Θαμμένα αγροτόσπιτα στην λίμνη του Μόρνου
Στην εποχή της ποτοαπαγόρευσης
Στο κάστρο της Πάτρας
«Αν κάποιος δεν είχε έναν καλό πατέρα, τότε πρέπει να δημιουργήσει έναν».Τι εννοεί ο Νίτσε με αυτό;
Με την πρώτη ματιά, το απόσπασμα του Νίτσε φαίνεται παράξενο. Πώς μπορεί κανείς να «δημιουργήσει» έναν πατέρα; Ο φιλόσοφος δε μιλούσε για κάποιο φουτουριστικό πείραμα κλωνοποίησης αντίθετα, άγγιζε μια ισχυρή ιδέα για την αυτοδυναμία και την προσωπική ανάπτυξη.
Αν ο βιολογικός σας πατέρας ήταν απών, αμελής ή απλώς δεν ενσάρκωνε τα χαρακτηριστικά που χρειαζόσασταν σ’ ένα πρότυπο, ο Νίτσε προτείνει ότι είναι στο χέρι σας να εφεύρετε αυτή τη φιγούρα. Αλλά πώς ακριβώς «δημιουργεί» κανείς έναν πατέρα;
Όχι κυριολεκτικά, φυσικά. Η ιδέα του Νίτσε αφορά περισσότερο τη δημιουργία των ιδιοτήτων που θα θέλατε να σας είχε δώσει ένας πατέρας. Σκεφτείτε τις αξίες που θα περιμένατε από έναν καλό πατέρα: δύναμη, σοφία, υπευθυνότητα, ακεραιότητα. Αν δεν έχετε λάβει αυτή την καθοδήγηση, λέει ο Νίτσε, μπορείτε να καλλιεργήσετε αυτά τα χαρακτηριστικά μέσα σας. Είναι σαν να γίνεσαι ο δικός σου μέντορας, διαμορφώνοντας τον εαυτό σου στο πρόσωπο που θα σε βοηθούσε να γίνεις ο ιδανικός σου πατέρας.
Δεν είναι πιο εύκολο να το λες παρά να το κάνεις;
Σίγουρα! Δεν είναι τόσο απλό να πεις «Θα γίνω σοφός τώρα». Η σοφία, η δύναμη και το ηθικό σθένος δεν έρχονται από τη μια μέρα στην άλλη και η διαδικασία ανάπτυξής τους μπορεί να είναι άβολη.
Αλλά σκεφτείτε το έτσι: δεν είναι όλα τα σημαντικά πράγματα δύσκολα; Αν ήσασταν αρκετά τυχεροί ώστε να έχετε έναν σπουδαίο πατέρα, θα πρέπει και πάλι να αγωνιστείτε για να ενστερνιστείτε τις αξίες που προσπάθησε να σας μεταδώσει. Έτσι, κατά μία έννοια, πρόκειται για το ίδιο είδος προσπάθειας απλώς κατευθύνεται από εσάς, όχι από μία εξωτερική φιγούρα. Βέβαια, η βιωματική προσέγγιση είναι πάντα η καλύτερη μέθοδος για να υιοθετηθεί ένας τρόπος ζωής για αυτό και πολλοί εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν πως τα παιδιά δεν ακούν αυτά τα που τους λες αλλά βλέπουν αυτά που πράττεις.
Αυτό δεν έχει να κάνει με τη μίμηση κάποιου ανέφικτου ιδανικού. Αντίθετα, πρόκειται για το να αναλογιστείτε ποιες ιδιότητες θαυμάζετε και να οικοδομήσετε μια ισχυρότερη εκδοχή του εαυτού σας γύρω από αυτές. Είναι μια αυστηρά προσωπική διαδικασία.
Δεν είναι άδικο να ζητάς από κάποιον να το κάνει αυτό;
Η ζωή, σύμφωνα με τον Νίτσε, είναι συχνά άδικη. Αλλά ο φιλόσοφος δεν ενδιαφερόταν για τη δικαιοσύνη ενδιαφερόταν για τη δύναμη. Ολόκληρη η φιλοσοφία του επικεντρώνεται στο να γινόμαστε πιο δυνατοί και πιο ανθεκτικοί μέσα από τις δυσκολίες. Αν σας έχουν μοιράσει άσχημα χαρτιά μ’ έναν απόντα ή ανεπαρκή πατέρα, ο Νίτσε δε θα έλεγε ότι έχετε αδικηθεί θα έλεγε ότι σας δόθηκε μια ευκαιρία. Αυτή είναι η ευκαιρία σου να χτίσεις τον εαυτό σου, να γίνεις ο άνθρωπος που χρειαζόσουν.
Τι μας διδάσκει αυτό το απόφθεγμα λοιπόν για την ανάπτυξη;
Η ουσία αυτού του αποσπάσματος αφορά την αυτοδημιουργία. Η ιδέα του Νίτσε δεν περιορίζεται στους πατέρες μιλάει για οποιοδήποτε κενό μπορεί να βιώνουμε στην ανατροφή μας. Ίσως σας έλειπε η αγάπη, η σταθερότητα ή η υποστήριξη. Ο Νίτσε υποστηρίζει ότι αυτά τα κενά στη ζωή μας δε χρειάζεται να μας καθορίζουν αρνητικά. Στην πραγματικότητα, παρέχουν ένα θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορούμε να χτίσουμε. Αντί να βλέπετε τη ζωή σας με βάση αυτά που δεν πήρατε, προτείνει να ρωτάτε: Τι μπορώ να δημιουργήσω;
Και πάμε στην κορφή του παγόβουνου. Χρειάζεστε πραγματικά έναν πατέρα για να αναπτυχθείτε;
Το απόσπασμα του Νίτσε μας υπενθυμίζει ότι, αν και το να έχεις έναν καλό πατέρα μπορεί να είναι ευεργετικό, δεν αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη. Η ζωή μπορεί να μη σας δώσει την ιδανική γονική φιγούρα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είστε καταδικασμένοι να είστε ατελείς. Αντίθετα, η απουσία ενός καλού πατέρα μπορεί να γίνει ένα ισχυρό κίνητρο, ωθώντας σας να γίνετε η δική σας πηγή καθοδήγησης, σοφίας και δύναμης.
Τελικά, αυτό είναι ένα κάλεσμα να αναλάβετε τον έλεγχο της ζωής σας. Ο Νίτσε μας ενθαρρύνει να σταματήσουμε να περιμένουμε κάποιον άλλο να καλύψει τα κενά και μα γίνουμε οι δημιουργοί σαν άλλοι «θεοί» της δικής μας πραγματικότητας.
Πηγή: lavart.gr
Γιαγιά σε χωριό της ορεινής Δωρίδας
1985
Ιρλανδία, Μινέττα Ασφαλιστική
Οι τζαμπατζήδες (λαθροθεατές) έχουν την δική τους ιστορία
Γράφει ο Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς
Ήταν τόσοι οι τζαμπατζήδες που είχαν ανέβει στην ταράτσα μιας αποθήκης, τον Ιούλιο 1933, για να παρακολουθήσουν την προβολή του θερινού κινηματογράφου «Παναθήναια» στην οδό Χαρ. Τρικούπη, ώστε η στέγη κατέρρευσε με αποτέλεσμα δεκάδες άνδρες και γυναικόπαιδα να προσγειωθούν… ανώμαλα στο υπόγειο. Το φαινόμενο ήρθε στην επικαιρότητα, δημοσιογράφοι και λογοτέχνες αναγκάστηκαν να ασχοληθούν με την περιγραφή του και οι αρχές με την περιστολή του.
Αλλά όσο άκμαζαν οι θερινοί κινηματογράφοι στις γειτονιές, μέχρι και την δεκαετία του 1970, οι μικροί και μεγάλοι τζαμπατζήδες ήταν αναπόσπαστο μέρος τους. Εξάλλου, με το τζάμπα ή τσάμπα, λέξη που προέρχεται από την τουρκική «caba», έχουν ασχοληθεί οι σημαντικότεροι λογοτέχνες μας από τον 19ο αιώνα ακόμη. Όπως και με τους τζαμπατζήδες ή τις τζαμπατζούδες, δηλαδή εκείνους και εκείνες που συστηματικά επιδιώκουν ή καταφέρνουν να αποκτήσουν ή να απολαύσουν κάτι χωρίς να πληρώσουν. Τι κι αν ο Θεολόγος Βοσταντζόγλου επέμενε στη χρήση της λέξης λαθροθεατής[1]; Τζαμπατζή συνέχισε να τον αποκαλεί ο ελληνικός λαός.
«Απ’ αιγείρου θέα»
Αλλά οι τζαμπατζήδες δεν είναι υπόθεση της Νεώτερης Ιστορίας. Στην αρχαιότητα υπήρχε η παροιμιώδης φράση «αιγείρου θέα» ή «απ’ αιγείρου θέα», η οποία τους αφορούσε. Στην αίγειρο, στην περίφημη αυτή σκούρα λεύκη των Αθηνών, την οποία μνημονεύουν διάφοροι αρχαίοι συγγραφείς (Ησύχιος, Ερατοσθένης κ.ά.) ανέβαιναν αυτοί που ήθελαν να παρακολουθήσουν την παράσταση τζάμπα ή εκείνοι που δεν έβρισκαν θέση στα ξύλινα καθίσματα, αφού ακόμη δεν είχε ανεγερθεί λίθινο θέατρο στην Αθήνα! Έκτοτε η φράση «απ’ αιγείρου θέα» καθιερώθηκε στη φιλολογική παράδοση και χρησιμοποιείτο από Έλληνες και ξένους για τους τζαμπατζήδες.
Όσο για τα νεώτερα χρόνια, πρέπει να αναζητήσουμε την εμφάνιση των τζαμπατζήδων, ιδιαίτερα των πιο δημοφιλών που φρόντιζαν να παρακολουθούν δωρεάν θεάματα, στις αρχές του 20ού αιώνος. Όταν τα υπαίθρια καλοκαιρινά θεατράκια άρχισαν να απλώνονται στις αθηναϊκές γειτονιές. Γύρω τους ξεφύτρωναν καφενεδάκια, οι θαμώνες των οποίων συγκεντρώνονταν για να ακούνε τα τραγούδια. Όταν δε σταματούσε η κίνηση του δρόμου και κόπαζε ο θόρυβος από τα τραμ και τα αμάξια, ακουγόταν καλά και η πρόζα. Οπότε με έναν καφέ ή με ένα λουκούμι οι τζαμπατζήδες απολάμβαναν σχεδόν ολόκληρη παράσταση, αρκούσε να έχουν βρει ένα τραπεζάκι, όπως μας πληροφορεί ο Γρηγόριος Ξενόπουλος[2].
Με το πέρασμα του χρόνου και όσο πυκνοκατοικούνταν οι γειτονιές, δεν ήταν μόνον τα καφενεία που φρόντιζαν να κερδίζουν από τους τζαμπατζήδες. Ήταν και τα γύρω σπίτια, τα οποία εκμεταλλεύονταν την περίσταση για να απολαύσουν δωρεάν τις παραστάσεις οι ίδιοι αλλά και οι φίλοι και γνωστοί τους. Τι κι αν οι θεατρώνηδες προσπαθούσαν να απομονώσουν τα αδιάκριτα βλέμματα με τέντες που άπλωναν εδώ κι εκεί, δεξιά, αριστερά και πάνω από την σκηνή. Οι τζαμπατζήδες ανέβαιναν πιο πάνω, στις ταράτσες, χρησιμοποιούσαν τα παράθυρα, τα μπαλκόνια και όποιο σημείο του σπιτιού τούς επέτρεπε να απολαύσουν το δωρεάν θέαμα. Σε μεγάλη ακτίνα γύρω από τα θεατράκια, στη σιγή της νύχτας, τα σπίτια μετατρέπονταν σε θεωρεία πρώτης τάξεως. Τι κι αν ο κόσμος του θεάτρου, από τους συγγραφείς έως τους κομπάρσους, διαμαρτυρόνταν; Το πρόβλημα ήταν άλυτο. Ο τζαμπατζής θα βρει την καλή παράσταση, όπου και να πάει, έγραφε ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου, ο οποίος με την γλαφυρή του πένα απαθανάτισε το φαινόμενο γράφοντας πως ήταν «ο σκόρος του θεάτρου»[3]. Για να αντιμετωπιστεί το… κακό ο αείμνηστος Δημήτρης Χατζόπουλος, που έγραφε και με το ψευδώνυμο Μποέμ πρότεινε να γίνει ειδική κατηγορία εισιτηρίων, τα «τζαμπατζίδικα» ώστε τουλάχιστον να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα μέσω της «νομιμοποίησής» του[4].
Τα «σπουργίτια»
Με μία ειδική και συμπαθή κατηγορία τζαμπατζήδων ασχολήθηκε ο Μιλτιάδης Γ. Λιδωρίκης. Τα «σπουργίτια των κινηματογράφων», όπως τα αποκαλούσε και ήταν τα μικρά παιδιά, τα τρυφερά ανήλικα[5]. Όταν οι οθόνες των κινηματογράφων απλώνονταν ακόμη στις πλατείες, αναρίθμητα παιδιά έρχονταν πίσω από την οθόνη και σκύβοντας περνούσαν μπροστά και στέκονταν στρυμωγμένα σίρριζα στο πανί. Το ένα κοντά στο άλλο σήκωναν τα μικρά κεφαλάκια τους για να μπορέσουν να διακρίνουν και να εννοήσουν τι παρίστανε ο κινηματογράφος που τον έβλεπαν από θέση μαρτυρική.
Έβλεπαν μόνον μακριές και όρθιες σκιές που έτρεμαν και αποτελούσαν ένα σύνολο το οποίο κούραζε τα μάτια και το λαιμό. Παρά ταύτα, τα.. σπουργιτάκια μαζεύονταν και παρακολουθούσαν με ανοικτό το στόμα σαν τα πουλάκια την ώρα που τους φέρνουν την τροφή τος. Έτσι μας τα παρουσίασε ο Μιλ. Λιδωρίκης εκφράζοντας έναν πόθο και μία ευχή. Ήθελε να είναι πλούσιος και να είχε την δυνατότητα να στήσει έναν κινηματογράφο με θέσεις αναπαυτικές. Και τις θέσεις αυτές να τις διαθέτει στα… σπουργίτια δωρεάν ώστε να μην αντικρίζει το σκληρό θέαμά τους να τρυπώνουν κάτω από το λευκό πανί.
Οι καλοί
Ανάμεσα στ’ άλλα επίσημος τζαμπατζής στα θεάματα γινόταν το κράτος, το οποίο με διάφορους τρόπους εξασφάλιζε στους λειτουργούς του δωρεάν εισιτήρια. Ήδη, στις αρχές της δεκαετίας του 1920, κάθε δημόσια υπηρεσία είχε και από δύο θέσεις στα θέατρα. Το Φρουραρχείο, η Διεύθυνση της Αστυνομίας, το Πρωτοδικείο, η Εισαγγελία, οι ανακριτικές Αρχές, το υπουργείο Εσωτερικών, το αρχηγείο της Χωροφυλακής, το Σώμα Στρατού κ.ο.κ.
Βεβαίως οι τζαμπατζήδες δεν αφορούσαν μόνον στα θεάματα. Επέκτειναν τις δραστηριότητές τους σε σειρά κοινωνικών και άλλων εκδηλώσεων, όπως οι αγώνες στα γήπεδα, η μετακίνηση με τα τραμ κ.ά. Ο δημοσιογράφος Ν. Γιοκαρίνης έσπευσε να μιλήσει για τους καλούς και κακούς τζαμπατζήδες. Στους πρώτους κατέγραφε τον δημοσιογράφο και συγγραφέα Αλέξανδρο Μωραϊτίδη, τον φτωχό αυτάδελφο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, ο οποίος όταν σκοτείνιαζε πήγαινε στο περίπτερο ενός φίλου του στην Ομόνοια για να διαβάσει τις εφημερίδες[6].
Οι κακοί
Στους δεύτερους, στους… κακούς τζαμπατζήδες, περιλάμβανε κυρίες της αποκαλούμενης «καλής κοινωνίας», τις τζαμπατζούδες, οι οποίες παρευρίσκονταν απρόσκλητες σε πολλές κοσμικές συγκεντρώσεις και δεξιώσεις και τιμούσαν με το παραπάνω τους μπουφέδες.
«Φωτογράφισε» μάλιστα κάποια που είχε τέτοιο θράσος, ώστε δεν δίστασε η αφιλότιμη να εισχωρήσει και σε επίσημο ταξίδι της Ολυμπιακής Επιτροπής από την Αθήνα στην Ολυμπία και στο οποίο συμμετείχαν ο διάδοχος και υπουργοί. Όταν δε αποκαλύφθηκε, απλά δήλωσε… θαυμάστρια του Κουμπερτέν[7]!
Ο γλυκύς ουρανός
Όσο για την υπόθεση του 1933, όταν κατέρρευσε στέγη με τζαμπατζήδες ήταν περιστατικό που αποκάλυπτε την… ακμή του φαινομένου. Συνέβη στον υπαίθριο ομιλούντα κινηματογράφο «Παναθήναια» στο τέρμα της οδού Χαριλάου Τρικούπη. Είκοσι γείτονες, άνδρες και γυναικόπαιδα, είχαν ανέβει στην ταράτσα παρακείμενης αποθήκης. Αργότερα προστέθηκαν και άλλοι και υπό το βάρος τόσων θεατών έπεσε η στέγη και βρέθηκαν όλοι μέσα στην αποθήκη. Η συνοικία αναστατώθηκε από τους θρήνους και τις κραυγές των τζαμπατζήδων και τα αστυνομικά όργανα φρόντισαν για την μεταφορά τους στο παρακείμενο Γαλλικό Νοσοκομείο[8].
Ήταν τόσο έντονο το φαινόμενο ώστε το σύνολο των χρονογράφων φρόντισαν τουλάχιστον μία φορά να απασχολήσουν τη στήλη τους με το θέμα. Από τα μέσα της δεκαετίας του 1930 εξάλλου, είχε αρχίσει η… καταδίωξη των τζαμπατζήδων. Αλλά ο γλυκύς ελληνικός ουρανός και η νοοτροπία ενός ολόκληρου λαού συνέτειναν στην διαιώνιση του φαινομένου. Το φαινόμενο δεν εξαφανίστηκε βέβαια, αφού όλοι μας –λίγο πολύ– τουλάχιστον στα παιδικά μας χρόνια βρήκαμε τρόπο να παρακολουθήσουμε κάποιο έργο σε θερινό συνοικιακό σινεμά.
Πρώτη δημοσίευση: Εφημερίδα «Δημοκρατία» 28 Ιουλίου 2013
Πηγή: αθηναϊκά
Ο βιολόγος κακό βοσκός
ΔΕΝ ΙΔΡΩΝΕΙ Τ’ ΑΥΤΙ ΤΟΥ
Την φράση αυτή την χρωστάμε στον πατέρα της Ιατρικής τον Ασκληπιό. Όταν κάποια νεαρή τον ρώτησε, με ποιον τρόπο θα μπορούσε να κάνει τον νεαρό που της άρεσε να την αγαπήσει, αυτός απάντησε : «Να τον κλείσεις σ’ ένα πολύ ζεστό δωμάτιο, την συμβούλευσε, και αν ιδρώσουν τ αφτιά του, θα σ αγαπήσει. Αν δεν ιδρώσουν, μην παιδεύεσαι άδικα». Από την περίεργη αυτή συμβουλή του Ασκληπιού, έμεινε ως τα χρόνια μας η φράση «δεν ιδρώνει τ’ αυτί του», που τη λέμε συνήθως, για τους αναίσθητους και αδιάφορους.
Σε όλη τη διακεκριμένη καριέρα σας, έχετε δείξει ένα αξιοσημείωτο εύρος ενδιαφερόντων, εξερευνώντας διάφορους τομείς και κλάδους. Δεδομένης της σημερινής έμφασης στην εξειδίκευση, πιστεύετε ότι μια διεπιστημονική προσέγγιση μπορεί ακόμα να είναι επιτυχής;
Έχω πολλά ενδιαφέροντα που λατρεύω: τη μουσική, τις γλώσσες, τον Θουκυδίδη, τα πουλιά, το φαγητό, τη γεωγραφία… Ιδιαίτερα στα σχολεία και τα πανεπιστήμια, δίνεται έμφαση στην εξειδίκευση και διατυπώνεται μια προειδοποίηση ενάντια στην υιοθέτηση πολυεπιστημονικών προσεγγίσεων. Απαντώ: Ναι, ειδικευτείτε μέχρι να αποκτήσετε μια καλή και ασφαλή δουλειά. Αλλά μετά κάντε ό,τι θέλετε και αγνοήστε αυτούς τους ανθρώπους που σας λένε να ειδικευτείτε!
απόσπασμα από συνέντευξη του βραβευμένου με Pulitzer συγγραφέα και καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια (UCLA) Jared Diamond, στην Οικονομική Επιθεώρηση