Στιγμιότυπα από τον μαράθωνιο της Κρήτης
Όσα δεν γνωρίζατε για τα χρόνια του Καποδίστρια, του Όθωνα και του Γεωργίου του Α’
‘
![Αναμνηστική φωτογραφία σε γήπεδο τένις. Αθήνα, περίπου 1900. [Ευταξίας, Αρχείο Μπενάκη]](https://i0.wp.com/insidestory.gr/sites/default/files/styles/article-main/public/field/image/cover-metaixmio.jpg?resize=525%2C263&ssl=1)
Αμέσως μετά την άφιξή του στην Ελλάδα, ο Καποδίστριας άρχισε τις περιοδείες στην Πελοπόννησο. Στην πρώτη από αυτές, κοντά στην Κόρινθο, προηγούνταν ο ταχυδρομικός διανομέας Καρδαράς, ντυμένος επίσημα, με βελούδινη, χρυσοκέντητη στολή. Ακολουθούσε έφιππος ο Καποδίστριας, ντυμένος πολύ απλά και κάτισχνος από την ταλαιπωρία και την κακή διατροφή. Ο λαός, που είχε συγκεντρωθεί αυθόρμητα, νομίζοντας ότι ο κυβερνήτης ήταν ο λαμπροφορεμένος διανομέας, τον χειροκροτούσε και εκδήλωνε σε αυτόν την αγάπη και τον θαυμασμό του. Στην αρχή όλοι διασκέδασαν. Όμως στη συνέχεια ο Κολοκοτρώνης δεν το άντεξε. Πλησίασε τον Καποδίστρια και του είπε ότι ο λαός είχε δικαίωμα να γνωρίσει τον κυβερνήτη του. «Και τι θέλεις να κάμνω, Θεοδωράκη;» απάντησε ο Καποδίστριας.«Η υπερεξοχότης σου να ενδυθεί την κυβερνητική του στολή».Έτσι, ο Καποδίστριας οδηγήθηκε σε ένα κοντινό χάνι και φόρεσε τη στολή του, η οποία όμως ήταν πολύ κατώτερη από αυτήν του ταχυδρομικού διανομέα![Α. Ντε Βαλόν, Αι Αθήναι και τα γεγονότα της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, σ. 70.]
Ο γέρος του Μοριά, που είχε την ικανότητα να βλέπει ξεκάθαρα τα γεγονότα, σχολίασε τη δολοφονία του φίλου του και κυβερνήτη της Ελλάδας Καποδίστρια με τον ακόλουθο μύθο:«Κάποτε τα γαϊδούρια πήραν την απόφαση να σκοτώσουν τον σαμαρά, για να γλιτώσουν από τα σαμάρια και τα φορτία που έβαζαν πάνω τους οι άνθρωποι. Με τα πολλά το κατόρθωσαν. Αμέσως μετά ανέλαβαν την κατασκευή των σαμαριών οι βοηθοί του μάστορα, που δεν ήξεραν να κάνουν καλά τη δουλειά τους. Έτσι, τα κακοφτιαγμένα σαμάρια πλήγωναν την πλάτη των δυστυχισμένων γαϊδουριών, που δεν άργησαν να καταλάβουν ότι με την ανόητη πράξη τους έπεσαν από το κακό στο χειρότερο…».[Γ. Τερτσέτης, Κολοκοτρώνη απομνημονεύματα, σ. 229]
dolofonia-kapodistria-ekthema.jpg
Ο νόμος για τις εφημερίδες ήταν τόσο αυστηρός στην περίοδο της Αντιβασιλείας, ώστε οι πιθανότητες να κυκλοφορούν για μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν ελάχιστες. Η πιο αυστηρή διάταξη ήταν αυτή που όριζε ότι πρώτα απ’ όλα ο υπεύθυνος συντάκτης μιας εφημερίδας έπρεπε να καταβάλλει ως εγγύηση 5.000 δραχμές, ποσό πολύ μεγάλο για την εποχή. Από την εγγύηση αυτή το κράτος έπαιρνε ποσά για τα πρόστιμα και τις αποζημιώσεις από ενδεχόμενες καταδίκες της εφημερίδας, που αποφασίζονταν από τους αντιβασιλείς για ψύλλου πήδημα. Όταν το ποσό μηδενιζόταν, έπρεπε να ανανεωθεί άμεσα στο σύνολό του. Έτσι, εντός ολίγου εξαφανίστηκαν όλες οι αντιπολιτευόμενες εφημερίδες…[Γ. Κρέμος, Νεωτάτη γενική ιστορία, σ. 1035]
helios_newspaper.jpg
Όταν ξέσπασε η μεγάλη κρητική επανάσταση (1866-69), ο Σπύρος Καραϊσκάκης, παλιός συνεργάτης του Όθωνα, πήγε στη Ρωσία, προκειμένου να κάνει έρανο για την επανάσταση. Στην επιστροφή του επισκέφθηκε και τον έκπτωτο βασιλιά στη Βαυαρία. Όταν αυτός άκουσε τον σκοπό του ταξιδιού του, έγραψε ένα γράμμα, το σφράγισε και του είπε να πάει στο Μόναχο και να το δώσει στον αδερφό του, τον βαυαρό βασιλιά. Ο βασιλιάς δέχτηκε τον Καραϊσκάκη και διάβασε το γράμμα. Μόλις τέλειωσε το διάβασμα, του είπε γεμάτος απορία και έκπληξη:«Μα αυτός ο άνθρωπος δεν θα αλλάξει ποτέ; Ξέρετε τι μου γράφει; Να σας δώσω 100.000 φιορίνια. Το ποσό αυτό είναι όλη η ετήσια χορηγία που παίρνει από το βαυαρικό στέμμα».Πήρε, λοιπόν, ο Καραϊσκάκης τα χρήματα και αποχώρησε, αφού ορκίστηκε ότι δεν θα έλεγε σε κανέναν την πηγή της προέλευσής τους όσο ζούσε ο Όθων, σύμφωνα με την επιθυμία του.[Α. Κλεομένης, Περί των πρώτων της Ελλάδος βασιλέων Όθωνος και Αμαλίας, σ. 113]
pho00083.jpg
Στις επίσημες τελετές της βασιλικής αυλής είχε επικρατήσει η συνήθεια να προηγούνται των υπουργών οι πρεσβευτές. Την άτυπη αυτή συνήθεια την κατάργησε ο Κωλέττης. Θέσπισε μάλιστα από τους δύο προέδρους των νομοθετικών σωμάτων, της Βουλής και της Γερουσίας, να προηγείται ο της Βουλής. Ο πρέσβης της Αγγλίας Λάιονς δυσαρεστήθηκε, τελικά όμως υποχώρησε, αλλά ο πρόεδρος της Γερουσίας δεν δεχόταν επ’ ουδενί την απόφαση του πρωθυπουργού. Έτσι, στις 3 Φεβρουαρίου του 1845, που δόθηκε χορός στα ανάκτορα, η Αμαλία χόρεψε πρώτα με τον πρόεδρο της Γερουσίας, γεγονός που έκανε τον πρόεδρο της Βουλής Κανέλλο Δεληγιάννη να εκραγεί και να αποχωρήσει απ’ τον χορό. Κι όταν η βασίλισσα τον ζήτησε για χορό και δεν τον βρήκε, εξοργίστηκε. Το γεγονός αυτό έγινε μείζον πολιτικό ζήτημα και συζητήθηκε στη Βουλή, που αποφάσισε να συγκροτηθεί επιτροπή και να μεταβεί στα ανάκτορα, για να ζητήσει συγγνώμη από τη βασίλισσα για την πράξη του προέδρου. Έπειτα από λίγες μέρες της ζήτησε συγγνώμη και ο Δεληγιάννης αυτοπροσώπως.[Τ. Ευαγγελίδης, Ιστορία του Όθωνος, σ. 339]
Στην Πλάκα ένας αμόρφωτος μπακάλης, θέλοντας να εντυπωσιάσει, αφού συζήτησε με έναν μορφωμένο δάσκαλο, κατέληξε να ονομάσει το μπακάλικό του Το κέρας της Αμαλθείας. Δυστυχώς γι’ αυτόν, ο κατασκευαστής της επιγραφής, από άγνοια ή αβλεψία, έγραψε: Παντοπωλείον το κέρας της Αμαλίας. Το γεγονός εκλήφθηκε ως προσβολή για τη βασίλισσα και πολλοί οπαδοί της συγκεντρώθηκαν έξω από το παντοπωλείο με άγριες διαθέσεις. Το κακό για τον άτυχο παντοπώλη δεν σταμάτησε εδώ. Οι ροπαλοφόροι αστυνομικοί που έσπευσαν για να προλάβουν τα επεισόδια είχαν επικεφαλής κάποιον που η γυναίκα του λεγόταν Αμαλία… Μέσα σε λίγη ώρα το μπακάλικο είχε διαλυθεί και ο μπακάλης είχε φάει της χρονιάς του. Τον έδερναν βασιλικοί και αστυνομικοί μαζί.[Θ. Σιταράς, Η παλιά Αθήνα ζει, γλεντά και γεύεται (1834-1938), σ. 263]
agnostoy_syntrofia_se_kafeneio_c._1900_arheio_n._tompazi.jpg
Κάποια μέρα, έξω απ’ την εκκλησία της Αγίας Ειρήνης, σταμάτησε τον βασιλιά Γεώργιο, που είχε αναμειχθεί με τον κόσμο, ένας αρειμάνιος φουστανελοφόρος Ακαρνάνας, που δεν τον γνώριζε.«Μι το παρντόν, αφεντ’κό» του είπε με την ιδιάζουσα προφορά του.
«Στις διαταγές σου, παλικαρά μου. Τι προστάζεις;»«Του λόγου σου φαίνεται πως γουρνίζεις απ’ αυτούνα». Και αμέσως έβγαλε από τον κόρφο του ένα αρχαίο νόμισμα λέγοντας:
«Τούτο για, αφεντ’κό, γένεται δηλαδή λεφτά;»
«Γιατί όχι;»
«Κι σαν πόσα απάνου κάτ’;»
«Όσα θέλεις».
«Τι λιες, ουρέ; Μίλα καλά, γιατί θα ντα στείλω για τα πουλεμ’κά μας».Ο βασιλιάς κατάλαβε περί τίνος επρόκειτο και απάντησε:
«Εγώ σου δίνω χίλιες δραχμές».
«Χαλάλι σου, μα του Σταυρό, χαλάλι σου…»
Ο βασιλιάς τού μέτρησε τις χίλιες δραχμές κι εκείνος πήγε αμέσως και τις κατέθεσε ως συνδρομή στην Επιτροπή των Εράνων.Την επομένη ο βασιλιάς του επέστρεψε το αρχαίο νόμισμα μαζί με ένα επαινετικό μήνυμα για τη φιλοπατρία του. Ο Ακαρνάνας πέταξε απ’ τη χαρά του και, απευθυνόμενος σε όσους βρέθηκαν κοντά του, είπε:
«Ουρέ, και να μην του ηννουήσου που βρέθηκα καρσί μι τουν βασ’λιά!»
«Και τι θα έκανες τάχα;» τον ρώτησαν.
«Θα του γύρευα κι άλλα».
«Και θα σου έδινε;»
«Εξάπαντος. Ξιέρεις, ουρέ, τι πιδί είναι τού’;»[Δευτέρα σειρά των ανεκδότων του βασιλέως Γεωργίου του Α’, σ. 15-16]
george-king-of-greece-bain-news-service-.jpg
Στα τέλη του 1893, την εποχή που ο Χ. Τρικούπης είπε «Δυστυχώς επτωχεύσαμεν», το εξωτερικό δημόσιο χρέος της Ελλάδας ανερχόταν συνολικά σε 643.000.000 χρυσά γαλλικά φράγκα και αντιπροσώπευε περίπου το 150% του ετήσιου ακαθάριστου εθνικού εισοδήματος. Περίπου σαράντα χρόνια αργότερα, το 1932, κατά τραγική ειρωνεία, το σύνολο των δανείων της Ελλάδας ανερχόταν σε 1.022.000.000 χρυσά φράγκα, που επίσης αντιπροσώπευε περίπου το 150% του ΑΕΠ της χώρας![Ν. Σοϊλεντάκης, Δυστυχώς επτωχεύσαμεν, σ. 96-97]
Ο μεγάλος αρχαιολόγος Ερρίκος Σλήμαν, που είχε αποκαλύψει με τις ανασκαφές του τους θησαυρούς της Τροίας, αποφάσισε να εγκατασταθεί στην Αθήνα. Αγόρασε, λοιπόν, ένα οικόπεδο στην οδό Πανεπιστημίου, κοντά στην πλατεία Συντάγματος, και ανέθεσε στον διάσημο αρχιτέκτονα Τσίλερ να κάνει τα σχέδια. Η κατοικία, που ο Σλήμαν ονόμασε «Ιλίου μέλαθρον», με νεοκλασικά χαρακτηριστικά και αρχαιοπρεπείς ζωγραφικές συνθέσεις, ένα πραγματικό αριστούργημα, ολοκληρώθηκε το 1880. Στην ταράτσα του οικήματος ο ελληνολάτρης αρχαιολόγος τοποθέτησε πήλινα αντίγραφα αρχαίων αγαλμάτων, τα πρωτότυπα των οποίων βρίσκονταν σε μεγάλα ευρωπαϊκά μουσεία. Μεγάλη όμως ήταν η έκπληξή του όταν η ελληνική κυβέρνηση του παρήγγειλε ότι τα αγάλματα ήταν προκλητικά, επειδή προσέβαλλαν τη δημόσια αιδώ με τη γυμνότητά τους. Ο Σλήμαν, αντιδρώντας, έδωσε εντολή και τα έντυσαν με υφάσματα. Όταν είδαν το θέαμα οι Αθηναίοι, δεν μπορούσαν να κρατήσουν τα γέλια τους, γελοιοποιώντας έτσι τους εμπνευστές της παρέμβασης. Ωστόσο, τα αγάλματα αφαιρέθηκαν πολύ αργότερα από τον φόβο ατυχήματος.[Γ. Καιροφύλας, Η ρομαντική Αθήνα, σ. 169-171]
Κάποια μέρα του 1893 οι αθηναϊκές εφημερίδες είχαν γράψει την είδηση ότι ο Τιμολέων Φιλήμων είχε ανακαλύψει σε μια μάντρα, κοντά στην Ομόνοια, έγγραφα της Ελληνικής Επανάστασης, τα οποία οι μπακάληδες της εποχής αγόραζαν για να τυλίγουν με αυτά τυριά και παστές σαρδέλες. Ένα χρόνο αργότερα ο τότε φοιτητής Γιάννης Βλαχογιάννης, λογοτέχνης και ιστοριοδίφης, ανακάλυψε σε δύο παντοπωλεία πολύτιμα έγγραφα της Εθνεγερσίας, που χρησιμοποιούνταν για τον ίδιο σκοπό. Όπως μάλιστα αφηγείται ο ίδιος, όταν ζήτησε από τον έναν καταστηματάρχη να αγοράσει τα «χαρτιά», εκείνος τον κοίταξε παραξενεμένος, του είπε ότι ήταν άχρηστα και μπροστά στην επιμονή του του τα πούλησε για ένα ευτελές ποσό.[Γ. Καιροφύλας, Η ρομαντική Αθήνα, σ. 203]
arc-dhadrien.jpg
Το βιβλίο Όσα δεν γνωρίζατε για τα χρόνια του Καποδίστρια, του Όθωνα και του Γεωργίου του Α’ κυκλοφορεί από το Μεταίχμιο.
|
|
Θα οδηγούν καλά οι Σαουδαράβισσες;από sarant |
Η ακτιβίστρια Μανάλ αλ-Σαρίφ φωτογραφίζεται να οδηγεί στο Ντουμπάι. Φυλακίστηκε γι’ αυτή τη φωτογραφία.
Ή μάλλον, που εξακολουθεί προς το παρόν να μην τους το αναγνωρίζει, αφού η σχετική απόφαση που επιτρέπει κάτι τέτοιο θα τεθεί σε ισχύ τον Ιούνιο του 2018. Αν και ομολογώ ότι δεν μπόρεσα να βρω στοιχεία για το θέμα, υποθέτω ότι οι περισσότερες χώρες, οι ευρωπαϊκές τουλάχιστον, δεν αντιμετώπισαν διαφορετικά τους άντρες από τις γυναίκες στο θέμα των αδειών οδήγησης -ενώ διαφορές υπήρχαν, όπως ξέρουμε, και στα θέματα του δικαίου, και στο δικαίωμα ψήφου αλλά και στην πρόσβαση στην εκπαίδευση.Κι έτσι στις περισσότερες άλλες χώρες οι γυναίκες μπορούσαν να οδηγούν πολλές δεκαετίες πριν αποκτήσουν π.χ. το δικαίωμα ψήφου. Για παράδειγμα, στη Γαλλία η δούκισσα του Ουζές, πάμπλουτη αριστοκράτισσα φεμινίστρια, ήταν η πρώτη γυναίκα που έβγαλε άδεια οδήγησης το 1898 (και η πρώτη που πήρε κλήση, λίγους μήνες αργότερα, επειδή έτρεχε στο Δάσος της Βουλώνης με την ιλιγγιώδη ταχύτητα των 15 χλμ την ώρα -το όριο ήταν 12). Ωστόσο, οι Γαλλίδες ψήφισαν για πρώτη φορά μόλις το 1945 (οι Ελληνίδες το 1930 σε δημοτικές εκλογές -αν και με περιορισμούς- και το 1952 σε βουλευτικές).Αντίθετα, στη Σαουδική Αραβία οι γυναίκες πρώτα απέκτησαν το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι, πριν από μερικά χρόνια, ενώ το δικαίωμα να οδηγούν αυτοκίνητο μόλις τώρα. Βέβαια, προκειμένου για μια απόλυτη μοναρχία και για ένα κράτος που αποτελεί ουσιαστικά ιδιοκτησία μιας οικογένειας, το δικαίωμα ψήφου, γυναικών όπως και αντρών, είναι πολύ σχετικό: αφορά μόνο τις δημοτικές εκλογές, αφού κοινοβούλιο δεν υφίσταται στη χώρα, μονάχα ένα σώμα με συμβουλευτικές αρμοδιότητες. Ο βασιλιάς Αμπντουλάχ ανακοίνωσε το 2013 ότι στο εξής το 20% τουλάχιστον των μελών του Συμβουλίου αυτού θα είναι γυναίκες -δεδομένου δε ότι τα μέλη τα διορίζει ο ίδιος, η απόφασή του ουσιαστικά είναι υπόμνηση προς τον εαυτό του, σαν τα σημειώματα που βάζουμε πάνω στο ψυγείο εμείς οι κοινοί θνητοί με τις δουλειές που δεν πρέπει να ξεχάσουμε.Ωστόσο, δεν πρέπει να δημιουργηθεί η εντύπωση πως η απαγόρευση της οδήγησης ήταν το τελευταίο προπύργιο της σαουδικής ανδροκρατίας και ότι στο εξής οι Σαουδαράβισσες είναι θεωρητικά ίσες ή σχεδόν ίσες με τους Σαουδάραβες -κάθε άλλο. Οι γυναίκες εξακολουθούν να στερούνται πολλά και πολύ πιο σημαντικά από την άδεια οδήγησης. Άλλωστε, η παραχώρηση του δικαιώματος δεν υπαγορεύτηκε (μόνο) από την επιθυμία εκσυγχρονισμού που διακατέχει τους ιθύνοντες της σαουδικής μοναρχίας, αλλά και (κυρίως, ίσως) από την οικονομική κρίση που περνάει η χώρα (κλαίνε οι χήρες, κλαίνε κι οι παντρεμένες) εξαιτίας της πτώσης της τιμής του πετρελαίου: ως τώρα, χρειάζονταν περίπλοκοι και δαπανηροί διακανονισμοί για να μπορέσει μια γυναίκα να μετακινηθεί με ιδιωτικό αυτοκίνητο.
Με νέα συμβόλαια και ιδέες μπορεί να «φύγει» η αγορά

Τη βέβαιη άνοδο της ασφαλιστικής αγοράς διαβλέπει ο κύριος Κώστας Μπερτσιάς, θέτοντας όμως προϋποθέσεις για το πώς αυτή θα επιτευχθεί, και με ποιες διαδικασίες οι ασφαλιστές θα την στηρίξουν αποκομίζοντας οφέλη. Συμβόλαια διαφορετικά από το παρελθόν και προώθηση μιας νέας «ιδέας» θα συντελέσουν στην «έκρηξη» της αγοράς.
Η αγορά θα φύγει με δυναμική εκτιμά ο κ. Μπερτσιάς αλλά θα πρέπει να δημιουργηθούν άλλης «λογικής» ασφαλιστικά συμβόλαια στα οποία θα μπορέσει να ενταχθούν περισσότεροι πολίτες απ΄ότι σήμερα. Με βάση την πολύχρονη εμπειρία του, και την ουσιαστική συμμετοχή του στην εξέλιξη της ελληνικής ιδιωτικής ασφάλισης από θέσεις θεσμικές ή της διοικητικής ιεραρχίας ασφαλιστικών εταιρειών, θεωρεί ως κρίσιμο παράγοντα για την ανάπτυξη, τον γρήγορο, μετασχηματισμό του ασφαλιστικού προϊόντος.
Είναι, τονίζει, απαραίτητο να δημιουργηθούν συμβόλαια που θα αντιστοιχούν στα εισοδήματα που έχουν διαμορφωθεί. Το νέο οικονομικό περιβάλλον επιτάσσει αναθεώρηση αυτών των στοιχείων που θεωρούσαμε ως δεδομένα στο παρελθόν, μεταξύ των οποίων είναι και τα κόστη των συμβολαίων, οι καλύψεις, οι όροι, ο τρόπος προώθησης, κ.α. Ταυτόχρονα θα πρέπει να είναι και απλά, πιο κατανοητά στον μέσο πολίτη.
Σήμερα, κατά την εκτίμησή του, είναι άλλες οι ανάγκες που πρέπει και μπορεί να καλυφθούν και σε αυτές θα πρέπει να προσαρμοστούν και οι ασφαλιστές.
Ίσως, συνεχίζει, «να χρειαστεί να μάθουμε να πουλάμε συμβόλαια με άλλο τρόπο και διαδικασίες, διαφορετικές από αυτό που γνωρίζουμε έως σήμερα. Και σε αυτό η αγορά και όλοι οι εργαζόμενοι οφείλουν να είναι ευέλικτοι και να ανταποκριθούν».
Επίσης ουσιαστική ανάπτυξη της αγοράς, σύμφωνα με τον κ. Μπερτσιά, μπορεί να επιτευχθεί μέσα από την οργανωμένη προσέγγιση «ομάδων» με κοινά χαρακτηριστικά. Μπορούμε να δώσουμε λύσεις, να δημιουργήσουμε ειδικά προϊόντα και να βοηθήσουμε αυτές τις ομάδες παρέχοντάς τους στήριξη σε βασικούς τομείς όπως είναι η Υγεία, η Σύνταξη, η περιουσία.
Το πλαίσιο αυτό ανάπτυξης εργασιών, επισημαίνει ο κ. Μπερτσιάς, θέλει δουλειά και από τον ασφαλιστή. Αυτός επιτελεί σήμερα νέο ρόλο, απευθύνεται σε διαφορετικές ανάγκες και σε διαφορετικό από το παρελθόν κοινό. Καλείται εκ των πραγμάτων να είναι διαφορετικός, να σκέπτεται διαφορετικά και να καλλιεργήσει μια νέα ιδέα για την ιδιωτική ασφάλιση. Και η ασφαλιστική αγορά στο σύνολό της σύμφωνα με τον κ. Μπερτσιά, «πρέπει να περάσει την ιδέα της κοινωνικής προσέγγισης προκειμένου να κερδίσει μια υψηλότερη θέση που της αξίζει στην συνείδηση των πολιτών».
Συμπερασματικά πιστεύει ότι οι ασφαλιστικές πρέπει να «μιλήσουν» στον πολίτη με διαφορετικό ύφος, και να δώσουν με νέα σχεδιασμένα προϊόντα λύσεις καίριες και στοχευμένες σε αυτό που έχει ανάγκη το κοινωνικό σύνολο. Να δουν τι και πώς πρέπει να καλύψουν ώστε να είναι χρήσιμες και υποστηρικτικές σε πραγματικές, καθημερινές, ουσιαστικές και ρεαλιστικές ανάγκες των καταναλωτών.
Η νέα εποχή

Digital Nomads: Δουλεύοντας με ένα λάπτοπ και 4G
‘


























