ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΚΑΚΟ

Τη φράση αυτή τη βρίσκουμε για πρώτη φορά σ’ ένα στίχο του Μένανδρου (342-291 π.Χ.),που μιλάει για το γάμο. Ο ποιητής γράφει ότι ο γάμος «…εάν τις την Αλήθειαν σκοπή, κακόν μεν εστίν, άλλ’ αναγκαίον κακόν». Δηλαδή: Εάν θέλουμε να το εξετάσουμε στο φως της αλήθειας, ο γάμος είναι μεν ένα κακό, αλλά «αναγκαίον κακόν».

Σ’ ένα άλλο απόσπασμα του Μένανδρου διαβάζουμε -ίσως για παρηγοριά για τα παραπάνω- την εξής περικοπή: «Πάντων ιατρός των αναγκαίων κακών χρόνος εστίν». Επίσης: «αθάνατον εστί κακόν αναγκαίον γυνή». Δηλαδή, η γυναίκα είναι το αιώνιο αναγκαίο κακό.

Τα “κουβαρνταλίκια” με τα €40 δισ. του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης θέλουν και πολιτική για να φανούν…

Του Γιώργου Κράλογλου/capital.gr

Έχετε κατέβει στην αγορά να ρωτήσετε αν οι επενδύσεις που ζητάτε και με πόρους της Ε.Ε. προχωράνε κανονικά ή το κράτος κάνει και εδώ τα δικά του; 

Δεν θα βάλουμε το χέρι μας στο Ευαγγέλιο, ότι αυτά που ακούμε στην αγορά δεν σηκώνουν αντίρρηση. 

Αλλά όταν πρόκειται για μικρούς και μεσαίους που έχουν κάνει και το ΕΣΠΑ “εικόνισμα” για  επενδύσεις που θέλουν να μεγαλώσουν κάπως μα είναι αδύνατον να αγνοήσουμε την αγωνία τους.

Μια ομάδα επενδυτών, λοιπόν, της τάξης αυτής “απευθύνθηκε στη στήλη προχθές και αποφεύγοντας να πουν ονόματα και επιχειρήσεις (καλά κάνουν οι άνθρωποι γιατί αν μπλέξουν με τους πολιτικούς και το κράτος μαύρο φίδι που τους έφαγε) μας μετέφεραν τον επιχειρηματικό πόνο τους στην προσπάθειά τους να αξιοποιήσουν επενδυτικά το ΕΣΠΑ.

Να τι μας είπαν μεταξύ άλλων: “… αν και έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα από την έγκριση των έργων των συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ όπως η Πράσινη Μετάβαση και ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός και πολλοί από εμάς έχουν κάνει σημαντικές δαπάνες υλοποίησης, δεν είναι ακόμα εφικτό να υποβληθούν αιτήματα ελέγχου πληρωμής στο νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΟΠΣΚΕ) ώστε αφού ελεγχθούν, να εκταμιευτεί η αναλογούσα χρηματοδότηση.

Πιο συγκεκριμένα, αν και πολύ πρόσφατα (πρόσθεσαν) επετράπη η υποβολή αιτημάτων για κάποια Προγράμματα, το Σύστημα δεν λειτουργεί για το σύνολο των προγραμμάτων αυτών. Είναι δε για εμάς  ανησυχητικό το γεγονός ότι το ΟΠΣΚΕ αντιμετωπίζει ιδιαίτερα προβλήματα στις τροποποιήσεις επενδυτικών σχεδίων και στις προκαταβολές των πραγματοποιθεισών δαπανών.
Το δε Υπουργείο Οικονομικών, (όπως κυκλοφορεί σε κύκλους της αγοράς) αντί να αντιμετωπίσει τεχνικά το πρόβλημα προτίθεται να τροποποιήσει τους οδηγούς Προγραμμάτων ΕΣΠΑ 2021 -2027 έτσι ώστε να συμβαδίζουν με τις δυνατότητες του ΟΠΣΚΕ!!

Μια τέτοια ενέργεια όμως, (συμπλήρωσαν απογοητευμένοι) εκτός του ότι γίνεται πολύ καθυστερημένα έχοντας αφήσει πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα περίπου ενάμιση χρόνο  υλοποίησης κατά το οποίο πολλοί επενδυτές έχουν κάνει παραγγελίες εξοπλισμού, θα έχει καταστροφικά αποτελέσματα ειδικά γι αυτούς που δεν έχουν την απαραίτητη ρευστότητα. Αυτή που παρέχεται με τις ενδιάμεσες πιστοποιήσεις και τις προκαταβολές. 

Η ενέργεια αυτή (κατέληξαν παρουσιάζοντάς αυτά που θα προκύψουν) ανατρέπει την επί σειρά ετών επιτυχημένη πρακτική ενίσχυσης των επενδυτών με προκαταβολές η οποία τους παρείχε την απαραίτητη ρευστότητα για τις δυσκολίες τους  κατά τη διάρκεια υλοποίησης των έργων.

Οπότε αναπόφευκτο θεωρείται πλέον το γεγονός ότι πολλοί επενδυτές όχι μόνο θα δυσκολευτούν να υλοποιήσουν αλλά και δεν θα μπορέσουν να ολοκληρώσουν τα σχέδιά τους. Αποτέλεσμα θα είναι η χαμηλότερη απορρόφηση πόρων ΕΣΠΑ και το κράτος να χάσει επενδύσεις. 
Και γιατί όλα αυτά; Γιατί το κράτος άλλαξε το σύστημα του αλλά η μεταβολή παρουσιάζει προβλήματα, λένε με αγανάκτηση οι μικροί και οι μεσαίοι, ως θύματα της λειτουργίας της ελληνικής σοβιετίας.

Επιλέξαμε την παρουσίαση των καταγγελιών της συγκεκριμένης τάξης επειδή επιβεβαιώνουν την αντιφατικότητα που υποστηρίζουμε για την αναπτυξιακή και επενδυτική μας πολιτική, για δύο λόγους.

Πρώτον γιατί οι επενδύσεις που καταταλαιπωρούνται (σύμφωνα με το ρεπορτάζ) αφορούν πράσινη μετάβαση και ψηφιακό μετασχηματισμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων που υποτίθεται ότι είναι και ένας κρατικός στόχος . Και δεύτερο μιας και δεν πρόκειται για “ύποπτες μπίζνες” της πολυεθνικής ολιγαρχίας… (που τσιμπάει το κράτος και τις πολεμάει…), δεν θα έπρεπε οι προσκλήσεις που κάνουμε στους μικρούς και τους μεσαίους εγχώριους επενδυτές να έχουν και νόημα;

Μέχρι να κάνεις το ασυνείδητο συνειδητό, αυτό θα κατευθύνει τη ζωή σου και εσύ θα το αποκαλείς μοίρα…


Καρλ Γιουνγκ,

Ελβετός ψυχίατρος, που ανέπτυξε την αναλυτική ψυχολογία, καθώς και έννοιες όπως η εξωστρεφής και ενδοστρεφής προσωπικότητα, οι αρχέτυποι και το συλλογικό ασυνείδητο.

    Νίτσε: 5 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για τον σπουδαίο Γερμανό φιλόσοφο 

    Νίτσε: 5 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για τον σπουδαίο Γερμανό φιλόσοφο

    Η έννοια του Υπερανθρώπου, η εκμετάλλευση του έργου του από τον Χίτλερ, η ψυχική διαταραχή και ο θάνατός του. 

    Στις 15 Οκτωβρίου του 1844, γεννήθηκε ο Φρίντριχ Βίλχελμ Νίτσε, ένας από τους σπουδαιότερους φιλοσόφους του 19ου αιώνα. Ο Νίτσε αναφέρεται συχνά ως ένας από τους πρώτους «υπαρξιστές» φιλοσόφους, ενώ τα έργα του επηρέασαν σημαντικά τη φιλοσοφία, τη θεολογία και τις τέχνες του 20ου αιώνα και η νιτσεϊκή φιλοσοφία ενέπνευσε όλους τους διανοούμενους που ακολούθησαν.

    1. Η θεματολογία των έργων του

    Οι κεντρικές ιδέες της φιλοσοφίας του Νίτσε περιλαμβάνουν τον «θάνατο του Θεού», την ύπαρξη του Υπερανθρώπου, την ατέρμονη επιστροφή, τον προοπτικισμό καθώς και τη θεωρία της ηθικής κυρίων – δούλων. Αναφέρεται συχνά ως ένας από τους πρώτους «υπαρξιστές» φιλοσόφους. Η ριζική αμφισβήτηση από μέρους του της αξίας και της αντικειμενικότητας της αλήθειας έχει οδηγήσει σε αμέτρητες διαμάχες και η επίδρασή του παραμένει ουσιαστική, κυρίως στους κλάδους του υπαρξισμού, του μεταμοντερνισμού και του μεταστρουκτουραλισμού. Στον Υπεράνθρωπο η ελευθερία, η υγεία και η δύναμη χαρακτηρίζονται ως τα απόλυτα αγαθά και η επιστροφή στην αρετή είναι το γνώρισμα εκείνο που θα καταξιώσει τον άνθρωπο.

    2. Η παρερμηνεία από τον Χίτλερ

    Ο Αδόλφος Χίτλερ βασίστηκε στα νιτσεϊκά έργα για να οικοδομήσει τη θεωρία τού εθνικοσοσιαλισμού ή ναζισμού. Το πρότυπο της Αρείας φυλής βασίστηκε πάνω στον Υπεράνθρωπο («Τάδε έφη Ζαρατούστρα»), το σημαντικότερο ίσως έργο του Νίτσε. Ο Νίτσε όμως, καθώς φαίνεται και μέσα από τα έργα του, υπήρξε δριμύτατος επικριτής τόσο των εθνικιστικών, όσο και κάθε είδους αντισημιτικών τάσεων. Ο Ζαρατούστρα είναι η υπέρβαση του ανθρώπου προς το ανθρωπινότερο και όχι προς το απάνθρωπο. Εξάλλου και ο ίδιος ο Νίτσε προέβλεψε ότι τα έργα του θα παρερμηνευθούν και ότι δύσκολα θα υπάρξει κάποιος που θα τα κατανοήσει σε βάθος. Ο ίδιος θα πει: «Αυτό που κάνουμε δεν το καταλαβαίνουν ποτέ, μα μονάχα το επαινούν ή το κατηγορούν».

    3. Η ψυχική διαταραχή

    Στις 3 Ιανουαρίου 1889 υπέστη νευρική κατάρρευση, ενώ βρισκόταν στην πλατεία Κάρλο Αλμπέρτο του Τορίνο. Αν και τα γεγονότα εκείνης της ημέρας δεν είναι απόλυτα εξακριβωμένα, σύμφωνα με μία διαδεδομένη εκδοχή, ο Νίτσε είδε έναν αμαξά να μαστιγώνει το άλογό του και τότε με δάκρυα στα μάτια τύλιξε τα χέρια του γύρω από το λαιμό του αλόγου για να καταρρεύσει αμέσως μετά. Τις επόμενες ημέρες απέστειλε πολυάριθμες επιστολές σε οικεία πρόσωπα, που φανέρωναν την ψυχική διαταραχή του, υπογράφοντας άλλοτε ως «ο Εσταυρωμένος» και άλλοτε ως «Διόνυσος». Στις 10 Ιανουαρίου μεταφέρθηκε σε ψυχιατρική κλινική της Βασιλείας και λίγες ημέρες αργότερα, κατόπιν επιθυμίας της μητέρας του, σε κλινική της Ιένας, όπου οι γιατροί διέγνωσαν «παραλυτική ψυχική διαταραχή». Ο λόγος του ήταν παραληρηματικός και τον διακατείχαν παραισθήσεις μεγαλείου, κατά τις οποίες αυτοαποκαλείτο δούκας του Κάμπερλαντ, Κάιζερ ή Φρειδερίκος Γουλιέλμος Δ΄, συνοδευόμενες συχνά από περιστατικά βίαιης συμπεριφοράς. 

    4. Η αδελφή του και τα χειρόγραφα

    Μετά τον θάνατο της μητέρας του το 1897, ο Νίτσε έζησε στη Βαϊμάρη μαζί με την αδελφή του. Εκτός από τη φροντίδα του, η Ελίζαμπεθ Φούρστερ-Νίτσε ανέλαβε χρέη εκδότριας και επιμελήτριας των χειρογράφων του, ενώ προηγουμένως εξασφάλισε επίσης όλα τα δικαιώματα των έργων του Νίτσε, που μέχρι πρότινος κατείχε η μητέρα του. Ήταν παντρεμένη με τον Μπέρναρντ Φούρστερ, ηγετική μορφή του αντισημιτικού μετώπου της γερμανικής ακροδεξιάς, και ξαναδούλεψε αρκετά από τα ανέκδοτα χειρόγραφα του Νίτσε υπό το φως των ιδεών του Φούρστερ, ριζικά αντίθετων από τις απόψεις του φιλόσοφου, οι οποίες ήταν ξεκάθαρα εναντίον του αντισημιτισμού και του εθνικισμού .

    5. Ο θάνατός του

    Το καλοκαίρι του 1898 υπέστη ελαφρύ εγκεφαλικό που οδήγησε στην επιδείνωση της κατάστασής του. Τον επόμενο χρόνο ακολούθησε ένα ακόμα σοβαρότερο εγκεφαλικό επεισόδιο και στις 25 Αυγούστου 1900 πέθανε από πνευμονία σε ηλικία 55 ετών. Τα συμπτώματά του οδήγησαν στο συμπέρασμα πως η ασθένειά του ήταν συφιλιδική (αυτή ήταν η αρχική διάγνωση στις κλινικές της Βασιλείας και της Ιένας), ωστόσο παραμένουν αδιευκρίνιστα τα ακριβή αίτια της διαταραχής του. Η ταφή του έγινε στο κοιμητήριο του Ραίκεν και ακολουθήθηκε η παραδοσιακή λουθηρανική τελετουργία, σύμφωνα με επιθυμία της αδελφής του.

    «Αν κάποιος δεν είχε έναν καλό πατέρα, τότε πρέπει να δημιουργήσει έναν».Τι εννοεί ο Νίτσε με αυτό;

    Με την πρώτη ματιά, το απόσπασμα του Νίτσε φαίνεται παράξενο. Πώς μπορεί κανείς να «δημιουργήσει» έναν πατέρα; Ο φιλόσοφος δε μιλούσε για κάποιο φουτουριστικό πείραμα κλωνοποίησης αντίθετα, άγγιζε μια ισχυρή ιδέα για την αυτοδυναμία και την προσωπική ανάπτυξη.

    Αν ο βιολογικός σας πατέρας ήταν απών, αμελής ή απλώς δεν ενσάρκωνε τα χαρακτηριστικά που χρειαζόσασταν σ’ ένα πρότυπο, ο Νίτσε προτείνει ότι είναι στο χέρι σας να εφεύρετε αυτή τη φιγούρα. Αλλά πώς ακριβώς «δημιουργεί» κανείς έναν πατέρα;

    Όχι κυριολεκτικά, φυσικά. Η ιδέα του Νίτσε αφορά περισσότερο τη δημιουργία των ιδιοτήτων που θα θέλατε να σας είχε δώσει ένας πατέρας. Σκεφτείτε τις αξίες που θα περιμένατε από έναν καλό πατέρα: δύναμη, σοφία, υπευθυνότητα, ακεραιότητα. Αν δεν έχετε λάβει αυτή την καθοδήγηση, λέει ο Νίτσε, μπορείτε να καλλιεργήσετε αυτά τα χαρακτηριστικά μέσα σας. Είναι σαν να γίνεσαι ο δικός σου μέντορας, διαμορφώνοντας τον εαυτό σου στο πρόσωπο που θα σε βοηθούσε να γίνεις ο ιδανικός σου πατέρας.

    Δεν είναι πιο εύκολο να το λες παρά να το κάνεις;
    Σίγουρα! Δεν είναι τόσο απλό να πεις «Θα γίνω σοφός τώρα». Η σοφία, η δύναμη και το ηθικό σθένος δεν έρχονται από τη μια μέρα στην άλλη και η διαδικασία ανάπτυξής τους μπορεί να είναι άβολη.

    Αλλά σκεφτείτε το έτσι: δεν είναι όλα τα σημαντικά πράγματα δύσκολα; Αν ήσασταν αρκετά τυχεροί ώστε να έχετε έναν σπουδαίο πατέρα, θα πρέπει και πάλι να αγωνιστείτε για να ενστερνιστείτε τις αξίες που προσπάθησε να σας μεταδώσει. Έτσι, κατά μία έννοια, πρόκειται για το ίδιο είδος προσπάθειας απλώς κατευθύνεται από εσάς, όχι από μία εξωτερική φιγούρα. Βέβαια, η βιωματική προσέγγιση είναι πάντα η καλύτερη μέθοδος για να υιοθετηθεί ένας τρόπος ζωής για αυτό και πολλοί εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν πως τα παιδιά δεν ακούν αυτά τα που τους λες αλλά βλέπουν αυτά που πράττεις.

    Αυτό δεν έχει να κάνει με τη μίμηση κάποιου ανέφικτου ιδανικού. Αντίθετα, πρόκειται για το να αναλογιστείτε ποιες ιδιότητες θαυμάζετε και να οικοδομήσετε μια ισχυρότερη εκδοχή του εαυτού σας γύρω από αυτές. Είναι μια αυστηρά προσωπική διαδικασία.

    Δεν είναι άδικο να ζητάς από κάποιον να το κάνει αυτό;
    Η ζωή, σύμφωνα με τον Νίτσε, είναι συχνά άδικη. Αλλά ο φιλόσοφος δεν ενδιαφερόταν για τη δικαιοσύνη ενδιαφερόταν για τη δύναμη. Ολόκληρη η φιλοσοφία του επικεντρώνεται στο να γινόμαστε πιο δυνατοί και πιο ανθεκτικοί μέσα από τις δυσκολίες. Αν σας έχουν μοιράσει άσχημα χαρτιά μ’ έναν απόντα ή ανεπαρκή πατέρα, ο Νίτσε δε θα έλεγε ότι έχετε αδικηθεί θα έλεγε ότι σας δόθηκε μια ευκαιρία. Αυτή είναι η ευκαιρία σου να χτίσεις τον εαυτό σου, να γίνεις ο άνθρωπος που χρειαζόσουν.

    Τι μας διδάσκει αυτό το απόφθεγμα λοιπόν για την ανάπτυξη;

    Η ουσία αυτού του αποσπάσματος αφορά την αυτοδημιουργία. Η ιδέα του Νίτσε δεν περιορίζεται στους πατέρες μιλάει για οποιοδήποτε κενό μπορεί να βιώνουμε στην ανατροφή μας. Ίσως σας έλειπε η αγάπη, η σταθερότητα ή η υποστήριξη. Ο Νίτσε υποστηρίζει ότι αυτά τα κενά στη ζωή μας δε χρειάζεται να μας καθορίζουν αρνητικά. Στην πραγματικότητα, παρέχουν ένα θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορούμε να χτίσουμε. Αντί να βλέπετε τη ζωή σας με βάση αυτά που δεν πήρατε, προτείνει να ρωτάτε: Τι μπορώ να δημιουργήσω;

    Και πάμε στην κορφή του παγόβουνου. Χρειάζεστε πραγματικά έναν πατέρα για να αναπτυχθείτε;

    Το απόσπασμα του Νίτσε μας υπενθυμίζει ότι, αν και το να έχεις έναν καλό πατέρα μπορεί να είναι ευεργετικό, δεν αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη. Η ζωή μπορεί να μη σας δώσει την ιδανική γονική φιγούρα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είστε καταδικασμένοι να είστε ατελείς. Αντίθετα, η απουσία ενός καλού πατέρα μπορεί να γίνει ένα ισχυρό κίνητρο, ωθώντας σας να γίνετε η δική σας πηγή καθοδήγησης, σοφίας και δύναμης.

    Τελικά, αυτό είναι ένα κάλεσμα να αναλάβετε τον έλεγχο της ζωής σας. Ο Νίτσε μας ενθαρρύνει να σταματήσουμε να περιμένουμε κάποιον άλλο να καλύψει τα κενά και μα γίνουμε οι δημιουργοί σαν άλλοι «θεοί» της δικής μας πραγματικότητας.

    Πηγή: lavart.gr