Όταν η ζωή παύει να είναι ιερή

Η αρχαία τραγωδία γεννήθηκε όταν ο άνθρωπος κατάλαβε ότι υπάρχουν πράξεις που δεν διορθώνονται.

Η σύγχρονη κοινωνία κάνει το αντίθετο: υπόσχεται ότι όλα διορθώνονται, όλα συγχωρούνται, όλα κουκουλώνονται. Γι’ αυτό τα παιδιά δεν μεγαλώνουν με την αίσθηση της τραγικότητας. Δεν φοβούνται τον θάνατο, γιατί δεν έχουν μάθει να εκτιμούν τη ζωή.

Ο Μάσιμο Ρεκαλκάτι γράφει ότι ο νόμος και τα όρια στη ζωή ενός παιδιού είναι απαραίτητα, γιατί του θυμίζουν την ευαλωτότητά του. Του υπενθυμίζουν ότι υπάρχει τέλος, ότι υπάρχει θάνατος.

Έτσι, για ακόμη μία φορά, βρισκόμαστε μπροστά σε μια βίαιη συμπλοκή ανηλίκων που οδήγησε στον τραγικό θάνατο ενός δεκαπεντάχρονου. Κάθε φορά που συμβαίνει μια τέτοια δολοφονία, όλοι αναζητούμε το κίνητρο.

Γιατί;

Σαν να μην μπορούμε να αντέξουμε την ιδέα ότι ίσως να μην υπήρχε επαρκής λόγος. Θέλουμε μια εξήγηση, γιατί αρνούμαστε την πιθανότητα να μην υπάρχει καμία απάντηση. Νομίζουμε πως, αν καταλάβουμε το «γιατί», θα λύσουμε και το πρόβλημα του κακού. Όμως, αυτή είναι η μεγαλύτερη ψευδαίσθηση.

Το πρόβλημα είναι ακριβώς αυτό: αυτά τα παιδιά δεν έχουν κανέναν λόγο να σκοτώσουν, γιατί δεν έχουν κανέναν λόγο να ζήσουν.

Βιώνουν ένα απόλυτο κενό.

Δεν σκοτώνουν επειδή υπηρετούν κάποιον σκοπό, αλλά επειδή αδυνατούν να αντέξουν αυτό το κενό. Η ψυχή τους χασμουριέται θανάσιμα και, μέσα από τη βία, νιώθουν υπαρκτά, ορατά. Μας σοκάρουν για να τα κοιτάξουμε, γιατί τα ίδια νιώθουν αόρατα. Δεν βρίσκουν κανέναν σοβαρό λόγο να μην αφαιρέσουν μια ζωή, γιατί δεν βρίσκουν κανέναν σοβαρό λόγο να δώσουν νόημα στη δική τους.

Εκεί ακριβώς φωλιάζει η απουσία νοήματος, ελπίδας και ονείρου.

Το κενό σκοτώνει πιο εύκολα από το πάθος.

Έτσι, ρωτάμε λανθασμένα: «Γιατί σκότωσε;».

Το ερώτημα πρέπει να πάει πολύ πιο πίσω:

«Τι έχει συμβεί στις ζωές μας, στις οικογένειές μας, στην παιδεία και στην κοινωνία μας, ώστε ο θάνατος να μη μοιάζει πια αδιανόητος;»

Κάποτε ο θάνατος ήταν το έσχατο όριο που σταματούσε τον άνθρωπο. Σήμερα μοιάζει να είναι απλώς μία ακόμη είδηση στο feed μας. Και όταν ο θάνατος παύει να είναι όριο και μυστήριο, τότε και η ζωή παύει να είναι ιερή.

(Το κείμενο έχει στηριχθεί σε ανάρτηση του Πατέρα Λύβιου με κάποιες δικές μου μικροπαρεμβάσεις )

Δε το λες και μικρό επίτευγμα να να αποκτάς το τρίτο σου ακαδημαϊκό τίτλο και μάλιστα με διάκριση, όταν είσαι εργαζόμενη και μητέρα δύο παιδιών !

Like4Love5

Το ασφαλές λιμάνι δεν είναι προορισμός…

«Το πλοίο σου θα κινδυνεύσει εκεί έξω. Όμως μέσα στο λιμάνι θα σαπίσει.»

Η ζωή δεν ανταμείβει πάντα εκείνους που δεν κάνουν λάθη. Ανταμείβει όμως πολύ συχνότερα εκείνους που τολμούν. Κάθε σημαντική απόφαση, κάθε νέο ξεκίνημα, κάθε όνειρο που αξίζει να κυνηγήσεις κρύβει ένα ποσοστό κινδύνου. Δεν υπάρχει επιτυχία χωρίς αβεβαιότητα.

Το ασφαλές λιμάνι προσφέρει ηρεμία, αλλά όχι πρόοδο. Εκεί δεν φυσούν οι άνεμοι της περιπέτειας, ούτε ανοίγουν νέοι ορίζοντες. Το πλοίο κατασκευάστηκε για να ταξιδεύει, να αντιμετωπίζει κύματα, να δοκιμάζει την αντοχή του και να ανακαλύπτει νέες ακτές. Αν μείνει δεμένο για πάντα, μπορεί να προστατευτεί από τις φουρτούνες, αλλά θα χάσει τον λόγο της ύπαρξής του.

Το ίδιο συμβαίνει και με τον άνθρωπο. Όσοι φοβούνται κάθε ρίσκο συχνά αποφεύγουν και τις μεγαλύτερες ευκαιρίες της ζωής. Η αποτυχία μπορεί να πληγώσει, όμως η αδράνεια διαβρώνει αργά την αυτοπεποίθηση, τη δημιουργικότητα και τελικά την ίδια την ψυχή.

Το θάρρος δεν είναι η απουσία φόβου. Είναι η απόφαση να προχωρήσεις παρά τον φόβο. Γιατί στο τέλος της διαδρομής, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν μετανιώνουν για τις καταιγίδες που αντιμετώπισαν, αλλά για τα ταξίδια που δεν τόλμησαν ποτέ να ξεκινήσουν.

Like2