  ΤΟΜΥ αποδείχθηκε ιδιαιτέρως εύθραυστη, αφού οι αιτήσεις στις θέσεις των γιατρών είναι ελάχιστες, με αποτέλεσμα η Κυβέρνηση να αναγκαστεί να δώσει και δεύτερη παράταση για την κατάθεση σχετικών αιτήσεων. 
 
– Ήταν η μέρα που ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος κατηγορούσε  το αντιεμβολιστικό κίνημα για πιθανή «αναζωπύρωση» της ιλαράς στη χώρα μας.

Στις 14 Σεπτεμβρίου, ημέρα κατά την οποία η Εκκλησία τιμά την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού, κάνουμε αυστηρή νηστεία. θεωρείται, μάλιστα, τόσο αυστηρή όπως της Μεγάλης Παρασκευής. Για ποιο λόγο, όμως, νηστεύουμε;Το 326 μ.Χ. η Αγία Ελένη πήγε στην Ιερουσαλήμ για να προσκυνήσει τους Αγίους Τόπους και να ευχαριστήσει το Θεό για τους θριάμβους του γιου της Μεγάλου Κωνσταντίνου. Ο Θείος ζήλος όμως, έκανε την Άγια Ελένη να αρχίσει έρευνες για την ανεύρεση του Τιμίου Σταυρού. Όταν ανακάλυψαν τον Τίμιο Σταυρό τον ύψωσαν μέσα στο ναό σε μέρος υψηλό, για να μπορέσουν να τον δουν και να τον προσκυνήσουν όλοι.

Για την Ανάμνηση λοιπόν της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού νηστεύουμε στις 14 Σεπτεμβρίου, επειδή ο Σταυρός είναι Ανάμνηση του Πάθους του Χριστού. Διότι όπως ο κάθε άνθρωπος που κάνει την ανακομιδή (εκταφή) των λειψάνων ενός συγγενή του (για παράδειγμα του πατέρα του, της μητέρας του και άλλων), λυπάται ενθυμούμενος το πρόσωπο αυτό, έτσι και εμείς οι Χριστιανοί βλέποντες τον Σταυρό και αναλογιζόμενοι ότι ο Χριστός Σταυρώθηκε για εμάς τους αμαρτωλούς και ως Άνθρωπος Έπαθε, ταπεινωνόμαστε και δείχνουμε Συντριβή καρδιάς νηστεύοντες. Οι μεν Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας, επισημαίνουν ότι «η Εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού είναι Ισότιμη με την Μεγάλη Παρασκευή», αφού και τις δύο αυτές Ημέρες τιμούμε εξίσου τα Πάθη και την Σταύρωση του Κυρίου.

Η Νηστεία κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, «δεν γίνεται για το Πάσχα, ούτε για τον Σταυρό, αλλά για τις αμαρτίες μας… επειδή το Πάσχα δεν είναι υπόθεση Νηστείας και πένθους, αλλά ευφροσύνης και χαράς. Για τον λόγο αυτό δεν πρέπει να λέμε ότι πενθούμε για τον Σταυρό. Ούτε για εκείνον πενθούμε. Αλλά για τα δικά μας αμαρτήματα». Επίσης νηστεύουμε για να μιμηθούμε τον Κύριο, ο Οποίος ενήστευσε για σαράντα ημερόνυχτα επάνω στο Σαραντάριον Όρος.

Στη Λιβαδειά βρέθηκε χτες ο Αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα Τζέφρι Πάιατ.

Ερωτηθείς  για τον «αντι-αμερικανισμό» στην Ελλάδα, δήλωσε «αρκετά τυχερός» που υπηρετεί τώρα εδώ που επικρατεί μια «πολύ ισχυρή θετική σχέση» και ότι επωφελείται από το γεγονός ότι Αλ. Τσίπρας και Κυρ. Μητσοτάκης «γνωρίζουν καλά την Αμερική και ποτέ δεν πρόκειται να συμμετάσχουν στον αντι-αμερικανισμό ως πολιτική στρατηγική γιατί δεν λειτουργεί πια».

«Ποιος αμολάει τα άγρια θηρία;» Ένας μύθος επικίνδυνος για τη φύση και τον άνθρωπο

Timber wolves (Canis lupus lycaon), adult with cub, Game Reserve, Bavaria, GermanyΚάθε χρόνο γεμίζουν σελίδες, ιστοσελίδες, blogs και κοινωνικά δίκτυα με «ειδήσεις» για φίδια, αρκούδες, λύκους και τσακάλια που έχουν κατακλύσει, λέει, την ελληνική ύπαιθρο σκοτώνοντας ζώα και τρομοκρατώντας ανθρώπους. Ακούμε μέχρι και για ψύλλους και μεσογειακές φώκιες, που έχουν «απελευθερωθεί» κρυφά και ανεξέλεγκτα από «οικολόγους», απροσδιόριστες οργα- νώσεις και άγνωστα άτομα που κινούνται ύποπτα σε δασικούς δρόμους… Το καλοκαίρι του 2014 ακούσαμε μέχρι και για… «διεθνές σχέδιο οικο-τρομοκρατίας» με στόχο την Ελλάδα, τον τουρι- σμό και την πρωτογενή παραγωγή! Οι συναρπαστικές αυτές ιστορίες δεν είναι μοναδικό προνό- μιο της χώρας μας, αφού παρόμοιες φήμες διακινούνται σε όλη την Ευρώπη, από τις μεσογειακές χώρες μέχρι και τον «αναπτυγμένο» Βορρά.Όμως, δυστυχώς το «αστείο» έχει πολύ σοβαρές και επικίνδυνες προεκτάσεις, αφού θέτει σε κίνδυνο την άγρια ζωή αλλά, τελικά και τους ανθρώπους. Ορισμένοι θεωρούν πως αφού οι «οικολόγοι» πα- ρεμβαίνουν έτσι αυθαίρετα στις φυσικές ισορροπίες, είναι δικό τους «χρέος» να επαναφέρουν την ισορροπία, παίρνοντας τα όπλα και κυνηγώντας παράνομα. Άλλοι πάλι βρίσκουν δικαιολογία να πετούν δηλητηριασμένα δολώματα (φόλες), μια εξολοκλήρου παράνομη πρακτική που μπορεί να θανατώσει πολλά περισσότερα ζώα από αυτά που στοχεύει, εξοντώνοντας άδικα και αδιακρίτως όποιο ζώο φάει είτε τα ίδια τα δολώματα ή τα δηλητηριασμένα θύματα.Τα δηλητηριασμένα δολώματα ειδικά έχουν τεράστιο κόστος για ολόκληρη την αλυσίδα της φύσης. Συχνά πεθαίνουν μικρά και μεγάλα σαρκοφάγα θηλαστικά, κατοικίδια ζώα και στη συ- νέχεια αρπακτικά πουλιά όπως γύπες και μεγάλοι αετοί που θα καταναλώσουν με τη σειρά τους τα κουφάρια των ζώων που δηλητηριάστηκαν (δευτερογενής δηλητηρίαση). Στις περισσό- τερες περιπτώσεις τα πτώματα των θυμάτων λειτουργούν για πολύ καιρό ως θανατηφόρες παγίδες για πολλά ακόμη ζώα. Η ένταση στις ανθρώπινες σχέσεις είναι μια ακόμη σημαντική επίπτωση καθώς όταν πλήττει ζώα προσφιλή στον άνθρωπο, ζώα που τον συντροφεύουν ή και τον στηρίζουν στις δραστη- ριότητές του, γεννά αισθήματα μίσους και ενίοτε και την τάση αυτοδικίας. Έχουν αναφερθεί μέχρι και ανθρωποκτονίες που ξεκίνησαν από μια βεντέτα «δηλητηρίασης».

Στο κείμενο αυτό:

1. Εξηγούμε τους βασικούς λόγους που μπορεί να οδηγήσουν λα- θεμένα στο συμπέρασμα ότι «έχει παρέμβει ανθρώπινο χέρι στη φύση», δηλαδή ότι έχει γίνει «απελευθέρωση άγριων ζώων».2. Περιγράφουμε τις ελάχιστες εξαιρέσεις στις οποίες γίνονται επί- σημες και φανερές απελευθερώσεις ζώων.3. Αναλύουμε τους λόγους γιατί η «απελευθέρωση άγριων ζώων» είναι πρακτικά αδύνατη, κι ότι ακόμα κι αν ήταν εφικτή, δε θα την επιθυμούσε κανένας πραγματικός οικολόγος, γιατί θα είχε πολύ σοβαρούς κινδύνους για τη φύση.

4. Τέλος, κοιτάμε τις αιτίες του πραγματικού προβλήματος και ζητά- με τη δική σας βοήθεια για να γκρεμιστεί ο επικίνδυνος μύθος.

Οι 4 παρανοήσεις

Υπάρχουν κάποια «συμπτώματα» στην ύπαιθρο που λαθεμένα οδηγούν αρκετούς στο συμπέρασμα ότι, «μόνη εξήγηση είναι ότι μεσολάβησε ανθρώπινο χέρι». Ας τα δούμε αναλυτικά:

Παρανόηση 1:

«Αυξήθηκε ο πληθυσμός των άγριων ζώων; Άρα μεσολάβησε ανθρώπινο χέρι!»Παροδικές αυξομειώσειςΟι πληθυσμοί των ζώων παρουσιάζουν φυσιολογικές αυξήσεις ή μειώσεις στον πληθυσμό τους από χρονιά σε χρονιά, όπως γνωρίζουν καλά και οι γεωργοί καθώς το ίδιο ισχύει για τις καλλιέργειες. Αυτό είναι μέρος του φυσικού κύκλου της ζωής. Υπάρχουν ακόμα και περιπτώσεις «πληθυσμιακής έκρηξης», όταν για παράδειγμα αυξάνονται υπερβολικά τα ποντίκια μια περιοχής, γεγονός που οδηγεί την Πολιτεία να τη χαρακτηρίσει ως «αρουραιόπληκτη» και να δώσει διαταγή για την απαγόρευση του κυνηγιού της αλεπούς ως βασικό καταναλωτή των ποντικών. Τέτοιες διακυμάνσεις συνήθως είναι παροδικές και εξισορροπούνται τα επόμενα χρόνια. Μόνο μακροχρόνια προγράμματα παρακολούθησης μπορούν να δείξουν ότι πράγματι ένα είδος έχει σταθερή αύξηση στον πληθυσμό του.Φυσική διαδικασίαΥπάρχουν περιπτώσεις όπου πληθυσμοί άγριων ζώων δείχνουν μια τοπική αύξηση, λόγω ανατροπής στις φυσικές ή ανθρωπογενείς συνθήκες που αντιμετωπίζουν. Για παράδειγμα, τα φίδια σε ορισμένες περιοχές μπορεί να έχουν αυξηθεί επειδή με τα φυτοφάρμακα και τη λαθροθηρία έχουν εξολοθρευτεί οι θηρευτές τους, όπως τα αρπακτικά πουλιά. Ακόμα, η εγκατάλειψη ανθρώπινων δραστηριοτήτων (π.χ. εγκαταλελειμμένα χωράφια, κλειστά σπίτια σε χωριά) μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των ερπετών αφού πια δεν υπάρχουν άνθρωποι των οποίων η παρουσία και μόνο να τα φοβίζει και να τα απωθεί. Αντίθετα με τις διαδόσεις για«απελευθέρωση» ειδών, σε αρκετές περιπτώσεις η αύξηση του αριθμού ζώων που είναι προστατευόμενα (π.χ. λύκος, αρκούδα) ή θηρεύσιμα είδη (π.χ. αγριογούρουνο) αποτελεί φυσική διαδικασία. Οφείλεται κυρίως στη σταδιακή δημιουργία κατάλληλων βιοτόπων, λόγω της εγκατάλειψης των παραδοσιακών δραστηριοτήτων του πρωτογενή τομέα (κτηνοτροφία, γεωργία) αλλά και της εφαρμογής του νομικού καθεστώτος προστασίας ή διαχείρισης των εν λόγω ειδών.

Παρανόηση 2:

«Άγρια ζώα τώρα ζουν κοντά στον άνθρωπο; Άρα τα εκθρέψανε άνθρωποι!»Ας πάρουμε το παράδειγμα του λύκου. Το γεγονός ότι τα τελευ- ταία χρόνια αυτό το άγριο ζώο έχει θεαθεί κοντά σε ανθρώπινους οικισμούς, κάποιοι το ερμηνεύουν ως ένδειξη ότι έχει εκτραφεί και απελευθερωθεί από ανθρώπους. Κι όμως, στην πραγματικότητα στην Ελλάδα ο λύκος δεν ήταν ποτέ το «μοναχικό ζώο στο μακρινό δάσος». Πάντα ζούσε κοντά στην ανθρώπινη δραστηριότητα, εκεί όπου έβρισκε την τροφή του: κυρίως κτηνοτροφικά ζώα ελεύθερης βοσκής, πτώματα ζώων από σταυλισμένες εγκαταστάσεις, άλλα μικρότερα θηλαστικά και, όχι σπάνια, κυνηγετικούς ή αδέσποτους σκύλους. Γι’ αυτό και πάντα υπήρχαν και οι σκύλοι φύλαξης, όπως ο Ελληνικός Ποιμενικός, για να προστατεύουν τους αγρότες. Επομένως, το ότι άγρια ζώα βρίσκονται κοντά στον άνθρωπο δεν είναι ένδειξη κάποιας «απελευθέρωσης», αλλά ότι πλησιάζουν στις περιοχές όπου η διαθεσιμότητα τροφής είναι υψηλή και συνεχής σε ετήσια βάση.

Παρανόηση 3:

«Ζώα που βλέπουμε για πρώτη φορά; Άρα, πρόκειται για εξωτικά είδη που απελευθερώθηκαν!»Αν πάρουμε για παράδειγμα τα φίδια, 23 διαφορετικά είδη εξαπλώνονται στην Ελλάδα, οπότε υπάρχει πάντα η πιθανότητα να αντικρίσουμε ένα ζώο που μας φαίνεται νέο και διαφορετικό. Παρόλα αυτά, είναι αλήθεια ότι σε λίγες περιπτώσεις κάποια «εξωτικά είδη» εμφανίζονται όντως για πρώτη φορά. Πρόκειται για εξωτικά κατοικίδια, μια νέα και καταστροφική μόδα, που έχει ως αποτέλεσμα φίδια, ιγκουάνα ή άλλα ζώα να το σκάνε από τους ιδιοκτήτες τους ή να εγκαταλείπονται στη φύση, τρομάζοντας τον περίγυρο. Πρόσφατο και ενδεικτικό το παράδειγμα του κροκόδειλου Σήφη στην Κρήτη!Τα εγκαταλειμμένα αυτά κατοικίδια δεν είναι πάντα επικίνδυνα για τον άνθρωπο και συνήθως δεν καταφέρνουν να επιζήσουν στη φύση, όμως ο κίνδυνος για ανατροπή των φυσικών ισορροπιών είναι σημαντικός. Παράδειγμα τέτοιας ανατροπής είναι οι αμερικάνικες νεροχελώνες που επιζούν εις βάρος των ιθαγενών ειδών, μειώνοντας τους πληθυσμούς τους. Η εγκατάλειψη εξωτικών ζώων είναι μια ανεύθυνη και παράνομη πράξη. Τόσο η μόδα των εξωτικών κατοικιδίων, όσο και η συλλογή ζώων με στόχο το παράνομο εμπόριο άγριων ζώων (ορισμένα τέτοια περιστατικά έχουν αναφερθεί και στη χώρα μας), βρίσκει κάθετα αντίθετες τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, που κινητοποιούνται διεθνώς για να σταματήσουν τέτοια περιστατικά!

Παρανόηση 4:

«Μα τους είδαν, υπάρχουν μαρτυρίες!»

«Ο φίλος/ κτηνοτρόφος/ συγγενής/ κάτοικος, κ.ο.κ είδε ένα όχημα που κινιόταν περίεργα σε μια απομονωμένη περιοχή και μετά εμφανίστηκαν λύκοι στην περιοχή.»

Όσες φορές έχουμε ακούσει τέτοιες αναφορές, έχουμε προσπαθήσει να διερευνήσουμε το θέμα, γιατί πρόκειται για μια πρακτική παράνομη και επικίνδυνη για τις φυσικές ισορροπίες. Όμως, ποτέ οι έρευνές μας δεν έχουν φέρει αποτέλεσμα: όταν ρωτάμε, μαθαίνουμε ότι ο «μάρτυρας» ενημερώθηκε από κάποιον άλλο που με τη σειρά του το άκουσε από κάποιον τρίτο… Ως τώρα δεν έχουμε ποτέ διαβάσει απευθείας μαρτυρία τέτοιου γεγονότος. Πάντα προσπαθούμε να διαλευκάνουμε τέ- τοιες κατηγορίες, ακριβώς για να μη μένει μετέωρη η υποψία.

Πραγματικές απελευθερώσεις

Επιστροφή πληγωμένων ζώων στη φύσηΥπάρχουν και συγκεκριμένες περιπτώσεις όπου ένα πληγωμένο ζώο επιστρέφει στη φύση μετά από την επιτυχή περίθαλψή του. Πρόκειται για περιστατικά που όχι μόνο δεν γίνονται κρυφά αλλά αντίθετα διαφημίζονται για να ενημερωθεί ο κόσμος για συγκεκριμένους κινδύνους για την άγρια ζωή, όπως η λαθροθηρία, τα μη μονωμένα καλώδια μεταφοράς ρεύματος ή τα τροχαία, όσο και για την ανάγκη διατήρησης σπάνιων και απειλούμενων ειδών. Οργανώνονται μετά από ενημέρωση και άδεια από το εκάστοτε τοπικό δασαρχείο και συνήθως υλοποιούνται από τα Κέντρα Περίθαλψης Άγριων Ζώων με συμμετοχή πολιτών, σχολείων κλπ.ΚυνηγοίΕίναι επίσης γνωστό ότι απελευθερώσεις ζώων κάνουν και οι κυνηγοί εμπλουτίζοντας περιοχές με θηρεύσιμα είδη (π.χ. φασι- ανοί, πέρδικες, αγριόχοιροι).Eπίσημα προγράμματα επανεισαγωγήςΕπίσημα προγράμματα επανεισαγωγής εγκρίνονται αποκλειστικά και μόνο σε χώρες, περιοχές και περιπτώσεις που κάποια είδη έχουν ήδη εξαφανισθεί ή βρίσκονται στα όρια της εξαφάνισης. Τέτοια προγράμματα δεν έχουν υλοποιηθεί στην Ελλάδα. Υπάρχουν όμως παραδείγματα στην Ευρώπη που αφορούν διάφορα είδη γυπών και μεγάλων αρπακτικών πουλιών, μεγάλα θηλαστικά όπως λύγκες κλπ, τα οποία στηρίχθηκαν σε μακρόχρονες προσπάθειες και επίσημη συνεργασία κρατικών, πανεπιστημιακών και περιβαλλοντικών φορέων. Όταν βάσει μελετών αποδειχθεί ότι για να μην εξαφανιστούν κάποια είδη χρειάζεται να απελευθερωθούν άτομα στη φύση για να επανέλθει κάποιος πληθυσμός, τότε θεωρητικά υπάρχει η δυνατότητα, με επίσημη κρατική άδεια και εποπτεία από το Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, να οργανωθούν προγράμματα επανεισαγωγής. Φυσικά, τέτοια προγράμματα δε θα γίνονταν κρυφά, αλλά απαιτούν τη συναίνεση της τοπικής κοινωνίας και την αποτελεσματική και ουσιαστική συνέργεια των τοπικών φορέων.Είναι χαρακτηριστικό ότι τέτοιες κινήσεις απαιτούν να μελετηθούν πρώτα αναλυτικά όλοι οι πιθανοί κίνδυνοι για τις τοπικές ισορροπί- ες από την πιθανή ανατροπή που μπορεί να φέρει η εισαγωγή ενός νέου είδους. Η επιστήμη της οικολογίας γνωρίζει καλά ότι μια τέτοια κίνηση, όταν δεν γίνει μελετημένα, είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει πολύ μεγαλύτερη ζημιά παρά όφελος στην αλυσίδα της ζωής.Και να θέλαμε… δε θα μπορούσαμε!

Ακόμα και να ήθελε κάποιος να απελευθερώσει ανεξέλεγκτα άγρια ζώα, θέτοντας σε κίνδυνο τις φυσικές ισορροπίες της υπαίθρου, θα ήταν εφικτό κάτι τέτοιο; Ας σκεφτούμε τα πρακτικά προβλήματα:

Η συλλογή είναι παράνομη:Τα ζώα που συνήθως υποτίθεται ότι απελευθερώνονται είναι προστατευόμενα είδη των οποίων η σύλληψη, συλλογή κι αιχμαλωσία είναι παράνομη! Πέρα από παράνομη, είναι και πολύ δύσκολη. Τα είδη αυτά είναι σπάνια και δεν είναι καθόλου εύκολο να βρει κανείς και να αιχμαλωτίσει με επιτυχία τα απαραίτητα ενήλικα ζευγάρια …Η αιχμαλωσία δεν είναι «παίξε-γέλασε»:Ας υποθέσουμε ότι παρόλα αυτά ο «οικολόγος» έχει καταφέρει να βρει και να συλλέξει τα ζώα που θέλει. Κάπου θα πρέπει να τα φυλάξει μέχρι να αναπαραχθούν και να δώσουν απογόνους. Αυτό σημαίνει ότι εξασφαλίζει ικανοποιητική τροφή κι έχει κατασκευάσει κατάλληλες εγκαταστάσεις, που θα προσομοιάζουν στο φυσικό περιβάλλον, προκειμένου τα ζώα να μπορούν να ζευγαρώσουν, αλλά και θα τα προστατεύουν από ασθένειες, φυσικούς θηρευτές, και από τα… αδιάκριτα μάτια (αφού μιλάμε για μια κρυφή επιχείρηση). Όμως το μέγεθος αλλά και το κόστος συντήρησης αυτών των εγκαταστάσεων είναι απαγορευτικό ακόμη και για οργανωμένους ζωολογικούς κήπους, οι οποίοι συχνά αποτυγχάνουν να αυξήσουν τους πληθυσμούς των ζώων τους!Απελευθέρωση:Ο λόγος που έχουν μειωθεί τα άγρια ζώα σε μια περιοχή είναι ότι το περιβάλλον εκεί δεν είναι πια ευνοϊκό, π.χ. λόγω έλλειψης τροφής. Τότε, η τύχη των ζώων που θα απελευθερωθούν εκεί θα είναι μάλλον και πάλι η εξαφάνιση, αφού ο αυξημένος ανταγωνισμός για περιορισμένους πόρους το πιθανότερο να οδηγήσει σε μεγαλύτερη θνησιμότητα. Για αυτό το λόγο άλλωστε πρωταρχικό μέλημα οποιασδήποτε σοβαρής προσπάθειας αποκατάστασης των πληθυσμών ενός είδους είναι οι δράσεις διατήρησης ή βελτίωσης των φυσικών του βιοτόπων.

Το αληθινό πρόβλημα

Οι ζημιές των κτηνοτρόφων δεν είναι φανταστικές

Καμιά βιομηχανία αναπαραγωγής και απελευθέρωσης ζημιογόνων ή επικίνδυνων ζώων δεν υπάρχει στην Ελλάδα. Αν κάποια ζώα μας προκαλούν ζημιές ή αν φοβόμαστε κάποια άλλα, ας δούμε τα πραγματικά αίτια.Τα μεγάλα σαρκοφάγα θηλαστικά της Ελλάδας βασίζονται τροφικά στα κτηνοτροφικά ζώα, στους σκουπιδότοπους, στα υπολείμματα σφαγείων κ.λπ., με αποτέλεσμα οι ζημιές σε αιγοπρόβατα, βοοειδή ή και μελίσσια (από αρκούδες) να είναι ανα- πόφευκτες. Επίσης, τα άγρια ζώα αλλάζουν συμπεριφορές στην προσπάθειά τους να προσαρμοστούν και να επιβιώσουν, σε ένα φυσικό περιβάλλον το οποίο οι άνθρωποι αλλάζουμε με τις δραστηριότητές μας. Φυσικά θα βασίζονταν και σε άλλες τροφικές πηγές αν υπήρχαν άφθονες, πχ. ζαρκάδια. Η κατάσταση επιδει- νώνεται από το γεγονός ότι σε μικρές χώρες όπως η Ελλάδα δεν υπάρχουν μεγάλες εκτάσεις χωρίς ανθρώπινες δραστηριότητες.Αξίζει να σημειώσουμε ότι πολλές επιθέσεις σε κοπάδια κτηνοτρόφων σε όλη την Ελλάδα έχει αποδειχτεί ότι γίνονται όχι μόνον από λύκους, αλλά και από άγρια αδέσποτα σκυλιά. Πρόκειται για παρατημένα και εξαγριωμένα πλέον ζώα που οργανώνονται σε αγέλες αναζητώντας τροφή. Τα συναντάμε δυστυχώς σε όλη την Ελλάδα και βέβαια και σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν λύκοι ή τσακάλια, πυροδοτώντας τις φήμες για απελευθερώσεις.

Ζημιές γίνονται, όμως η διαιώνιση του μύθου των «απελευθερώσεων» δε μας βοηθά να λύσουμε το πρόβλημα. Αντίθετα, δί- νει δικαιολογία στο παράνομο κυνήγι και στις φόλες, δραστηριότητες που κινδυνεύουν να φέρουν πολλαπλάσιο κόστος στη φύση και στον άνθρωπο.

Η σωστή αντιμετώπιση: αναζητώντας τη συνύπαρξη

Πολλές αγροτικές κοινωνίες στην Ελλάδα έχουν καταφέρει να συνυπάρξουν με την άγρια ζωή. Οι κτηνοτρόφοι που γνωρίζουν καλά τις περιοχές τους και μαθαίνουν τις συνήθειες των άγριων ζώων, αναπτύσσουν απλές αλλά αποτελεσματικές μεθόδους προφύλαξης, όπως τη χρήση των ποιμενικών σκύλων. Έτσι, πολλές τοπικές κοινωνίες έχουν δείξει ανοχή σε είδη όπως ο λύκος και η αρκούδα, γεγονός που τις τιμά. Αντίθετα, σε άλλες περισσότερο ανεπτυγμένες οικονομικά χώρες, τα είδη αυτά εξαφανίστηκαν εξαιτίας του ανθρώπου. Βέβαια, όπου η προφύλαξη δεν είναι αρκετή, υπάρχει η δυνατότητα αποζημιώσεων για επιθέσεις από λύκους και αρκούδες από τον ΕΛΓΑ.Για μας είναι ξεκάθαρο ότι δεν μπορεί να υπάρξει προστασία ζώων και φυτών χωρίς τη συναίνεση και ενεργή συμμετοχή των κατοίκων μιας περιοχής. Στόχος μας είναι οι πολίτες να γίνονται συμμέτοχοι στην προστασία του φυσικού πλούτου της υπαίθρου. Απελευθερώσεις που θα προκαλούσαν τεχνητά μεγάλη τοπική αύξηση του πληθυσμού ειδών της άγριας πανίδας όχι μόνο θα προκαλούσαν ζημιά στη φύση, ανατρέποντας τις φυσικές ισορροπίες, αλλά και θα αύξαναν άμεσα και σημαντικά τις ζημιές στη παραγωγή, με αποτέλεσμα να ενοχοποιείται η άγρια ζωή και έτσι τελικά να υπονομεύεται η προσπάθεια διατήρησής της. Μια οικολογική οργάνωση δε θα υιοθετούσε ποτέ μια τόσο ανεύθυνη πρακτική που θα έβλαπτε τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, τους πιο απαραίτητους συμμάχους για την προστασία της άγριας ζωής.

Γίνετε συμμέτοχοι στη λύση!

Βοηθήστε μας να γκρεμίσουμε τον επικίνδυνο μύθο των απελευθερώσεων! Την επόμενη φορά που θα ακούσετε μια τέτοια φήμη, παροτρύνετε αυτόν που τη διακινεί να φέρει αποδείξεις, φωτογραφίες, ή οποιοδήποτε στοιχείο που να μπορεί να ελεγχθεί και να διερευνηθεί από την αστυνομία και το δασαρχείο. Ενθαρρύνετε τον κόσμο που πιστεύει στη φήμη αυτή να κάνει μια σοβαρή καταγγελία, ώστε να διαλευκανθεί και να δουν όλοι τελικά αν ήταν αληθινή ή όχι. Όλοι θα ωφεληθούμε όταν απαλ- λαγούμε από αυτόν τον επικίνδυνο μύθο.

Αυστηρή νομοθεσία και ειδικές άδειεςΗ πλούσια πανίδα και χλωρίδα της Ελλάδας προστατεύεται από ένα ευρύ θεσμικό πλαίσιο σε εθνικό, ευρωπαϊκό αλλά και διεθνές επίπεδο. Βασικό εργαλείο προστασίας σε αυτά τα νομικά κείμενα αποτελεί η απαγόρευση της σύλληψης, της θανάτωσης, της παρενόχλησης, της συλλογής, της εκρίζωσης, της κοπής, της αρπαγής αυγών και βέβαια και του εμπορίου αυτών των ειδών. Για το λόγο αυτό προβλέπεται η έκδοση αδειών, οι οποίες είναι υποχρεωτικές για οποιαδήποτε δράση αφορά σε προστατευόμενα ή απειλούμενα είδη, όπως είναι τα μεγάλα θηλαστικά, η πλειονότητα των ερπετών της Ελλάδας, πολλά είδη πτηνών και πολλά φυτά, ιδιαίτερα αν περιλαμβάνει σύλληψη άγριων ζώων για ερευνητικούς σκοπούς και στη συνέχεια την απελευθέρωση τους στη φύση. Οι άδειες αυτές εκδίδονται από τις αρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΑΠΕΝ) μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου και δημοσιεύονται με ανάρτηση στο Δι@υγεια. Είναι έγγραφα συγκεκριμένα και προσωπικά καθώς αναφέρουν μεταξύ άλλων το ονοματεπώνυμο του ερευνητή, το σκοπό της έρευνας, την περιοχή και το χρονικό διάστημα διεξαγωγής της έρευνας και βέβαια το είδος ή τα είδη που θα μελετηθούν, το αν απαιτείται ή όχι η συλλογή ή σύλληψη και κατοχή φυτικού ή ζωικού είδους και αν ναι τον αριθμό και το είδος των απαιτούμενων δειγμάτων από κάθε ζωικό ή φυτικό είδος.Οι ερευνητές επιστήμονες που μελετούν και δρουν για να προστατεύουν τα είδη άγριας πανίδας διαθέτουν υποχρεωτικά τέτοιες άδειες. Οι δημόσιες φωτογραφίες ή βίντεο επιστημόνων να δακτυλιώνουν, να τοποθετούν πομπούς, να περιθάλπουν τραυματισμένα άγρια ζώα και, αν θεραπευτούν, να τα απελευθερώνουν ξανά στη φύση, αποσκοπούν στο να ευαισθητοποιήσουν και να ενημερώσουν το κοινό για την προστασία των άγριων ζώων. Δεν πρέπει να θεωρούμε ότι οι άνθρωποι αυτοί διαχειρίζονται τα ζώα με ανεξέλεγκτο τρόπο. Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο: τα άγρια ζώα που «πιάνουν» στα χέρια τους είναι ένας μικρός αριθμός (δείγμα) από τα είδη που μελετούν, προκειμένου να εξάγουν σημαντικά συμπεράσματα για την προστασία τους, ή είναι ζώα που βρίσκονται σε ανθρώπινα χέρια λόγω τραυματισμού τους.

Τα κρατικά «φέσια» των 8 δισ. ευρώ

Υπάρχουν επιχειρηματίες που περιμένουν επιστροφές ΦΠΑ έως και 4,5 χρόνια. Συνταξιούχοι που αναμένουν δύο έτη για τις κύριες και τρία για τις επικουρικές συντάξεις. Στην ουρά βρίσκονται και οι συμβασιούχοι του δημοσίου, οι προμηθευτές και όσοι άλλοι συναλλάσσονται με το ελληνικό κράτος, που χρωστάει και δεν πληρώνει.
Χρόνος ανάγνωσης: 
7

[Miguel Medina/AFP]
Σε μία αγορά που πλήττεται από έλλειψη ρευστότητας, είναι πολλές οι κατηγορίες των πολιτών στους οποίους χρωστάει το κράτος, χωρίς να υπάρχει ορατός χρονικός ορίζοντας αποπληρωμής.
Σύμφωνα με την έρευνα του inside story στα πολυδαίδαλα στοιχεία που τηρούνται στο ΥΠΟΙΚ, στα συναρμόδια υπουργεία, αλλά και στις Βρυξέλλες, το συνολικό ποσό που χρωστά το κράτος είναι μεγάλο: υπολογίζεται ότι φτάνει στα 8 δισ. ευρώ περίπου, αν προσμετρηθούν στον «επίσημο» λογαριασμό των ελληνικών αρχών και οι λεγόμενες «αφανείς» οφειλές, αυτές δηλαδή που δεν δημοσιεύονται ούτε ανακοινώνονται.
Αφανή και εμφανή «φέσια»
Οι κρατικές οφειλές προς ιδιώτες (ποσά σε δισ. ευρώ)

Εμφανείς
Οφειλές σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών 5,4
Αφανείς
Μη βεβαιωμένες επιστροφές φόρων σύμφωνα με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων 1,1
Εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης/εφάπαξ σύμφωνα με την Κομισιόν 1,4
ΣΥΝΟΛΟ 7,9
Η τακτική του «δεν πληρώνω» όχι μόνο δεν έχει τέλος, αλλά το τελευταίο διάστημα γνωρίζει νέα έξαρση. Το κράτος πληρώνει, αλλά νέα «φέσια» δημιουργούνται και η συνολική τους αξία μεγαλώνει.
Και αυτή η Λερναία Ύδρα, που μόλις κοπεί το ένα κεφάλι φυτρώνει άλλο, δεν έχει επιπτώσεις μόνο γι’ αυτούς που βρίσκονται σε αναμονή για τα λεφτά τους, αλλά και για όλη την οικονομία, λόγω των «παρενεργειών» που προκαλεί: την οικονομική δυσπραγία αλλά και την υποχρέωση του κράτους, όταν τελικά πληρώσει τα χρωστούμενα, να τα δώσει μαζί με έναν υψηλότατο τόκο.
Ο επίσημος λογαριασμός των κρατικών οφειλών
Ληξιπρόθεσμες οφειλές του κράτους προς ιδιώτες το 2017 σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών (ποσά σε εκατ. ευρώ)

Τέλος Απριλίου Τέλος Ιουνίου Τέλος Ιουλίου Μεταβολή Ιουλιος – Ιούνιος Μεταβολή Ιούλιος – Απρίλιος
ΣΥΝΟΛΟ
4,924
5,092
5,435
343
511
Εκκρεμείς επιστροφές φόρων
1,051
1,252
1,521
269
470
άμεσοι
761
936
963
27
202
έμμεσοι
117
156
394
238
277
Οφειλές γενικής κυβέρνησης
3,873
3,840
3,914
74
41
Στον Κρατικό Προϋπολογισμό
235
233
226
-7
-9
Προς Νομικά Πρόσωπα
457
497
486
-11
29
Προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση
370
350
349
-1
-21
Προς Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης
2,211
2,205
2,303
98
92
Προς Νοσοκομεία
600
554
550
-4
-50
Ο επίσημος λογαριασμός των κρατικών οφειλών προς ιδιώτες αυξήθηκε ταχύτατα

 στο τέλος Ιουλίου, αγγίζοντας τα 5,435 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ.

Η αύξηση τους τελευταίους μήνες είναι τόσο ραγδαία, που το Δημοσιονομικό Συμβούλιο

, δηλαδή η Ανεξάρτητη Αρχή που δημιουργήθηκε βάση υποχρέωσης

 της Ελλάδας απέναντι στην ΕΕ, έκρουσε

 προ ημερών τον κώδωνα.

«Τα ασφαλιστικά ταμεία και τα νοσοκομεία διατηρούν τα “πρωτεία” όσον αφορά στις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, αφού αυτές ξεπερνούν το 72% του συνόλου των οφειλών της Γενικής Κυβέρνησης», αναφέρει η έκθεση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, που καταγράφει την αναστροφή της πτωτικής τάσης τους τελευταίους μήνες και ειδικά για τα ασφαλιστικά ταμεία επισημαίνει ότι «απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή και δεν δικαιολογούν κανέναν απολύτως εφησυχασμό».

diagram10.png

Ληξιπρόθεσμες Υποχρεώσεις Ελληνικού Δημοσίου. Σύνολο και ανά κατηγορία (σε εκατ. ευρώ).
Ο ορισμός και οι εξαιρέσεις
Εδώ να κάνουμε μία στάση για μία διευκρίνιση: Ληξιπρόθεσμες είναι οι υφιστάμενες υποχρεώσεις του δημοσίου προς τρίτους (εκτός γενικής κυβέρνησης), που δεν εξοφλήθηκαν μετά την παρέλευση 90 ημερών από την ημερομηνία σύναψης της οφειλής. Στις εκκρεμείς επιστροφές φόρων υπολογίζονται μόνο οι «βεβαιωμένες», αυτές δηλαδή για τις οποίες έχει εκδοθεί και εκκαθαριστεί το σχετικό ΑΦΕΚ (Ατομικό Φύλλο Έκπτωσης) μέχρι και το τέλος του μήνα αναφοράς. Όσες δηλαδή δεν είναι «βεβαιωμένες», δεν μετρώνται ούτε στις επίσημες στατιστικές, ούτε στο έλλειμμα και το χρέος.
Το ίδιο ισχύει και για τις εκκρεμείς συνταξιοδοτήσεις. Αν δεν έχουν εκκαθαριστεί, δηλαδή δεν έχει υπολογισθεί το ύψος τους και αν όντως πρέπει να αποδοθούν, τότε επίσης δεν «φαίνονται».
Δεν προσμετρώνται με άλλα λόγια στις κρατικές δαπάνες, βοηθώντας βεβαίως στην δημιουργία «πλεονασμάτων», αλλά εις βάρος των δικαιούχων και της ελληνικής οικονομίας εν γένει.
Τα αφανή φορολογικά «φέσια» και οι εκκρεμείς συντάξεις
Αν στον επίσημο απολογισμό για τα 5,435 δισ. ευρώ οφειλών προστεθούν και οι αφανείς κατηγορίες για τις εκκρεμείς συνταξιοδοτήσεις και τις μη βεβαιωμένες επιστροφές φόρων, τότε το ποσό προσεγγίζει τα 8 δισ. ευρώ.
Στο πεδίο των επιστροφών φόρων, τα μόνα ελληνικά στοιχεία προκύπτουν από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων

.

Επιστροφές φόρων (ποσά σε εκατ. ευρώ)

2017 Q1 (α΄τέταρτο) 2017 Q2 (β΄τέταρτο)
Υπόλοιπο εκκρεμών αιτημάτων επιστροφών (ΦΠΑ, ΦΕΝΠ και ΦΕΦΠ) (με ΑΦΕΚ)
856.89
1,023.76
Υπόλοιπο εκκρεμών αιτημάτων επιστροφών (ΦΠΑ, ΦΕΝΠ και ΦΕΦΠ) (χωρίς ΑΦΕΚ συνολικά, εντός 90 ημερών και άνω των 90 ημερών)
1,116.75
1,129.56
ΣΥΝΟΛΟ
1,973.65
2,153.32
Τα στοιχεία αυτά της ΑΑΔΕ είναι μόνο μερικώς «συμβατά» με τις ανακοινώσεις του ΥΠΟΙΚ. Βγαίνουν ανά τρίμηνο και για το τέλος Ιουνίου του 2017 δείχνουν ότι πέρα από τα 1,02 δισ. ευρώ εκκρεμών βεβαιωμένων επιστροφών φόρου, υπάρχουν ακόμη 1,13 δισ. ευρώ περίπου εκκρεμείς επιστροφές μη βεβαιωμένες, χωρίς δηλαδή ΑΦΕΚ.
Ειδικά στις επιστροφές ΦΠΑ, σύμφωνα με την ΑΑΔΕ τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Τα ποσά είναι πολύ μεγάλα

, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις οι καθυστερήσεις φτάνουν ακόμη και στις 1.663 ημέρες. Δηλαδή ένας επιχειρηματίας μπορεί να κάνει περίπου 4,5 χρόνια να δει την επιστροφή του ΦΠΑ που έχει ήδη πληρώσει.

Οι εφορίες με τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην επιστροφή ΦΠΑ

Αιτούμενο ποσό απλήρωτων αιτήσεων Μέσος χρόνος αναμονής σε ημέρες Πλήθος αιτήσεων με αναμονή άνω των 90 ημερών
ΚΕΝΤΡΟ ΜΕΓΑΛΩΝ ΕΠΙΧ.- ΚΕ.ΜΕ.ΕΠ.
4,046,086.75
1,663
36
Α΄ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
375,481.30
1,395
12
ΨΥΧΙΚΟΥ
224,607.80
1,222
19
Γ΄ ΠΕΙΡΑΙΑ
109,322.40
1,109
19
ΚΩ
147,433.67
966
1
ΚΙΛΚΙΣ
124,183.73
863
4
ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ
98,475.11
803
14
Δ΄ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
1,337,683.00
762
22
Ζ΄ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
2,577,418.59
761
46
ΙΔ΄ ΑΘΗΝΩΝ
18,930.71
761
4
Ε΄ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
2,553,860.32
656
69
Δ΄ ΑΘΗΝΩΝ
12,426,564.04
649
63
ΠΛΟΙΩΝ ΠΕΙΡΑΙΑ
6,665,202.60
623
262
ΙΖ ΑΘΗΝΩΝ
1,258,375.32
617
42
ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ
728,261.77
603
13
ΣΤ ΑΘΗΝΩΝ
3,451,604.08
595
38
Α΄ΠΕΙΡΑΙΑ
4,615,979.10
581
40
ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ
391,876.48
580
12
ΚΗΦΙΣΙΑΣ
13,718,162.82
580
85
ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
7,849,192.35
566
69
ΣΥΝΟΛΟ χώρας
890,987,683
357
4,407
*σταθμισμένος M/O
Στο πεδίο των συντάξεων τα πράγματα είναι ακόμη πιο θολά από την άποψη της δημοσίευσης στοιχείων. Υπάρχουν ορδές συνταξιούχων –οι πληροφορίες κάνουν λόγο για 115.000 με 300.000 δικαιούχους, αλλά επίσημα στοιχεία δεν δημοσιεύονται– που αναμένουν έως 2 έτη για τις κύριες και έως 3 έτη για τις επικουρικές τους συντάξεις. Ο χρόνος «λύτρωσης» όσων περιμένουν το «κουτσουρεμένο» επίδομα ως αντάλλαγμα για τις εισφορές δεκαετιών ποικίλλει, αλλά είναι γενικά μακρύς.
Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Έκθεση Συμμόρφωσης

 για την 2η αξιολόγηση. Αυτή καταγράφει στο τέλος Απριλίου 1,365 δισ. ευρώ σε εκκρεμείς συνταξιοδοτήσεις. Σημειώνεται ότι επισήμως το κράτος αναφέρει μόνο τα μηνιαία στοιχεία για τις οφειλές των Ταμείων, αλλά όχι το πόσες είναι οι αιτήσεις συνταξιοδότησης που δεν έχουν εκκαθαριστεί και ποιο το ποσό που πρέπει να αποδώσει.

Έχουμε και λέμε: 5,435 δισ. επίσημες οφειλές, συν 1,13 δισ. μη βεβαιωμένες επιστροφές, συν 1,365 δισ. εκκρεμείς συντάξεις, μας κανει 7,93 δισ. ευρώ σε κρατικά «φέσια».
Βόμβα για πολίτες και οικονομία
Στο ερώτημα πόσοι είναι αυτοί που επηρεάζονται από την τακτική του κράτους να μην πληρώνει, η απάντηση είναι «όλοι»: πολίτες, επιχειρήσεις, συνταξιούχοι, άνεργοι, όλοι.
Και τούτο διότι πέρα από τους άμεσα δικαιούχους και θιγόμενους που ήδη είναι πολυπληθέστατοι, η τακτική αυτή (που δεν είναι καινούρια βεβαίως αλλά το τελευταίο διάστημα… αναβιώνει) επηρεάζει το σύνολο των πολιτών. Και τούτο διότι προκαλεί δημοσιονομικό πρόβλημα μέσα από δύο παρενέργειες:
  • Οι νέοι κανόνες της ΕΕ, που έχει εδώ και χρόνια δεχθεί η Ελλάδα αλλά πλέον υποχρεώθηκε και να εφαρμόσει, απαιτούν τόκο 8% περίπου ετησίως στις οφειλές του κράτους προς επιχειρήσεις. Αυτό σημαίνει ένα πρόσθετο «βάρος» της τάξης των 300 εκατ. ευρώ ετησίως, μόνο για αποζημίωση των επιχειρήσεων. Πρόκειται για μία τεράστια δαπάνη, που είναι φανερό ότι ευθύνεται για κάποια από τα νέα μέτρα που ήρθαν ή θα έρθουν, αν το πρόβλημα συνεχισθεί, αλλά και για κάποια από τα κοινωνικά επιδόματα που «κουτσουρεύτηκαν».
  • Η αδυναμία του ελληνικού δημοσίου και ειδικά των φορέων του (Νοσοκομεία, Ασφαλιστικά Ταμεία, Δήμοι κ.λπ.) να τιθασεύσουν τις νέες οφειλές που δημιουργούν, διαιωνίζει και μεγεθύνει το πρόβλημα.
Oι νέες «ρήτρες» των θεσμών
Το πρόβλημα υπάρχει χρόνια. Αλλά δεν λύνεται. Ούτε καν καλυτερεύει, αν προσμετρηθούν τα λεφτά που έχει ήδη διαθέσει ο ESM μέσα από το δάνειο του τρίτου μνημονίου. Από το δάνειο των 86 δισ. ευρώ, για οφειλές του κράτους προς ιδιώτες είχαν προβλεφθεί 7 δισ. ευρώ (όσες ήταν δηλαδή τότε, το 2015, οι οφειλές).
Είχε μπει ως όρος η πλήρης αποπληρωμή τους έως το καλοκαίρι του 2017, αλλά και η μη δημιουργία νέων οφειλών. Δηλαδή η εξόφληση κάθε υποχρέωσης του κράτους το πολύ σε 90 ημέρες από τη στιγμή που θα δημιουργούνταν.
Από το 2015 μέχρι σήμερα διατέθηκαν από τους θεσμούς τελικά λιγότερα λεφτά από ό,τι είχε αρχικά συμφωνηθεί (3,1 δισ. ευρώ το 2016 και μόνο 400 εκατ. ευρώ το 2015, συνολικά 3,5 δισ. ευρώ). Και τούτο διότι οι αξιολογήσεις ήταν τελικά λιγότερες (οι υποδόσεις ακολουθούν την ολοκλήρωση κάθε αξιολόγησης), αλλά και γιατί οι όροι που είχαν μπει δεν τηρήθηκαν από το ελληνικό κράτος: τα λεφτά που δόθηκαν αρχικά για αποπληρωμή οφειλών δεν έφτασαν στον προορισμό τους. Κατά συνέπεια, τα παλαιά χρέη αποπληρώθηκαν με πολύ πιο αργό ρυθμό, ενώ δημιουργήθηκαν και νέα.
Με τη 2η αξιολόγηση του Ιουνίου-Ιουλίου του 2017 και αφού φάνηκε ότι τα παραπάνω δεν έγιναν, δόθηκε από τους δανειστές παράταση αποπληρωμής των κρατικών οφειλών έως και τον Αύγουστο του 2018 (γιατί τότε λήγει και το τρίτο πρόγραμμα με τους θεσμούς) και θεσπίστηκαν νέες ειδικές ρήτρες.
Οι ρήτρες αυτές δεν είναι κάτι καινούριο, απλά πλέον είναι πολύ αυστηρές. Στην προηγούμενη αξιολόγηση, είχε συμφωνηθεί

 τα λεφτά της υποδόσης να μπαίνουν σε ειδικό λογαριασμό και να οδεύουν μόνο σε οφειλές και όχι για άλλους σκοπούς (λειτουργικές δαπάνες), αλλά και το κράτος να διοχετεύει στην αγορά το 80% του ποσού που του διετίθετο για την εξόφληση οφειλών προς ιδιώτες, προτού να δικαιούται νέο ποσό.

Πλέον, ισχύει ο κανόνας

 να δίνει το κράτος το 150% αυτού του ποσού (δηλαδή το 100% αλλά και 50% από τα κρατικά ταμεία), για να δοθεί η επόμενη υποδόση…Το αν είναι δίκαιη η συγκεκριμένη ρήτρα ή όχι είναι μια μεγάλη συζήτηση, την αφορμή πάντως οι δανειστές την βρήκαν κι έτσι η χώρα έχει δεχθεί ιδιαίτερα επαχθείς όρους προκειμένου να συνεχίσει να δανειοδοτείται για να πληρώνει τις οφειλές της.

Εδώ είμαστε σήμερα. Η κυβέρνηση παλεύει να πείσει τους δανειστές ότι έχει πληρώσει σε οφειλές 1,2 δισ. ευρώ (800 εκατ. ευρώ που έδωσε ο ESM τον Ιούλιο και άλλα 400 εκατ. ευρώ κρατικών διαθεσίμων)…

reglingtsipras.jpg

Ο Αλέξης Τσίπρας μιλά με τον επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ, στο γραφείο του στην Αθήνα τον περασμένο Ιούνιο. [Louisa Gouliamaki/AFP]
Αν δεν τα καταφέρει μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, και αν δεν πάρει παράταση από τον ESM, τότε η υποδόση θα επιστρέψει στον μεγάλο «κουβά» του δανείου και θα πρέπει να την διεκδικήσει εκ νέου. Σε αυτό το σενάριο, η αποπληρωμή των κρατικών οφειλών θα καθυστερήσει κι άλλο.
Ότι και αν γίνει τις επόμενες εβδομάδες, το δεδομένο είναι ότι τα λεφτά του δανείου… τελειώνουν. Ήδη οι θεσμοί έδωσαν 4,3 δισ. ευρώ (3,5 δισ. ευρώ της διετίας 2015-2016 συν τα 800 εκατ. της υποδόσης του Ιουλίου) από τα 7 δισ. ευρώ που έχουν προγραμματίσει. Και για να πληρωθούν –με αυτούς τους αυστηρούς όρους– οι ιδιώτες, θα πρέπει να βάλει το κράτος από την τσέπη του άλλα 3,5 δισ. ευρώ έως το τέλος του Αυγούστου του 2018 (στο πλαίσιο του κανόνα του 150%).
Η 3η αξιολόγηση
Η αδυναμία ελέγχου των δοσοληψιών του «ευρύτερου» δημοσίου λοιπόν είναι ακόμα εδώ. Δημιουργεί νέες υποχρεώσεις, δίνει στους δανειστές νέες αφορμές για μέτρα και ρήτρες, προκαλεί τον κίνδυνο για νέες δημοσιονομικές τρύπες.
Ουσιαστικά η κυβέρνηση, ξεκινώντας την 3η αξιολόγηση θα πρέπει πρώτα να αποδείξει ότι έχει τελειώσει με το παρελθόν και με την υποδόση που την «ακολουθεί» από την συμφωνία του Ιουνίου 2017. Και αυτό το «στοίχημα», που συνδέεται κυρίως με το λεγόμενο «ευρύ» δημόσιο, θα φανεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες αν κερδίζεται ή όχι.
Σπούδασε Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Οικονομικές Σπουδές στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Εργάζεται ως οικονομικός συντάκτης από το 1997, αρχικά στον Επενδυτή, ακολούθως στην Ελευθεροτυπία και σήμερα στο Capital.gr και στην εφημερίδα Κεφάλαιο. 

Ελάχιστοι είχαν ακουστά τη Ρουάντα, μέχρι που δολοφονήθηκαν εκεί 800.000 άνθρωποι. Αυτήν τη στιγμή η ιστορία επαναλαμβάνεται στη Μιανμάρ, όπου η κοινότητα των Ροχίνγκια καταδιώκεται από διψασμένα για αίμα στρατεύματα που πλέον δρουν ανεξέλεγκτα.   

Είναι αρρωστημένο. Αποκεφαλίζουν ακόμη και μικρά παιδιά.
   

Το εξωφρενικό είναι ότι οι στρατιωτικές δυνάμεις που ευθύνονται για τις σφαγές στηρίζονται από χώρες όπως η Μ. Βρετανία, η Γερμανία κι η Ιταλία!   

Οι στρατηγοί της Μιανμάρ επενδύουν εδώ και χρόνια σ’ αυτές τις διεθνείς συμμαχίες.

Ο Μίκης για το άρθρο Τσίπρα: Εχει δίκιο να θαυμάζει τον Ανδρέα, ο Πρωθυπουργός είναι κουτσός

Χρησιμοποιώντας εξαιρετικά σκληρό τόνο ο Μίκης Θεοδωράκης πήρε θέση για το άρθρο του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο οποίο σύγκρινε τον εαυτό του με τον Ανδρέα Παπανδρέου.  Σε σχόλιο που ανέβηκε στην επίσημη ιστοσελίδα του, ο Μίκης Θεοδωράκης έγραψε:  «Ο κ. Τσίπρας έχει κάθε λόγο να θαυμάζει και να ευχαριστεί τον Ανδρέα Παπανδρέου. Γιατί χάρη σ’ αυτόν κυβερνά όντας ο ίδιος «κουτσός» (με «κουτσή πλειοψηφία), με μια «κουτσή» Βουλή και «κουτσή» κυβέρνηση, χάρη στην συνταγματική αναθεώρηση του 1986, τότε που ο Α. Παπανδρέου έκοψε από το τότε ισχύον Σύνταγμα το ένα «πόδι» (από τον θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας), για να το σφετεριστεί ο ίδιος ως Πρωθυπουργός!  Από τότε η Ελλάδα βαδίζει κουτσά-στραβά και ανώμαλα χωρίς καμία ένσταση από τους εναπομείναντες θεσμούς (την Βουλή και την Δικαιοσύνη) που σιωπούν εκ του πονηρού. Ιδιαίτερα όσοι έχουν την ελπίδα να κυβερνήσουν την κουτσή χώρα έχοντας και αυτοί «κουτσή πλειοψηφία», όπως γίνεται από το 1986 έως σήμερα.  Όσο για τον ελληνικό λαό, φαίνεται πως του αρέσει να παραμένει «ευκολόπιστος και προδομένος» κατά την ρήση του εθνικού μας ποιητή.  Σε όποιον λαό της γης τολμήσεις να πεις ότι αυτή τη τραυματισμένη χώρα έχει κυβέρνηση του 15%, θα βάλει τα γέλια πιστεύοντας ότι πρόκειται για τραγική φάρσα. Μόνο εδώ ο μισός πληθυσμός κλαίει ενώ ο άλλος μισός ετοιμάζεται να κλάψει, γιατί κανείς δεν του εξήγησε ότι ο Βασιλιάς ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είναι γυμνός και το κοστούμι του κυβερνήτη που φοράει είναι -όπως το πουκάμισο του Σεφέρη- αδειανό!» 
Κέρδος online   13/9/2017 7:00