Οι 5 μορφές άσκησης που συνιστούν οι επιστήμονες του Χάρβαρντ

Αν και μόνο στο άκουσμα της λέξης «γυμναστήριο» βγάζετε… σπυράκια, θα σας χαροποιήσει ιδιαίτερα να μάθετε ότι το Χάρβαρντ, ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου, δεν τάσσεται υπέρ αυτού του τύπου άσκησης αλλά ούτε και της υπερβολικά απαιτητικής γυμναστικής, όπως ένας μαραθώνιος.

Αντίθετα, οι επιστήμονες του πανεπιστημίου, στον οδηγό τους με τίτλο «Ξεκινώντας τη Γυμναστική», παρουσιάζουν πέντε μορφές άσκησης με σημαντικά οφέλη για την υγεία, που μάλιστα δεν χρειάζονται ειδικό εξοπλισμό ούτε άριστη φυσική κατάσταση για να τα βγάλετε πέρα. Μεταξύ άλλων, αναφέρουν οι ειδικοί, οι συγκεκριμένες μορφές άσκησης βοηθούν στον έλεγχο του σωματικού βάρους, στη βελτίωση της ισορροπίας και της κινητικότητας, στην ενίσχυση της σκελετικής υγείας, στην προστασία των αρθρώσεων, αλλά ακόμη και στον καλύτερο έλεγχο της ουροδόχου κύστης και στην τόνωση της μνήμης.

Όποια κι αν είναι η ηλικία σας και η φυσική σας κατάσταση, μπορείτε να επιλέξετε μία από τις παρακάτω δραστηριότητες για καλύτερη υγεία και περισσότερη ευεξία.

1. Κολύμβηση

Η κολύμβηση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως η τέλεια γυμναστική, αφού η υποστήριξη που παρέχει το νερό εξασφαλίζει την ευκολότερη κίνηση αλλά και την ελάχιστη δυνατή καταπόνηση των αρθρώσεων. Όπως σημειώνουν οι επιστήμονες του Χάρβαρντ, η κολύμβηση είναι ιδανική για τα άτομα με αρθρίτιδα, καθώς δεν απαιτεί φόρτιση των αρθρώσεων. Μελέτες έχουν δείξει επίσης ότι η κολύμβηση βελτιώνει και την πνευματική και ψυχολογική κατάσταση.

2. Τάι τσι

Η κινεζική πολεμική τέχνη συνδυάζει άριστα την σωματική κίνηση με τη χαλάρωση και είναι ευεργετική τόσο για το σώμα όσο και για το πνεύμα. Το τάι τσι είναι κατάλληλο για όλες τις ηλικίες και όλα τα επίπεδα επιδεξιότητας. Ιδιαίτερα είναι τα οφέλη για τους ηλικιωμένους, καθώς το τάι τσι εξασκεί σε μεγάλο βαθμό την ισορροπία, η οποία είναι απαραίτητη για να αποφεύγονται οι πτώσεις και οι τραυματισμοί.

3. Ασκήσεις ενδυνάμωσης

Τα βάρη δεν είναι κατάλληλα μόνο για όσους θέλουν να «φουσκώσουν» και οι ασκήσεις ενδυνάμωσης δεν είναι απαραίτητο να περιλαμβάνουν μεγάλο βάρος. Η παράλειψη αυτών των ασκήσεων οδηγεί σταδιακά στη μυϊκή αποδυνάμωση και αυτή με τη σειρά της φέρνει αστάθεια στο σώμα και πόνους. Επίσης, η μυϊκή μάζα είναι μεταβολικά ενεργή –δηλαδή καίει θερμίδες– οπότε είναι απαραίτητο να τη διατηρούμε ή και να την ενισχύουμε προκειμένου να αποφύγουμε την αύξηση του σωματικού βάρους. Για τους αρχάριους, προτείνεται να ξεκινούν με λίγο βάρος και απλές ασκήσεις, με ιδιαίτερη προσοχή στη σωστή στάση του σώματος, και σταδιακά όσο αυξάνεται η αντοχή και το σώμα συνηθίζει τις ασκήσεις, η προπόνηση μπορεί να γίνει πιο απαιτητική και περίπλοκη.

4. Περπάτημα

Το περπάτημα είναι η πιο απλή και προσβάσιμη αλλά ταυτόχρονα αποτελεσματική άσκηση που μπορεί να κάνει κανείς. Βοηθά στον έλεγχο του βάρους, βελτιώνει τα επίπεδα της χοληστερόλης, ενισχύει τα οστά, διατηρεί την πίεση μέσα στα φυσιολογικά όρια, ανεβάζει τη διάθεση και συμβάλλει στην πρόληψη δεκάδων ασθενειών, από την καρδιοπάθεια και τον διαβήτη μέχρι την άνοια και τον καρκίνο. Ο μόνος «εξοπλισμός» που χρειάζεται για να κάνετε τον περίπατό σας με ασφάλεια είναι ένα καλό ζευγάρι αθλητικά παπούτσια με επαρκή υποστήριξη στο πέλμα. Μπορείτε να ξεκινήσετε με 10-15 λεπτά περπάτημα την ημέρα και σταδιακά να φτάσετε στα 30-60 λεπτά για να επωφεληθείτε στον μέγιστο δυνατό βαθμό.

5. Ασκήσεις Kegel

Γνωστές και ως ασκήσεις πυελικού εδάφους, είναι απαραίτητες τόσο για τις γυναίκες όσο και για τους άντρες ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος ακράτειας και στυτικής δυσλειτουργίας με την πάροδο των ετών. Μπορεί να μην βοηθούν να κάψετε θερμίδες και να σμιλέψετε το σώμα σας, ωστόσο είναι απαραίτητες και ιδιαίτερα ωφέλιμες. Τέσσερα με πέντε σετ των 10 επαναλήψεων την ημέρα είναι αρκετά και μπορείτε να τα κάνετε οπουδήποτε κι αν βρίσκεστε, ακόμη και στην άνεση του σπιτιού σας μπροστά από την τηλεόραση.

Τέλος, όπως επισημαίνουν οι επιστήμονες του Χάρβαρντ, δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι οποιαδήποτε σωματική δραστηριότητα κάνετε μέσα στην ημέρα μετράει ως γυμναστική. Η κηπουρική, ο χορός και το παιχνίδι με τον σκύλο ή τα μικρά παιδιά είναι μερικές καθημερινές δραστηριότητες με μεγάλη αξία. Σωματικά δραστήριος μπορεί να θεωρηθεί ένας άνθρωπος αν κάνει κάποια μορφή αεροβικής άσκησης (όπως ζωηρό περπάτημα) για τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα, σε συνδυασμό με ασκήσεις ενδυνάμωσης δύο φορές την εβδομάδα.


Κέρδος online   24/10/2017 7:39
ΤΟ «ΦΑΡΜΑΚΟ» ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΘΑ ΕΧΕΙ ΜΕΓΕΘΟΣ ΚΟΚΚΟΥ ΡΥΖΙΟΥ
Τα θαυματουργά μικροτσίπ θα θεραπεύουν άσθμα, διαβήτη, αρθρίτιδες, υπέρταση κλπ. χρόνιες παθήσεις.  
Δύο γίγαντες στο είδος τους, η Google στον τομέα της τεχνολογίας και η GlaxoSmithKlein σε αυτόν της φαρμακολογίας, ένωσαν τις δυνάμεις τους και μας διαβεβαιώνουν ότι τα θαυματουργά αυτά εμφυτεύματα που βλέπαμε κάποτε στη μικρή οθόνη δεν αποτελούν πλέον σενάριο επιστημονικής φαντασίας.
Μετά την ανακοίνωση της συνεργασίας των δύο κολοσσών, ο Κρις Φαμ, επικεφαλής έρευνας βιοηλεκτρονικής στην GSK και πρόεδρος της νέας Galvani Bioelectronics,στην οποία επενδύθηκαν 715 εκατ. δολάρια, μας εξήγησε πώς μέσα σε μόλις μια δεκαετία ο νέος κλάδος της βιοηλεκτρονικής μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητα εκατοντάδων εκατομμυρίων ασθενών σε όλον τον κόσμο.
Μικροσκοπικά τσιπ, σε μέγεθος… ενός κόκκου ρυζιού, θα εμφυτεύονται στα νεύρα και θα μπορούν να παρεμβαίνουν στα ηλεκτρικά σήματα που αποστέλλονται μέσω του νευρικού δικτύου βοηθώντας στην αντιμετώπιση του διαβήτη, της ρευματοειδούς αρθρίτιδας, του άσθματος, της υπέρτασης και άλλων χρόνιων παθήσεων. Μια μέθοδος η οποία έχει λιγότερες παρενέργειες και μπορεί να απαλλάξει τους ασθενείς από τα χάπια και τις καθημερινές ενέσεις.
Εστιάζουμε σε χρόνιες ασθένειες που πλήττουν δεκάδες ή εκατοντάδες εκατομμύρια ασθενείς σε όλον τον κόσμο και θέλουμε να αναπτύξουμε θεραπείες που θα έχουν παγκόσμια εμβέλεια.
Πρέπει να πετύχουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, όσο μεγαλύτερη θεραπευτική δράση, χωρίς τις παρενέργειες και πρέπει να το αποδείξουμε πρώτα σε πειράματα σε ζώα και στη συνέχεια σε κλινικές μελέτες.
«Αν αυτό πάει όπως ελπίζουμε τα επόμενα χρόνια, θα πρέπει να δούμε πώς αυτές οι θεραπείες θα ενσωματωθούν στα εθνικά συστήματα υγείας σε όλον τον κόσμο».
Μάλιστα οι ρηξικέλευθες αυτές θεραπείες δεν είναι καθόλου μακριά.
Alex Androulidakis Ph.D.
Neuroscience – Neurophysiologist
GlaxoSmithKline
London England
«Πότε θ’ ανθίσουνε τούτοι οι τόποι/   Πότε θαρθούνε καινούργιοι ανθρώποι/ να συνοδεύσουνε τη βλακεία/  στην τελευταία της κατοικία;»….

Χατζηδακης Μ

Κολπική μαρμαρυγή: Πόσο μειώνεται ο κίνδυνος αν κόψετε το αλκοόλ

Η κατανάλωση αλκοόλ, ιδιαίτερα όταν είναι μεγάλη και μακροχρόνια, αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου για την κολπική μαρμαρυγή.

Η κολπική μαρμαρυγή είναι η συνηθέστερη μορφή αρρυθμίας και αποτελεί παράγοντα κινδύνου για τη θρόμβωση και κατ’ επέκταση για το έμφραγμα και το εγκεφαλικό.

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο διαπίστωσαν ότι η αποχή από το αλκοόλ μειώνει τον κίνδυνο κολπικής μαρμαρυγής και μάλιστα τα οφέλη για την καρδιά αυξάνονται όσο περισσότερα χρόνια αποφεύγει κανείς το ποτό.

Έπειτα από ανάλυση στοιχείων που αφορούσαν περισσότερους από 15.000 ανθρώπους σε βάθος 25ετίας, οι ερευνητές διαπίστωσαν πως για κάθε 10ετία αποχής από το αλκοόλ ο κίνδυνος κολπικής μαρμαρυγής μειώνεται κατά 20%, ασχέτως αν κανείς έπινε πριν μπίρα, κρασί ή άλλο τύπου αλκοολούχων ποτών.

Σύμφωνα με τη σχετική μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση PLOS ONE, για κάθε δεκαετία που πίνει κανείς αλκοόλ ο κίνδυνος κολπικής μαρμαρυγής αυξάνεται κατά 13%, ενώ για κάθε επιπλέον ποτό την ημέρα ο κίνδυνος υπολογίζεται στο 4%.

«Είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίζονται τροποποιήσιμοι παράγοντες κινδύνου για μια πάθηση όπως η κολπική μαρμαρυγή, η οποία επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους και αποτελεί μία από τις κυριότερες αιτίες του εγκεφαλικού επεισοδίου» αναφέρει ο βασικός συντάκτης της μελέτης Δρ Γκρέγκορι Μάρκους.

Ο αριθμός των ετών και οι ποσότητες αλκοόλ που πίνει κανείς καθορίζουν τον κίνδυνο κολπικής μαρμαρυγής, προσθέτει ο Μάρκους, επομένως όσο πιο νωρίς κόβει κανείς το αλκοόλ τόσο μεγαλύτερα τα οφέλη για την καρδιά του.


Κέρδος online   23/10/2017 9:51

Η Θεωρία των Χρυσών Αψίδων για την αποτροπή συγκρούσεων


Καμιά φορά, όταν ταξιδεύω στο εξωτερικό, αναγκάζομαι να βολευτώ μ’ ένα χάμπουργκερ και μια μερίδα τηγανητές πατάτες McDonald’s. Απ’ όσο ξέρω, έχω φάει χάμπουργκερ και τηγανητές πατάτες McDonald’s σε περισσότερες χώρες στον κόσμο απ’ οποιονδήποτε άλλο, και μπορώ να βεβαιώσω ότι έχουν πράγματι, την ίδια γεύση παντού. Αλλά συνεχίζοντας τα τελευταία χρόνια τα ταξίδια μου στον κόσμο, άρχισα να παρατηρώ κάτι πολύ ενδιαφέρον.
Δεν ξέρω πότε ακριβώς το παρατήρησα. Μάλλον ήταν μια ιδέα που μου πέρασε ξαφνικά από το μυαλό κάπου ανάμεσα στο McDonald’s της πλατείας Τιανανμέν του Πεκίνου στο McDonald’s της πλατείας Ταχρίρ του Καίρου και στο McDonald’s της πλατείας Σιών της Ιερουσαλήμ. Η ιδέα ήταν η εξής:
Δεν υπάρχουν δύο χώρες στον κόσμο που να έχουν McDonald’s και να πολέμησαν η μία εναντίον της άλλης αφότου απέκτησαν τα McDonald’s τους.
Δεν αστειεύομαι. Είναι περίεργο. Δείτε τη Μέση Ανατολή: το Ισραήλ έχει σήμερα McDonald’s, η Σαουδική Αραβία έχει McDonald’s, που κλείνει πέντε φορές την ημέρα για να προσευχηθούν οι μουσουλμάνοι, η Αίγυπτος έχει McDonald’s, το ίδιο και ο Λίβανος και η Ιορδανία. Καμιά απ’ αυτές τις χώρες δεν έχει εμπλακεί σε πόλεμο από τότε που εμφανίστηκαν οι Χρυσές Αψίδες, το σήμα κατατεθέν των McDonald’s.

McDonald’s Μόσχα
Πού είναι σήμερα η μεγάλη πολεμική απειλή στη Μέση Ανατολή; Ισραήλ-Συρία, Ισραήλ-Ιράν και Ισραήλ-Ιράκ. Ποιες είναι οι τρεις μεσανατολικές χώρες που δεν έχουν McDonald’s; Η Συρία, το Ιράν και το Ιράκ. Και τι θα λέγατε για την περίπτωση Ινδίας-Πακιστάν; Είμαι σίγουρος ότι θα μπορούσαν να καταστρέψουν η μια την άλλη, επειδή διαθέτουν και οι δυο πυρηνικά όπλα, αλλά μόνο η μία απ’ αυτές -η Ινδία- διαθέτει McDonald’s. Η Ινδία, που το 40% του πληθυσμού της είναι χορτοφάγοι, έχει το πρώτο χωρίς κρέας McDonald’s στον κόσμο, αλλά το Πακιστάν παραμένει -επικίνδυνα- μια χώρα χωρίς McDonald’s.
Επηρεάστηκα τόσο πολύ απ’ αυτή την ιδέα που τηλεφώνησα στην έδρα των McDonald’s στο Όουκμπρουκ του Ιλινόις και τους την είπα. Εντυπωσιάστηκαν πάρα πολύ και με κάλεσαν να τη συζητήσω με ορισμένα από τα διεθνή στελέχη τους στο Πανεπιστήμιο Χάμπουργκερ, το ειδικό ερευνητικό και εκπαιδευτικό τμήμα των McDonald’s. Οι άνθρωποι των McDonald’s έλεγξαν την ιδέα μου και συμφώνησαν ότι δεν μπορούσαν να βρουν εξαίρεση στον κανόνα που έθετα. Φοβόμουν πως η εξαίρεση θα ήταν ο πόλεμος στα Φόκλαντς, αλλά η Αργεντινή απέκτησε το πρώτο δικό της McDonald’s μόλις το 1986, τέσσερα χρόνια μετά τον πόλεμο με τη Μεγάλη Βρετανία. (Εμφύλιοι πόλεμοι και μεθοριακά επεισόδια δεν μετράνε: τα McDonald’s στη Μόσχα, στο Ελ Σαλβαδόρ και τη Νικαράγουα σερβίριζαν χάμπουργκερ και στις δύο πλευρές στη διάρκεια των εμφυλίων πολέμων τους.)
Με βάση αυτό το δεδομένο, εισηγούμαι τη «Θεωρία των Χρυσών Αψίδων για την Αποτροπή Συγκρούσεων» – που ορίζει πως όταν μια χώρα φτάσει στο επίπεδο οικονομικής ανάπτυξης που της επιτρέπει, να διαθέτει μια μεσαία τάξη αρκετά μεγάλη ώστε να στηρίξει ένα δίκτυο McDonald’s, τότε μεταβάλλεται σε «χώρα McDonald’s». Και οι λαοί των χωρών McDonald’s δεν θέλουν πια τους πολέμους, προτιμούν να περιμένουν στην ουρά για χάμπουργκερ.

Όταν ανέπτυξα την ιδέα μου στον Τζέιμς Κανταλούπο, τότε πρόεδρο της McDonald’s International, μου είπε: «Δεν νομίζω να υπάρχει χώρα με την οποία να μην έχουμε ασχοληθεί. Κάθε τόσο παρελαύνουν από δω πρεσβευτές κι εμπορικοί αντιπρόσωποι που μας μιλάνε για τις χώρες τους και μας εκθέτουν τους λόγους για τους οποίους τα McDonald’s θα είχαν θέση εκεί».

McDonald’s Γεωργία
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τελικά όλες σχεδόν οι χώρες θα αποκτήσουν McDonald’s, όπως δεν υπάρχει αμφιβολία κι ότι τελικά δύο απ’ αυτές τις χώρες θα εμπλακούν σε πόλεμο μεταξύ τους. Αλλά στο μεταξύ η θεωρία μου για τις Χρυσές Αψίδες προκαλεί ένα ενδιαφέρον ερώτημα: Μέχρι ποιο βαθμό μια χώρα που συνδέεται με το σημερινό Ηλεκτρονικό Κοπάδι και φοράει τον Χρυσό Ζουρλομανδύα περιορίζει την ικανότητα της ηγεσίας της να την εμπλέξει σε πόλεμο;
Αυτό το ερώτημα το έχουν διατυπώσει κι άλλοι, στη διάρκεια άλλων, προηγούμενων μεγάλων περιόδων ειρήνης και εμπορίου. Ο Γάλλος φιλόσοφος Μοντεσκιέ έγραψε τον 18ο αιώνα ότι το διεθνές εμπόριο δημιούργησε μια διεθνή «Μεγάλη Δημοκρατία», που συνένωνε όλους τους εμπόρους και τα εμπορικά κράτη και διαμόρφωνε ένα σαφώς ειρηνικότερο κόσμο. Στο Πνεύμα των Νόμων έγραψε ότι «δύο έθνη που διατηρούν εμπορικές σχέσεις, καθίστανται μοιραία αλληλεξαρτώμενα· γιατί αν το ένα ενδιαφέρεται ν’ αγοράσει, το άλλο ενδιαφέρεται να πουλήσει- κι έτσι αυτή η σχέση βασίζεται στις αμοιβαίες ανάγκες τους». Και στο κεφάλαιο με τίτλο «Πώς το εμπόριο διέσπασε τη βαρβαρότητα της Ευρώπης», ο Μοντεσκιέ υποστήριξε τη δική του ανάλογη άποψη:
«Είναι ευτυχία για τους ανθρώπους το γεγονός ότι, παρ’ όλο που τα πάθη τους τούς εξωθούν να είναι κακοί, το συμφέρον τους τούς υπαγορεύει να είναι πολιτισμένοι και ενάρετοι».
Στην πριν από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο περίοδο της παγκοσμιοποίησης, ο Βρετανός συγγραφέας Νόρμαν Έιντζελ παρατήρησε το 1910 στο βιβλίο του The great illusion (Η μεγάλη αυταπάτη) ότι οι μεγάλες δυτικές βιομηχανικές δυνάμεις -Αμερική, Βρετανία, Γερμανία και Γαλλία- έχαναν τη διάθεση για πολεμικές εμπλοκές: «Πώς μπορεί η σύγχρονη ζωή, με τις βιομηχανικές δραστηριότητες να υπερισχύουν συντριπτικά έναντι των απειροελάχιστων στρατιωτικών, να διατηρεί ζωντανά τα ένστικτα που συνδέονται με τον πόλεμο, σε αντίθεση μ’ εκείνα που αναπτύχθηκαν χάρη στην ειρήνη;» Με το ελεύθερο εμπόριο και τις εμπορικές σχέσεις που συνέδεαν στην εποχή του τις μεγάλες ευρωπαϊκές δυνάμεις, ο Έιντζελ υποστήριξε πως θα ήταν παράλογο γι’ αυτές να εμπλακούν σε πόλεμο, γιατί τόσο ο νικητής όσο και ο ηττημένος θα καταστρέφονταν.
Ο Μοντεσκιέ και ο Έιντζελ είχαν δίκιο. Η οικονομική ενοποίηση καθιστούσε το κόστος του πολέμου πολύ υψηλότερο τόσο για το νικητή όσο και για τον ηττημένο, και όποιο έθνος ήθελε να αγνοήσει αυτό το γεγονός θα καταστρεφόταν. Αλλά η ελπίδα τους πως αυτή η πραγματικότητα θα τερμάτιζε τις γεωπολιτικές διαφορές, διαψεύστηκε. Θα έλεγε κανείς πως ο Μοντεσκιέ και ο Έιντζελ ξέχασαν τον Θουκυδίδη τους. Ο Θουκυδίδης έγραψε στην ιστορία του για τον Πελοποννησιακό Πόλεμο ότι τα έθνη οδηγούνται στον πόλεμο για κάποιον από τους τρεις λόγους -«τιμή, φόβο και συμφέρον»-, και η παγκοσμιοποίηση, ενώ αυξάνει το κόστος της εμπλοκής σε πόλεμο για λόγους τιμής, φόβου ή συμφέροντος, δεν είναι σε θέση να εξαφανίσει οποιοδήποτε απ’ αυτά τα ένστικτα — τουλάχιστον όχι όσο ο κόσμος αποτελείται από ανθρώπους κι όχι από μηχανές. Η πάλη για την εξουσία, η επιδίωξη υλικών και στρατηγικών συμφερόντων και η μόνιμα παρούσα συναισθηματική επιρροή της ελιάς του ενός ή του άλλου, είναι καταστάσεις που διατηρούνται ακόμη και στον κόσμο των μικροτσίπς, των δορυφορικών τηλεφώνων και του Ίντερνετ. Η παγκοσμιοποίηση δεν τερματίζει τις γεωπολιτικές διαφορές. Επιτρέψτε μου να το επαναλάβω για όλους τους ρεαλιστές που διαβάζουν αυτό το βιβλίο: Η παγκοσμιοποίηση δεν τερματίζει τις γεωπολιτικές διαφορές.
Με τη Θεωρία των Χρυσών Αψίδων για την Αποτροπή Συγκρούσεων επισημαίνω απλώς ότι το σημερινό σύστημα παγκοσμιοποίησης αυξάνει σημαντικά τις δαπάνες των χωρών που χρησιμοποιούν τον πόλεμο ως μέσο για ν’ αποκαταστήσουν την τιμή τους, ν’ αντιδράσουν στους φόβους τους ή να προωθήσουν τα συμφέροντά τους. Το καινούργιο σήμερα, σε σχέση με την εποχή που έγραφε ο Μοντεσκιέ, ή ακόμη και ο Έι τντζελ, είναι μια διαφορά στην ένταση. Η σημερινή εκδοχή της παγκοσμιοποίησης -με την οικονομική ενοποίηση, την ψηφιακή ενοποίηση, τη συνεχώς μεγαλύτερη διασύνδεση ατόμων και εθνών, τη διάδοση των καπιταλιστικών αξιών και των δικτύων στις πιο απόμακρες γωνιές του κόσμου και την αυξανόμενη εξάρτηση από τον Χρυσό Ζουρλομανδύα και το Ηλεκτρονικό Κοπάδι- δημιουργεί ένα πολύ ισχυρότερο πλέγμα περιορισμών στην εξωτερική πολιτική των εθνών που είναι συνδεδεμένα με το σύστημα. Αυξάνει τα κίνητρα αποφυγής του πολέμου και αυξάνει το κόστος προσφυγής στον πόλεμο με περισσότερους τρόπους απ’ ό,τι σε οποιαδήποτε άλλη περίοδο της σύγχρονης ιστορίας.
Αυτό δεν εγγυάται ότι δεν θα γίνουν άλλοι πόλεμοι. Πάντα θα υπάρχουν ηγέτες και έθνη που, για καλούς και για κακούς λόγους, θα καταφεύγουν στον πόλεμο, και μερικά έθνη, όπως η Βόρεια Κορέα, το Ιράκ ή το Ιράν, θα επιλέγουν να ζουν έξω από τους περιορισμούς του συστήματος. Ωστόσο το τελικό συμπέρασμα είναι το εξής: αν στην προηγούμενη περίοδο παγκοσμιοποίησης τα έθνη που μετείχαν στο σύστημα το σκέφτονταν δύο φορές πριν προσπαθήσουν να λύσουν προβλήματα μέσω του πολέμου, στη σημερινή περίοδο παγκοσμιοποίησης θα το σκεφτούν τρεις φορές.
Τόμας Φρίντμαν – Το Lexus και η ελιά
Αντικλείδι , http://antikleidi.com

Ετοιμάστε βαλίτσες: Μια μικρή και παραμυθένια ιταλική πόλη δίνει μέχρι και 2.000 ευρώ μηνιαίως σε όποιον εγκατασταθεί εκεί

Αν έχετε βαρεθεί την πόλη που μένετε και χρειάζεστε μια αλλαγή αλλά διστάζετε να τολμήσετε να μεταναστεύσετε κυρίως για οικονομικούς λόγους, τότε αυτή η ιδιότυπη «αγγελία» του δημάρχου της πόλης Καντέλα στην Ιταλία ίσως σας συγκινήσει.  Τη δεκαετία του ’90, η πόλη αριθμούσε 8.000 κατοίκους ενώ σήμερα δεν ξεπερνούν τους 2.700. Έτσι, ο δήμαρχος Nicola Gatta βρήκε έναν άκρως δελεαστικό τρόπο για να προσελκύσει και πάλι μόνιμους κατοίκους στην Καντέλα. Μιλώντας στο CNN Travel, o Gatta δήλωσε ότι «ο Δήμος θα πληρώνει μηνιαίως για όσους μετακομίσουν 800€ σε άγαμους, 1.200€ σε ζευγάρια και για οικογένειες μέχρι πέντε άτομα, πάνω από 2.000€ ευρώ, φορολογικές ελαφρύνσεις και παιδική μέριμνα». Όπως αναφέρει ο δήμαρχος στη συνέντευξή του, υπάρχουν δεκάδες εκθαμβωτικά λευκά σπίτια, με πανοραμικές βεράντες και περίτεχνα μπαλκόνια, που στέκουν άδεια και περιμένουν να καλωσορίσουν νέους κατοίκους. Τι λέτε, λοιπόν;πηγή:huffingtonpost.gr
Κέρδος online   22/10/2017 8:00
Γραφει ο Γιώργος Λαμπίρης ,

Ο Στέλιος Κοντός, μένει στη Ζυρίχη. Δουλεύει σε μία από τις μεγαλύτερες και παλαιότερες ασφαλιστικές εταιρείες του κόσμου, τη Swiss Re, ως διαχειριστής χαρτοφυλακίου. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης βρίσκεται στο γραφείο του.

Αυθόρμητα την ώρα της συνέντευξης, λέει με ενθουσιασμό: «Θα σου στείλω τη θέα που έχω τώρα από το γραφείο μου. Είναι σαν να δουλεύω στο Παλαιό Φάληρο και να βλέπω την Αίγινα απέναντί μου…»

elvet2Η θέα από το γραφείο του Στέλιου Κοντού

Η Ζυρίχη είναι η πόλη με την καλύτερη ποιότητα ζωής στον κόσμο. Αυτό δείχνουν τόσο παλαιότερες έρευνες, όσο και νεότερες. Φέτος η Μercer, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες ΗR του πλανήτη την κατατάσσει στη δεύτερη θέση. Στην πρώτη θέση ηγείται η Βιέννη.
Στη Ζυρίχη οι εργαζόμενοι δουλεύουν οκτώ το πολύ εννέα ώρες. Όποιος τις ξεπεράσει θεωρείται αργόσχολος. Το στοίχημα της οικονομικής πολιτικής του κράτους, είναι να αφήνει στους πολίτες του ελεύθερο χρόνο για να ξοδέψουν τα χρήματα που βγάζουν στην αγορά.
Οι κάτοικοι αυτής της πόλης επιδοτούνται από την ασφαλιστική τους εταιρία για να πηγαίνουν στο γυμναστήριο. Αυτό που θέλει περισσότερο μία ασφαλιστική στην Ελβετία, είναι να απαλλαγεί από τα έξοδα νοσηλείας, κάποιου πολίτη που δεν είναι υγιής, όπως εξηγεί ο Στέλιος.
Ίσως βέβαια δεν είναι μια πόλη ιδανική για κάθε είδος επαγγελματία. Οι μεγαλύτερες επαγγελματικές ευκαιρίες προσφέρονται στους τομείς της βιοφαρμακευτικής, της τραπεζικής – χρηματοοικονομικών και των ασφαλίσεων. Αν κάποιος με καλλιτεχνικές ανησυχίες βρεθεί στη Ζυρίχη, πιθανότατα θα δυσκολευτεί.
Ο Στέλιος κατάγεται από τη Χαλκίδα. Εκεί τελείωσε το σχολείο και αμέσως μετά έφυγε στο εξωτερικό για σπουδές.
Η Χαλκίδα, είναι για τον ίδιο η πόλη που παρέχει την ησυχία και την οργάνωση που παρέχει μία ελληνική επαρχιακή πόλη.
elvet4
Αντίστοιχα η Ζυρίχη, παρά το γεγονός ότι είναι η μεγαλύτερη πόλη της Ελβετίας, δεν παύει να είναι ένα μικρό χωριό, όπως την αποκαλεί ο ίδιος. Η πόλη των 400 χιλιάδων… και κάτι, κατοίκων.
«Ξεκίνησα τις σπουδές μου στην Αγγλία. Έμεινα εκεί για πέντε χρόνια, πήρα το πρώτο μου πτυχίο, έκανα μεταπτυχιακό. Γύρισα ξανά στην Ελλάδα, όπου δούλεψα σε ελληνική τράπεζα.
Το 2011, στα 30 μου, αποφάσισα  -εν μέσω κρίσης-, να κάνω το επόμενο βήμα. Έφυγα στο εξωτερικό, γιατί ήθελα να διευρύνω τις σπουδές μου. Έκανα MBA στη Γαλλία, σπουδάζοντας για ένα χρόνο.
Στη συνέχεια εργάστηκα στο Παρίσι σε μία θυγατρική της Lafarge και δύο χρόνια αργότερα μου δόθηκε η ευκαιρία να μετακομίσω στη Ζυρίχη και να εργαστώ στον ασφαλιστικό τομέα».
Μόνο ιδιωτική ασφάλιση
AP_060612044234
Περιγράφοντας την καθημερινότητα του, μιλάει αρχικά για την ασφάλιση ενός εργαζόμενου. «Εάν κάποιος είναι ιδιωτικός υπάλληλος, δεν ασφαλίζεται σε δημόσια ταμεία. Είναι υποχρεωμένος από το νόμο να διαθέτει ιδιωτική ασφάλιση, καταβάλλοντας περί τα 300 ευρώ μηνιαίως. Όποιος δεν είναι Ελβετός, και εισέρχεται στη χώρα, πρέπει σε διάστημα τριών μηνών να αποκτήσει ασφάλεια ζωής. Επίσης, ανάλογα με την εταιρεία στην οποία εργάζεται κάποιος, παρέχεται βοήθημα στις μηνιαίες ασφαλιστικές ενός εργαζόμενου».
Διευκρινίζει ότι η ασφαλιστική εισφορά, υπολογίζεται σε συνάρτηση με την ηλικία κάθε πολίτη, τις παροχές ή άλλους παράγοντες.
Εκτός των άλλων όμως διατίθεται και εργατική ασφάλιση, την οποία είναι υποχρεωμένος να παρέχει ένας εργοδότης. «Εάν για παράδειγμα βρίσκομαι σε επαγγελματικό ταξίδι στο Λονδίνο, και μου συμβεί κάτι, με καλύπτει το ασφαλιστικό πρόγραμμα της εταιρείας μου».
Σύνταξη και με το μήνα…
elvet3
Σε ό,τι αφορά στις συνταξιοδοτικές εισφορές, ο κάθε ασφαλισμένος, καταβάλει επιπλέον χρήματα κάθε μήνα, τα οποία προορίζονται για το συνταξιοδοτικό πλάνο που διαθέτει η εκάστοτε ασφαλιστική εταιρεία. «Το κράτος δεν παρέχει συντάξεις. Ωστόσο υποχρεώνει οποιαδήποτε επιχείρηση, είτε να έχει δικό της συνταξιοδοτικό ταμείο, είτε να συνεργάζεται με κάποιο από τα μεγάλα συνταξιοδοτικά ταμεία, τα οποία κατά κύριο λόγο ελέγχονται από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Το ποσοστό μηνιαίας εισφοράς για σύνταξη κυμαίνεται από 3% έως 7% του μισθού. Ο κάθε πολίτης έχει δικαίωμα εάν επιθυμεί να καταβάλει 3%, 4%, 5% από το μισθό του ή περισσότερο.
Επίσης εισφέρει στη σύνταξη και ο εργοδότης. Στη συνέχεια η ασφαλιστική εταιρεία επενδύει τα χρήματα που καταβάλλονται για σύνταξη και κάθε χρόνο ή ανά εξάμηνο ενημερώνει το δικαιούχο για την πορεία του συνταξιοδοτικού του ταμείου (pension fund). Ο ασφαλισμένος λαμβάνει τα χρήματα της σύνταξης, είτε ως μηνιαία δόση, είτε πριν συμπληρώσει τα χρόνια σύνταξης σε περίπτωση που εγκαταλείψει τη χώρα ή τα χρειαστεί για να αγοράσει σπίτι, καθώς και εφάπαξ.
Επίσης, από τον πρώτο χρόνο λαμβάνει ενημέρωση από το συνταξιοδοτικό ταμείο, το οποίο ενημερώνει για τις εισφορές που έχει καταβάλει. Ταυτόχρονα ενημερώνει για το μισθό που θα λάβει όταν συμπληρώσει τα χρόνια συνταξιοδότησης στα 65 του, εφόσον ο μισθός και η θέση του παραμείνουν ως έχουν σήμερα».
«Επίσης μπορεί να βγει πρόωρα στη σύνταξη στα 58 χρόνια με μειωμένες απολαβές», συμπληρώνει ο Στέλιος.
Προτεραιότητα στη δημόσια υγεία

stelios

Η δημόσια υγεία, είναι μία ακόμα από τις βασικές προτεραιότητες στη χώρα. «Τα δημόσια νοσοκομεία και ειδικά το πανεπιστημιακό νοσοκομείο της Ζυρίχης είναι από τα καλύτερα νοσηλευτικά ιδρύματα. Το πανεπιστημιακό απασχολεί γύρω στα 50.000 άτομα. Ωστόσο θα πρέπει να παραδεχτώ πως εάν μου τύχει κάτι και καλέσω ασθενοφόρο, θα πρέπει να το πληρώσω επιπλέον, με κόστος τουλάχιστον 500 ευρώ, σε περίπτωση που δεν περιλαμβάνεται στο συμβόλαιο ασφάλισής μου. Συνήθως τα ασφαλιστήρια αναφέρουν ότι παρέχεται κάλυψη για νοσήλια, από 300 ή 500 ευρώ και άνω, με τη μορφή απαλλαγής, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα ασφαλιστήρια αυτοκινήτου.
Εάν για παράδειγμα επισκεφθώ ένα δερματολόγο και το κόστος της επίσκεψης είναι 100 ευρώ, δεν χρεώνονται στην ασφαλιστική μου εταιρεία. Εάν όμως κάνω μία επέμβαση με κόστος 10.000 ευρώ θα καλύψει τα 9.700 ευρώ και τα υπόλοιπα 300 θα τα καλύψω από την τσέπη μου. Ωστόσο παρέχεται και η δυνατότητα να απολαμβάνει κανείς πλήρους κάλυψης νοσηλείας, πληρώνοντας υψηλότερο ασφάλιστρο».
 Ο βασικός μισθός των 4.000 ευρώ
Όπως λέει ο Στέλιος, ο βασικός μισθός ενός ταμία – ανειδίκευτου εργαζόμενου, που εργάζεται στα McDonald’s στη Ζυρίχη, είναι περίπου 4.000 ευρώ. «Για κάποιον ο οποίος είναι νεοπροσλαμβανόμενος, αφού έχει ολοκληρώσει τις σπουδές του, ηλικίας 23-25 ετών, ο μισθός ξεκινάει από τα 7.500-8.000 ευρώ.
Παρόλ’ αυτά το κόστος ζωής είναι αρκετά υψηλό. Ειδικά τα ενοίκια. Για παράδειγμα για ένα σπίτι 50 τετραγωνικών, κάποιος μπορεί να πληρώνει 1.500 ευρώ. Στο ποσό περιλαμβάνονται τα κοινόχρηστα και οι λογαριασμοί του σπιτιού. Κάποιοι άλλοι τομείς όπως είναι οι αγορές από το σούπερ μάρκετ, είναι πιο οικονομικοί. Ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις τα είδη πρώτης ανάγκης είναι τα περισσότερα πιο φθηνά από την Ελλάδα, με εξαίρεση τα κρεατικά, τα οποία είναι πολύ ακριβά».

Αγοράζοντας σπίτι – Μία δύσκολη υπόθεση

Η αγορά ακινήτου στην Ελβετία δεν είναι εύκολη για κάποιον νεοαφιχθέντα στη Ζυρίχη. «Όποιος δεν διαθέτει ελβετικό διαβατήριο ή άδεια παραμονής, δύσκολα μπορεί να αποκτήσει σπίτι εδώ», παραδέχεται ο Στέλιος.
«Υπάρχουν συγκεκριμένοι περιορισμοί. Για να μπορέσω να εργαστώ εδώ απαιτείται πράσινη κάρτα (κάρτα εργασίας), η οποία ποικίλλει σε κατηγορίες «L»(Limited) με περιορισμένη χρονική διάρκεια, «Β» (Basic) για κάποιον ο οποίος έχει συγκεκριμένο συμβόλαιο εργασίας έως 5 έτη. Στα έξι έτη κάποιος μπορεί να αποκτήσει κάρτα εργασίας «C» (Current) και στη δεκαετία διατηρεί το δικαίωμα έκδοσης ελβετικού διαβατηρίου. Επί της ουσίας, ο κάτοχος κάρτας «C» είναι ευκολότερο να αγοράσει σπίτι σε σχέση με κάποιον που βρίσκεται στο επίπεδο «Β», καθότι και το τραπεζικό επιτόκιο σε περίπτωση δανεισμού είναι μεγαλύτερο, αλλά και η προκαταβολή που απαιτείται για ένα σπίτι είναι πιο υψηλή.
Εξαίρεση αποτελεί εάν κάποιος είναι εκατομμυριούχος και προχωρήσει σε αγορά ή αγορές ακινήτων, κάτι που θεωρείται foreign direct investment (απευθείας επένδυση από το εξωτερικό). Συνήθως πίσω από τέτοιου είδους επενδύσεις βρίσκονται Άραβες, Ρώσοι ή Κινέζοι».
To σκεπτικό βάσει του οποίου δεν δίνονται εύκολα ευκαιρίες αγοράς ακινήτων σε εργαζόμενους με λιγότερα από πέντε χρόνια παρουσίας στη Ζυρίχη, είναι ότι κάποιος μπορεί να εγκαταλείψει τη χώρα στον ένα, στα δύο ή στα τρία χρόνια, και θεωρείται κατηγορία πολίτη «υψηλού ρίσκου».
elvet5

Η καθημερινότητα στη Ζυρίχη

Η καθημερινότητα στη Ζυρίχη ξεκινάει από νωρίς το πρωί για το Στέλιο. Και λίγο νωρίτερα για τους Ελβετούς…
«Δουλεύω 8-9 ώρες την ημέρα, συνολικά 42 ώρες την εβδομάδα. Αυτό είναι το επίσημο ωράριο στη χώρα. Το μοντέλο εργασίας στη Ζυρίχη είναι εντελώς διαφορετικό σε σχέση με την Ελλάδα. Θυμάμαι πως όταν εργαζόμουν στην Ελλάδα έπρεπε να βρίσκομαι στο γραφείο από τις 9 το πρωί έως τις 9 το βράδυ. Εάν τύχαινε μία μέρα να φύγω στις 8, μπορεί να υπήρχε ακόμα κόσμος στο γραφείο, και να με κοιτάζει με μισό μάτι. Σαν να έλεγε: “τι κάνεις και φεύγεις τόσο νωρίς; Δεν δουλεύεις;”.
Εδώ εάν κάποιος δουλεύει παραπάνω από τις 42 ώρες, θεωρείται αντιπαραγωγικός. Επί της ουσίας οι Ελβετοί θεωρούν ότι κάποιος επιδιώκει έτσι να σπαταλάει το χρόνο του. Το εργασιακό μοντέλο υπαγορεύει ότι ο εργαζόμενος θα πρέπει μόλις τελειώσει τη δουλειά του, να βγει στην αγορά, να πάει σινεμά ή να φάει κάτι, για να κυκλοφορήσουν τα χρήματα που κερδίζει στην αγορά. Σε διαφορετική περίπτωση, εάν κάποιος δουλεύει πολλές ώρες, δεν θα βγει έξω. Αντιθέτως θα πάει στο σπίτι του, θα μαγειρέψει κάτι και θα κοιμηθεί, αβγατίζοντας τα χρήματά του κάτω από το στρώμα».
AP_070519046851

Το καθημερινό πρόγραμμα ενός Έλληνα ή ενός Ελβετού στη Ζυρίχη

Οι Έλληνες έχουν κοινωνική ζωή. Βγαίνουν μεταξύ τους, συναναστρέφονται ο ένας τον άλλο. Ίσως μια εικόνα αρκετά διαφορετική από αυτή που επικρατεί σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις ή μεγαλουπόλεις όπως το Λονδίνο, όπου οι μετακινήσεις και η συναναστροφή μεταξύ των ανθρώπων είναι δυσκολότερη.
«Συνήθως ξυπνάω στις 6.30 το πρωί. Στις 8.00 με 8.30 βρίσκομαι στο γραφείο. Δουλεύω έως τις 5.30 – 6.00. Μετά είτε θα πάω στο γυμναστήριο, είτε θα δω τους φίλους μου για ένα ποτό. Στις 9.00 με 9.30 συνήθως γυρίζω στο σπίτι. Θα φάω κάτι και το αργότερο έως τις 12.00 θα κοιμάμαι. Αντίστοιχα ο μέσος Ελβετός ξυπνάει στις 5.30. Στις 7.00 θα βρίσκεται στο γραφείο, και αφού ολοκληρώσει το πρόγραμμά του, έως τις 10.30 θα έχει πέσει για ύπνο. Αυτοί που κυκλοφορούν μετά τις 10.30 το βράδυ στην πόλη είναι οι Έλληνες, οι Ιταλοί, οι Ισπανοί. Η δική μας ζωή δεν είναι μέρος της ζωής των Ελβετών», εξηγεί ο Στέλιος Κοντός.
Η ποιότητα ζωής στη Ζυρίχη είναι ασύγκριτη. Έτσι την παρουσιάζει ο Στέλιος. Και ουδεμία διάθεση αμφισβήτησης υπάρχει.
Είναι ιδανική ιδίως για κάποιον οικογενειάρχη. Παρέχει ασφάλεια στην καθημερινότητα, άνεση στης μετακινήσεις. Τόσο έντονα και τα δύο στοιχεία, σε βαθμό που ο Στέλιος δεν χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό του, δεν κινδυνεύει να τον ληστέψουν στο δρόμο. Κυκλοφορεί μόνο με το ποδήλατο.
elvet1
«Εάν κάποιος επιζητά την ξέφρενη ζωή και επιδιώκει να θεωρηθεί πολίτης του κόσμου, δεν θα το συναντήσει εδώ. Η Ζυρίχη δεν έχει σχέση με τη Μαδρίτη, το Βερολίνο, το Λονδίνο… Επικρατεί μία κουλτούρα ευρύτερου σεβασμού. Στους κανόνες, στον άνθρωπο… Δεν θα δείτε μουσικούς να παίζουν μουσική στους δρόμους. Δεν θα δείτε αδέσποτα. Ακόμα και οι άστεγοι που υπάρχουν είναι 4 ή 5 σε ολόκληρη την πόλη. Το κράτος τους παρέχει στέγη για να μείνουν. Ωστόσο εκείνοι κατ’ επιλογή τους επιθυμούν να μένουν στο δρόμο. Δεν θέλουν να κλειστούν στους τέσσερις τοίχους».
«Η πόλη είναι πολύ ασφαλής. Άλλαξα δύο σπίτια την τελευταία διετία. Αφήνω τα κλειδιά του σπιτιού μου έξω από την πόρτα. Τα παπούτσια μου στο χαλάκι της εξώπορτας. Ποτέ δεν αντιμετώπισα κρούσμα κλοπής. Όπως και κανένας από τους γείτονές μου».

Στην Ελλάδα μόνο για τουρισμό

Στο ερώτημα εάν θα επέστρεφε στην Ελλάδα, είναι ξεκάθαρος. «Δεν είναι καλή στιγμή για να επιστρέψει κανείς στην Ελλάδα. Μιλάω με φίλους και συμμαθητές. Με παλιούς συναδέλφους. Δεν είναι ότι δεν υπάρχουν ευκαιρίες. Ωστόσο το γενικότερο κλίμα είναι κάπως… μίζερο».
«Εξάλλου έχει σημασία τι κερδίζω και τι χάνω. Πέρα από το συναισθηματικό δέσιμο με τον τόπο μου. Βάζοντας κάτω τα δεδομένα, δεν θα γύριζα. Στη Ζυρίχη πηγαίνω στο σπίτι μου με το ποδήλατο. Σταματάει μπροστά στα πόδια μου η Lamborghini και μου επιτρέπει να διασχίσω ανενόχλητος τη διάβαση των πεζών.
Επαγγελματικά απολαμβάνω κάτι που δεν θα βρω στην Ελλάδα. Νιώθω άνετα, αμείβεται ο κόπος μου. Όταν κάνω λάθος στη Ζυρίχη μου λένε: “Δεν πειράζει, έμαθες. Συνεχίζουμε!”. Aν κάνω κάτι σωστά – έστω και μικρό -, θα με επαινέσουν. Έφυγα από την Ελλάδα χωρίς κανένα παράπονο το 2011, απλά για να συνεχίσω τις σπουδές μου στη Γαλλία. Παρόλ’ αυτά δεν θα γύριζα πίσω».