
Photo by j zamora on Unsplash
Δύο χρόνια, 2 μήνες και 23 μέρες. Τόσος καιρός μεσολάβησε από την επιστροφή μου στην
Ελλάδα μετά την ολοκλήρωση του μάστερ μου στην Αγγλία και στην επιστροφή μου (ξανά)
στην Αγγλία για διδακτορικό.
Ελλάδα μετά την ολοκλήρωση του μάστερ μου στην Αγγλία και στην επιστροφή μου (ξανά)
στην Αγγλία για διδακτορικό.
Σε αυτά τα δύο χρόνια έψαξα να βρω και μίλησα με τουλάχιστον 8 καθηγητές στην Ελλάδα,
οι οποίοι μου είπαν ότι μπορούσα αν ήθελα να κάνω μαζί τους τη διδακτορική μου
διατριβή, αλλά δεν μπορούσαν να μου εγγυηθούν οποιαδήποτε χρηματοδότηση.
Έπρεπε μόνος μου να χρηματοδοτήσω το διδακτορικό μου. Εκείνη την περίοδο άνοιξε
πράγματι μία χρηματοδοτική ευκαιρία μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη
χρηματοδότηση διδακτορικών σπουδών, για την οποία όμως έπρεπε να είχα ήδη εγγραφεί
σαν διδακτορικός φοιτητής (πώς όμως θα μπορούσα να αποφασίσω να το κάνω αν δεν είχα
από πριν τη χρηματοδότηση, και με τη γραφειοκρατία που επικρατεί να σταματάει τη
διαδικασία συνεχώς;)
οι οποίοι μου είπαν ότι μπορούσα αν ήθελα να κάνω μαζί τους τη διδακτορική μου
διατριβή, αλλά δεν μπορούσαν να μου εγγυηθούν οποιαδήποτε χρηματοδότηση.
Έπρεπε μόνος μου να χρηματοδοτήσω το διδακτορικό μου. Εκείνη την περίοδο άνοιξε
πράγματι μία χρηματοδοτική ευκαιρία μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη
χρηματοδότηση διδακτορικών σπουδών, για την οποία όμως έπρεπε να είχα ήδη εγγραφεί
σαν διδακτορικός φοιτητής (πώς όμως θα μπορούσα να αποφασίσω να το κάνω αν δεν είχα
από πριν τη χρηματοδότηση, και με τη γραφειοκρατία που επικρατεί να σταματάει τη
διαδικασία συνεχώς;)
Πριν λίγες εβδομάδες ξεκίνησα λοιπόν το διδακτορικό μου στην Αγγλία.
Η αλήθεια ήταν ότι στην αρχή ήμουν λίγο διστακτικός να ξαναφύγω στο εξωτερικό. Όμως
στην Ελλάδα δεν φαινόταν ότι είχα κάποια ελπίδα να ξεκινήσω άμεσα. Έτσι αποφάσισα να
κάνω αίτηση για διδακτορικό με υποτροφία σε πανεπιστήμιο του εξωτερικού και
συγκεκριμένα στην Αγγλία. Γενικότερα η Μεγάλη Βρετανία έχει επενδύσει πάρα πολύ στην
επιστημονική έρευνα και οι πιθανότητες να βρεις εκεί ένα διδακτορικό που σε ενδιαφέρει
είναι πολλές.
στην Ελλάδα δεν φαινόταν ότι είχα κάποια ελπίδα να ξεκινήσω άμεσα. Έτσι αποφάσισα να
κάνω αίτηση για διδακτορικό με υποτροφία σε πανεπιστήμιο του εξωτερικού και
συγκεκριμένα στην Αγγλία. Γενικότερα η Μεγάλη Βρετανία έχει επενδύσει πάρα πολύ στην
επιστημονική έρευνα και οι πιθανότητες να βρεις εκεί ένα διδακτορικό που σε ενδιαφέρει
είναι πολλές.
Δεν χρειάστηκε να ψάξω τους καθηγητές για να τους μιλήσω. Βλέπετε εκεί τα projects για
διδακτορικούς δημοσιεύονται και όποιος έχει τα απαιτούμενα προσόντα μπορεί να κάνει μια
ηλεκτρονική αίτηση στο πανεπιστήμιο για το θέμα που τον ενδιαφέρει. Έτσι και έκανα.
Μετά από λίγες ημέρες μου έστειλαν ένα email στο οποίο με ενημέρωναν ότι διαθέτω όλα
τα απαραίτητα προσόντα και ότι ήθελαν να κάνουν μια συνέντευξη μαζί μου. Μου έδιναν
και την επιλογή να κάνουμε τη συνέντευξη μέσω Skype, αφού γνώριζαν ότι δεν βρίσκομαι
στην χώρα τους. Η αγωνία μου δεν κράτησε πολύ, λίγο καιρό μετά τη συνέντευξη μου
πρόσφεραν μια θέση υποψήφιου διδάκτορα στο πανεπιστήμιό τους με υποτροφία. Από εκεί
και πέρα όλα ήταν δική τους δουλειά. Εκτός από κάποια προσωπικά στοιχεία που έπρεπε
να τους δώσω, δεν χρειάστηκε να κάνω τίποτα άλλο. Αν υπάρχει κάτι που θα χαρακτήριζε
τα πανεπιστημιακά ιδρύματα στη Βρετανία είναι η οργάνωση.
διδακτορικούς δημοσιεύονται και όποιος έχει τα απαιτούμενα προσόντα μπορεί να κάνει μια
ηλεκτρονική αίτηση στο πανεπιστήμιο για το θέμα που τον ενδιαφέρει. Έτσι και έκανα.
Μετά από λίγες ημέρες μου έστειλαν ένα email στο οποίο με ενημέρωναν ότι διαθέτω όλα
τα απαραίτητα προσόντα και ότι ήθελαν να κάνουν μια συνέντευξη μαζί μου. Μου έδιναν
και την επιλογή να κάνουμε τη συνέντευξη μέσω Skype, αφού γνώριζαν ότι δεν βρίσκομαι
στην χώρα τους. Η αγωνία μου δεν κράτησε πολύ, λίγο καιρό μετά τη συνέντευξη μου
πρόσφεραν μια θέση υποψήφιου διδάκτορα στο πανεπιστήμιό τους με υποτροφία. Από εκεί
και πέρα όλα ήταν δική τους δουλειά. Εκτός από κάποια προσωπικά στοιχεία που έπρεπε
να τους δώσω, δεν χρειάστηκε να κάνω τίποτα άλλο. Αν υπάρχει κάτι που θα χαρακτήριζε
τα πανεπιστημιακά ιδρύματα στη Βρετανία είναι η οργάνωση.
Την πρώτη μέρα που έφτασα στο πανεπιστήμιο όλα λειτουργούσαν άψογα. Τι κι αν ήταν
Αύγουστος και για πολλούς ο μήνας των διακοπών τους. Ο άνθρωπος της ασφάλειας του
κτηρίου ήταν στην θέση του, οι ρεσεψιονίστ ήταν πίσω από τον πάγκο τους με χαμόγελο
και έτοιμοι να σου δώσουν την πληροφορία που ζητούσες
Αύγουστος και για πολλούς ο μήνας των διακοπών τους. Ο άνθρωπος της ασφάλειας του
κτηρίου ήταν στην θέση του, οι ρεσεψιονίστ ήταν πίσω από τον πάγκο τους με χαμόγελο
και έτοιμοι να σου δώσουν την πληροφορία που ζητούσες
Αλλά πιο μεγάλη εντύπωση μου έκαναν οι καθηγητές που θα επιβλέψουν το διδακτορικό
μου, που κατέβηκαν από τον τρίτο όροφο που ήταν τα γραφεία τους για να με
καλωσορίσουν με χαρά, να με ξεναγήσουν στους χώρους ενός εντυπωσιακού και καθαρού
κτηρίου, απίστευτα προσεγμένου. Δεν πρέπει να παραλείψω να αναφέρω ότι για να μπω
μέσα έπρεπε να βγάλω στη ρεσεψιόν κάρτα επισκέπτη, καθώς δεν είχα φοιτητική
ταυτότητα ακόμα και απαγορεύεται η είσοδος σε εξωπανεπιστημιακούς, αν δεν
υπάρχει συγκεκριμένος λόγος.
μου, που κατέβηκαν από τον τρίτο όροφο που ήταν τα γραφεία τους για να με
καλωσορίσουν με χαρά, να με ξεναγήσουν στους χώρους ενός εντυπωσιακού και καθαρού
κτηρίου, απίστευτα προσεγμένου. Δεν πρέπει να παραλείψω να αναφέρω ότι για να μπω
μέσα έπρεπε να βγάλω στη ρεσεψιόν κάρτα επισκέπτη, καθώς δεν είχα φοιτητική
ταυτότητα ακόμα και απαγορεύεται η είσοδος σε εξωπανεπιστημιακούς, αν δεν
υπάρχει συγκεκριμένος λόγος.
Ύστερα από αυτή τη συνάντηση ακολούθησαν πολλές ξεναγήσεις και εκδηλώσεις για τους
νέους διδακτορικούς φοιτητές, ώστε να μας λύσουν κάθε απορία και, φυσικά, πάντα με τον
καθιερωμένο μπουφέ στο τέλος. Και, όχι, δεν μας καλωσόρισαν οργανωμένοι φοιτητές που
εθελοντικά έκαναν αυτή την δουλειά. Μας καλωσόρισαν -εκτός από τους καθηγητές-, οι
διευθυντές του κάθε τμήματος, οι υπεύθυνοι της βιβλιοθήκης, οι υπεύθυνοι του τμήματος
υπολογιστών. Όλοι αυτοί οι οποίοι κατέχουν τις μεγαλύτερες θέσεις στην ιεραρχία του
πανεπιστημίου βγήκαν από τα γραφεία τους για εμάς.
νέους διδακτορικούς φοιτητές, ώστε να μας λύσουν κάθε απορία και, φυσικά, πάντα με τον
καθιερωμένο μπουφέ στο τέλος. Και, όχι, δεν μας καλωσόρισαν οργανωμένοι φοιτητές που
εθελοντικά έκαναν αυτή την δουλειά. Μας καλωσόρισαν -εκτός από τους καθηγητές-, οι
διευθυντές του κάθε τμήματος, οι υπεύθυνοι της βιβλιοθήκης, οι υπεύθυνοι του τμήματος
υπολογιστών. Όλοι αυτοί οι οποίοι κατέχουν τις μεγαλύτερες θέσεις στην ιεραρχία του
πανεπιστημίου βγήκαν από τα γραφεία τους για εμάς.
Το κλίμα που επικρατεί είναι συναδελφικό και αυτό προσπαθούσαν να μας περάσουν. Ότι
όλοι είμαστε μια ομάδα με συγκεκριμένο σκοπό και στόχο (καθηγητές, υπάλληλοι,
υποψήφιοι διδάκτορες). Είναι πολύ όμορφο να βρίσκεσαι σε μια ξένη χώρα με
συναδέλφους από όλο τον κόσμο και από την πρώτη στιγμή να νιώθεις οικεία μαζί τους.
Έτοιμος να μοιραστείς τις εμπειρίες σου, να ανταλλάξεις απόψεις και να προσπαθήσεις
να μπεις στον τρόπο σκέψης ανθρώπων με διαφορετική κουλτούρα από τη δική σου.
όλοι είμαστε μια ομάδα με συγκεκριμένο σκοπό και στόχο (καθηγητές, υπάλληλοι,
υποψήφιοι διδάκτορες). Είναι πολύ όμορφο να βρίσκεσαι σε μια ξένη χώρα με
συναδέλφους από όλο τον κόσμο και από την πρώτη στιγμή να νιώθεις οικεία μαζί τους.
Έτοιμος να μοιραστείς τις εμπειρίες σου, να ανταλλάξεις απόψεις και να προσπαθήσεις
να μπεις στον τρόπο σκέψης ανθρώπων με διαφορετική κουλτούρα από τη δική σου.
Πλέον έχω και τη δική μου κάρτα κρεμασμένη στο λαιμό, που μου δίνει πρόσβαση στο
πανεπιστήμιο και σε χώρους αποκλείστηκα για υποψήφιους διδάκτορες. Με τον προσωπικό
μου υπολογιστή, το ντουλάπι μου, την κουζίνα ώστε να μπορώ να φτιάξω κάτι να φάω τις
μέρες που θα δούλευω για ώρες. Το ταξίδι μου έχει αρχίσει
πανεπιστήμιο και σε χώρους αποκλείστηκα για υποψήφιους διδάκτορες. Με τον προσωπικό
μου υπολογιστή, το ντουλάπι μου, την κουζίνα ώστε να μπορώ να φτιάξω κάτι να φάω τις
μέρες που θα δούλευω για ώρες. Το ταξίδι μου έχει αρχίσει












«Είπαμε να φύγουμε από την Αθήνα και να δημιουργήσουμε ένα πρότυπο κτήμα- κάτι πρωτόγνωρο την δεκαετία του 70’-, χωρίς ακόμη να έχουμε αποφασίσει ούτε τις καλλιέργειες τις οποίες θα αναπτύσσαμε, αλλά ούτε κυρίως να έχουμε συνειδητοποιήσει τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίζαμε στην συνέχεια. Έλλειψη πρόσβασης, νερού, ηλεκτρικού, τηλεφωνικής επικοινωνίας. Ουσιαστικά δηλαδή αποκομμένοι από τον «πολιτισμό» είκοσι τρία χιλιόμετρα μακριά από την πλατεία Συντάγματος». «Όμως – συνεχίζει ο συνομιλητής μας- η επιθυμία μας ήταν να ζήσουμε μόνοι μας με τα παιδιά μας μακριά από το επιβαρυμένο περιβάλλον- είτε ως ηχορύπανση, είτε λόγω καυσαερίων- αλλά κι οτιδήποτε άλλο φέρνει η αστική συμβιωτική ζωή. Όχι ότι ήμαστε εναντίον της. Αντιθέτως είχαμε και διατηρούμε πάντα έντονη κοινωνική ζωή, όμως δεν θέλαμε τα παιδιά μας να μεγαλώσουν στον περιορισμένο χώρο ενός διαμερίσματος είτε ακόμη και μιας μονοκατοικίας, αλλά αντιθέτως να ζήσουν στην εξοχή γευόμενα από πρώτο χέρι εκείνα που σαράντα χρόνια αργότερα διαπιστώνουμε με έκπληξή μας ότι γνωρίζουν για πρώτη φορά παιδιά προσχολικής ηλικίας που καλούμε στο κτήμα εφαρμόζοντας ειδικά προς τούτο προγράμματα.
«Όταν ήρθε ο Ποπολάνος κι ανέλαβε ως οινολόγος θυμάμαι ότι του είχα πει, δεν ξέρω τι θα κάνεις Αντώνη, αλλά θέλω να μου φτιάξεις ένα κρασί που να ξεχωρίζει σε ποιότητα. Πράγμα το οποίο το πέτυχε με το παραπάνω αφού ύστερα από λίγα χρόνια – το 1995 συγκεκριμένα- στην Vinexpo στο Μπορντώ, το κρασί εκείνο ως “Chateau Semeli” πήρε «το χρυσό των χρυσών», το μεγαλύτερο βραβείο το οποίο είχε δοθεί ως τότε σε ελληνικό κρασί. Ένα κρασί το οποίο, ως “KOKOTOS ESTATE” τώρα, συνεχίζεται να παράγεται από τα ίδια κλήματα τα οποία είχαν φυτευτεί πριν από σαράντα τόσα χρόνια στο κτήμα της Σταμάτας». Στο μεταξύ όμως επειδή ο αμπελώνας που είχε φυτευτεί με το Cabernet Sauvignonκαι Merlot καθυστερούσε να δώσει τα πρώτα του σταφύλια, o κος Κοκοτός ζήτησε από τον Αντώνη Ποπολάνο να βγάλει ένα λευκό κρασί κι εκείνος το επιχείρησε χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη το υποτιμημένο τότε Σαββατιανό, αλλά εφαρμόζοντας μια διαφορετική οινοποίηση από εκείνη η οποία εφαρμοζόταν ως τώρα.
«Έχει γινει πολύ καλή δουλειά ειδικά στις τρίτες χώρες ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία. Έχουν ανοίξει επίσης καλά ελληνικά εστιατόρια, με ελληνική μοντέρνα έκφραση και εκεί μπορούν να πωληθούν τα ποιοτικάελληνικά κρασιά», μας λέει η Anne Κοκοτού, ενώ ο σύζυγός της επισημαίνει ένας σημείο – κλειδί τονίζοντας: «Μέλημά μας πρέπει να είναι η ανάπτυξη περαιτέρω της ποιότητας κρασιού μας και η διατήρησή της στον χρόνο κι αυτό να δώσουμε. Με άλλα λόγια να είμαστε συνεπείς όσο αφορά στην ποιότητα, να μην παίξουμε… Οι ξένοι αν κάπου δεν μας εμπιστεύονται είναι στη συνέπεια».