Πρώτο μάθημα ΚΑΡΑΤΕ
Ο Ηγεμόνας (The Prince)
Νικολό Μακιαβέλι
οι άνθρωποι που δεν βρίσκονται σε θέση δύναμης, θα κάνουν ό,τι μπορούν για να την αποκτήσουν, και οι άνθρωποι με δύναμη, θα κάνουν ό,τι μπορούν για να τη διατηρήσουν.»
Αν μια αρκούδα κυνηγάει την παρέα σου, δε χρειάζεται να τρέξεις πιο γρήγορα απ’ αυτήν για να γλυτώσεις.
Αρκεί να τρέξεις πιο γρήγορα απ’ τον προτελευταίο.
Αυτό ακριβώς γίνεται στη χώρα:
Υπάρχει μια αρκούδα η οποία τρώει όποιον βρει μπροστά της.
Οι επιχειρηματίες και γενικά η οικονομική και κοινωνική ηγεσία της χώρας παλεύουν με κάθε τρόπο να γλυτώσουν από την αρκούδα. Στην προσπάθεια αυτή κάνουν τα πάντα, διαγκωνίζονται, βάζουν τρικλοποδιές στους μπροστινούς τους.
Αναρίθμητα είναι τα πρώην κραταιά ονόματα που «τα έφαγε η αρκούδα», με τον έναν ή τον άλλον τρόπο,
Το κακό είναι ότι αυτή η αρκούδα είναι αχόρταγη.
Αυτό δεν πρέπει να εκπλήσσει κανέναν: η αρκούδα, που είναι βέβαια το τέρας της διαπλοκής, γιγαντώθηκε με πακέτα Ντελόρ, μίζες εξοπλιστικών, τα μαύρα ταμεία της Siemenς, λαθρεμπόριο καυσίμων και τσιγάρων και άλλα παρόμοια ων ουκ έστι αριθμός. Όταν τα κρατικά ταμεία που τάιζαν την αρκούδα άδειασαν, αυτή στράφηκε εναντίον των πάσης φύσεως αφεντικών της, αυτών που τη χρησιμοποιούσαν για να ληστεύουν και να κατακλέβουν.
Και τους τρώει έναν-έναν, ονόματα δε χρειάζεται να λέμε.
Οι πιο τυχεροί, απλά χρεοκοπούν.
Οι λιγότερο τυχεροί (η αυτοί που είναι πιο «σκληροί» κι άρα προβάλλουν περισσότερες αντιστάσεις) περνάνε κι από τον Κορυδαλλό.
Να θυμίσουμε ότι, παραδοσιακά, η αρκούδα έτρωγε τους φτωχούς.
Γιατί βέβαια, οι φτωχοί επιβαρύνονταν (αναλογικά) περισσότερο από την τιμή του γάλακτος στο super market, το τέλος ΑΠΕ στην τιμή του ρεύματος και την υποχρεωτική παράσταση δικηγόρου στις μεταβιβάσεις ακινήτων.
Τη μέση τάξη δεν την ένοιαζε πολύ το όλο πράγμα, εξάλλου μάλλον ευνοημένη ήταν από την κατάσταση αυτή.
Γι αυτό και, τα πρώτα χρόνια τουλάχιστον, η μέση τάξη ήταν υπέρ του μνημονίου κι οι οικονομικά ασθενέστεροι κατά (με τη λογική «μη μου τους κύκλους τάραττε» για τους μεν, και «εμείς χαμένοι για χαμένοι είμαστε» για τους δε).
Όμως, με την κρίση η φτωχοί αδυνάτισαν κι η αρκούδα δε χόρταινε πια μ’ αυτούς.
Αναγκάστηκε να στραφεί και σε ανώτερα στρώματα.
Οπότε είδαμε και τη μέση τάξη να κατεβαίνει στους δρόμους—κατά αστείο τρόπο, πολλοί που συμμετείχαν στα συλλαλητήρια υπέρ του «Ναι», εν συνεχεία κατέβηκαν σε συλλαλητήρια κατά των μέτρων-απόρροια του μνημονίου που αφορούσαν τον κλάδο τους.
Εν τω μεταξύ, οι πολιτικοί μας (που εκτελούν χρέη αρκουδιάρη), όσο είναι στην απέξω υπόσχονται ότι «εγώ θα εξημερώσω την αρκούδα και δε θα τρώει πια» (ή «θα τρώει τους άλλους, όχι εσάς», λες κι η αρκούδα νοιάζεται για το ποιον τρώει), ενώ όταν είναι στην εξουσία λένε «λίγο ακόμη να φάει η αρκούδα, μην την ενοχλείτε, θα χορτάσει και θα φύγει».
Στους ψηφοφόρους – υποψήφια γεύματα δεν τους κόβει βέβαια να ρωτήσουν:
«καλά ρε μεγάλε, κι αν, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, σταματήσει να τρώει η αρκούδα, εσύ δηλαδή θα αρχίσεις να ζεις από το μισθό σου;».
Αυτά τα φαινόμενα, βέβαια, δεν είναι αποκλειστικά ελληνικά. Υπάρχει στα οικονομικά η έννοια του resource curse, η λεγόμενη «κατάρα των πλουτοπαραγωγικών πηγών».
Έχει παρατηρηθεί ότι στα κράτη που ανακαλύπτονται πλουτοπαραγωγικές πηγές (όπως πετρέλαιο, χρυσός, διαμάντια κ.λπ.) αντί να υπάρχει ευμάρεια και ανάπτυξη, παρατηρείται υπανάπτυξη κι έλλειμμα δημοκρατίας.
Ο λόγος είναι ότι, όταν αρχίζει να βρέχει λεφτά (από την ανακάλυψη των κοιτασμάτων πρώτων υλών), κάποιοι «μάγκες» συνασπίζονται για να κονομήσουν (γεννιέται έτσι η «αρκούδα») κρατώντας για πάρτη τους των το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων. Όσο ανακαλύπτονται νέα κοιτάσματα και ρέει το χρήμα, η αρκούδα δε χρειάζεται να είναι ιδιαίτερα αιμοσταγής: είναι εκεί απλά για να φοβίζει το πόπολο, στο οποίο πετάει που-και-που και κανένα ψίχουλο (το οποίο πόπολο είναι πανευτυχές γιατί μέχρι χτες δεν είχε να φάει).
Όταν όμως πέσει η τιμή του πετρελαίου και μικρύνει η πίττα, η αρκούδα δε θα αλλάξει τη δίαιτά της.
Αυτή όσο έτρωγε, θα τρώει—κι αν δε φτάνουν τα λεφτά από το πετρέλαιο, αρχίζει να τρώει ό,τι βρει μπροστά της.
Έτσι εξηγείται , π.χ., ότι ανακαλύπτονται ξαφνικά τεράστιες «τρύπες» στα κρατικά ταμεία πετρελαϊκών εσόδων της Νιγηρίας και της Αγκόλας ($20 δις στην πρώτη περίπτωση και $50 δις στη δεύτερη).
Όχι, δεν έγιναν πιο αποτελεσματικοί οι ελεγκτικοί και διωκτικοί μηχανισμοί: οι αποκαλύψεις αυτές είναι προϊόν πάλης αντικρουόμενων συμφερόντων.
Η αρκούδα τρώει τα παιδιά της.
Η ανάλυση αυτή μπορεί να εφαρμοστεί και στην περίπτωση της Ελλάδας μετά το 1981 (με την τότε ΕΟΚ στο ρόλο της πλουτοπαραγωγικής πηγής, αφού οι επιδοτήσεις για χρόνια ανέχονταν περίπου σε 10% του ΑΕΠ ετησίως και με τον Ανδρέα Παπανδρέου στο ρόλο του πρώτου «αρκουδιάρη»).
Αργότερα, το ρόλο της πετρελαιοπηγής έπαιξαν για την Ελλάδα οι κεφαλαιοαγορές—με τα γνωστά αποτελέσματα.
Στην Ελλάδα του σήμερα, οι επιχειρηματικές κόντρες είναι προϊόν αυτής ακριβώς της κατάστασης:
το φαγητό δεν αρκεί για την αρκούδα.
Πιστεύει δηλαδή κανείς ότι έγινε ξαφνικά πιο αποτελεσματική η δικαιοσύνη στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια κι έτσι σκάνε το ένα μετά το άλλο τα σκάνδαλα ή εξαρθρώνονται συνεχώς κυκλώματα προστασίας και τοκογλυφίας;
Απλά, η πίτα μίκρυνε και δεν επαρκεί για όλους.
Η «ηγεσία» της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας (τόσο η «παραδοσιακή» όσο και τα «νέα τζάκια») δε θέλει να καταλάβει ότι οι εποχές άλλαξαν κι ότι η αρκούδα ανασαίνει στο σβέρκο της. Παραμένει κοντόφθαλμη, αρνούμενη να δει ότι ακόμη κι αν ξεπεράσεις τον προτελευταίο (βάζοντάς του, πιθανόν, και τρικλοποδιά) τελικά η αρκούδα θα σε προλάβει κι εσένα και θα σε φάει.
Όμως, τι να πεθάνεις Σάββατο, τι Κυριακή πρωί.
Δευτέρα θα σε θάψουνε.
Η μόνη λύση είναι να σκοτώσει κανείς την αρκούδα.
Από μόνος του όμως, κανείς δεν είναι αρκετά ισχυρός:
αυτό απαιτεί συνεργασία.
Δυστυχώς, η κοινωνία μας δεν είναι μαθημένη στη συνεργασία: όσο βρέχει λεφτά, δεν έχεις κανένα λόγο να συνεργαστείς με το διπλανό σου.
Αυτό που θες να κάνεις είναι να τον βγάλεις από τη μέση με κάθε τρόπο, ώστε να πάρεις εσύ όλη την πίτα.
Κι επειδή πρώτα βγαίνει η ψυχή και μετά το χούι, τη βλέπω την αρκούδα να μακροημερεύει—και τα θύματά της να πληθύνονται.
Η αρκούδα βέβαια είμαστε όλοι εμείς, κατά το Καβαφικό «Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,τον άγριο Ποσειδώνα δεν θα συναντήσεις, αν δεν τους κουβανείς μες στην ψυχή σου, αν η ψυχή σου δεν τους στήνει εμπρός σου».
Ουδείς αναμάρτητος.
Ειλικρινά τώρα, ποιος από εμάς δεν έχει φοροδιαφύγει ή φοροαποφύγει, εκμεταλλευόμενος κατάφωρα άδικες διατάξεις που ψήφισε το πάντα εξυπηρετικό σε πάσης φύσεως συμφέροντα και συντεχνίες ελληνικό κοινοβούλιο;
Η διαφορά είναι ότι οι φτωχοί, μη έχοντας τις άκρες και την τεχνογνωσία, φοροδιέφευγαν.
Η μέση και ανώτερη τάξη φοροαπέφευγε και μετά κούναγε το δάχτυλο στην κατώτερη τάξη που δεν τηρούσε τους κανόνες που θεσμοθετήθηκαν προς όφελος των πλουσιοτέρων.
Δεν έχει άδικο ο Πάγκαλος, «μαζί τα φάγαμε», απλά ξέχασε να μας πει ότι κάποιοι (οι πιο ικανοί ίσως, και άρα ομοτράπεζοι των εκάστοτε πρωθυπουργών) έφαγαν περισσότερο κι άλλοι λιγότερο.
Το έχει περιγράψει όλο αυτό αριστοτεχνικά ο Θωμάς Μητρόπουλος σε μία από τις κασέτες της πρώτης παράγκας σε μια αποστροφή που θα έπρεπε κατά τη γνώμη μου να διδάσκεται στις σχολές κοινωνιολογίας:
«Παίρνεις χαμπάρι τι λέμε, ρε περίεργε;
Απλά είναι τα πράγματα.
Το ζητούμενο είναι ότι όλοι θέλουν ακριβοδίκαια διαιτησία [διάβαζε: κοινωνική δικαιοσύνη] όταν είναι στην απ’ έξω.
Είναι σαν να μου λες ότι ο κόσμος μπορεί να υπάρξει χωρίς πουτάνες.
Δε γίνεται αδελφέ».
Μπορεί να έχει δίκιο ο Θωμάς, όμως όποιος αποφασίζει να ασκήσει αυτό το επάγγελμα, θα πρέπει τουλάχιστον να γνωρίζει ότι πιθανότατα θα πέσει θύμα εκμετάλλευσης από νταβατζήδες. Τουλάχιστον να μην παριστάνει τον έκπληκτο μετά.
*To Alcimos είναι private equity fund
Οι δείκτες των ρολογιών έδειχναν 14:57, πριν από 18 χρόνια, όταν τα Ρίχτερ συντάραξαν το λεκανοπέδιο.
Η Αθήνα είχε χτυπηθεί από τον Εγκέλαδο. Ο σεισμός της Πάρνηθας, εντάσεως 5,9 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, άφησε πίσω του 143 νεκρούς, 700 τραυματίες, 40.000 άστεγες οικογένειες και
Ημέρα θλίψης, μνήμης, αλλά και οργής. Για τους ανθρώπους που έχασαν άδικα τη ζωή τους στα συντρίμμια της Ρικομέξ και της πολυκατοικίας στη Νέα Φιλαδέλφεια, χωρίς κανείς να τιμωρηθεί
Στο διάβα της ιστορίας αυτοί που σχεδόν ολοκληρωτικά κυριαρχούσαν στις δομές της εξουσίας, ανεξαρτήτως τόπου και χρόνου, ήταν οι άνδρες.
Οι γυναίκες παρέμεναν στους γυναικωνίτες και στο περιθώριο της κοινωνικής και πολιτικής ζωής. Για δεκάδες αιώνες όμως, μια τρίτη κατηγορία, οι ευνούχοι έπαιξε σημαντικότατο ρόλο στις δημόσιες υποθέσεις των ανθρώπινων κοινωνιών και μόνο όταν μπήκαμε στον 20ο αιώνα μπορούμε να πούμε ότι το φαινόμενο υποχώρησε.
Χιλιάδες ευνούχοι ήταν ιερείς στους ναούς της Ιστάρ στη Βαβυλώνα και χιλιάδες ευνούχοι υπηρετούσαν τους Κινέζους αυτοκράτορες στην Απαγορευμένη πόλη.
Σύμφωνα με τον Στράβωνα, ευνούχοι ιερείς, που ονομάζονταν μεγάβυζοι, πλημμύριζαν το ιερό της Εφέσιας Αρτέμιδος.
Ο ευνουχισμός των αγοριών για να μπουν στα παλάτια αποφασιζόταν συνήθως από τους ίδιους τους γονείς.
Στη Ρωσία ο ευνουχισμός ήταν τόσο διαδεδομένος για να προωθηθούν οι ευνούχοι στη δημόσια διοίκηση, ώστε ο Αδριανός και ο Μέγας Κωνσταντίνος έλαβαν νομοθετικά μέτρα εναντίον του φαινομένου.
Εκτός των άλλων, η διάδοση του ευνουχισμού αραίωνε και τις ρωμαϊκές λεγεώνες.
Οι Ευνούχοι στην αρχαία Ρώμη
Σύμφωνα με τον ρωμαϊκό νόμο, οι ευνούχοι χωρίζονταν σε τρεις κατηγορίες: στους εκτομίες, των οποίων τα όργανα είχαν κοπεί, στις θλιψίες των οποίων τα όργανα είχαν συνθλιβεί και στους σπάνδωνες, των οποίων τα όργανα είχαν αχρηστευτεί από αρρώστια ή άλλη αιτία.
Μια Ρωμαία που ανακάλυπτε ότι ο άνδρας της ήταν ευνούχος είχε δικαίωμα να πάρει άμεσα διαζύγιο.
Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, υπήρχε πιθανότητα να τιμωρηθεί ο ευνούχος που παντρευόταν, ενώ στους σπάνδωνες δίνονταν ασυλία, καθώς πιθανολογείτο ότι θα μπορούσαν να μη γνωρίζουν την ανικανότητά τους πριν από τον γάμο.
Οι ευνούχοι στο Βυζάντιο Πρωταγωνιστικό ρόλο έπαιζαν οι ευνούχοι στο Βυζάντιο. Επειδή απαγορευόταν να ανέβει στο θρόνο οποιοσδήποτε ακρωτηριασμένος, οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες θεωρούσαν προτιμότερο να περιστοιχίζονται από ευνούχους παρά από κανονικούς άνδρες.
Ο παρακοιμώμενος του αυτοκράτορα ήταν ευνούχος, ενώ παροιμιώδης ήταν η μόνιμη κόντρα των ευνούχων και των βαρβάτων (όπως ονομαζόντουσαν οι αρτιμελείς άνδρες) για την κατάληψη θέσεων στο Ιερό Παλάτιο.
Ο πρωθυπουργός Χρυσάφιος επί Θεοδοσίου του Β΄, οι πρωθυπουργοί Σταυράκιος και Αέτιος επί Ειρήνης της Αθηναίας ήταν όλοι ευνούχοι.
Ευνούχος ήταν ο μέγας στρατηγός του Ιουστινιανού, Ναρσής και ο πατριάρχης Στέφανος ο Β’.
Διαβάστε περισσότερα για τους ευνούχους στο Βυζάντιο:
Οι ευνούχοι και οι βαρβάτοι στο Βυζάντιο. Ποιες ήταν οι διαφορές τους, ποιοι θεωρούνταν έμπιστοι και τι θέση είχαν στο πλευρό του αυτοκράτορα Το εμπόριο ευνούχων από τους Οθωμανούς Όταν η βασιλεύουσα κατελήφθη από τους Τούρκους, άρχισε η εισαγωγή ευνουχών, αφού το Κοράνιο απαγορεύει τον ακρωτηριασμό των μουσουλμάνων.
Οι δουλέμποροι άρχισαν να απάγουν παιδιά από την Αφρική ή την Ασία, τα ευνούχιζαν με πρωτόγονους τρόπους, χρησιμοποιώντας μυτερές πέτρες ή σκουριασμένες λεπίδες και όσα επιβίωναν τα πουλούσαν στα σκλαβοπάζαρα της Ισταμπούλ.
Αστρονομικές τιμές έπιαναν τα Καυκάσια ευνουχισμένα αγόρια που παρέμεναν λεπτά και με σταρένιο δέρμα, τα οποία οι Τούρκοι χρησιμοποιούσαν για σεξουαλική ικανοποίηση.
Επίσης, πανάκριβοι ήταν οι θηριώδεις, θεόχοντροι μαύροι ευνούχοι της Αφρικής, που τους χρησιμοποιούσαν για φύλακες στα χαρέμια.
Οι Ευνούχοι στην Ευρώπη Φρικαλέα ήταν και η συνήθεια που υπήρχε στην Ευρώπη μέχρι το 1800, να ευνουχίζουν όσα παιδιά είχαν ωραία φωνή για να παραμένει παιδική μέχρι τις μεγάλες ηλικίες, ώστε να τα χρησιμοποιούν στις εκκλησιαστικές χορωδίες των παπών και των καρδιναλίων.
Πολλά από αυτά τα παιδιά διέπρεψαν στο θέατρο και στην όπερα. Ο πιο διάσημος τραγουδιστής όπερας στην Ιταλία του 18ου αιώνα ήταν ο Φαρινέλλι, που ήταν ευνούχος. Ήταν ίνδαλμα για τους Ιταλούς, πάμπλουτος και φοβερά επηρμένος. Έφτιαξε ένα πελώριο ανάκτορο και στην είσοδό του είχε γράψει την επιγραφή: «Πέτυχα ότι και ο Απολλώνιος», αναφερόμενος σε έναν άλλο διάσημο παλιότερο Ιταλό τραγουδιστή όπερας. Και κάποιος κακεντρεχής Ιταλός είχε προσθέσει από κάτω: «Αυτός με, εσύ χωρίς».
ΠΗΓΗ: Μια σταγόνα ιστορία, Δημήτρης Καμπουράκης, εκδόσεις Πατάκη…
Ρολά κατεβάζει και το ιστορικό «Λουκουμάδες Αιγαίον» της οδού Πανεπιστημίου
Συγκίνηση προκάλεσε στους λάτρεις του κέντρου της πόλης, η είδηση πως ένα από τα ιστορικότερα καταστήματα της Αθήνας, οι «Λουκουμάδες Αιγαίον» βάζει λουκέτο μετά από σχεδόν έναν αιώνα.Συγκεκριμένα, το κατάστημα στεγαζόταν από το 1926 στον αριθμό 46 της οδού Πανεπιστημίο, σε νεοκλασσικό κτήριο κατασκευής 1890.
«Σχεδόν ένας αιώνας πέρασε! Το «Αιγαίον» κλείνει εδώ έναν κύκλο. Αισιοδοξούμε να γλυκάνουμε και πάλι τους πελάτες μας σε νέες συνθήκες στο προσεχές μέλλον» αναφέρει η ανακοίνωση του καταστήματος.
Πόσοι Αθηναίοι – κι όχι μόνο – δεν έχουν δοκιμάσει τους πρώτους τους λουκουμάδες επί της Πανεπιστημίου (και Χαριλάου Τρικούπη) στο μαγαζί σήμα – κατατεθέν της οικογενειακής επιχείρησης όπως οι τόσες που άνθιζαν στην Αθήνα…











