Οι ομηρικοί χιονοπόλεμοι στο κέντρο των Αθηνών

Οι αξιοσημείωτες χιονοπτώσεις και η υποδοχή τους τον 20ό αιώνα

15/02/2021

Γράφει ο Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς/ τα αθηναϊκά

Αθήνα (1963)

Πολλοί πιστεύουν πως η Αττική και η Αθήνα πλήττεται ή επλήγη από μεγάλο χιονιά. Δεν λαμβάνουν υπόψη τους όμως άλλες περιοχές της χώρας γνωρίζουν πολικές θερμοκρασίες. Ακόμη περισσότερο θα εντυπωσιασθούν όσοι πληροφορηθούν ότι τον Μάρτιο 1880 σημειώθηκαν στην Αθήνα επτά βαθμοί υπό το μηδέν!

Τον Ιανουάριο 1850 το έδαφος των Αθηνών διατηρήθηκε χιονοσκεπές επί πολλές ημέρες και τον Ιανουάριο 1864 η Αθήνα παρέμεινε λευκή επί δεκατέσσερις ημέρες. Γενικότερα ωστόσο το φαινόμενο πολλών χιονοβόλων ημερών στην Αθήνα είναι σπάνιο. Όταν η θερμοκρασία κατέβηκε στους τρεις βαθμούς υπό το μηδέν το 1911 οι εφημερίδες έκαναν λόγο για στέπες της Αττικής Σιβηρίας!

Αθήνα (1963).

Αλλά εξίσου ενδιαφέρων είναι ο τρόπος που υποδέχονταν το χιόνι οι κάτοικοι των Αθηνών στις αρχές του περασμένου αιώνα. Ήταν τόσο σπάνιο το φαινόμενο του χιονιού ώστε δικαιολογούσε τις… πολεμοχαρείς διαθέσεις της νεολαίας και την «μανίαν των δουλικών να εκσφενδονίζουν χιονοσφαίρας από μπαλκονίων, παραθύρων, ταράτσας και προαυλίου κατά των ατυχών διαβατών», όπως έγραφαν οι εφημερίδες. Οι γραφικές σκηνές διαδέχονταν η μία την άλλη.

Τα μοδιστράκια που πήγαιναν πρωί – πρωί στην εργασία τους ήταν τα πρώτα θύματα του χιονοπόλεμου. Δεν αντέτασσαν καμία άμυνα. Απλά γελούσαν, ενώ οι μικροί γαβριάδες επιδίδονταν σε σφοδρό αγώνα, με χιόνι, λάσπη ακόμη και πετρούλες να εκσφενδονίζονται αγρίως.

Στις εισόδους των στρατώνων, κυρίως της οδού Κηφισσίας, αρειμάνιες χείρες δεκανέων και λοχιών εκσφενδόνιζαν χιονόμπαλες στους περαστικούς.

Αλλά οι σημαντικότερες… μάχες ξεδιπλώνονταν με όλη την επιβλητικότητα των ομοβροντιών στα προπύλαια του Πανεπιστημίου. Εκεί «πάνοπλοι» φοιτητές εκσφενδόνιζαν χιονόμπαλες στους διαβάτες. Τον ρόλο ασπίδων διαδραμάτιζαν οι ομπρέλες, ως κράνη χρησιμοποιούντο τα σκληρά καπέλα και ως λόγχες τα μπαστούνια.

Οι μάχες που στήνονταν, ιδιαίτερα στην περιοχή του Ζαππείου ήταν ομηρικές. Τα σχολεία δεν λειτουργούσαν οπότε η ευρύτερη περιοχή πλημμύριζε από μαθητές.

Αθήνα (1963).

Εκ του προχείρου σύστηναν μεραρχίες… χιονομάχων και το πεδίο της δράσης τους ήταν από το Ζάππειο μέχρι το Σύνταγμα και το Πανεπιστήμιο. Το κύριο όπλο ήταν βεβαίως το χιόνι αλλά δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που εμφανίζονταν τύποι κρατώντας σκούπες ή φτυάρια. Μ’ αυτά φρόντιζαν να εφοδιάζουν το οπλοστάσιό τους. Δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που αντίπαλοι ήταν οι φοιτητές με τους μαθητές. Συμμαχούσαν προχείρως όταν εμφανίζονταν διαβάτες, οι οποίοι αποτελούσαν τον κοινό εχθρό για να συνεχίσουν αργότερα με μεγαλύτερη σφοδρότητα.

Ως «φρούριο» όμως λειτουργούσε το Αρσάκειο στην οδό Πανεπιστημίου. Ήταν λογικό αφού εκεί υπήρχαν οι τρυφερές υπάρξεις οι οποίες πολιορκούνταν με φανατισμό από τη νεολαία της εποχής. Ορισμένες εξ αυτών αποφάσιζαν ηρωική έξοδο αλλά η ομοβροντία από χιονόμπαλες τις υποχρέωνε να επιστρέψουν στο οικοδόμημα. Υπήρξε χρονιά, το 1911, που υποχρεώθηκε ισχυρή αστυνομική δύναμη να επιστρατευτεί για να τις απεγκλωβίσει. Υποχρεώθηκαν να θέσουν υπό την προστασία τους τα κοράσια και να τα οδηγήσουν μακριά για να πάνε στα σπίτια τους.

Αθήνα (1963).

Εφόσον διεξάγονταν τέτοιες.. μάχες, υπήρχαν φυσικά και θύματα. Οι αμαξάδες ήταν εκείνοι που την πλήρωναν και ακόμη τυχόν μόνιππα που τολμούσαν να περάσουν από τα κεντρικά σημεία της πόλης.

Δεν ήταν λίγες οι φορές που φοιτητές και μαθητές κατέληγαν στο Δημοτικό Νοσοκομείο.  Το χιόνι τις απογευματινές ώρες σκλήραινε και όταν συμπιεζόταν αποκτούσε την σκληρότητα πέτρας. Σε άλλες περιπτώσεις οι χωροφύλακες αναγκάζονταν να προβούν σε συλλήψεις για αποκατασταθούν τα πράγματα στο κέντρο της πόλης.

Οι περιγραφές που διαθέτουμε, τα άφθονα χρονογραφήματα από τις καλύτερες πένες, τα ποιήματα και τα διηγήματα άνετα μπορούν να αποτελέσουν μία συλλογή για το «λευκόν θέαμα», όπως το αποκαλούσε ο Ιωάννης Κονδυλάκης. Σε μια εποχή που οι άνθρωποι δεν είχαν τις ανέσεις που διαθέτουμε στις ημέρες μας, αλλά απολάμβαναν και καλοδέχονταν τα φυσικά φαινόμενα.

Ένα δικό Σου Δωμάτιο”, Βιρτζίνια Γουλφ

“Όλους αυτούς τους αιώνες, οι γυναίκες χρησίμευαν σαν καθρέφτες που είχαν τη μαγική και υπέροχη δύναμη να αντανακλούν τη μορφή ενός άνδρα μεγαλύτερη από το φυσικό της μέγεθος.”

Για να μπορέσει μια γυναίκα να γράψει λογοτεχνία το 18ο αιώνα, δυο βασικές συνθήκες έπρεπε να συντρέχουν, σύμφωνα με τη Βιρτζίνια Γουλφ: Να έχει ένα δικό της δωμάτιο και δικά της χρήματα που θα τα διαχειρίζεται η ίδια όπως νομίζει. («Μια γυναίκα πρέπει να έχει τα χρήματα και ένα δωμάτιο κατάδικό της, εάν πρόκειται να γράψει μυθιστοριογραφία»)

Το “Ένα δικό σου δωμάτιο” αποτελεί, χωρίς αμφιβολία, τον ουσιαστικότερο “ύμνο” στη γυναικεία χειραφέτηση και βασίστηκε σε δυο κείμενα που διαβάστηκαν στον Σύλλογο Τεχνών στο Νιούνχαμα και την Οντάα του Γκίρτον τον Οκτώβριο του 1928. Η ίδια τροποποίησε και εμπλούτισε αργότερα αυτά τα επαναστατικά, για την εποχή τους, κείμενα, μετατρέποντάς τα σε βιβλίο- ορόσημο της γυναικείας απελευθέρωσης.

Η Αγγλίδας μυθιστοριογράφος πραγματεύεται τη σχέση γυναικών και πεζογραφίας, με εντυπωσιακά εκφραστικό ύφος, επιχειρώντας παράλληλα μια “τολμηρή” εικασία: Κι αν ο Σαίξπηρ είχε μια μικρότερη αδερφή, αντάξιά του σε ευφυΐα και ταλέντο, που όμως η μοίρα της διέφερε ριζικά από τη δική του;

Τι θα είχε συμβεί διερωτάται η Γουλφ, “αν ο Σαίξπηρ είχε μιαν αδελφή προικισμένη με θαυμαστά χαρίσματα, που την έλεγαν ας πούμε Τζούντιθ;”

Και, μήπως αυτή, παγιδευμένη στο φύλο της, δεν κατάφερε ποτέ να εκφράσει το ταλέντο της, αλλά ούτε και να αναγνωριστεί, έστω, η ύπαρξή της, δεδομένου ότι καμία γυναίκα τότε δεν μπορούσε να διδαχτεί και να εξελίξει την τέχνη της;

Η Γουλφ ήταν μια καταπληκτική γυναίκα που κατάφερε να γράψει όσα έγραψε σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον και το εν λόγω κλασικό της δοκίμιο, ήταν αποτέλεσμα της προσπάθειάς της να ταρακουνήσει τα νερά του περίγυρού της, δίνοντας φωνή σε όσες γυναίκες είχαν και έχουν την ίδια μεταχείριση με αυτή της ηρωίδας της.

Το 1941, η Βιρτζίνια Γουλφ έβαλε τέλος στη ζωή της, πέφτοντας σε ένα ποτάμι με πέτρες στις τσέπες της, ενώ πριν το κάνει, άφησε δυο σημειώματα, ένα στο σύζυγό της και ένα στην αδερφή της.

Το μήνυμά της, ωστόσο, ήταν ξεκάθαρο και απευθύνεται προς όλες: Οι γυναίκες πρέπει να έχουν ένα σταθερό εισόδημα και ένα δικό τους δωμάτιο, προκειμένου να μπορούν να δημιουργήσουν ελεύθερες.

Αν θέλεις να διαβάσεις αυτό το δοκίμιο, μακάρι να το βρεις σεκάποιο βιβλιοπωλείο, γιατί ενδεχομένως έχει σταματήσει να εκδίδεται. Θα το βρεις είτε σε μορφή pdf είτε σε ξενόγλωσση έκδοση.

“Χωρίς αμφιβολία πολλοί και θα με πούνε ανικανοποίητη. Δεν μπορούσα όμως να κάνω αλλιώς. Η ανησυχία ήταν στη φύση μου. Καμιά φορά με αναστάτωνε τόσο που υπέφερα… Είναι μάταιο να λέμε πως τα ανθρώπινα πλάσματα οφείλουν να ικανοποιούνται με τη γαλήνη. Οι άνθρωποι πρέπει να έχουν δράση κι αν δεν μπορούν να τη βρουν, τότε θα την προκαλέσουν. Εκατομμύρια άνθρωποι είναι καταδικασμένοι σε μια μοίρα ακόμη πιο στάσιμη από τη δική μου, κι εκατομμύρια είναι εκείνοι που επαναστατούν σιωπηλά ενάντια στη μοίρα τους. Κανείς δεν ξέρει πόσες ανταρσίες σιγοβράζουν μέσα στα πλήθη της ζωής που κατοικούν στη γη.”