Αγροτικό μνημείο στο Μόδι

Του Παναγιώτη Δημάκη, υπεύθυνου του Ιστορικού

Αρχείου Δήμου Αμφικλείας – Ελατείας

Το Μόδι, είναι ένα από τα χωριά, στις παρειές τού Καλλιδρόμου Όρους, από τα αρχαιότερα τής κοιλάδας τού Κηφισού, πού διατηρεί και προβάλλει και εμπράκτως, τήν αγροτική του παράδοση, πού διέσωσε, όπως και το ελληνικό του όνομα, χάρη στήν αφοσίωση και προσήλωση τών κατοίκων του, στήν παραγωγή εξαιρετικών προϊόντων, οσπρίων και δημητριακών, τής ευλογημένης και ποτισμένης με ιδρώτα και μόχθο, πατρικοδοσμένης γής.

Εξ ιδίων, οι φιλοπρόοδοι κάτοικοι, με εμπνευστή και οδηγό τον κ. Ι Σακελλαρίου, ίδρυσαν αυτό, το μικρό μνημείο τής Αγροτιάς, στήν μικρή νοικοκυρεμένη Πλατεία, τιμώντας τήν μακρά σειρά τών κεκοιμημένων προγόνων, πού αναλώθηκαν στήν πραγματική, αγροτική πρωτογενή παραγωγή.

Η ευρηματική σύνθεση, από το αλάθητο λαϊκό επιλεκτικό κριτήριο, τού αρότρου, σφηνωμένου σε αρμοσμένους λίθους, αιχμαλωτίζει αμέσως τον θεατή.

Εύγε στο Μόδι, πού παρά τα σημερινά ισχνά πολιτιστικά δεδομένα, διατηρεί ζώντα τα πατρικά του κληροδοτήματα.

Τα αγροτικά μνημεία, είναι εξαιρετικά σπάνια και πρέπει, να τούς αποδίδεται διαρκώς τιμή, αφού αφορούν σκληρούς αγώνες και μάχες, σε ειρηνικά όμως πεδία. Σπανιότατα μάλιστα, οι αγροτικοί πληθυσμοί, σε μία συγκυρία ή ευτυχή στιγμή, υπερβαίνουν, όπως εδώ, τήν τρέχουσα σκληρή καθημερινότητα, δημιουργώντας ένα, συλλογικό μνημείο, πού χαρακτηρίζει τον τόπο και τόν χώρο, μίας Μικροκοινωνίας, με δομές ιστό και δημιουργικό πυρήνα. Η επιτυχής επιλογή, ώς προτύπου μάλιστα, τού αρότρου, βασικού εργαλείου, από τα χρόνια τού Ησιόδου, ώς προγονική ενθύμηση είναι ευρηματική, όπως ευρηματική είναι και η σύνδεση, με τήν συμπίεση και αναδίπλωση, τού φτερωτού, μέσα σε λίθινα όρια, αρότρου, πού υπαινίσσεται, τον κάματο και τή βάσανο τών αγροτών, αλλά και τήν αρχαία παράδοση, καταστροφής σε ταφικά μνημεία. ειδών καθημερινής ανάγκης.

Πηγή: tymfristos.blogspot.com

Επιμέλεια-Ανάρτηση: Τάκης Ευθυμίου

Συναίσθηση

Η σπουδαίοτητα της συναίσθησης στην ανθρωπινη κοινωνία είναι προφανής και βασικά η συναίσθηση είναι προϊόν του υποσυνείδητου και σε αυτό το σημείο ο άνθρωπος μοιάζει με τα ζώα που και αυτά έχουν συναίσθηση ,τελευταίες έρευνες δείχνουν πως και ο φυτικός κόσμος έχει μια μορφή συναίσθησης .

Η ενσυναίσθηση (empathy) νομίζω ότι είναι η πιο παρεξηγημένη λέξη στην ψυχιατρική και στις νευροεπιστήμες γενικότερα. Παρότι μερικές φορές η λέξη μεταφράζεται λανθασμένα ως συναίσθηση, ουσιαστικά στα ελληνικά σημαίνει να μπαίνουμε στη θέση του άλλου και να βλέπουμε τον κόσμο με τα δικά του μάτια.

Ο Αγγλοσαξονικός όρος empathy προέρχεται όντως από την αρχαιοελληνική γραμματεία, χωρίς με κανέναν τρόπο να σημαίνει εμπάθεια. Η λέξη εμπάθεια στα ελληνικά σημαίνει το μίσος για τον άλλον, ενώ για τους Αγγλοσάξονες σημαίνει την συναίσθηση του άλλου. Με λίγα λόγια πρέπει να βλέπουμε με τα μάτια του άλλου και να ακούμε με τα αυτιά του. Όταν κάποιος κλαίει ή σφαδάζει από τον πόνο, εύκολα κανείς μπορεί να καταλάβει τα συναισθήματά του. Τι γίνεται όμως όταν παρατηρείς ένα ανέκφραστο πρόσωπο σε σημείο που να μην ξέρεις εάν αυτός χαίρεται ή λυπάται;Πρέπει να εκπαιδευτούμε στην ενσυναίσθηση ώστε να μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική η επικοινωνία μας.

Παρνηθέας Αλλοτινός

Άντε χάσου νεοφιλελεύθερε!!

Το έναυσμα για το γράψιμο αυτό του μικρού κειμένου μου το εδοσε πριν μερικές μέρες μια παλιά μου φίλη , που στο άκουσμα της λεξης νεοφιλελεύθερος ‘’στραβομουτσούνιασε ‘’ λες και άκουσε κάτι αισχρό !

Η αλήθεια είναι ότι στην επικοινωνία μας δίνουμε μεγάλη σημασία σε ετικέτες και σε λέξεις για τις οποίες δεν έχουμε προσυμφωνήσει το ακριβές περιεχόμενο τους . Επιχειρηματολογούμε , διαφωνούμε , συμφωνούμε , ενώ ο καθένας έχει μια δίκη του ερμηνεία το τι είναι δεξιός, αριστερός,φιλελεύθερος, νεοφιλελεύθερος ,σοσιαλιστής , φασίστας, κομμουνιστής , συντηρητικός, προοδευτικός, κτλ.

Βασικό λοιπόν είναι να συμφωνήσουμε στην ορολογία που θα πρέπει να εκφράζει μια πραγματικότητα που να την αντιλαμβανόμαστε όλοι το ίδιο , διαφορειτα χανόμαστε στην μετάφραση ….

Κάποτε και σε αυτό τον τόπο , το απλό , το σαφές, και το σύντομο ήταν ταυτόσημο με την σοφία.

Παρνηθέας Αλλοτινός

Όσοι είναι άνω των 40 θα πρέπει να εργάζονται 3 ημέρες την εβδομάδα ή λιγότερο

Ας είμαστε ειλικρινείς: σε κανέναν δεν αρέσει να δουλεύει 5 μέρες την εβδομάδα. Ωστόσο, αν ψάχνατε για έναν πιο ισχυρό λόγο ούτως ώστε να δουλεύετε λιγότερο, μην ανησυχείτε: η επιστήμη είναι εδώ και σας στηρίζει! Τουλάχιστον εάν είστε άνω των 40 ετών…

Με βάση μια νέα έρευνα η οποία δημοσιεύθηκε στο Melbourne Institute Worker Paper, όσοι είναι άνω των 40 ετών είναι πιο παραγωγικοί όταν εργάζονται τρεις ημέρες την εβδομάδα ή λιγότερο.

Οι επιστήμονες κατέληξαν στο εν λόγω συμπέρασμα έπειτα από παρακολούθηση και αξιολόγηση 3.000 αντρών και 3.500 γυναικών που συμμετείχαν εθελοντικά στην έρευνα. Κατά τη διάρκεια της μελέτης, οι ερευνητές ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να ολοκληρώσουν ορισμένες γνωστικές εξετάσεις και εν συνεχεία ανέλυσαν τις συνθήκες εργασίας για τον καθένα, καθώς και το επίπεδο/ικανότητα μνήμης, εξαγωγής λογικών συμπερασμάτων και δράσεων και αφηρημένης συλλογιστικής. Τα τεστ γνωστικής ικανότητας περιελάμβαναν την ανάγνωση ενός κειμένου από το τέλος προς την αρχή, την ανάγνωση λέξεων με δυνατή φωνή και το ταίριασμα αριθμών με γράμματα υπό την πίεση του χρόνου.

Διαπιστώθηκε πως οι επιδόσεις των συμμετεχόντων βελτιώνονταν όσο οι ερευνητές ανέβαζαν σταδιακά τις ώρες εργασίας τους έως και τις 25 ώρες εργασίας την εβδομάδα. Ωστόσο, μετά από τις 25 ώρες εργασίας την εβδομάδα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι επιδόσεις των συμμετεχόντων άρχισαν να μειώνονται τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες.

Μάλιστα, διαπιστώθηκε πως όσοι εργάζονταν 55 ώρες την εβδομάδα επέδειξαν χειρότερα αποτελέσματα στα γνωστικά τεστ συγκριτικά με εκείνους που ήταν συνταξιούχοι ή άνεργοι!

«Πολλές χώρες πρόκειται να αυξήσουν την ηλικία συνταξιοδότησης, για λόγους οικονομίας. Αυτό σημαίνει πως ολοένα και πιο πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να δουλεύουν στα μεταγενέστερα στάδια της ζωής τους», δήλωσε ο συν-συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής στο πανεπιστήμιο Keio, Colin McKenzie.

Και συμπλήρωσε: «Ο βαθμός πνευματικής διέγερσης ενός ατόμου εξαρτάται από τις ώρες εργασίας. Η εργασία μπορεί να είναι ένα δίκοπο μαχαίρι, καθώς μπορεί να διεγείρει τη δραστηριότητα του εγκεφάλου, αλλά ταυτόχρονα οι πολλές ώρες εργασίας προκαλούν κόπωση και άγχος, τα οποία μειώνουν τις γνωστικές λειτουργίες του ατόμου».

Ο καθηγητής McKenzie τόνισε πως η έρευνα αυτή δείχνει ότι “οι διαφορές στο ωράριο εργασίας είναι σημαντικές για τη διατήρηση της γνωστικής λειτουργίας σε ενήλικες μέσης ηλικίας και σε ηλικιωμένους” και πως “η εργασία με μερική απασχόληση μπορεί να είναι αποτελεσματική στη διατήρηση της γνωστικής ικανότητας”.