Πρέπει όλοι οι νέοι να φύγουμε στο εξωτερικό;

Αν είσαι εικοσάρης στην Ελλάδα σήμερα, έχεις δεχτεί πιθανότατα την ίδια συμβουλή χιλιάδες φορές: να φύγεις στο εξωτερικό. Και αν δεν σου αρέσει, κάτι πάει στραβά με σένα ή με τους άλλους; Μία εκπρόσωπος αυτής της γενιάς αναζητά την απάντηση, αντλώντας από τη δική της εμπειρία και των φίλων της. Μιλούν ο Θοδωρής από το Βέλγιο, η Μαρία από το Άμστερνταμ και ο Θάνος από το Βερολίνο.
Χρόνος ανάγνωσης: 
12

Γκραφίτι στην πλατεία Mehringplatz του Βερολίνου. [Joan/Flickr]
Αν η πρώτη ή η δεύτερη δουλειά σου είναι στην Ελλάδα σήμερα, το έχεις μάλλον αποδεχτεί: θα δουλεύεις πολλές ώρες, με λίγα χρήματα, με γκρινιάρηδες συναδέλφους μεγαλύτερης ηλικίας ή συνομηλίκους σου με το μάτι να φύγουν έξω ή να αλλάξουν δουλειά.
Ταυτόχρονα θα ακούς «γιατί δεν έφυγες», αν έφυγες «γιατί γύρισες», ενώ θα διαβάζεις πόσο σημαντικό είναι να σταματήσει το  που έχει κάνει πολύ ανήσυχους όσους γενικώς επιμένουν «φύγετε έξω οπωσδήποτε!».
Πριν καλά καλά τελειώσω τη Νομική, άκουγα προτάσεις για το πού να πάω στο εξωτερικό. Και πριν καλά καλά γυρίσω στην Αθήνα από το εξωτερικό, άκουγα «μην έρθεις ποτέ πίσω». Όσοι ενήλικες μας επηρεάζουν, στα πενήντα τους και κάτι, ως γονείς, δάσκαλοι, δημόσια πρόσωπα ή και εργοδότες έχουν καθαρή άποψη για την απαίσια Ελλάδα, το υπέροχο εξωτερικό, στενοχωριούνται που φεύγουμε, αλλά δεν γίνεται κι αλλιώς.
Την ίδια ώρα, φίλοι στο εξωτερικό καταρρέουν από τη μοναξιά ή το άγχος μιας ζωής που δεν συνηθίζεται, ενώ ταυτόχρονα απολαμβάνουν μισθούς διπλάσιους από εμάς που μένουμε στην Ελλάδα. Τελικά πού είναι καλύτερα και τι πρέπει να κάνουμε;
Ακολουθούν οι ιστορίες μερικών νέων ανθρώπων που δοκίμασαν να ζήσουν στο εξωτερικό, να γυρίσουν, να μείνουν εκεί μόνιμα ή να βρουν μια ισορροπία, αλλάζοντας διαμονή ανάλογα με τις επιθυμίες τους.

Η μοναξιά, επιλεκτική ή ακούσια

Ένα βράδυ, καθισμένη μπροστά στον υπολογιστή, έλαβα ένα ίνμποξ. Ήταν ο Θοδωρής που ζούσε στο Βέλγιο, «δεν είμαι και πολύ καλά», μου είπε, «μπορείς να μιλήσουμε;». Ο Θοδωρής, στα 25 του, είχε απελπιστεί. Στο Βέλγιο δεν συνέβαινε τίποτε. Υπερβολική ησυχία. Δεν άντεχε άλλο να μην μπορεί να ταιριάξει με άνθρωπο. Το σπίτι του στο κέντρο το ένιωθε σαν «ένα σπίτι στη μέση του πουθενά».
Δεν είχε καμία όρεξη να κάνει συνεντεύξεις επί συνεντεύξεων για δουλειές έξι μηνών, για τις κλασικές θέσεις που θέλουν όλοι όσοι μεταναστεύουν στο Βέλγιο, αυτές που κυρίως συνδέονται με την υψηλού επιπέδου γραφειοκρατία των Βρυξελλών και που μόλις ανακοινώνονται σε ιστοσελίδες που όλοι ανανεώνουν διαρκώς στους υπολογιστές τους γίνεται χαμός.
Τον καθησύχασα. Για να πάρω τη σκέψη του από τη δουλειά, τον ρώτησα «δεν είναι όμορφα όμως εκεί που μένεις;» Τού θύμισα ότι το οικείο μας κέντρο που τόσο του έλειπε ήταν στενό, μίζερο και γεμάτο σκουπίδια, αλλά άκρη δεν έβγαζα. Δεν άντεχε άλλο να μιλάει με ανθρώπους που φοράνε κοστούμι από τα δεκαπέντε τους, συναναστρέφονται ανθρώπους προκειμένου να «χτίσουν δίκτυο» και βλέπουν τις παρέες τους σαν δουλειά ή τα απόνερα της δουλειάς τους.
Του έλειπαν οι παρέες του. Ένιωθε μόνος του με έναν τρόπο που είχε χρόνια να νιώσει. Όχι ότι δεν περιτριγυριζόταν από αρκετούς ανθρώπους, αλλά όσοι τον περιέβαλαν δεν τον καταλάβαιναν ή δεν τον αφορούσαν. Γύρισε στην Ελλάδα, για να συνέλθει.

Κάτι παρόμοιο είχε συμβεί στη Μαρία, που έζησε για λίγο στο Άμστερνταμ ως τα 26 της. Αγαπούσε την Ολλανδία, επειδή όλα ήταν απλά και εύκολα. Από το super market μέχρι τον δήμο, όλα ήταν φτιαγμένα για να έχεις αυτό που θέλεις όταν το θέλεις, είτε πρόκειται για βεβαίωση με σφραγίδες είτε για καρπούζι το καταχείμωνο.
Μου περιέγραψε όμως ένα βράδυ στην ουρά ενός κλαμπ, τότε που φοβήθηκε ότι γύριζε στην εφηβεία. Ιδρωμένα αγόρια από τα ποτά και τα ναρκωτικά, κορίτσια ακουμπισμένα στο πεζοδρόμιο έτοιμα να κάνουν εμετό ή να αποκοιμηθούν, πολύς κόσμος που ικέτευε τον πορτιέρη να περάσει και βροχή με ομίχλη, σαν να βγαίνει για ατέλειωτες ώρες νερό από πηχτό σκοτάδι.
Πετάχτηκε από τη σειρά με τη σκέψη «τι κάνω εγώ εδώ πέρα τώρα; Τι παριστάνω;», βρήκε το ποδήλατο της, το ξεκλείδωσε, ανέβηκε και γύρισε σπίτι τρέμοντας από το κρύο. Στο Άμστερνταμ τότε είχε μόλις έναν μήνα και ήξερε μόνο τους Ολλανδούς συγκατοίκους της από το σπίτι όπου έμενε. Αυτοί θα περνούσαν το βράδυ στο κλαμπ. Αν δεν πήγαινε μαζί τους, δεν θα την περνούσαν για υπερβολικά κουλ, αλλά μάλλον για βαρετή και αντικοινωνική.
Την ρώτησα από πότε την ένοιαζε τι θα έλεγαν γι’ αυτήν. «Από τότε που σε μια ολόκληρη χώρα ήξεραν το όνομα μου πέντε άνθρωποι», δεν δίστασε να μου πει. «Δεν ήθελα όλη η κοινωνική μου ζωή να είναι το skype και το ίνμποξ», πρόσθεσε.

Mετανάστες που γεννήθηκαν στην Ελλάδα (ηλικία 15+): Κύριοι προορισμοί στον ΟΟΣΑ ανά επίπεδο εκπαίδευσης το 2010/11

Υψηλής μόρφωσης (σε χιλιάδες) Αλλαγή από το 2000/2001 (%) Χαμηλής μόρφωσης (σε χιλιάδες) Αλλαγή από το 2000/2001 (%)
ΗΠΑ 43,2 +2,5 Γερμανία 127,0 +15,5
Γερμανία 27,4 +255,6 Αυστραλία 61,1 -24,6
Ην. Βασίλειο 24,3 +36,0 ΗΠΑ 48,0 -27,8
Καναδάς 12,7 +26,2 Καναδάς 34,3 -27,0
Αυστραλία 7,4 +16,9 Τουρκία 22,4 -47,1
Σύνολο 142,3 +36,2 Σύνολο 324,7 -14,9

Εγώ είχα σταθεί πιο τυχερή. Οι συγκάτοικοι μου στην Ολλανδία δεν κατάγονταν από βόρειες χώρες και ταιριάξαμε εύκολα. Με Έλληνες, που είχαν χρόνια εκεί, δεν είχα καμία όρεξη να κάνω παρέα. Όσοι σπούδαζαν ήταν μια χαρά κι αμέριμνοι, αλλά σε όσους είχα πετύχει να εργάζονται εκεί, είχα διακρίνει μία μελαγχολία και μία νοσταλγία που με τρόμαξαν και με απώθησαν.
Ειδικά οι παλιότεροι μετανάστες είχαν χάσει και όλα τα ενδιάμεσα στάδια προόδου από τα οποία είχε περάσει η Ελλάδα, με αποτέλεσμα να μην έχουν ενσωματώσει στη σκέψη τους ούτε την υπερβολικά προοδευτική για το γούστο τους Ολλανδία, ούτε την Ελλάδα του 2015 που, ομολογουμένως, δεν έμοιαζε με την Ελλάδα του 1990 που θυμούνταν.
Έτσι, απέφευγα την παρέα των Ελλήνων ακόμη και διαδικτυακά, αφού ένας καλός τρόπος να καταλάβει κανείς ότι πολλοί από αυτούς βασανίζονται στο εξωτερικό είναι να μπει στις σελίδες τους στο facebook ή να επισκεφθεί κάποια από τις ιστοσελίδες Ελλήνων της Ολλανδίας που άνετα θα χαρακτηρίζονταν καλτ. Εκεί μπορεί να διαβάσει κανείς αληθείς δηλώσεις, όπως ότι στην Ολλανδία αν δεν συγκατοικήσεις δεν γίνεται να τα βγάλεις πέρα οικονομικά, αλλά και αναρτήσεις ψυχοθεραπευτικής στόχευσης που τα λένε όλα από τον τίτλο, όπως αυτή με θέμα «δέκα ψέματα που σου είπε ο κολλητός σου για να έρθεις στην Ολλανδία». Ανάμεσα στις μαρτυρίες ότι η Ολλανδία δεν είναι ο εργασιακός παράδεισος που πολλοί Έλληνες φαντάζονται, βρίσκει κανείς και προσκλήσεις για διασκεδάσεις με Καρρά και άλλα ελληνικά σε υπόγειες ταβέρνες. Πρόκειται για ιστοσελίδες-θρίλερ της υπερβολής, που είναι όμως εν μέρει αποκαλυπτικες.

Τα γάντια κομμωτηρίου στην Αθήνα και η Οδύσσεια για σπίτι στο Βερολίνο

Λίγους μήνες μετά τη συνομιλία μου με το Θοδωρή, βρήκα φθηνό εισιτήριο για το Βερολίνο και πήγα. Ο φίλος που θα με φιλοξενούσε, ο Θάνος, είναι γιατρός. Σπούδασε στη Θεσσαλονίκη και δουλεύει σε ένα εξαιρετικό νοσοκομείο, όπου γίνεται σημαντική έρευνα και πληρώνεται πολύ καλά. Σε αντίθεση με τους νέους επαγγελματίες στην Ελλάδα που ανταγωνίζονται ποιος θα κλείσει τα φώτα του γραφείου τη νύχτα, για να κάνει καλή εντύπωση σε κάποιο παλιομοδίτικο και αναποτελεσματικό αφεντικό, ο Θάνος συνήθως τελειώνει την εργασία του νωρίς το απόγευμα.
Αντί για γάντια κομμωτηρίου, που του είχαν προτείνει να χρησιμοποιήσει μια φορά σε νοσοκομείο της Ελλάδας, χρησιμοποιεί ιατρικά γάντια όταν πρόκειται να αγγίξει ασθενείς και έχει στη διάθεσή του εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας και πρόσβαση σε σπάνια δεδομένα ασθενών, απαραίτητα για έρευνα. Πηγαίνει στη δουλειά με το ποδήλατο και μπορεί να προγραμματίσει από τώρα τις διακοπές του για το καλοκαίρι.
Αν είχε μείνει στην Ελλάδα θα έπληττε αφόρητα σε κάποιο κέντρο υγείας ορεινού χωριού ή θα περίμενε την παράλογη ελληνική γραφειοκρατία να τον χρίσει ειδικευόμενο.

doctors.jpg

Αλλαγές στον αριθμό των γιατρών με ελληνικό πτυχίο σε τρεις χώρες του ΟΟΣΑ, 2000-2012.

Πριν βάλει τη ζωή του σε αυτήν την καθησυχαστική τάξη, ο πρώτος χρόνος στο Βερολίνο ήταν σκληρός. Αποφάσισε να συγκατοικήσει, γιατί το είχε δοκιμάσει και παλιά σε άλλη γερμανική πόλη και «μειώνει τη δυσκολία προσαρμογής». Για να βρει συγκατοίκους και σπίτι περνούσε από διαδοχικές συνεντεύξεις όπου έπρεπε να δείχνει από κουλ μέχρι πλούσιος, ενώ συχνά οι πιθανοί του συγκάτοικοι, αφού σημείωναν όσα έλεγε σε ένα σημειωματάριο, τον ενημέρωναν ότι μετά από αυτόν θα έβλεπαν άλλα πενήντα άτομα, επομένως καλό θα ήταν να μην σταματήσει το ψάξιμο.
Μετά από αμέτρητα ίνμποξ, μέιλ και ώρες χαμένες στα σχετικά διαδικτυακά γκρουπ που σε βοηθούν να βρεις διαμέρισμα (όποιος αφήνει ή υπενοικιάζει το σπίτι του «ανεβάζει» εκεί φωτογραφίες και αμέσως συρρέουν όσοι ενδιαφέρονται) βολεύτηκε σε ένα δωμάτιο σε μια γειτονιά του κέντρου, υποβαθμισμένη και βρώμικη, με κατοίκους κυρίως φτωχούς μετανάστες που δουλεύουν ως εργάτες.
Από εκείνη τη γειτονιά ο Θάνος θυμάται μεθυσμένους παππούδες να ξαπλώνουν από το πρωί στην είσοδο των σούπερ μάρκετ κρατώντας μπύρες, οικογένειες ολόκληρες να πετάνε τα σκουπίδια τους στο πεζοδρόμιο και να φτύνουν κάτω και άντρες να μιλούν ρώσικα ή πολωνικά στα κινητά τους και να κάθονται τις νύχτες στις εισόδους των πολυκατοικιών καπνίζοντας και συζητώντας ύποπτα. Με συννεφιά ή βροχή, η γειτονιά γινόταν ακόμη πιο μίζερη και φοβόσουν ευκολότερα.

Τα ποσοστά της ανεργίας από το 2012 ως το 2017 (τον Αύγουστο κάθε χρονιάς)

Ηλικιακή ομάδα Έτος
  2012 2013 2014 2015 2016 2017
15-24 56,5 57,6 49,9 48,3 45,2 40,2
25-34 32,6 36,5 34,7 30,9 29,9 26,9
35-44 21,8 24,0 23,0 21,9 20,1 18,5
Σύνολο 25,7 27,8 26,3 24,7 23,4 20,6
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ

Προκειμένου να φύγει από εκεί και να μείνει μόνος έπρεπε να αρχίσει το ψάξιμο από την αρχή, αυτή τη φορά μπλέκοντας με τους ίδιους τους εκμισθωτές (συνήθως με κάποια εταιρεία ενοικιάσεων) και όχι με πιθανούς συγκατοίκους. Έπρεπε να ετοιμάσει έναν φάκελο από τον οποίο θα προέκυπτε ότι είναι σε θέση να πληρώνει το ενοίκιο για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και ότι βρίσκεται νόμιμα στη χώρα. «Γενικά βάζεις ό,τι πληροφορία μπορεί να τους πείσει να σου νοικιάσουν το σπίτι».
Οι ημέρες που τα σπίτια δέχονταν υποψήφιους ενοικιαστές ήταν ένας εφιάλτης. Στις ώρες υποδοχής σχηματίζονταν μπροστά τους μεγάλες ουρές. «Μπορώ να πω ότι, για να βρω το σπίτι που ήθελα, δηλαδή ένα σπίτι όπου θα μπορούσα να μείνω για τα επόμενα χρόνια, χρειάστηκα συνολικά 11,5 μήνες». Τι συμβαίνει με αυτούς που δεν έχουν όλα τα χαρτιά τους στην εντέλεια; «Θα αλλάζουν συνέχεια σπίτι, μάλλον, και θα υπενοικιάζουν λογικά, μέχρι να αδειάσει κάτι», λέει ο Θάνος που είχε την τύχη να έχει όλα τα χαρτιά του στην εντέλεια και εξασφαλισμένο μισθό.

Το παραπάνω βίντεο αποτελεί συρραφή αποσπασμάτων από τα έξι διαδικτυακά ντοκιμαντέρ του New DiasporaΗ ιστοσελίδα, που είναι μία παγκόσμια διαδικτυακή κοινότητα για τη νέα φουρνιά Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό –όπως χαρακτηριστικά λένε οι ίδιοι, «ένα συμμετοχικό κανάλι που καταγράφει ένα ολόκληρο μεταναστευτικό ρεύμα σε πραγματικό χρόνο».

Η άπιαστη ευτυχία

Την ίδια ώρα όσοι βρισκόμαστε στην Αθήνα ακούμε: «Αν δεν φύγεις από εδώ, θα τρέχεις και δεν θα φτάνεις για μικροπράγματα, θα σου συμβούν φοβερές αναποδιές στην δουλειά σου και δεν θα βρεις ποτέ το δίκιο σου» ή «εδώ έχει μόνο ήλιο, δεν τρώγεται, να έρχεσαι για διακοπές, δεν είμαστε για τίποτα». Βιώνουμε ταυτόχρονα την απορρύθμιση και την καθησυχαστική αίσθηση ενός οικείου περιβάλλοντος. Πληροφορούμαστε από τους σημερινούς πενηντάρηδες ότι η χώρα καταρρέει επειδή φεύγουμε, αλλά πως αν δεν φύγουμε θα γίνουμε ή γραμματείς, αν έχουμε πτυχίο, ή σερβιτόροι, αν δεν έχουμε.
Δυσκολεύομαι να καταλάβω πώς σκέφτονται. Υποθέτω, αυθαίρετα, ότι η γενιά που κατόρθωσε να κάνει τον τόπο της αφόρητο και αποπνικτικό για την ίδια νομίζει ότι εξιλεώνεται λέγοντάς μας πού να ζούμε. Αναγνωρίζω ότι το κάνει από αγάπη και από ειλικρινή αλτρουισμό, κανείς γονιός δεν θέλει το παιδί του μακριά και κανένας συνταξιούχος δεν θέλει να μην υπάρχουν εργατικά χέρια να του χρηματοδοτούν τη σύνταξη, αλλά με κουράζει αυτή η μόνιμη προσδοκία ότι θα ζήσουμε κάπου, για να εκπληρώσουμε την επιθυμία φυγής ή εξιλέωσης άλλων ή ότι θα ζήσουμε εδώ αλλά θα παραιτηθούμε από την ιδέα της ευτυχίας μας με τους δικούς μας όρους.

icapgraph.jpg

Λόγοι μετακίνησης στο εξωτερικό των συμμετεχόντων σε έρευνα της ICAP του 2017 για το brain drain.

Εν τέλει δεν πείθομαι ότι ξέρουν καλύτερα, παρά τις καλές προθέσεις τους. Η γενιά αυτή φαίνεται να πιστεύει σε μεγάλο βαθμό «ότι οι Έλληνες έχουν παντού ζήτηση στο εξωτερικό», επειδή το άκουσε κάπου, κι ότι μια γειτονιά που την βλέπεις δύο φορές στο street view του google maps μπορεί να γίνει η γειτονιά σου. Θέλει εδώ τους νέους, αλλά όταν βρει πραγματικό νέο με σάρκα και οστά μπροστά της επιμένει ότι οι εικοσάρηδες και τριαντάρηδες οφείλουν να φύγουν άμεσα.
Μάλιστα οι επίμονοι προβολείς του «φύγετε» παραβλέπουν εναλλακτικές που είναι πολύ της μόδας ανάμεσα στους ίδιους τους νέους, αλλά όχι τόσο απόλυτες όσο ένα τελεσίδικο «μένω» ή «φεύγω», ώστε να λειτουργήσουν ως βάση βολικών γενικεύσεων. Πολλοί εικοσάρηδες δεν θέλουν να μένουν κάπου σταθερά. Θέλουν να πάνε και να έρχονται, να ταξιδεύουν ή να δοκιμάζουν να ζουν σε πολλά διαφορετικά «αλλού». Συχνά δεν χρειάζεται καν να αφήσουν το σπίτι τους στην Αθήνα, είτε επειδή ζουν εκεί συγγενείς τους ή επειδή μπορούν να το νοικιάσουν στο airbnb.

Με το ένα πόδι στην Ελλάδα

Η Ελένη είναι ένα τέτοιο παράδειγμα. Τελείωσε με άριστα το πτυχίο και το μεταπτυχιακό της στην Αθήνα. Βρήκε δουλειά και την κράτησε δυο χρόνια. Δούλευε για λίγα χρήματα, όλη μέρα, αλλά μαθαίνοντας διαρκώς και απολαμβάνοντας τις παρέες της στην Αθήνα. Κάποια στιγμή αποφάσισε ότι το να σταδιοδρομήσει σε ένα αυστηρό εταιρικό περιβάλλον δεν ήταν στις φιλοδοξίες της και μόλις το πράγμα σοβάρεψε αποφάσισε να φύγει για τις ΗΠΑ, όπου σπούδασε κι άλλο, στο Harvard αυτή τη φορά, παίρνοντας υποτροφίες.
Μόλις τελείωσε τις σπουδές της δεν θέλησε να μείνει στις ΗΠΑ. «Δεν με νοιάζει να ζω κάπου, επειδή στην Ελλάδα θεωρείται ιδανικό ή της μόδας, αφού αισθάνομαι εγώ η ίδια ότι δεν μου πάει», μου είπε. «Πολλοί απ’ τη σχολή μου έκαναν αιτήσεις για δουλειές στη Νέα Υόρκη. Εγώ δεν μπορούσα να φανταστώ τον εαυτό μου εκεί, δεν ήταν το δικό μου όνειρο», συνέχισε, «δεν μπορώ να στο εξηγήσω ακριβώς, αλλά κάπως διαισθητικά αποφασίζω τι μου πάει και τι όχι. Δεν μπορούσα να με φανταστώ ευτυχισμένη σ’ ένα γραφείο στη Νέα Υόρκη, το να σπουδάζεις στην Αμερική είναι τέλειο, δεν θα το άλλαζα, να βρω δουλειά όμως εκεί, δεν μου έλεγε τίποτα».
Έτσι, παρότι υπήρχαν ευκαιρίες, η Ελένη αποφάσισε ότι δεν ήθελε να τις κυνηγήσει. Γυρίζοντας για λίγους μήνες στην Αθήνα, κουράστηκε να εξηγεί γιατί επέστρεψε από την Αμερική. Την βρήκα σε ένα φιλικό πάρτι και όλοι την κοιτούσαν σαν να εξέπεσε από τον παράδεισο. Άνθρωποι που έχουν περάσει όλη τη ζωή τους μένοντας ένα πάτωμα από τη μαμά και τον μπαμπά είχαν τη γνώμη ότι «έπρεπε να το κυνηγήσεις μερικά χρόνια εκεί, δεν χάνονται έτσι τέτοιες ευκαιρίες!», κι αν όχι εκεί, δηλαδή στην μακρινή Αμερική, σε πόλεις που οι Έλληνες έχουν αγιοποιήσει και που μιλούν γι’ αυτές με αληθινή λαχτάρα, όπως το βρεγμένο, ανταγωνιστικό, αγχώδες και επισήμως εσωστρεφές πια Λονδίνο.
Η Ελένη, αφού πέρασε αρκετούς μήνες στην Αθήνα, βρήκε δουλειά στο Παρίσι κι από κει σχεδιάζει να βρει έμπνευση και να κάνει ό,τι της κατέβει. Εξακολουθεί να πιστεύει ότι η Αθήνα παραμένει ανθρώπινη, ζωντανή και καθόλου βαρετή. Την ενοχλούν η γκρίνια και το παράπονο των Ελλήνων για τα πάντα, όμως ανάμεσα στην Αθήνα και τη Νέα Υόρκη μάλλον επιλέγει το οικείο χάος γύρω από την Ακρόπολη, στο οποίο θέλει να γυρίζει με κάθε ευκαιρία.

Οι σημαντικότερες χώρες προέλευσης της ελληνικής «μετακινούμενης διασποράς»

Ηνωμένο Βασίλειο 21%
Γερμανία 14%
ΗΠΑ 10%
Κύπρος 7%
Ελβετία 5%
Πηγή: Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος

Η Βίκυ από την άλλη έχει φύγει από την Αθήνα εδώ και έντεκα χρόνια. Έχει αλλάξει τρεις χώρες, άλλοτε σπουδάζοντας, άλλοτε ακολουθώντας παρέες και άλλοτε κυνηγώντας δουλειές που δεν θα την κλείδωναν σαν τιμωρημένη σε ένα γραφείο 9 με 7. «Δεν μου άρεσε ο εαυτός μου στην Ελλάδα, ηρέμησα φεύγοντας, έκανα αυτό που ήθελα, δεν έδωσα λογαριασμό, απλώς έφυγα», μου είπε από το ίνμποξ.
Τώρα βρίσκεται στο Στρασβούργο, πριν ήταν στη Σκανδιναβία. Ταξιδεύει συχνά σε διάφορες πόλεις στην Ευρώπη. Έρχεται και στην Αθήνα. «Είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον μέρος η Αθήνα». Μου λέει πως έχει την εντύπωση ότι όσοι βρίσκονται εδώ ξέρουν γιατί ζουν εδώ. Δεν έχουν την προσδοκία ότι θα βρουν την καθαριότητα και την τάξη της Στοκχόλμης, αλλά μάλλον θεωρούν σημαντικό το φως γύρω τους και το φθηνό νοίκι.
«Φαίνεται σαν κάτι να γεννιέται στα ερείπια, πολλά μαγαζιά έκλεισαν, αλλά ανοίξανε άλλα, καλύτερα, υπάρχει καλλιτεχνική παραγωγή και καλλιτεχνικά ερεθίσματα και φαίνεται σαν να καθάρισε το τοπίο απ’ τους παλιούς, σαν να μην μετράνε πια». Της είπα ότι το παλιό υπάρχει ακόμη εδώ, έχει κολλήσει, έχει γίνει ένα με το τοπίο, αλλά συμφωνήσαμε στο ότι ίσως οι νέοι άνθρωποι να μην του δίνουν πια και τόση σημασία, μάλλον δεν αισθάνονται ότι τους αφορά ή ότι μπορεί να τους κηδεμονεύσει: για μας απέτυχε κι αυτό είναι απελευθερωτικό.

Ο καθένας με τον τρόπο του

Ίσως έχει νόημα να δοκιμάζουμε. Και το εδώ και το αλλού. Είμαι κι εγώ απ’ αυτούς που νομίζουν ότι αν καθίσουν πολύ στην Αθήνα κάτι απροσδιόριστο, αλλά μίζερο και σκοτεινό θα τους καταπιεί, ότι θα χάσουν την όρεξη και τη στόχευσή τους. Ταυτόχρονα, δεν μπορώ καθόλου, δυστυχώς, να πω σε όλους τους πενηντάρηδες που αναρωτιούνται γιατί συνέχεια επιστρέφουμε στον τόπο της γκρίνιας και της αναποτελεσματικότητας ότι η ζωή στο εξωτερικό κυλάει σαν όνειρο.
Έχοντας τη γνώμη ότι δεν μπορείς να ξέρεις τι σου πάει πιο πολύ, διάλεξα να μείνω και έξω και στην Αθήνα. Και θέλω να επιστρέφω και έξω και στην Αθήνα. Πουθενά δεν είναι τέλεια, το πώς θα περάσεις εξαρτάται από χίλια δυο πράγματα, η ζωή σου δεν καθορίζεται από γενικούς δείκτες (ανεργίας, ευτυχίας, υγείας κ.λπ.) αλλά από συγκυρίες, περιστάσεις και προτιμήσεις που μπορεί και να μην φαντάζεσαι καν μένοντας ή φεύγοντας. Μάλλον η μόνη λογική επιλογή είναι να δοκιμάζεις τι σου πάει.

Ντοκιμαντέρ της New DiasporaΗ ιστοσελίδα. Σκηνοθεσία και μοντάζ: Νίκος Σταμπουλόπουλος, ηχοληψία και μιξάζ: Νίκος Κανδαράκης.
Οι σημερινοί εικοσάρηδες ενηλικιωθήκαμε όταν κατέρρεαν οι σιγουριές, ενώ ο κόσμος μίκραινε ξαφνικά με πτήσεις χαμηλού κόστους και τις εφαρμογές της google. Μάθαμε να εκτιμούμε τα στοιχειώδη, να μην είμαστε μεγαλομανείς και να φοβόμαστε τις ψευδαισθήσεις. Δεν μας έπεισε ποτέ κανείς ότι όλα μας ανήκουν και δεν έχουμε καθόλου την άποψη ότι η μικρή μας χώρα είναι το κέντρο του σύμπαντος. Δεν έχουμε όνειρο ένα σταθερό εισόδημα, ένα αμάξι κι ένα σπίτι αλλά πώς να φύγουμε από τα σπίτια των γονιών μας και πώς να κάνουμε μια δουλειά με νόημα που να μην μας πνίγει και να μην μας βουτά στην κατάθλιψη.
Δεν μας ενοχλεί που δεν θα πάρουμε σύνταξη, επειδή αυτό φαίνεται τόσο μακρινό που καταντά μη ρεαλιστικό πρόβλημα, αλλά που τώρα δουλεύουμε όλη μέρα και πάλι χρειαζόμαστε τη σύνταξη και τη φροντίδα της μαμάς, για να τα βγάλουμε πέρα. Δεν μας απωθεί το δημόσιο θεωρητικά κι αφηρημένα, αλλά μας φαίνεται αλλόκοτο όταν μπορείς να παραγγείλεις πίτσα ηλεκτρονικά ή να κανονίσεις να βγεις ραντεβού με έναν άγνωστο, να πρέπει να συναντηθείς με τον ίδιο τον βαριεστημένο υπάλληλο, από κοντά, σε μια άθλια δυσκίνητη ουρά, για να πάρεις μία βεβαίωση. Θέλουμε να μπορούμε να νοικιάσουμε ένα πολυτελές εξοχικό στο airbnb, όχι να χτίσουμε το δικό μας.
Έχουμε, όπως είναι εντελώς φυσικό, μεγαλώσει αλλιώς, με άλλα πρότυπα ευτυχίας και άλλες επιθυμίες από εκείνους που μας λένε επίμονα πού να ζήσουμε. Η ευτυχία μας μπορεί να βρίσκεται εδώ ή αλλού ή άλλοτε εδώ και άλλοτε αλλού. Δεν αποκλείεται η συμβουλή «φύγετε» να μην είναι τίποτε άλλο παρά αχρείαστος θόρυβος, που περισσότερο απευθύνεται στις ανάγκες αυτού που τον παράγει.

Γεννήθηκε το 1992. Σπούδασε Νομικά στη Νομική της Αθήνας και έκανε μεταπτυχιακό στην Οικονομική Ανάλυση του Δικαίου στη Νομική της Ουτρέχτης. Έχει γράψει μία συλλογή διηγημάτων με τίτλο Μπλε Υγρό (2017). Κείμενα της φιλοξενούνται στο The books journal. Ζει στην Αθήνα.
Αγιασμοί δίχως ιερό
του Γιάννη Πατίλη
Οι θεσμοί της παραπαιδείας έχουν μετατραπεί σε οργανικό μέρος του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Κώστας Γαβρόγλου, υπουργός Παιδείας, Αυγή, 3 Σεπτ. 2017 (συνέντ.)
Επειδή έχω την ασυνήθιστη συνήθεια εκτός από το δίκτυο να «σερφάρω» και στα τεκμήρια του ιστορικού μας παρελθόντος, πρόσφατου και απώτερου, έπεσα προ μηνός σε ένα δημοσίευμα της Ακροπόλεως της Τετάρτης 7 Σεπτεμβρίου 1888 (!) που δίνει στον παραπάνω «αθώο» παρακείμενο («έχουν μετατραπεί») του υπουργού Παιδείας, και μ’ όλο το βάρος του συντελεσμένου που διαθέτει, ένα τέτοιο ιστορικό βάθος, που εγώ, τουλάχιστον, δεν θα τολμούσα, μ’ όλη την ιστορική μου καχυποψία, να φανταστώ! Το θέμα μου, βεβαίως, και το ζωτικό ενδιαφέρον (μιας και ακόμη με συντηρεί ως συνταξιούχο εκπαιδευτικό το δημόσιο), δεν είναι η παραπαιδεία, αλλά το ίδιο το σύστημα της λαϊκής παιδείας μας, του οποίου αποτελεί ανεστραμμένο κάτοπτρο. Παραθέτω το δημοσίευμα (εδώ το πρωτότυπο):
Οι καθηγηταί και η ιδιωτική διδασκαλία
Πολλοί των καθηγητών, των εχόντων δημοσίας θέσεις και διδασκόντων ιδίως εις τας πόλεις, διαθέτουσι συνήθως τόσας πολλάς εις ιδιωτικήν διδασκαλίαν ώρας, ώστε ολίγος ή ουδόλως απομένει εις αυτούς καιρός, όπως προετοιμάζωνται πρεπόντως και διδάσκωσι μετά της απαιτουμένης εμβριθείας και ηρεμίας, αφού μάλιστα διατρέχουσι πολλάκις μακράς οδούς και φθάνουσι κατάκοποι και ασθμαίνοντες. Παρετηρήθη δυστυχώς, ότι εις τοιαύτην κερδοσκοπικήν διδασκαλίαν επιδίδονται και γυμνασιάρχαι και διευθυνταί διδασκαλείων επί μεγίστη βλάβη των εκπαιδευτηρίων, των οποίων την τύχην ενεπιστεύθη εις αυτούς το δημόσιον.
Είνε αληθές, ότι οι δημόσιοι καθηγηταί έχουσι εκ του νόμου το δικαίωμα να διδάσκωσιν εις ιδιωτικά εκπαιδευτήρια ή εις οικίας δώδεκα ώρας, αλλά του δικαιώματος τούτου εγένετο μεγάλη κατάχρησις. Προς άρσιν του κακού εξέδωκε το υπουργείον εγκύκλιον, δι’ ης αυστηρότατα απαγορεύει πάσαν υπέρβασιν του ορίου των δώδεκα ωρών επί ποινή αυστηροτάτη. Είχον καταντήσει πολλοί καθηγηταί να θεωρώσι το κύριον αυτών καθήκον ως τι πάρεργον.
(Ακρόπολις, 07-09-1888)
Εκατόν είκοσι εννέα χρόνους πριν η «παραπαιδεία» είναι ήδη συγκροτημένη ως παρα-κρατικός θεσμός, ημιαναγνωρισμένη από το ίδιο το κράτος, με εκπλήσσουσα ομοιότητα προς την τωρινή στα δομικά της στοιχεία και τις βλαπτικές της συνέπειες για τα συμφέροντα της δημόσιας εκπαίδευσης. Στοιχειώδης λογική και ιστορική κατανόηση της εν λόγω κοινωνικής παθογένειας καταλήγει σε τρία τουλάχιστον θεμελιώδη συμπεράσματα:
(1) H «παραπαιδεία» δεν είναι χθεσινό ή προχθεσινό φαινόμενο, αλλά έχει βαθειές ιστορικές ρίζες μέσα στο σώμα της ίδιας της ελληνικής κοινωνίας και συνιστά ανθεκτική επιθυμία μεγάλης μερίδας μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών. Είναι σχεδόν η εθνική εκπαιδευτική μας ταυτότητα ή «ιδιοπροσωπία».
(2) Η «παραπαιδεία» τρέφεται από τις σάρκες της κρατικής παιδείας και αποτελεί αντικοινωνική «διόρθωση» των δομικών και μακροχρόνιων στρεβλώσεών της, ευνοούμενη από την απαξίωση στη συνείδηση της κοινωνίας της ίδιας της δημόσιας εκπαίδευσης.
(3) Η απαξίωση αυτή έχει να κάνει με την εκ γενετής πελατειακή και αναξιοκρατική συγκρότηση του νεοελληνικού δημόσιου τομέα και την συνεπακόλουθη ευρεία κοινωνική αντίληψη ότι η δημοσιοϋπαλληλική ιδιότητα παρέχει πρωτίστως δικαιώματα καί εξασφάλιση για τον εργαζόμενο και δευτε­ρευόντως σοβαρές υποχρεώσεις ατομικής αυτοβελτίωσης και κοινωνικής προσφοράς.
Κάθε δημοκρατική κυβέρνηση, πρωτίστως όμως μια αριστερή κυβέρνηση, έχει ανελαστική ιστορική, πολιτική και ηθική υποχρέωση και ευθύνη για την ριζική αναβάθμιση του επιπέδου εκπαίδευσης των παιδιών του λαού και την απαλλαγή των οικογενειών τους από την χρόνια βαρειά οικονομική τους αιμορραγία προς όφελος μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων, και μάλιστα σε καιρούς βαθειάς και παρατεινόμενης κρίσεως.
Το κρίσιμο ερώτημά μου, τόσο προς τον εαυτό μου όσο και προς τον (κάθε) καλοπροαίρετο υπουργό Παιδείας και (κάθε) ενεργό πολίτη, είναι τούτο: πώς μια τέτοια ριζική και αποβλεπτική σε θετικά αποτελέσματα και σε βάθος χρόνου αλλαγή, θα ήταν δυνατόν να πραγματοποιηθεί ποτέ, με δεδομένα τα τρία προηγούμενα συμπεράσματα, δίχως σύγκρουση με πλατειά κοινωνικά στρώματα και ιδίως με εκείνα που, πέραν των νόμιμων ή ημινόμιμων ιδιωτικών δραστηριοτήτων τους, εκφράζουν και πολιτικώς τις συνεστημένες δημοσιοϋπαλληλικές έξεις και τα συμφέροντα;…
Το επί ενάμιση περίπου αιώνα βαθύ και σχεδόν πλήρες, κατά τη γνώμη μου, αδιέξοδο στην πραγματική ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης (πλην ελάχιστων και δίχως συνέχεια εξαιρέσεων), έχει ως εκ τούτου μεταφερθεί εκτονωτικώς στο πεδίο των πολιτικών αντιπαραθέσεων, ιδίως κατά την περίοδο της μεταπολίτευσης – και μολονότι συμμερίζομαι τη διαπίστωση του νυν υπουργού για την κακοπροαίρετη στάση των αντιπολιτευομένων κομμάτων που όλα «θέλουν με ατάκες να κάνουν πολιτική» αρνούμενα να συνεργαστούν επί της ουσίας, νιώθω πως είναι, ως διαπίστωση, δυστυχώς αυτεπίστροφη για μεγάλο μέρος του πολιτικού βίου και της ίδιας της ευρύτερης αριστεράς ως κομματικής αντιπολίτευσης.
***
Επειδή το τελετουργικό του δημόσιου διαλόγου, και δη το αριστερό, θέλει –και ορθώς– πέραν των μελαγχολικών διαπιστώσεων και την ύπαρξη προτάσεων, υπογραμμίζοντας προς τούτο «την αφασία του δημόσιου διαλόγου», θα ήθελα να εκφράσω, επί τη ενάρξει του νέου σχολικού έτους, εναρίθμως και συνοπτικώς τις προσωπικές μου απόψεις, με το ελάχιστο δικαίωμα που μου δίνει η τριακονταετία κατά την οποία συνειδητά υπηρέτησα την δημόσια εκπαίδευση από το χαράκωμα της σχολικής τάξης, κατ΄ επιλογήν και εγκαταλείποντας τη Νομική επιστήμη, διατρεφόμενος ακόμη κατά φθίνουσες μερίδες «άρτου» από τον λεγόμενο δημόσιο κορβανά.
Κατά τη γνώμη μου, λοιπόν, καμιά εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν έχει ελπίδα επιτυχίας αν δεν υπάρξουν ή εφαρμοστούν όλες ή οι περισσότερες από τις παρακάτω αλλαγές:
(1) Η πλήρης αποσυσχέτιση και των τριών τάξεων του Λυκείου (που θα μπορούσαν να συρρικνωθούν για τον σκοπό αυτό και σε δύο) από το σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων.
(2) Η κοινωνική αποδραματοποίηση του θεσμού των εισαγωγικών εξετάσεων με την θεσμική και χρονική απομάκρυνσή τους από την λυκειακή βαθμίδα.
(3) Η αναφορά των εξεταζομένων στις εισαγωγικές εξετάσεις μαθημάτων σε θεματικές ενότητες δίχως παραπομπή σε συγκεκριμένη ύλη συγκεκριμένων διδακτικών βιβλίων. Η αθέτηση αυτής της κεφαλαιώδους σημασίας αρχής έχει τεράστια ευθύνη, μετά την εγκατάλειψη της μεταρρύθμισης Παπανούτσου, για την σταδιακή προς τα κάτω διάχυση και εμπέδωση του φαινομένου της «παπαγαλίας» σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Επί του προκειμένου έχω να σημειώσω δύο προσωπικές εμπειρίες: (α) την εισαγωγή μου το 1965 στη Νομική Αθηνών με το σύστημα Παπανούτσου, με αριθμό επιτυχίας 222 επί 600 περίπου επιτυχόντων και με μέσο όρο βαθμολογίας περίπου 14,5, την στιγμή που, μετά την εγκατάλειψη του συστήματος αυτού και την σύνδεση της ύλης των εξεταζομένων μαθημάτων με συγκεκριμένα εγχειρίδια, και ο τελευταίος επιτυγχάνων στην ίδια σχολή (υψηλής ζήτησης πάντα), εισαγόταν με μέσο όρο βαθμολογίας περίπου 17 καί άνω, ως επιβράβευση βεβαίως των παπαγαλικών του ικανοτήτων!… (β) την τραυματική εμπειρία μου, είκοσι χρόνια μετά, ως βαθμολογητή πλέον του μαθήματος της Ιστορίας κατά τις εισαγωγικές εξετάσεις, όταν γραπτά φωτοτυπικής απομνημόνευσης της εξεταζόμενης ύλης ήμουν υποχρεωμένος να τα βαθμολογήσω με άριστα 100 (20)!!! Την αυτονόητη αυτή αρχή διατύπωσε, σε ώτα μη ακουόντων, ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων Γιώργος Δάσιος σε συνέντευξή του στην εφ. Αυγή, τον περασμένο Φεβρουάριο: «Μια βασική διαφορά του δικού μας συστήματος σε σχέση με τα ευρωπαϊκά είναι ότι οι υποψήφιοι στην Ευρώπη εξετάζονται σε σημαντικά εκτενέστερη ύλη, η οποία περιγράφεται με επιστημονικούς όρους και όχι με οριοθέτηση σελίδων από το σχολικό εγχειρίδιο. Η εκτενέστερη ύλη συνεπάγεται ότι τα θέματα των εξετάσεων είναι λιγότερο απαιτητικά, καλύπτουν όμως ευρύ φάσμα.»
(4) Η συγκρότηση, για την εφαρμογή μιας τέτοιας αρχής όπως η αμέσως προηγούμενη, εξειδικευμένου, έμπειρου και με σχετική μονιμότητα εξεταστικού σώματος εκπαιδευτικών, ξεχωριστού για κάθε μάθημα, και μικτού ως προς την σύνθεσή του με προσωπικό τόσο από την δευτεροβάθμια όσο και από την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
(5) Η ανά δεκαετία ετήσια επιμόρφωση κάθε εκπαιδευτικού με την καθολοκληρίαν απομάκρυνσή του από τη σχολική αίθουσα και την ως αντιπαροχή υποχρέωσή του παραγωγής σχετικού με την ειδικότητά του επιστημονικού ή παιδαγωγικού έργου.
(6) Η κατά τακτά διαστήματα ατομική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου μέσα από κοινά αποδεκτές και δίκαιες διαδικασίες. Αποτελεί ηθικό και κοινωνικό σκάνδαλο να αξιολογείται ατομικώς και ο τελευταίος μαθητής της ελληνικής επικράτειας και να μην αξιολογείται ατομικώς ο καθηγητής του. Επειδή η θεμελιώδης αυτή αρχή για την ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι σχεδόν αδύνατον να εφαρμοστεί, με δεδομένες τις βαθειές ιστορικές του στρεβλώσεις, μια από τις οποίες είναι και η συνήθως αναξιοκρατική και με πολιτικά κριτήρια συγκρότηση του στελεχιακού δυναμικού, έχω εναλλακτικώς να προτείνω το εξής: την εισαγωγή του θεσμού της «ανοιχτής τάξης». Δηλαδή την ύπαρξη ενός άδειου διθέσιου θρανίου σε κάθε αίθουσα, ώστε να μπορεί ο συνάδελφος της ίδιας ειδικότητας, ο διευθυντής ή ο σύμβουλος να παρακολουθεί οποτεδήποτε το μάθημα του εκπαιδευτικού. Η παρακολούθηση αυτή δεν θα είναι υποχρεωτική για τον εκπαιδευτικό ούτε θα αποτυπώνεται σε συγκεκριμένη επίδοση. Θα μοριοδοτείται, όμως, κάθε εκπαιδευτικός που παρακολουθεί και με διπλά μόρια κάθε εκπαιδευτικός που συναινεί στην παρακολούθηση, και η ετήσια συγκέντρωση υψηλού αριθμού μορίων θα έχει σημαντική συμβολή στην οικονομική και επαγγελματική εξέλιξή του. Η συζήτηση για την διδασκαλία μετά από κάθε παρακολούθηση μεταξύ των εκπαιδευτικών να είναι ευκταία, μοριοδοτούμενη και αυτή, αλλά όχι υποχρεωτική. Και μόνη η παρουσία του άλλου εκπαιδευτικού στην τάξη, ακόμη και αν αυτή είναι «στημένη», θα έχει θετική επίδραση όχι μόνο στην απόδοση του καθηγητή που διδάσκει αλλά και στην έμμεση σύγκριση με εκείνη του εκπαιδευτικού που παρακολουθεί, μαθαίνοντας έτσι ο καθένας από το πώς του άλλου. Επί τριάντα χρόνια ποτέ κανένας δεν μου χτύπησε την πόρτα να δει αν είμαι μέσα στην αίθουσα, τις ελάχιστες όμως φορές που συμπτωματικώς είχα κάποιον ξένο σ’ αυτή, αισθάνθηκα την ανάγκη να αυξήσω κατακόρυφα την επίδοσή μου. Επιτέλους οι νέες γενιές των εκπαιδευτικών ας κάνουν πράξη αυτό που δεν έκαναν οι δικές μας: να ανοίξουν ελεύθερα την τάξη στους συναδέλφους τους και να συζητήσουν μαζί τους τις δυνατότητες και τα προβλήματα της διδασκαλίας.
(7) Σε άμεση συνάφεια με το προηγούμενο, αλλά και για άλλους πολύ σοβαρούς λειτουργικούς για την σχολική κοινότητα λόγους, ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να παραμένει στο σχολείο καθ’ όλο το εξάωρο της λειτουργίας του. Το μεταπολιτευτικό σχολείο που γνώρισα εγώ δούλευε στην ουσία σε δύο βάρδιες: 8 με 11 και 11 με 2! Ανάδελφος ρωμέϊκη πατέντα παγκόσμιας πρωτοτυπίας! Για την εφαρμογή μιας τέτοιας αρχής οι εκπαιδευτικοί συνήθως αντιτείνουν ότι δεν έχουν τους κατάλληλους χώρους και τις άλλες υλικές προϋποθέσεις για μια τέτοια παραμονή – πράγμα που ισχύει σε μεγάλο βαθμό: ξεχωριστά γραφεία, ειδικά εργαστήρια, λειτουργικές σχολικές βιβλιοθήκες, γραμματειακή υποστήριξη, κλιματισμός και πολλά άλλα που κάνουν ευχάριστη και παραγωγική την εργασία στο σημερινό σχολείο, δεν είναι ο κανόνας, αλλά η διαφημιστική εξαίρεση. Αν η πολιτεία θέλει πράγματι να ανεβάσει την ποιότητα της παρεχόμενης από το δημόσιο εκπαίδευσης, θα πρέπει να τα εξασφαλίσει σε κάθε σχολική μονάδα. Αλλά και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να τα διεκδικούν αποφασιστικά και, σε συνθήκες κοινωνικής κατάρρευσης όπως οι παρούσες, να επινοούν, για την στήριξη του δημόσιου αγαθού της παιδείας και το ουσιαστικό περιεχόμενο της δικής τους ζωής, τρόπους υπέρβασής τους, όπως το κάνουν αυτοθυσιαστικά αρκετοί από αυτούς. Γίναμε εκπαιδευτικοί από αγάπη για την συγκεκριμένη κοινωνική λειτουργία και όχι για την εξυπηρέτηση των κομμάτων και της εξουσίας, και δεν πρέπει να δεχόμαστε κανένα συμψηφισμό αυτών των επιθυμιών μας μαζί τους.
***
Αυτά, ως στοιχειώδεις προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία και την καλύτερη απόδοση των σχολικών μονάδων και κοινοτήτων, δίχως αναφορά στο περιεχόμενο και τον σκοπό του σημερινού σχολείου. Ως εκπαιδευτικός, όσο και ως πολίτης, ήμουν και είμαι κατά των μαθητικών παρελάσεων, της έπαρσης σημαίας από σχολικές μονάδες, των αγιασμών και της σχολικής προσευχής, της αρρωστημένης ανταγωνιστικής «αριστείας». Επίσης, υποστηρίζοντας ένα σχολείο ανοιχτό, συνειδητοποιώ ότι επ΄ ουδενί δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι εικόνα της περιβάλλουσας κοινωνίας. Πρέπει να είναι ανοιχτό σ’ αυτήν, αλλά όχι δίχως φίλτρο. Εργαστήριο και πρότυπο ενός διαφορετικού, μοναδικού και ιδεατού τόπου. Αυτό το φίλτρο υποχρεώνει το σχολείο να είναι, ταυτόχρονα, συντηρητικό, ως φορέας της παράδοσης και αξιοποίησης της εμπειρίας του παρελθόντος, και κοινωνικά προοδευτικό, ως χώρος προδιαμόρφωσης συγκροτημένων και ελεύθερων προσωπικοτήτων που με αυτοπεποίθηση καινουργώντας θα συντελέσουν στη δημιουργία ενός καλύτερου αύριο για τους συνανθρώ­πους τους.
Η δύσκολη λεπτουργία ώστε στην σχολική πράξη να συντηρείται αυτό το φίλτρο όσο το δυνατόν περισσότερο καθαρό από την περιρρέουσα κοινωνική παθογένεια είναι ο καθημερινός αγιασμός της σχολικής κοινότητας και το πολύτιμο ιερό της.
11 Σεπτεμβρίου 2017

Μεγάλες ανατροπές μας φέρνει το μέλλον !


Εντυπωσιακές προβλέψεις για το κοντινό μέλλον από συνεδρία του Singularity University, ενός Πανεπιστημίου που ιδρύθηκε στην καρδιά της Silicon Valley στον χώρο του ερευνητικού κέντρου της NASA  (στο πλαίσιο διμερούς συμφωνίας εκμίσθωσης), με στόχο να βρει απαντήσεις στις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα.
—“Μπορούσατε να φανταστείτε μετά το 1998 και 3 χρόνια αργότερα ότι δεν θα αγοράζατε ξανά φιλμ για την φωτογραφική σας μηχανή γιατί η Kodak, που το 1998, με 170.000 υπαλλήλους πουλούσε το 85% του φωτογραφικού χαρτιού παγκοσμίως, σταμάτησε να το πουλά. Μέσα σε λίγα μόνο χρόνια η επιχείρηση εξαφανίστηκε και χρεοκόπησε. Αυτό που συνέβη με την Kodak θα συμβεί σε πολλές βιομηχανίες τα επόμενα 10 χρόνια και οι περισσότεροι άνθρωποι ούτε θα προλάβουν να το δουν να έρχεται.Ωστόσο, οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές είχαν εφευρεθεί το 1975. Οι πρώτες είχαν μόνο 10.000 pixel, αλλά ακολούθησαν τον νόμο του Moore.Όπως και με όλες τις καινούργιες τεχνολογίες, στο αρχικό διάστημα ήταν μια απογοήτευση, προτού γίνει αποδεκτό και αποκτήσει δημοτικότητα όπου σε λίγα χρόνια είχε πολύ μεγάλη πέραση. Τώρα το ίδιο θα ξανασυμβεί με την Τεχνητή Νοημοσύνη, την υγεία, τα αυτόνομα και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, την εκπαίδευση, την τρις διαστατή (3D) εκτύπωση, τη γεωργία και τις νέες τεχνολογίες στις θέσεις εργασίας.Καλώς ήρθατε στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση. Καλώς ήρθατε στην εποχή των καινούργιων εκθεμάτωνΤα ερχόμενα 5 -10 χρόνια η καινούργια Τεχνολογία θα αναστατώσει τις ποιο παραδοσιακές βιομηχανίες.Το «Uber» είναι απλώς ένα λογισμικό εργαλείο, δεν διαθέτει αυτοκίνητα ωστόσο είναι πλέον η μεγαλύτερη εταιρεία ταξί στον κόσμο.Η «Airbnb» είναι πλέον η μεγαλύτερη ξενοδοχειακή εταιρεία στον κόσμο, παρόλο που δεν κατέχει ιδιοκτησίες.Η Τεχνητή νοημοσύνη: Οι υπολογιστές την παρουσιάζουν σαν να κατανοούν καλύτερα τον κόσμο. Φέτος, ένας υπολογιστής κατάφερε το καλύτερο «Go-player» στον κόσμο, κατά 10 χρόνια νωρίτερα από το αναμενόμενο.


Στις ΗΠΑ, δεν υπάρχουν ήδη θέσεις εργασίας για τους νέους δικηγόρους. Και αυτό λόγω της «Watson» της IBM, όπου μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. μπορείτε να πάρετε νομικές συμβουλές (προς το παρόν προσφέρει περισσότερες ή λιγότερες βασικές νομικές πληροφορίες σε βασικά πράγματα) με ακρίβεια 90% σε σχέση με την ακρίβεια των 70% όταν γίνεται από τον άνθρωπο.Λοιπόν, αν σπουδάζετέ νομικά, σταματήστε αμέσως. Γιατί στο μέλλον θα χρειαζόμαστε 90% λιγότερους δικηγόρους. Θα παραμείνουν στο επάγγελμα μόνο ειδικοί.Ο «Watson» βοηθά ήδη τους νοσηλευτές στην διάγνωση του καρκίνου, που είναι 4 φορές ακριβέστερη από τους νοσηλευτές.Το Facebook έχει τώρα ένα λογισμικό αναγνώρισης προσώπων που μπορεί να αναγνωρίσει, μέσω σχεδίων καλύτερα τα πρόσωπα από τον άνθρωπο.Το 2030 οι υπολογιστές θα γίνουν πιο έξυπνοι από τους ανθρώπους. (ο Άλμπερτ δεν μας λέει ΠΟΤΕ )Τα αυτόνομα αυτοκίνητα: Το 2018 θα κυκλοφορήσουν για πρώτη φορά τα πρώτα Αυτόνομα Αυτοκίνητα. Περί το 2020 ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία θα αρχίσει να διαταράσσεται. Δεν θα θέλετε πια να έχετε δικό σας αυτοκίνητο. Με το τηλέφωνο σας θα καλείτε να έρθει ένα αυτοκίνητο, θα εμφανίζεται στη θέση που είστε και θα σας οδηγεί στον προορισμό σας. Δεν θα χρειαστεί να το σταθμεύετε, θα πληρώνετε μόνο για τη διανυόμενη απόσταση και έτσι θα μπορείτε να είστε παραγωγικός ενώ οδηγείτε.Τα παιδιά μας δεν θα χρειαστούν ποτέ να πάρουν άδεια οδήγησης αφού δεν θα έχουν δικό τους αυτοκίνητο.Οι πόλεις μας θα αλλάξουν, διότι θα μας χρειάζονται 90-95% λιγότερα αυτοκίνητα. Έτσι θα μπορέσουμε να μετατρέψουμε σε πάρκα τους προηγούμενους χώρους στάθμευσης.1,2 εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο σε τροχαία ατυχήματα παγκοσμίως. Έχουμε τώρα ένα ατύχημα σε κάθε 100.000 χλμ., Με αυτόνομη οδήγηση υπολογίζουν ότι θα πέσει σε 1 ατύχημα σε 6 εκατομμύρια μίλια (10 εκατομμύρια χιλιόμετρα). Αυτό θα σώσει ένα εκατομμύριο ζωές κάθε χρόνο.Οι περισσότερες εταιρείες αυτοκινήτων πιθανώς θα πτωχεύσουν. Οι παραδοσιακές εταιρείες αυτοκινήτων δοκιμάζουν την εξελικτική προσέγγιση και απλώς κατασκευάζουν ένα καλύτερο αυτοκίνητο, ενώ εταιρείες τεχνολογίας όπως η Tesla, η Apple, η Google θα κάνουν την επαναστατική προσέγγιση και θα κατασκευάσουν έναν υπολογιστή με ρόδες.Πολλοί μηχανικοί από τη Volkswagen και την Audi είναι απόλυτα τρομοκρατημένοι από τον Tesla.Οι ασφαλιστικές εταιρείες θα έχουν τεράστια προβλήματα επειδή δεν θα υπάρχουν ατυχήματα, η ασφάλιση θα γίνει 100 φορές φθηνότερη. Το επιχειρηματικό τους μοντέλο της ασφάλισης αυτοκινήτων θα εξαφανιστεί.Η ακίνητη περιουσία θα αλλάξει. Επειδή αν μπορείτε να εργαστείτε ενώ ταξιδεύετε, οι άνθρωποι θα μετακινηθούν πιο μακριά για να ζήσουν σε μια πιο όμορφη γειτονιά.Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 2020 θα αρχίζουν να διαδίδονται. Οι πόλεις θα έχουν λιγότερους θορυβους, διότι όλα τα νέα αυτοκίνητα θα λειτουργούν με ηλεκτρισμό.Η ηλεκτρική ενέργεια θα γίνει απίστευτα φθηνή και καθαρή. Η ηλιακή παραγωγή 30 χρόνια παρουσιάζει καμπύλη, αλλά τώρα μπορείτε να δείτε την εκρηκτική επίδραση.Πέρυσι, παγκοσμίως εγκαταστάθηκε περισσότερη ηλιακή ενέργεια από ό, τι ενέργεια μας έδιναν τα ορυκτά. Οι εταιρείες ενέργειας προσπαθούν απεγνωσμένα να περιορίσουν την πρόσβαση στο δίκτυο για να αποτρέψουν τον ανταγωνισμό από τις οικιακές ηλιακές εγκαταστάσεις, αλλά αυτό δεν μπορεί να διαρκέσει. Την στρατηγική της ενέργειας θα την αναλάβει η τεχνολογία.Με την φθηνή ηλεκτρική ενέργεια έρχεται και το φθηνό και άφθονο νερό. Η αφαλάτωση του θαλασσινού νερού χρειάζεται τώρα μόνο 2k Wh ανά κυβικό μέτρο στα 0,25 σεντ). στα περισσότερα μέρη δεν έχουν καλό νερό, μπορούν να έχουν μόνο πόσιμο νερό.Για φανταστείτε τι θα είναι εφικτό να μπορεί ο καθένας και σχεδόν χωρίς κόστος να έχει όσο θέλει καθαρό νερό.Υγεία: Η τιμή Tricorder X θα ανακοινωθεί φέτος. Υπάρχουν εταιρείες που θα κατασκευάσουν μια ιατρική συσκευή (που ονομάζεται “Tricorder” από το Star Trek) που θα λειτουργεί με το τηλέφωνό σας, η οποία θα λαμβάνει τη σάρωση του αμφιβληστροειδούς, το δείγμα αίματός σας και εσείς μόνο θα αναπνέετέ πάνω σε αυτό.Στη συνέχεια αναλύει 54 βιο-δείκτες που θα εντοπίσουν σχεδόν οποιαδήποτε ασθένεια. Θα είναι φτηνό, οπότε σε λίγα χρόνια όλοι σε αυτόν τον πλανήτη θα έχουν πρόσβαση στην ιατρική ανάλυση σε παγκόσμιας κλάσης, σχεδόν δωρεάν. Αντίστροφα ιατρικά ιδρύματα. Αποχαιρετάμε το Ιατρικό κατεστημένο…..Η τρισδιάστατη εκτύπωση (3D): Η τιμή του φθηνότερου 3D εκτυπωτή μειώθηκε από $18.000 σε $ 400 μέσα σε 10 χρόνια.Ταυτόχρονα, έγινε 100 φορές πιο γρήγορη. Όλες οι μεγάλες εταιρείες υποδημάτων έχουν ήδη ξεκινήσει τις τρισδιάστατες εκτυπώσεις παπουτσιών.Ορισμένα ανταλλακτικά αεροπλάνων σε απομακρυσμένα αεροδρόμια έχουν ήδη εκτυπωθεί με 3D. Ο διαστημικός σταθμός διαθέτει τώρα έναν εκτυπωτή που εξαλείφει την ανάγκη για το μεγάλο μέρος των ανταλλακτικών που χρησιμοποιούσαν στο παρελθόν.Στο τέλος αυτού του έτους, τα νέα έξυπνα τηλέφωνα θα έχουν δυνατότητες να σαρώσουν 3D. Στη συνέχεια, μπορείτε να σαρώσετε σε 3D τα πόδια σας και να εκτυπώσετε στο σπίτι σας το τέλειο παπούτσι.Στην Κίνα έχουν ήδη εκτυπωθεί 3D και έχτισαν ένα πλήρες κτίριο γραφείων 6 ορόφων. Μέχρι το 2027 το 10% όλων των προϊόντων που παράγονται θα εκτυπώνονται σε 3D.Επιχειρηματικές Ευκαιρίες: Εάν σκέφτεστε μια νέα θέση εργασίας, που θα θέλετε να μπείτε, πρώτα ρωτήστε τον εαυτό σας αν θα μπορούσε να υπάρχει μια τέτοια εργασία στο μέλλον. Εάν η απάντηση είναι ναι, πώς μπορείτε να το κάνετε πραγματικότητα νωρίτερα; Εάν δεν λειτουργεί με το τηλέφωνό σας, ξεχάστε την ιδέα. Και κάθε ιδέα που ήταν σχεδιασμένη να επιτύχει στον 20ό αιώνα είναι πια καταδικασμένη να αποτύχει στον 21ο αιώνα.Εργασία: Το 70-80% των θέσεων εργασίας θα εξαφανιστεί τα επόμενα 20 χρόνια. Θα υπάρξουν πολλές νέες θέσεις εργασίας, αλλά δεν είναι σαφές εάν θα υπάρχουν αρκετές σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτό θα απαιτήσει μια επανεξέταση της κατανομής του πλούτου.Γεωργία: Θα υπάρξει ένα γεωργικό ρομπότ αξίας 100 δολαρίων στο μέλλον. Οι γεωργοί στις χώρες του 3ου κόσμου μπορούν στη συνέχεια να γίνουν διευθυντές του τομέα τους αντί να εργάζονται όλη μέρα στους αγρούς τους.Aεροπονική: Με την Αεροπονική θα χρειαστεί πολύ λιγότερο νερό. Το πρώτο πιάτο Petri που παρήγαγε μοσχάρι είναι τώρα διαθέσιμο και θα είναι φθηνότερο από το μοσχάρι που παράγεται από αγελάδες το 2018.Αυτή τη στιγμή, το 30% όλων των γεωργικών επιφανειών χρησιμοποιείται για τις αγελάδες. Για φανταστείτε αν δεν χρειαζόμαστε πλέον αυτόν τον χώρο.”_______________________   Πηγή:nextdeal.gr ,  facebook.com/udo.gollubby Αντικλείδι , http://antikleidi.com

Καλύτερος ο καιρός -Μικρή άνοδος της θερμοκρασίας την Πέμπτη 

Γενικά αίθριος θα είναι ο καιρός σήμερα Πέμπτη, σύμφωνα με την πρόγνωση του καιρού από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσίας.
Κατά τόπους περιορισμένη ορατότητα κυρίως στα δυτικά τις πρωινές και βραδινές ώρες. Άνεμοι μεταβλητοί 3 και στα νότια πελάγη δυτικοί βορειοδυτικοί 4 πρόσκαιρα τοπικά 5 μποφόρ.

Αναλυτικά η πρόγνωση από την ΕΜΥ:
Αττική
Καιρός: γενικά αίθριος.
Ανεμοι: μεταβλητοί 3 με 4 μποφόρ.
Θερμοκρασία: από 06 έως 20 βαθμούς Κελσίου. Στα βόρεια 2 με 3 βαθμούς χαμηλότερη.
Θεσσαλονίκη
Καιρός: γενικά αίθριος.
Ανεμοι: μεταβλητοί 2 με 4 μποφόρ.
Θερμοκρασία: από 03 έως 16 βαθμούς Κελσίου.
Μακεδονία, Θράκη
Καιρός: γενικά αίθριος. Τοπικά περιορισμένη ορατότητα τις πρωινές και βραδινές ώρες.
Ανεμοι: μεταβλητοί 2 με 4 μποφόρ.
Θερμοκρασία: στη δυτική Μακεδονία από -03 (μείον 3) έως 14 βαθμούς Κελσίου. Στις υπόλοιπες περιοχές από 03 έως 16 βαθμούς Κελσίου.
Νησιά Ιονίου, Ήπειρος, δυτική Στερεά, δυτική Πελοπόννησος
Καιρός: γενικά αίθριος. Πρόσκαιρες νεφώσεις στο ιόνιο. Τοπικά περιορισμένη ορατότητα τις πρωινές και βραδινές ώρες.
Ανεμοι: μεταβλητοί 2 με 4 μποφόρ.
Θερμοκρασία: από 05 έως 19 βαθμούς Κελσίου. Στην Ήπειρο τοπικά η ελάχιστη 4 με 6 βαθμούς χαμηλότερη.
Θεσσαλία, ανατολική Στερεά, Εύβοια, ανατολική Πελοπόννησος
Καιρός: γενικά αίθριος. Τοπικά περιορισμένη ορατότητα τις πρωινές και βραδινές ώρες.
Ανεμοι: μεταβλητοί 3 στα ανατολικά και τα νότια πρόσκαιρα από δυτικές διευθύνσεις μέχρι 4 μποφόρ.
Θερμοκρασία: από 05 έως 21 βαθμούς Κελσίου. Στα βόρεια 3 με 4 βαθμούς χαμηλότερη.
Κυκλάδες, Κρήτη
Καιρός: γενικά αίθριος. Λίγες πρόσκαιρες νεφώσεις στην Κρήτη.
Ανεμοι: δυτικοί βορειοδυτικοί 3 με 4 και πρόσκαιρα στην Κρήτη μέχρι 5 μποφόρ.
Θερμοκρασία: από 09 έως 20 βαθμούς Κελσίου.
Νησιά ανατολικού Αιγαίου, Δωδεκάνησα
Καιρός: γενικά αίθριος.
Ανεμοι: μεταβλητοί 3 με 4 και στα νοτιά βορειοδυτικοί πρόσκαιρα τοπικά 5 μποφόρ.
Θερμοκρασία: από 10 έως 20 βαθμούς Κελσίου. Στα βόρεια 3 με 4 βαθμούς χαμηλότερη.


Κέρδος online   23/11/2017 0:30

Υποψήφιος στις εκλογές του ΕΒΕΑ ο Γιώργος Μινέτας

Nextdeal newsroom

Γράφει:

Υποψήφιος στις εκλογές του ΕΒΕΑ ο Γιώργος Μινέτας
Με εγκύκλιό της η ΕΑΕΕ διαβιβάζει επιστολή του κου Γιώργου Μινέτα για την υποψηφιότητά του στο συνδυασμό «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» του απερχόμενου Προέδρου Μίχαλου Κωνσταντίνου στις επικείμενες εκλογές για την ανάδειξη αιρετών μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ) στις 2,3 και 4 Δεκεμβρίου 2017.
Όπως ενημερώνει η Ένωση, ο κος Μινέτας, ο οποίος έχει συμμετάσχει τρεις φορές στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΑΕΕ, κατέρχεται ως υποψήφιος του Τμήματος Υπηρεσιών του ανωτέρω συνδυασμού.
Ακολουθεί η επιστολή:
“Αγαπητή / έ συνάδελφε,
Πήρα την απόφαση να συνταχθώ με μία ομάδα άξιων συναδέλφων με επιτυχημένη και ενεργό επιχειρηματική διαδρομή, που πλαισιώνουν τον συνδυασμό «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» του απερχόμενου
Προέδρου Μίχαλου Κωνσταντίνου στις επικείμενες Εκλογές για την ανάδειξη αιρετών μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (Ε.Β.Ε.Α.) στις 2, 3 και 4 Δεκεμβρίου 2017.
Αισθάνομαι ότι η μακρά μέχρι σήμερα πορεία μου στο χώρο της ασφαλιστικής αγοράς, οι τρεις θητείες μου στο Δ.Σ. της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, καθώς και η μέχρι σήμερα θητεία μου στο Δ.Σ. του Ε.Β.Ε.Α. μου επιτρέπουν να προσεγγίζω τεκμηριωμένα στα πράγματα και να γνωρίζω τι πρέπει να αλλάξει και πώς θα το επιτύχουμε.
Κατέρχομαι έτσι ως υποψήφιος του Τμήματος Υπηρεσιών, ζητώντας την εμπιστοσύνη σου για να εργαστώ για ένα Επιμελητήριο αρωγό του Επιχειρηματία. Ζητώ τη στήριξη για συνεχίσω την προσπάθεια υλοποίησης των στόχων μας.
Με συναδελφική εκτίμηση,
Γιώργος Μινέτας
Υποψήφιος Σύμβουλος Ε.Β.Ε.Α.”