Πρώτα ξεχνάς ονόματα, μετά ξεχνάς πρόσωπα, μετά ξεχνάς να ανεβάσεις το φερμουάρ και στο τέλος ξεχνάς 
να το κατεβάσεις.
George Burns, 1896-1996, Αμερικανός κωμικός (έπαιζε μέχρι 100 χρονών)
Ο καθένας έχει το δικαίωμα να έχει τη δική του άποψη, αρκεί να συμφωνεί με τη δική μου.
Franz Kafka, 1883-1924, Τσέχος συγγραφέας (από τη “Δίκη”)

Σ’ αυτήν την (μέχρι σήμερα) αδημοσίευτη

 συνέντευξή του, ο Πανούσης προέβλεψε το 

σημερινό πολιτικό σκηνικό

Πνευματώδης, συγκινητικός και διορατικός, είχε μιλήσει στον 

Νίκο Μωραΐτη το 2013

Tweet

Ο στιχουργός και δημοσιογράφος Νίκος Μωραΐτης είχε κρατήσει αυτή τη συνέντευξη στα ψηφιακά του συρτάρια εδώ και 5 χρόνια επειδή είχε θεωρηθεί «ακραία».
Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και τη δημοσιεύουμε σήμερα για πρώτη φορά, μαζί με το σημείωμα του κ. Μωραΐτη:
Ήταν Δεκέμβριος του 2013 όταν του πήρα αυτή τη συνέντευξη. Τότε τον είδα τελευταία φορά, στο καμαρίνι του. Δυστυχώς δεν δημοσιεύτηκε στο έντυπο το οποίο μου την ανέθεσε, γιατί θεωρήθηκε ακραία. Κατά τη γνώμη μου δεν είναι ακραία, είναι απλά… Πανούσης. Όπως τον αγαπήσαμε ή τον παραδεχτήκαμε – ακόμη και εκείνοι που δεν συμφωνούσαμε στα πάντα μαζί του. Θεωρώ ότι στο lifo.gr θα βρει ένα ωραίο σπίτι για «καλό κατευόδιο» στον μεγάλο αιρετικό.
Με εκτίμηση,
Νίκος Μωραΐτης
Κυβέρνηση θα γίνει και ο ΣΥΡΙΖΑ, και θα είναι χειρότερος…  Όταν γίνει ο ΣΥΡΙΖΑ κυβέρνηση, θα γίνει μνημονιακός. Η κυβέρνηση και η αντιπολίτευση κάθε φορά παίζουν το παιχνίδι του καλού και του κακού μπάτσου.
— Τι είναι αυτό που σας έκανε φέτος να πείτε «θα βγω στη σκηνή να τα πω»;
ΤΖΙΜΗΣ ΠΑΝΟΥΣΗΣ: Οι λόγοι είναι καθαρά ιδεολογικοί. Θέλω να συμφιλιωθεί ο κόσμος με το Μνημόνιο, γιατί αυτή η ένταση δημιουργεί μόνο ψυχολογικά προβλήματα! Ποια εθνική κυριαρχία; Μετά το Χρυσό Αιώνα του Περικλέους δεν ήμασταν ποτέ ελεύθεροι. Ήρθαν Ρωμαίοι, Ενετοί, Τούρκοι, Άγγλοι, Αμερικανοί, Γερμανοί. Και, τελοσπάντων, αν θέλαμε ποτέ να πολεμήσουμε για την ανεξαρτησία μας, δεν θα μπορούσαμε να το κάνουμε με αυτούς τους τύπους που είναι στα πράγματα τώρα. Είμαστε έρμαια μίας κομματικής συμμορίας.
— Την κυβέρνηση εννοείτε;
ΤΖ.Π.: Δε μιλάω για την κυβέρνηση, κυβέρνηση θα γίνει και ο ΣΥΡΙΖΑ και θα είναι χειρότερος. Όλοι τους είναι μέλη μίας πολιτικής μαφίας, από τα ίδια χρήματα των φορολογουμένων πληρώνονται. Κι έτσι πάμε από το κακό στο χειρότερο. Αν σκεφτείτε, ο Γιωργάκης ήταν πολύ καλύτερος από τον Αντωνάκη, έκανε και ένα opengov! Τώρα θα έρθει και ο Αλεξάκης, που είναι σαν το νεαρό Τσοχατζόπουλο.
— «Αντρέα» τον έχουν πει, «Τσοχατζόπουλο» όχι…
ΤΖ.Π.: Εγώ για Τσοχατζόπουλο τον βλέπω.
— Ξέρετε ότι σας κατηγόρησαν κάποιοι στο twitter για αυτά που λέτε; Έγραψαν «εδώ έχουμε κυβέρνηση και ο Πανούσης βρίζει την Αριστερά που είναι αντιπολίτευση».
ΤΖ.Π.: Πάντα έτσι γινόταν με εμένα και την Αριστερά. Όταν έβγαινα και σατίριζα το Πολυτεχνείο ήθελαν να με σκοτώσουν. Και τελικά αποδείχτηκε τι ήταν η «γενιά του Πολυτεχνείου».
— Εσείς Αριστερός δεν είστε;
ΤΖ.Π.: Είμαι αναρχοκομμουνιστής.
— Και τι ψηφίζετε;
ΤΖ.Π.: Δεν έχω ψηφίσει ποτέ τίποτα.
— Δεν πηγαίνετε;
ΤΖ.Π.: Όχι, πηγαίνω! Είναι αναφαίρετο δικαίωμά μου να πάω. Μπαίνω στο παραβάν και μένω με τις ώρες. Τους λέω «δεν έχω αποφασίσει ακόμα». Παίρνω και σάντουιτς μαζί μου και κάθομαι εκεί μέσα. Δυστυχώς έχουν βρει πια τη λύση, κλείνουν το εκλογικό τμήμα και πηγαίνουν στη διπλανή αίθουσα.
— Με εντυπωσιάζει πάντως που για εσάς είναι το ίδιο μία μνημονιακή κυβέρνηση με μία ενδεχόμενη αντιμνημονιακή…
ΤΖ.Π.: Είναι ακριβώς το ίδιο. Όταν γίνει ο ΣΥΡΙΖΑ κυβέρνηση, θα γίνει μνημονιακός. Η κυβέρνηση και η αντιπολίτευση κάθε φορά παίζουν το παιχνίδι του καλού και του κακού μπάτσου. Δεν είδατε τι έλεγαν ο Σαμαράς και ο Κουβέλης όταν ήταν στην αντιπολίτευση και τι λένε τώρα;
— Ο Σαμαράς δεν σας εμπνέει εμπιστοσύνη;
ΤΖ.Π.: Τι μπορεί να κάνει; Εκσυγχρονισμό; Κάθαρση; Ο τύπος που άνοιξε τα σύνορα την ώρα που ο Μπερίσα είχε βγάλει από τις φυλακές όλους τους εγκληματίες Αλβανούς και τους έφερε στην Ελλάδα; Ο άνθρωπος που, αν πας στο μουσείο της Ακρόπολης και φωνάξεις «εϊ, Καλαμάτα!», θα γυρίσουν οι μισοί υπάλληλοι, οι διορισμένοι από εκείνον; Τα ξέρει αυτά ο κόσμος.
— Οι δημοσκοπήσεις πάντως τον φέρνουν με διαφορά καταλληλότερο για πρωθυπουργό.
ΤΖ.Π.: Μα βέβαια, αυτή τη στιγμή είναι ο καταλληλότερος για να κάνει τη δουλειά με τους ξένους.
— Κι ο Βενιζέλος;
ΤΖ.Π.: Η βουλιμία του δεν περιορίζεται στο φαΐ, είναι βουλιμικός για την εξουσία.
— Κανέναν πολιτικό φίλο είχατε ποτέ;
ΤΖ.Π.: Ποτέ. Είχα φίλους που μόλις μπήκαν στη βουλή, διαβρώθηκαν.
— Είστε κατά του κοινοβουλευτισμού;
ΤΖ.Π.: Έτσι όπως εφαρμόζεται, ναι. Είμαι υπέρ της άμεσης δημοκρατίας όπως γινόταν στην Αρχαία Ελλάδα. Να είναι οι κυβερνήτες δια κληρώσεως, ανακλητοί και μη αμειβόμενοι.

Ο Μαρξ παρέβλεψε κάτι που είπε μετά ο Κορνήλιος Καστοριάδης: «Μπορεί να διαλέξουμε ιστορικά να είμαστε και δούλοι». Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

ΧΡΥΣΑΥΓΙΤΕΣ ΠΙΘΗΚΑΝΘΡΩΠΟΙ

— Τη «Χρυσή Αυγή» γιατί τη λέτε «Χρυσή Ευκαιρία» στο πρόγραμμά σας;
ΤΖ.Π.: Γιατί είναι μία χρυσή ευκαιρία να καταρριφθεί η θεωρία της εξέλιξης του Δαρβίνου. Επιστρέφουμε στον πιθηκάνθρωπο, δεν είχαμε καμία εξέλιξη.
— Πώς έφτασαν το 10% στις δημοσκοπήσεις;
ΤΖ.Π.: Δεν υπάρχει ιδεολογική ταύτιση των ψηφοφόρων μαζί τους. Αν αναλύσετε την ψήφο, θα δείτε ότι δεν τους ψήφισε κανένας σοβαρός άνθρωπος. Τους ψήφισαν κάτι παιδιά απολιτίκ, που ήταν μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και Χρυσής Αυγής, για να μπει κάποιος στη βουλή και να κάνουν χαβαλέ.
— Ενστερνίζεστε την άποψη ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και η Χρυσή Αυγή είναι «άκρα»;
ΤΖ.Π.: Όχι, καμία σχέση. Μιλάμε για ανθρώπους από τη μία, πιθηκανθρώπους από την άλλη.
— Έχετε υπάρξει διορατικός καλλιτέχνης, το Μνημόνιο όμως δεν το προβλέψατε. Γιατί;
ΤΖ.Π.: Ήταν αδύνατο να το προβλέψεις. Όλη αυτή η συμμορία –κόμματα, επιχειρηματίες, κανάλια κλπ- έκαναν κάτι πάρα πολύ έξυπνο. Βάρεσαν τον κόσμο κατακέφαλα. Αν μας έκαναν μία μείωση εκατό ευρώ, θα βγαίναμε όλοι στους δρόμους. Έκοψαν τα πάντα, διέλυσαν τις συλλογικές συμβάσεις, εξαφάνισαν την εργασία. Αυτό σε αδρανοποιεί. Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα στον κόσμο που επιστρέφει στο Μεσαίωνα.
Πάντα όταν περνάω κάτι δύσκολο, βάζω ένα μεγάλο στόχο για να μπορέσω να αντεπεξέλθω. Η 3.5 ετών κόρη μου με βοήθησε πολύ, γιατί όταν έχεις τέτοια ευθύνη δεν μπορείς να «φύγεις».
— Τελικά ο Μαρξ, που θεωρούσε αναπόφευκτη την επανάσταση, έκανε λάθος;
ΤΖ.Π.: Ο Μαρξ παρέβλεψε κάτι που είπε μετά ο Κορνήλιος Καστοριάδης: «Μπορεί να διαλέξουμε ιστορικά να είμαστε και δούλοι». Δεν ισχύει ότι σώνει και καλά κάποτε θα επαναστατήσουμε. Μπορεί να επιλέξουμε να ζούμε με μισθό Βουλγαρίας και να μην αντιδρούμε.
— Οι Έλληνες αυτό έχουν διαλέξει;
ΤΖ.Π.: Αυτό δεν το ξέρεις ποτέ. Εκεί που νομίζεις ότι όλοι κοιμούνται, αύριο μπορεί σε μία μαθητική διαδήλωση να χτυπήσει ένας χρυσαυγίτης ένα παιδάκι και να γίνει η επανάσταση.
— Το εύχεστε ή το απεύχεστε;
ΤΖ.Π.: Εύχομαι η επανάσταση να ξεκινήσει αύριο, γιατί αυτό που ζούμε τώρα δεν οδηγεί πουθενά. Είναι η πιο σκοτεινή περίοδος που έχω ζήσει, η Χούντα ήταν πανηγυράκι μπροστά σε αυτούς. Εκείνοι ήταν φαιδροί, αυτοί είναι επιστήμονες τρομοκράτες. Η πιο επικίνδυνη οργάνωση παγκοσμίως είναι η «Συνωμοσία των Κηφήνων της Βουλής». Δε βλέπετε τι κάνουν; Έχουν πιάσει τόσους πιτσιρικάδες, τους μισούς συμμαθητές του γιου μου από τη Σχολή Μωραΐτη. Το φανταζόσασταν εσείς ότι η Σχολή Μωραΐτη θα έβγαζε… Πυρήνες της Φωτιάς;
— Έχετε ερευνήσει μήπως ο γιος σας είναι μέλος τρομοκρατικής οργάνωσης;
ΤΖ.Π.: Μακάρι, αλλά δεν το βλέπω.
— Η επανάσταση επανάσταση, αλλά και τα λεφτά λεφτά. Το γιο σας τον στείλατε σε ιδιωτικό…
ΤΖ.Π.: Μα είναι δυνατό να μην έχω λεφτά; Δουλεύω σαράντα χρόνια από το πρωί μέχρι το βράδυ, κάνω παραστάσεις, ραδιόφωνο, cd. Από τη δουλειά μου τα έβγαλα.
— Έτσι έβγαλε τα λεφτά του κι ο Νταλάρας αλλά εσείς τον κατηγορείτε.
ΤΖ.Π.: Κάνετε μεγάλο λάθος. Ο Νταλάρας έβγαλε τα λεφτά από το «αφιλοκερδώς», όχι από τη δουλειά του.
— Δεν έχει τελειώσει αυτή η κόντρα;
ΤΖ.Π.: Όχι. Τώρα δεν μου έκανε βουντού και πήγα στο νοσοκομείο για αφαίρεση πέτρας; Αλλά το βουντού επιστρέφει σε αυτόν που το κάνει κι έτσι πήγε και εκείνος στο νοσοκομείο με τη χολή του.
— Μήπως η ζωή θέλει να δείξει και στους δύο κάτι; Μήπως τα βρείτε στο τέλος σε κανένα νοσοκομείο;
ΤΖ.Π.: Δε νομίζω, γιατί δεν πάω στα νοσοκομεία που πάει εκείνος. Εγώ είμαι φανατικός του ΕΣΥ.

Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

ΟΤΑΝ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΗΝΥΣΕΙΣ

— Είχατε πει «Όχι άλλο Νταλάρα, Πάριο και Αλεξίου». Σήμερα τι θα λέγατε;
ΤΖ.Π.: Θα έλεγα «όχι άλλο Παντελίδη». Από εκεί καταλαβαίνει κανείς πολλά. Περιμένετε να φύγει από το Μνημόνιο λαός που ακούει Παντελή Παντελίδη;
— Στο μαγαζί που κάνετε παραστάσεις εμφανιζόταν στην αρχή της σεζόν η Πέγκυ Ζήνα…
ΤΖ.Π.: Μα, εξυπηρέτηση της κάνω. Ήρθα γιατί η Πέγκυ Ζήνα δεν άντεχε να παίζει δίπλα στη Χαμοστέρνας. Έχει και άλλα αυτός ο χώρος. Είναι μεσοτοιχία με το μαγαζί όπου εμφανιζόταν ο Χατζηγιάννης. Ευτυχώς έφυγε γιατί πήγαινε εκεί και η Ζέτα Μακρυπούλια – δεν ξέρω αν τους έχετε δει μαζί. Φιλιούνται με σάλια, είναι εμετικό, σε πιάνει αναγούλα.
— Ένα ζευγάρι δεν μπορεί να φιλιέται δημόσια;
ΤΖ.Π.: Να φιλιέται, αλλά όχι με αυτόν τον τρόπο τον ψεύτικο. Πώς κάνει ο Γκουζγκούνης στις ταινίες…
— Τα έχω ακούσει αυτά που λέτε και για τον Χατζηγιάννη και για τον Ρέμο. Πέρα από το ότι δημιουργείτε εντυπώσεις με αυτόν τον τρόπο, αυτά είναι πολύ χοντρά πράγματα, μηνύσιμα.
ΤΖ.Π.: Έχω φάει τόσες μηνύσεις… Όλες οι αποφάσεις των δικαστηρίων ήταν αθωωτικές, γιατί σε πρώτο και σε δεύτερο βαθμό η δικαιοσύνη λειτουργεί. Από εκεί και πάνω ξεκινούν οι πολιτικές παρεμβάσεις. Όταν είσαι δημόσιο πρόσωπο, πρέπει να ξέρεις να δέχεσαι αγόγγυστα κάθε κριτική. Κι εγώ έχω δεχτεί απίστευτα πράγματα σε παραστάσεις. Δεν είχαν έρθει καλόγριες με σταυρούς την ώρα που έπαιζα και χρειάστηκε να τους πω «τα ίδια μου κάνατε και στον Γολγοθά!» για να σταματήσουν; Η σάτιρα είναι μία αρχαία τέχνη. Ξέρετε πόσα έλεγε ο Αριστοφάνης για τον Ευριπίδη;
— Και με το άλλοθι της Αρχαιότητας δεν πρέπει η σάτιρα να έχει κανένα όριο;
ΤΖ.Π.: Κάνετε μεγάλο λάθος. Η σάτιρα έχει αυστηρότατα όρια. Παίζω εγώ αύριο και δεν έρχεται κανένας να με δει. Να το όριο της σάτιρας.
— Χρησιμοποιείτε ως μέτρο τον κόσμο, ο ίδιος κόσμος όμως ακούει Παντελή Παντελίδη και ψήφισε Γιώργο Παπανδρέου. 
ΤΖ.Π.: Ο καθένας χωριστά την ώρα που ψηφίζει δεν έχει το αλάθητο, αλλά όλοι μαζί συνιστούν μία ομάδα που έχει δυνατό ένστικτο.
— Όταν πήγαινε ο γιος σας ακόμη σχολείο, φαντάζομαι ότι πηγαίνατε να πάρετε τον έλεγχό του. Πώς σας αντιμετώπιζαν; Μπορούσαν να σας δουν ως πατέρα και όχι ως τον «Τζιμάκο»;
ΤΖ.Π.: Ναι, γιατί η ζωή μου δεν έχει καμία σχέση με αυτό που είμαι στη σκηνή. Είμαι πολύ μαζεμένος, σχεδόν αγοραφοβικός.
— Και μελαγχολικός;
ΤΖ.Π.: Βαθιά. Και καταθλιπτικός όταν δεν δουλεύω. Όταν δουλεύω όχι ότι γίνομαι καλά, απλώς δεν νιώθω αυτό το τρομακτικό άγχος που έχω συνήθως.
— Είστε νέος πατέρας, μίας κόρης τριάμισι ετών. Τι είναι αυτό για εσάς;
ΤΖ.Π.: Reload, σε βάζει ξανά στη ζωή. Την έκανα σε μία πολύ δύσκολη φάση. Πάντα όταν περνάω κάτι δύσκολο, βάζω ένα μεγάλο στόχο για να μπορέσω να αντεπεξέλθω. Με βοήθησε πολύ, γιατί όταν έχεις τέτοια ευθύνη δεν μπορείς να «φύγεις».


ΜΙΑ ΙΠΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΣΙΚΑ…

Η φωτογραφία είναι μια τέχνη που βεβαίως και στηρίζεται πάνω σε γνώσεις και κανόνες αλλά εκεί που όμως αποθεώνεται είναι όταν ο φωτογράφος, επαγγελματίας ή ερασιτέχνης δεν έχει καμιά σημασία, βρεθεί μπροστά στο μοναδικό γεγονός!!!

Έτσι έγινε σαν ο φίλος Κώστας Πανουργιάς, επιχειρηματίας στη Νέα Υόρκη, ένα καλοκαίρι πριν από μερικά χρόνια που βρίσκονταν για διακοπές στο χωριό του, την όμορφη Ανατολική Φραγκίστα έκανε μια φωτογραφία που κατά την γνώμη μου θα έπρεπε να πάρει το πρώτο βραβείο απροόπτου γεγονότος αν υπάρχει τέτοιος διαγωνισμός.

Τι φωτογράφισε όμως ο Κώστας; Μια γίδα του αείμνηστου Σωτήρη Λάμπρου που είχε το «καφενείο των κυνηγών» στο δρομάκι κάτω από την εκκλησία των Αγίων Αποστόλων, βοσκούσε σε ένα όχτο δίπλα από το δρόμο προς τη μεριά της Σωτήρας στην κορυφή του οποίου σχεδόν ακουμπούσαν τα σύρματα του δικτύου του ΟΤΕ. Εκεί το ζωντανό, πήγε και έμπλεξε το κεφάλι του ανάμεσα στα σύρματα με αποτέλεσμα να κρεμαστεί από τα κέρατά και να πετάξει κυριολεκτικά από τη μια κολώνα ως την άλλη χαμηλότερα. Εκεί την πήραν είδηση από τα βελάσματα και ο Σπύρος πήρε μια σκάλα, τη στήριξε στην κολώνα και με πολύ κόπο κατάφερε να πλησιάζει την ιπτάμενη γίδα που είχε παραλύσει από το φόβο κρεμασμένη στον αέρα και να την κατεβάσει στη γη μέσα στην αγκαλιά του.

Αυτό το σπάνιο γεγονός, που αποκλείεται να επαναληφθεί ποτέ ή ακόμα και να σκηνοθετηθεί από κάποιο φωτογράφο, κατάφερε να αποτυπώσει με τη συμβατική του μηχανή ο Κώστας Πανουργίας και η ωραία φωτογραφία που ελάχιστοι μέχρι σήμερα την έχουν δει, βρίσκεται μαζί με άλλες εξίσου ενδιαφέρουσες σε ένα όμορφο άλμπουμ στο «Πνευματικό Ίδρυμα Γεώργιος Καφαντάρης» στην Ανατολική Φραγκίστα.

Οι συμβουλές του Stephen Hawking σε όσους παλεύουν με την κατάθλιψη


Ο μεγάλος φυσικός του αιώνα μας, Stephen Hawking, έδωσε το 2016 μια πολύ όμορφη διάλεξη στο Royal Institute του Λονδίνου όπου αναφέρθηκε και στην κατάθλιψη.
Ο διάσημος επιστήμονας παραλλήλισε τις μαύρες τρύπες με την κατάθλιψη, δίνοντας έτσι ένα μήνυμα ελπίδας σε όσους πάσχουν από αυτήν.
Συγκεκριμένα ο Hawking είπε:
«Το μήνυμα αυτής της διάλεξης είναι ότι οι μαύρες τρύπες δεν είναι τόσο… μαύρες όσο τις ξέρουμε. Δεν είναι οι αιώνιες φυλακές που ίσως έχουμε στο μυαλό μας. Τα πράγματα που μπαίνουν σε μια μαύρη τρύπα μπορούν να βγουν από αυτήν ή να πάνε σε ένα άλλο σύμπαν. Έτσι, εάν αισθάνεστε ότι βρίσκεστε σε μια μαύρη τρύπα, μην εγκαταλείπετε, γιατί τελικά υπάρχει μια διέξοδος».

Φυσικά δεν μπορεί να ξεπεράσει κανείς την κλινική κατάθλιψη χάρη σ’ αυτή τη συμβουλή (χρειάζεται γιατρός για αυτό) αλλά μπορεί να δώσει ελπίδα σ’ όσους νομίζουν ότι τίποτα δεν θα έχει αποτέλεσμα. Ο Hawking μίλησε ακόμα για το πόσο ευγνώμων είναι για τα επιτεύγματά του και όλα όσα κατόρθωσε στη ζωή του και ειδικότερα για την εμπειρία του με τη νόσο του κινητικού νευρώνα από το 1963, όταν και διαγνώστηκε ως ασθενής.
«Αν και είχα την ατυχία να έχω αυτή τη νόσο, υπήρξα πολύ τυχερός με οτιδήποτε άλλο καταπιάστηκα. Είμαι τυχερός που ασχολήθηκα με τη θεωρητική φυσική σε μια τόσο συναρπαστική εποχή. Είναι μια από τις λίγες ειδικότητες που η παράλυση δεν αποτελεί εμπόδιο. 
Είναι σημαντικό να μην εξοργίζεται κανείς, όσο δύσκολα κι αν γίνονται κάποιες φορές τα πράγματα, γιατί η ελπίδα χάνεται μόνο όταν χάνει κανείς την ικανότητα να γελάει με τον εαυτό του και με την ίδια τη ζωή.»
_______________________
by Αντικλείδι , http://antikleidi.com

ΣΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΤΩΝ ΑΓΡΑΦΩΝ

Το καλοκαίρι που έρχεται ο μπάρμπα Λάμπρος Κοντογούνης, το σύμβολο των Αγράφων όπως έχει εξελιχθεί ο πλέον φωτογραφημένος άνθρωπος όλης της περιοχής, θα μετρήσει εξήντα ένα συναπτά έτη λειτουργίας του περίφημου χανιού, που πρωτολειτούργησε ο πατέρας του Γιώργος με τη μάνα του Σάββα το 1937 στον παραποτάμιο οικισμό του Μαράθου, Βαρβαριάδα.

Το καλοκαίρι του 1950 που η οικογένεια επέστρεψε από το Αγρίνιο όπου τους υποχρέωσαν να καταφύγουν ως ανταρτόπληκτοι, ο Γιώργος Κοντογούνης έβαλε για πρώτη φορά μπρίκι στη φωτιά και έτσι εγκαινίασε μια εποχή στην οποία το χάνι έπαιξε πρωτεύοντα ρόλο στην επικοινωνία των Αγραφιωτών με τον έξω κόσμο. Αφορμή για το τεράστιο αυτό γεγονός στην τοπική ιστορία, υπήρξε η κατασκευή της σιδερένιας γέφυρας στον ποταμό και η κάλυψη των αναγκών του συνεργείου.

Μέχρι το 1980 που πέρασε ο δρόμος για τα απομακρυσμένα χωριά, το χάνι όντως υπήρξε το σημείο όπου πέρασαν έστω μια νύχτα της ζωής τους όλοι οι Αγραφιώτες, έφαγαν ένα πιάτο ζεστό φαί, ήπιαν ένα τσίπουρο, στέγνωσαν στη σόμπα και χόρεψαν ολόκληρες νύχτες με το βιολί του Γυφταντρέα. Κατόπιν άλλαξαν τα πράγματα, σταμάτησαν οι διανυκτερεύσεις αλλά όλοι οι περαστικοί σταματούσαν για λίγο και έκαναν κίνηση στο μαγαζί το οποίο λειτούργησε υποδειγματικά μέχρι το θάνατο της γυναίκας του Μαρίας πριν από επτά χρόνια, ο μπάρμπα Λάμπρος.

Η απουσία της όμως από εκεί και πέρα, τον σημάδεψε βαθιά και σιγά – σιγά παραιτήθηκε από την εξυπηρέτηση των περαστικών και περιορίστηκε στα απολύτως αναγκαία, όσο φτάνει δηλαδή για να δικαιολογεί την παρουσία του εκεί και να ανοίγει την πόρτα του ένδοξου μαγαζιού που τα σημάδια του χρόνου και της εγκατάλειψης είναι πλέον εμφανή. Το γεγονός δεν απασχολεί κανέναν, καθώς το ζητούμενο για όλους είναι μια καλημέρα στο γέροντα που οι αφηγήσεις του για πρόσωπα, πράγματα και γεγονότα των Αγράφων αποτελούν θησαυρό ιστορίας.

Έτσι λοιπόν, δεν υπάρχει κανένας που να μη κάνει στάση μπροστά στο χάνι και σαν δει κλειστή την πόρτα, θα πατήσει την κόρνα μήπως και ξεμυτίσει από πουθενά ο μπάρμπα Λάμπρος να τον χαιρετήσει. Το κόλπο το έμαθαν και οι καινούργιοι κι έτσι δεν περνάει στιγμή που να μην είναι σταματημένο ένα αυτοκίνητο μπροστά στο χάνι και σήμερα ειδικά, που λόγω Πάσχα θα περάσουν όλοι οι Αγραφιώτες να πάνε στα χωριά τους να γιορτάσουν την Ανάσταση, ο μπάρμπα Λάμπρος θα μετρήσει άλλη μια φορά το ψυχομάνι που κάποτε θεωρούσε τη Βαρβαριάδα τα σύνορα ενός άλλου κόσμου τον οποίο, αφού τον γνώρισαν και το γεύτηκαν, τότε μπόρεσαν να εκτιμήσουν τον τόπο που παράτησαν και τον ανακαλύπτουν τώρα που έσβησε…

– Το κείμενο για τον μπάρμπα Λάμπρο δημοσιεύτηκε στο ένθετο περιοδικό EXPLORE NATURE της εφημερίδας Έθνος, το οποίο και αυτό έκλεισε λόγω της οικονομικής κρίσης, τον Απρίλιο του 2009.



Ο καταξιωμένος μαέστρος,γεννήθηκε μαέστρος,τυχαία απλώς μπορεί να βοήθησε,ότι για να πάει σπίτι μετά το σχολείο όταν ήταν μικρός, αναγκαστικά περνούσε μπροστά από ένα…ωδείο.
Και άλλοι πολλοί περνούσαν,και μπήκαν και μέσα για πολλά χρόνια με σκληρή δουλειά και ιδρώτα!
Τώρα κάποιοι είναι εξαιρετικοί σολίστ.
Αλλά ώς εκεί,και ούτε είναι ντροπή,αλλά μέγιστη καταξίωση!!


Μαέστρος όμως έγινε εκείνος ο ΑΛΛΟΣ……


ο ιππέας  ο τρισμέγιστος!!
Η αυτάρκεια είναι ο μεγαλύτερος πλούτος», και «μέγιστος καρπός της αυτάρκειας είναι η ελευθερία». 

Οι βασικές ανάγκες μπορούν να καλυφθούν μ’ ένα μέτριο εισόδημα, αλλά και η ικανοποίηση που προσφέρουν σε όποιον ξέρει να εκτιμά τα πράγματα δεν είναι διόλου μικρότερη από εκείνη που έχουν να μας προσφέρουν τα ψυχοφθόρα εγχειρήματα που μας εμπλέκουν σε ανταγωνισμούς, και που οι κοινοί άνθρωποι θεωρούν ως απαραίτητα για τη συναισθηματική τους πληρότητα.
Γιατί ακριβώς όπως είναι πιο εύκολο και βολικό το να αναπροσαρμόζουμε τα έξοδά μας παρά το εισόδημά μας, το ίδιο εύκολο και βολικό είναι να αναπροσαρμόζουμε τη στάση μας:
 «Αν θέλεις να κάνεις πλούσιο τον Πυθοκλή», συμβούλευε κάποτε ο Επίκουρος, «μη του δίνεις περισσότερα λεφτά` μείωσε τις επιθυμίες του». Γιατί η ευδαιμονία είναι μια εσωτερική νίκη που υπερβαίνει τις εξωτερικές περιστάσεις. Επομένως, το θέμα δεν είναι να ξεπερνά κανείς τις νίκες των άλλων, αλλά να παρατείνει τη νίκη μέσα του:
Αν θέλεις να κυβερνάς τη ζωή σου σύμφωνα με την ανθρώπινη λογική, μάθε πως πραγματικός πλούτος σημαίνει το να αρκούμαστε στα λίγα. Το λίγο ποτέ δε λείπει. Οι άνθρωποι επιθύμησαν τη δύναμη και τη δόξα για να στηρίξουν το έχει τους σε στέρεα θεμέλια και να μπορούν να ζουν τη ζωή τους ήσυχα μες στα πλούτη. Μάταιος κόπος. Στον αγώνα τους να φτάσουν ψηλά, σπέρνουν το δρόμο της ζωής με δυσκολίες και κινδύνους.
Κι από την κορυφή, σαν κεραυνός ο φθόνος τους χτυπά και τους γκρεμίζει με καταφρόνια μες σε τρομερά Τάρταρα. Γιατί από το φθόνο, όπως κι από τον κεραυνό, καίγονται οι ψηλές κορφές και κάθε τι που ξεχωρίζει πάνω από τα’ άλλα. Αξίζει περισσότερο να προσαρμόζεται κανείς ήσυχα παρά να θέλει να υποτάξει τον κόσμο στη εξουσία του και να κυβερνά βασίλεια.
 Ασ’ τους να χύνουν άσκοπα ματωμένο ιδρώτα εξουθενωμένοι, καθώς παλεύουν στο στενό μονοπάτι της φιλοδοξίας, αφού οι γνώσεις τους υπαγορεύονται από ξένα χείλη, κι οι επιθυμίες τους καθορίζονται από αυτά που ακούν από άλλους κι όχι απ’ τα δικά τους αισθήματα.


Λουκρήτιος, Για τη φύση των πραγμάτων
ο ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ στον 21ο ΑΙΩΝΑ
ERIC ANDERSON
Ο Βλαντιμίρ Πούτιν υποστήριξε ότι η κομμουνιστική ιδεολογία έχει όλα τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της θρησκείας, δεδομένου ότι βασίζεται στην ισότητα, την αδελφοσύνη και έχει τη δική της “ιερή γραφή”.


Ένα απόσπασμα, από τη συνέντευξη που παραχώρησε για το ντοκιμαντέρ με τίτλο “Valaam”, μεταδόθηκε από το τηλεοπτικό κανάλι 1 της Ρωσίας.


“Η πίστη μας συνοδεύει πάντα, ενισχύθηκε όταν η χώρα μας, ο λαός μας αντιμετώπισε ιδιαίτερα δύσκολους καιρούς. Υπήρχαν τόσα δύσκολα χρόνια στρατιωτικού αθεϊσμού κατά τη διάρκεια της σοβιετικής περιόδου, όταν σκοτώθηκαν ιερείς, καταστράφηκαν εκκλησίες, αλλά ταυτόχρονα δημιουργήθηκε μια νέα θρησκεία – η κομμουνιστική ιδεολογία, η οποία στην πραγματικότητα μοιάζει πολύ με τον Χριστιανισμό” τόνισε.



“Ελευθερία, ισότητα, αδελφοσύνη, δικαιοσύνη, όλα αυτά είναι κατοχυρωμένα στην Αγία Γραφή, και είναι όλα εκεί. Και ο «Ηθικός Κώδικας της Οικοδόμησης του Κομμουνισμού»; Πρόκειται για μετουσίωση, ένα πρωτόγονο απόσπασμα από τη Βίβλο. Τίποτα καινούργιο δεν επινοήθηκε” συμπλήρωσε.


Ο Πούτιν πρόσθεσε: “Κοιτάξτε, ο Λένιν τοποθετήθηκε σε μαυσωλείο. Πώς είναι αυτό διαφορετικό από τα λείψανα των αγίων για τους Ορθόδοξους Χριστιανούς και της Χριστιανοσύνης; Κάποιοι λένε ότι δεν υπάρχει ανάλογη παράδοση στη χριστιανική πίστη. Αν πάει όμως κάποιος στο Άγιο Όρος και ρίξει μια ματιά, θα δει ότι υπάρχουν λείψανα αγίων εκεί. Υπάρχουν και εδώ, στη χώρα μας».


«Νομίζω ότι αυτή η τοποθέτηση του προέδρου επιλύουν με πολύ αποτελεσματικό και λογικό τρόπο τις διαμάχες γύρω από το θέμα του μαυσωλείου. Οι κομμουνιστές και οι αριστερές πατριωτικές δυνάμεις στη Ρωσία κατανοούν ότι ο κομμουνισμός είναι κοντά στον Χριστιανισμό, όσο μακριά βρίσκονται από αυτόν ο καπιταλισμός και το σημερινό οικονομικό σύστημα στη χώρα μας» δήλωσε ο αντιπρόεδρος της ρωσικής Κρατικής Δούμας. Ιβάν Μέλνικοφ.

Πηγή: enikos.gr