Πριν έντεκα μήνες συνάντησα τον Δ/ντα Σύμβουλο της ΕΡΤ κ Βασίλη Κωστόπουλο για να τον ενημερώσω επί τη αναλήψει των καθηκόντων του για τα Συμβούλια Κοινωνικού Ελέγχου (ΣΚΕ) της ΕΡΤ για την ίδρυση και λειτουργία των οποίων ήμουν υπεύθυνος ως Προϊστάμενος του ΚΕΕΠ (Κέντρο Επικοινωνίας και Ενημέρωσης Πολιτών) της ΕΡΤ. Γνωρίζοντας ότι έχει ισχυρή νομική παιδεία και εμπειρία ως πρώην νομικός σύμβουλος της ΕΡΤ και επειδή τα ΣΚΕ προβλέπονται από το Νόμο 4324/15, θεωρούσα ότι θα είχαμε μια εύκολη και ρέουσα συζήτηση που θα επέλυε μερικά προβλήματα και θα οδηγούσε στην καλύτερη λειτουργία και αξιοποίησή τους για τη βελτίωση της ΕΡΤ.
Μετά τις αναγκαίες πρώτες εκδηλώσεις αμοιβαίας τυπικής ευγένειας έμεινα έκπληκτος από την άμεση και θυελλώδη αρνητικότητα των απόψεών του για τα ΣΚΕ. Να τα καταργήσουμε, δεν έρχεται κανένας, είναι πέντε άτομα που τσακώνονται μεταξύ τους για τη διαδικασία, δεν εκπροσωπούν ούτε αντιπροσωπεύουν την κοινωνία αλλά μόνο τον εαυτό τους. Και μας βρίζουν και από πάνω. Τον διέκοψα, λέγοντάς του «Ποιος σας είπε αυτά τα πράγματα; Προβλήματα συμμετοχής υπάρχουν αλλά σε προηγούμενη Ολομέλεια υπήρχε συμμετοχή 35 ατόμων από το σύνολο 110 μελών για τρεις ολόκληρες ώρες στο Ραδιομέγαρο, ποσοστό απίστευτο για εθελοντικό, συλλογικό σώμα στην Ελλάδα.
Και αυτό συμβαίνει κάθε μήνα για ενάμιση χρόνο. Έχουμε ένα σχετικά τυχαίο δείγμα πολιτών που υποστηρίζουν την ΕΡΤ και θέλουν να συμμετάσχουν εθελοντικά σε ένα πείραμα συμμετοχικής λογοδοσίας για την βελτίωση της ΕΡΤ και μου λέτε να το διαλύσουμε; Στο εξωτερικό θα πλήρωναν γι’ αυτό». Ο Δ/νων Σύμβουλος όπως κατάλαβα τότε, δεν συζητά επιχειρήματα και γεγονότα. Έχει απλά προειλημμένες απόψεις και αποφάσεις. Που θέλει μάλιστα να τις εφαρμόζει ανεξαρτήτως του οποιουδήποτε κόστους για την ΕΡΤ. Η συζήτησή μας τελείωσε τότε παγερά, όταν του εξήγησα ότι, ως Προϊστάμενος του ΚΕΕΠ – που είναι η μοναδική θέση ευθύνης στην ΕΡΤ που με ενδιαφέρει, εκτός βέβαια από τις δημοσιογραφικές εκπομπές μου και αυτό γιατί πιστεύω στο συμμετοχικό εγχείρημα – δεν θα δεχόμουν σε καμία περίπτωση την υποβάθμιση ή την κατάργηση των ΣΚΕ, και θα εξαντλήσω όλα τα περιθώρια εφαρμογής του νόμου και τις αποφάσεις του ΔΣ της ΕΡΤ.
Ένα πρωτοποριακό πείραμα Συμμετοχικής Λογοδοσίας της ΕΡΤ
Τα Συμβούλια Κοινωνικού Ελέγχου της ΕΡΤ (ΣΚΕ) είναι ανεξάρτητα συλλογικά όργανα εξωτερικού ελέγχου της ΕΡΤ και έχουν συμβουλευτικό χαρακτήρα προς το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας με σκοπό τη βελτίωσή της. Τα εγχειρήματα συμμετοχικής διαβούλευσης και κοινωνικού ελέγχου των πολιτών κερδίζουν σταδιακά έδαφος παντού. Στην πράξη τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα αλλά τα στοιχεία από τη λειτουργία των ΣΚΕ Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας τα τελευταία δυόμισι χρόνια είναι άκρως ενθαρρυντικά. Το ΣΚΕ Αττικής πραγματοποίησε 29 τρίωρες Ολομέλειες, έχει 7 θεματικές Επιτροπές, 80% των 110 μελών έχουν συμμετάσχει σε τουλάχιστον 3 Ολομέλειες, ο μέσος όρος συμμετοχής είναι 30 άτομα, 300 ώρες αφιερωμένες σε συσκέψεις  σε εντελώς εθελοντική βάση χωρίς καμία αμοιβή ή άλλο  όφελος, έχουν ήδη κατατεθεί τα πορίσματα 5 Επιτροπών στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΤ από τον Δεκέμβριο 2017.
Τα Συμβούλια έχουν εκλέξει προεδρείο, αποφασίζουν μόνα τους ποιους καλούν σε ακρόαση εντός και εκτός ΕΡΤ, έχουν ήδη καλέσει και συνομιλήσει με 10 Βουλευτές της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, έχουν δικιά τους ραδιοφωνική εκπομπή στην ΕΡΤopen, παρουσία στα social media, ενώ διοργανώνουν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες συζητήσεις για κοινωνικά θέματα (Ειδική Εκπαίδευση ΑΜΕΑ, συνταγματική αναθεώρηση και Ρ/Τ, σχέσεις των φύλων, περιβάλλον). Είναι ήδη δηλαδή κοινωνικά κύτταρα Δημόσιου Διαλόγου. Το ΚΕΕΠ λειτουργεί ως ένας αμφίδρομος διαμεσολαβητικός δίαυλος ανάμεσα στην Κεντρική Διοίκηση και την κοινωνία διαμέσου των ΣΚΕ που αποτελούν την «καρδιά» του προγράμματος κοινωνικής ευθύνης της ΕΡΤ. Σε αντίθεση με τις ιδιωτικές τηλεοράσεις και επιχειρήσεις που εντάσσουν τις δράσεις κοινωνικής ευθύνης στην εταιρική επικοινωνία χρησιμοποιώντας τες συχνά ως άλλοθι και ως διαφημιστικά εργαλεία προβολής, η ΕΡΤ και πολλές Δημόσιες Ρ/Τ της EBU, έχουν επιλέξει την οργανωτική μορφή της αυτοτελούς υπηρεσίας που λειτουργεί ως ένα είδος «εσωτερικής ανεξάρτητης αρχής» για να τονίσουν τον Δημόσιο χαρακτήρα τους, την αμεροληψία τους και τον σεβασμό τους στους πολίτες που τις χρηματοδοτούν.
Πορίσματα επιτροπών ΣΚΕ στο ΔΣ της ΕΡΤ χωρίς απάντηση
Από το Δεκέμβριο 2017 έχουν κατατεθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΤ τα πορίσματα πέντε επιτροπών (Περιβάλλοντος, Δικαιωμάτων και Ισότητας, Δημόσιας Υγείας, Παραγωγικής Ανασυγκρότησης και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Παιδείας και Πολιτισμού) προς απάντηση, αμοιβαίο σχολιασμό και διάδραση όπως επιβάλλει ο νόμος και οι αποφάσεις των ΔΣ της ΕΡΤ (οι αποφάσεις περιέχονται στα κείμενα ‘Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ΣΚΕ και ‘Δεσμεύσεις της ΕΡΤ προς το ΣΚΕ. Ο ρόλος του ΚΕΕΠ’ που βρίσκονται αναρτημένα στην ιστοσελίδα polites.ert.gr).
Περιλαμβάνουν πάνω από 35 προτάσεις στους προαναφερόμενους τομείς. Παρά τα παρατεταμένα αιτήματα από το ΣΚΕ και το προεδρείο του και τις συνεχείς υπενθυμίσεις του ΚΕΕΠ προς το γραφείο του Δ/ντος Συμβούλου/ΔΣ δεν υπήρξε καμία απάντηση, ούτε καν υποψία ενασχόλησης.  Η Κ.Ζ. κληρωτό μέλος του ΣΚΕ, συντονίστρια της Επιτροπής Περιβάλλοντος, σκληρά εργαζόμενη πολίτης που αφιέρωσε τουλάχιστον 10 ώρες τον μήνα στην ΕΡΤ για δυόμισι χρόνια έστειλε δύο επιστολές στον Διευθύνοντα και στο Δ.Σ. ζητώντας απάντηση ενώ το ΚΕΕΠ εξάντλησε τα όρια ‘φορτικότητας’ για το ίδιο θέμα. Καμία απάντηση. Αίτημα του προεδρείου του ΣΚΕ να απευθύνει ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος έστω ένα συμβολικό χαιρετισμό στην Ολομέλεια. Καμία απάντηση.
Τους τελευταίους δέκα μήνες το ΚΕΕΠ με κάθε ευκαιρία αλλά και με συνεχείς υπενθυμίσεις δια μέσω εσωτερικής ηλεκτρονικής αλληλογραφίας πρσπάθησε για το ίδιο θέμα. Κανένα αποτέλεσμα. Με μία και μόνη εξαίρεση. Όταν ήλθε ο αναπληρωτής του Διευθύνοντος κ. Γιώργος Θαλασσινός για να τον εκπροσωπήσει, ο οποίος ειρήσθω εν παρόδω, έκανε μια εξαιρετική πρόταση «θα ήταν καλό να κάνει το Δ.Σ. μια ανοικτή συνεδρίαση στην Ολομέλεια του ΣΚΕ», χωρίς βεβαίως να υπάρξει κάποια συνέχεια. Είναι ποτέ δυνατόν να μιλάει κάποιος για χαμηλή συμμετοχή των μελών του ΣΚΕ στις Ολομέλειες και δυσλειτουργίες στην οργάνωσή του όταν η κορυφή της εταιρείας δεν ανταποκρίνεται στοιχειωδώς στα αιτήματα του μοναδικού συλλογικού οργάνου εξωτερικού ελέγχου της ΕΡΤ;
Θερμή υποδοχή των ΣΚΕ από την EBU. Η ΕΡΤ εξάγει καινοτομία
Στις 23-25 Μαΐου εκπροσώπησα την ΕΡΤ στην πανευρωπαϊκή σύσκεψη της EBU (European Broadcasting Union ή Ένωση των Δημόσιων Ραδιοτηλεοράσεων) στις Βρυξέλλες με θέμα: «Contribution to Society» (Συνεισφορά στην κοινωνία). Εκεί χρησιμοποιώντας ένα σύντομο βίντεο, στοιχεία, αριθμούς και κείμενα από την λειτουργία των ΣΚΕ της ΕΡΤ παρουσίασα αυτό το πειραματικό καινοτομικό εγχείρημα στους εκπροσώπους 17 Δημόσιων Ραδιοτηλεοράσεων.
Η αντιμετώπιση ήταν από ενθουσιώδης (Αυστριακή ORF, Ελβετική SRE/SSR, France Television) έως πολύ θετική και διευκρινιστική από τους υπόλοιπους.  Λεπτομερής περιγραφή της συζήτησης υπάρχει στο άρθρο μου με τίτλο: «Λογοδοσία της ΕΡΤ προς την ελληνική κοινωνία: Τα Συμβούλια Κοινωνικού Ελέγχου» (tvxs, 12/6). Με δεδομένο το γεγονός ότι όλες οι δημόσιες ραδιοτηλεοράσεις αντιμετωπίζουν πίεση από τμήματα του πολιτικού κόσμου και τις κυβερνήσεις συζητήθηκε γενικά ότι οι τέτοιου είδους πρωτοβουλίες  όπως τα ΣΚΕ της ΕΡΤ μπορούν όχι μόνο να βελτιώσουν τη σχέση με την κοινή γνώμη των πολιτών αλλά και ότι θα αποτελέσουν στο μέλλον ένα από τα βασικά εργαλεία άμυνας απέναντι σε όσους αμφισβητούν τη χρησιμότητα και την συνεισφορά Δημοσιων Ρ/Τ προς την κοινωνία.
Στις 12/6 στο κείμενο της  EBU με τα συμπεράσματα της σύσκεψης που μοιράστηκε στο σύνολο των 56 μελών υπάρχει ειδικό κεφάλαιο με τίτλο «Dialogue with Citizens. Open Dialogue with Citizens as the way forward» (Ο ανοιχτός διάλογος με τους πολίτες ανοίγει το δρόμο προς το μέλλον). Το κείμενο μετουσιώνει κυρίως την εμπειρία των ΣΚΕ της ΕΡΤ ενώ το διεθνές λογότυπο της ΕΡΤ φιγουράρει μαζί με την ORF ( που ζήτησε ήδη να στείλει τηλεοπτικό συνεργείο στην Ολομέλεια του Σεπτεμβρίου) και την SRE/SSR, ενώ το BBC ζήτησε επίσημες διευκρινήσεις για να τις εντάξει σε εισήγηση του Δ/νος Συμβούλου του). Σε ορισμένους τομείς η ΕΡΤ εξάγει καινοτομικές πρακτικές, δεν εισάγει.
Υποβάθμιση ή και μελλοντική κατάργηση των Συμβουλίων Κοινωνικού Ελέγχου της ΕΡΤ
Πριν λίγες μέρες,  και έντεκα μήνες μετά την πρώτη συνάντηση με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΡΤ και με την ευκαιρία της διαδικασίας επιλογής Προϊσταμένου του ΚΕΕΠ επαναλήφθηκε εντελώς πανομοιότυπα η ίδια συζήτηση Του εξήγησα ότι συμμετείχα στη σύσκεψη της EBU όπου υπήρξε σχεδόν ενθουσιώδης υποδοχή για τα ΣΚΕ. Δεν άκουγε.  Δεν έδωσε καμία σημασία. Του εξήγησα ότι πρέπει σε δέκα μέρες να κάνουμε την επίσημη διαδικασία κλήρωσής νέων μελών του ΣΚΕ ( έχουμε πεντακόσιες νέες εθελοντικές αιτήσεις από πολίτες ύστερα από ανοιχτή δημόσια πρόσκλησή) και ότι ως ΚΕΕΠ τα έχουμε όλα προγραμματίσει. Πάγος. Να τα αναβάλετε για τα τέλη Ιουλίου.
“Ήμαρτον άνθρωπέ μου, Διευθύνων Σύμβουλος είσαι, όχι ιδιοκτήτης της ΕΡΤ. (Δεν του το είπα, αν και έπρεπε, αλλά σέβομαι την ηλικία του, τη μόρφωσή του και τις καλές τυπικές σχέσεις που έχουμε και είχαμε παρ’ ολ’ αυτά). Λίγες ώρες μετά ανακοίνωσε στη ‘Διαύγεια’ την καθαίρεσή μου από τη θέση του Προϊσταμένου του ΚΕΕΠ, το διορισμό στην ίδια θέση ενός άλλου συναδέλφου, τον οποίο δεν ήξερα, που τον γνώρισα πριν δυο μέρες και μου φάνηκε ως άνθρωπος πολύ συμπαθής. Που όμως δεν έχει καμία εμπειρία σε συλλογικά εγχειρήματα τύπου ΣΚΕ και καμία γνώση για την έννοια της κοινωνικής ευθύνης που αποτελούν και τα δύο βασικά καθήκοντα του Προϊσταμένου του ΚΕΕΠ. Ο συνάδελφος δεν το κρύβει και είναι όπως μου είπε αθλητικός συντάκτης. Δεν θεωρώ ότι όλη αυτή η θλιβερή ιστορία και εξέλιξη αφορά κυρίως εμένα προσωπικά (παρότι εξ ’αντικειμένου μου προκαλεί μια εντελώς αδικαιολόγητη υλική, ηθική και επαγγελματική ζημία). Αφορά κυρίως την υποβάθμιση ή και μελλοντική κατάργηση των Συμβουλίων Κοινωνικού Ελέγχων της ΕΡΤ που είναι μια από τις πιο καινοτομικές δράσεις της ΕΡΤ μετά το 2015. Θα βλάψει καίρια την εικόνα και την επιρροή της ΕΡΤ προς την Κοινωνία αλλά και στη   EBU στο εξωτερικό.
Συμπέρασμα
Η ιστορία αυτή φαίνεται εκπληκτική, και είναι. Ένας Δ/νων Σύμβουλος που είχε για κάποιους λόγους ισχυρή προϋπάρχουσα αρνητική προδιάθεση από τις πρώτες ημέρες των καθηκόντων του απέναντι σε έναν θεσμό Λογοδοσίας που παρά τις αδυναμίες του λειτουργούσε και είχε ιδρύσει η προηγούμενη Διοίκηση στη βάση του Ν.4324/15 κατορθώνει απρόσκοπτα να καθαιρέσει έναν χρόνο μετά τον υπεύθυνο οργάνωσης και λειτουργίας με κατάφωρη παραβίαση  και των πιο στοιχειωδών αρχών τεκμηρίωσης, καλής πίστης και συγκριτικής αξιολόγησης και σε ατομικό και σε επίπεδο υπηρεσίας. Αυτό και μόνο το γεγονός καταστρέφει κάθε έννοια Λογοδοσίας και συλλογικής λειτουργίας υπονομεύει καίρια τη βάση νομιμοποίησης των Συμβουλίων Κοινωνικού Ελέγχου σπέρνει κύματα εργασιακής ανασφάλειας και αυθαίρετης Αναξιοκρατίας και ιδίως ανάμεσα σε αυτούς που παίρνουν πρωτοβουλίες και προτείνουν καινοτομικές λύσεις. Αλλά πάνω απ’ όλα φέρνει πάλι στο προσκήνιο ένα σχεδόν μόνιμο πρόβλημα της ΕΡΤ τα τελευταία τριάντα χρόνια.
Τον τρόπο διακυβέρνησης της ΕΡΤ. Τον τρόπο επιλογής της Κεντρικής Διοίκησης, τον τρόπο ελέγχου και εποπτείας της. Επί του θέματος αυτού μάλιστα υπάρχει μία ψηφισμένη απόφαση από την Ολομέλεια του ΣΚΕ με τίτλο: «Η επικείμενη Συνταγματική Αναθεώρηση, η ΕΡΤ και ο ραδιοτηλεοπτικός τομέας». Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα.
Ο σημερινός τρόπος Διοίκησης της ΕΡΤ την καθιστά απίστευτα ευάλωτη απέναντι σε αυτούς που περιμένουν και προωθούν μία παραλλαγή νέου «ΜΑΥΡΟΥ» και οι οποίοι χαίρονται όταν βλέπουν να ξεθεμελιώνονται αυθαίρετα Θεσμοί Λογοδοσίας τους οποίους αντιπαθούν βαθιά εκτός των άλλων γιατί τους θυμίζουν το παρελθόν. Γιατί τα Συμβούλια Κοινωνικού Ελέγχου προέρχονται ως φιλοσοφία αλλά και ως συμμετοχή των μελών του από την κινητοποίηση δεκάδων χιλιάδων ελλήνων πολιτών στο πλευρό των εργαζομένων της ΕΡΤ. Ο Δ/νων Σύμβουλος της ΕΡΤ σε αυτό ειδικά το θέμα είχε από την αρχή και έχει και τώρα ριζικά λάθος απόψεις. Και δεν υπάρχει κανείς να τον σταματήσει από το να τις μετατρέψει σε πράξεις με αρνητικές συνέπειες για το μέλλον της εταιρείας. Κάτι σημαίνει αυτή η κατάσταση.
Δείτε το πλήρες κείμενο στο koinoniapoliton.gr
* Περικλής Βασιλόπουλος, Δημοσιογράφος, Προϊστάμενος του ΚΕΕΠ της ΕΡΤ (2007-2013 και 2015- Ιούνιος 2018) [email protected]
Ομιλώντας την αγγλική γλώσσα με ισπανική προφορά
Οι ισπανόφωνοι πολίτες των ΗΠΑ είναι υποχρεωμένοι να μάθουν την αγγλική γλώσσα, υποστηρίζει ο Ντόναλντ Τραμπ και για τον λόγο αυτό μία από πρώτες κινήσεις της κυβέρνησής του ήταν να καταργήσει την ισπανική γλώσσα από τον ιστότοπο του Λευκού Οίκου, παραβλέποντας ή και αδιαφορώντας για το γεγονός ότι ένας στους επτά Αμερικανούς πολίτες μιλάει ισπανικά. Από τότε έως και σήμερα η διεύθυνση whitehouse.gov/espanol που έκανε την εμφάνισή της το 2009 υπό την προεδρία του Μπαράκ Ομπάμα εξακολουθεί να είναι ανενεργή. Αυτό, ωστόσο, δεν εμποδίζει την ισπανική γλώσσα να επηρεάζει, ακόμα και να μεταλλάσσει τα αγγλικά που ομιλούνται ΗΠΑ.
Στο Λίμπεραλ, για παράδειγμα, μια μικρή πόλη 20.000 κατοίκων στη νοτιοδυτική επικράτεια της Πολιτείας του Κάνσας – μας πληροφορεί το Atlas Obscura – όπου η πλειονότητα αυτών κατάγεται από την κεντρική και λατινική Αμερική, οι νέοι μιλάνε τα αγγλικά με τρόπο αισθητά διαφορετικό από τους γονείς τους, όσον αφορά κυρίως τον ρυθμό, τον τονισμό και την προφορά. 
Ειδικοί στη γλωσσολογία από το πανεπιστήμιο του Κάνσας συνέκριναν τον τρόπο ομιλίας των κατοίκων του Λίμπεραλ με τον τρόπο ομιλίας κατοίκων από άλλες περιοχές της μεσοδυτικής πολιτείας και «διαπίστωσαν πως εξαιτίας, κατά πάσα πιθανότητα, του αυξανόμενου αριθμού των ισπανόφωνων κατοίκων, οι άνθρωποι στο Λίμπεραλ μιλάνε τώρα τα αγγλικά με συγκεκριμένες ισπανικές παραμορφώσεις. Και αυτό ισχύει και για τους κατοίκους που δεν γνωρίζουν την ισπανική γλώσσα». 

Σε ρότα υλοποίησης τα υδατοδρόμια Μυκόνου και Σαντορίνης

Ξεκινούν οι διαδικασίες για την μελέτη, κατασκευή και λειτουργία των υδατοδρομίων Μυκόνου και Σαντορίνης, με τις πρώτες υπογραφές των συμβάσεων

  • Ας μην έχουμε αυταπάτες

    Οι χώρες δεν θεωρούνται φερέγγυες επειδή αποπληρώνουν τα χρέη τους αλλά επειδή μπορούν να τα αναχρηματοδοτούν με διατηρήσιμα, σχετικά χαμηλά επιτόκια.

    Dr Money

Ας μην έχουμε αυταπάτες
H Βρετανία πλήρωσε την τελευταία δόση, ύψους 1,5 δισ. δολαρίων, το 2015 για τα δάνεια ύψους 7 δισ. δολαρίων περίπου που είχε λάβει από τις ΗΠΑ για τον Μεγάλο Πόλεμο.
Δηλαδή κάπου 97 χρόνια αργότερα. Η Ελλάδα την ξεπέρασε. Η χώρα μας αποπλήρωσε τα προπολεμικά διεθνή δάνεια που είχε λάβει το 1889 και το 1928 (για το προσφυγικό) στα τέλη του 1999.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το δάνειο του 1889 είχε συναφθεί για την πληρωμή προγενέστερων δανείων.
Είναι δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα που δείχνουν ότι η αποπληρωμή διακρατικών δανείων μπορεί να λάβει χώρα μετά από 100 χρόνια ή και περισσότερο.
Επομένως, η αποπληρωμή των δανείων της Ελλάδας από τον ESM μετά από 30-40 χρόνια δεν συνιστά πρωτοτυπία.
Όμως, η αποπληρωμή των δανείων σπανίως γίνεται μέσω της καταγραφής χρόνιων υψηλών πλεονασμάτων στον προϋπολογισμό. Ισως καμία ανεπτυγμένη χώρα δεν θα μπορούσε να το κάνει σήμερα.
Η αποπληρωμή του παλαιού χρέους στο μεγαλύτερο μέρος ή εξ ολοκλήρου γίνεται μέσω της σύναψης νέων δανείων, κοινώς μέσω αναχρηματοδότησης.
Φυσικά, θα ήταν ιδανικό αν οι πιστώτριες χώρες ή ιδιώτες αποδέχονταν εθελοντικά να «κουρευτεί» το δημόσιο χρέος ή μια χώρα μπορούσε να το μειώσει, αξιοποιώντας τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις και τα πλεονάσματα του προϋπολογισμού της σε περιόδους παχιών αγελάδων.
Όμως, δεν είναι ρεαλιστικό σενάριο.
Επομένως, η φερεγγυότητα μιας χώρας, ιδίως εκείνων με υψηλό λόγο δημοσίου χρέους προς το ΑΕΠ όπως η Ελλάδα, εξαρτάται από την ικανότητά της να αναχρηματοδοτεί το χρέος της με σχετικά χαμηλά επίπεδα επιτοκίων που είναι διατηρήσιμα.
Με άλλα λόγια, το κόστος του νέου δανεισμού να είναι ίσο ή χαμηλότερο από εκείνο των παλαιότερων χρεών που ωριμάζουν.
Το μέσο κόστος δανεισμού της Ελλάδας είναι τώρα κοντά στο 1,7%-1,9%, αν δεν κάνουμε λάθος, και είναι χαμηλότερο σε σύγκριση με εκείνο άλλων χωρών της Ευρωζώνης όπως η Ιταλία.
Αυτό οφείλεται στα χαμηλότοκα δάνεια που λάμβανε από τον EFSF, τον ESM και τα διακρατικά δάνεια του πρώτου μνημονίου. Ολα αυτά κατευθύνθηκαν σε συντριπτικό βαθμό για την αποπληρωμή ομολόγων και δανείων που έληξαν.
Αναμφισβήτητα, το κόστος δανεισμού της Ελλάδας θα είναι υψηλότερο από εδώ και πέρα. Αυτό λαμβάνεται υπόψη στις εκθέσεις για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους (DSA).
Όμως, δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά.
Η Ελλάδα θα πρέπει να έχει πρόσβαση στις αγορές, αν θέλει να ξεφύγει από την εποχή των μνημονίων. Είναι λοιπόν σημαντικό να μπορεί να αναχρηματοδοτεί το χρέος της με τα χαμηλότερα δυνατόν επιτόκια από την αγορά και να έχει τη μεγαλύτερη το δυνατόν μέση διάρκεια ωρίμανσης.
Αυτά θα κρίνουν τη φερεγγυότητά της χώρας και φυσικά είναι συνάρτηση των δικών της οικονομικών επιδόσεων και του διεθνούς περίγυρου.
Όμως, δεν θα πρέπει να έχουμε αυταπάτες. Η φερεγγυότητα της Ελλάδας δεν προσδιορίζεται από την ικανότητά της να αποπληρώσει το δημόσιο χρέος της.


Dr. Money

Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο: Κατά κεφαλήν δαπάνες υγείας στα δύο τρίτα της Ευρώπης

Άννα Παπαδομαρκάκη

Έκθεση για τη βελτίωση της περίθαλψης  στην Ελλάδα μετά την κρίση – Απαιτείται συνεχής δράση για τη βελτίωση, τις επιδόσεις, τη διακυβέρνηση και τη βιωσιμότητα του συστήματος υγείας
To χαμηλότερο ποσοστό κατά κεφαλήν δαπάνης υγείας μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. προ του 2004, και σχεδόν στα δύο τρίτα του μέσου όρου των δαπανών στα 28 κράτη – μέλη της Ε.Ε. το 2018, διατηρούμε στην Ελλάδα, δαπανώντας περίπου 2204 δολ. ΗΠΑ.
Η χρηματοδότηση του συστήματος γίνεται μέσω ενός συνδυασμού δημόσιων και ιδιωτικών πόρων, συμπεριλαμβανομένων των ασφαλιστικών ταμείων και φόρων, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν ποσοστά περίπου από το 30% το καθένα, ενώ οι ιδιωτικές δαπάνες των χρηστών αποτελούν το υπόλοιπο 41%. 
Οι δαπάνες για την υγεία το 2015 ήταν 8,4% του ΑΕΠ (σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ κατά 9,5%). Ωστόσο, στο πλαίσιο του δραστικώς μειωμένου ΑΕΠ από την έναρξη της οικονομικής κρίσης, οι δαπάνες μειώθηκαν σημαντικά (κατά ένα πέμπτο) από το 2010. 
Οι δημόσιες δαπάνες για την υγεία έφθασαν στο 5% του ΑΕΠ το 2015 και το 2017 στο  6% του ΑΕΠ. 
Το ποσοστό των δημοσίων δαπανών για την υγεία ήταν 59% το 2015 το τέταρτο χαμηλότερο στην ΕΕ), με το υπόλοιπο 41% να αφορά ιδιωτικές πληρωμές, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στην ΕΕ και συνήθως πρόκειται για απ΄ ευθείας πληρωμές που περιλαμβάνουν τη συμμετοχή για φάρμακα, άμεσες πληρωμές για υπηρεσίες που δεν καλύπτονται από το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης (και οι οποίες αντιπροσωπεύουν πάνω από το 90% των απ΄ ευθείας πληρωμών), καθώς και πληρωμές για υπηρεσίες που καλύπτονται από το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης,  αλλά αγοράζονται εκτός του δημόσιου συστήματος για την ενίσχυση της πρόσβασης και ποιότητας. Επιπλέον, οι ανεπίσημες πληρωμές εφαρμόζονται ευρέως, εν μέρει λόγω της υποαπασχόλησης του συστήματος και εν μέρει λόγω της έλλειψης μηχανισμών ελέγχου. Η ιδιωτική ασφάλιση ασθενείας καλύπτει μόνο ένα μικρό ποσοστό των δαπανών για την υγεία (3,9% των σημερινών δαπανών για την υγεία το 2015).


Η πέμπτη δεξαμενή το
Στο Ελληνικό Δημόσιο επιστράφηκε χθες η μεγάλη 5η δεξαμενή των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, παρουσία του υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στέργιου Πιτσιόρλα.
  • Είναι η μεγαλύτερη δεξαμενή της Ανατολικής Μεσογείου, που μπορεί να ανεβάσει δεξαμενόπλοιο 300.000 τόνων, μαζί με 220 στρέμματα χερσαίας έκτασης.
Αποδόθηκε από την Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ) στο Ελληνικό Δημόσιο, στο πλαίσιο της ανάκτησης των παράνομων κρατικών ενισχύσεων που έχουν επιδικαστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήδη από το 2008.
Κατά την επίσκεψή του στις εγκαταστάσεις του ναυπηγείου ο κ. Πιτσιόρλας δήλωσε ότι «έγινε το πρώτο βήμα για την αξιοποίηση μιας πολύ σημαντικής υποδομής.
  • Το Δημόσιο θα προχωρήσει άμεσα σε διαγωνιστικές διαδικασίες για να βρεθούν επενδυτές.
Στη συνέχεια, θα γίνουν ακόμη δύο διαγωνισμοί από τον ειδικό διαχειριστή και στις αρχές του 2019 θα μπορούμε να πούμε ότι έχουμε επιλύσει οριστικά ένα πρόβλημα ετών».

Σημειώνει ότι για τη δεξαμενή έχει ήδη εκφράσει ενδιαφέρον η κινεζική COSCO, ενώ για το στρατιωτικό κομμάτι ο νέος επενδυτής θα πρέπει να προέρχεται από δυτική χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ

Έγινε φέσι: οι 50 αποχρώσεις της μέθης

από sarant

Σε μια συζήτηση τις προάλλες στη γλωσσική ομάδα Υπογλώσσια στο Φέισμπουκ, ένας φίλος διηγήθηκε ότι ενώ βρισκόταν σε μια πολυεθνική παρέα, οι Έλληνες της παρέας έλεγαν για κάποιον που μέθυσε πολύ, που έγινε τύφλα στο μεθύσι, που έγινε φέσι, που έγινε ντίρλα, και χρησιμοποίησαν την έκφραση “έγινε κομοδίνο”. Τότε ένας Τούρκος συνάδελφός τους γελώντας τούς εξήγησε ότι στα τούρκικα χρησιμοποιούν τον χαρακτηρισμό komodin για κάποιον άχρηστο, αυτόν που δεν έχει άλλη αξία παρά να στέκεται διακοσμητικός σε μια άκρη. “Γιατί πολεμάμε με αυτούς τους ανθρώπους;” αναρωτήθηκε ο συνάδελφος.
Ομως το σημερινό άρθρο δεν έχει σκοπό να προβληματιστεί για τα κοινά στοιχεία Ελλήνων και Τούρκων ούτε να κάνει κήρυγμα για τη φιλία των λαών, αλλά να διερευνήσει το κομοδίνο και τις άλλες 50 (να είναι τόσες; ή περισσότερες;) αποχρώσεις της μέθης.
Βέβαια στον τίτλο δεν έβαλα την έκφραση “έγινε κομοδίνο” επειδή δεν είναι τόσο κοινή, προτίμησα να βάλω γνωστότερες. Για να πω μάλιστα την αλήθεια, την έκφραση αυτή, το λέω χωρίς να κοκκινίζω, δεν την ήξερα -ο φίλος που τη χρησιμοποίησε είναι αρκετά νεότερος, και κάθε γενιά έχει (και) δικές της λέξεις για να περιγράψει το μεθύσι. Μεθάμε κι εμείς οι γεροντότεροι αλλά το περιγράφουμε αλλιώς.
Γιατί κομοδίνο ο μεθυσμένος; Δεν είναι πάντα εύκολο να εξηγήσεις πώς γεννήθηκε μια έκφραση, αλλά ο φίλος θεωρεί ότι βγήκε επειδή περιγράφει κάποιον “που έχει πιει τόσο, που οι διανοητικές του λειτουργίες είναι σε κατάσταση επίπλου”. Πιθανώς την ίδια προέλευση να έχει και μια άλλη έκφραση που αναφέρθηκε στην ίδια συζήτηση, το “έγινε μπαούλο”.
Σκέφτηκα να συγκεντρώσω λοιπόν σε αυτό το άρθρο όλες τις εκφράσεις που βρήκα και που θυμήθηκα για την περιγραφή των μεθυσμένων, πάντοτε της μορφής “έγινε Χ” ή “είναι Χ” ή “Χ στο μεθύσι”. Σημειώνω και μερικές παλιότερες, ως και αρκετά παλιότερες. Η αργκό, το είπαμε και χτες, γερνάει γρήγορα και ανανεώνει γρήγορα το λεξιλόγιό της, οπότε οι νεότεροι δεν θα ξέρουν πολλές από τις εκφράσεις του καταλόγου. Ρώτησα και τις κόρες μου, τι λένε όταν μεθάνε, και μου είπαν κάποιες μάλλον κοινές εκφράσεις όπως έγινε ντίρλα, σκνίπα, φέσι, κώλος, χώμα, τάπα.
Από την άλλη, στο Λεξικό της Λαϊκής του Δαγκίτση βρήκα τις εξής εκφράσεις: έγινε βαποράκι, γκον, κουρούνα, κουτούκι, μούσκεμα, σκνίπα, σκρου, στουπί, στύφα, τάβλα, τύφλα, φέσι. Στο λεξικό των συνωνύμων του, ο Δαγκίτσης προσθέτει και το παπόρι. Περίπου τα ίδια έχει και ο Βλαστός στα Συνώνυμα και συγγενικά: κουτουκι, τύφλα, τάβλα, στουπί, τάπα, σκρου, φέσι, σκνίπα· κουρούνα, μούσκεμα. Βαποράκι.
Η σκνίπα, το στουπί, η τύφλα και το φέσι είναι σε χρήση και σήμερα, καναδυό ακόμα μπορεί να είναι γνωστές, κάποιες δεν θα τις ξέρετε.
Στο λεξικό συνωνύμων του Μπαμπινιώτη δίνονται: σκνίπα, τύφλα, πίτα, στουπί, τάβλα, κουδούνι, σταφίδα, χώμα, φέσι.
Περισσότερες εκφράσεις καταγράφονται στο Λεξικό της περιθωριακής γλώσσας του Γιώργου Κάτου, που υπάρχει και ονλάιν αλλά δεν βρήκα τρόπο να λινκάρω στη σελίδα των αποτελεσμάτων της αναζήτησης, ενώ αρκετές υπάρχουν στο Πιπέρι στο στόμα, τη μελέτη για τις λέξεις-ταμπού που έχουμε παρουσιάσει κι εδώ. Από διαδικτυακές πηγές, το slang.gr έχει φυσικά πολλές εκφράσεις, που επίσης τις έχω συμπεριλάβει στον κατάλογο.
Πρέπει να πούμε ότι πολλές από τις εκφράσεις αυτές ισχύουν όχι μόνο για το μεθύσι αλλά και για την κατανάλωση ουσιών ή ακόμα και για τη σωματική εξάντληση π.χ. η “είμαι χώμα”. Κάποιες βέβαια είναι μόνο για το μεθύσι, όπως εκείνες που δηλώνουν διαβροχή (έγινε στουπί). Σε πολλές από τις εκφράσεις ο μεθυσμένος παρομοιάζεται με αλοιφή ή συναφές υλικό, σε άλλες με ζώο ή έντομο, σε άλλες με έπιπλο.
Τον κατάλογο τον έφτιαξα συνενώνοντας όσα υπάρχουν στις πηγές που ανέφερα παραπάνω, χωρίς να σημειώνω ολες τις παραπομπές. Πρόσθεσα μερικά που έχω αποδελτιώσει απο τη λογοτεχνία.
Ας δούμε λοιπόν τον κατάλογο με κάποιο σχολιασμό για κάποιες εκφράσεις. Σε αλφαβητική σειρά:
  1. έγινε/είναι αλιάδα (Κάτος)
  2. έγινε/είναι άλογο (slang.gr)
  3. έγινε/είναι αλοιφή (Κάτος)
  4. είναι αποκαής. Παπαδιαμαντικό. Το βάζω τιμής ένεκεν, αν και διαφέρει λίγο αφού περιγράφει την ειδική κατάσταση του μεθύστακα που με ελάχιστη ποσότητα μεθάει πάλι, όπως ο φούρνος που μόλις έχει αρχίσει να κρυώνει.
  5. έγινε/είναι βαποράκι (Δαγκίτσης, Βλαστός) Ανεξάρτητα από τη χρήση βαποράκι = αυτός που μεταφέρει λαθραία, ιδίως ναρκωτικά, για λογαριασμό άλλου.
  6. έγινε/είναι γκάιντα (Κάτος)
  7. έγινε/είναι Γκόγκολ (slang.gr) Παιγνιώδης πλατειασμός του “γκολ”
  8. έγινε/είναι γκολ (slang.gr, Κάτος) Εικάζω ότι είναι εξέλιξη του “έγινε γκον”, όταν χάθηκε η διαφάνειά του
  9. έγινε/είναι γκον (Κάτος, Δαγκίτσης) Ο Κ. Καραποτόσογλου, «Δυσετυμολόγητα της νέας Ελληνικής» ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ 15 (1989), το ετυμολογεί από το gone=drunk, dead drunk, υποστηρίζοντας ότι «πέρασε στην ελληνική είτε από τους μετανάστες που γύριζαν στις ιδιαίτερες πατρίδες τους, είτε από τους διαλόγους των κινηματογραφικών ταινιών». Το βρίσκω πειστικό. Ενδιαφέρουσα είναι και η ετυμολόγηση του Ζάχου από το γκογκ, που ο Καραποτόσογλου τη βρίσκει «πληρέστερη αλλά όχι και απόλυτα πειστική».
  10. είναι “εν τη δόξη του”. Παπαδιαμαντικό, τιμής ένεκεν.
  11. έγινε/είναι ένα με τη γη (Κάτος)
  12. έγινε/είναι ένα με το χώμα (Κάτος)
  13. έγινε/είναι ζάντα (slang.gr)
  14. έγινε/είναι ζάντα φε (slang.gr)
  15. έγινε/είναι ζούνα. Παπαδιαμαντικό. Ήτο αγγλικόν ρούμι, και με ολίγας δόσεις εγένετο κανείς “ζούνα”. (Βαρδιάνος στα σπόρκα).
  16. έγινε/είναι κόκαλο άλογο (slang.gr)
  17. έγινε/είναι κομμάτια (slang.gr) Βέβαια η έκφρ. “κομμάτια να γινει” έχει άλλη σημασία.
  18. έγινε/είναι κομοδίνο (Υπογλώσσια)
  19. έγινε/είναι κουδούνι (Κάτος)
  20. έγινε/είναι κουνουπίδι (slang.gr, Κάτος). Περί τη μία μεταμεσονύχτιο διαλύθηκαν -κουνουπίδι απαξάπαντες- για να μεταβούν έκαστος εις τα ίδια (Καραγάτσης, Το 10).
  21. έγινε/είναι κουρούνα (Δαγκίτσης, Βλαστός) κι οι σκαπανείς μαζευονται απ το κρασί κουρούνα, στίχος του Σουρή περί το 1880
  22. έγινε/είναι Κουστώ (slang.gr) Διότι έχει πιει πολύ και την έχει ακούσει.
  23. έγινε/είναι κουτούκι (Δαγκίτσης, Βλαστός) …είμαι κουτούκι, σε στίχο του Σουρή, 1882
  24. έγινε/είναι κωλίδι (slang.gr)
  25. έγινε/είναι κώλος (slang.gr)
  26. έγινε/είναι λάσπη (slang.gr, Κάτος)
  27. έγινε/είναι λέσι (Κάτος)
  28. έγινε/είναι λιάδα (Κάτος)
  29. έγινε/είναι λιάρδα (slang.gr) Κατά το σλανγκρ, από το αρβανίτικο λιάρδα που σημαίνει λιώμα. Ωστόσο, πρέπει να είναι από το “λιάδα” δηλαδή αλιάδα, δηλαδή σκορδαλιά.
  30. έγινε/είναι λιώμα (slang.gr, Κάτος)
  31. έγινε/είναι μανουάλι (slang.gr)
  32. έγινε/είναι μούσκεμα (Δαγκίτσης,, Βλαστός)
  33. έγινε/είναι μπαούλο (Υπογλώσσια)
  34. έγινε/είναι Μπομπ Ντίρλαν (slang.gr) Παιγνιώδης πλατειασμός του “έγινε ντίρλα”
  35. έγινε/είναι ντέφι (Κάτος)
  36. έγινε/είναι ντίρλα (slang.gr, Κάτος). Εικάζω ότι προέρχεται από το Ντιρλαντά-ντιρλανταντά.
  37. έγινε/είναι ντούρλα. Ίσως παραλλαγή της ντίρλας. Κι ένα βράδυ, που ήταν υπηρεσία στη μονάδα, αφού πρώτα έγινε ντούρλα στο μεθύσι, βγήκε “εφόδου”, και δεν ήξερε πού πάν’ τα τέσσερα. (Τόλης Καζαντζής, Ματαιότης ματαιοτήτων).
  38. έγινε/είναι παϊτόνι (Κάτος)
  39. έγινε/είναι παπόρι (Δαγκίτσης)
  40. έγινε/είναι πατάτα (Κάτος)
  41. έγινε/είναι πίτα (slang.gr, Κάτος) Και πίτας (Κάτος)
  42. έγινε/είναι σκατά (Κάτος)
  43. έγινε/είναι σκνίπα (slang.gr, Κάτος, Δαγκίτσης) Και σκνίπας (Κάτος) Ίσως επειδή οι σκνίπες διαγράφουν τροχιές που θυμίζουν το περπάτημα του μεθυσμένου με οχτάρια. Οι ξυλένιοι φαφλατάδες από το μεθύσι σκνίπες, στίχος του Σουρή.
  44. έγινε/είναι σκρου (Δαγκίτσης, Βλαστός)
  45. έγινε/είναι σούπα (Κάτος)
  46. έγινε/είναι σούρα (Κάτος)
  47. έγινε/είναι σπανακόπιτα (Κάτος)
  48. είναι στα πράματα. Παπαδιαμαντικό.
  49. έγινε/είναι σταφίδα (Κάτος, Μπαμπινιώτης)
  50. έγινε/είναι στειλιάρι. Κι εγώ στηλιάρι έγινα με κόκκινο κρασί στίχος του Σουρή στον Ρωμηό, 1889,
  51. έγινε/είναι στουπί (Κάτος, Δαγκίτσης)
  52. έγινε/είναι στύφα (Δαγκίτσης) Υπάρχει και η παραλλαγή: στούφα στο μεθύσι.
  53. έγινε/είναι τάβλα (Κάτος, Δαγκίτσης, Βλαστός)
  54. έγινε/είναι τάπα (Κάτος, Βλαστός) “ένας μόρταρος … από το μεθύσι τάπα” σε στιχούργημα του Λαπαθιώτη, 1933.
  55. έγινε/είναι τέζα (Κάτος)
  56. έγινε/είναι τούνγκα (Κάτος)
  57. έγινε/είναι τούντζι. Του Καραγάτση, π.χ. Σύντομα γίνηκαν τούντζι απαξάπαντες (“Γιούγκερμαν”)
  58. έγινε/είναι τούρνα (Κάτος)
  59. έγινε/είναι τύφλα (Κάτος, Δαγκίτσης). Και τύφλας (Κάτος) Τύφλα στο μεθύσι της η Πλάση, δεν πρόσεξε καθόλου το σβήσιμο τ’ ακριβού της. Καρκαβίτσας, Αρχαιολόγος
  60. έγινε/είναι φέσι (Κάτος, Δαγκίτσης, Βλαστός).
  61. έγινε/είναι φέτα (Κάτος)
  62. έγινε/είναι χάλια (Κάτος)
  63. έγινε/είναι χημείο (slang.gr)
  64. έγινε/είναι χέσμα (slang.gr)
  65. έγινε/είναι χότζας (Κάτος)
  66. έγινε/είναι χύμα (Κάτος)
  67. έγινε/είναι χώμα (slang.gr)
  68. έγινε/είναι ψάθα (Πιπέρι στο στόμα) Είναι η παλαιότερα καταγραμμένη από τις εκφράσεις, αφού τη βρίσκουμε σε ποίημα του Σούτσου, 1835: Κι εγώ τρέχω ζαλισμένος κι από το μεθύσι ψάθα
Είχα πει για 50 αποχρώσεις αλλά πλησιάζουμε τις εβδομήντα και δεν αποκλείεται, μαζί με τα σχόλια, να ξεπεράσουμε και τις εκατό.
Περιμένω λοιπόν να πλουτίσετε τον κατάλογο στα σχολια!

Ποια χώρα θα δώσει κίνητρα 10 δισ. ευρώ για 1 εκατ. ηλεκτρικά ΙΧ έως το 2022

  • Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Πάνω από 1 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα θα επιδιώξει να κυκλοφορούν στους δρόμους της Ιταλίας έως το 2022 η νέα κυβέρνηση σε μια προσπάθεια να τονώσει τις πωλήσεις των οικολογικών οχημάτων και να αποτελέσει την ισχυρότερη αγορά στην Ευρώπη παίρνοντας τα σκήπτρα από τη Νορβηγία.
Για να πετύχει κάτι τέτοιο η ιταλική κυβέρνηση θα χρειαστούν περίπου 8-9 δισ. ευρώ σε κίνητρα.
Πάντως ο κυβερνητικός συνασπισμός αποφάσισε τον προηγούμενο μήνα να προωθήσει τη μείωση της κίνησης των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων ενώ παράλληλα να ενισχύσει τα κίνητρα απόκτησης υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Εκπρόσωπος επιβεβαίωσε ότι η ιταλική κυβέρνηση εργάζεται προς την κατεύθυνση του στόχου, χωρίς να διευκρινίζει εάν ο αριθμός των 1 εκατομμυρίων αυτοκινήτων αναφέρεται σε πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα ή περιλάμβανε και υβριδικά μοντέλα.
Οι Ιταλοί πέρυσι αγόρασαν μόλις 2.600 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, από περίπου 2 εκατομμύρια οχήματα που πωλήθηκαν και ο αριθμός τους αυξάνεται μόνο σε 4.800 περίπου, αν συμπεριληφθούν τα plug-in υβριδικά μοντέλα, σύμφωνα με τον ACEA.
Λιγότερα από 5.000 ηλεκτροκίνητα μοντέλα υπολογίζονται σήμερα στους δρόμους της χώρας. Και αυτό είναι το πρόβλημα, εκτιμούν οι αναλυτές οι οποίοι επισημαίνουν πως για να καταστεί η Ιταλία η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων θα πρέπει να δαπανήσει πολλά δισ. ευρώ η ιταλική κυβέρνηση.
«Αν θέλετε 1 εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους ιταλικούς δρόμους τα επόμενα πέντε χρόνια, η μόνη επιλογή είναι τεράστια φορολογικά οφέλη όπως εκείνα που έχει υθιοθετήσει η Νορβηγία”, δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας του Ινστιτούτου Promotor Gian Primo Quagliano, ο οποίος παρακολούθησε τις πωλήσεις αυτοκινήτων στη χώρα για 25 χρόνια.
«Η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει κίνητρα 9.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο, όπως η Γαλλία», είπε.
Στη Νορβηγία, τα κίνητρα καλύπτουν τα πάντα, από φορολογικλές απαλλαγές έως μηδενικά διόδια αλλά και ελεύθερη διέλευση από τα πορθμεία.
Οι Νορβηγοί μπορούν να αναμένουν περίπου 9,000 ευρώ γισα το ηλεκτροκίνητο VW eGolf ή 7.000 ευρώ για ένα VW Up.
Στη Γαλλία, η οποία θα μπορούσε να τριπλασιάσει τις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε περίπου 150.000 μέχρι τον Μάιο του 2022, σύμφωνα με την Bloomberg New Energy Finance, τα κίνητρα κυμαίνονται στα περίπου 10.000 ευρώ ανά αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Καιρός και barbeque έφεραν ελλείψεις στο… βρετανικό χαλλούμi

Eλλείψεις διαθεσιμότητας σε χαλλούμι παρουσιάζεται σε ορισμένα καταστήματα της Βρετανίας, η οποία αποτελεί την κύρια εξαγωγική αγορά του κυπριακού τυριού.
 Εντούτοις το πρόβλημα δεν είναι τόσο σοβαρό, όπως παρουσιάζεται από ορισμένα βρετανικά μέσα, σύμφωνα με όσα αναφέρει ο ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τυροκόμων Κύπρου, Γιώργος Πέτρου.

 Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΚΑΙΡΙΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ “Υπάρχει πραγματικά έλλειψη γάλακτος, που θα μπορεί να ικανοποιήσει την αυξημένη ζήτηση, ενώ επικρατεί σοβαρός προβληματισμός μεταξύ των τυροκόμων, επειδή οι τωρινές καιρικές συνθήκες (ζέστη και υγρασία), μείωσαν την παραγωγή γάλακτος”, τόνισε ο κ. Πέτρου, εξηγώντας ότι η υποχρεωτική ποσόστωση με 20% αιγοπρόβειο γάλα στο χαλλούμι οδηγεί αναπόφευκτα στον περιορισμό της παραγωγής.
Πρόσθεσε ακόμα ότι η ζήτηση που υπάρχει είναι μεγαλύτερη από ό, τι προβλέφθηκε από τους πελάτες του εξωτερικού, καθώς οι καλές καιρικές συνθήκες στην Ευρώπη ώθησαν πολλούς να ξεκινήσουν τα barbeque. “Οι ψηλές θερμοκρασίες των τελευταίων τριών μηνών και τα barbeque είχαν ως αποτέλεσμα να αυξηθούν ραγδαία οι πωλήσεις του χαλλουμιού, με αποτέλεσμα κάποιες από τις αλυσίδες να πέσουν έξω στις παραγγελίες τους και τα ράφια τους να μείνουν χωρίς χαλλούμι”, επισήμανε ο κ. Πέτρου.
ΠΙΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Αξίζει να αναφερθεί ότι οι τυροκόμοι υποχρεώθηκαν να στείλουν χαλλούμι στη Βρετανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες αεροπορικώς, και όχι με πλοία, ενώ ταυτόχρονα ασκούνται πιέσεις στους αιγοπροβατοτρόφους για αύξηση της παραγωγής, χωρίς, ωστόσο, αυτό να είναι εφικτό.
 “Παρόλο, που πιέζουμε για αύξηση της παραγωγής, είναι δύσκολα τα πράγματα, καθώς το κράτος είναι αυτό που θα πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλία για ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος”, τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τυροκόμων Κύπρου.
 O ίδιος τόνισε ότι οι ποσότητες, που απαιτούνται για να καλύψουν τις ανάγκες τα επόμενα 4-5 χρόνια, αλλά και τις απαιτήσεις για 51% αιγοπρόβειο γάλα στο χαλλούμι, θα πρέπει να είναι τριπλάσιες από τις σημερινές, εκφράζοντας έντονη ανησυχία για την αναμενόμενη μελλοντική μείωση 

Ένα χερόβολο στάχυα


ΕΝΑ ΧΕΡΟΒΟΛΟ ΣΤΑΧΥΑ
Λαογραφήματα του Γιώργου Ζούγρου, δασκάλου
 «Όσο σε βοηθάει η νύχτα κι η αυγή
δεν σε βοηθάει η μάνα κι η αδερφή»
Αυτή η λαϊκή σοφία επικρατούσε σ’ όλο το χωριό και έκρυβε μεγάλη αλήθεια. Γι’ αυτό ξυπνούσαν θαμπά-θαμπά και τους έβρισκε το ξημέρωμα στο χωράφι.
 Τα στάχυα βαρέθηκαν το παιχνίδι με το αεράκι και περίμεναν το χέρι του θεριστή. Ο θέρος όμως δεν ήταν παιχνίδι, ήταν ένας αγώνας για το ψωμί, μέσα στο λιοπύρι. Ήταν και οι κολτσίδες, τα σακοτρύπια και τ’ αγκάθια οι κεφαλάδες που φύτρωναν ανάμεσα στα στάχυα.
Οι άντρες κατέβαιναν στο βαρκό, να βρέξουν το δεματικό, εκεί που οι νεροφίδες κυνηγούσαν τα μπακακάκια ανάμεσα στα βούρλα. Οι μικρομάνες κουβαλούσαν και τα κούτσικα στο θέρο. Γύριζαν ένα σαμάρι ανάποδα για μπισίκι και τ’ άφηναν εκεί στον ίσκιο της γκορτσιάς. Κι όταν αυτά έκλαιγαν τα βυζόπιαναν λιγάκι και ξαναρίχνονταν στον έργο.
Το δρεπάνι έκοβε ασταμάτητα τα στάχυα, που γίνονταν χερόβολα και δεμάτια. Ο ιδρώτας κυλούσε στο μέτωπο, όσο ανέβαινε το καντήλι του ήλιου στον ουρανό. Αποκαμωμένοι ξώμαχοι οι θεριστές τράβαγαν για το σκορδόξυδο στον ίσκιο της γκορτσιάς, να δροσιστούν τα σωθικά τους.

Μια ζωή θα κουβαλάμε μέσα μας αυτές τις εικόνες σαν χαϊμαλί στον κόρφο μας. Έτσι για να μπορούμε πάντα να εκτιμάμε και να τιμάμε το ψωμί που τρώμε. Κι αν σήμερα όλα αυτά ξεμάκρυναν τόσο πολύ, μια εικόνα δεν πρόκειται να χαθεί ποτέ απ’ το μυαλό μου. Εκείνο το μικρό κοριτσάκι που σεργιάναγε ανέμελα ανάμεσα στις κόκκινες παπαρούνες, κρατώντας ένα χερόβολο στάχυα, παίζοντας με τις πεταλουδες και τις πασχαλίτσες.
Τα δεμάτια του σταριού καρτερούν στ’ αλώνι την πατόζα, καλοβαλμένα σε θυμωνιές και τσιρένια. Άλλα στο Μυριά, άλλα στη Τζιούμα κι άλλα στο Παλιοχώρι. Πολλοί κοιμόταν εκεί κοντά στο μόχθο τους, για να μην έρθουν τη νύχτα λυμένα ζώα και τους κάνουν ζημιά.
Ένα βράδυ έπεισα τον πατέρα, να με πάρει μαζί του, στα δεμάτια μας στο Παλιοχώρι. Ήταν η πρώτη φορά που θα κοιμόμουν έξω τη νύχτα κι είχα ένα φόβο κυρίως για τα ζούμπερα. Εκεί κοντά τριγυρνούσε κι ο αγροφύλακας και μόλις μας είδε ήρθε και στρογγυλοκάθισε για κουβέντα. Αφού είπαν πολλές παλιές ιστορίες, μας καληνύχτισε κι έφυγε για το χωριό. Τότε μου έστρωσε ο πατέρας μια βελέντζα καταή και μου είπε «Πλάγιασε τώρα!»
Πού να κλείσω μάτι εγώ! Πότε τήραγα στον ουρανό τ’ αστέρια, πότε μου μύριζε η φρεσκοκομμένη σταροκαλαμιά και πότε με μάγευαν τα τριζόνια με τη συναυλία τους. Η πιο όμορφη όμως μελωδία ήρθε αργότερα, όταν ένα κοπάδι πρόβατα αρματωμένο με τα κουδούνια του, νυχτοβόσκαγε στα γύρω τσαΐρια κι ο τσοπάνος τ’ αλκόταγε σιουρίζοντας.
Αποκαμωμένος απ’ όλα αυτά και απ’ τα παιγνίδια της μέρας παραδόθηκα σ’ έναν γλυκό ύπνο. Ούτε το γκάρισμα του γαϊδάρου δεν μ’ ενοχλούσε πια!
 Το πρωινό δροσιό κι ο ήλιος που ρόδισε πέρα στης Γούρας την ανατολή, έκοψαν τ’ όνειρο στη μέση. Είχε χαράξει για τα καλά!
Ζούγρος Γιώργος
Δάσκαλος-λαογράφος 
Από fb αντιγράφουμε την ανάρτηση της Εφης Νοδάρα

ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΑΜΕ…Ο ΚΑΙΡΟΣ ΗΤΑΝ ΣΥΜΜΑΧΟΣ ΜΑΣ….ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΤΑΝΑΓΡΑΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΣΤΗΡΙΞΕ ΚΑΙ ΦΕΤΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΑΣ, ΤΟΝ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟ Κο ΠΕΤΡΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΔΗ.Κ.Ε.Τ  Κο ΑΝΥΦΑΝΤΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΠΟΥ ΑΣΧΟΛΗΘΗΚΑΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΓΙΑ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ. ΌΠΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΑ  ΤΙΤΑΝ Α.Ε. ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ  ΧΟΡΗΓΟΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΜΑΣ ΒΟΗΘΑΕΙ , ΤΟΝ Κο ΒΟΥΓΙΕΣΗ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΟΣ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΤΑ ΝΕΡΑ ΤΟΥ. ΑΝΕΚΤΙΜΗΤΗ Η ΒΟΗΘΕΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΣΧΗΜΑΤΑΡΙΟΥ ΠΟΥ ΧΩΡΙΣ ΑΥΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΒΕΒΑΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΗΤΑΝ ΑΣΦΑΛΗΣ Η ΒΟΛΤΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΥΤΙΜΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΝΕΩΝ ΔΕΡΒΕΝΟΧΩΡΙΩΝ Η  ΄΄ΔΡΑΣΗ΄΄ .ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΟΛΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΑΛΛΑ ΒΟΗΘΗΣΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΑΣ. ΤΕΛΟΣ ΠΟΛΛΑ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΤΟΥΣ ΜΙΚΡΟΥΣ ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ ΜΑΣ ….ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΠΙΟ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΝ ΤΗΝ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΗ ΜΑΣ ΒΟΛΤΑ. ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ……ΜΕ ΠΙΟ ΠΟΛΛΕΣ ΕΚΠΛΗΞΕΙΣ….ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ!!!!!!

“Τώρα, που έκλεισε η συμφωνία για το χρέος, ήρθε η ώρα να δουλέψετε κι εσείς περισσότερο”.
Η φράση αυτή ανήκει σε εκπρόσωπο του πολιτικού κόσμου και απευθυνόταν σε Έλληνες επιχειρηματίες, κατά τη διάρκεια δείπνου, χθες το βράδυ.
Εμβρόντητοι οι επιχειρηματίες, προσπαθούσαν να καταλάβουν αν επρόκειτο για αστεϊσμό ή όχι. Και, όταν κατάλαβαν ότι ο συνδαιτημόνας τους μιλούσε σοβαρά, κόντεψαν να μείνουν από το θράσος του πολιτικού.
Λογικό. Έρχεται, δηλαδή, ο συγκεκριμένος εκπρόσωπος του ελληνικού λαού και εγκαλεί τον επιχειρηματικό κόσμο να δουλέψει περισσότερο !
 Όλους αυτούς, δηλαδή, που παλεύουν επί οκτώ χρόνια τώρα να κρατήσουν τις επιχειρήσεις τους ζωντανές, μέσα στο απόλυτα δυσμενές επιχειρηματικό περιβάλλον στη χώρα μας.
Λίγη σοβαρότητα δε βλάπτει. Τόσο απλά.

 Νεκτάριος Β. Νώτης