«Χαρείτε τη βόλτα. Δεν υπάρχει εισιτήριο επιστροφής!»: Οι σοφές συμβουλές του Carlin για να ξεχάσεις τα γηρατειά


Οι απόψεις του George Carlin’s για τα γηρατειά..
«Χαρείτε τη βόλτα. Δεν υπάρχει εισιτήριο επιστροφής!»: Οι σοφές συμβουλές του Carlin για να ξεχάσουμε τα γηρατειά
Έχετε αντιληφθεί ότι η μόνη περίοδος της ζωής μας που μας αρέσει να μεγαλώνουμε είναι όταν είμαστε παιδιά; Εάν είσαι κάτω των 10 ετών, είσαι τόσο ενθουσιασμένος που μεγαλώνεις που σκέφτεσαι τμηματικά…
«Πόσων ετών είσαι;», «Είμαι τέσσερα και μισό!» Ποτέ δεν είσαι τριάντα έξι και μισό. Είσαι τέσσερα και μισό, και περπατάς στα πέντε! Αυτό είναι το κλειδί.
Μπαίνεις στην εφηβεία, και τώρα κανείς δεν μπορεί να σε συγκρατήσει. Πηδάς στον επόμενο αριθμό, ή ακόμη και μερικούς αριθμούς μπροστά.
«Πόσων ετών είσαι;» «Θα γίνω 16!» Μπορεί να είσαι 13, αλλά έ, θα γίνεις 16! Και τότε έρχεται η καλύτερη μέρα της ζωής σου! Γίνεσαι 21. Ακόμα και οι λέξεις ακούγονται σαν ιεροτελεστία.ΓΙΝΕΣΑΙ 21.. ΝΑΙΙΙΙΙΙΙ !!!
Αλλά τότε περνάς στα 30. Ωωωω, τί έγινε εδώ; Ακούγεσαι σαν χαλασμένο γάλα! Αυτός ΠΕΡΑΣΕ, έπρεπε να τον πετάξουμε. Δεν έχει πλάκα πια, είσαι απλά ένας ξινισμένος λουκουμάς. Τι πάει στραβά; Τί άλλαξε;
ΓΙΝΕΣΑΙ 21, ΠΕΡΝΑΣ στα 30, και τότε ΠΕΡΠΑΤΑΣ στα 40. Ουάου! Πάτα φρένο, όλα σου ξεγλυστρούν. Πριν να το καταλάβεις, ΦΘΑΝΕΙΣ τα 50 και τα όνειρά σου χάνονται…
Αλλά! για περίμενε!!! ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΝΕΙΣ ΩΣ τα 60. Δεν πίστευες ότι θα τα έφθανες!
Οπότε ΓΙΝΕΣΑΙ 21, ΠΕΡΝΑΣ στα 30, ΠΕΡΠΑΤΑΣ στα 40, ΦΘΑΝΕΙΣ τα 50 και ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΝΕΙΣ ΩΣ τα 60.
Έχεις αναπτύξει τόσο μεγάλη ταχύτητα που ΧΤΥΠΑΣ τα 70! Μετά απ’αυτό, η κατάσταση είναι μέρα με τη μέρα. ΧΤΥΠΑΣ την Τετάρτη!
Μπαίνεις ! στα 80 και κάθε μέρα είναι ένας πλήρης κύκλος. ΧΤΥΠΑΣ το γεύμα. ΠΕΡΝΑΣ στις 4:30. ΦΘΑΝΕΙΣ την ώρα του ύπνου. Και δεν τελειώνει εκεί. Στα 90 σου, αρχίζεις να οπισθοδρομείς. «Ήμουν ΜΟΛΙΣ 92».
Και τότε κάτι παράξενο συμβαίνει. Εάν καταφέρεις να ξεπεράσεις τα 100, ξαναγίνεσαι μικρό παιδί. «Είμαι 100 και μισό!».
Μακάρι να φθάσετε όλοι στα υγιή 100 και μισό!!
«Χαρείτε τη βόλτα. Δεν υπάρχει εισιτήριο επιστροφής!»: Οι σοφές συμβουλές του Carlin για να ξεχάσουμε τα γηρατειά

ΠΩΣ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΤΕ ΝΕΟΙ

1. Πετάξτε τους ασήμαντους αριθμούς. Αυτό συμπεριλαμβάνει την ηλικία, το βάρος και το ύψος. Αφήστε τους γιατρούς να νοιάζονται γι’αυτά. Γι’αυτό τους πληρώνετε άλλωστε.
2. Κρατήστε μόνον τους ευχάριστους φίλους… Οι γκρινιάρηδες σας ρίχνουν.
3. Να μαθαίνετε συνεχώς! Μάθετε περισσότερα για τους υπολογιστές, τις τέχνες, την κηπουρική, ο,τιδήποτε, ακόμη και για το ραδιόφωνο. Να μην αφήνετε ποτέ τον εγκέφαλο ανενεργό. «Ένα ανενεργό μυαλό είναι το εργαστήρι του Διαβόλου». Και το επίθετο του διαβόλου είναι Αλτζχάιμερ.
4.Απολαύστε τα απλά πράγματα.
5.Γελάτε συχνά, διαρκώς και δυνατά. Γελάστε μέχρι να σας κοπεί η ανάσα.
6.Τα δάκρυα τυχαίνουν… Υπομείνετε, πενθήστε, και προχωρήστε παραπέρα. Το μόνο άτομο, που μένει μαζί μας για ολόκληρη τη ζωή μας είναι ο εαυτός μας. Να είστε ΖΩΝΤΑΝΤΟΙ ενόσω είστε εν ζωή.
7.Περιβάλλετε τον εαυτό σας με ό,τι αγαπάτε, είτε είναι η οικογένεια, τα κατοικίδια, η μουσική, τα φυτά, τα ενδιαφέροντά σας, ο,τιδήποτε. Το σπίτι σας είναι το καταφύγιό σας.
8.Να τιμάτε την υγεία σας: Εάν είναι καλή, διατηρήστε την. Εάν είναι ασταθής, βελτιώστε την. Εάν είναι πέραν της βελτιώσεως, ζητήστε βοήθεια.
9.Μην κάνετε βόλτες στην ενοχή. Κάντε μια βόλτα στα μαγαζιά, ακόμη και στον διπλανό νομό ή σε μια ξένη χώρα αλλά ΜΗΝ πηγαίνετε εκεί που βρίσκεται η ενοχή.
10. Πείτε στους ανθρώπους που αγαπάτε ότι τους αγαπάτε, σε κάθε ευκαιρία.

ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ:

Η ζωή δεν μετριέται από τον αριθμό των αναπνοών που παίρνουμε, αλλά από τις στιγμές που μας κόβουν την ανάσα
Κι αν δεν στείλετε το παρόν σε τουλάχιστον 8 άτομα – ποιος νοιάζεται; Αλλά μοιραστείτε το με κάποιον. Όλοι χρειαζόμαστε να ζούμε τη ζωή μας στο έπακρο κάθε μέρα!!
Το ταξίδι της ζωής δεν είναι για να φθάσουµε στον τάφο µε ασφάλεια σ’ ένα καλοδιατηρηµένο σώµα, αλλά κυρίως για να ξεγλυστρούµε προς όλες τις πλευρές, πλήρως εξαντληµένοι, φωνάζοντας.. 

«…ρε γαµώτo… τι βόλτα!».

«Χαρείτε τη βόλτα. Δεν υπάρχει εισιτήριο επιστροφής!»: Οι σοφές συμβουλές του Carlin για να ξεχάσουμε τα γηρατειά

Να γιατί πνίγεται η Μάντρα…




υτή τη στιγμή (μεσημέρι 15 Νοεμβρίου 2017) η Δυτική Αττική με επίκεντρο την περιοχή της Μάνδρας ζει έναν εφιάλτη. Έναν εφιάλτη που οφείλεται ξεκάθαρα σε 3 παράγοντες:


– Στην ΑΝΙΚΑΝΟΤΗΤΑ των αρμόδιων τοπικών φορέων να αντιμετωπίσουν σοβαρά το πλημμυρικό θέμα της περιοχής,
– Στην ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ της εκάστοτε Περιφερειακής πλειοψηφίας να αντιμετωπίσει το θέμα των ρευμάτων ορθολογικά και όχι εργολαβικά,
– Στην ΕΠΙΛΟΓΗ της εκάστοτε Κυβέρνησης να αντιμετωπίζει διαχρονικά το θέμα των πλημμυρών, με βάση το οικονομικό όφελος των μελών, συνδρομητών και φίλων της.

Το μόνο που έχουμε να προσθέσουμε στα νέα της σημερινής μαύρης Τετάρτης, είναι η οπτικοποίηση των αποτελεσμάτων των πιο πάνω παραγόντων: της ανικανότητας, της αδιαφορίας και της επιλογής αυτής της πορείας:



Αυτή είναι στην πραγματικότητα οι “δρόμοι” του νερού στην ευρύτερη περιοχή:





Στους παραπάνω χάρτες, με πράσινο έχουμε σημειώσει, για να ξεχωρίζει, τον Ελευσινιακό Κηφισό, ο οποίος πηγάζει από την Βοιωτία και με γαλάζιο το τεχνητό αυλάκι της ΕΥΔΑΠ για την μεταφορά του νερού από την τεχνητή λίμνη του Μόρνου, η οποία βρίσκεται περίπου στο κέντρο του νομού Φωκίδας. Ο Ελευσινιακός Κηφισός ή αλλιώς Σαρανταπόταμος συγκεντρώνει το σύνολο σχεδόν των υδάτων της περιοχής και αυτά εκβάλουν στον ομώνυμο κόλπο. 

Τα νερά τώρα που πέφτουν στα βορειοδυτικά βουνά της περιοχής μέσα από ένα δίκτυο ρεμάτων (ΛυκόρρεμαΕκκλόρεμαΜικρό ΚατερίνιΑγίας ΑικατερίνηςΛούτσας), αν δεν είχαν μπαζωθείθα εξέβαλαν τα νερά τους στην δυτική πλευρά του Ελευσινιακού κόλπου, οποία σήμερα έχει το άνοιγμα των 8 μέτρων περίπου:



Κλείνουμε με 2 ευχές. 

Μακάρι να αλλάξουν μυαλά αυτοί που πρέπει.

Μακάρι να μην δούμε άλλους νεκρούς από τις επιλογές τους.



Τι πραγματικά συμβαίνει με τα 1,3 δισ. ευρώ του προσφυγικού

Τα χρήματα που δίνουν οι Βρυξέλλες για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης στην Ελλάδα είναι πολλά. Αργούν όμως να απορροφηθούν, με ορατό τον κίνδυνο να χαθούν. Η Ελλάδα από την πλευρά της λέει πως τα κονδύλια καθυστερούν να φτάσουν. Ποιος έχει τελικά δίκιο και ποιος θα πληρώσει τον λογαριασμό;
Χρόνος ανάγνωσης: 
9

Από την Ελλάδα πέρασε η συντριπτική πλειονότητα από τα 1,4 εκατομμύρια πρόσφυγες και μετανάστες που κατέφθασαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τη θάλασσα κατά τα έτη 2015 και 2016.
Tο 2016 μόνο, από τη θάλασσα έφθασαν στη χώρα μας σχεδόν 172.000 άνθρωποι. Μετά το κλείσιμο της επονομαζόμενης «μεταναστευτικής διαδρομής των Βαλκανίων» τον Μάρτιο του ίδιου έτους, πάνω από 62.000 πρόσφυγες και μετανάστες έμειναν εγκλωβισμένοι

Οι αριθμοί του προσφυγικού

Περίπου 1,4 εκατομμύρια πρόσφυγες και μετανάστες κατέφθασαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τη θάλασσα το 2015- 2016
Σχεδόν 857.000 πρόσφυγες και μετανάστες έφθασαν στην Ελλάδα το 2015
Περίπου 172.000 άτομα έφθασαν στην Ελλάδα το 2016 από τη θάλασσα
Πάνω από 62.000 πρόσφυγες και μετανάστες είναι εγκλωβισμένοι στη χώρα

Οι Βρυξέλλες δίνουν στην Ελλάδα 1,3 δισ. ευρώ για το προσφυγικό και το ποσό μπορεί να φτάσει στα 1,8 δισ. ευρώ, αν φανεί ότι υπάρχει ανάγκη και τα λεφτά πιάνουν τόπο. Αλλά η επιτροπή βλέπει καθυστερήσεις –παραδεχόμενη πάντως πρόοδο τον τελευταίο χρόνο– και πηγές της αφήνουν ανοικτό παράθυρο ακόμη και για απώλεια κονδυλίων. Η ελληνική πλευρά λέει ότι δεν μπορεί να επιταχύνει άλλο, γιατί τα λεφτά πρέπει να δίδονται με τέτοιο ρυθμό ώστε να φτάσουν έως το 2020 και επικαλείται καθυστερήσεις στην εισροή τους.

Τα λεφτά πάντως είναι πολλά, αναλογικά με το μέγεθος της χώρας. Γιατί το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο.

Το κόστος της κρίσης και η βοήθεια από έξω

Πριν κλείσουν τα σύνορα το 2015, ο ΟΟΣΑ υπολόγιζε ότι το κόστος του προσφυγικού για την Ελλάδα ήταν 600 εκατ. ευρώ ετησίως. Η κυβέρνηση υπολόγισε ότι το 2015 έφτασε στα 450,648 εκατ. ευρώ. Το ΔΝΤ εκτιμούσε σημαντικά χαμηλότερο ποσό την ίδια περίοδο, της τάξης των 300 εκατ. ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, κόστος υπήρχε και συνεχίζει να υπάρχει. Μάλιστα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην τελευταία της απολογιστική έκθεσηThe ESM Stability Support Programme for Greece, First and Second Reviews – July 2017 Background report για την Ελλάδα συνδέει το προσφυγικό με κινδύνους αστάθειας, εκτιμώντας ότι είναι ένας βασικός εξωγενής παράγοντας πιθανής αντιστροφής της πορείας της οικονομίας.

Το βάρος βέβαια δεν το σηκώνει μόνη η Ελλάδα. Η βοήθεια, τακτική και έκτακτη, προέρχεται από δύο διαφορετικές Γενικές Διευθύνσεις της ΕΕ (τη Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων DG Migration and Home Affairsκαι τη Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας και Ανθρωπιστικής Βοήθειας ECHODG ECHO) και δίνεται είτε άμεσα (δηλαδή χωρίς καμία παρέμβαση του κράτους) ή με ενδιάμεσο τις ελληνικές αρχές.

Τα προγράμματα στήριξης της ΕΕ (εκατ. ευρώ)

Πόσα χρήματα έχει αποφασιστεί να δοθούν στην Ελλάδα Πόσα από τα χρήματα είναι διαθέσιμα Πόσα από τα χρήματα έχουν ήδη αποδοθεί στην Ελλάδα
Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης – ΤΑΜΕ/AMIFΗ ιστοσελίδα
323
Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ/ISFΗ ιστοσελίδα) – Σύνορα 194
Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ/ISF) – Αστυνομία 23
ΣΥΝΟΛΟ χρηματοδοτήσεων ΤΑΜΕ και ΤΕΑ 541 541 97,2
Σύνολο επείγουσας χρηματοδότησης έως 570 371 371
Μηχανισμός Στήριξης Έκτακτης Ανάγκης της ΕΕ έως 700 401 401
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ 1.812 1.313 831,7

Τα κονδύλια για το προσφυγικό αποφασίστηκαν σε πολλά στάδια.

  1. Το πρώτο «πακέτο» είναι η τακτική χρηματοδότηση της Ελλάδας και των άλλων κρατών-μελών της ΕΕ από δύο προγράμματα της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων. Ο λόγος για το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (ΤΑΜΕ/AMIFΗ ιστοσελίδα), που καλύπτει δράσεις όπως η βελτίωση των υπηρεσιών στέγασης και υποδοχής των αιτούντων άσυλο, μέτρα ενημέρωσης, παροχή βοήθειας σε ευάλωτα άτομα κ.λπ. και το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ/ISFΗ ιστοσελίδα), που έχει δύο «παρακλάδια», ένα για τα Σύνορα και τις Θεωρήσεις και ένα για την Αστυνομία. Η αρχική χρηματοδότηση της Ελλάδας –όπως είχε διαμορφωθεί με βάση συμφωνίες προ προσφυγικής κρίσης– ήταν για 446 εκατ. ευρώ την περίοδο 2014-2020. Το ποσό στην πορεία αυξήθηκε στα 541 εκατ. ευρώ για την ίδια προγραμματική περίοδο. Η αρμοδιότητα αρχικά ανήκε στο υπουργείο Μεταναστευτικής ΠολιτικήςΗ ιστοσελίδα, αλλά «μετανάστευσε» το 2016 στο υπουργείο ΟικονομίαςΚαι συγκεκριμένα στην «Ειδική Γραμματεία Συντονισμού και Διαχείρισης Προγραμμάτων Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας, και άλλων πόρων» καθώς τα προγράμματα που διαχειρίζεται έχουν οργανωθεί στο πρότυπο του ΕΣΠΑ και έτσι θεωρήθηκε πιο λογικό (αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη) να είναι υπό τη στέγη του υπουργείου που κινεί και το υπόλοιπο ΕΣΠΑ.
  2. Επιπλέον υπάρχει η επείγουσα χρηματοδότηση που δίνεται –με επιπλέον ποσά– από τα ίδια προγράμματα και σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας μπορεί να φτάσει ως τα 570 εκατ. ευρώ (μέχρι στιγμής έχουν δοθεί σύμφωνα με την ΕΕ 370 εκατ. ευρώ). Σε κάθε περίπτωση τα λεφτά αυτά φτάνουν… εκτάκτως. Και δεν έχουν σχέση με τις αιτήσεις που κάνει η ελληνική πλευρά στο πλαίσιο της επίσημης πολυετούς βοήθειας.
  3. Τέλος, από το 2016 υπάρχει και ο νέος Μηχανισμός Στήριξης Έκτακτης ΑνάγκηςTo ECHO, ή European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations της ΕΕ. Ο λόγος για 700 εκατ. ευρώ έως και το 2018, που δεν «περνούν» από τις ελληνικές αρχές, αλλά δίνονται άμεσα στους δικαιούχους διεθνείς οργανισμούς ή ΜΚΟ (έχουν δοθεί τα 401 εκατ. ευρώ). Με άλλα λόγια, μόνο ένα μέρος των κονδυλίων του προσφυγικού «περνά» πλέον από τις ελληνικές αρχές, αφού ο νέος Μηχανισμός δίνει άμεσα τα χρήματα στους αποδέκτες.

Πηγές της Επιτροπής εξηγούν ότι ένας από τους λόγους της καθυστέρησης στην εισροή των κονδυλίων είναι τα προβλήματα στην εκκίνηση των έργων που χειρίζεται η ίδια η Ελλάδα, τα οποία τώρα παλεύουν να ξεπεράσουν.

Τα ταμεία που περνούν μέσα από την κρατική μηχανή

Τα λεφτά που «περνούν» μόνο μέσω των ελληνικών αρχών έχουν «πυρήνα» τα 541 εκατ. ευρώ των δύο προγραμμάτων του Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας. Το ποσό που αναλογεί στην Ελλάδα είναι μεγάλο, αν λάβει κανείς υπόψην ότι για ολόκληρη την ΕΕ έχουν προβλεφθεί έως το 2020 περίπου 4 δισ. ευρώ.
Τα ταμεία και η πορεία εκταμίευσης των χρημάτων ήρθαν στην επικαιρότητα προ ημερών με αφορμή την επίσκεψη του πρώτου Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Frans TimmermansFrans Timmermans, στην Αθήνα. Ο Timmermans εξέφρασε την απορία και την απογοήτευσή του για το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν αξιοποιεί τη μεγάλη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση που λαμβάνει για την αντιμετώπιση του προσφυγικού.

Σε αποκλειστική συνέντευξηΑιχμές Τίμερμανς προς την Ελλάδα για τα ευρω-κονδύλια για το προσφυγικό | skai.gr στην εκπομπή Ιστορίες του ΣΚΑΪ, σημείωσε μεν ότι η κατάσταση στα ελληνικά camps έχει βελτιωθεί σε σύγκριση με πριν από δύο χρόνια, επεσήμανε ωστόσο ότι σε κάποια από αυτά τα πράγματα παραμένουν δύσκολα. «Κάποιες φορές αναρωτιέμαι, γιατί παίρνει τόσο καιρό να αξιοποιηθεί η μεγάλη χρηματοδότηση που έχουμε θέσει στη διάθεση της Ελλάδας, για να εφαρμοστούν συγκεκριμένα μέτρα στα νησιά. Θα ήθελα να μάθω γιατί είναι τόσο δύσκολο να γίνει αυτό;» διερωτήθηκε. Ανέφερε επίσης ότι συμπάσχει με τους δημάρχους των νησιών που σηκώνουν το βάρος του προσφυγικού καθώς νιώθουν εγκαταλελειμμένοι επειδή δεν έχουν την υποστήριξη που δικαιούνται.
Βεβαίως μία άλλη εκδοχή που εκφράζεται από πηγές στην Επιτροπή είναι ότι οι συνθήκες ήταν έκτακτες το 2015 και το 2016, γι’ αυτό και οι προηγήθηκε η έκτακτη χρηματοδότηση της τακτικής, που έχει μία σειρά από διαδικασίες που πρέπει να γίνουν. Φυσικά, λένε οι ίδιες πηγές, οι αρχές προτίμησαν την έκτακτη, αφού ήταν εφικτό να φτάσει άμεσα. Ωστόσο, είπαν ότι πλέον δεν υπάρχει λόγος για καθυστερήσεις.
Αν μάλιστα η Ελλάδα δεν απορροφήσει τα λεφτά, τότε μπορούν να πάνε σε άλλα κράτη-μέλη τα οποία θα τα ζητήσουν, ανέφερε υψηλόβαθμο στέλεχος της Επιτροπής. Επισήμανε ότι τέτοιο θέμα δεν έχει τεθεί, αλλά θα πρέπει η Ελλάδα να συνεχίσει να επιδεικνύει πρόοδο.

Ο αρμόδιος Επίτροπος Δημήτρης Αβραμόπουλος σε χθεσινές του ανακοινώσεις στις Βρυξέλλες αναφέρθηκε στην επίσκεψη που έκανε την προηγούμενη εβδομάδα στα νησιά του Αιγαίου και στις προετοιμασίες που γίνονται για τον χειμώνα. «Δεν μπορούμε να έχουμε μία επανάληψη του προηγούμενου έτους», ανέφερε και επανέλαβε ότι «θα συνεχίσουμε να βοηθούμε την ελληνική κυβέρνηση».
«Η Επιτροπή ζητά συνεχώς από τις ελληνικές αρχές να ζητήσουν πιο πολλές κλειστές υποδομές στα νησιά, ενθαρρύνουμε έντονα την Ελληνική κυβέρνηση», ανέφερε. Πρόσθεσε όμως ότι «γνωρίζοντας την κατάσταση, το ζήτημα δεν είναι τα χρήματα αλλά και η καλύτερη συνεργασία». Και επισήμανε ότι «είναι στα χέρια των ελληνικών αρχών αλλά και των ΜΚΟ που πρέπει να συνεργασθούν με τις ελληνικές αρχές».

Τι απαντά η Επιτροπή

Σε αίτημα του inside story προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για σχόλιο αναφορικά με τη δήλωση του Αντιπροέδρου ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στην απορρόφηση κονδυλίων της ΕΕ στην Ελλάδα, ο εκπρόσωπός της απαντά ότι «όπως υπογράμμισε ο Πρώτος Αντιπρόεδρος Timmermans, γνωρίζουμε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα όσον αφορά την απορρόφηση των μακροπρόθεσμων πόρων που διατίθενται από την ΕΕ» και πως «έχουν ληφθεί αποφασιστικά μέτρα για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και έχει επιτευχθεί σημαντική πρόοδος το 2017».

Αναφέρει ακόμη ότι «η ΕΕ έχει κινητοποιήσει άνευ προηγουμένου ποσά οικονομικής στήριξης για τις ελληνικές αρχές και για διεθνείς οργανισμούς και ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, για να συμβάλουν στο να γίνει μία πραγματική και διαρκής διαφορά για τους μετανάστες και τους πρόσφυγες στην περιοχή».
Τέλος προσθέτει ότι «συνεχίζουμε να είμαστε σε στενή επαφή με τις ελληνικές αρχές και είμαστε έτοιμοι να τους βοηθήσουμε με οποιονδήποτε τρόπο μπορούμε ώστε να συνεχίσει να βελτιώνεται η απορρόφηση των κονδυλίων».

Ποιες είναι οι απορροφήσεις από τα 541 εκατ. ευρώ

Ουσιαστικά, υπάρχουν διαφορετικές θέσεις για το κατά πόσο δαπανώνται με ικανοποιητικό ρυθμό τα κονδύλια των ταμείων του προσφυγικού (AMIF και ISF). Το υπουργείο Οικονομίας αναφέρει στο inside story ότι μέχρι στιγμής έχουν αποδοθεί στη χώρα τα 97,2 εκ. από τα 541 των δύο ταμείων, με τη μορφή προκαταβολής και ετήσιων δόσεων.

Εισροή κονδυλίων από τα προγράμματα της ΕΕ σε εκατ. ευρώ

Ταμείο Προκαταβολή
ΤΑΜΕ/AMIFΗ ιστοσελίδα 60,7
ISF/B-V 33
ISF/P 3,5
Σύνολο ΤΕΑ/ISFΗ ιστοσελίδα 36,5
Γενικό Σύνολο 97,2
Το υπουργείο όμως αναφέρει ότι οι βεβαιωμένες δαπάνες που δηλώθηκαν για τα οικονομικά έτη 2016-2017 είναι συνολικά 147 εκατ. ευρώ, δηλαδή υπερβαίνουν κατά πολύ τα ποσά που έχουν διατεθεί από την ΕΕ. Η αρμόδια Ειδική Γραμματεία «Συντονισμού και Διαχείρισης Προγραμμάτων Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας, και άλλων πόρων», που οργανικά ανήκει στο υπουργείο Οικονομίας, εξηγεί στο inside story ότι ένα ποσοστό απορρόφησης της τάξης του 30% (147 από τα 541 εκατ. ευρώ) στα έργα που έχουν προγραμματική περίοδο έως το 2020 είναι επαρκές για μία σειρά από λόγους.
Η Ειδική Γραμματεία επισημαίνει την ανάγκη ροής πληρωμών από τον κοινοτικό προϋπολογισμό προκειμένου να καλύπτονται οι εθνικές δαπάνες που ήδη έχουν γίνει και έχουν δηλωθεί στο σύστημα. Όπως εξηγούν στελέχη της, υπάρχει μία καθυστέρηση ανάμεσα στην υποβολή αιτημάτων στην ΕΕ για δαπάνες που έχουν καλυφθεί από το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ και στην εισροή των ανάλογων κονδυλίων από την Επιτροπή.
Μάλιστα μιλούν για καθυστέρηση η οποία είναι μεγαλύτερη από αυτή που παρατηρείται σε προγράμματα τύπου ΕΣΠΑ, τα οποία έχουν ανάλογο μηχανισμό προχρηματοδοτήσεων όπως αυτά του προσφυγικού (σ.σ. πρώτα γίνεται η δαπάνη, μετά στέλνεται αίτημα και έπειτα φτάνει το κοινοτικό χρήμα).
Έτσι αναφέρουν ότι ένα μεγαλύτερο από το υφιστάμενο ποσοστό απορρόφησης σημαίνει επιβάρυνση, έστω και προσωρινή, των εθνικών πόρων.

Βεβαίως, ένα μέρος των κονδυλίων του προσφυγικού σύμφωνα με το τεχνικό μνημόνιοGreece: Technical Memorandum of Understanding, 5 July 2017 εξαιρείται από τα πρωτογενή πλεονάσματα σε όρους μνημονίου, δεν επιβαρύνει δηλαδή τον προϋπολογισμό. Εξαιρούνται επίσης και οι καθυστερήσεις αναφορικά με κονδύλια της ΕΕ που δεν έχουν αποδοθεί στην Ελλάδα μετά από αιτήματα που έχει στείλει στην ΕΕ.
Σε σχετικό ερώτημα προς την Ειδική Γραμματεία γιατί δεν αξιοποιεί την παραπάνω δυνατότητα για να αυξήσει τις δαπάνες, αφού ακόμα και αν υπάρξει καθυστέρηση από την ΕΕ στην εισροή των πόρων δεν θα δημιουργηθεί ταμειακό πρόβλημα, η Γραμματεία απαντά ότι μπορεί να μην υπάρχει ταμειακό πρόβλημα, αλλά κάθε πρόσθετη δαπάνη που αφορά τα παραπάνω Ταμεία καλύπτεται αυτή τη στιγμή από εθνικούς πόρους και θα ανακτηθεί στο μέλλον. Κάτι το οποίο, αναφέρουν, δεν είθισται στα συγχρηματοδοτούμενα.
Το υπουργείο επικαλείται επίσης σημαντική πρόοδο που θα φανεί τους επόμενους μήνες, καταγράφοντας τα στοιχεία προσκλήσεων και συμβάσεων για δράσεις που φτάνουν στο 54,29% των κονδυλίων που διαρκούν έως το 2020. Στελέχη της αρμόδιας Ειδικής Γραμματείας αναφέρουν ότι σε άξονες όπως αυτός της φιλοξενίας/υποδοχής/ασύλου το ποσοστό δεσμεύσεων ήδη φτάνει στο 98% του συνόλου των διαθέσιμων κονδυλίων, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να βρεθούν πρόσθετοι πόροι.

Πορεία υλοποίησης AMIF-ISF

Κοινοτική Συνδρομή (εκατ. ευρώ) Ένταξη/Πρόσκληση(%) Σύμβαση/Ένταξη(%) Δαπάνες/Σύμβαση(%)
ΤΑΜΕ ΤΕΑ 90,34% 54,29% 67,39%
323 215
Ο Μηχανισμός Στήριξης Έκτακτης Ανάγκης της ΕΕ

Ο Μηχανισμός Στήριξης Έκτακτης Ανάγκης απευθύνεται μόνο σε διεθνείς οργανισμούς και ΜΚΟ και ενεργοποιήθηκε τον Μάρτιο 2016Κανονισμός (ΕΕ) 2016/369 του Συμβουλίου της 15ης Μαρτίου 2016 για την παροχή στήριξης έκτακτης ανάγκης εντός της Ένωσης, για να επιτρέψει στην ΕΕ την παροχή βοήθειας στα κράτη-μέλη που έχουν επηρεαστεί έντονα από την εισροή προσφύγων και μεταναστών. Θα διαθέσει ποσό έως 700 εκατ. ευρώ έως το 2018.
Με βάση τα τελευταία στοιχείαManaging Migration: EU Financial Support to Greece που ανακοινώθηκαν χθες, η χρηματοδότηση του μηχανισμού στήριξης έκτακτης ανάγκης προς την Ελλάδα που διατέθηκε μέσω συμβάσεων σε εταίρους ανθρωπιστικής βοήθειας είναι 401 εκατ. ευρώ.

Το ποσό έχει διατεθεί σε φορείς του ΟΗΕ, στο κίνημα του Ερυθρού Σταυρού/της Ερυθράς Ημισελήνου και σε ΜΚΟ. Ένα από τα βασικά εργαλεία είναι το πρόγραμμα ‘Υποστήριξης Έκτακτης Ανάγκης για Ενσωμάτωση και Στέγαση (ESTIA), το οποίο βοηθά τους πρόσφυγες και τις οικογένειές τους να ενοικιάζουν διαμερίσματα και τους παρέχει χρηματική βοήθεια μέσω προπληρωμένων καρτών.
Τα υπόλοιπα 250 εκατ. ευρώ υποστηρίζουν άλλα 18 έργα που καλύπτουν περαιτέρω ανθρωπιστικές ανάγκες στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων της στέγασης, της πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης, της ψυχοκοινωνικής στήριξης και της εκπαίδευσης.

Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας

Από το 2015, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει βοηθήσει και στον συντονισμό της άφιξης της συνδρομής σε είδος“Στήριξη προς την Ελλάδα, μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας. Έως τώρα, είκοσι κράτη που συμμετέχουν στον Μηχανισμό έχουν προσφέρει πάνω από 200.000 αντικείμενα στην Ελλάδα ως ανταπόκριση στις άμεσες ανάγκες που δημιουργεί η κρίση, όπως αντίσκηνα, κρεβάτια, υπνόσακους, κουβέρτες, σετ ειδών υγιεινής, ηλεκτρικές γεννήτριες, αντλίες νερού, εξοπλισμό πυρόσβεσης και άλλον εξειδικευμένο εξοπλισμό.

Γ. Στουρνάρας: 427.000 άτομα έφυγαν από τη χώρα τα χρόνια της κρίσης

Υπό τις σημερινές συνθήκες, η φυγή εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού (brain drain) είναι δύσκολο να ανακοπεί χωρίς μόνιμη βελτίωση του κλίματος στην οικονομία και χωρίς ειδικές δράσεις, δήλωσε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας για τη μόρφωση, την εκπαίδευση και την οικονομική ανάπτυξη, σε εκδήλωση του Ιδρύματος Fulbright στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη. 
Όπως ανέφερε ο διοικητής της ΤτΕ, μια σημαντική πρωτοβουλία για την επιστροφή των νέων επιστημόνων είναι η ανάπτυξη κέντρων αριστείας, που θα προσελκύσουν μια κρίσιμη μάζα επιστημόνων και ερευνητών. «Αν αναπτυχθούν αποτελεσματικά, τα κέντρα αυτά μπορούν να αποκτήσουν διεθνή αναγνώριση στην ακαδημαϊκή επιχειρηματική κοινότητα και να αποτελέσουν πόλο έλξης», εξήγησε. Παράλληλα, όπως είπε, η δημιουργία των δομών κινητικότητας των ερευνητών (brain circulation) θα βοηθήσει πολλαπλά το ελληνικό οικοσύστημα Έρευνας και Ανάπτυξης.  Ο κ. Στουρνάρας ανέφερε ότι σύμφωνα με μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος, από το 2008 μέχρι το 2013, σχεδόν 223.000 νέοι, μόνιμοι κάτοικοι Ελλάδας, ηλικίας 25-39 ετών έφυγαν από τη χώρα, αναζητώντας εργασία με καλύτερη αμοιβή και προοπτικές. Σωρευτικά, κατά το διάστημα 2008-2013, 427.000 μόνιμοι κάτοικοι Ελλάδας έφυγαν από τη χώρα, συμπλήρωσε ο κ. Στουρνάρας.
Ο διοικητής της ΤτΕ τόνισε ότι η Ελλάδα είναι χώρα με χαμηλές επιδόσεις στις διεθνείς αξιολογήσεις για την εκπαίδευση. Επικαλούμενος έκθεση του ΟΟΣΑ (PISA, 2015), είπε ότι οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών ήταν όχι μόνο μέτριες σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες (καταλαμβάνοντας την 32η θέση σε σύνολο 72 χωρών, ως προς τις φυσικές επιστήμες), αλλά και χαμηλότερες, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, στους τομείς της κατανόησης κειμένου (31η θέση), με μικρή μόνο άνοδο στα μαθηματικά (32η θέση). Όπως συμπλήρωσε, συνολικά, η Ελλάδα κατατάσσεται στις χώρες με κατώτερη επίδοση από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ. 
Τόνισε, δε, ότι στην Ελλάδα, ως αποτέλεσμα της ελλιπούς διασύνδεσης της έρευνας και της αγοράς εργασίας, το δημόσιο ερευνητικό σύστημα, στο σύνολό του, είναι σε μεγάλο βαθμό απομονωμένο από τον παραγωγικό τομέα.
Κέρδος online   16/11/2017 8:34

“Καραμέλες” για τους Έλληνες τα αντιβιοτικά

Η αλόγιστη χρήση των αντιβιοτικών οδηγεί σε μικροβιακή αντοχή, δηλαδή στη δημιουργία πολυανθεκτικών μικροβίων που αντιστέκονται στη δράση ενός αντιβιοτικού, θέτοντας σε κίνδυνο τη χρησιμότητα των φαρμάκων που είναι πραγματικά απαραίτητα και αναντικατάστατα. Μάλιστα, τα ποσοστά πολυανθεκτικών μικροβίων έχουν αυξηθεί σε τέτοια επίπεδα σε παγκόσμια κλίμακα, ώστε ήδη να υπάρχουν μικρόβια για τα οποία δεν έχουμε κανένα διαθέσιμο φάρμακο να τα καταπολεμήσουμε.
Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις ευρωπαϊκές χώρες με τα υψηλότερα επίπεδα χρήσης αντιβιοτικών και ως εκ τούτου τα υψηλότερα επίπεδα μικροβιακής αντοχής. Ενδεικτικά, η αντοχή του S.pneumoniae (το συχνότερο αίτιο μικροβιακών λοιμώξεων του αναπνευστικού συστήματος στην κοινότητα) στην πενικιλλίνη έχει ξεπεράσει το 40%, καθιστώντας έτσι αναποτελεσματική τη χρήση αυτού του φαρμάκου ως μονοθεραπεία. Αντίστοιχα, αυξάνεται η αντοχή και άλλων σημαντικών παθογόνων μικροβίων σε αντιβιοτικά που μέχρι πρότινος ήταν αποτελεσματικά, περιορίζοντας σημαντικά τις θεραπευτικές επιλογές.
Δεδομένα του Κέντρου Κλινικής Επιδημιολογίας και Έκβασης Νοσημάτων(CLEO)* επιβεβαιώνουν την αλόγιστη χρήση αντιβιοτικών στην Ελλάδα, τόσο σε μονάδες παροχής υπηρεσιών υγείας όσο και στην κοινότητα. Ενδεικτικά, δεδομένα που αφορούν στη χρήση περιεγχειρητικής αντιμικροβιακής προφύλαξης σε επιλεγμένα νοσοκομεία ενηλίκων δείχνουν πως ενώ στο 88,5% των χειρουργημένων ασθενών χορηγήθηκε το κατάλληλο αντιβιοτικό σχήμα, εντούτοις, μόνο στο 34,6% των περιπτώσεων δόθηκε για τη σωστή διάρκεια. Επιπρόσθετα, δεδομένα συνταγογράφησης αντιβιοτικών σε ενήλικες έδειξαν ότι σχεδόν το 1/3 των αντιβιοτικών που συνταγογραφήθηκαν ήταν για ενδείξεις που δεν ενδείκνυται ή ενδείκνυται σπάνια η χρήση αντιβιοτικών. Επίσης, το 90% των αντιβιοτικών που συνταγογραφήθηκαν ήταν αντιβιοτικά ευρέως φάσματος, ποσοστό σημαντικά μεγαλύτερο από αυτά που αναφέρονται σε αντίστοιχες μελέτες στη διεθνή βιβλιογραφία. Παρόμοια αποτελέσματα βρέθηκαν και όσον αφορά στη συνταγογράφηση αντιβιοτικών σε παιδιατρικό πληθυσμό στην κοινότητα.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, περίπου 1.000 άνθρωποι χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους στην Ελλάδα λόγω ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων από πολυανθεκτικά μικρόβια. Οι επιστήμονες τονίζουν ότι εάν δεν ληφθούν μέτρα σε παγκόσμια κλίμακα ώστε να περιοριστεί η αλόγιστη χρήση των αντιβιοτικών, σε μερικά χρόνια η κατάσταση θα είναι εφιαλτική. Πιο συγκεκριμένα, το 2050 οι θάνατοι από λοιμώξεις σχετιζόμενες με πολυανθεκτικά μικρόβια αναμένεται να ξεπεράσουν τα 10 εκατομμύρια, διεθνώς, και το κόστος για την αντιμετώπισή τους τα 100 τρις δολάρια, αντίστοιχα.
Η φετινή Παγκόσμια Εβδομάδα Ευαισθητοποίησης για την Ορθολογική Χρήση των Αντιβιοτικών επικεντρώνεται στο σημαντικό ρόλο των επαγγελματιών υγείας για τη μείωση της αντοχής στα αντιβιοτικά σε μονάδες παροχής υπηρεσιών υγείας μέσω διαδικασιών ελέγχου και πρόληψης λοιμώξεων.
“Τα αντιβιοτικά είναι ένας πολύτιμος πόρος και θα πρέπει να χρησιμοποιούνται στοχευμένα και να συνταγογραφούνται από πιστοποιημένο επαγγελματία υγείας. Η επιλογή του κατάλληλου αντιβιοτικού για την κατάλληλη διάρκεια συμβάλλει στη βέλτιστη έκβαση της λοίμωξης, στη μείωση του κόστους και κυρίως στον περιορισμό της αντοχής των μικροβίων. Η μείωση της αλόγιστης χρήσης των αντιβιοτικών είναι ο καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση της ανθεκτικότητας σε αυτά” αναφέρει σχετικά το CLEO. “Είναι ευθύνη όλων μας να διαφυλάξουμε τα αντιβιοτικά, βάζοντας τέλος στην άσκοπη κατανάλωσή τους” καταλήγει.
*Το CLEO ιδρύθηκε το 2011, με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Το όραμα του CLEO είναι η βελτίωση της ασφάλειας των ασθενών και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας στα ελληνικά νοσοκομεία με έμφαση στην πρόληψη των νοσοκομειακών λοιμώξεων και στην ορθολογική χρήση των αντιβιοτικών. Από τον Οκτώβριο του 2014 το CLEO λειτουργεί ως Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία.

Και τις ελιές… λάθος τις κλαδεύουμε!

Παρόλο που όλοι αναγνωρίζουν την αξία και σπουδαιότητα του δέντρου της ελιάς, πολύ φοβάμαι ότι το 90% των ελαιώνων κλαδεύονται με – από λίγο έως πολύ – λάθος τρόπο. Πρώτον, κλαδεύουμε με λάθος ένταση τη χρονιά της μεγάλης ή της μικρής καρποφορίας. Δεύτερον, κλαδεύουμε γενικά πιο έντονα απ’ ό,τι χρειάζεται και, τρίτον, ακολουθούμε συχνά μη ορθολογικές πρακτικές στην διαδικασία κλαδέματος ενός δέντρου. Ολα αυτά τελικά ενισχύουν το φαινόμενο της παρενιαυτοφορίας, δηλαδή της γνωστής ετήσιας εναλλαγής μεγάλης και μικρής καρποφορίας.
Ο τομέας του κλαδέματος είναι από τους τομείς όπου μπορούμε να βοηθήσουμε έναν ελαιώνα να αυξήσει τη μέση καρποφορία του, όπως και με τις λιπάνσεις, όπου και εδώ βλέπουμε απουσία εφαρμογής βασικών κανόνων η ορθολογικών μεθόδων. Πριν πούμε λίγα λόγια για τις περιπτώσεις που αναφέρθηκαν παραπάνω, θέλω να φωνάξω όσο πιό δυνατά μπορώ: σταματήστε την καταστρεπτική τακτική του “μαζεύω καρπούς και ταυτόχρονα κάνω και κλάδεμα”!
Δεν υπάρχει χειρότερη τακτική από αυτό το καταστροφικό “κλάδεμα” το οποίο, όπως όλοι καταλαβαίνουμε, σαν κύριο στόχο έχει να “κατεβάσει” από το δέντρο όσο περισσότερα κλαδιά μπορούμε προκειμένου να πάρουμε ευκολότερα τους καρπούς. Δεν υπάρχει άλλη χώρα στον κόσμο όπου εφαρμόζεται αυτή η απίστευτη τακτική που έχει σαν αποτέλεσμα την πλήρη έλλειψη καρποφορίας την επόμενη χρονιά αλλά και γενικώς την αφαίρεση κλάδων που σε καμιά περίπτωση δεν θα έπρεπε να αφαιρέσουμε! Δεν σχολιάζω, βέβαια, καθόλου αυτά τα διαφημιζόμενα ευρεσιτεχνιαζόμενα μηχανήματα, μικρά η μεγαλύτερα, που απογυμνώνουν από τους καρπούς τα κατακρεουργημένα κλαδιά…
Το πρώτο λάθος, λοιπόν, που κάνουμε είναι ότι κλαδεύουμε πιο έντονα τον ελαιώνα μετά από μια χρονιά μεγάλης καρποφορίας και λιγότερο έντονα μετά από μια χρονιά μικρής ή καθόλου καρποφορίας. Πρέπει να κάνουμε το τελείως αντίθετο για να έχουμε την επόμενη χρονιά έστω μια καρποφορία 20% – 40% και να μην πάμε σε πλήρη ακαρπία! Τη χρονιά μιας μεγάλης καρποφορίας το δέντρο έχει σχεδόν εξαντληθεί από διατροφικά στοιχεία και, αν επέμβουμε κλαδεύοντας δραστικά, τότε θα συμβούν δύο πράγματα: πρώτον το αδυνατίζουμε περαιτέρω αφού του αφαιρούμε αποθήκες θρεπτικών συστατικών (φυλλώματα) και δεύτερον, και κυριότερο, το αναγκάζουμε να κάνει έντονη βλαστικότητα την επόμενη χρονιά αφήνοντας έτσι σε δεύτερη μοίρα την παραγωγή καρπών, που είναι δύο αντίθετες-αντιμαχόμενες λειτουργίες στο δέντρο.
Αυτό βέβαια μεταφράζεται σε σίγουρη πλήρη ακαρπία την επόμενη χρονιά, δηλαδή σε ενίσχυση της παρενιαυτοφορίας. Τα δέντρα μας, λοιπόν. θέλουν ξεκούραση, ενίσχυση ίσως με άζωτο (μόνο αν μας το δείξει η φυλλοδιαγνωστική του Οκτωβρίου – Νοεμβρίου), ελαφρύ κλάδεμα αφαιρώντας κυρίως τις γερασμένες – κουρασμένες ποδιές, αγριλίδια, ίσως λίγα μεγάλα λαίμαργα, και κάποια επικαλυπτόμενα – διασταυρούμενα μικρότερα κλαδιά. Έτσι βοηθάμε σημαντικά το δέντρο να μας δώσει μερική καρποφορία και την επόμενη χρονιά.
Το δεύτερο σημείο, που συνήθως δεν προσέχουμε, είναι η συχνότητα και ένταση του κλαδέματος. Τα δέντρα πρέπει να κλαδεύονται κάθε δύο η ίσως και κάθε τρία χρόνια, πάντα τη χρονιά που είχαμε μικρή η καθόλου καρποφορία. Ο λόγος είναι πρώτον ότι όλες ανεξαιρέτως οι μελέτες που έχουν γίνει διεθνώς (πλην Ελλάδος, που δεν υπάρχουν σχετικές μελέτες) δείχνουν ότι το διετές κλάδεμα (η και τριετές σε ποτιζόμενους) έχει σαν αποτέλεσμα τελικά την αύξηση της καρποφορίας και μειώνει βεβαίως το κόστος παραγωγής, αφού θα κλαδεύουμε εναλλάξ κάθε δεύτερο χρόνο.
Σε αυτή την περίπτωση, του διετούς κλαδέματος, ανάλογα αν ο ελαιώνας είναι ξερικός ή ποτιζόμενος ικανοποιητικά, η αφαίρεση φυλλώματος και ξύλου δεν πρέπει να ξεπερνά το 20% – 25% του συνολικού όγκου της κόμης. Αν κάποιος επιθυμεί να κλαδεύει κάθε χρόνο, θα πρέπει να προσέχει να κλαδεύει πολύ ελαφρά (αγριλίδια, λαίμαργα, αδύνατες εσωτερικές ποδιές) αφαιρώντας όχι περισσότερο όμως από 10% – 15% του συνολικού όγκου φυλλώματος.
Ποια εποχή πρέπει να κλαδεύουμε; Μετά τη συγκομιδή, Νοέμβριο και αργότερα αλλά προτιμάμε γενικά το ανοιξιάτικο κλάδεμα, δηλαδή να κλαδεύουμε Μάρτιο – Απρίλιο ιδίως σε περιοχές όπου ο παγετός δεν μπορεί να αποκλειστεί. Ένα πλεονέκτημα είναι ότι οι πληγές από κοψίματα δεν θα βρεθούν μέσα στις πολλές βροχές που μπορεί να δημιουργήσουν επιμολύνσεις από μύκητες, κλπ.
Δεύτερον, το δέντρο με ανοιξιάτικο κλάδεμα θα αντιδράσει με μικρότερης έντασης βλαστικότητα κάτι το οποίο το θέλουμε ιδίως μετά από μια χρονιά μικρής η καθόλου καρποφορίας ώστε να επικεντρωθεί στην παραγωγή καρπών και όχι σε έντονη βλαστικότητα (αντίθετες – αντιμαχόμενες λειπουργίες). Τρίτον, αν έχουμε ελαιώνα με βρώσιμες ελιές (Καλαμών – Αμφίσσης), όταν είμαστε σε φάση έναρξης της ανθοφορίας, θα μπορέσουμε να επιλέξουμε την αφαίρεση ανθοφόρων κλάδων εάν έχουμε πολύ μεγάλη καρποφορία αποσκοπώντας σε μεγαλύτερο μέγεθος καρπών.
Τέλος, πρέπει να αρχίζουμε το κλάδεμα από το επάνω τμήμα του δέντρου και να πηγαίνουμε προς τα κάτω και όχι ανάποδα, όπως συνήθως γίνεται. Ο λόγος είναι ότι έτσι θα μπορέσουμε ίσως να αποφύγουμε την αποκοπή κάποιων χαμηλότερων κλάδων, αφού το φως θα έχει φτάσει στα πιο χαμηλά φυλλώματα από αυτό που υπολογίζαμε αρχικά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ όταν κλαδεύουμε ότι, σύμφωνα και με τον Ιταλό Καθ. Riccardo Gucci, κάθε αφαίρεση φύλλων σημαίνει αφαίρεση μονάδων παραγωγής ενέργειας, τα οποία παράγουν θρεπτικά συστατικά απαραίτητα για την καρποφορία, κάτι αντίστοιχο με τα ηλιακά φωτοκύτταρα…