

Οποίον τηλεοπτικό δέκτη και αν ανοίξεις κάποιος καθηγητής παρλάρει επί παντός επιστητού ….
Καθηγητές τρεις κι εχάθη η πατρίς! (Drei Professoren, Vaterland verloren).
Ότο Φον Μπίσμαρκ
Γερμανός πολιτικός, που ένωσε τη Γερμανία και διετέλεσε καγκελάριός της επί 24 χρόνια
Κάτι παρόμοιο, μα με άλλο τρόπο, έλεγε και ο πατρο-Κοσμάς γνωστός και ως Κοσμάς ο Αιτωλός:
“Οι γραμματιζούμενοι θα φέρουν το κακό…”
Θαύματα χλωρά.
Γνωρίζω πως υπάρχει μέλλον. Δεν ταυτίζεται όμως με τις ξέχειλες από οργή και μεταλλικούς κρότους μεγαλουπόλεις, ούτε ορίζεται από απωθημένα καταστροφής. Η λέξη περιβάλλον είναι θλιβερή, λόγω του στυγερού ανθρωποκεντρισμού που βυσσοδομεί στον πυρήνα της. Γιατί εμείς ανήκουμε στην γη, όχι εκείνη σε μας. Και τα φυτά είναι εκστατικά παιδιά που προσφέρουν απλόχερα την απτή αγάπη τους. Το εξελικτικό κύμα που έρχεται και έχει χρώμα πράσινο.
Ορέστης Δαβίας
Από το βιβλίο του:θαύματα χλωρά. 
Σπήλαια Δυρού
Photo by efi


Βοβούσα
Photo by tsalerasd

Οι ανεμογεννήτριες πνίγουν τα Δερβενοχώρια
Γράφει ο Τάσος Σαραντής
Εφημερίδα των συντακτών
Μέσα από τις στάχτες… ξεφυτρώνουν αιολικά πάρκα και περικυκλώνουν τα γραφικά χωριά της δυτικής Πάρνηθας και τον Εθνικό Δρυμό. ● Τεράστια η υποβάθμιση και η καταστροφή του περιβάλλοντος από τα σκαπτικά μηχανήματα, τους γερανούς αλλά και τις ίδιες τις ανεμογεννήτριες, ενώ οι κάτοικοι φοβούνται και για τις επιπτώσεις στη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής.
Θα νόμιζε κανείς ότι η επέλαση των βιομηχανικών αιολικών ανά την επικράτεια της χώρας γίνεται αντιληπτή εφόσον απομακρυνθεί από τα μεγάλα αστικά κέντρα και οδεύσει προς απομακρυσμένες ορεινές περιοχές. Μέγα λάθος! Απόδειξη αποτελούν τα Δερβενοχώρια στη δυτική Πάρνηθα, δίπλα στον Εθνικό Δρυμό. Εκεί όπου οι ανεμογεννήτριες ξεφυτρώνουν ανεξέλεγκτα σαν τα μανιτάρια από το 2009, μέσα ή δίπλα σε καμένες και αναδασωτέες περιοχές, έχοντας περικυκλώσει τα χωριά και σε απόσταση αναπνοής από τους οικισμούς, κυριολεκτικά πάνω από τα κεφάλια των κατοίκων τους.

Το τέλος των κορυφογραμμών
Η Δημοτική Ενότητα Δερβενοχωρίων υπάγεται στον Δήμο Τανάγρας του νομού Βοιωτίας. Στη νοτιοδυτική τους πλευρά τα Δερβενοχώρια συνορεύουν με τον νομό Αττικής με τους Δήμους Φυλής, Ασπροπύργου, Ελευσίνας και Μάνδρας. Ουσιαστικά πρόκειται για ολόκληρη τη δυτική Πάρνηθα, η οποία αποτελεί έναν από τους βασικούς πνεύμονες της Αττικής και ανήκει στους νομούς Αττικής και Βοιωτίας.
Η καταστροφική πυρκαγιά στις 28 Ιουνίου του 2007, που κατέκαψε σχεδόν τα δύο τρίτα της Πάρνηθας, ξεκίνησε από το χωριό Στεφάνη, εξαιτίας πυλώνα της ΔΕΗ. Λόγω των ισχυρών ανέμων και ενός ιδιαίτερα έντονου και πολυήμερου καύσωνα κατευθύνθηκε ανατολικά μέσα στον Εθνικό Δρυμό και κατέληξε στο καζίνο. Επρόκειτο για μία από τις μεγαλύτερες πυρκαγιές στην Ελλάδα καθώς έκαιγε το παρθένο δάσος 7 συνεχόμενες μέρες. Σύμφωνα με το WWF, 48.744 στρέμματα γης κάηκαν συνολικά στην περιοχή, εκ των οποίων περίπου 36.338 στρέμματα αποτελούσαν τμήμα του Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας. Ωστόσο, οι δεσμεύσεις για αναδάσωση από την τότε κυβέρνηση Κώστα Καραμανλή έμειναν στα λόγια.

Οι ανεμογεννήτριες μέσα στο δάσος
Το 2009 εμφανίστηκε στην περιοχή η εταιρεία «ΤΕΡΝΑ», η οποία ξεκίνησε εκσκαφές στα όρια των δύο νομών, ακόμη και μέσα σε καμένες και αναδασωτέες περιοχές, σύμφωνα με μαρτυρίες κατοίκων της περιοχής, τοποθετώντας τις πρώτες ανεμογεννήτριες με τη σύμφωνη γνώμη του τότε δημάρχου Δερβενοχωρίων. Μέχρι και το 2016 η εγκατάσταση ανεμογεννητριών περιμετρικά του κάμπου των Δερβενοχωρίων συνεχίστηκε με φρενήρεις ρυθμούς, με τους αυτοδιοικητικούς παράγοντες της περιοχής να διαβεβαιώνουν τους κατοίκους για δωρεάν ρεύμα και θέσεις εργασίας.
Σε αναδασωτέες περιοχές
Τον Ιούνιο του 2016 ξέσπασε και πάλι από τη Στεφάνη μια δεύτερη καταστροφική πυρκαγιά, αυτή τη φορά προς την αντίθετη κατεύθυνση, καίγοντας το δυτικό τμήμα της Πάρνηθας και φτάνοντας σχεδόν πάνω από τη Μάνδρα στο όρος Πατέρα. Το καλοκαίρι του 2017 μαζί με την «ΤΕΡΝΑ» εμφανίστηκαν και άλλες εταιρείες που άρχισαν να προχωρούν στην εγκατάσταση ανεμογεννητριών, αλλά και κάποιοι ιδιώτες, πλέον, σε απόσταση αναπνοής από τους οικισμούς με αποτέλεσμα η όχληση να είναι τεράστια για τους κατοίκους. Μεταξύ των εταιρειών που εμφανίστηκαν πρόσφατα στην περιοχή είναι και η «ΣΤΕΦΑΝΕΡ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Ε.» που εξαγοράστηκε πέρσι από έναν βιομηχανικό γίγαντα του πετρελαίου, τη «Motor Oil», που δραστηριοποιείται κυρίως στη διύλιση και την εμπορία προϊόντων πετρελαίου.
Η «ΣΤΕΦΑΝΕΡ» διαθέτει τρεις άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για ισάριθμα αιολικά πάρκα στην περιοχή με 4 ανεμογεννήτριες σε θέσεις που απέχουν μια ανάσα από το χωριό Στεφάνη. Οι ανεμογεννήτριες με ύψος πυλώνα από 80 έως 96 μέτρα και διάμετρο πτερωτής από 90 έως 117 μέτρα θα τοποθετηθούν στις θέσεις «Βέλασμα», «Πλαγιά» και «Σταματά», σε πολύ κοντινή απόσταση από τα σπίτια του οικισμού. Είναι ενδεικτικό ότι, εξαιτίας της εγγύτητας των θέσεων αυτών με το χωριό, καμία άλλη εταιρεία αιολικών πάρκων από αυτές που δραστηριοποιούνται στην περιοχή δεν είχε τολμήσει να αναπτύξει βιομηχανικού και τεράστιου μεγέθους ανεμογεννήτριες εκεί, παρ’ όλο που ήταν γνωστές για το αιολικό τους δυναμικό εδώ και πολλά χρόνια.

Αριστερά: Έτοιμη ακόμη μια βάση στήριξης σε απονεκρωμένο τοπίο Δεξιά: Γιγαντιαίες τσιμεντένιες βάσεις στηρίζουν τις ανεμογεννήτριες
Η υποβάθμιση και η περιβαλλοντική καταστροφή στην περιοχή είναι τεράστιες καθώς τα σκαπτικά μηχανήματα καταστρέφουν βουνά, πλαγιές, δέντρα και βράχους που έστεκαν εκεί για αιώνες, ενώ διαπλατύνουν δασικούς δρόμους με βάναυσο τρόπο και με μοναδικό γνώμονα να στρίβουν ομαλά τα τεράστια φορτηγά που θα μεταφέρουν τις ανεμογεννήτριες και τους γερανούς που θα τις υψώσουν. Το φυσικό ανάγλυφο του βουνού καταστρέφεται και το έδαφος μετατοπίζεται και καλύπτεται από βιομηχανικά υλικά, πάνω από τα οποία δεν πρόκειται ποτέ να αναγεννηθεί το δάσος που έχει πρόσφατα κατακαεί και, ως διά μαγείας, έχει διευκολύνει τα επιχειρηματικά σχέδια των μεγάλων βιομηχανικών ομίλων των αιολικών.

Αριστερά: Αποδεκατίζουν τις κορυφές των βουνών για να μπουν κι άλλες ανεμογεννήτριες Δεξιά: Τόνοι χάλυβα θα χρησιμοποιηθούν μαζί με το μπετόν για την κατασκευή των βάσεων τους
Η κατασκευή αιολικών πάρκων σε εκτάσεις που έχουν κηρυχτεί αναδασωτέες επιτρέπεται, παρ’ όλο που το άρθρο 117-παράγραφος 3 του Συντάγματος αναφέρει ότι «δημόσια ή ιδιωτικά δάση και δασικές εκτάσεις που καταστράφηκαν ή καταστρέφονται από πυρκαγιά ή που με άλλο τρόπο αποψιλώθηκαν ή αποψιλώνονται δεν αποβάλλουν για τον λόγο αυτό τον χαρακτήρα που είχαν πριν καταστραφούν, κηρύσσονται υποχρεωτικά αναδασωτέα και αποκλείεται να διατεθούν για άλλο προορισμό». Ωστόσο, σύμφωνα με απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (υπ’ αριθμ. 2499/2012), που αφορούσε προσφυγή του Δήμου Θίσβης ενάντια στην εγκατάσταση αιολικού πάρκου στο όρος Ελικώνα, η εγκατάσταση αιολικού πάρκου σε αναδασωτέα έκταση είναι συνταγματικά επιτρεπτή για σκοπούς ιδιαίτερης σημασίας για το δημόσιο συμφέρον. Για την Ιστορία, αξίζει να αναφερθεί ότι εισηγήτρια στη συγκεκριμένη Ολομέλεια του ΣτΕ ήταν η τότε σύμβουλος Επικρατείας και νυν Πρόεδρος της Δημοκρατίας Αικατερίνη Σακελλαροπούλου.
Στο ΣτΕ
Την Κυριακή 27 Ιουλίου πραγματοποιήθηκε διαμαρτυρία κατά της εγκατάστασης ανεμογεννητριών στα Δερβενοχώρια από κατοίκους της περιοχής οι οποίοι προσφεύγουν στο ΣτΕ καταθέτοντας αιτήσεις ακύρωσης και αναστολής για τις αποφάσεις του περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας με τις οποίες τροποποιήθηκαν-ανανεώθηκαν οι άδειες για την εγκατάσταση των αιολικών πάρκων της «ΣΤΕΦΑΝΕΡ».
«Η ανάπτυξη των αιολικών πάρκων δεν μπορεί να γίνεται χωρίς ουσιαστικό αλλά μόνο με τυπικό έλεγχο και η αδειόδοτησή τους να εξετάζεται μόνο από τους συμβούλους που αμείβονται από τους ίδιους τους βιομηχανικούς ομίλους που αναπτύσσουν τα αιολικά πάρκα και τους υπαλλήλους δημοσίων υπηρεσιών που κατοικούν δεκάδες ή εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά και λαμβάνουν έναν βασικό μισθό που δεν τους δίνει κίνητρο να εξετάζουν τις πραγματικές επιπτώσεις στους κατοίκους, στις περιουσίες τους, στη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής. Ο τυπικός έλεγχος που κάνει η δημόσια διοίκηση προκειμένου να αδειοδοτήσει ένα αιολικό πάρκο είναι εντελώς απρόσωπος, δεν λαμβάνει υπόψη του τις ειδικές συνθήκες που επικρατούν σε κάθε περιοχή και υπολογίζει τα πάντα βάσει κάποιων αριθμητικών τύπων ή επαφίεται στις δηλώσεις των ίδιων των επιχειρηματιών και των συμβούλων τους που ουδείς ελέγχει ουσιαστικά», αναφέρουν οι κάτοικοι της περιοχής.
Και, καθώς δεν έχουν ενημερωθεί ουσιαστικά μέχρι τώρα από κανέναν, ενώ έρχονται αντιμέτωποι αναγκαστικά με την οικολογική καταστροφή της περιοχής τους και την υποβάθμιση των περιουσιών τους, ζητούν να σταματήσουν οι εργασίες κατασκευής των ανεμογεννητριών κοντά στη Στεφάνη. Και, παράλληλα, να τεθούν σε δημόσια διαβούλευση οι περιβαλλοντικές μελέτες τους για να αξιολογηθούν από τους ίδιους, τόσο για την εγγύτητά τους στον οικισμό της Στεφάνης όσο και για την επιβάρυνση που προκαλούν στο πρόσφατα καμένο δάσος που προσπαθεί να αναγεννηθεί.

Σε ιδιωτικές μετατρέπονται οι δημόσιες εκτάσεις όπου τοποθετούνται οι ανεμογεννήτριες
Η συναίνεση των κατοίκων δεν ζητήθηκε ούτε για την κατασκευή και λειτουργία τριών αιολικών πάρκων από τον όμιλο «ΤΕΡΝΑ» στις ορεινές κορυφογραμμές βορειοδυτικά της Αθήνας, σε υψόμετρο μεταξύ 800 και 1.000 με συνολικά 18 ανεμογεννήτριες στα Δερβενοχώρια και στην Τανάγρα. Μάλιστα, πρόκειται για ένα καθαρά ιδιωτικό έργο, το πρώτο από τα ενεργειακά που μπήκαν στη λίστα του πακέτου Γιούνκερ και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με το ποσό των 24 εκατομμυρίων ευρώ.
Ανάμεσα στους ιδιώτες που εγκαθιστούν ανεμογεννήτριες στα Δερβενοχώρια βρίσκεται και ο Σάκης Ρουβάς, σύμφωνα με τις μαρτυρίες των κατοίκων, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν ήταν δυνατό να εξακριβωθεί. Το βέβαιο είναι ότι ο γνωστός τραγουδιστής δραστηριοποιείται τα τελευταία χρόνια στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε μονάδες βιοαερίου και ότι διατηρεί πολύ καλές σχέσεις σε επαγγελματικό επίπεδο με τον Χρήστο Πετρόχειλο, διευθύνοντα σύμβουλο της «ΣΤΕΦΑΝΕΡ» και γενικό διευθυντή της εταιρείας «kIEFER TEK» που δραστηριοποιείται στην κατασκευή μονάδων ΑΠΕ.

Πάνω:Κρανίου τόπος για τις ανεμογεννήτριες Κάτω: Και μέσα σε όλα, έχει ξεφυτρώσει και ένα αγνώστου ταυτότητας νταμάρι
Εν κατακλείδι, τα Δερβενοχώρια μετατρέπονται από μια όαση πρασίνου, που προσέλκυε τουρίστες και επισκέπτες για αποδράσεις περιπάτου και φαγητού κοντά στην πόλη, σε μια βιομηχανική περιοχή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Η καταστροφή είναι διπλή, αφού ο τόπος είναι ήδη πολύ επιβαρυμένος εδώ και πολλά χρόνια. Εκεί δραστηριοποιείται και η τσιμεντοβιομηχανία «ΤΙΤΑΝ» η οποία έχει ανοίξει τεράστιες τρύπες στον κάμπο των Δερβενοχωρίων λαμβάνοντας εκατομμύρια κυβικά χώματος. Εξάλλου, στην περιοχή λειτουργεί ένα τεράστιο νταμάρι για το οποίο κανείς δεν γνωρίζει σε ποιον ανήκει, πώς δημιουργήθηκε εκεί και από πού πήρε τις σχετικές άδειες για να καταστρέψει το βουνό και το δάσος.


-Πιστεύετε, τελικά, ότι η ευτυχία είναι εφικτή;
Ευτυχία δεν υπάρχει, υπάρχουν στιγμές ευτυχίας. Όταν ερωτεύεσαι, ένα ωραίο ταξίδι, όταν κάνουμε σεξ, όταν γεννιέται ένα παιδί , όταν βλέπω τον εγγονό μου να μου χαμογελάει. Κάθε μέρα ξυπνάω , λέω «Είμαι ακόμα ζωντανός «, βλέπω τον εγγονό μου, βλέπω τους αρρώστους μου που τους βοηθάω και αισθάνομαι χρήσιμος. Η γενικότερη ευτυχία είναι όταν έχεις καλές σχέσεις. Αυτός είναι και ο σκοπός μιας θεραπείας, Δεν υπάρχει κανείς απόλυτα ευτυχής, πρέπει να είναι ηλίθιος όσο υπάρχει ο ξαφνικός θάνατος, οι πόλεμοι, η φτώχεια, οι αρρώστιες.
Μ Γιωσαφάτ
Θαύματα Χλωρά του Ορέστη Δαβία
Υπάρχει μια χώρα στην οποία οι άνθρωποι ζουν και εργάζονται μαζί με τα φυτά. Πρόκειται για ένα πολύχρωμο κόσμο όπου όλα τα ζιζάνια είναι χρήσιμα, τα δέντρα πάνσοφα και μέσα στους κήπους γιατρεύεται κάθε ανάγκη. Η χάρη που βασιλεύει στον τόπο αυτό εξορκίζει κάθε ασχήμια.
Είναι παράξενο, αλλά τα παραπάνω βρίσκονται πολύ πιο κοντά απ’ όσο κάνεις πιστεύει. Και τελικά δε φαντάζει πράγμα δύσκολο το να φανερωθούν χειροπιαστά ενώπιον μας.
Ορέστης Δαβίας 
Ένα ωραίο και χρήσιμο βιβλίο που σου μαθαίνει ότι τίποτα γύρω σου δεν είναι άχρηστο, όλα επιτελούν κάποιο έργο χρήσιμο στη πλάση.
Ευχαριστούμε το φίλο μας τον Ορέ στη για την ξενάγηση σε ένα μαγευτικό κόσμο !!
Ορεινός
ΥΓ το βιβλίο είναι των εκδόσεων Ποταμός και όφελος θα έχουμε αν το διαβάσουμε …
Πάρνηθας καρπολογήματα !

βλακοαυθάδης. Ενας ακόμα βλαξ με άποψη
Είδος χειρότερο του βλακός. Στάθηκε στο μαρκούτσι που του απηύθυνε τον λόγο και είπε:
«Πότε θα πιστέψω ότι υπάρχει κορονοιός; Οταν αρρωστήσει κάποιος δικός μου. Αλλά να είναι πολύ δικός μου. Να τον δω!».
Εθνική κατάρα ο ξερολισμός των μοσχαναθρεμμένων. Οι γονείς έχουν ευθύνη…
Ρέα Βιτάλη Πηγή: Protagon.gr
Δήμος Βερύκιος στο iEidiseis: «Ημερολόγιο Θυέλλης» στη Μεσόγειο

Οι αόρατες (stealth) ελληνικές πλεύσεις & πτήσεις τρομάζουν τους Τούρκους. Παιχνίδι για σκληρά νεύρα. Ο Ελληνικός Στόλος δεν δέχεται «μύγα στο σπαθί» του γιατί αισθάνεται δυνατός.
Το να επιχειρεί ένας πολεμικός Στόλος σε ανοιχτή θάλασσα όπως είναι η Ανατολική Μεσόγειος δεν είναι εύκολη υπόθεση, απαιτείται να διαθέτει στρατηγικό όραμα , κατάλληλα μέσα, μακροχρόνια και επίπονη εκπαίδευση και να έχει διαβάσει καλά ώστε να γνωρίζει ως «κάλπικη δεκάρα» τον αντίπαλο…
Αυτό το γενικό συμπέρασμα εξάγεται από τις πρώτες οκτώ μέρες κατά τον ακροβολισμό του τουρκικού και ελληνικού Στόλου στην Ανατολική Μεσόγειο.
Στο συγκεκριμένο ναυτικό θέατρο επιχειρήσεων , 100 ναυτικά μίλια νοτίως του Καστελλόριζου, ο ελληνικός Στόλος επιδεικνύει καθημερινά την υπέροχη του έναντι του τουρκικού Στόλου. Και αυτό δεν είναι ένα ευχολόγιο ή ένα κούφιο δημοσιογραφικό πυροτέχνημα που εκτοξεύεται μόνο και μόνο για την ανύψωση του εθνικού φρονήματος. Είναι η αλήθεια ! Είναι η πραγματικότητα ! Είναι η σκληρή δουλειά 32 χρόνων, όπως αποκάλυψε το iEidiseis.
• Οκτώ μέρες τώρα ψάχνουν οι Τούρκοι να βρουν που είναι τα ελληνικά υποβρύχια και δεν μπορούν να τα εντοπίσουν ! Πως να τα εντοπίσουν αφού τα ελληνικά υποβρύχια επι δυο μήνες μπορούν να παραμείνουν στο βυθό και να είναι αόρατα !
• Ο ελληνικός Στόλος έχει «μάτια» και «αφτιά» πάνω και κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και άρα έχει πραγματική εικόνα ! Για παράδειγμα ο ελληνικός Στόλος γνωρίζει Πότε και Που επιχειρεί το ερευνητικό σκάφος «Oruc Reis» σκάφος. Γνωρίζει ότι μέχρι τώρα όταν μπαίνει στα ελληνικά χωρικά ύδατα κάνει απλή διέλευση με απλωμένα καλώδια και μόνο τρεις φορές εξέπεμψε όταν όμως ήταν εντός των τουρκικών χωρικών υδάτων.
• Ο εμβολισμός της τουρκικής φρεγάτας “KEMAL RAIS” από την φρεγάτα ΛΗΜΝΟΣ κατέδειξε την ναυτοσύνη , τον επαγγελματισμό αλλά και την αποφασιστικότητα των Ελλήνων κυβερνητών. Το συγκεκριμένο ναυτικό επεισόδιο απέστειλε συγκεκριμένα μηνύματα προς την απέναντι πλευρά.
1) Μαγκιές δεν χωράνε. …
2) Οι έλληνες κυβερνήτες έχουν αποδεσμευμένους κανόνες εμπλοκής και λυμένα τα χέρια τους! Αυτό που λέει η ελληνική πολιτική ηγεσία περί αποφασιστικότητας, οι χειριστές των μονάδων κρούσης έχουν την δυνατότητα να το κάνουν πράξη.
3) Οι Κυβερνήτες των ναυτικών μονάδων που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του θεάτρου των επιχειρήσεων της Ανατολικής Μεσογείου είναι η αφρόκρεμα, περασμένοι από «χίλια κόσκινα».
Ο συμμαθητής του νυν Αρχηγού Στόλου ναύαρχος Γιάννης Κοντούλης, συμφωνώντας με το προηγούμενο άρθρο για τα «ταραγμένα νερά της Μεσογείου», σχολίαζε στο Twitter όλο νόημα: « Μόνο για γνώστες και decision makers: Σε παλαιότερη συζήτηση με τον νυν ΑΣ (πανάξιο συμμαθητή και φίλο) για τα επέκεινα μου είχε πει το εξής …”to create an army… to SUSTAIN a navy…”. ΖΩΤΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ η ανάθεση ευθύνης + εμπιστοσύνη σε πραγματικά άξιους». Και όπως προκύπτει από το μέχρι τώρα αποτέλεσμα έχουν επιλέγει οι «πραγματικά άξιοι» για την συγκεκριμένη εν εξελίξει αποστολή.
Ξέρουν πότε θα κόψουν ταχύτητα και πότε θα αναπτύξουν. Πότε και σε πιο σημείο θα επιφέρουν πλήγμα στον προκλητικό αντίπαλο ώστε εκείνος να επωμισθεί την ευθύνη του παθήματος του.
4) Ο ελληνικός Στόλος πλέει σε γνώριμα – γι αυτό- νερά , εκτελώντας με ακρίβεια σχέδια που έχουν εκπονηθεί από το Αρχηγείο και έχουν εφαρμόσει σε δεκάδες γυμνάσια στην ίδια περιοχή. Σε μια άγνωστη για τον τουρκικό στόλο τουλάχιστον μέχρι πριν πέντε χρόνια.
5) Ο ελληνικός Στόλος μπλοκάρει κάθε τουρκικό πλοίο που βγαίνει από τον ναύσταθμο του «Αξαζ» όπως χρόνια τώρα κάνει το ίδιο με κάθε τουρκικό πλοίο που ξεμυτίζει από τα Στενά…
Η υπέροχη του ελληνικού Ναυτικού στην Ανατολική Μεσόγειο δεν επιτυγχάνεται από την μια μέρα στην άλλη παρά μόνο μετά από μελέτη και επίπονη πολυετή προσπάθεια.
«Ήταν 1988 όταν κάναμε την πρώτη μεγάλης κλίμακας άσκηση «Καταιγίδα» στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Τότε βγήκαν και τα πρώτα συμπέρασμα αλλά και η ανάγκη εκσυγχρονισμού του Στόλου» θυμάται ο ναύαρχος εα Γιάννης Εγγολφόπουλος.
Είναι η περίοδος που -όπως αποκαλύψαμε στο προηγούμενο σημείωμα- μας είχε προσκαλέσει τους δημοσιογράφους ο τότε Στόλαρχος Χρήστος Λυμπέρης για να μας αναπτύξει την θεωρεία του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού των «ανοιχτών θαλασσών».
Ο Γιάννης Εγγολφόπουλος επισημαίνει και άλλη μια ιστορική αλήθεια : Ο Λυμπέρης ήταν ο πρώτος που είχε συλλάβει ότι το πετρέλαιο και το νερό που θα είναι οι δυο παράγοντες που στο σύντομο μέλλον θα προκαλέσουν αναταράξεις στην Μέση Ανατολή και την Μεσόγειο, γι αυτό -μας έλεγε- εμείς θα πρέπει να προετοιμαστούμε ως Ναυτικό».
Και το Πολεμικό Ναυτικό άρχισε να προετοιμάζεται. Το 1990 έρχεται η κυβέρνηση Κων. Μητσοτάκη. Οι γαλάζιοι ναύαρχοι ακολουθούν τις βασικές κατευθύνσεις Λυμπέρη παρά το κομματικό χάσμα που τους χωρίζει. Ο ναύαρχος Ν. Φωστιέρης στο ΓΕΕΘΑ υπό τον στρατηγό Βερυβάκη συντάσσει την Ναυτική Στρατηγική που επεκτείνεται σε ολόκληρη της νοτιοανατολική Μεσόγειο. Παράλληλα το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο με τους ναυάρχους Γρ. Δεμέστιχα , Ηρ. Δρίκο, Ευ. Λαγάνα , Δημ. Αθανασίου υπογράφουν τα μεγάλα πρότζεκτ για τον εκσυγχρονισμό του Στόλου ώστε να μπορεί να βγαίνει στις ανοιχτές θάλασσες. Με την σκέψη στραμμένη στην Ανατολική Μεσόγειο και την Κύπρο αγοράζονται συνολικά δέκα μεταχειρισμένες ολλανδικές φρεγάτες τύπου «S». Θυμάμαι τον ναύαρχο Δρίκο που είχε επιστρέψει έξαλλος από το ολλανδικό ναύσταθμο που πήγε να επιθεωρήσει τις προς πώληση φρεγάτες που τον υποδέχτηκε ένας αξιωματικός με σκουλαρίκι!
Επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη αγοράστηκαν και τα F-16 τα οποία η μετέπειτα κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ τα πήγε στην Κρήτη. Επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη εξοπλίστηκαν και τα νησιά με βλήματα επιφανείας – επιφανείας.
Οι ναύαρχοι επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη ήταν τόσο αφοσιωμένοι στο Δόγμα Λυμπέρη περί Ναυτικού των ανοιχτών θαλασσών που δεν έκαναν κανένα σκόντο στην προμήθεια υλικών. Είχαν απειλήσει με ομαδική παραίτηση όταν ο τότε αναπληρωτής υπουργός Άμυνας Αλ. Παπαδόγγονας είχε διαφορετική άποψη από εκείνη του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου για τον τύπο των επιθετικών ελικοπτέρων που σχεδίαζε να προμηθευτεί το ΠΝ. Εκείνος ήθελα τα ΚΑΜΑΝ και οι ναύαρχοι τα ΣΙΚΟΡΣΚΙ.
Οι ναύαρχοι στύλωσαν τα πόδια και κάλεσαν να επιστρέψει από το Παρίσι ο ναυτικός ακόλουθος που δεν ήταν άλλος από τον Διονύση Χατζιδάκη, μετέπειτα δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου και νυν βουλευτής της ΝΔ. Ο Διονύσης ήταν παιδί του Μητσοτάκη, κηδεμόνας του στην Σχολή Ναυτικών Δοκιμών, μεγαλωμένος στο Παρίσι με την ίδια κουβερνάντα της Ντόρας…
Ο Διονύσης προσγειώνεται ανώμαλα στο Παλαιό Φάληρο και στην κλασική μονοκατοικία του στρατηγού Αλεξόπουλου του πεθερού του συγκεντρώνονται οι ναύαρχοι οι οποίοι του αναθέτουν «ειδική αποστολή». Να πάει στον πρωθυπουργό και να του πει ότι εάν το ΚΥΣΕΑ δεν αποδεχτεί την εισήγηση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου για προμήθεια των ελικοπτέρων ΣΙΚΟΡΣΚΙ εκείνοι θα παραιτηθούν ! Όπως και έγινε, ο Διονύσης πήγε στον Μητσοτάκη, το ΚΥΣΕΑ ενέκρινε την εισήγηση του ΑΝΣ, τα ΣΙΚΟΡΣΚΙ αγοράστηκαν από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό και στον επόμενο ανασχηματισμό απομακρύνθηκε από το υπουργείο Άμυνας…
Θυμάμαι τον Διονύση αμέσως μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό στο γραφείο του στην Βουλή κατηφορίσαμε την Πανεπιστημίου και πήγαμε στο ΙΝΤΕΑΛ, εκεί που οι αδελφοί Βλασόπουλοι έφτιαχναν την ξακουστή φακή Εγγλουβής Λευκάδος. Εκεί που στο διπλανό τραπέζι έτρωγαν ο Σεραφείμ Φυντανίδης με τον Κώστα Γεωργουσόπουλο και στο πιο μέσα δωματιάκι ο Νίκος Φίλης μόνος του απολάμβανε τα εδέσματα που είχε παραγγείλει. Εκεί, άγνωστοι (δεν μας ήξεραν ακόμη από την τηλεόραση) μεταξύ γνωστών, ο Διονύσης μου είπε γεμάτος θαυμασμό για τον πρωθυπουργό του : « Ο Μητσοτάκης έχει α@χ@δ@α ! Εγώ Διονύση έγινα πρωθυπουργός για να ακούω τους ναυάρχους και όχι τους εμπόρους». Ο έρμος ο Διονύσης φούσκωνε και παραφούσκωνε για τον Μητσοτάκη, που μια ζωή έκανε ότι του έλεγε ο «κηδεμόνας» του. Μόνο μια φορά ο Διονύσης δεν πήγε εγκαίρως να πάρει την γνώμη του «κηδεμόνα» και παρ ολίγον να έτρωγε το κεφάλι του. Όμως την τελευταία στιγμή το διέσωσε, διότι καθώς άκουσε την φωνή του Επίτιμου έσπευσε κάθιδρος – έστω από τους τελευταίους- να προσθέσει την υπογραφή του στην Λίστα που θα καθόριζε τα μελλούμενα του τόπου….
Για την ιστορία οι ναύαρχοι που απειλούσαν με παραίτηση για τα ελικόπτερα , το έκαναν πράξη ένα χρόνο μετά όταν η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ επανέφερε ως αρχηγό ΓΕΕΘΑ τον Χρήστο Λυμπέρη !!
Εκείνοι μπορεί να παραιτήθηκαν όμως τα υλικά που επέλεξαν για το Ναυτικό αξιοποιήθηκαν στο έπακρον καθώς με πρωθυπουργό τον Ανδρέα Παπανδρέου , υπουργό Άμυνας τον Γεράσιμο Αρσένη και αρχηγό ΓΕΕΘΑ τον Χρήστο Λυμπέρη δημιουργήθηκε το Δόγμα περί Ενιαίου Αμυντικού Χώρου Ελλάδας – Κύπρου που συμπεριελάμβανε την καυτή ζώνη της Ανατολικής Μεσογείου.
Η δεκαετία του 90 ήταν καθοριστική για την ενίσχυση του Νοτίου τομέα. Η Κρήτη ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο έγινε αστακός από μαχητικά , αντιαεροπορικά βλήματα επιφάνειας – επιφάνειας και ραντάρ…
Οι «Καταιγίδες» διαδέχονταν η μια την άλλη. Πλέον η αεροναυτική της Ελλάδας έχει φτάσει σε αλλά επίπεδα στην περιοχή. Ελληνικά μαχητικά φτάνουν στην Κύπρο χωρίς να πάρουν είδηση , το ίδιο και τα πολεμικά πλοία επιφάνειας , για δε τα υποβρύχια δεν γίνεται λόγος. Πτήσεις και πλεύσεις αθόρυβες….
Οι Τούρκοι είναι καινούργιοι στην περιοχή. Πρωτοεμφανίστηκαν μέσα της δεκαετίας του 2010. Η Βάση του Αξαζ που αρχικά ήταν Νατοϊκή και τώρα την χρησιμοποιούν για εθνικούς σκοπούς , είναι σχετικά καινούργια και σε λάθος στρατηγικό σημείο. Εκτεθειμένη από παντού σε κάθε αντίπαλο της γειτονικής χώρας! Αεροπλανοφόρο δεν διαθέτουν για να μετριάσουν έστω την υπέροχη που προσφέρει στην Ελλάδα η Κρήτη…
Γιάννης Σκαρίμπας
Βιάζομαι.Η ηλικία μου προχώρα και πόσο θα ζήσω ακόμη. 20 ,30,50 κι άλλα χρόνια; Μα εγώ δεν το’χω σκοπό να αφήσω τη ζωή. Που θα βρισκα χειρότερα αναγνώστη μου, αδελφέ μου και αντίσκαστε γελάς; Ο Φρόιντ λέγει ότι ενδόμυχα κανένας μας δεν πιστεύει ποτέ ότι θα πεθάνει.
Μπράβο του!
Εκεί βιολιά δεν παίζουνε
λαγούτα δεν αχάνε
στέκουν οι νειούδες ξέμπλεκες
και οι νιοί ξαρμάτωμένοι.
Γιάννη Σκαρίμπας
