Υποβάθμιση ή και μελλοντική κατάργηση των Συμβουλίων Κοινωνικού Ελέγχου της ΕΡΤ

Η διάκριση Ορεινών- Πεδινών, ανάγεται στην Εθνοσυνέλευση της Γαλλικής Επανάστασης του 1789. Τότε, οι ριζοσπαστικοί με τις πλέον επαναστατικές ιδέες, κατέλαβαν το άνω αριστερό μέρος της αίθουσας της Εθνοσυνέλευσης και ονομάσθηκαν Ορεινοί επειδή τα έδρανά τους ήταν στο ψηλότερο μέρος του αμφιθεάτρου. Μεταξύ των Ορεινών ήταν ο Νταντόν, ο Μαρά, ο Σαιν Ζυστ και άλλοι από την ομάδα των Επαναστατών της Γαλλικής Επανάστασης.
|
|
Σε μια συζήτηση τις προάλλες στη γλωσσική ομάδα Υπογλώσσια στο Φέισμπουκ, ένας φίλος διηγήθηκε ότι ενώ βρισκόταν σε μια πολυεθνική παρέα, οι Έλληνες της παρέας έλεγαν για κάποιον που μέθυσε πολύ, που έγινε τύφλα στο μεθύσι, που έγινε φέσι, που έγινε ντίρλα, και χρησιμοποίησαν την έκφραση “έγινε κομοδίνο”. Τότε ένας Τούρκος συνάδελφός τους γελώντας τούς εξήγησε ότι στα τούρκικα χρησιμοποιούν τον χαρακτηρισμό komodin για κάποιον άχρηστο, αυτόν που δεν έχει άλλη αξία παρά να στέκεται διακοσμητικός σε μια άκρη. “Γιατί πολεμάμε με αυτούς τους ανθρώπους;” αναρωτήθηκε ο συνάδελφος.
Ομως το σημερινό άρθρο δεν έχει σκοπό να προβληματιστεί για τα κοινά στοιχεία Ελλήνων και Τούρκων ούτε να κάνει κήρυγμα για τη φιλία των λαών, αλλά να διερευνήσει το κομοδίνο και τις άλλες 50 (να είναι τόσες; ή περισσότερες;) αποχρώσεις της μέθης.
Βέβαια στον τίτλο δεν έβαλα την έκφραση “έγινε κομοδίνο” επειδή δεν είναι τόσο κοινή, προτίμησα να βάλω γνωστότερες. Για να πω μάλιστα την αλήθεια, την έκφραση αυτή, το λέω χωρίς να κοκκινίζω, δεν την ήξερα -ο φίλος που τη χρησιμοποίησε είναι αρκετά νεότερος, και κάθε γενιά έχει (και) δικές της λέξεις για να περιγράψει το μεθύσι. Μεθάμε κι εμείς οι γεροντότεροι αλλά το περιγράφουμε αλλιώς.
Γιατί κομοδίνο ο μεθυσμένος; Δεν είναι πάντα εύκολο να εξηγήσεις πώς γεννήθηκε μια έκφραση, αλλά ο φίλος θεωρεί ότι βγήκε επειδή περιγράφει κάποιον “που έχει πιει τόσο, που οι διανοητικές του λειτουργίες είναι σε κατάσταση επίπλου”. Πιθανώς την ίδια προέλευση να έχει και μια άλλη έκφραση που αναφέρθηκε στην ίδια συζήτηση, το “έγινε μπαούλο”.
Σκέφτηκα να συγκεντρώσω λοιπόν σε αυτό το άρθρο όλες τις εκφράσεις που βρήκα και που θυμήθηκα για την περιγραφή των μεθυσμένων, πάντοτε της μορφής “έγινε Χ” ή “είναι Χ” ή “Χ στο μεθύσι”. Σημειώνω και μερικές παλιότερες, ως και αρκετά παλιότερες. Η αργκό, το είπαμε και χτες, γερνάει γρήγορα και ανανεώνει γρήγορα το λεξιλόγιό της, οπότε οι νεότεροι δεν θα ξέρουν πολλές από τις εκφράσεις του καταλόγου. Ρώτησα και τις κόρες μου, τι λένε όταν μεθάνε, και μου είπαν κάποιες μάλλον κοινές εκφράσεις όπως έγινε ντίρλα, σκνίπα, φέσι, κώλος, χώμα, τάπα.
Από την άλλη, στο Λεξικό της Λαϊκής του Δαγκίτση βρήκα τις εξής εκφράσεις: έγινε βαποράκι, γκον, κουρούνα, κουτούκι, μούσκεμα, σκνίπα, σκρου, στουπί, στύφα, τάβλα, τύφλα, φέσι. Στο λεξικό των συνωνύμων του, ο Δαγκίτσης προσθέτει και το παπόρι. Περίπου τα ίδια έχει και ο Βλαστός στα Συνώνυμα και συγγενικά: κουτουκι, τύφλα, τάβλα, στουπί, τάπα, σκρου, φέσι, σκνίπα· κουρούνα, μούσκεμα. Βαποράκι.
Η σκνίπα, το στουπί, η τύφλα και το φέσι είναι σε χρήση και σήμερα, καναδυό ακόμα μπορεί να είναι γνωστές, κάποιες δεν θα τις ξέρετε.
Στο λεξικό συνωνύμων του Μπαμπινιώτη δίνονται: σκνίπα, τύφλα, πίτα, στουπί, τάβλα, κουδούνι, σταφίδα, χώμα, φέσι.
Περισσότερες εκφράσεις καταγράφονται στο Λεξικό της περιθωριακής γλώσσας του Γιώργου Κάτου, που υπάρχει και ονλάιν αλλά δεν βρήκα τρόπο να λινκάρω στη σελίδα των αποτελεσμάτων της αναζήτησης, ενώ αρκετές υπάρχουν στο Πιπέρι στο στόμα, τη μελέτη για τις λέξεις-ταμπού που έχουμε παρουσιάσει κι εδώ. Από διαδικτυακές πηγές, το slang.gr έχει φυσικά πολλές εκφράσεις, που επίσης τις έχω συμπεριλάβει στον κατάλογο.
Πρέπει να πούμε ότι πολλές από τις εκφράσεις αυτές ισχύουν όχι μόνο για το μεθύσι αλλά και για την κατανάλωση ουσιών ή ακόμα και για τη σωματική εξάντληση π.χ. η “είμαι χώμα”. Κάποιες βέβαια είναι μόνο για το μεθύσι, όπως εκείνες που δηλώνουν διαβροχή (έγινε στουπί). Σε πολλές από τις εκφράσεις ο μεθυσμένος παρομοιάζεται με αλοιφή ή συναφές υλικό, σε άλλες με ζώο ή έντομο, σε άλλες με έπιπλο.
Τον κατάλογο τον έφτιαξα συνενώνοντας όσα υπάρχουν στις πηγές που ανέφερα παραπάνω, χωρίς να σημειώνω ολες τις παραπομπές. Πρόσθεσα μερικά που έχω αποδελτιώσει απο τη λογοτεχνία.
Ας δούμε λοιπόν τον κατάλογο με κάποιο σχολιασμό για κάποιες εκφράσεις. Σε αλφαβητική σειρά:
Είχα πει για 50 αποχρώσεις αλλά πλησιάζουμε τις εβδομήντα και δεν αποκλείεται, μαζί με τα σχόλια, να ξεπεράσουμε και τις εκατό.
Περιμένω λοιπόν να πλουτίσετε τον κατάλογο στα σχολια!
|
Eλλείψεις διαθεσιμότητας σε χαλλούμι παρουσιάζεται σε ορισμένα καταστήματα της Βρετανίας, η οποία αποτελεί την κύρια εξαγωγική αγορά του κυπριακού τυριού.
Εντούτοις το πρόβλημα δεν είναι τόσο σοβαρό, όπως παρουσιάζεται από ορισμένα βρετανικά μέσα, σύμφωνα με όσα αναφέρει ο ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τυροκόμων Κύπρου, Γιώργος Πέτρου.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΚΑΙΡΙΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ “Υπάρχει πραγματικά έλλειψη γάλακτος, που θα μπορεί να ικανοποιήσει την αυξημένη ζήτηση, ενώ επικρατεί σοβαρός προβληματισμός μεταξύ των τυροκόμων, επειδή οι τωρινές καιρικές συνθήκες (ζέστη και υγρασία), μείωσαν την παραγωγή γάλακτος”, τόνισε ο κ. Πέτρου, εξηγώντας ότι η υποχρεωτική ποσόστωση με 20% αιγοπρόβειο γάλα στο χαλλούμι οδηγεί αναπόφευκτα στον περιορισμό της παραγωγής.
Πρόσθεσε ακόμα ότι η ζήτηση που υπάρχει είναι μεγαλύτερη από ό, τι προβλέφθηκε από τους πελάτες του εξωτερικού, καθώς οι καλές καιρικές συνθήκες στην Ευρώπη ώθησαν πολλούς να ξεκινήσουν τα barbeque. “Οι ψηλές θερμοκρασίες των τελευταίων τριών μηνών και τα barbeque είχαν ως αποτέλεσμα να αυξηθούν ραγδαία οι πωλήσεις του χαλλουμιού, με αποτέλεσμα κάποιες από τις αλυσίδες να πέσουν έξω στις παραγγελίες τους και τα ράφια τους να μείνουν χωρίς χαλλούμι”, επισήμανε ο κ. Πέτρου.
ΠΙΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Αξίζει να αναφερθεί ότι οι τυροκόμοι υποχρεώθηκαν να στείλουν χαλλούμι στη Βρετανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες αεροπορικώς, και όχι με πλοία, ενώ ταυτόχρονα ασκούνται πιέσεις στους αιγοπροβατοτρόφους για αύξηση της παραγωγής, χωρίς, ωστόσο, αυτό να είναι εφικτό.
“Παρόλο, που πιέζουμε για αύξηση της παραγωγής, είναι δύσκολα τα πράγματα, καθώς το κράτος είναι αυτό που θα πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλία για ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος”, τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τυροκόμων Κύπρου.
O ίδιος τόνισε ότι οι ποσότητες, που απαιτούνται για να καλύψουν τις ανάγκες τα επόμενα 4-5 χρόνια, αλλά και τις απαιτήσεις για 51% αιγοπρόβειο γάλα στο χαλλούμι, θα πρέπει να είναι τριπλάσιες από τις σημερινές, εκφράζοντας έντονη ανησυχία για την αναμενόμενη μελλοντική μείωση
ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΑΜΕ…Ο ΚΑΙΡΟΣ ΗΤΑΝ ΣΥΜΜΑΧΟΣ ΜΑΣ….ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΤΑΝΑΓΡΑΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΣΤΗΡΙΞΕ ΚΑΙ ΦΕΤΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΑΣ, ΤΟΝ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟ Κο ΠΕΤΡΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΔΗ.Κ.Ε.Τ Κο ΑΝΥΦΑΝΤΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΠΟΥ ΑΣΧΟΛΗΘΗΚΑΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΓΙΑ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ. ΌΠΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΑ ΤΙΤΑΝ Α.Ε. ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΧΟΡΗΓΟΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΜΑΣ ΒΟΗΘΑΕΙ , ΤΟΝ Κο ΒΟΥΓΙΕΣΗ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΟΣ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΤΑ ΝΕΡΑ ΤΟΥ. ΑΝΕΚΤΙΜΗΤΗ Η ΒΟΗΘΕΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΣΧΗΜΑΤΑΡΙΟΥ ΠΟΥ ΧΩΡΙΣ ΑΥΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΒΕΒΑΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΗΤΑΝ ΑΣΦΑΛΗΣ Η ΒΟΛΤΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΥΤΙΜΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΝΕΩΝ ΔΕΡΒΕΝΟΧΩΡΙΩΝ Η ΄΄ΔΡΑΣΗ΄΄ .ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΟΛΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΑΛΛΑ ΒΟΗΘΗΣΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΑΣ. ΤΕΛΟΣ ΠΟΛΛΑ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΤΟΥΣ ΜΙΚΡΟΥΣ ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ ΜΑΣ ….ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΠΙΟ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΝ ΤΗΝ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΗ ΜΑΣ ΒΟΛΤΑ. ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ……ΜΕ ΠΙΟ ΠΟΛΛΕΣ ΕΚΠΛΗΞΕΙΣ….ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ!!!!!!
Νεκτάριος Β. Νώτης
23 150 0