Με φυτοφάρμακο 3 στα 4 μέλια -Πόσο επικίνδυνη είναι η ουσία που ανιχνεύτηκε 

Τρία στα τέσσερα δείγματα μελιού (75%) και από τις έξι ηπείρους της Γης βρέθηκαν να περιέχουν νεοκοτινοειδή φυτοφάρμακα, αν και σε ποσότητες εντός των ορίων ασφαλείας για τη διατροφή των ανθρώπων. Όμως το πρόβλημα φαίνεται να είναι πιο σοβαρό για τις μέλισσες.  Τα εν λόγω ευρέως χρησιμοποιούμενα παρασιτοκτόνα, που θεωρούνται πιο φιλικά στο περιβάλλον σε σχέση με αντίστοιχα παλαιότερης γενιάς αγροχημικά προϊόντα, έχουν κατηγορηθεί ότι κάνουν κακό στις μέλισσες

Ή θα άλλαζαν ή θα βούλιαζαν: 

Δέκα επιχειρήσεις που άλλαξαν φιλοσοφία και εκτοξεύτηκαν


«Ή αλλάζουμε  ή  βουλιάζουμε». Η συγκεκριμένη φράση, στην επιχειρηματική μάλιστα σκηνή, είναι όχι απλά διαχρονική αλλά και εύστοχη με πάμπολλα παραδείγματα να την αποδεικνύουν. Μέσα στα χρόνια εγχώριες και διεθνείς επιχειρήσεις διαφοροποιούν την γραμμή παραγωγής τους και την φιλοσοφία τους είτε απλώς για να επιβιώσουν είτε για να φτάσουν ακόμα πιο ψηλά στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι και τα καταφέρνουν, όπως δείχνουν τα παρακάτω δέκα παραδείγματα.

Apple: Από το υπόγειο ενός σπιτιού στην κορυφή του επιχειρείνΤρανό παράδειγμα αποτελεί η πιο αξιοθαύμαστη και με τη μεγαλύτερη αξία εταιρεία παγκοσμίως, η Apple. Έχοντας επιτύχει να εντυπωσιάσει το αγοραστικό κοινό με τον Macintoch όλοι θα περίμεναν πως η εξέλιξή της θα στηριζόταν σε αυτό ακριβώς το προϊόν. Ωστόσο η δόξα από τους υπολογιστές δεν κράτησε πολύ και τα Windows του μεγαλύτερου ανταγωνιστή της κατάφεραν να την κατατροπώσουν. Ως αποτέλεσμα τα κέρδη της άρχισαν να συρρικνώνονται μέχρι που… αποφάσισε να στρέψει το ενδιαφέρον της αλλού και να συστήσει στο κοινό το νέο, τότε, iPod και φυσικά το πρώτο iPhone. Έκτοτε η πορεία της εταιρείας είναι ανοδική αποδεικνύοντας επανειλημμένα πως ο επαναπροσανατολισμός της στα έξυπνα τηλέφωνα ήταν η ορθότερη επιχειρηματική κίνηση που θα μπορούσε να είχε κάνει.

Sir Steven Runciman – Συνέντευξη στην ΕΤ3

Το Βυζάντιο κι εμείς
«Σερ Στήβεν Ράνσιμαν: Χρειαζόμαστε την πνευματική μετριοφροσύνη»

Η συνέντευξη που ακολουθεί δόθηκε από το σερ Στήβεν Ράνσιμαν, στο Ελσισιλντς της Σκωτίας, στον πατρογονικό πύργο του, τον Οκτώβρη του 1994, για λογαριασμό της ΕΤ3, στις δημοσιογράφους Χρύσα Αράπογλου και Λαμπρινή Χ. Θωμά. Για τεχνικούς λόγους, δεν «βγήκε» ποτέ στον αέρα. Και οι δύο δημοσιογράφοι θεωρούν την συνέντευξη αυτή από τις πιο σημαντικές της καριέρας τους, μια και ανήκει στο είδος των «συζητήσεων» που σε διαμορφώνουν και δεν ξεχνάς ποτέ. Θεωρούν ότι πρέπει να δει το φως της δημοσιότητας, έστω και με μια τόσο θλιβερή αφορμή, όπως ο θάνατος του μεγάλου φιλέλληνα.
Δημοσιογράφος: Πώς νοιώθει ένας άνθρωπος που ασχολείται τόσα χρόνια με το Βυζάντιο; Κουραστήκατε;
Δύσκολο να απαντήσω. Το ενδιαφέρον μου ποτέ δεν εξανεμίστηκε. Όταν άρχισα να μελετώ το Βυζάντιο, υπήρχαν πολλοί λίγοι άνθρωποι σ’ αυτήν τη χώρα (σ.σ. τη Μεγάλη Βρετανία) που ενδιαφέρονταν, έστω και ελάχιστα για το Βυζάντιο. Μ’ αρέσει να πιστεύω πως «δημιούργησα» ενδιαφέρον για το Βυζάντιο. Αυτό που με ικανοποιεί, ιδιαίτερα σήμερα, είναι ότι πλέον υπάρχουν αρκετοί, πολλοί καλοί εκπρόσωποι (σ.σ. της σπουδής του Βυζαντίου) στη Βρετανία. Μπορώ να πω ότι αισθάνομαι πατρικά απέναντί τους. Είμαι ευτυχής, λοιπόν, που επέλεξα το Βυζάντιο ως το κύριο ιστορικό μου ενδιαφέρον.
Κι ήταν ελκυστικό για σας όλα αυτά τα χρόνια;
Πιστεύω πως κάθε γεγονός της ιστορίας, αν αρχίσεις να το μελετάς σε βάθος, μπορεί να γίνει συναρπαστικό. Το δε Βυζάντιο το βρίσκω εξαιρετικά συναρπαστικό, γιατί ήταν ένας αυθύπαρκτος πολιτισμός. Για να μελετήσεις το Βυζάντιο, πρέπει να μελετήσεις την τέχνη, να μελετήσεις τη θρησκεία, να μελετήσεις έναν ολόκληρο τρόπο ζωής, που είναι πολύ διαφορετικός από το σημερινό.
Καλύτερος ή χειρότερος;
Κοιτάξτε… Δεν είμαι σίγουρος αν θα μου άρεσε να ζήσω στους βυζαντινούς χρόνους. Δε θα μου άρεσε, λόγου χάριν, να αφήσω γένια. Ωστόσο, στο Βυζάντιο είχαν έναν τρόπο ζωής που ήταν καλύτερα δομημένος. Άλλωστε, όταν έχεις έντονο θρησκευτικό συναίσθημα, η ζωή σου «μορφοποιείται» κι είναι πολύ πιο ικανοποιητική από τη σημερινή, όπου κανείς δεν πιστεύει σε τίποτε αρκετά.
Άρα ήταν μία θρησκευτική Πολιτεία;
Ήταν ένας πολιτισμός, στον οποίο η θρησκεία αποτελούσε μέρος της ζωής.
Και στους έντεκα αυτούς αιώνες;
Νομίζω ότι ο κόσμος μιλά για το Βυζάντιο λες κι παρέμεινε το ίδιο, ένας πολιτισμός αμετάβλητος κατά την διάρκεια όλων αυτών των αιώνων. Είχε αλλάξει πολύ από την αρχή ως το τέλος του, αν και κάποια συγκεκριμένα βασικά στοιχεία κράτησαν σε όλη τη διάρκειά του όπως το θρησκευτικό αίσθημα. Μπορεί να διαφωνούσαν για θρησκευτικά ζητήματα αλλά πίστευαν όλοι, κι αυτό το αίσθημα είναι μόνιμο. Ο σεβασμός, η εκτίμηση στις τέχνες, ως εκείνες που ευχαριστούν το Θεό, κι αυτά διατηρήθηκαν. Κι έτσι, παρ’ ότι οι μόδες άλλαζαν, η οικονομική κατάσταση άλλαζε, οι πολιτικές καταστάσεις άλλαζαν, υπήρχε μια ακεραιότητα, πολύ ενδιαφέρουσα μέσα στο σύνολο.
Μιλάμε για θρησκεία κι ηθική. Το Βυζάντιο πολλοί το θεωρούν μία περίοδο πολέμων, δολοφονιών, δολοπλοκιών, «βυζαντινισμών» που ουδεμία σχέση είχε με την ηθική.
Γίνονταν και τότε πολλοί φόνοι, αλλά δεν υπάρχει περίοδος της ιστορία που αυτοί να λείπουν. Κάποτε έδινα μια διάλεξη στις Η.Π.Α., και στο ακροατήριό μου ήταν κι η κόρη του προέδρου Τζόνσον, που μελετούσε το Βυζάντιο. Ήρθε στη διάλεξη με δύο σωματοφύλακες, δύο σκληρούς κυρίους που την πρόσεχαν. Μου εξήγησε ότι αγαπούν τη βυζαντινή ιστορία, γιατί είναι γεμάτη φόνους, και φαντάζει σαν σχολικό μάθημα (homework). Είχα το τακτ να μη της πω ότι, ως τότε, το ποσοστό των αμερικανών προέδρων που είχαν δολοφονηθεί ήταν πολύ μεγαλύτερο σε σχέση με τα χρόνια ύπαρξης των Η.Π.Α. από το ποσοστό των δολοφονημένων βυζαντινών αυτοκρατόρων στη διάρκεια της αυτοκρατορίας. Οι άνθρωποι συνεχίζουν να δολοφονούν.
Γράφετε στο Βυζαντινό πολιτισμό ότι δεν υπήρχε θανατική ποινή στο Βυζάντιο.
Όντως, δεν σκότωναν. Και η μεγάλη διαφορά φαίνεται στους πρώτους χρόνους. Όταν η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία έγινε χριστιανική, μία από τις βασικότερες αλλαγές ήταν να σταματήσουν οι μονομαχίες, να μη πετούν πια ανθρώπους στα λιοντάρια, κι όλα τα σχετικά. Η αυτοκρατορία έγινε πολύ πιο ανθρωπιστική. Και πάντα, απέφευγαν όσο μπορούσαν τη θανατική ποινή. Κατά καιρούς, κάποιοι αυτοκράτορες κατέφευγαν σε αυτή, αλλά οι περισσότεροι χρησιμοποιούσαν ως εσχάτη τιμωρία, μια μέθοδο που σήμερα μας φαίνεται αποτρόπαια: τον ακρωτηριασμό κάποιας μορφής. Αλλά μου φαίνεται, ότι οι περισσότεροι άνθρωποι θα προτιμούσαν να τους κόψουν π.χ. ένα χέρι, παρά να τους θανατώσουν.
Υπάρχει εδώ και καιρό ένας διάλογος ανοικτός στην Ελλάδα. Υπάρχουν σύγχρονοι Έλληνες διανοούμενοι που υποστηρίζουν ότι το Βυζάντιο δεν αξίζει να μελετηθεί ιδιαίτερα, ότι δε δημιούργησε τίποτε, ότι είχε σχολιαστές των γραφών κι όχι διανοούμενους. Με μια φράση «δεν ήταν και τίποτε αξιομνημόνευτο».
Νομίζω ότι αυτοί οι Έλληνες είναι πολύ άδικοι με τους βυζαντινούς τους προγόνους. Δεν ήταν μια κοινωνία χωρίς διανοούμενους αρκεί να δεις τη δουλειά και την πρόοδο της βυζαντινής ιατρικής. Μπορεί να μη συμπαθεί κάποιος τη θρησκεία, αλλά μερικοί από τους εκκλησιαστικούς συγγραφείς όπως οι Καπαδόκες πατέρες, και πολλοί ακόμη, ως το Γρηγόριο τον Παλαμά, ήταν άνθρωποι μοναδικής πνευματικότητας… Υπήρχε έντονη διανόηση και πνευματική ζωή στο Βυζάντιο. Κυρίως δε, στο τέλος των βυζαντινών χρόνων, π.χ. στην Παλαιοντολόγεια περίοδο. Είναι αρκετά περίεργο πως, την ώρα που η αυτοκρατορία συρρικνώνονταν η διανόηση ήταν πιο ανθηρή από ποτέ.
Κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι δεν είχε τέχνη.
Τότε αυτοί δεν πρέπει να ξέρουν τίποτε από τέχνη. Η βυζαντινή τέχνη ήταν από τις μεγαλύτερες σχολές τέχνης παγκοσμίως. Κανένας αρχαίος Έλληνας δε θα μπορούσε να χτίσει την Αγία Σοφία, αυτό απαιτούσε πολύ βαθιά τεχνική γνώση. Κάποιοι, ξέρετε, υποστηρίζουν, ότι η βυζαντινή τέχνη είναι στατική. Δεν ήταν καθόλου στατική, αλλά ήταν μια σχολή τέχνης από τις σημαντικότερες στον κόσμο, που όσο περνά ο καιρός εκτιμάται όλο και περισσότερο, κι όσοι έλληνες διανοούμενοί σας λένε ότι το Βυζάντιο δε δημιούργησε τίποτε, είναι τυφλοί.
Άρα, όσοι χαρακτηρίζουν «απλή μίμηση κι αντιγραφή» τη βυζαντινή τέχνη, μάλλον σφάλλουν.
Αν κάνεις κάτι άριστα, μπορείς να το επαναλάβεις άριστα. Αλλά υπήρχαν πάντα διαφορές. Βλέποντας μια εικόνα, μπορούμε τη χρονολογήσουμε αν ήταν όλες ίδιες αυτό δε θα συνέβαινε. Υπάρχουν συγκεκριμένες παραδόσεις που διατηρούνταν, αλλά η τέχνη αυτή παρουσιάζει μεγάλες διαφορές από αιώνα σε αιώνα. «Κόλλησε» και παρέμεινε η ίδια μετά την πτώση της Τουρκοκρατίας, διότι έλειπαν από τη χώρα σας οι φωτισμένοι χορηγοί.* Η τέχνη των Παλαιολόγων είναι πολύ διαφορετική από την Ιουστινιάνεια. Φυσικά, είχε και αναλογίες, αλλά δεν ήταν μιμητική. Τα πράγματα είναι απλά: οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν, ξεκίνησαν με προκαταλήψεις εναντίον του. Δε γνωρίζουν τι κατόρθωσε, τι επετεύχθη.
Υποστηρίζεται από ορισμένους ότι το βυζάντιο δεν ήταν Ελληνικό και δεν αποτέλεσε κανενός είδους συνέχεια της αρχαίας Ελλάδας. Δεν είχε δημοκρατία, ή έστω δημοκρατικούς θεσμούς.
Δε νομίζω ότι οι σύγχρονοι έλληνες είναι περισσότερο έλληνες από τους βυζαντινούς. Μέσα στο χρόνο, μες στους αιώνες, οι φυλές δε μένουν καθαρές, υπάρχουν όμως ορισμένα χαρακτηριστικά των πολιτισμών που παραμένουν εθνικά. Οι βυζαντινοί χρησιμοποιούσαν την ελληνική γλώσσα που άλλαξε λίγο, αλλά οι γλώσσες αλλάζουν ενδιαφέρονταν για τη φιλοσοφία και τη φιλοσοφική ζωή πάρα πολύ, ήταν μεν υπήκοοι ενός αυτοκράτορα, αλλά αυτός ο αυτοκράτορας έπρεπε να φέρεται σωστά, γιατί γίνονταν εύκολα λαϊκές εξεγέρσεις. Το χειρότερο που θα μπορούσαν να πουν για το Βυζάντιο είναι πως ήταν, μάλλον, ένα γραφειοκρατικό κράτος. Όμως είχε μια πολύ μορφωμένη γραφειοκρατία, πολύ πιο μορφωμένη από τους γραφειοκράτες του σημερινού κόσμου. Και, τι εννοείτε με τη λέξη «δημοκρατία»; Ήταν όλη η αρχαία Ελλάδα δημοκρατική; Όχι. Θα έλεγα στους Ελληνες που υποστηρίζουν κάτι τέτοιο, να διαβάσουν την ίδια τους την ιστορία, ειδικότερα της κλασσικής Ελλάδας. Εκεί, θα βρουν πολλά να κατακρίνουν… Ποτέ μου δεν κατάλαβα τι ακριβώς σημαίνει «δημοκρατία». Στα περισσότερα μέρη του κόσμου σήμερα, δημοκρατία σημαίνει να σε κυβερνούν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, οι εφημερίδες, η τηλεόραση. Διότι, είναι θεμιτό να έχουμε αυτό που ονομάζεται «λαϊκή ψήφος» αλλά, από τη στιγμή που οι άνθρωποι δεν μπορούν να κρίνουν μόνοι τους κι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι στο σύγχρονο κόσμο που δε σκέφτονται τότε μεταφέρουν την εξουσία στα χέρια όσων κατέχουν τα ΜΜΕ, οι οποίοι, με τη δύναμη που έχουν, θα έπρεπε να επιλέξουν το δύσκολο δρόμο και να μορφώσουν όλο τον κόσμο. Πολλοί εξ αυτών, όχι όλοι ευτυχώς, είναι ανεύθυνοι. Δημοκρατία μπορεί να υπάρξει μόνον εάν έχουμε ένα υψηλής μόρφωσης κοινό. Σε μία πόλη σαν την αρχαία Αθήνα υπήρχε δημοκρατία χωρίς να σκεφτόμαστε πως περνούσαν οι σκλάβοι ή οι γυναίκες, διότι οι άνδρες είχαν όλοι πολύ καλή μόρφωση. Συνήθως δεν εξέλεγαν τους κυβερνήτες τους, τραβούσαν κλήρο, σα να το άφηναν στα χέρια του Θεού καμία σχέση με τη βουλή των κοινοτήτων.
Υπήρχε κοινωνικό κράτος στο Βυζάντιο;
Η Εκκλησία έκανε πολλά για τους ανθρώπους. Το Βυζάντιο είχε πλήρη κοινωνική αίσθηση. Τα νοσοκομεία ήταν πολύ καλά, όπως και τα γηροκομεία, τα οποία ανήκαν κυρίως στην Εκκλησία, αλλά όχι μόνο σε αυτήν υπήρχαν και κρατικά. Ας μη ξεχνάμε ότι ένας από τους πιο υψηλόβαθμους αξιωματούχους του κράτους ήταν ο Ορφανοτρόφος. Σίγουρα η Εκκλησία έπαιξε βασικό κοινωνικό ρόλο. Δεν ήταν απλά ένα καθεστώς ερημιτών που κάθονταν στο Αγιον Όρος ήταν κι αυτό, αλλά υπήρχε ένα σύστημα από μοναστήρια στις πόλεις. Τα μοναστήρια φρόντιζαν τους Οίκους για τους γέροντες, των οποίων οι μοναχοί μόρφωναν τη νεολαία κυρίως τα αγόρια γιατί τα κορίτσια μορφώνονταν στο σπίτι και τα περισσότερα παρείχαν πολύ καλή μόρφωση. Τα κορίτσια του Βυζαντίου είχαν πολλές φορές καλύτερη παιδεία διότι «απολάμβαναν» περισσότερη ιδιωτική, προσοχή. Νομίζω ότι η βαθμολογία που θα δίναμε στο κοινωνικό έργο της Εκκλησίας, στο Βυζάντιο είναι ιδιαίτερα υψηλή.
Και η παιδεία τους, κατά το Μέγα Βασίλειο, όφειλε να στηρίζεται στον Όμηρο, τον «διδάσκαλο των αρετών».
Ήταν γνώστες της αρχαίας ελληνικής Γραμματείας. Είναι αξιομνημόνευτο, ωστόσο, ότι δεν έδιναν μεγάλη σημασία στους Αττικούς Τραγωδούς, αλλά στους λοιπούς ποιητές. Υπάρχει η διάσημη ιστορία μιας ελκυστικής κυρίας, φίλης ενός αυτοκράτορα, που μας διηγείται η Άννα Κομνηνή. Την ώρα που η κυρία περνούσε, κάποιος της φώναξε έναν ομηρικό στίχο, που μιλούσε για την Ελένη στην Τροία, κι εκείνη κατάλαβε το υπονοούμενο. Δεν υπήρχε κανείς λόγος να της εξηγήσει κάποιος, ποιανού ήταν οι στίχοι. Όλα ανεξαιρέτως τα αγόρια και τα κορίτσια ήξεραν τον Όμηρο. Η Άννα Κομνηνή δεν εξηγεί ποτέ τα σημεία στα οποία αναφέρεται στον Όμηρο, όλοι οι αναγνώστες της τα γνώριζαν.
Αμόρφωτοι, δεν υπήρχαν στο Βυζάντιο;
Άλλα ήταν τα προβλήματα της βυζαντινής γραμματείας. Ήταν τόσο καλοί γνώστες της αρχαίας ελληνικής γραμματείας ώστε επηρεάστηκαν στη διαμόρφωση της γλώσσας. Πολλοί ιστορικοί ήθελαν να γράψουν σαν τον Θουκυδίδη, δεν ήθελαν να γράψουν στη γλώσσα που τους ήταν πιο φυσική αλλά στην αρχαία. Η μεγάλη τραγωδία των βυζαντινών γραμμάτων ήταν η εξάρτησή της από την κλασσική γραμματεία. Όχι γιατί δεν γνώριζαν αρκετά, αλλά γιατί γνώριζαν πολύ περισσότερα από όσα ήταν απαραίτητα, για το δικό τους «δημιουργικό» καλό.
Θα θέλατε να ζείτε στο Βυζάντιο;
Δεν ξέρω αν προσωπικά θα ταίριαζα στην εποχή του Βυζαντίου. Αν ζούσα τότε, σκέφτομαι ότι θα αναπαυόμουν σε κάποιο μοναστήρι, ζώντας, όπως πολλοί μοναχοί ζούσαν, μια ζωή διανοούμενου, χωμένος στις θαυμάσιες βιβλιοθήκες που διέθεταν. Δε νομίζω πως θα ήθελα μια ζωή στη βυζαντινή πολιτική, αλλά, είναι πολύ δύσκολο να βρεις μια περίοδο στην παγκόσμια ιστορία στην οποία θα ήθελες να ζήσεις… Όλα εξαρτώνται από το πολίτευμα, την κοινωνία, την τάξη στην οποία γεννιέσαι. Θα ήθελα να ζω στη Βρετανία του 18ου αιώνα αν είχα γεννηθεί αριστοκράτης, αλλιώς δε θα μου άρεσε καθόλου. Είναι πολύ δύσκολο να απαντηθεί το ερώτημά σας.
Η κατάσταση στη Βαλκανική σας ανησυχεί;
Με ενδιαφέρουν πολύ τα Βαλκάνια, είναι ένα μέρος του κόσμου που με «συντροφεύει» πολλά χρόνια, κι έτσι, φυσικά, και ενδιαφέρομαι και θλίβομαι. Δεν γνωρίζω τι μπορεί να φέρει το μέλλον. Ενα από τα πράγματα που με ενοχλεί ελαφρώς στα γηρατειά μου, είναι ότι, θα ήθελα να γνωρίσω τι θα συμβεί σε συγκεκριμένα μέρη του κόσμου και κυρίως στα Βαλκάνια σε μερικά χρόνια. Η Ελλάδα θα προχωρήσει, και από τις υπόλοιπες Βαλκανικές χώρες μάλλον και η Βουλγαρία. Αλλά για τη Ρουμανία και την Γιουγκοσλαβία… νοιώθω απελπισμένος όταν σκέφτομαι το μέλλον τους…
Μήπως τα Βαλκάνια πληρώνουν την ιστορία τους, σήμερα;
Κατά κάποιο τρόπο, ναι. Είναι μεγάλο πρόβλημα να έχεις μεγάλη ιστορία. Διότι, έχεις πολύ περισσότερες μνήμες από ότι μπορείς να σηκώσεις. Είναι μια τραγωδία στην περιοχή αυτές οι μνήμες, διότι έχεις να νοιαστείς για πάρα πολλά. Δεν κυλούν εύκολα τα πράγματα, λόγω της αρχαίας, με βαθιές ρίζες, μνήμης.
Πρόσφατα άνοιξε ένας παγκόσμιος διάλογος και στη χώρα σας για το κατά πόσον ο Γ’ Παγκόσμιος Πόλεμος θα είναι θρησκευτικός.
Ανησυχώ για συγκεκριμένες θρησκείες, με ανησυχούν οι εξτρεμιστές μουσουλμάνοι, οι οποίοι αποτελούν ένα πολύ ρεαλιστικό κίνδυνο για τον πολιτισμό, αλλά η θρησκεία χρειάζεται. Οι άνθρωποι θα νοιώσουν ευτυχέστεροι, λιγότερο χαμένοι, με τη θρησκεία σήμερα. Το πρόβλημα είναι ότι δεν μπορούμε να έχουμε μία παγκοσμία θρησκεία, και οι διάφορες θρησκείες ποτέ δε συμπάθησαν ιδιαιτέρως η μία την άλλη. Η φιλανθρωπία δεν καλύπτει και το γείτονα της διπλανής πόρτας, αν αυτός πρεσβεύει άλλη θρησκεία. Δεν νομίζω, δηλαδή, ότι η θρησκεία θα είναι η σωτηρία, αλλά δεν γνωρίζω και τίποτε που να μπορεί να είναι η σωτηρία. Με τον πληθυσμό να αυξάνεται, είναι πολύ δύσκολο να βελτιωθούν τα δεδομένα της εκπαίδευσης, σε παγκόσμια κλίμακα. Απλώς, ποτέ δε θα υπάρξουν αρκετοί δάσκαλοι στον κόσμο, τουλάχιστον μορφωμένοι δάσκαλοι. Φοβάμαι πως είμαι απαισιόδοξος.
Πώς βλέπετε την Ορθοδοξία μες σε αυτό τον κύκλο;
Έχω μεγάλο σεβασμό για τα χριστιανικά δόγματα, και κυρίως για την Ορθοδοξία, διότι μόνον η Ορθοδοξία αναγνωρίζει πως η θρησκεία είναι μυστήριο. Οι ρωμαιοκαθολικοί κι οι προτεστάντες θέλουν να τα εξηγήσουν όλα. Είναι άσκοπο να πιστεύεις σε μία θρησκεία, θεωρώντας ότι αυτή η θρησκεία θα σε βοηθήσει να τα καταλάβεις όλα. Ο σκοπός της θρησκείας είναι ακριβώς για να μας βοηθάει να κατανοήσουμε το γεγονός ότι δε μπορούμε να τα εξηγήσουμε όλα. Νομίζω πως η Ορθοδοξία συντηρεί αυτό το πολύτιμο αίσθημα του μυστηρίου.
Μα, χρειαζόμαστε το μυστήριο;
Το χρειαζόμαστε, χρειαζόμαστε αυτήν τη γνώση που λέει πως στο σύμπαν υπάρχουν πολύ περισσότερα από αυτά που μπορούμε να κατανοήσουμε. Χρειαζόμαστε την διανοητική μετριοφροσύνη, κι αυτή απουσιάζει, ειδικά μεταξύ των Δυτικών Εκκλησιαστικών ανδρών.
Αυτό είναι χαρακτηριστικό της σχέσης των ορθοδόξων με τους αγίους τους ο σεβασμός της ταπεινότητας. Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι αρκετοί άγιοι ανακατεύτηκαν στην πολιτική ή άσκησαν πολιτική;
Όλοι όσοι θέλουν να επηρεάσουν άλλους ανθρώπους ασκούν πολιτική, και είναι πολιτικοί. Πολιτική σημαίνει να προσπαθείς να οργανώσεις την Πόλιν με ένα νέο τρόπο σκέψης. Οι άγιοι είναι πολιτικοί. Ποτέ δεν πίστεψα ότι μπορείς να διαχωρίσεις την πίστη προς τους Αγίους από τη διανόηση. Επιστρέφω σε όσα είπα για τις εκκλησίες. Από τη στιγμή που προσπαθείς να εξηγήσεις τα πάντα, καταστρέφεις ουσιαστικά αυτό που θα έπρεπε να αποτελεί την ανθρώπινη διαίσθηση, αυτή που συνδέει τη διανόηση με τους αγίους και την αίσθηση του Θεού.
Διανόηση, πολιτική και πίστη στα Θεία, λοιπόν, μπορούν να βαδίζουν μαζί;
Αποτελεί παράδειγμα η πόλη σας, η Θεσσαλονίκη. Ήταν πολύ φημισμένη για τους διανοητές της, ειδικά στα ύστερα βυζαντινά χρόνια. Αλλά είχε και βοήθεια από τους στρατιωτικούς της που, όπως ο Άγιος Δημήτριος, που έρχονταν να τη σώσουν στη σωστή στιγμή. Η πίστη στους Αγίους σου δίνει κουράγιο να υπερασπιστείς την πόλη από τις επιθέσεις, όπως έκανε κι ο Αη Δημήτρης.
Πώς βλέπετε τις άλλες εκκλησίες;
Η ρωμαιοκαθολική εκκλησία ήταν πάντα και πολιτικό ίδρυμα, εκτός από θρησκευτικό, και πάντα ενδιαφερόταν για το νόμο. Πρέπει να θυμόμαστε πως, όταν η ρωμαϊκή αυτοκρατορία κατέρρευσε στη Δύση και ήρθαν τα βαρβαρικά βασίλεια, οι ρωμαίοι άρχοντες χάθηκαν αλλά οι εκκλησιαστικοί άνδρες παρέμειναν, κι ήταν κι οι μόνοι με ρωμαϊκή μόρφωση. Οπότε, αυτοί χρησιμοποιήθηκαν από τους βάρβαρους βασιλείς για να εφαρμόσουν το νόμο. Ετσι, η Δυτική Εκκλησία «ανακατεύτηκε» με το νόμο. Τον βλέπεις το νόμο στη ρωμαιοκαθολική Εκκλησία: θέλει να είναι όλα νομικά κατοχυρωμένα. Στο Βυζάντιο και είναι ενδιαφέρον πώς μετά την τουρκική κατάκτηση τα υποστρώματα παραμένουν η Εκκλησία ενδιαφέρεται μόνον για τον Κανόνα, το νόμο των γραφών. Δεν έχει την επιθυμία να καθορίσει τα πάντα. Στις δυτικές Εκκλησίες που αποσχίστηκαν από τη ρωμαιοκαθολική, η ανάγκη του νόμου, του απόλυτου καθορισμού, έχει κληρονομηθεί. Εχει πολύ ενδιαφέρον να μελετήσει κανείς και μελετώ εδώ και καιρό το διάλογο ανάμεσα στην Αγγλικανική Εκκλησία του 17ου αιώνα και την Ορθόδοξη. Οι Αγγλικανοί ήταν ιδιαίτερα ανάστατοι διότι δεν μπορούσαν να καταλάβουν τι πίστευαν οι Ορθόδοξοι σχετικά με την μεταβολή του οίνου και του άρτου σε αίμα και σώμα. Οι Ορθόδοξοι έλεγαν «είναι μυστήριο, που δεν μπορούμε να κατανοήσουμε. Πιστεύουμε ότι γίνεται, αλλά το πώς δεν το γνωρίζουμε». Οι Αγγλικανοί όπως κι οι ρωμαιοκαθολικοί ήθελαν μια καθαρή εξήγηση. Αυτή είναι η τυπική διαφορά των Εκκλησιών και γι’αυτό ακριβώς αγαπώ τους Ορθοδόξους.
Τι γνώμη έχετε για τους νεοέλληνες;
Υπάρχει ακόμη ζωντανή στο λαό αυτή η γρήγορη κατανόηση των πραγμάτων και των καταστάσεων. Υπάρχει έντονη επίσης, η άλλη ποιότητα των Βυζαντινών: η ζωηρή περιέργεια. Και οι νεοέλληνες έχουν, όπως είχαν κι οι Βυζαντινοί, αντίληψη της σημασίας τους στην ιστορία του πολιτισμού. Ολα αυτά δείχνουν μία ιστορική ενότητα, άλλωστε κανείς λαός δεν διατηρεί όλα τα χαρακτηριστικά του απείραχτα. Πολλά εξαρτώνται από τη γλώσσα, που είναι ο καλύτερος τρόπος συντήρησης της παράδοσης. Η γραμματεία του Βυζαντίου πληγώθηκε από τη σχέση της με την αρχαία γραμματεία. Ευτυχώς, οι νεοέλληνες έχουν τη δημοτική που επέτρεψε στην νεοελληνική γραμματεία να προχωρήσει, να εξελιχθεί μ’ έναν τρόπο που οι βυζαντινοί δεν κατάφεραν, με εξαίρεση την κρητική λογοτεχνία και το Διγενή. Τα μεγάλα βυζαντινά αριστουργήματα ήταν μάλλον λαϊκά.
…Βόλτα στον Κήπο και Ιστορίες Ποίησης**
Πρωτογνώρισα το Σεφέρη όταν ήμουν στην Ελλάδα, αμέσως μετά τον πόλεμο. Όταν ήρθε πρεσβευτής στο Λονδίνο, τον έβλεπα πολύ συχνά. Εκείνη την εποχή, περνούσα πολύ καιρό σε ένα νησί στη Δυτική Ακτή της Σκωτίας, με πολύ μαλακό κλίμα λόγω του Ρεύματος του Κόλπου. Μια αλέα με φοινικιές οδηγούσε στο σπίτι μου. Ήρθε κι έμεινε μαζί με τη γυναίκα του. Ο καιρός ήταν υπέροχος, όπως συμβαίνει συχνά εκεί, και μου είπε «Είναι πιο όμορφα κι από τα ελληνικά νησιά» κάτι πολύ ευγενικό εκ μέρους του. Είχαμε τακτική αλληλογραφία μέχρι το θάνατό του… Όταν έφυγε από το Λονδίνο για την Αθήνα, μου χάρισε την κάβα του, μια κάβα αποτελούμενη αποκλειστικά από ούζο και ρετσίνα. Ακόμη δεν έχω πιει όλο το ούζο, έχω… Είχε πει ότι ‘Οι Κέλτες είναι οι ρωμιοί του Βορρά’, ναι, το διασκέδαζε να κάνει τέτοια σχόλια. Αν κι εδώ έχει αρκετό δίκαιο…
Ο Καβάφης είναι από τους μεγαλύτερους ποιητές του κόσμου, και μάλιστα πρωτότυπος… Εκείνον που δε μπορώ να διαβάσω είναι ο Καζαντζάκης, τον γνώριζα προσωπικά, αλλά δεν μπορώ να τον διαβάσω, ποτέ δε μου άρεσε για να είμαι ειλικρινής. Μ’ αρέσει ο Ελύτης και πότε πότε βρίσκω κάτι σημαντικό στο Σικελιανό. Τους νεώτερους δεν τους γνωρίζω, σταμάτησα να παρακολουθώ, κι όπως ξέρετε ανήκω σε μια πολύ παλιά γενιά.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

* Οι βυζαντινοί αγιογράφοι δε μας είναι γνωστοί, διότι ο δημιουργός του ναού θεωρούνταν ο χορηγός, εκείνος που έδινε τα χρήματα και βεβαίως είχε άποψη επί του συνόλου. Σε ελάχιστες περιπτώσεις γνωρίζουμε το όνομα ενός αγιογράφου ή αρχιτέκτονα, στους έντεκα αιώνες του Βυζαντίου, αλλά σχεδόν πάντα μας είναι γνωστό το όνομα του χορηγού.
** Ο σερ Στήβεν μας ξενάγησε στον κήπο του σπιτιού του, μετά τη συνέντευξη, μιλώντας ελεύθερα, για τους αγαπημένους Ελληνες φίλους του. Η κουβέντα ήταν σχεδόν ολόκληρη «off the record», εκτός των αποσπασμάτων που δημοσιεύονται εδώ, τα οποία εν γνώσει του ειπώθηκαν «on camera», καθώς μας έδειχνε το αρχαιότερο δέντρο του κήπου του.

Η έγχρωμη Ελλάδα του 1965


Την καθημερινή ζωή σε πόλεις και χωριά, όπως η Αθήνα, η Ρόδος, η Κρήτη, η Αράχωβα και η Λιβαδειά τη δεκαετία του 60, καταγράφει ο αμερικανός εραστιτέχνης φωτογράφος Τσαρλς Κούσμαν.  Η Ελλάδα του 1965 μέσα από τις φωτογραφίες του αποπνέει μια νοσταλγική διάθεση, αλλά επίσης αποκαλύπτει πως δεν έχουν αλλάξει και πολλά τα τελευταία 50 χρόνια…
Ο Κούσμαν, εργαζόμενος της τότε Standard & Poor’s, ταξίδευε ανά τον κόσμο αξιολογώντας επιχειρήσεις. Έτσι ανακάλυψε και την αγάπη του για την φωτογραφία. Οι εικόνες του φανερώνουν έναν άνθρωπο με καλή φωτογραφική ματιά, αίσθηση της ιστορίας και της κοινωνικής δυναμικής κάθε τόπου και το σημαντικότερο, περιέργεια.
Κάρα στην προβλήτα του λιμανιού του Ηρακλείου.
Ηλιοβασίλεμα στο λιμάνι του Πειραιά.
Κούνιες για τους μικρούς, μπιλιάρδο για τους μεγάλους σε παιδική χαρά – λούνα παρκ στη Λιβαδειά.
Μεγάλη Παρασκευή στο κέντρο της Αθήνας και κόσμος ψάχνει για το κατάλληλο πασχαλινό δώρο.
Το γραφικό λιμανάκι του Ηρακλείου.
Τροχονόμος στην οδό Ηρώδου του Αττικού, στο ύψος του Μεγάρου και των τότε Ανακτόρων, σημερινού Προεδρικού Μεγάρου.
Σφουγγάρια προς πώληση σε στενό της Μυκόνου.
Η αγαπημένη λατέρνα «ντυμένη» με κορδέλες και διαφημίσεις της εποχής, στην περιοχή του Λυκαβηττού.
Πρωινός καφές στην πλατεία Συντάγματος.
Εχοντας ψωνίσει φρέσκα ψάρια στο Ηράκλειο, ένας Κρητικός με βράκα και μαντήλι στο κεφάλι ποζάρει στον φακό του Κούσμαν.
Η μουσουλμανική συνοικία της Ρόδου.
Η ζωή στην οδό Αδριανού, στο Μοναστηράκι, τη δεκαετία του 60.
Η ρομαντική βιτρίνα του καταστήματος «Cinderella» (Σταχτοπούτα), στο κέντρο της Αθήνας.
Τα «κοινωνικά δίκτυα» της εποχής… Γυναίκες όλων των ηλικιών και παιδιά σχολιάζουν, διασκεδάζουν και παρατηρούν σε ένα σοκάκι της Ρόδου.
Το ζαχαροπλαστείο «Η Κυψέλη» στο Ηράκλειο της Κρήτης και οι θαμώνες του.
Η πλατεία Συντάγματος μπροστά από τα γνωστά ξενοδοχεία, γεμάτη με τραπεζάκια.
Η πολύχρωμη και παιχνιδιάρικη πρόσοψη μίας ταβέρνας στην οδό Βάκχου της Πλάκας, με διακοσμητικές κούκλες στα μπαλκόνια, τοιχογραφίες και ένα κλουβί πουλιού με ταμπέλα «Νανά Μούσχουρη».
Πριν κατακλυστεί από σκιέρ και εκδρομείς, στους δρόμους της Αράχωβας κυκλοφορούσαν πρόβατα και γαϊδουράκια.
Ενας σφουγγαράς προσπαθεί να πουλήσει την πραμάτεια του σε περαστικούς στην οδό Αιόλου.
Ανοιξη στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.
Μία παράξενη διακόσμηση σε μαγαζί στην Αθηνάς… καλάθια με αυγά κρεμασμένα από παντού.
_______________________
   Πηγή: .protagon.gr
by Αντικλείδι , http://antikleidi.com

ΔΕΙΤΕ ΠΩΣ ΟΙ ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΜΝΗΜΕΙΟ!!!: ΜΙΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ


Κέντρο πολιτισμού και πάρκο μνήμης στις Θερμοπύλες.
Η μάχη των Θερμοπυλών αποτελεί ένα σημείο αναφοράς της αρχαίας ελληνικής ιστορίας,
 καθώς και της μετέπειτα εξέλιξης της. Ένα στενό πέρασμα πλάτους 20 μέτρων μεταξύ της 
απότομης οροσειράς του Καλλίδρομου και της βαλτώδους θάλασσας του Μαλιακού κόλπου αποτέλεσε το σημείο των συγκρούσεων.

Όμως, μετά το πέρας 2.500 χρόνων, το τοπίο άλλαξε δραματικά. Ανέβηκε η στάθμη του εδάφους, άλλαξε το όριο του βουνού και τραβήχτηκε η θάλασσα. Το στενό των 20 μέτρων
 μετατράπηκε σε μια τεράστια πεδιάδα που δεν θυμίζει σε τίποτα το πεδίο της μάχης.

Προσπαθώντας να αναβιώσουμε τα ιστορικά και τοπογραφικά στοιχεία αυτής της εποχής, επαναφέρουμε το αποτύπωμα του πεδίου της μάχης στο σημερινό επίπεδο, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύουμε το επίπεδο της μάχης το οποίο βρίσκεται 8 μέτρα κάτω από την γη.


ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ – ΛΟΥΤΡΑ
Όλες οι κτιριακές εγκαταστάσεις βρίσκονται συγκεντρωμένες στο δυτικό τμήμα της έκτασης της επέμβασής μας.  Ο κτιριακός όγκος χωρίζεται σε δύο μεγάλες ενότητες λειτουργιών. Αυτή του πολιτιστικού κέντρου και αυτή των εσωτερικών λουτρών.


Ο χώρος του πολιτιστικού κέντρου φιλοξενεί δύο αμφιθέατρα, ένα κέντρο μελέτης και έρευνας
και ένα κέντρο ενημέρωσης με έναν μικρό μουσειακό χώρο ο οποίος φιλοξενεί ευρήματα της
 μάχης που θεωρούμε βέβαιο πως θα ανασυρθούν κατά τις εκσκαφές στην περιοχή.


Το δεύτερο τμήμα του κτιρίου μας αφορά τα εσωτερικά λουτρά. Το νερό που χρησιμοποιείται 
στον χώρο των λουτρών είναι το ιαματικό νερό το οποίο ξεπηδάει από το βουνό του Καλλίδρομου λίγα μέτρα πιο πέρα από τις εγκαταστάσεις μας. Το επίπεδο των εσωτερικών λουτρών είναι
 κατά 10 μέτρα πιο χαμηλά από το επίπεδο του εδάφους. Έτσι το νερό όταν εισέρχεται στον
 χώρο δημιουργεί έναν δυναμικό καταρράχτη. Ο κόσμος εισερχόμενος στα λουτρά μας, 
περνά πρώτα από ένα κομμάτι φιλτραρίσματος, που αφορά τα αποδυτήρια και τους χώρους 
υγιεινής.


Ο ΒΡΑΧΟΤΟΠΟΣ
Ο βραχότοπος είναι ένα κομμάτι γης που εκτείνεται σε όλη την έκταση του πάρκου.
 Ορίζεται από την τωρινή γραμμή του βουνού και από την γραμμή του βουνού του 480 π.Χ.
 Όλη αυτή η έκταση γεμίζει από μεγάλους λίθινους όγκους οι οποίοι δημιουργούν ένα δύσβατο 
πεδίο. Παραλληλίζοντας αυτό το τοπίο με το βουνό του Καλλίδρομου, συμβολίζουμε το δύσκολα προσπελάσιμο  βουνό που εμπόδιζε τους Πέρσες στο πέρασμα τους από αυτό το κομβικό σημείο.

Ο ΛΟΦΟΣ
Ο λόφος είναι ένας τεχνητός λόφος που τοποθετείται στο βόρειο τμήμα της επέμβασής μας.
 Ορίζεται από το όριο της παλαιάς εθνικής οδού και της ακτογραμμής του 480 π.Χ.
 Δημιουργείται από το χώμα το οποίο αφαιρούμε από τις επεμβάσεις μας σε όλη την 
έκταση της περιοχής μας.

Η ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ
Προκειμένου να σηματοδοτήσουμε την ακτογραμμή του 480 π.Χ. αλλάζουμε την τωρινή 
πορεία του νερού και την μορφοποιούμε καταλλήλως. Έτσι, διώχνουμε την ροή από την 
ακμή του βουνού και την οδηγούμε κατά μήκος των ορίων του τεχνητού λόφου.

Ο ΚΗΠΟΣ ΤΩΝ ΒΕΛΩΝ
Στο σημείο του κήπου των βελών έχουμε ένα σμήνος από μεταλλικά καλάμια.  
Παραλληλίζοντας τα βέλη με τις μεταλλικές ράβδους μπορούμε να πούμε ότι δημιουργείται 
ένα τοπίο από βέλη του περσικού στρατού τα οποία πέφταν στην περιοχή και γέμιζαν το 
πεδίο της μάχης. Ο κόσμος μπορεί να περιηγηθεί ανάμεσα στα καλάμια, κουνώντας και αυτός τα 
καλάμια και δημιουργώντας έτσι ένα ηχητικό σύνολο.


Ο ΤΑΦΟΣ
Βρισκόμαστε στο σημείο μπροστά από το στενό των Θερμοπυλών. Σύμφωνα με ιστορικές 
αναφορές και πηγές υπολογίζεται πως ο Λεωνίδας έπεσε σε αυτήν την περιοχή.

Δημιουργούμε ένα ταφικό μνημείο διαστάσεων 20*20 μέτρων και βάθους -8.00 μέτρων (επίπεδο μάχης) το οποίο είναι περιτριγυρισμένο από κάθετα ξύλινα στοιχεία. Ο επισκέπτης μπορεί να «κρυφοκοιτάξει» ανάμεσα από τα ανοίγματα που δημιουργούνται βλέποντας «το σημείο στο
 οποίο πέθανε ο Λεωνίδας».


ΤΟ ΠΗΓΑΔΙ
Το πρόκειται για έναν χώρο διαλογισμού. Αυτός ο χώρος είναι χωμένος μέσα στον 
τεχνητό λόφο, μακριά από την βασική κίνηση του κόσμου και απομονωμένο από το
 «πεδίο της μάχης».


Η ΜΑΧΗ
Το σημείο του χώρου της μάχης βρίσκεται στο κεντρικότερο σημείο του «πεδίου της μάχης». 
Το σημείο αυτό είναι το σημείο στο οποίο έλαβε χώρα η μάχη. Αποτελεί το στενό σημείο 
μεταξύ του βουνού και της θάλασσας στο οποίο στηνόταν ο ελληνικός στρατός αμυνόμενος.

Στο συγκεκριμένο σημείο δημιουργούμε έναν χώρο, χωμένο μέσα στο έδαφος, ο οποίος 
φτάνει στο επίπεδο των -8.00 μέτρων (επίπεδο μάχης). Φτάνοντας στο χείλος του, πριν 
αρχίσουμε να κατηφορίζουμε, αντικρίζουμε μπροστά μας έναν «στρατό» από 300 κυβόλιθους 
να μας περιμένουν να τους «αντιμετωπίσουμε». Για να προχωρήσουμε πλέον, χρειάζεται να περάσουμε ανάμεσα από αυτόν τον στρατό των 300 κυβόλιθων.


Η ΠΤΩΣΗ
Φτάνοντας στο τελευταίο σημείο της πορείας μας, αντικρύζουμε το κομμάτι της «πτώσης». 
Πρόκειται για το σημείο το οποίο βρίσκεται μπροστά από τον λόφο του Κολωνού, μέρος στο 
οποίο περικυκλώθηκαν και σκοτώθηκαν οι τελευταίοι επιζώντες σπαρτιάτες κατά την τρίτη και τελευταία μέρα της μάχης.

Οι τρύπες στην οροφή φέρνουν το φως του ηλίου στον χώρο, αποτυπώνοντας στο έδαφος ένα ιδιαίτερο φωτιστικό καμβά. Σε αυτόν τον καμβά εντάσσονται οι κινούμενες σκιές στων 
καλαμιών που υπάρχουν στην οροφή. Κατηφορίζοντας προς το τελικό επίπεδο του -8.00
 μέτρων (επίπεδο μάχης) και κοιτώντας προς τον ουρανό μέσω των τρυπών, βλέπουμε τον
 ουρανό να σκιάζεται από τα βέλη, μιμούμενοι την φράση του Λεωνίδα «ε τότε θα 
πολεμήσουμε στην σκιά» όταν του είπαν ότι τα βέλη των Περσών είναι τόσα που θα
κρύψουν τον ουρανό.


ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Φεύγοντας από τον υπόσκαφο χώρο «της πτώσης» αρχίζουμε και ανηφορίζουμε προς 
τον λόφο του Κολωνού, ο οποίος αποτελεί τον επίλογο της περιήγησής μας, στην κορυφή του
 οποίου αντικρίζουμε την εξής υπάρχουσα επιγραφή:

Ω ξειν’, αγγέλλειν Λακεδαιμονίοις ότι τήδε κείμεθα τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι.

Ξένε, πες στους Λακεδαιμονίους ότι εδώ είμαστε θαμμένοι, πιστοί στις εντολές τους.


Φοιτητής: Τριανταφύλλου Δημήτριος
Επιβλέπων Καθηγητής: Παπαδόπουλος Σπύρος
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ημερομηνία παρουσίασης : Ιούνιος 2013



ΠΗΓΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΘΕΜΑΤΟΣ kaliterilamia.gr
«Γυρίζω τις πλάτες μου στο μέλλον
το κόλπο είναι στημένο και στα μέτρα σας
ξεγράψτε με απ’ τα κατάστιχά σας
στον κόπο σας δεν μπαίνω και στα έργα σας
Μένω μονάχος στο παρόν μου
να σώσω οτιδήποτε αν σώζεται
κι ας έχω τις συνέπειες του νόμου
συνένοχο στον φόνο δεν θα μ’ έχετε».

Ώρα για καζάνια.. ώρα για τσίπουρο!!! Από 16 Οκτώβρη οι αιτήσεις για την απόσταξη των σταφυλιών

Από τις 16 Οκτωβρίου ξεκινά η περίοδος απόσταξης των σταφυλιών η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου.
Προκειμένου να εκδοθεί άδεια απόσταξης από το Τελωνείο  απαιτείται η προσκόμιση από τους αμπελοκαλλιεργητές βεβαίωση από την αρμόδια Δνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της Περιφέρειας για την ιδιότητα του παραγωγού, των αμπελώνων (συστηματικοί – κληματαριές) και την ποσότητα σταφυλιών που παρήχθησαν (από τις Δηλώσεις συγκομιδής) για όσες εκμεταλλεύσεις βρίσκονται καταχωρημένες στο Αμπελουργικό Μητρώο.
⦁ Για τους παραγωγούς που κατέχουν αμπελοτεμάχια μεγαλύτερα του 1 στρ., προκειμένου να εκδοθεί η σχετική βεβαίωση, απαιτείται υποχρεωτικά η ηλεκτρονική υποβολή δήλωσης συγκομιδής για το 2017 μέσω της ιστοσελίδας http://e-services.minagric.gr του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
ΕΝΑΣ ΠΡΟΧΕΙΡΟΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ
Ανάλυση της απόφασης του ΚΑΣ για το Ελληνικό από τον καθηγητή Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ Νίκο Μπελαβίλα.
1. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό  Συμβούλιο συνεδρίασε, συζήτησε την κήρυξη αρχαιολογικού χώρου στο Ελληνικό, άκουσε τις εισηγήσεις,  ψήφισε με 15 ψήφους υπέρ την πρόταση της ΓΓ Μαρίας Βλαζάκη, και έναν επίσης υπερ του καθηγητή του ΕΜΠ Δημήτρη Καρύδη που επέμεινε για ευρύτερη κήρυξη.
2. Το ΤΑΙΠΕΔ, η “Ελληνικόν” ΑΕ και τα φίλια ΜΜΕ έως την τελευταία στιγμή επέμειναν να μην κηρυχθεί ούτε ένα μέτρο!
3. Αυτή τη στιγμή στο Ελληνικό υπάρχουν 300+ στρέμματα ελεγχόμενου αρχαιολογικού χώρου στο βόρειο τμήμα και στο Χασάνι, ο κηρυγμένος από το 2010 αρχαιολογικός χώρος του Αγίου Κοσμά, το κτίριο Saarinen, τα Hangar της αεροπορίας και η ξύλινη αγγλική “παγόδα” κηρυγμένα μνημεία από το 2016. Στον υπόλοιπο χώρο ισχύει το Μνημόνιο εποπτείας της αρχαιολογικής υπηρεσίας. Επομένως η αρχαιολογική υπηρεσία βρίσκεται πλέον εντός του Ελληνικού, όπως βρίσκεται εντός οποιουδήποτε άλλου σημείου της Αττικής και της χώρας όπου υπάρχουν αρχαιότητες.   
4. Οι εξυπνάδες που σύμβουλοι και δημοσιογράφοι διέδιδαν έως αργά το απόγευμα,  περί παράκαμψης του ΚΑΣ, περί αντικατάστασης του, περί μη υπογραφής της Υπουργού, περί προσφυγής στο Στε τινάχτηκαν στον αέρα με την ομόφωνη και εξαιρετικά τεκμηριωμένη απόφαση.
5. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αντιστάθηκε στη χειρότερη επίθεση που έχει υποστεί τα τελευταία χρόνια,  προστάτευσε το κύρος του και επιβεβαίωσε τον ρόλο του ως κορυφαίου θεματοφύλακα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. 
6. Με τις στη συνέχεια αποφάσεις του για το ΣΟΑ  και τη ΣΜΠΕ, για πρώτη φορά, θέτει ουσιαστικούς όρους ελέγχου από την πλευρά του Δημοσίου της έως τώρα ανεξέλεγκτης δόμησης. 
7. Ακυρώθηκε στην πράξη το άρθρο της σύμβασης του Νοεμβρίου 2014 της κυβέρνησης Σαμαρά, βάσει του οποίου ο επενδυτής θα αποζημιωνόταν αν εντοπίζονταν αρχαιότητες, μετά την έγκριση του ΣΟΑ, με ποσό έως και 100% του τιμήματος! Απόψε ο επενδυτής ειδοποιήθηκε νομίμως ότι υπάρχουν αρχαιότητες, κάτι που επέμενε ότι αγνοούσε έως πριν λίγες ώρες.
Αυτό δεν σημαίνει ότι σταματάει η επένδυση ούτε η δόμηση, σημαίνει όμως ότι ακολουθεί τους όρους του σχεδιασμού όπως γίνεται σε κάθε ευρωπαϊκή πόλη, στο Παρίσι, στο Λονδίνο, στο Βερολίνο. Οι επενδυτές υποχρεούνται να διαβουλευτούν και να συμμορφωθούν με την αρχαιολογική, την περιβαλλοντική και την πολεοδομική νομοθεσία όπως και με τους όρους που θέτει η περιφερειακή και τοπική αυτοδιοίκηση. 
Αυτό δεν συμβαίνει στο Κατάρ ή στο Ντουμπάι. Συμβαίνει όμως στην Ευρώπη. Και ευτυχώς χάρη στην αποψινή ιστορική απόφαση του ΚΑΣ, μπορεί να συμβεί και στην Ελλάδα.

To βορειανατολικο τμήμα της Πάρνηθας ( κοντά στην θέση Βούντημα απέναντι  απο την Μαζαρέκα ) κρύβει ένα υπέροχο ξωκκλήσι. Είναι χτισμένο σε βράχο και μοιάζει με τα μοναδικά μοναστήρια των Μετεώρων. Χτίστηκε πριν από 800 χρόνια από πιστούς για να τιμήσουν την Αγία Μαρίνα…. 

Γίνεται ρε μαλάκα!!!
Κάντο και μη φοβάσαι την αποτυχία! Απλά πες ναι και ρώτα πως γίνεται…

Αιχμηρός 

Του Ανδρέα ΖαμπούκαΔεν θα ξεκινήσω από τον Στέφανο Μάνο αλλά από τον μακαρίτη Στέλιο Σταυρίδη. Δεν ξέρω πόσοι τον θυμούνται αλλά εγώ φέρνω πάντα στον νου μου, μία εμβληματική φράση του που είναι ακριβώς ίδια με την δική μου, κάθε φορά που έχω μπροστά μου μια συμπλεγματική άρνηση. Ο πρώην πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ είχε πει σε μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις του, τη φράση «Μη λες όχι. Πες ναι και ρώτα πώς γίνεται», αγανακτισμένος από τους «επαναστάτες» που έστηναν εμπόδια στην αξιοποίηση διάφορων υποδομών του Δημοσίου και στο Ελληνικό.Ό τι κι αν είπε ο Σταυρίδης, εκείνος άφησε πίσω του τον μάταιο  κόσμο αλλά οι άλλοι που του έσπαγαν τα νεύρα, είναι ακόμα εδώ. Και μάλιστα, ανέλαβαν τώρα οι ίδιοι να πραγματοποιήσουν αυτό ακριβώς για το οποίο ετοίμαζαν επανάσταση τότε…Ο Στέφανος Μάνος τώρα. Διάβασα χθες το πρωί, μια ανάρτησή του στο facebook, όπου διαμαρτυρόταν για το σχόλιο του Παύλου Τσίμα, στον ΣΚΑΙ σχετικά με την «ανεδαφική» παλιά πρότασή του για το Ελληνικό: Να κτισθεί η έκταση του παλιού αεροδρομίου με κατοικίες πνιγμένες στο πράσινο και σε αντάλλαγμα να γκρεμιστούν ίσες και μεγαλύτερες εκτάσεις σε πυκνοκατοικημένες συνοικίες της Αθήνας, ώστε να δημιουργηθούν νέα πάρκα (πάνω από 20 τα υπολόγιζε). Και συνέχισε ο κ. Μάνος: «Από τότε που ασχολήθηκα με τα δημόσια, σε κάθε μου πρόταση αντιμετωπίζομαι με την χορτασμένη φράση “Ωραία ιδέα, αλλά δεν γίνεται!”. Πριν από 40 χρόνια η Ελένη Βλάχου, θρυλική εκδότρια της Καθημερινής, με κύρια άρθρα της στόλιζε την πρόταση μου να γίνει η Βουκουρεστίου πεζόδρομος “Ωραία ιδέα, αλλά δεν γίνεται!”. Έγινε όμως!»Προσέξτε τώρα για ποιον μιλάμε. Για τον άνθρωπο που βρέθηκε σε όλη του τη ζωή μπροστά από ένα «δεν γίνεται» για να καταλήξει στο τέλος να κάνει τα πάντα! Ποια είναι τα πάντα; Aυτά που δεν ξέρει ο μέσος Έλληνας του «δεν γίνεται» επειδή δεν βλέπει τον Μάνο να κόβει κορδέλες στα εγκαίνια. Το αεροδρόμιο στα Σπάτα, η Αττική Οδός, ο προαστιακός ανάμεσα στις νησίδες,  το μετρό της Αθήνας, η γέφυρα Ρίου Αντιρρίου και πολλές άλλες δημόσιες υποδομές που έμοιαζαν ανέφικτες αλλά τελικά έγιναν. Παρόλα αυτά, ο πρώην υπουργός αντιμετωπίζεται από τους περισσότερους σήμερα- σύστημα, δημοσιογράφους, ψηφοφόρους- σαν κάποιος «αιθεροβάμων με ωραίες ιδέες» που ξέμεινε αμανάτι στην δημόσια ζωή, ως αποτυχημένος πολιτικός!Αλλά υπάρχει και κάτι χειρότερο. Ο Μάνος είναι «νεοφιλελεύθερος» και «κυνικός» ενώ οι υπόλοιποι λάτρεις του περιούσιου λαού δημοκράτες και σοσιαλιστές. Πράγματι, δεν μου φαίνονται καθόλου φιλολαϊκές οι προτάσεις του για βάση της σύνταξης στα 700 ευρώ για όλους, και αναβάθμιση με πάρκα των υποβαθμισμένων συνοικιών. Αντίθετα, αισθάνομαι δέος μπροστά στον «αριστερό» Τσίπρα που φτωχοποιεί τη χώρα και συντηρεί την εξαθλίωση στις λαϊκές περιοχές της Αθήνας…Ο Στέφανος Μάνος δεν είναι παρά ένα χαρακτηριστικό δείγμα. Το ελληνικό κράτος από την αρχή της ύπαρξής του υιοθέτησε τον συντηρητικό μύθο ως πρωτογενές στοιχείο της εθνικής του αφήγησης. Και μέχρι σήμερα, η νόρμα της διάνοιας του μέσου Έλληνα ακολουθεί πιστά την απόρριψη ως πρώτη ανταπόκριση στο καινούργιο. Έτσι εξηγείται η ευδοκίμηση των δύο πιο αντιδραστικών ιδεολογιών στον σύγχρονο πολιτισμό μας, της Ορθοδοξίας και της Αριστεράς. Εκεί άλλωστε, στηρίχθηκε ο μεταπολιτευτικός κρατισμός που καταδυναστεύει τους Έλληνες, ποτίζοντάς τους με τη ψευδαίσθηση της ακινησίας και της άρνησης.Πριν κλείσω, θυμήθηκα κι άλλον έναν ωραίο τύπο, τον Πήτερ Οικονομίδη, που, σε κάποια ομιλία του, εξήγησε πως πρέπει να ξεχάσουμε ως λαός το «δεν γίνεται ρε μ….α». Ε κάποια στιγμή, οφείλουμε να βάλουμε μπροστά στα παιδιά μας, κάποιους δασκάλους, επιστήμονες, δημοσιογράφους, πολιτικούς που να μην φοβούνται να φωνάζουν παντού, βρίζοντας και διεκδικώντας:  «Γίνεται ρε μ….α, γίνεται!» Κάντο και μη φοβάσαι την αποτυχία! Απλά πες ναι και ρώτα πως γίνεται…

Πώς έγινε δισεκατομμυριούχος ο ιδρυτής του μεγαλύτερου hedge fund στον κόσμο;

Του Alex KnappΤο 1982, ο Ray Dalio έκανε – όπως ο ίδιος λέει – το μεγαλύτερο λάθος της ζωής του. Στοιχημάτισε στο ότι η κρίση χρέους θα οδηγούσε σε οικονομική κατάρρευση. Και διαψεύστηκε. Έχασε λεφτά. Έχασε τα λεφτά των πελατών του. Αναγκάστηκε να αφήσει ανθρώπους να φύγουν από την εταιρεία του και να δανειστεί χρήματα από τον πατέρα του για να πληρώσει τους λογαριασμούς του.  “Ήταν ένα επώδυνο λάθος”, σημειώνει ο ίδιος. “Όμως άλλαξε τη ζωή μου. Άλλαξε τον τρόπο σκέψης μου – από το ‘Έχω δίκιο’, έχω περάσει στο ‘Πώς είμαι σίγουρος ότι έχω δίκιο;’. Με έκανε πιο ταπεινό, εξισορροπώντας την αυθάδειά μου”.  Στη συνέχεια, ο Dalio ίδρυσε την Bridgewater Associates, το μεγαλύτερο hedge fund παγκοσμίως. Και ο τρόπος που διευθύνει την επιχείρησή του πηγάζει από αυτήν τη στάση ζωής. Η Bridgewater λειτουργεί βάσει μιας αρχής που ο ίδιος αποκαλεί “ιδέα της αξιοκρατίας” – που αφορά σε μεθόδους, οι οποίες διασφαλίζουν ότι οι καλύτερες ιδέες έρχονται στην επιφάνεια, ούτως ώστε να ληφθούν οι καλύτερες δυνατές αποφάσεις.  “Το να επενδύεις στις αγορές είναι κάθε άλλο παρά εύκολο”, αναφέρει. “Πρέπει να σκέφτεσαι ανεξάρτητα, να στοιχηματίζεις κόντρα στη γενική άποψη – και να έχεις δίκιο. Θα κάνεις λάθος αρκετές φορές. Επομένως το θέμα είναι πώς θα κάνεις λάθος με τον σωστό τρόπο;”.  Το σημείο – κλειδί του να επικρατεί αξιοκρατία, σημειώνει, είναι να υπάρχει πλήρης διαφάνεια και πλήρης ειλικρίνεια στην επιχείρησή σου. Σημαντικό κομμάτι αυτού είναι, όπως λέει, να υπάρχει ένα κλίμα, όπου οι άνθρωποι αισθάνονται ελεύθεροι να εκφράσουν την άποψή τους, όταν διαφωνούν με κάτι.  Ο Dalio πιστεύει στη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας όπου όλοι έχουν τη θέση τους και όλων η άποψη έχει σημασία – αλλά και επίσης όλοι γνωρίζουν τα δυνατά και αδύναμα σημεία των άλλων, επομένως ξέρεις και πώς να αξιολογείς τις διάφορες γνώμες. Πρόκειται για ένα σύστημα που μπορεί να είναι απαιτητικό -συχνά χρειάζονται 18 περίπου μήνες για να μπορέσει κάποιος να προσαρμοστεί, όπως λέει ο Dalio και περίπου το ⅓ των ανθρώπων δεν τα καταφέρνει.  Αλλά όσοι προσαρμόζονται σε αυτό το είδος της πλήρους ειλικρίνειας, “μετά από 18 μήνες δεν θέλουν να φύγουν. Δεν θέλουν να επιστρέψουν στις πολιτικές των γραφείων, όπου οι αποφάσεις λαμβάνονται πίσω από κλειστές πόρτες”, υποστηρίζει ο Dalio.  Το αποτέλεσμα, επισημαίνει, είναι ότι η εφαρμογή της ιδέας της αξιοκρατίας σου επιτρέπει να διαχειρίζεσαι σωστά τα ρίσκα και το πιο σημαντικό, να μαθαίνεις από τις αποτυχίες σου. “Τώρα, κάθε φορά που κάνω λάθος, το σκέφτομαι ως ένα παζλ”, παρατηρεί. “Και θέτω το εξής ερώτημα: Τι θα κάνω διαφορετικά όταν βρεθώ σε μια ανάλογη κατάσταση; Και έτσι μπορώ να προχωράω μπροστά”Πηγή: capital.gr από Forbes
Κέρδος online   3/10/2017 13:03