γνωστά παρατσούκλια

Τα δύο πιο γνωστά παρατσούκλια των Αρκάδων!

 

Κάθε περιοχή, κάθε πόλη έχει τα παρατσούκλια της. Αυτό συμβαίνει και στην Αρκαδία, όπου υπάρχουν δύο παρατσούκλια που είναι πολύ γνωστά και τα χρησιμοποιούνται (είτε ως αστείο είτε ως ειρωνεία) ακόμα και σήμερα!

 

Γνωρίζατε ότι υπάρχουν παρατσούκλια για τους κατοίκους σχεδόν κάθε ελληνικής πόλης; Και φυσικά δεν εννοούμε τα ονόματα που βγαίνουν από την πόλη σας όπως για παράδειγμα Αθήνα-Αθηναίοι, αλλά κάποιες άλλες ονομασίες.

•Αρκαδία-Σκορδάς ή Αβγοζύγης

Σκορδάς λόγω των τοπικών προϊόντων και αβγοζύγης γιατί πρώτοι οι Αρκάδες πουλούσαν αυγά βάσει του μεγέθους.

•Κως – Μπόχαλοι

Προέρχεται από την τοπική διάλεκτο, στην οποία το μπουκάλι το λένε μποχάλι.

•Ρόδος – Τσαμπίκοι

Από το γνωστό τοπικό όνομα.

•Θεσσαλονίκη – Καρντάσια

Καρντάσι είναι ο αδερφός στα τουρκικά. Παλιά έπεφτε αρκετό δούλεμα από τους Αθηναίους επί του θέματος. Σαλονίκη δε, γνωστή και ως Καρντασούπολη!

•Έβρος – Γκάτζοι ή Γκάτζολοι

Στο Σουφλί του νομού Έβρου παλαιότερα υπήρχαν πολλά γαϊδούρια, τα οποία τα έλεγαν αλλιώς και γκάτζους. Έτσι οι φαντάροι έβγαλαν κοροϊδευτικά την περιοχή Γκατζολία και έμεινε να φωνάζουν τους κατοίκους Γκάτζολους.

•Πτολεμαΐδα – Καϊλαριώτες

Αυτό συμβαίνει γιατί η Πτολεμαΐδα λέγεται αλλιώς και Καϊλάρια. Επίσης λέγεται και λασποχώρι γιατί παλιά όταν έβρεχε ήταν ένα χωριό γεμάτο λάσπες.

•Κοζάνη – Σούρδοι

Λέγονται έτσι διότι προσποιούνταν ότι δεν άκουσαν κάτι, όταν φυσικά δεν τους συνέφερε. Στα βλάχικα Σούρδος σημαίνει κουφός.

•Κέρκυρα – Παγανέλια

Ονομάστηκαν έτσι γιατί παγανέλι στην κερκυραϊκή διάλεκτο σημαίνει περιστέρι και η Κέρκυρα (κυρίως οι πλατείες, αλλά γενικά όλη η πόλη της) είναι γεμάτη περιστέρια.

•Ιωάννινα – Παγουράδες

Αποκαλούνται έτσι γιατί παλιά λέγανε ότι στη λίμνη στα Γιάννενα καθρεπτιζόταν το φεγγάρι και οι Γιαννιώτες έτρεχαν με τα παγούρια για να μαζέψουν το μαγικό νερό!

•Λάρισα – Πλατυποδαράδες ή Πλατύποδες

Οι Λαρισαίοι λέγονται έτσι λόγω του κάμπου που είναι επίπεδος και δεν βοηθάει στο σχηματισμό καμάρας στο πόδι.

•Βόλος – Αυστριακοί

Κυκλοφορούν διάφορες εκδοχές όπως διότι οι Βολιώτες είναι τσιγκούνηδες – σαν τους Αυστριακούς, διότι είναι ψυχροί άνθρωποι – σαν τους Αυστριακούς, διότι είναι μοχθηροί – επί Τουρκοκρατίας, οι Αυστριακοί είχαν χειρότερη φήμη κι απ’ τους Τούρκους. Ακόμη, επειδή στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν μπήκε στον Παγασητικό ένα αυστριακό πολεμικό, αν και εχθρικό, οι Βολιώτες το υποδέχθηκαν με μπάντες και αυστριακές σημαίες.

Ωστόσο, οι εξηγήσεις που δίνουν οι ίδιοι οι Βολιώτες είναι ότι επί Τουρκοκρατίας, η πόλη είχε διάφορα εμπορικά προνόμια, ένα από τα οποία ήταν και η ύπαρξη αυστριακού προξενείου και η δυνατότητα που είχαν οι Βολιώτες να εμπορεύονται υπό αυστριακή προστασία.

•Αθήνα – Γκάγκαροι

Γκάγκαρο ήταν το βαρύ ξύλο που ήταν κρεμασμένο με σκοινί πίσω από τις αυλόπορτες, τις οποίες έκλεινε με το βάρος του (gaga στα τούρκικα το ράμφος).

Γκάγκαρος λεγόταν επί τουρκοκρατίας ο Αθηναίος της ανώτερης κοινωνικής τάξης, ο οποίος στην πόρτα του είχε γκάγκαρο. Σημαίνει σήμερα ο γνήσιος Αθηναίος.

-Λέσβος – Γκαζμάδες

Τη Μυτιλήνη τη λένε Γκασμαδία ή Κασμαδία οι φαντάροι που υπηρετούν εκεί, επειδή η στρατιωτική ζωή εκεί έχει πολύ σκάψιμο. Σκάβουν ορύγματα. Επίσης, υπάρχει και ο παλιός μύθος που λέει ότι όταν ήταν να φτιαχτεί το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης, όλοι οι κάτοικοι πήγαν να συνδράμουν κρατώντας από έναν κασμά (και κανένας δεν κρατούσε φτυάρι ή σκαπέτι).

•Σέρρες – Ακανέδες

Αποκαλούνται έτσι γιατί στην πόλη των Σερρών φτιάχνονται ακανέδες (ένα είδος γλυκού σαν λουκούμι).

-Ηράκλειο – Σουμπερίτες ή Καστρινούς

Σουμπερίτες, διότι στην κατοχή ο Σούμπερ είχε την έδρα του στο Hράκλειο και Καστρινούς επειδή το Ηράκλειο ονομαζόταν και Κάστρο.

•Xαλκίδα – Τρελονερίτες

Από το φαινόμενο της παλίρροιας. Τα τρελά νερά του Ευρίπου λένε ότι έχουν πειράξει και τα μυαλά των Χαλκιδέων.

•Τρίκαλα – Κασέρια ή Σακαφλιάδες

Κασέρια λόγω τοπικού τυριού και Σακαφλιάδες λόγω του Σακαφλιά, ο οποίος έζησε την εποχή του Μεσοπολέμου, λίγο μετά την Μικρασιατική Καταστροφή και ήταν ο Δον Ζουάν της εποχής. Ήταν ένας ωραίος άντρας που είχε αναστατώσει την τρικαλινή κοινωνία με τα καμώματά του, ώσπου κάποιοι του στήσανε καρτέρι στα στενά σοκάκια του Βαρουσίου και τον μαχαίρωσαν. Το σακαφλιάς κατά λέξη σημαίνει ο φίλος της σάρκας.

βόμβες!

Τον χάρτη των αποθηκών με εκρηκτικά στη χώρα μας αποκαλύπτουν σε σημερινό τους δημοσίευμα «Τα ΝΕΑ». Πρόκειται για περίπου 30 στρατιωτικές ή ιδιωτικές εγκαταστάσεις όπου φυλάσσονται χιλιάδες τόνοι νιτρικού αμμωνίου.

Περίπου 30 εν δυνάμει βόμβες – μαμούθ, σε στρατιωτικές και ιδιωτικές εγκαταστάσεις, όπου βρίσκονται αποθηκευμένες μεγάλες ποσότητες εκρηκτικών, υπάρχουν διάσπαρτες σε όλη την Ελλάδα. Θα μπορούσαν, αν υπάρχουν απροσεξία και ελλιπή μέτρα ασφαλείας, να προκαλέσουν «σοκ και δέος» αντίστοιχο με τη φονική έκρηξη της Βηρυτού που προκάλεσε εκατόμβη θυμάτων.

Στην Ελλάδα διακινούνται ετησίως περίπου 12.000 τόνοι εκρηκτικών υλών. Η μεγαλύτερη αποθήκη είναι στην Τανάγρα. Ανήκει σε ιδιωτική εταιρεία και εκεί βρίσκονται περίπου 2.600 τόνοι νιτρικού αμμωνίου.

Στα Δερβενοχώρια εντοπίζεται άλλη αποθήκη, που έχει 1.500 τόνους της συγκεκριμένης ύλης. Επίσης μεγάλος χώρος φύλαξης εκρηκτικών, με 680 τόνους νιτρικού αμμωνίου, υπάρχει στα Γρεβενά, όπως και στο Καλοχώρι και στη Σίνδο Θεσσαλονίκης.

Ακόμη υπολογίζεται ότι σε 20 τουλάχιστον μονάδες των Ενόπλων Δυνάμεων υπάρχουν αποθήκες εκρηκτικών.

Ο πλάτανος των οπλαρχηγών

ΔΕΝΤΡΟ ΗΛΙΚΙΑΣ 964 ΧΡΟΝΩΝ

Πόσες ιστορίες θα έχουν ακούσει τα κλαδιά ενός πλάτανου που είναι ηλικίας 964 ετών; Μιας καστανιάς στον Όλυμπο που στον ίσκιο της κάθονταν επτά βοσκοί, και σε άλλα τόσα μνημεία στα οποία η φύση μεγαλούργησε.

Σε πρόσφατη εκδήλωση στο Βελλίδειο Ιδρυμα ο καθηγητής, πρόεδρος του τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Θεοχάρης Ζάγκας αναφέρθηκε στην αξία των μνημειακών δέντρων.

Η Τσαγκαράδα του Πηλίου είναι γνωστή για τον πλάτανο που αγγίζει τα 1000 χρόνια ζωή

Στο χωριό Λεοντίτο του Δήμου Αργιθέας στην Καρδίτσα δεσπόζει στην πλατεία του χωριού ο πολυαιωνόβιος πλάτανος, που τη σκιά του μέχρι και οι οπλαρχηγοί απολάμβαναν. «Αποτελούσε τον αγαπημένο χώρο συγκέντρωσης, συζήτησης και λήψης σημαντικών αποφάσεων των οπλαρχηγών της Κεντρικής Ελλάδας υπό τον Γεώργιο Καραϊσκάκη», σχολιάζει ο κ. Ζάγκας για να προσθέσει: το ύψος του αγγίζει τα 33 μ., όσο μια δεκαώροφη οικοδομή, στηθιαίας διαμέτρου 3 μ., μέσης διαμέτρου κόμης 35 μ. και προβολή (σκίασης) κόμης περίπου 1 στρέμμα. «Ίσως είναι ένα από τα καλύτερα διατηρούμενα δένδρα της χώρας μας με τόσο μεγάλη ηλικία και απουσία κοιλωμάτων στον κεντρικό κορμό», συμπληρώνει.

Αδιαμφισβήτητα πρόκειται για ένα μνημείο της φύσης, για ένα στοιχείο στο ορεινό χωριό Λεοντίτο που μπορεί να αποτελέσει πόλο έλξης τουριστών. «Το Λεοντίτο είναι ένα μικρό χωριό με λίγους κατοίκους, περισσότερα σπίτια και περίσσια άγρια ομορφιά. Θα μπορούσε να αποτελεί πολύτιμο καταφύγιο καταπονημένων πνευματικά ανθρώπων και μεγάλων καλλιτεχνών», σημειώνει για να συμπληρώσει στη συνέχεια τα μέτρα συντήρησης για τη διατήρηση του πολυαιωνόβιου δέντρου, «ο πλάτανος είναι ζωτικότατος και μόνο τα επιμήκη και τραυματισμένα κλαδιά του είναι αυτά που του προσδίδουν χαρακτηριστικά επικινδυνότητας. Για τον λόγο αυτό προτάθηκαν προληπτικά μέτρα».

Λόγω της οικολογικής, αισθητικής, ιστορικής και λειτουργικής του αξίας, σύμφωνα με τον καθηγητή επιβάλλεται η κήρυξή του σε μνημείο της φύσης. Για τον σκοπό αυτό προτάθηκε η ανάδειξή του σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Η παρακολούθηση του πλατάνου σε ετήσια βάση από ειδικό επιστήμονα και λήψη των απαραίτητων για τη συντήρηση του δένδρου μέτρων. Η υποβολή πρότασης προς το Πράσινο Ταμείο για την «Κήρυξη του Πλατάνου Λεοντίτου σε Μνημείο της Φύσης» για τη διάθεση των απαραίτητων πόρων για την περιποίηση του δένδρου, την ανάδειξή του, την αντιμετώπιση των στοιχείων επικινδυνότητας και τη διαρκή παρακολούθηση και συντήρησή του.

Το Τμήμα Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του Α.Π.Θ. αναλαμβάνει με το εξειδικευμένο σε ζητήματα μνημειακών δένδρων προσωπικό του, την επιστημονική συνδρομή στην όλη διαδικασία τόσο της θεσμοθέτησης της κήρυξης του πλατάνου σε Μνημείο της Φύσης όσο και της συντήρησής του.

Εντός των ορίων του Δήμου Αργιθέας απαντάται πλήθος σημαντικών οικολογικών, ιστορικών και πολιτισμικών στοιχείων, όπως είναι τα δάση του, τα ποτάμια, τα γεφύρια, οι μύλοι, οι εκκλησίες, τα παραδοσιακά κτίρια και οι οικισμοί. Ανάλογα δέντρα που αγγίζουν τα 500 και 800 έτη βρίσκονται και σε άλλες περιοχές της Θεσσαλίας. «Δυστυχώς δεν έχει δημιουργηθεί ένα μητρώο καταγραφής όλων αυτών των δέντρων. Παλαιότερα είχε δημιουργηθεί ένα δίκτυο το οποίο όμως δεν είχε συνέχεια», σημειώνει ο κ. Ζάγκας για να προσθέσει ότι οι περιοχές που φιλοξενούν τέτοιου είδους μνημεία της φύσης πρέπει να αξιοποιούνται καλύτερα.

«Δεν είναι μόνο η θάλασσα, είναι και ο ορεινός τουρισμός ο οποίος με την ανάδειξή του θα μπορέσει να επιτευχθεί η επέκταση της τουριστικής περιόδου. Με επίκεντρο τα Μετέωρα θα μπορούσε να αναπτυχθεί τουριστικά όλη η Θεσσαλία. Όπως και η πόλη της Λάρισας αποτελώντας σημείο αναφοράς το ποτάμι της» συμπληρώνει.

Η ανάδειξη των μνημείων της φύσης θα επιφέρει την ευαισθητοποίηση των πολιτών, όλων εκείνων που απολαμβάνουν τα οφέλη τους και καμιά φορά γίνονται η αιτία για την καταστροφή τους, όπως στην περίπτωση της καστανιάς στον Όλυμπο που κάηκε από τους ίδιους τους κυνηγούς που έβρισκαν καταφύγιο στη σπηλαίωση του κορμού της.

Ζωή Παρμάκη

Αναδημοσίευση από την εφημερίδα “ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ” της Λάρισας

Και οι Φιλόσοφοι έχουν τις παραξενιές τους !

Καρτέσιος

Ο πατέρας της σύγχρονης φιλοσοφίας Ρενέ Ντεκάρτ (Καρτέσιος στα καθ’ ημάς) είχε για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα πάθος με τις αλλήθωρες γυναίκες. Σ’ ένα γράμμα του προς τη βασίλισσα Χριστίνα της Σουηδίας τής εξήγησε ότι το πάθος αυτό προέρχεται από ένα νεανικό του έρωτα. «Αγάπησα μια κοπέλα της ηλικίας μου, που είχε ελαφρύ στραβισμό. Τέτοια ήταν η εντύπωση που μου προκάλεσαν τα αλανιάρικα μάτι της, που όταν χωρίσαμε για πολύ καιρό αργότερα, όταν έβλεπα μια αλλήθωρη γυναίκα, μου ήταν πιο εύκολο να την ερωτευτώ, επειδή απλά είχε αυτή την ατέλεια. Και δεν ξέρω αν αυτός ήταν ο λόγος».

Και οι φιλόσοφοι έχουν τις παραξενιές τους!

Σόρεν Κίρκεγκαρντ

Ο δανός φιλόσοφος και θεολόγος Σόρεν Κίρκεγκαρντ, που θεωρείται ένας από τους πρώτους υπαρξιστές, προτού καν κλείσει τα 25 του χρόνια είχε χάσει τους γονείς τους και πέντε αδέλφια του. Λίγο πριν από το θάνατό του, ο πατέρας του τού είχε εκμυστηρευτεί ότι ήταν γραφτό της μοίρας να δει όλα τα παιδιά του να πεθαίνουν, καθώς τον είχε καταραστεί ο Θεός, επειδή είχε βλασφημήσει τα θεία, όταν ήταν παιδί. Μετά το θάνατο του πατέρα του, αν και ήταν ζωντανός και δυνατός, ο Κίρκεγκαρντ δεν είχε βγάλει από το μυαλό του την προφητεία τού πατέρα του. Πίστευε ότι θα πεθάνει σε νεαρή ηλικία, γι’ αυτό και άρχισε να γράφει μανιωδώς, όπως και ο Καμί, για να προλάβει να αποτυπώσει στο χαρτί όσα ήθελε να πει. Τελικά, η προφητεία του πατέρα του επιβεβαιώθηκε και ο Κίργκεγκαρντ πέθανε το 1855, σε ηλικία 42 ετών.

Και οι φιλόσοφοι έχουν τις παραξενιές τους !

 

Φρίντριχ Νίτσε

Ο σημαντικός και επιδραστικός γερμανός φιλόσοφος, που έγραψε για τον «υπεράνθρωπο», το «θάνατο του θεού» και την «αιώνια επιστροφή», ήταν μανιακός με τα φρούτα. Το καθημερινό του διαιτολόγιο περιλάμβανε μία μοσχαρίσια μπριζόλα για πρωινό και φρουτοφαγία για το υπόλοιπο της ημέρας. Ο Νίτσε αγόραζε καθημερινά μεγάλες ποσότητες φρούτων, χώρια αυτά που του έφερναν φίλοι και γνωστοί σε μεγάλες ποσότητες. Σύμφωνα με τους μελετητές του έργου του και τους βιογράφους του, καθημερινά κατανάλωνε πάνω από 3 κιλά φρούτα και ίσως στην υπερβολική φρουτοφαγία να οφείλεται η κακή κατάσταση της υγείας του.

Και οι φιλόσοφοι έχουν τις παραξενιές τους !

Καρλ Μαρξ

Ο γερμανός φιλόσοφος Καρλ Μαρξ (1818-1883) υπήρξε ο συγγραφέας, μαζί με τον Φρίντριχ Ένγκελς, του εμβληματικού «Κομουνιστικού Μανιφέστου». Αν και θεωρείται ένας από τους επιδραστικότερους στοχαστές στην παγκόσμια ιστορία, η προσωπική του ζωή ήταν βουτηγμένη στο χάος και την αταξία, εξαιτίας των μεγάλων οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε, τόσο από την πολιτική του δράση, όσο και από την προσωπικότητά του. Ο Μαρξ είχε περιόδους έντονης παραγωγικότητας, που ακολουθούνταν από μεγάλες περιόδους απραξίας. Η χαοτική προσωπικότητά του εξηγείται καλύτερα με τον ψυχαναγκαστικό τρόπο που γεννούσε τις ιδέες για τα φιλοσοφικά του έργα. Ενώ προσπαθούσε να συλλάβει μια ιδέα, στεκόταν όρθιος και στριφογύριζε γύρω από το γραφείο του σαν μανιασμένος. Όταν η ιδέα επιτέλους του κατέβαινε στο κεφάλι καθόταν στο γραφείο του και άρχιζε να καταγράφει τις σκέψεις του με πυρετώδεις ρυθμούς. Συχνά δεν ξεκόλαγε από το γραφείο του καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και το βράδυ τον έβρισκε στα όρια της κατάρρευσης.

Το τελευταίο πανηγύρι ή Απολείπειν ο θεός Αντώνιον..

-Η Αγία Μονή, μια παμπάλαια εκκλησία, αλειτούργητη εδώ και σαράντα πέντε χρόνια, στο βυθό της τεχνητής λίμνης του Μόρνου στον κάμπο του χωριού Κόκκινος (Λούτσοβος), δίπλα στις όχθες του ποταμού ακριβώς απέναντι από το Αβορόρεμα. Γιόρταζε κάθε χρόνο στις είκοσι τρεις Αυγούστου.-

Το παρακάτω κείμενο είναι ένα απόσπασμα από το προς έκδοση βιβλίο: “θαμμένα όνειρα, ζωντανές αναμνήσεις “.

 

……Η Αγία Μονή είναι ακριβώς μπροστά μας στα περίπου εξακόσια μέτρα, δεν φαίνεται από το πτηνοτροφείο του Μήτσου γιατί κρύβεται πίσω από την απόληξη ενός μικρού πυκνόφυτου γεώλοφου, που ξεκινά λίγο ψηλότερα από τα βορειοανατολικά, παράλληλα σχεδόν του αμαξιτού δρόμου Λιδωρικίου – Ναυπάκτου.
Αυτός ο λόφος φέρει το όνομα Λίθος γιατί ενώ όλη η έκταση του είναι χωμάτινη στο κέντρο του και λίγο πιο ψηλά υπάρχει ένας μεγάλος λίθος που φαίνεται από όλη σχεδόν την κοιλάδα του Μόρνου. Ποιος φύτεψε αυτό το λιθάρι εκεί είναι άγνωστο, είναι από αυτά τα περίεργα της φύσης που οι άνθρωποι αδυνατούν να εξηγήσουν και προσφεύγουν στους μύθους. Μπορεί να είναι κάποιο απομεινάρι της μεγάλης Τιτανομαχίας, της μάχης δηλαδή, μεταξύ των Τιτάνων και των Ολύμπιων θεών, ποιος να ξέρει; Ίσως να είναι κάποια λοξοδρομημένη πέτρινη ρουκέτα που οι Τιτάνες έστελναν ενάντια στον Δία… Συμβαίνει και στις μέρες μας με τα πυραυλοκίνητα βλήματα..

Κοντά στο λίθο υπήρχε ένα μεγαλούτσικο ξέφωτο όπου ο Χαράλαμπος είχε κάποια λιγοστά χωράφια και μια καλύβα με ένα στάβλο-μανδρί για τις ανάγκες του μικρού κοπαδιού αιγοπροβάτων που είχε. Ο Χαράλαμπος είχε καταγωγή από το απέναντι χωριό, τον Άβορο και ήταν σώγαμπρος στο Λούτσοβο. Πολυφαμελίτης και πολύ καλός άνθρωπος, με μια υπέροχη οικογένεια και λογιζόταν, παρόλο που ήταν στις παρυφές του κάμπου, μέλος της μικρής κοινότητας της κοιλάδας. Με τον παππού μου είχαν πολύ καλές σχέσεις και αρκετά συχνά τα έλεγαν όταν συναντιόντουσαν στα ξέφωτα των λόγκων με τα κοπάδια τους.
Σε κάποιες συζητήσεις ήμουν παρόν και τις θυμάμαι με νοσταλγία, και τι δεν κουβέντιαζαν: ιστορίες του πολέμου, ιστορίες της Αμερικής, ιστορίες από την κατοχή, από το αντάρτικο, για την ζωή ανθρώπων που δεν ζούσαν αλλά είχαν αφήσει έντονο το αποτύπωμα τους.

Άκουγα και δεν χόρταινε τις ωραίες αφηγήσεις και η φαντασία μου με ταξίδευε σε χρόνους αλλοτινούς και σε μέρη μακρινά…
«Φθάσαμε» ακούγεται η φωνή του Ματσόλα και μου διέκοψε τη αναπόληση μου στου Χαράλαμπου τα χρόνια και τα μέρη.
Μπροστά μας και δεξιά στο πλάτωμα ενός μικρού λόφου ξεχωρίζει η σκεπή της εκκλησίας και παραδίπλα μέσα από δυο τρεις βελανιδιές κάποιοι μισογκρεμισμένοι τοίχοι – ερείπια.

Βγαίνουμε από τον δρόμο και παίρνουμε το ανηφορικό μονοπάτι και σε πέντε λεπτά φθάνουμε στο πλάτωμα και το πρώτο, που αντικρίζουμε είναι μερικές παλιές κολόνες και δυο μισογκρεμισμένοι τοίχοι. Στο βάθος προς τα βόρεια είναι κτισμένη μια μικρή εκκλησία και σε όλο το χώρο είναι διάσπαρτες παλιές πελεκημένες πέτρες και σπασμένες μαρμάρινες και λίθινες κολόνες.
Ανοίξαμε την πόρτα της εκκλησίας, το δάπεδο ήταν χωμάτινο και λίγο χαμηλότερα, σχεδόν ένα σκαλί, από την βάση της πόρτας. Οι τοίχοι με πέτρες και άλλα υλικά κυρίως κεραμικά, προερχόμενα μάλλον από παλιότερα οικοδομήματα, χαμηλοτάβανη και με ένα λιτό τέμπλο με λίγες παμπάλαιες εικόνες.
Παρ ’όλη την έλλειψη πλούσιου διάκοσμου και φανταχτερών εκκλησιαστικών κειμηλίων, ο χώρος εκπέμπει μια γαλήνη, που ηρεμεί την ψυχή των προσκυνητών. Αυτή την ηρεμία και την γαλήνη την αισθάνεσαι και στο εξωτερικό περίβολο.
Προσκυνήσαμε τις παμπάλαιες εικόνες και θελήσαμε να ανάψουμε ένα κερί και τα δυο καντήλια που κρεμόντουσαν στα αριστερά και δεξιά του τέμπλου, αλλά δυστυχώς δεν είχαμε φωτιά, το κουτί με τα σπίρτα ήταν άδειο.. αφήσαμε οφειλόμενα από το τελευταίο προσκύνημα, το κεράκι ακόμη το χρωστάμε στην Παναγιά μας, την προστάτιδα της Κοιλάδας. Τα νερά της λίμνης δεν επιτρέπουν πλέον την διαγραφή της οφειλής.

Βγήκαμε έξω και καθίσαμε στις αρχαίες πέτρες, που ήσαν κάτω από μια μεγάλη βελανιδιά. Από εδώ βλέπαμε όλη σχεδόν την κοιλάδα. Αγναντεύαμε την κοίτη του ποταμιού, που αυτή την εποχή είχε λιγοστό νερό, από ψηλά από το Στενό και το Κάστρο του Βελούχοβου μέχρι την συμβολή του με το Αβορόρεμα.

«Ελάτε εδώ», μας φωνάζει ο Κώστας,«αυτή η μαρμάρινη πλάκα έχει κάποια επιγραφή στα λατινικά».
Πήγαμε κοντά και είδαμε πράγματι την λατινική επιγραφή.
«Να και αυτή εδώ η κολόνα έχει λατινικά, ακούμε τον Νίκο, που έψαχνε μέσα σε κάποια χαλάσματα που έμοιαζαν με ιερό εκκλησίας».
«Τόσα χρόνια ερχόμασταν εδώ στο πανηγύρι στις 23 Αυγούστου και ποτέ δεν είχαμε προσέξει τις λατινικές επιγραφές,» μας λέει ο Ματσόλα.
Στο πανηγύρι μόνο επιγραφές δεν κοιτάζαμε, είχε τόσα αλλά ενδιαφέροντα..
«Εγώ θυμάμαι πριν πέντε έξι χρόνια ήλθε στο Χάνι κάποιος που μας είπε πως είναι αρχαιολόγος ή κάτι τέτοιο και ζήτησε να του ετοιμάσουμε κάτι για φαγητό».
Πιάσανε την κουβέντα με τον πατέρα μου και έλεγε πως καταγράφει παλιά μοναστήρια και ότι είχε έλθει και εδώ στην Αγία Μονή. Επίσης, είπε πως όταν η περιοχή είχε κατακτηθεί από τους Ενετούς ή τους Φράγκους, εδώ λειτουργούσε καθολικό μοναστήρι.

«Έτσι εξηγείται Κώστα, γιατί υπάρχουν οι λατινικές επιγραφές», του απαντώ.
«Αλλά βλέπεις αυτές τις κολόνες; Δεν μοιάζουν με κολόνες δωρικού ρυθμού, κοίταξε πόσο λιτό είναι το κιονόκρανο. Ο δωρικός ρυθμός διακρίνεται για την αυστηρή γραμμή και την έλλειψη περίτεχνων διακοσμήσεων, αυτά δεν μάθαμε από τη φιλόλογο μας την κυρία Χριστοπούλου στο γυμνάσιο;»

«Πράγματι μοιάζει», συμφώνησαν και οι υπόλοιποι.

Ποιος να ξέρει; μπορεί να προϋπήρχε και αρχαίος ναός…

«Γεια σας ρε παιδιά τι κάνατε εδώ;» Ήταν ο Θεμιστοκλής, που όλοι τον ξέραμε ως Μούστο.
Ο Μούστος ήταν ο ακρίτας της κοιλάδας. Είχε ένα μεγάλο κοπάδι αιγοπροβάτων και η βάση του ήταν το τέλος της κοιλάδας στη θέση Μαυρονέρι, εκεί που θα ανυψωνόταν το φράγμα για να γίνει η λίμνη.
«Φεύγουμε μεθαύριο για την Αθήνα και ήλθαμε να προσκυνήσουμε για τελευταία φορά», του απαντώ.
«Ναι το ξέρω. Ακόμη δεν ξεκίνησαν τα έργα και άρχισαν οι αποχωρήσεις. Και εγώ πρέπει να φύγω.
Χθες ήλθαν κάποια μηχανήματα στο Μαυρονέρι, πολύ κοντά στην ταράτσα, που έχω το μαντρί. Ήταν μεσημέρι και είχα ξαπλώσει στην μεγάλη αριά όταν με ξύπνησαν κάτι περίεργοι θόρυβοι και τα γαυγίσματα των σκυλιών, ήταν δυο μεγάλοι γερανοί και μια μεγάλη μπουλντόζα. Σταμάτησαν κοντά στην γέφυρα εκεί που είναι η πηγή, εκεί κοντά θα φτιαχτεί το φράγμα».
«Να δω που θα πάω με τα ζωντανά μέχρι να τα πουλήσω. Τελείωσε το Μαυρονέρι για μένα…»
Το κοπάδι του μπάρμπα Μούστου κατηφόρισε προς την πλευρά του ποταμιού με τα σκυλιά να γαβγίζουν κάποια ξεκομμένα ζωντανά, για να πάνε μαζί με τα άλλα.
«Άντε παιδιά να σας χαιρετίσω και να πείτε στην Ευθυμία να μην μας ξεχάσει τώρα που θα γίνει πρωτευουσιάνα». Η Ευθυμία, η μητέρα μου, ήταν πρώτη ξαδέλφη του Θεμιστοκλή.

«Παιδιά εγώ πείνασα και θέλω και μια ώρα μέχρι να φθάσω στο Χάνι, δεν είναι καιρός να γυρίσουμε;»
Αμέσως συμφώνησαν και οι υπόλοιποι. Εγώ ήθελα να μείνω λίγο ακόμη και έτσι δεν τους ακολούθησα και παρέμεινα μόνος καθισμένος σε μια πεσμένη κολόνα στο άκρο του πλατώματος απολαμβάνοντας την όμορφη θέα.

Έβλεπα κάποιες εικόνες, που νόμιζα ότι πρώτη φορά τις αντίκριζα. Μπορεί να ήταν και η σκέψη μου που μου έλεγε: τελευταία σου ευκαιρία,παρατήρησε καλύτερα και κατέγραψε τα πάντα, αύριο δεν θα υπάρχουν… ενώ παλιότερα δεν υπήρχε τέτοια απειλή, τα μάτια έβλεπαν, αλλά το μυαλό δεν κατέγραφε,το ανέβαλλε για αργότερα και αύριο εδώ θα είναι, έχουμε καιρό να εμβαθύνουμε και να αποτυπώσουμε… τώρα όμως άλλαξαν τα πράγματα δεν υπάρχει αύριο…

Έβλεπα με έκπληξη την ομορφιά του μικρού κάμπου ακριβώς απέναντι μου με τις αναβαθμίδες και περιτριγυρισμένου με μια πλούσια συστάδα πλάτανων στην συμβολή του Αβορορέματος με τον Μόρνο.

Α να και το άλλο, τι ομορφιά εκπέμπει!πως δεν το είχα προσέξει τόσο καιρό; Μονολογούσα. Αυτός ο μικρός ο γήλοφος σε σχήμα αβγού ακριβώς κάτω από το Σεβεδίκο, και το μεγάλο ρέμα που έρχεται από ψηλά από τον Πύρνο να τρέχει περιμετρικά και να το κυκλώνει στην βάση του και να φεύγει μετά προς το ποτάμι, δίνοντας την αίσθηση ενός μικρονησιού.

Πρέπει να είχε περάσει κανένα μισάωρο, που στεκόμουν σαν εκστασιασμένος, εκεί στην αρχαία κολόνα, και κατέγραφα εικόνες οικείες αλλά και εικόνες πρωτοφανέρωτες, όταν ο θόρυβος του λεωφορείου του ΚΤΕΛ με επανέφερε στην πραγματικότητα.

Σε αυτό το μισάωρο μου φάνηκε πως άκουσα την απόλυση της Λειτουργίας και το δι΄ευχών από τον παπά Δημήτρη και αμέσως μετά ένα ανθρώπινο βουητό από ευχές για την μεγάλη γιορτή της Παναγίας. Άκουσα καθαρά το: να ήσαν τα νιάτα δυο φορές, τραγούδι πρόκριμα για να ξεκινήσει ο χορός από τους μεγαλύτερους και τελευταίο, ο ήλιος βασιλεύει και η μέρα σώνεται, με τον γλυκύτατο ήχο του κλαρίνου και του νταουλιού τον ξεσηκωτικό ρυθμό. Κατόπιν απόλυτη σιγή και μετά μια εξαίσια μουσική συνοδευόμενη από μια ανθρώπινη οχλοβοή με θύμισες από θίασο δαιμονικής συνέργιας που οι κάτοικοι του κάμπου πίστευαν, παραδόξως δεν μου προκάλεσε φόβο αλλά ήλθε στο νου μου το: Απολείπειν ο θεός Αντώνιον, το καλύτερο για μένα ποίημα του Καβάφη,

Σαν έξαφνα, ακουσθεί
αόρατος θίασος να περνά
με μουσικές εξαίσιες, με φωνές
μη ανωφέλετα θρηνήσεις.
Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος,
αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια πού φεύγει.

Ναι, και εφάνη έξαφνα, ο αόρατος για μας θίασος να περνά και συνάμα ακούστηκαν οι αποκρουστικοί θόρυβοι από τις μπουλντόζες, τους γερανούς και τα γυποειδή φορτηγά. Ναι αποχαιρετούμε την κοιλάδα των ανέμελων χρόνων και της απέραντης ελευθερίας και φεύγουμε, χωρίς όμως να την ξεχνούμε.

Θαμμένη θα είναι πάντα στο μυαλό μας και στα όνειρα μας θα ξαναζωντανεύει συχνά, πυκνά στου ύπνου μας την σχόλη…….

Κωνσταντίνος Γ. Μπερτσιάς

Πόνημα δημιουργικής γραφής

2020.

Τα δόγματα της επιστήμης και η ομιλία του βιολόγου-ερευνητή Ρούπερτ Σέλντρεικ!

Περιληπτικά η ομιλία :

Οι λεγόμενες επιστήμες κατέληξαν να είναι θυγατρικές της υλιστικής κοσμοθεώρησις, παραμελώντας την φιλοσοφία της επιστήμης και τις ελεύθερες έρευνες.  Ο καθηγητής συνεχίζει λέγοντας πως τα πάντα είναι μηχανές, άρα και εμείς με προγραμματισμένους εγκεφάλους. Η ύλη δεν έχει συνείδηση, επομένως τίποτα δεν έχει συνείδηση, ούτε τα άστρα, οι πλανήτες, τα ζώα και τα φυτά.  Αυτά προσπαθεί η επιστήμη να υποστηρίξει τα τελευταία χρόνια, συμπεριλαμβάνοντας και εμάς στο ασυνείδητο. Οι φυσικοί νόμοι είναι αμετάβλητοι από την αρχή του Κόσμου και έτσι θα παραμείνουν. Η συνολική ύλη και η συνολική ενέργεια είναι πάντοτε ποσοτικά ίδιες και έτσι παραμένουν. Συνεχίζει με το ότι, η φύση δεν έχει συγκεκριμένο σκοπό και κατεύθυνση κατά την εξέλιξή της.  Η Βιολογική εξέλιξη είναι καθαρά υλιστικής μορφής, όπως η κληρονομικότητα στα γονίδια ή (προσέξετε εδώ αυτές τις λέξεις) όπως οι επιγενετικές τροποποιήσεις των γονιδίων (!!!) Η μνήμη πιστεύεται πως εγκαθίσταται στον εγκέφαλο, ακόμα δεν γνωρίζουν πως, με υλική μορφή. Ο νους είναι μέσα στο κεφάλι. Όλη η συνειδητότητα προκύπτει μέσα από την λειτουργία του εγκεφάλου. Με αυτήν την λογική τα φαινόμενα όπως της τηλεπάθειας είναι αδύνατον να συμβούν. Οι σκέψεις, οι προθέσεις δεν μπορούν να επιρρεάσουν σε απόσταση, ως εκ τούτου όλα αυτά είναι απατηλά.

Κάτω από αυτό το πρίσμα όλες οι κυβερνήσεις χρηματοδοτούν μόνον στην μηχανιστική ιατρική, παραβλέποντας άλλες εναλλακτικές μεθόδους θεραπείας, εφ όσον δεν είναι μηχανιστικές.  Αυτήν λοιπόν την μηχανιστική κοσμοθεώρηση την διδάσκουν σε όλες τις επιστήμες, σε όλους τους επιστημονικά μορφωμένους ανθρώπους.   Αυτή είναι η βάση του αυτόματου εκπαιδευτικού συστήματος.  Όλα αυτά όμως είναι αμφισβητήσιμα. Η άποψη παράδειγμα πως οι φυσικοί νόμοι είναι αμετάβλητοι, είναι κατάλοιπο της παλαιότερης κοσμοαντίληψης. Δηλαδή ο Ναπολεόντειος κώδικας ορίστηκε στο Big Bang και με αυτούς συνεχίζει να εξελίσσεται εδώ και 14 δισ έτη. Ο Τέρενς Μακένα έλεγε : ας μας επιτραπεί ένα θαυματουργό συμβάν και μετά θα εξηγήσουμε τα πάντα.

Σαν να λέμε πως όλα αυτά προέκυψαν από το “τίποτα”.  Γιατί όμως σε ένα εξελίξιμο σύμπαν να μην εξελίσσονται και οι νόμοι του ;  Άλλωστε η άποψη για τους φυσικούς νόμους βασίζεται σε αυτήν των ανθρωπίνων νόμων, οι οποίοι όμως είναι εξελίξιμοι.  Αυτό ακούγεται πολύ ανθρωποκεντρικό. Είναι σαν να λέμε πως μόνον οι άνθρωποι έχουν νόμους και αυτούς τους έχουν οι “πολιτισμένες” κοινωνίες.

Η ανθρωποκεντρική αντίληψη δεν είναι για εμάς μια συνειδητή κατάσταση.  Σε ένα σύμπαν που συνεχώς εξελίσσεται, ορθότερα θα ήταν να λέγαμε πως βασιζόμαστε στην ιδέα της συνήθειας. Νομίζω πως η φύση δημιουργεί συνήθειες και οι τακτικότητες της βασίζονται σε αυτήν την κατηγορία.

Αυτήν την θεωρία την εξέθεσε στον 20 αι. ο φιλόσοφος Τσαρλ Πιρς. Και άλλοι φιλόσοφοι ακολούθησαν αυτήν την θεωρία, την θεωρία των εξελισσόμενων συνηθειών. Σύμφωνα με αυτήν την υπόθεση αυτό που ισχύει είναι ένα είδος συλλογικής μνήμης στο κάθε τι.  Συνεπώς μια καμηλοπάρδαλη στην κοιλιά της μαμά της συλλέγει συλλογική μνήμη και έτσι θα συμπεριφέρεται και εκείνη σαν καμηλοπάρδαλη.  Το ίδιο συμβαίνει με τους κρυστάλλους που συγκρατούν συλλογική μνήμη. Αν δημιουργηθεί κρύσταλλος εκ του μηδενός, δεν θα έχει προϋπάρχουσα συνήθεια.  Στην συνέχεια όμως θα επιρρεάζει με την εμπειρία του, κάθε επόμενο κρύσταλλο (και ο επόμενος τον κάθε επόμενο κ.ο.κ) που θα παράγεται από την γενιά του. Η κρυστάλλωση κατ΄αυτόν τον τρόπο γίνεται σταδιακά όλο και ευκολότερη, γεγονός για το οποίο υπάρχουν σοβαρότατες αποδείξεις. Ένα παράδειγμα είναι πως : αν μάθεις ένα κόλπο σε αρουραίο εδώ στο Λονδίνο, εύκολα θα το μάθουν οι αρουραίοι σε όλον τον κόσμο. Πάνω σε αυτήν την βάση, όλα βασίζονται στην εξέλιξη των συνηθειών και όχι στο αμετάβλητο των φυσικών νόμων.

Οι επιστήμονες λένε : η βαρύτητα ή η ταχύτητα του φωτός και αυτές τις θεωρούν σταθερές. Είναι όμως έτσι;  Επειδή ήθελα να το ερευνήσω, ανέτρεξα σε παλαιότερα εγχειρίδια φυσικής, τα οποία δυστυχώς δύσκολα βρήκα και μόνον στην βιβλιοθήκη ευρεσιτεχνιών. Οι άνθρωποι συνηθίζουν να πετούν τα παλαιά βιβλία, κάθε φορά που βγαίνει κάτι καινούργιο. Διαπίστωσα λοιπόν πως η τιμή της ταχύτητας του φωτός είχε μειωθεί κατά 20 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο, μεταξύ 1928 – 1945 !!! Αυτό είναι τεράστια πτώση. Μετά το 1948 η τιμή ανέβηκε πάλι. Αυτό δεν μπορούσα να το εξηγήσω. Αποτάθηκα λοιπόν σε επιστήμονα της μετεωρολογίας που είναι η επιστήμη της μέτρησης των σταθερών τιμών (!!!)

Στο ερώτημα μου γιατί αυτή διαφορά και μάλιστα μόνον σε μικρο χρονικό διάστημα, πήρα την απάντηση “ξεσκέπασες το πιο ενοχλητικό ερώτημα στην ιστορία των επιστημών μας”.  Καταλαβαίνετε, αν μπορούσε να μειωθεί η ταχύτητα, αυτό θα επέφερε εκπληκτικά παρεπόμενα. Εν πάσει περιπτώσει, την διαφορετική μέτρηση των επιστημόνων της περιόδου εκείνης την ονόμασαν “διανοητικό κλείδωμα φάσης”, ώστε να αποφύγουν την λέξη “χάλκευση” .

Όμως αν συνέβη τότε αυτό ως γεγονός, τι μας λέει πως δεν συμβαίνει το ίδιο σήμερα ; Και η απάντηση ήταν πως “αυτή η σταθερά σταθεροποιήθηκε εξ ορισμού μόλις το 1972 (!!!) Θα μπορούσε βέβαια αυτή και πάλι να αλλάξει, όμως όπως ανταπαντά …… “ικανοποιημένος” ο μετεωρολόγος “σύμφωνοι, αλλά δεν θα το μάθουμε ποτέ αυτό, αφού ορίσαμε το μέτρο με βάση την ταχύτητα του φωτός” (!!!)

Τότε αναρωτιέμαι πως έχει η κατάσταση G ; (= η Νευτώνεια παγκόσμια βαρυτική σταθερά) Αυτή έχει μεταβληθεί κατά 1,3% περισσότερο, τα τελευταία χρόνια !!! Και μάλιστα μεταβάλλεται από καιρού εις καιρόν, κατά περιοχή και χρόνων !!! Ο μετεωρολόγος βέβαια παραδέχεται την ύπαρξη σοβαρών λαθών όσον αφορά την G !!! Τα εργαστήρια ανά τον κόσμο, αποκλίνουν σημαντικά μεταξύ τους, εν σχέση με τον μέσο όρο κάθε εργαστηρίου. Από το σύνολο αυτών των διαφορετικών μέσου όρου σταθερών, η επιτροπή μετεωρολόγων συνεδριάζει κάθε 10 χρόνια, για να αποφασίσει για τον γενικό μέσο όρο, των μέσων όρων !!!  Ναι αλλά η G αλλάζει μέσα στην ίδια ημέρα, από το πρωί μέχρι το βράδυ και το ίδιο συμβαίνει καθ’ όλην την διάρκεια ενός χρόνου !!! Μήπως αυτό το φαινόμενο προέρχεται από τους συμπαντικούς επιρρεασμούς, παράδειγμα όταν περνά η γη από περιοχές σκοτεινής ύλης ; ή από άλλους παράγοντες, μέχρι την περίπτωση του να αλλάζουν και αυτά όλα μαζί ;;;

Προσπαθώ να πείσω τους μετεωρολόγους να ασχοληθούν με αυτό το θέμα και προσπαθώ να τους πείσω να αναρτήσουν αυτές τις μεταβαλλόμενες μετρήσεις στο διαδίκτυο, ώστε άλλοι επιστήμονες ανά τον κόσμο να συγκρίνουν με τα των άλλων επιστημόνων. Κανείς όμως δεν ασχολείται, εφ όσον η G είναι μία σταθερά (!!!) Προς τι οι μεταβολές ; Στο σημείο αυτό η δογματική λογική παρεμποδίζει την έρευνα και εμποδίζει το άνοιγμα των οριζόντων. Είμαι της άποψης πως αυτές οι σταθερές συνεχώς αλλάζουν, ίσως όχι τόσο σημαντικά, αλλά …. αλλάζουν.

Από την άλλη η επιστήμη δεν μπορεί να αντιμετωπίσει πως έχουμε συνείδηση !!!!!!!!!!!!!!!!!! Και δεν μπορεί να αντιμετωπίσει πως οι σκέψεις καθώς φαίνεται δεν είναι εντός του εγκεφάλου μας !!! Οι εμπειρίες μας επίσης, αν όχι όλες. Παράδειγμα εσείς που με βλέπεται τώρα, η εικόνα μου δεν φαίνεται να είναι εντός του εγκεφάλου σας !!! Ωστόσο σύμφωνα με την επιστήμη, υπάρχει κάπου στον κεφάλι σας ένας μικροσκοπικός Ρούπερτ, όπως και κάθε αντικείμενο που υπάρχει τριγύρω σας.

Προσωπικά προτείνω ότι, η όραση περιλαμβάνει μία προβολή εικόνων προς τα έξω. Είναι μέσα στον νου, αλλά όχι μέσα στο κεφάλι σας. Ο Νους εκτείνεται πέραν του εγκεφάλου, ακόμα και στην απλή πράξη αντίληψης. Πολλές φορές μας τυχαίνει να αισθανόμαστε κάποιον που μας βλέπει, ενώ εμείς του έχουμε γυρισμένη την πλάτη, άρα δεν έχουμε εικόνα του ώστε να μας επιρρεάσει.  Αυτό είναι ένα σύνηθες συναίσθημα. Πιστεύω πως αυτό το φαινόμενο αναπτύχθηκε στον χρόνο, μέσα από την σχέση θηρευτή – θηράματος. Είναι φαινόμενο που το έχουν και τα ζώα !!!

Όταν κοιτάμε ψηλά, ο νους εκτείνεται για να αγγίξει αυτά τα αστέρια, εκτείνεται σε αυτές τις αστρονομικές διαστάσεις !!! Δεν είναι απλά μέσα στο κεφάλι μας. Ποιός να το φανταζόταν ότι θα κάναμε τέτοια συζήτηση στον 21 αι., γνωρίζοντας τόσα λίγα για τον ίδιο μας τον Νου !!!  Αυτό είναι καυτό θέμα συζήτησης, μελέτης και αντιπαράθεσης αυτόν τον καιρό !!!  Τα πάντα είναι αμφισβητήσιμα !!! Για κάθε αμφισβήτηση, ανοίγονται νέες δυνατότητες και μορφές έρευνας !!!  Αν ξεπεράσουμε τα πάσης φύσεως δόγματα, τότε πραγματικά θα ζήσουμε την Άνθιση και την Αναγέννηση των επιστημών !!!

Πιστεύω απόλυτα στην σπουδαιότητα της επιστήμης ! Ελπίζοντας πως ότι θα είναι συντονισμένη και υποστηρικτική στην ανθρώπινη ζωή.

Σας ευχαριστώ” !!!!