Οι μικρές «μεγάλες» ανατροπές που φέρνουν τα ψιλά γράμματα του Πολυνομοσχεδίου

ι 1.531 σελίδες του πολυνομοσχεδίου που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή εκτός από το μπλόκο στις απεργίες, το ψαλίδι στα επιδόματα για τους τρίτεκνους και πολύτεκνους και τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς περιλαμβάνουν δεκάδες διατάξεις που ανατρέπουν την καθημερινότητα όλων. 

Σύμφωνα με «Τα Νέα», στα 399 άρθρα του πολυνομοσχεδίου – μαμούθ κρύβονται νέες ρυθμίσεις που εκτείνονται σε όλα τα μέτωπα από τους φοροελέγχους, τα πρόστιμα, τους κανονισμούς λειτουργίας των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ, το ωράριο εργασίας στα φαρμακεία και τους εκπαιδευτικούς μέχρι τα προσόντα που πρέπει να διαθέτουν για να αποκτήσουν άδεια μια σειρά από επαγγελματίες.


Πρόκειται για διατάξεις του νομοσχεδίου που περνάνε στα ψιλά λόγω της διαδικασίας του επείγοντος την οποία η κυβέρνηση επέλεξε να ακολουθήσει για την ψήφιση του. Ειδικότερα στα ψιλά γράμματα του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται:

1. Αυξημένα τέλη για κτηματολογικά έγγραφα: Ακριβότερες οι συναλλαγές των πολιτών με τα Κτηματολόγιο. Μεταξύ άλλων, με τέλος 15 ευρώ θα επιβαρύνονται όσοι ζητούν απόσπασμα κτηματολογικού διαγράμματος και με 33 ευρώ για χορήγηση κτηματογραφικού διαγράμματος, ενώ 12 ευρώ θα κοστίζει η εγγραφή στα κτηματολογικά βιβλία οποιασδήποτε πράξης. 


2. Εργαζόμενοι σε ΔΕΚΟ: Ανατροπές για τους 40.000 εργαζόμενους με νέους εσωτερικούς κανονισμούς, μείωση όπου χρειάζεται μισθολογικού κόστους (υπερωρίες, κλπ) και εθελούσιες εξόδους αφού σε πολλές ΔΕΚΟ ο μέσος όρος ηλικίας είναι υψηλός. Επίσης έρχονται αναδιοργάνωση και αλλαγές σε κανονισμούς προσωπικού. Παράλληλα καθιερώνονται δεσμευτικοί στόχοι για κάθε μια από τις 14 ΔΕΚΟ, όπως ακριβώς συμβαίνει στον ιδιωτικό τομέα, που εφόσον δεν τηρούνται θα υπάρχουν ποινές.


3. Εργαζόμενοι με επικίνδυνη και ανθυγιεινή εργασία: Στον προθάλαμο των περικοπών μπαίνουν τα επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας καθώς θα επανακαθοριστεί το καθεστώς χορήγησής τους. 


4. Ατομα με αναπηρία: Από ηλεκτρονική αξιολόγηση θα περάσουν τα άτομα με αναπηρία που λαμβάνουν σήμερα προνοιακές παροχές σε χρήμα. Η διαδικασία ξεκινά πιλοτικά εντός του Φεβρουαρίου και θα ολοκληρωθεί μέχρι τις 30 Ιουνίου 2018.


5. Φαρμακοποιοί: Ελάχιστο ωράριο λειτουργίας 40 ώρες την εβδομάδα, υποχρεωτική συμμετοχή όλων σε διημερεύσεις και εφημερεύσεις. Τα νόμιμα φαρμακεία θα πρέπει υποχρεωτικά να χρησιμοποιούν αποκλειστικά τη λέξη «Φαρμακείο» και τον σταυρό πράσινου χρώματος. 


6. Δάσκαλοι – καθηγητές: Υποχρεωτικά στις 30 ώρες την εβδομάδα το ωράριο εργασίας τους. Παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους πέρα από τις ώρες διδασκαλίας όχι όμως πέρα από τις έξι ώρες την ημέρα. Εξαιρούνται μόνο οι μητέρες παιδιών έως 2 ετών.


7. Σχολές χορού: Νέα διαδικασία για τις άδειες ίδρυσης και λειτουργίας τους.


Καταργούνται:

– η υποχρέωση του ιδρυτή να είναι κάτοχος τίτλου σπουδών που να παρέχει τη δυνατότητα να διδάξει κύριο μάθημα
– οι ποσοτικοί περιορισμοί σχετικά με τη χρήση της επωνυμίας για την ίδρυση Σχολών Ανώτερης Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης. 


8. Κομμωτές – μανικιουρίστες:
 Καθιερώνονται νέα προσόντα (χρόνος προϋπηρεσίας κλπ) και νέα διαδικασία για την άσκηση των συγκεκριμένων επαγγελμάτων.


9. Αρτοποιεία: Αλλάζουν τα κριτήρια αδειοδότησης και ίδρυσης των αρτοποιείων με μείωση των απαιτούμενων τετραγωνικών μέτρων.


10. Δωρεάν σίτιση – διαμονή υπαλλήλων και λειτουργών σε ορεινές και νησιωτικές περιοχές:Εξαιρούνται οι υπάλληλοι ΟΤΑ, ΝΠΔΔ και οι εκπαιδευτικοί.


11. Φορο-ρυθμίσεις: Στενό μαρκάρισμα θα ασκεί η Εφορία στους φορολογούμενους στους οποίους έχει ξεκινήσει η διαδικασία ελέγχου. Για να μειωθούν οι πρόσθετοι φόροι και τα πρόστιμα κατά 40% θα πρέπει να υποβάλουν εκπρόθεσμες αρχικές ή τροποποιητικές φορολογικές δηλώσεις ακόμη και μετά την έναρξη του φορολογικού ελέγχου και να πληρώσουν το ποσό εντός 30 ημερών.


12. Επανενεργοποίηση ΑΦΜ: Θα απαιτείται πληρωμή εγγύησης τουλάχιστον 15.000 ευρώ για να πάρουν πίσω τον ΑΦΜ τους όσοι θέλουν να κάνουν επανέναρξη εργασιών, υπόκεινται σε ΦΠΑ αλλά η Εφορία τον έσβησε για παραβάσεις. 


13. Φορο-έλεγχοι: Κλήση από τον οικονομικό εισαγγελέα αναμένεται να λάβουν τους επόμενους μήνες φορολογούμενοι με ανοικτές υποθέσεις υψηλού φορολογικού ενδιαφέροντος. Χιλιάδες φάκελοι θα ανοίξουν από την 1η Μαρτίου οι 135 ειδικοί ελεγκτές του νέου ΣΔΟΕ. Η νέα υπηρεσία θα λειτουργεί υπό τις εντολές του οικονομικού εισαγγελέα, με τους ελεγκτές να έχουν ανακριτικές αρμοδιότητες.


14. Διπλώματα οδήγησης:
 Σχεδιάζονται αλλαγές στον τρόπο έκδοσης των διπλωμάτων οδήγησης. Θα δημιουργηθεί ένα control system για τον έλεγχο της όλης διαδικασίας των εξετάσεων. Από την Πρωτομαγιά και μετά κόβεται το επίδομα των 240 ευρώ στους εξεταστές υποψήφιων οδηγών για την παρουσία τους σε τουλάχιστον έξι εξετάσεις μηνιαίως. Από τη συγκεκριμένη ημερομηνία το έργο τους θα εκτελείται εντός του κανονικού ωραρίου εργασίας των δημοσίων υπηρεσιών και εντός του χρόνου που καλύπτεται από την νομοθεσία υπερωριακής απασχόλησης.


15. Οδική Βοήθεια: Κάθε εταιρεία οδικής βοήθειας υποχρεούται να πηγαίνει στο σημείο που καλεί ο πελάτης της το αργότερο εντός μίας ώρας απ’ τη στιγμή που θα ειδοποιηθεί. Μάλιστα, υπάρχει πρόβλεψη για την επιβολή προστίμων ύψους από 5.000 έως 20.000 ευρώ για τις εταιρείες που δεν θα εκπληρώνουν τις κατά το νόμο υποχρεώσεις τους ή θα τις εκπληρώνουν με τρόπο πλημμελή. Η ρύθμιση καθορίζει επίσης τα οχήματα αλλά και το προσωπικό που πρέπει να διαθέτουν οι εταιρείες ανά νομό και γεωγραφική περιοχή, καθώς και τον εξοπλισμό που θα πρέπει να διαθέτουν οι σταθμοί μεταμόρφωσης και μεταφοράς. Στο αναθεωρημένο πλαίσιο λειτουργίας οι εταιρείες έχουν περιθώριο έξι μηνών ώστε να προσαρμοσθούν. 


16. Ψαλίδι σε κίνητρα: Καταργούνται τα φορολογικά κίνητρα για μεταβίβαση φορτηγών δημόσιας χρήσης, χρηματοδοτική μίσθωση αγροτικών εκτάσεων, εταιρείες παροχής επιχειρηματικού κεφαλαίου. 


17. Υπάλληλοι ΕΛΣΤΑΤ: Το προσωπικό της ΕΛΣΤΑΤ μπορεί να διενεργεί κάθε είδους στατιστική έρευνα για λογαριασμό άλλων δημόσιων υπηρεσιών, ΟΤΑ, δημόσιων επιχειρήσεων ή οργανισμών.


18. Επιχειρήσεις: Αυστηρότερα πρόστιμα έως 1 εκατομμύριο ευρώ αλλά και λουκέτο προβλέπει το νέο καθεστώς για την τήρηση της νομοθεσίας περί προστασίας καταναλωτών.


Κέρδος online   11/1/2018 9:41
Μου αρέσουν τα γουρούνια. Οι σκύλοι μας θεωρούν ανώτερους. Οι γάτες μας θεωρούν κατώτερους. Τα γουρούνια μας φέρονται σαν ίσος προς ίσο.
Ουίνστον Τσώρτσιλ, 1874-1965, Βρετανός Πρωθυπουργός , Νόμπελ 1953

10 συμβουλές για να διαβείτε τον δρόμο των δακρύων – Μπουκάι


Ο πόνος ο κρυφός, σαν τον κλειστό φούρνο
καίει την καρδιά μέχρι να γίνει στάχτη
~ ΟΥΙΛΙΑΜ ΣΑΙΞΠΗΡ
1.  Άδεια
Δώσε στον εαυτό σου την άδεια να αισθάνεται άσχημα, να έχει ανάγκη από βοήθεια, να είναι ευάλωτος…
Ίσως θεωρείς ότι είναι καλύτερο να μην αισθάνεσαι τον πόνο και να τον αποφεύγεις απασχολώντας το μυαλό σου με άλλα πράγματα.
Οπωσδήποτε, όμως, με τον καιρό, το πιθανότερο είναι ότι ο πόνος θα ανέβει στην επιφάνεια. Επομένως, τώρα είναι καλύτερα. Δέξου ότι ίσως δεν μπορείς για ένα διάστημα να ενδιαφερθείς για τη δουλειά σου ή για ό,τι συμβαίνει στους φίλους σου, και άρχισε να βιώνεις το πένθος με όλες του τις συνέπειες.
Η ζωή σου θα είναι αλλιώτικη όσο πορεύεσαι σ’ αυτόν τον δρόμο. Είναι πολύ πιθανό ότι θα πρέπει ν’ αλλάξεις προσωρινά ορισμένες συνήθειες… σίγουρα νιώθεις ένα κενό…
2. Εμπιστοσύνη
Να έχεις εμπιστοσύνη στις δυνάμεις σου και θα πας μπροστά. Θυμήσου πώς έλυσες παλιότερα δύσκολα προβλήματα που αντιμετώπισες στη ζωή σου. Θα χρειαστεί να κάνεις μερικά δύσκολα βήματα για να συνέλθεις. Δεν υπάρχει τρόπος να συντομεύσεις την απόσταση στο δρόμο των δακρύων.
Θα ζήσεις σκληρές στιγμές και πολύ έντονα, δυσάρεστα συναισθήματα, τη στιγμή ακριβώς που είσαι τόσο ευάλωτος. Επομένως, μην έχεις υπερβολικές απαιτήσεις από τον εαυτό σου. Να ακολουθείς τον δικό σου ρυθμό θεραπείας, και, πίστεψέ με, είσαι σε θέση να αντιμετωπίσεις αυτό που ακολουθεί. Γιατί, αφού βρίσκεσαι στον δρόμο των δακρύων, τα χειρότερα έχουν ήδη περάσει. Η θετική σκέψη ήταν πάντοτε ο προσωπικός μου οδηγός – πόσο μάλλον τώρα, μπροστά στην πρόκληση του πένθους.

3. Καινούργια μάτια. Καινούργιες πόρτες
Είμαστε μερικές φορές τόσο τυφλωμένοι από τον θυμό, τον πόνο ή την κακοκεφιά μας, που δεν βλέπουμε τις «καινούργιες πόρτες» που ανοίγονται μπροστά μας.
Όλοι έχουμε ακούσει τη φράση: «όταν κλείνει μια πόρτα, ανοίγει μια άλλη». Τη θεωρώ αληθινή. Συμβαίνει, όμως, καμιά φορά να μην έχουμε διάθεση να γυρίσουμε το χερούλι αυτής της πόρτας.
4. Αποδοχή
Ακόμη κι αν είναι το δυσκολότερο πράγμα που έχεις κάνει στη ζωή σου, πρέπει τώρα να δεχτείς αυτή τη σκληρή πραγματικότητα. Βρίσκεσαι στο δρόμο των δακρύων και δεν υπάρχει επιστροφή. Ο δρόμος αυτός πάει μόνο μπροστά. Όσο δημιουργείς σε ένα μικρό κομμάτι του μυαλού σου τη φαντασίωση ότι ο άλλος θα γυρίσει, ότι τα πράγματα θα ξαναγίνουν όπως ήταν, ότι θα ξαναγυρίσει αυτός που πέθανε.. δεν πρόκειται ποτέ να φτάσεις στο τέρμα του δρόμου.
Πράγματι, αν υπάρχει μια έστω και πολύ μικρή πιθανότητα να μην είναι η απώλεια οριστική, θα έχεις να διαλέξεις ανάμεσα στο να συνεχίσεις να ελπίζεις και να μην πάρεις τον δρόμο των δακρύων, ή να πάρεις την απόφαση πως ως εδώ ήταν, έστω κι αν τα γεγονότα αφήνουν μιαν αμυδρή ελπίδα.
Είναι μεγάλος πειρασμός να βρεις καταφύγιο στην ιδέα ότι ο άλλος, από τον ουρανό, σε βλέπει και σε νοιάζεται. Δεν υπάρχει τίποτα κακό στη θρησκευτική πίστη που έχει ο καθένας. Αντιθέτως, η πίστη είναι θαυμάσιος σύμμαχος.
5. Επαφή με τη ζωή
Φτάνει κάποτε μια στιγμή που ξέρεις ότι πρέπει να αφήσεις πίσω το παρελθόν. Η ζωή σε περιμένει γεμάτη καινούργιες προοπτικές.
Δεν είναι κακό να θέλεις να διασκεδάσεις, να θέλεις να χαρείς, να δημιουργήσεις καινούργιες σχέσεις… Στην περίπτωση της απώλειας συντρόφου, δεν υπάρχει λόγος να ντρέπεται κανείς αν νιώθει ξανά ερωτική επιθυμία. Στην πραγματικότητα, μια καρδιά πληγωμένη θεραπεύεται όταν την ανοίγουμε στους άλλους. Το πένθος σημαίνει ότι το παίρνω απόφαση πως ο νεκρός είναι εκεί έξω, αλλά η ζωή συνεχίζεται.
6. Ευγνωμοσύνη
Είναι απαραίτητο να εκτιμάμε ό,τι καλό εξακολουθεί να υπάρχει στη ζωή μας μέσα σ’ αυτήν τη φοβερή κατάσταση και να αισθανόμαστε ευγνωμοσύνη για την παρουσία του.
Πάνω από όλα, κάποιες σχέσεις που μένουν σταθερές (συγγενείς, φίλοι, ο/η σύντροφος, ο πνευματικός, ο θεραπευτής), που αποδέχονται και αντέχουν τη σύγχυση, τον πόνο, τις αμφιβολίες μας, και σίγουρα, τις στιγμές μας τις πιο σκοτεινές. Θα ήταν όλα πολύ πιο δύσκολα χωρίς αυτούς. Ο καθένας αισθάνεται ευγνώμων για κάτι διαφορετικό που του προσφέρει ο άλλος: ασφάλεια, στήριξη, τη συντροφιά του, ακόμη και τη σιωπηλή παρουσία του.
7. Τα τρία Α: Πολλή ανάπαυση, λίγη απόλαυση και μια δόση αναψυχής
Δώσε την άδεια στον εαυτό σου να περνάς καλά, να γελάς με τους φίλους σου, να κάνεις αστεία. Είναι δικαίωμά σου και, επιπλέον, θα σε βοηθήσει πολύ να έχεις κάποιες στιγμές αβίαστης απόλαυσης. Να θυμάσαι ότι ακόμη και το προσφιλές σου πρόσωπο που χάθηκε, θα ήθελε το καλύτερο για σένα. Οι κακές στιγμές έρχονται από μόνες τους, για τις καλές στιγμές, όμως, θα χρειαστεί να πάρεις πρωτοβουλία.
Αρχίζουμε να βεβαιωνόμαστε ότι υπάρχει ζωή μετά την απώλεια. Πρόσεξε τα σημάδια, τις ενδείξεις και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται γύρω σου. Μην τις αξιοποιήσεις αν δεν έχεις διάθεση, αλλά μη σταματήσεις να τις αναζητάς.
8. Μαθητεία
Πενθώ σημαίνει – εκτός των άλλων – ότι μαθαίνω να ζω χωρίς κάτι, χωρίς κάποιον… μαθαίνω να ζω αλλιώς.
Μαθαίνεις να παίρνεις καινούργιες αποφάσεις για σένα τον ίδιο, μαθαίνεις να κάνεις τις δουλειές που πρώτα έκανε ο άλλος, μαθαίνεις καινούργιους τρόπους να σχετίζεσαι με συγγενείς και φίλους, μαθαίνεις να ζεις με κάτι λιγότερο. Καμιά φορά η περίοδος αυτή της μαθητείας δεν έχει ανθρώπους γύρω μας. Πενθώ, σημαίνει μαθαίνω να ζω χωρίς αυτό που έχω χάσει. Άρχισε «νέα» ζωή, όχι την ίδια «εκ νέου».
9. Ορισμοί
Το νόημα του ρήματος «πεθαίνω» είναι τόσο θεωρητικό, ώστε, βιωματικά, μπορεί να σημαίνει διαφορετικά πράγματα για τον καθένα. Αυτό που έχει σημασία δεν είναι να συμφωνήσουμε σε μία θέση αναφορικά με τον θάνατο, αλλά να δεχτούμε ότι είναι από τα πράγματα που ο καθένας μας πρέπει να έχει μέσα του σαφώς καθορισμένα. Υπάρχουν ένα σωρό πράγματα για τα οποία μπορεί να μην έχουμε καταλήξει σε κάτι συγκεκριμένο. Είναι, όμως, και τέσσερα – πέντε τα οποία είναι απαραίτητο να έχουμε «τακτοποιήσει» να βρίσκονται μέσα μας ξεκάθαρα:
η σεξουαλική μας ταυτότητα,
η φιλοσοφική μας άποψη,
η σχέση μας με τους γονείς,
το «σχέδιο ζωής» μας, και
η θέση μας απέναντι στον θάνατο.
Τι γίνεται μετά τον θάνατο; Πώς να ξέρουμε, αφού κανένας που έμαθε δεν μας το είπε;
Όποια κι αν είναι η θέση σας, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι μετά τον θάνατο θα συμβεί αυτό που πιστεύετε ότι θα συμβεί. Κατά βάθος δεν έχει σημασία.
Αν πιστεύετε ότι πρόκειται να μετενσαρκωθείτε… πάει καλά. Αν πιστεύετε ότι θα πάτε στον παράδεισο ή στην κόλαση… πάει καλά. Αν πιστεύετε ότι δεν υπάρχει τίποτα μετά τον θάνατο… πάει καλά. Ό,τι κι αν είναι αυτό που πιστεύετε… πάει καλά. Πρέπει, όμως, να έχετε μία συγκεκριμένη θέση.
Ρώτησαν κάποτε τον Γούντι Άλεν αν πιστεύει ότι υπάρχει ζωή μετά τον θάνατο. Κι εκείνος απάντησε: «Δεν ξέρω, γιατί αυτό που με απασχολεί είναι να μάθω πώς μπορώ να ζήσω λιγάκι, πριν πεθάνω».
10. Μοιράζομαι ό,τι έχω μάθει
Αφού έχεις διανύσει ένα μέρος του δρόμου, μίλα στους άλλους για την εμπειρία σου. Μάθε τους να μην ελαχιστοποιούν την απώλεια, ούτε να υποτιμούν τον δρόμο. Πες στους άλλους τι σου έμαθε αυτή η εμπειρία. Αυτή είναι η καλύτερη βοήθεια που μπορείς να τους προσφέρεις για τη θεραπεία τους. Τους κάνεις πιο εύκολο τον δρόμο που έχουν να διανύσουν και – ακόμα κι αν σου φαίνεται απίστευτο – έτσι διευκολύνεις και τη δική σου πορεία.
_______________________
   ~ Χόρχε Μπουκάι – Ο Δρόμος των Δακρύων
by Αντικλείδι , http://antikleidi.com

Τα αμαρτήματα των εν Σκοπίοις αδελφών και οι επικρατούσες μπαρούφες


Λύση για δέσιμο…

Του Στάθη Σταυρόπουλου

Έλεγαν οι Λέλεγες κι έκαναν πως άκουγαν οι Κάρες. Στο θέμα της ονομασίας της Φυρομίας 
(και πολύ περισσότερο των Φυρομίων) παίζουμε εν ου παικτοίς. Μπορεί να βρεθεί μια «λύση»,
 αλλά λύση δεν θα είναι. Αντιθέτως θα είναι μια θρυαλλίδα αναστατώσεων (ακόμα και πολεμικών)
 καθώς κι ένας μοχλός χειραγώγησης της ευρύτερης περιοχής κατά το δοκούν των ΗΠΑ. Το μόνον «γεωγραφικό» στην ονομασία της FYROM θα είναι η γεωπολιτική των Αμερικανών.

Κατά τα άλλα, όποιος προσδιορισμός κι αν επισυναφθεί στο όνομα Μακεδονία, εν τέλει το 
Μακεδονία θα σημαίνει κάτι άλλο απ’ αυτό που σημαίνει σήμερα κι επιπροσθέτως θα σημαίνει 
κάτι που δεν υπήρξε ποτέ με αποτέλεσμα να «κυκλοφορεί» στο μέλλον ένα ακόμα κράτος μαριονέτα, ένα ακόμα κράτος του σωλήνα, όπως εκείνα που η αποικιοκρατία και ο ιμπεριαλισμός σχεδίασαν κάποτε κατά κόρον στη Μέση Ανατολή (κυρίως), κι εξακολουθούν να σχεδιάζουν παντού. 

Το μικρότερο αμάρτημα των εν Σκοπίοις αδελφών, Σλάβων και Αλβανών, είναι η καταλήστευση της Ιστορίας. Πρώτον διότι η Ιστορία δεν ληστεύεται και δεύτερον διότι ο πτωχοπροδρομισμός των φουκαράδων που φέρονται σαν παράσιτα (αντί να τιμούν τη δική τους ιστορία) νιώθεται. 

Όμως το μεγάλο αμάρτημα των Σκοπιανών είναι ο αλυτρωτισμός (των Σλάβων) και ο σχεδιασμός για τη μεγάλη Αλβανία (των Αλβανών). 

Και εις ό,τι αφορά το πυρφόρο αυτό πρόβλημα κάθε λύση που αναφέρεται στο όνομα αποτελεί μια φενάκη που κυνηγά μια χίμαιρα. Και Νοβαμακεντονίγια να ονομάσουμε, προς χρήσιν όλων, αυτό το κράτος, δεν θα μπορέσουμε να ονομάσουμε Νοβομακεντονίγιο τον πολίτη που κατοικεί σ’ αυτό, 
ούτε το έθνος που επίσης σε αυτό περιέχεται. Το ίδιο ισχύει για κάθε παραλλαγή του 
αναζητούμενου ονόματος. 

Έπειτα, η ονοματολογία είναι εκτός των άλλων και γλωσσικό ζήτημα.
Εμάς μας λένε Γρηκς και Γιουνάν και Ρουμ και Σι-λά, οι Αλβανοί ονομάζουν εαυτούς Σκιπετάριους,
 οι Ιταλοί λένε τους Γερμανούς Τεντέσκους – η Γαλλία (Φρανς), η Γερμανία (Ντόυτσλαντ και 
Αλεμάνια), δεκάδες χώρες έχουν διαφορετικά ονόματα σε πολλαπλάσιες γλώσσες. 

Ακόμα και οι επίσημες ονομασίες, όπως οι «διαπιστευμένες» στον ΟΗΕ, δεν λένε τίποτα, 
αν δεν τις «λένε» οι γλώσσες. Το Hellenique ή Hellenic Republic, το «επίσημο» δικό μας λόγου
 χάριν, είναι ακατανόητο σχεδόν κι εν πολλοίς άγνωστο σε όλους εκείνους που μας αποκαλούν 
Γκρηκς (και τη χώρα Γκρης) σε όλον τον πλανήτη (και σε όλες τις γλωσσικές παραλλαγές).

Συνεπώς, ό,τι επίσημη ονομασία κι αν λάβει η FYROM το «Μακεδονία» είναι εκείνο που θα 
επικρατήσει, είτε ως Μακεντονίγια, είτε ως Μασεντόνια, είτε ως Μασεντονί, είτε ως οποιαδήποτε παραλλαγή φωνητική ή άλλη. 

Ο δε προσδιορισμός που θα το συνοδεύει Άνω, Νέα, Βόρεια ή ό,τι έτερο, δεν θα συνιστά τίποτε άλλο παρά αλυτρωτισμό.

Και εδώ μπαίνουμε στην ουσία του προβλήματος, που είναι το ερώτημα του έθνους και της 
γλώσσας. Όσον οι Σλαβομακεδόνες αδελφοί μας αρνούνται την ιστορία τους (και μάλιστα σαν
 να ντρέπονται για την καταγωγή τους), πρώτον θα αποτελούν ένα υποχείριο ξένων δυνάμεων (κυρίως των ΗΠΑ) και δεύτερον θα αποτελούν ένα κράτος θνησιγενές. Το οποίον οι ΗΠΑ, αν η γεωπολιτική τους λάβει άλλες προτεραιότητες στην περιοχή, δεν θα διστάσουν να διασπάσουν. 

Με έναν λόγο η λύση που προωθείται για το «όνομα» θα διαιωνίσει το πρόβλημα, συντηρώντας τις εξαρτησιακές και πολεμικές παραμέτρους που χαρακτηρίζουν την ιμπεριαλιστική πολιτική, εν 
προκειμένω από το Δυρράχιο έως το Ντιγιαρμπακίρ.

Μπορεί για τους Αμερικανούς να είναι χρήσιμες οι μαριονέτες που διαθέτουν στις βαλκανικές πρωτεύουσες, ακόμα και εύθυμες, αν πρόκειται για μαριονέτες – φασουλήδες, αλλά αυτές οι 
μαριονέτες δεν παύουν μέσα στην ευτελιά τους να ’ναι θανατηφόρες…
——————–
[Σημείωση, άσχετη με τα παραπάνω, αλλά σχετική με τη γλίτσα που μας πνίγει.

 Έγραφε προ ημερών Έλλην αναλυτής: «Για τους Σλαβομακεδόνες το Μακεδόνας και το Μακεδονία αποτελεί το ουσιαστικό προσδιοριστικό της εθνικής τους ταυτότητας, δηλαδή το “όνομά μου είναι
 η ψυχή μου” που είχαν επικαλεστεί οι Έλληνες στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ισχύει ακόμα περισσότερο για τους γείτονες. Ενώ για τους Έλληνες η αρχαία μακεδονική ταυτότητα είναι μία από
 τις ελληνικές κληρονομιές, και πάντως όχι σημαντικότερη από την τεράστια πολιτιστική 
προσφορά της Αθήνας και άλλων ελληνικών πόλεων – κρατών. Και αυτή η δεύτερη κληρονομιά 
(σ.σ.: των Αθηνών) αποτελεί την κύρια ελληνική προσφορά στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο πολιτισμό». 
(οι υπογραμμίσεις δικές μου).

Ξεχνάει ο τρισμέγιστος αυτός αναλυταράς ότι η «ελληνική προσφορά στον ευρωπαϊκό και
 παγκόσμιο πολιτισμό» δεν θα υπήρχε καν, αν ο Αλέξανδρος δεν έδινε στον ελληνισμό 
οικουμενικές διαστάσεις. Αν αυτές οι «δευτεράντζες» οι «παρακατιανοί» Μακεδόνες δεν δημιουργούσαν τον ελληνιστικό κόσμο και τη συνέχειά του στην ελληνορωμαϊκή εποχή, σήμερα 
θα ξέραμε για την Αθήνα όσα ξέρουμε για την Καρχηδόνα ή τους Ετρούσκους ή τους Σαμνίτες. Θα
 ήξερε για τον Πλάτωνα ή τον Αριστοτέλη ή τον Χριστό ο Θωμάς ο Ακινάτης ή ο Γκαίτε ή ο Μαρξ, 
όσα ξέρει για τον «πώς-τον-λέν’» Καρχηδόνιο φιλόσοφο (που όμως υπήρξε) ο τρισμέγιστος αυτός αναλυταράς που έγραψε αυτές τις μπαρούφες, αλλά επικρατούσες μπαρούφες σε μια
 κοινωνία που πρακτορεύεται από την ομογενοποιημένη σκέψη της παγκοσμιοποίησης].

*Πηγή: topontiki.gr

Το ρωσικό χέρι στην Κύπρο

Τέσσερα χρόνια μετά την κατάρρευση των κυπριακών τραπεζών και δύο εβδομάδες πριν τις εκλογές, οι θεσμοί του νησιού μοιάζουν να έχουν πέσει όμηροι ρωσικών ιδιωτικών συμφερόντων. Η πιο χαρακτηριστική υπόθεση της ρώσικης εισβολής είναι αυτή που συνδέει έναν πρώην βοηθό γενικού εισαγγελέα με το πιο διάσημο δικηγορικό γραφείο του νησιού.
Κατοικία στο συγκρότημα Ροζίνκα, την «Εκάλη» της Μόσχας, που ανήκει σε εταιρεία με διαχειριστές στην Κύπρο.
Την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2017, το εφετείο στην Κύπρο ανακοίνωσε ότι απορρίπτει την έφεσηΑπέτυχαν οι εφέσεις στην υπόθεση Ρίκκου | Πολίτης του πρώην βοηθού γενικού εισαγγελέα Ρίκκου Ερωτοκρίτου και του δικηγόρου Παναγιώτη Νεοκλέους. Και οι δύο είχαν κατηγορηθεί ότι συνωμότησαν για να «σβηστεί» δάνειο (να συμψηφιστεί με καταθέσεις που κουρεύτηκαν στην Κύπρο το 2013) που είχε λάβει ο Ερωτοκρίτου από τη Λαϊκή Τράπεζα, στην οποία δικηγόρος ήταν ο Νεοκλέους.
Το αντάλλαγμα, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, θα ήταν ευνοϊκές αποφάσεις του βοηθού γενικού εισαγγελέα υπέρ κάποιων Ρώσων πελατών του δικηγόρου.

rikkos_erotokritou_photo-_the_crimerussia.jpg

Ρίκκος Ερωτοκρίτου. [The CrimeRussia]

«Ο Παναγιώτης Νεοκλέους όχι μόνο δεν ήταν ιθύνοντας νους, αλλά ήταν υπόλογος στον Αντρέα Νεοκλέους (σ.σ. τον πατέρα του και επικεφαλής της μεγαλύτερης δικηγορικής εταιρείαςNeocleous του νησιού)», επισήμανε το δικαστήριο στην αιτιολόγηση της απόρριψης της έφεσης. Με αυτό το σκεπτικό, ο εισαγγελέας θεώρησε ότι ο δικηγόρος δρούσε για λογαριασμό της εταιρείας Νεοκλέους.
Το γραφείο Νεοκλέους βρίσκεται στο κέντρο της Λεμεσού, σε έναν σχετικά ήσυχο δρόμο. Η λέξη «γραφείο» δεν αποδίδει βέβαια την πραγματικότητα της εταιρείας, με τους 150 δικηγόρους και τις χιλιάδες υποθέσεις σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ανδρέας Νεοκλέους

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο Ανδρέας Νεοκλέους είναι σήμερα 79 ετών. Από τις μορφές του απελευθερωτικού αγώνα της ΕΟΚΑ, φυλακίσθηκε πολεμώντας εμβληματικές μορφές της ΕΟΚΑ όπως ήταν ο ΓιωρκάτζηςΠολύκαρπος Γιωρκάτζης και ο Τάσσος Παπαδόπουλος. Έγινε –νεότατος– ο νεότερος βουλευτής της Κύπρου και στη συνέχεια υποστήριξε τον Γλαύκο Κληρίδη.
Μετά από μια σύντομη θητεία ως υπουργός Γεωργίας της κυβέρνησης των πραξικοπηματιών του Νίκου ΣαμψώνΝίκος Σαμψών, ο Ανδρέας Νεοκλέους δεν επανήλθε στην πολιτική. Τουλάχιστον φανερά. Διότι στην αθέατη όψη των πραγμάτων θεωρείται ένας από τους kingmakers στην Κυπριακή Δημοκρατία, άλλοτε υποστηρίζοντας τον Γλαύκο Κληρίδη, άλλοτε βοηθώντας τον σημερινό πρόεδρο Νίκο Αναστασιάδη προς τη νίκη του στις προεδρικές εκλογές.

andreas_neocleous_in_the_company_headquarters_.jpg

Ο Ανδρέας Νεοκλέους στα γραφεία της εταιρείας του.

Η πολιτική έδειξε κατανόηση στην ατυχία που είχε ο Νεοκλέους με την –σε πρώτο βαθμό– καταδίκηΈνοχοι όλοι οι κατηγορούμενοι στην υπόθεση Ερωτοκρίτου | Πολίτης του γιου του σε φυλάκιση 25 μηνών για συνωμοσία με τον Ερωτοκρίτου. Επειδή ο γιος του είχε μια σοβαρή ασθένειαΓνωμάτευση ΝΥ για τη μεταφορά Νεοκλέους στο Μέλαθρον | Πολίτης για την οποία χρειαζόταν ιατρική παρακολούθηση, το υπουργείο Δικαιοσύνης συμφώνησε να κρατείται στο σπίτι των αγωνιστών της ΕΟΚΑ, σε ένα περιβάλλον που μοιάζει λιγότερο με φυλακή.

Τι ακριβώς ωστόσο λένε οι δικαστές ότι έκανε ο υιός Νεοκλέους σε συνεργασία με τον εισαγγελέα Ερωτοκρίτου, που απαγορεύει ο νόμος; Ο Νεοκλέους, που ήταν δικηγόρος και της Λαϊκής Τράπεζας (που είχε ήδη τεθεί υπό κρατικό έλεγχοΠώς και γιατί «θυσιάστηκε» η Λαϊκή Τράπεζα | Euro2day) παρέλειψε να πάει στο δικαστήριο, όταν εκδικαζόταν προσωπική αγωγή του Ερωτοκρίτου, που διεκδικούσε 600.000 ευρώ από την τράπεζα, ζητώντας να συμψηφιστεί κατάθεση που του είχε κουρευτεί με δάνειο που είχε πάρει. Έτσι, ο τότε βοηθός γενικού εισαγγελέα κέρδισε στη διαμάχη του με την τράπεζα και γλίτωσε –χάρη σε κρατικό χρήμα– το ποσό που διεκδικούσε, υποστηρίζοντας ότι δεν έπρεπε να πληρώσει το δάνειο γιατί έχασε τις καταθέσεις του.
Το αντάλλαγμα που σύμφωνα με την κατηγορία ζήτησε ο Νεοκλέους από τον Ερωτοκρίτου, ήταν να τον βοηθήσει όταν κατήγγειλε ότι η περιουσία κάποιων πελατών του με επενδύσεις στη Ρωσία είχε υπεξαιρεθεί από άλλους Ρώσους. Το γεγονός αυτό εξάλλου ήταν που οδήγησε τον πατέρα του, Ανδρέα Νεοκλέους, να στραφεί κατά των Ρώσων, παρότι αυτός ήταν που μετά τη δεκαετία του ‘90 τους είχε φέρει στο νησί Chypre : l’avocat qui a fait venir l’argent russe | Le Monde.
Όταν ο Νεοκλέους κάθεται με φίλους του στην καφετέρια του «Πύργου Νεοκλέους», του μεγάρου των δικηγορικών του γραφείων, του αρέσει να λέει ότι το νησί γνώρισε τις εισβολές των Φράγκων, των Ενετών, των Τούρκων, των Εγγλέζων και πάλι των Τούρκων (το 1974), των Λιβανέζων και εν τέλει των Ρώσων –αλλά η πιο διαβρωτική εισβολή είναι των Ρώσων.
Αυτό ηχεί παράδοξα, καθώς ο Νεοκλέους πριν το 2013 είχε στραφεί κατά«Σκοτώνουν την οικονομία μας» | Τα Νέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για το κούρεμα που επέβαλε στις καταθέσεις, το οποίο είχε χαρακτηρίσει επίσης «εισβολή της Βόρειας Ευρώπης». Δεν είναι όμως στην πραγματικότητα παράδοξο, καθώς οι Ρώσοι έδωσαν από την ίδια εκείνη χρονιά στον Νεοκλέους πολύ σοβαρούς λόγους να τους δει με άλλο μάτι.

Αρπαγή εταιρειών

Ξαφνικά το 2013, σχεδόν αμέσως μετά το κούρεμα των καταθέσεων, οι μέτοχοι δύο εκ των εταιρειών που συμβούλευε το γραφείο Νεοκλέους άρχισαν να χάνουν τις μετοχές των εταιρειών τους, χωρίς να καταλαβαίνουν το γιατί.
Η πρώτη αρπαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος εταιρείας αφορούσε την Spinel Development Limited. Η εταιρεία ήταν γραμμένη στην Κύπρο με τον αριθμό 156245. Πραγματοποιούσε μεγάλες επενδύσεις στη Ρωσική Ομοσπονδία σε υποδομές, όπως τα αεροδρόμια. Από το πιστοποιητικό μετόχων της εταιρείας φαινόταν ότι σε αυτήν συμμετείχαν η Torville Investments Ltd του ιδιοκτήτη της Λουί Βιττόν, Μπερνάρ Αρνώ, και μια σειρά πολύ γνωστών εταιρειών ακινήτων καθώς και ο ιστορικός τραπεζικός οίκος Lombard Odier Darier Hentsch & CieΗ ιστοσελίδα.

000_nh1vb.jpg

Ο Μπερνάρ Αρνώ με τη σύζυγο, τον γιο και τη νύφη του μπροστά από την πυραμίδα του Λούβρου. [Gabriel Bouys/AFP]

Αντί για αυτούς τους μετόχους όμως, το γραφείο Νεοκλέους ανακαλύπτει ξαφνικά ότι μοναδικός μέτοχος της εταιρείας εμφανίζεται μία εταιρεία των βρετανικών παρθένων νήσων, η Valley Provider Ltd.
Στις 13 Σεπτεμβρίου 2013 ο έφορος εταιρειών στην Κύπρο, η κρατική υπηρεσία δηλαδή που καταχωρεί και ελέγχει αυτό που «πουλάει» το νησί σε oλόκληρο τον κόσμο, δηλαδή συστάσεις, διευκολύνσεις και χαμηλή φορολογία νομικών προσώπων, ενημερώνει το γραφείο Νεοκλέους ότι έχουν γίνει αλλαγές στη μετοχική σύνθεση της Spinel.
Oι αλλαγές στη μετοχική σύνθεση, που έγιναν όταν κάποιοι εμφανίστηκαν και κατέθεσαν πλαστά έγγραφα, καταχωρήθηκαν ως κατεπείγουσες από τον έφορο. Ο Νεοκλέους καταγγέλλει την υπόθεση στο τμήμα οικονομικού εγκλήματος της αστυνομίας και στέλνει επιστολή στον έφορο εταιρειών, στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρει τα εξής: «Είναι άξιον απορίας αλλά και υποψίας ότι οι περιπτώσεις των πλαστών αυτών εγγράφων θεωρήθηκαν κατεπείγουσες από τον Έφορο Εταιρειών και όχι μόνο δεν εξετάσθηκαν επαρκώς αλλά καταχωρήθηκαν και –όπως αντιλαμβανόμαστε– εκδόθηκαν πιστοποιητικά των νέων ψευδομετόχων, ενώ είναι γνωστό ότι χρειάζονται τουλάχιστον 5-10 μέρες για να καταχωρηθούν και να εκδοθούν τέτοια πιστοποιητικά».
Η επιστολή κοινοποιείται στον βοηθό γενικό εισαγγελέα (δηλαδή τον Ερωτοκρίτου), τους υπουργούς Δικαιοσύνης και Εμπορίου, την επικεφαλής της μονάδας για την καταπολέμηση του οικονομικού εγκλήματος και τον πρόεδρο της επιτροπής θεσμών της Βουλής. Τέσσερις μέρες μετά τις αρχικές καταγγελίες για τη Spinel, o έφορος εταιρειών δεν έχει απαντήσει. Ωστόσο, εμφανίζεται στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΙΓΜΑ, αναφέροντας ότι θα ανατρέψει την κατάσταση που έχουν δημιουργήσει οι υπηρεσίες του, χωρίς να χρειαστεί να προσφύγουν οι θιγόμενοι στα δικαστήρια. Σε αυτή την εκπομπή παραδέχεται ότι κάποιες εταιρείες κλάπηκαν.
Στις 19 Σεπτεμβρίου 2013, ο Ηλίας Νεοκλέους, δεύτερος γιος του Ανδρέα και επίσης δικηγόρος στην εταιρεία, αλλά και ο διευθύνων σύμβουλος της Spinel Μπερνέρ Κοστέ γράφουν ξανά στις αρχές. Στην επιστολή του ο Κοστέ προειδοποιεί ότι τα περιουσιακά στοιχεία της Spinel που «βάζουν στο χέρι» εκείνοι που προσκόμισαν τα πλαστά δικαιολογητικά αφορούν και ακίνητα επί των οποίων βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ρωσίας.
Τελικά η υπόθεση Spinel έκλεισε χωρίς να γίνει μεγάλος θόρυβος. Στη δεύτερη υπόθεση αρπαγής εταιρείας όμως, της «ProvidenciaProvidencia case at centre of Erotokritou allegations | Cyprus Mail online» (που οδήγησε τελικά στο κατηγορητήριο κατά των Νεοκλέους και Ερωτοκρίτου), τα πράγματα αποδείχθηκαν πολύ πιο «βρώμικα» και καθόλου κολακευτικά για τον κυπριακό εταιρικό «παράδεισο».

Η επιθυμία του διαθέτη και ιδρυτή

Το 2002 ο Ολέγκ Ζαχάρωφ, ιδρυτής της εταιρείας Rosinka International Residential ComplexΗ ιστοσελίδα, ενός τεράστιου συγκροτήματος κατοικιών όπου μένουν στελέχη πολυεθνικών και διπλωμάτες στην περιοχή Ανγκέλοβο έξω από τη Μόσχα, αποφάσισε να δημιουργήσει δύο καταπιστεύματα (τραστ) στην Κύπρο.

expert_812_031.jpg

Σχολείο στο συγκρότημα κατοικιών Rosinka, όπου μένουν πολλοί Αμερικανοί διπλωμάτες. [Svetlana Postoyenko]

Τα δύο καταπιστεύματα, στα οποία ανήκει η Rosinka, ονομάσθηκαν Spring και Oasis και διοικούνται από το γραφείο Νεοκλέους σε συνεργασία με το δικηγορικό γραφείο Maguire Woods στη Μόσχα. Δικαιούχοι του τραστ Spring ήταν ο Ζαχάρωφ και οι δύο γιοι του, και του Oasis μόνο ο ίδιος ο επιχειρηματίας. Τα περιουσιακά στοιχεία και των δύο τραστ ανήκουν στην εταιρεία Providencia Holding Limited.

7fa2508d7.jpg

O Αλεξάντερ Ζαχάρωφ της Providencia Holding Ltd, ένα από τους δύο γιους του Όλεγκ. [Svetlana Postoyenko]

Το 2006 ο Ζαχάρωφ πεθαίνει και αφήνει στους δυο γιους του την Providencia, με νομικούς συμβούλους το γραφείο Νεοκλέους και τον Ιγκόρ Ζιγκατσώφ από το γραφείο Maguire Woods της Μόσχας. Ο τελευταίος, σύμφωνα με καταγγελία του Νεοκλέους, επιχειρεί το 2012 να παύσει τους διευθυντές της εταιρείας, τοποθετώντας δύο άτομα της εμπιστοσύνης του στη διοίκησή της. Όμως δεν το κάνει «προσεκτικά», καθώς για να πείσει τον έφορο εταιρειών, η πλευρά Ζιγκατσώφ προσκομίζει πληρεξούσιο του 2000, που είχε δηλαδή συνταχθεί δύο χρόνια πριν από την ίδρυση της Providencia, αλλά και του τραστ του ίδιου.
Εντωμεταξύ το γραφείο Νεοκλέους ανακαλύπτει και ένα δεύτερο έγγραφο, με το οποίο ο Ζιγκατσώφ επιχειρεί τη μεταβίβαση των μετοχών της εταιρείας. Το έγγραφο είναι ασφράγιστο, με δύο πανομοιότυπες υπογραφές.
Μετά από αυτά, το γραφείο Νεοκλέους ξεκινά νομικές ενέργειες κατά της μεταβίβασης, στην Κύπρο, τη Ρωσία και την Ελβετία. Ο Ζιγκατσώφ και οι γιοι του Ζαχάρωφ αρνούνται τις κατηγορίες και αντίθετα κατηγορούν από την πλευρά τους το γραφείο Νεοκλέους για απόπειρα να αρπάξει το ίδιο την εταιρεία. Το γραφείο Νεοκλέους αρνείται και αυτό τις κατηγορίες και οι εκπρόσωποί του πιστεύουν ότι οι καταγγελίες των αντιδίκων τους «εκτοξεύονται για να εμποδίσουν και να καταστείλουν την έρευνα».

gubanov.jpg

Ο πρώην συνταγματάρχης Γκουμπάνωφ

Σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, ο ερευνητής των ρωσικών αρχών για το τμήμα των καταγγελιών Νεοκλέους που έφτασαν στη ρωσική εισαγγελία, συνταγματάρχης Γκουμπάνωφ, φέρεται να ζητάFamily Feud Hits Idyllic Gated Community | The Moscow Times από τον Ζιγκατσώφ, σύμφωνα με καταγγελία του υπευθύνου του οικισμού Rosinka στις ρωσικές αρχές ασφαλείας, 64.000 δολάρια σε τρεις δόσεις, «αλλιώς δεν θα σταματήσει αυτό [σ.σ. την υπόθεση] με την πλαστογραφία…».
Ο Ζιγκατσώφ δίνει τα πρώτα χρήματα στον Γκουμπάνωφ και στη συνέχεια ο άπληστος αστυνομικός ζητά 5 εκατομμύρια δολάρια. Με τη βοήθεια της ρωσικής υπηρεσίας πληροφοριών FSB, οι εκβιαζόμενοι κανονίζουν να δώσουν σε μία τσάντα 50.000 δολάρια που σκεπάζονται από σκέτα χαρτιά. Όταν ο ενδιάμεσος απεσταλμένος από τον Γκουμπάνωφ έρχεται να παραλάβει τα χρήματα, «η φάκα κλείνει».
Είναι μία σφοδρή σύγκρουση για περιουσιακά στοιχεία που αξίζουν 200 εκατ. δολάρια, με θέατρο την Κύπρο. Η συνέχεια της ιστορίας έμελλε να οδηγήσει σε συγκλονιστικές αποκαλύψεις για το βάθος της στρέβλωσης των θεσμών από τη «ρώσικη εισβολή» στο νησί.
(Η συνέχεια στο β’ μέρος της έρευνας)

Συμπαρουσιάζει την εκπομπή Ιστορίες στο ΣΚΑΪ από το 2016. Μετά από 7 χρόνια ως ανταποκριτής για ελληνικά μέσα ενημέρωσης στη Γερμανία, συνεργάστηκε με την εκπομπή Μαύρο Κουτί και από το 2004 ως το 2007 ήταν αρχισυντάκτης της εκπομπής Φάκελοι, στην οποία εργάστηκε μέχρι το 2013.
Αγαπημένοι φίλοι και φίλες, 

Αυτό το βιντεάκι, που έφτιαξε η ομάδα του Avaaz, έχει γίνει viral! Είναι μια γερή δόση ελπίδας και αγάπης για το 2018. Θα βοηθήσεις να το διαδώσουμε και να σκορπίσουμε τη χαρά σε όλο τον κόσμο; Δες το εδώ και διάδωσέ το: 

Υπάρχει και μια άλλη οπτική για το 2017
Το 2017 ήταν μια δύσκολη χρονιά, αλλά έγινε και κάτι υπέροχο: Οι κινητοποιήσεις χτύπησαν κόκκινο! Ποτέ δεν ήμασταν πιο περήφανοι για το κίνημά μας — τόσο για το Avaaz όσο και για εκείνους και εκείνες με τους οποίους μοιραζόμαστε τις ίδιες αξίες. 

Ανακόψαμε την άνοδο της Ακροδεξιάς σε αρκετές χώρες, χαλάσαμε σχεδόν όλα τα μεγαλεπήβολα σχέδια του «Τραμπισμού», ανοίξαμε την καρδιά μας στους πρόσφυγες, κερδίσαμε μεγάλες μάχες για την προστασία του πλανήτη και κατατροπώσαμε τοξικούς εχθρούς όπως η Monsanto και ο Ρούπερτ Μέρντοχ. 

Το σημαντικότερο όμως είναι το ΠΩΣ τα καταφέραμε όλα αυτά. Όχι με φόβο, θυμό και χειραγώγηση… αλλά με αγάπη, ελπίδα και ευφυΐα. Είμαστε η αλλαγή που θέλουμε να δούμε και, βήμα-βήμα, χτίζουμε τον κόσμο που ονειρευόμαστε. Και τον χτίζουμε ΜΑΖΙ. 

2018, είμαστε έτοιμοι!!! 

Με ελπίδα για το νέο έτος και απέραντη ευγνωμοσύνη για όλους εσάς, τους υπέροχους ανθρώπους που κάνατε εφικτά όλα αυτά, 

Ricken, Emma, Fatima, Alice, Nana, Σπύρος, Nataliya, Danny και όλη η ομάδα του Avaaz. 

Υ.Γ. Ίσως νιώθεις απελπισία …γιατί όντως, οι κίνδυνοι είναι πραγματικοί. Αλλά αν εγκαταλείψουμε την ελπίδα, τι άλλο μάς απομένει; Οι πρόγονοί μας αντιμετώπισαν μεγαλύτερες δυσκολίες με πολύ λιγότερα εφόδια. Η γενιά μας λοιπόν δεν θα το βάλει κάτω. Σου στέλνουμε αμέτρητη αγάπη! Κι ας είμαστε προσεκτικοί με τα ΜΜΕ που θα παρακολουθούμε φέτος. Η Ακροδεξιά και η κυβέρνηση της Ρωσίας έχουν ΣΤΟΧΟ να μολύνουν με κυνισμό τους πολίτες που συμμετέχουμε στα κοινά — διαδίδοντας ψεύτικες ειδήσεις (ειδικά στο Facebook) που γκρεμίζουν την ελπίδα και την εμπιστοσύνη που έχουμε στη δημοκρατία, τους θεσμούς, την ενημέρωση και μεταξύ μας. Σ’ αυτό το άρθρο της Guardian θα βρεις τα στοιχεία για αυτό που λέμε (στα Αγγλικά). Γι’ αυτό, το 2018 ας αγωνιστούμε έξυπνα για όλα όσα αγαπάμε!!! 


Το Avaaz είναι το μεγαλύτερο κίνημα πολιτών με 44 εκατομμύρια μέλη παγκοσμίως
. Κινητοποιούμαστε για να φέρνουμε τις απόψεις και τις αξίες των λαών στο επίκεντρο των παγκόσμιων πολιτικών αποφάσεων. Η λέξη «Avaaz» σημαίνει «φωνή» ή «τραγούδι» σε πολλές γλώσσες. Τα μέλη του Avaaz βρισκόμαστε σε κάθε γωνιά του πλανήτη, ενώ η ομάδα μας είναι διασκορπισμένη σε 18 χώρες και 6 ηπείρους, και χρησιμοποιεί 17 γλώσσες. Μάθε περισσότερα για τις μεγαλύτερες νίκες του κινήματός μας ή βρες μας στο Facebook και το Twitter.

Έλαβες αυτή την ειδοποίηση επειδή στις έγινες μέλος του Avaaz υπογράφοντας ένα ψήφισμα με τη διεύθυνση email [email protected].

Για να βεβαιωθείς ότι οι ειδοποιήσεις του Avaaz εμφανίζονται στα εισερχόμενά σου, πρόσθεσε το [email protected] στις επαφές σου. Αν θέλεις να αλλάξεις το email, τη γλώσσα ή άλλα στοιχεία σου, πάτα εδώ, ενώ αν θέλεις να σταματήσεις να λαμβάνεις ειδοποιήσεις πάτα εδώ για να διαγραφείς από μέλος.

Αν θέλεις να επικοινωνήσεις με το Avaaz, μην απαντήσεις σε αυτό το email. Απλά γράψε μας μέσω του συνδέσμου www.avaaz.org/el/contact.

Κανείς δεν μασάει πια, Λάκη

Ρέα ΒιτάληΡέα Βιτάλη 10 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2018, 
Α ρε Λάκη! Το’ χασες προ πολλού. Και με τις δηλώσεις σου, ότι κατοικείς 
σε 40 τετραγωνικά και το προβάρισμα του νέου σου θεατρικού ρόλου, του «κακομοίρη», είδα και το σημείο που χάθηκες.
Τι να ζεις σε 40 τ.μ, τι σε 1040 τ.μ… Αν έχεις χάσει εσένα. Τον μόνο χώρο που ορίζουμε, έρμε, (στην ηλικία μας πρέπει να το έχουμε εμπεδώσει) είναι όσο το
ύψος μας, το πλάτος μας, το βάρος μας. Εμείς, μετά ψυχής και κοκάλων. Χωρίς καν τον ίσκιο μας. Γιατί κοροϊδεύεις έτσι τον εαυτό σου;Τίποτα πιο γελοίο από τον πλούσιο που υποδύεται τον φτωχό και τον φτωχό που υποδύεται τον πλούσιο. Ο δεύτερος έχει δικαιολογητικό ένα ανθρώπινο «Για το έτσι ρε αδελφέ!
Θέλω και ‘γω».
Αλλά ο πλούσιος; Καταθέσεις εκατομμυρίων στο εξωτερικό, ο Λάκης. Με στρά
βωσε ο λογαριασμός σου. Για να τα έχεις «εύκαιρα» είχες πει, για ταινία. Τι 
λες ρε Λάκη; 
Ολοι τα εύκαιρα τα είχαμε μια ζωή, «μην και μας βρει κανέναν κακό» και 
εννοούσαμε υγεία. Και δεν έμεινε σε κανέναν «εύκαιρο» για εύκαιρο. Τι έγινε
 άραγε η ταινία; Εδώ έπρεπε να τα έχεις Λάκη. Εδώ παίζεται το έργο. 
Αλλού η κάμερα, αλλού το έργο; Στον τόπο σου. Να τα παραδώσεις μάλιστα στα χέρια της κυβέρνησης που στήριξες με νύχια και με δόντια, λυσσαλέα. 
Να τα εμπιστευτείς για τους καλούς τους σκοπούς. Φαντάζομαι σου έκοψα τα
 πόδια και μόνο που το διάβασες! Πλάκα σου κάνω. Ερμε των 40 τ.μ διαμονής.
Ενα μόνο θα σου θυμίσω. Τότε που ανάδευες τις σημαίες της 
Ολυμπιακής Αεροπορίας. Και έκλαιγες για τους μετανάστες της Αυστραλίας.
 Πόσο έπαιζες μια ζωή με το συναίσθημα! Πόσο ξεπούλησες δράμα! Ο πιο 
κωμικά δραματικός ηθοποιός στήριξε τον πιο σαρκαστικά ψεύτη Πρωθυπουργό. Αν την έκλαψες την Ολυμπιακή των παχυλών μισθών και αποζημιώσεων! Την 
ταβέρνα-παραμάγαζο της εκάστοτε εξουσίας. Τεφτέρια και τεφτέρια… Γράψε
 χρέη. «Πωλείται και μια δραχμή» είχε πει ο Χατζηδάκης. Τον έσπασαν στο
 ξύλο. Προστάτης ο Λάκης του λαού, δακρύζων για την Ολυμπιακή. Και μετά 
πιάσαμε καθαρίστριες. Καμάρωσε τώρα μια ελληνική εταιρεία, υγιή, 
που δεν χρηματοδοτούμε Λάκη και που σαρώνει τα διεθνή βραβεία. 
Εννοώ την Aegean.
Ποτέ δεν πρόλαβες αυτοκριτική. Γιατί δεν ήταν ψευδαισθήσεις, ούτε σε 
οδηγούσαν ιδέες, για να είναι εύκολα τα πράγματα. Εσύ, ακολουθούσες 
στυγνά το συμφέρον του νταραβεριού με την εξουσία με την πνιγηρή
 νοοτροπία «επαρχίας», να είσαι «από κοντά». Και τώρα μπορεί γι’ αυτό να 
θρηνείς. Δεν ξέρεις από ποιο χέρι να πιαστείς. Είναι αυτά τα άτιμα μεσοδια
στήματα. Πνίγηκες στην ανασφάλεια. Ποιο το επόμενο χέρι;
Διαπόμπευσες κόσμο, χλεύασες μέχρι αναπήρους, έκλασες
 (προσφιλέστατες οι πορδές στο λεξιλόγιό σου) κάθε έστω «μήπως;» στα
 μούτρα, «ιεροκήρυκας»
 άνευ θρησκείας, καθοδηγητής χαμένος ο ίδιος. Εκμεταλλεύτηκες τα ρηχά των ανθρώπων. Τώρα Λάκη στα βαθιά. Ασε τις δηλώσεις και τις συνεντεύξεις
 και τις κλάψες. Δεν ψυχοθεραπεύουν. Ο καθένας και ο καναπές του. Εχει 
δουλίτσα. Τι σε 40 τ.μ., τι σε 1040τμ… Οσο το ύψος μας, όσο το πλάτος μας, 
όσο το βάρος μας. Αναζητώντας μακάρι το «ειδικό» μας βάρος.
Λάκη και ψεύδεσαι και τρως. Αλλά κανείς δεν μασάει πια… Λάκη!
Προβλήματα με το κτηματολόγιο στον χαρακτηρισμό εκτάσεων 
Ειπώθηκε  πρόσφατα από γνωστή Πολιτικό με αφορμή τις  πλημύρες στην  Μάνδρα Αττικής ότι τελικά στην Ελλάδα  κουμάντο κάνει ο Δασάρχης και μάλλον είχε  δίκιο , καθώς με έκπληξη παρακολουθούν οι κάτοικοι των Δερβενοχωρίων την ανάρτηση των πρώτων πινάκων του Κτηματολογίου όπου παρατηρούνται τα ακόλουθα  : 
α) Οικόπεδα εντός περιγράμματος του οικισμού υφιστάμενου προ του 1923 , χαρακτηρισμένα σήμερα ως Δασικά ? και θα ήθελα να ρωτήσω στο σημείο αυτό , για τις   δύο επεκτάσεις του οικισμού των Σκούρτων που έγιναν με απόφαση του οικείου Νομάρχη από το 1975 και μετέπειτα , υπήρχε  θετική εισήγηση η γνωμοδότηση για τον χαρακτήρα της έκτασης , από τον κ. Δασάρχη ? , σίγουρα θα υπήρχε αλλιώς δεν θα εγκρινόταν η επέκταση  του οικισμού . γιατί λοιπόν να υποστούμεαυτήν την ταλαιπωρία , με αγωγές , ενστάσεις , αντιρρήσεις , προσφυγές αμφισβητήσεις κλπ, κλπ , για να διεκδικήσουμε  τα  αυτονόητα 
β) Επίσης Χιλιάδες στρέμματα γης, φέρονται και αυτά ως Δασικα, διεκδικούμενα από το Ελληνικό Δημόσιο   ? 
Τελικά είμαστε μια ηπειρωτική χώρα που το 51% της έκτασης της Ελλάδας καλύπτεται από δάση και άλλες δασικές εκτάσεις, αυτό δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat , μήπως είμαστε λίγο υπερβολικοί, για να μην πω υστερικοί με την έννοια Δάσος , 
Κινδυνεύουμε με το παραλογισμό που μας διακατέχει ήτην ευθυνοφοβία , να χαρακτηριστεί όλος ο Ελλαδικός χώρος Δάσος , γιατί κάποτε ασφαλώς και ήταν , όπως επίσης για τον ίδιο λόγο  ήταν και Αρχαιολογικός και έτσι να σταματήσουν τα πάντα … 
Δεν Θα πρέπει επιτέλους να γίνουν ξεκάθαρες και διακριτές  οι έννοιες δάσος- δασική έκταση – χορτολιβαδική έκταση – άγονες εκτάσεις , δασικά εδάφη, βραχώδεις εκτάσεις, δασοβιοκοινότητα και να μην θεωρούνται όλα με τόση με ευκολία ως Δάσος και επίσης να καθορισθούν επιτέλους οι χρήσεις γης 
Δεν υπάρχει ανάγκη ιδιαίτερα σήμερα με την οικονομική κρίση που ταλανίζει και μασίζει τον τόπο μας , για περισσότερη αγροτική παραγωγή και δεν θα πρέπει να επανεξεταστούν  οικονομικά οφέλη που τυχόν θα προκύψουν σε συνδυασμό με τις χρήσεις γης στο Δάσος , όχι βέβαια εις βάρος του περιβάλλοντος και πάντα με ήπιες παρεμβάσεις που να μην αλλοιώνουν τον χαρακτήρα και την φυσιογνωμία αυτών ? 
Ειδικά .όμως για τα Δερβενοχώρια που με ενδιαφέρει με αφορμή τους πίνακες του Κτηματολογίου που αναρτήθηκαν , καλούμαστε τώρα να αποδείξουμε ΄΄ αν τελικά το αυγό έκανε την κότα ή η κότα έκανε το αυγό΄΄   και συγκεκριμένα καλούμαστε να αποδείξουμε ότι κατέχουμε τις εκτάσεις αυτές (Δασικές ) με τίτλουςκτήσης  συνεχώς και αδιαλείπτως από το έτος 1887 έωςσήμερα , για να θεωρηθούμε τελικά ιδιοκτήτες , ειδάλλως προκρίνεται ως ιδιοκτήτης το Δημόσιο .
Η συνεχής και αδιάλειπτη χρήση αποδεικνύεται εν τοις πραγμασι , καθώς έως το 1950ο το κύριο επάγγελμα των Δερβενοχωριτών ήταν η παραγωγή ρητίνης και ξυλανθράκων από τα δάση που ο καθένας κατείχε εξ αμνημονευτων ετών  ως σήμερα , με συγκεκριμένα  ακριβή και σταθερά όρια  που ουδείς κάτοικος αμφισβητούσε στην πορεία των ετών , που υπάρχουν ορατά ακόμη και σήμερα .
Στα χαρτιά όμως που μας ζητούν, αυτό είναι δύσκολο να αποδειχθεί ?  Ποσό εύκολο ήταν όμως τότε να συνταχθούν τίτλοι , με ποσοστό αναλφάβητων στο 98 % , με ανύπαρκτες δομές του κράτους  στην περιοχή , τότεπου η έννοια της κατοχής και κτήσης μίας έκτασηςπερνούσε μόνο στο θυμικό και στην συνείδηση και ημεταβίβαση της έκτασης στην επομένη γενιά , περνούσεδια λόγου  με την μορφή της άτυπης παραχώρησης και όχι με χαρτιά (συμβολαιογραφικές πράξεις ) καθώς έτσι συνηθιζόταν , λογω των ιδιόμορφων συνθηκών και αυτή η μορφή κτήσης ως πάγια πρακτική ήταν παραδεκτή και αποδεκτή , χωρίς να χρειασθεί να  συνταχθούν συμβόλαια κατοχυρώνοντας το ιδιοκτησιακό καθεστώς υπό την μορφή της συνεχούς και αδιάλειπτης χρήσης από τον έναν στον άλλον .

Μήπως  η εθιμική αυτή συνήθεια δημιουργεί  μορφή Δικαίου που δεν πρέπει να αγνοηθεί  .
Γιατί δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψη η Ιστορική και αδιαμφισβήτητη παραδοχή ότι οι κάτοικοι  των Δερβενοχωρίων στα μεταεπαναστατικά χρόνια με την σύσταση του Ελληνικού κράτους και την διανομή τωνΕθνικών γαιών  , εξαιρέθηκαν από της Εθνική Διανομή καθώς τις γαίες και τα Δάση τα κατείχαν ήδη με τοειδικό καθεστώς αυτονομίας αυτοδιοίκησης που τους είχαν παραχωρήσει με φιρμάνικο τίτλο οι Τούρκοι (ταπι), τον ίδιο με το οποίο οι κάτοικοι των Βιλίων και της περιοχής Κουντουρων και της Μεγαρίδας κέρδισαν την ιδιοκτησία τους  
Υπάρχουν υπερήλικοι κάτοικοι που οι γονείς τους  και οι  παππούδες τους έζησαν πολύ πριν  1887 , δεν έχει αξία η μαρτυρία τους , ελειξει άλλων αποδεικτικών στοιχείωνη σε συνδυασμό με αυτά που υπάρχουν 
Ευτυχώς που υπάρχουν δυο τρία συμβόλαια του 1902 , 1905 και του 1911 και μια δυό δικαστικές αποφάσεις πολύ παλιές που δικαίωσαν τους κατοίκους στις αντιδικίες τους με το Δημόσιο 
Τα δάση μας δεν κατατμηθηκαν και ουδεμία πράξη νομής επήλθε από το δημόσιο στις εκτάσεις αυτές , πέραν της διάνοιξη δασικών δρόμων , πάντα με την σιωπηρή ανοχή μας  και άρα συγκατάθεση  των κατοίκων ιδιοκτητών , καθώς αυτοί ήταν ωφέλιμοι για τις μετακινήσεις τους και για τις ανάγκες Δασοπυρόσβεσης , παρόλα αυτά σήμερα το Δημόσιο θεωρείται Διακάτοχός . 
Γιατί ελάμβανε φόρους το κράτος από τους κατοίκους αναγνωρίζοντας τους ιδιοκτήτες δασοτεμαχίων και   επέτρεπε τις μεταβιβάσεις τους όταν από το 1960 και μετέπειτα οι κάτοικοι άρχισαν να κάνουν συμβόλαια και μεταβιβάσεις , τότε που με τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να είχαν κάνει κάτι άλλο  επ ωφελεία τους , αν ασφαλώς γνώριζαν ότι θα έχαναν κάποια στιγμή αυτό που αγόρασαν πληρώνοντας το . 
Όλα αυτά τα χρόνια λοιπόν οι Δερβενοχωρίτες θεματοφύλακες και προστάτες των Δασών μας από πάσης φύσεως κινδύνους , γι αυτό δεν αλλοιώθηκε ποτέ ο χαρακτήρας τους ,  δεν μειώθηκε το Δάσος , δεν κτίστηκαν βίλες κλπ, κλπ 
Επίσης το σημαντικότερο , στα Δερβενοχώρια  συμβαίνει κάτι το εντελώς παράδοξο σε σχέση με την ευρύτερη περιοχή της  Αττικής , να χαρακτηρίζουν σήμερα ως δάση στην πλειοψηφία τους αγρούς που δασώθηκαν από το 1945 έως σήμερα κυρίως για καθαρά κοινωνικό οικονομικούς λόγους (χαμηλό ποσοστό εσόδων από τους αγρούς , εγκατάλειψη υπαίθρου και των οικισμών που υπήρχαν εκεί ) , και όχι με Δάση που εκχερσώθηκαν , όπως συνέβη αντίστροφα στην περιοχή του Υμηττού τις Πεντέλης και της Πάρνηθας όπου αναπτύχθηκαν Αστικοί οικισμοί στο ίδιο χρονικό διάστημα , θα εφαρμοστούν λοιπόν δύο μέτρα και δυο σταθμά , 
Ελήφθη υπόψη από τους αρμόδιους ότι στην Ελλάδα μετά την κατοχή και τον εμφύλιο, με κατεστραμμένη την οικονομική βάση, το κύριο μέλημα της ελληνικής οικογένειας ήταν η σίτιση και η εξασφάλιση των αναγκαίων προς το «ζην». Μπορούμε λοιπόν να «τιμωρήσουμε» τους ανθρώπους αυτούς, δηλαδή να τους θεωρήσουμε καταπατητές και να πούμε ότι μια έκταση που ήταν ήδη δική τους και εκχερσώθηκε το 1950 για βιοποριστικούς λόγους σε συνδυασμό με τις νέες μορφές καλλιέργειας και την χρήση αρότρου δεν τους ανήκει πλέον και μάλιστα όταν στα Δερβενοχώρια επικρατούσε το μικτό σύστημα καλλιέργειας , που οι περισσότεροι αγρότες που ήταν   παράλληλα και κτηνοτρόφοι και δασεργάτες και ρητινοσυλλέκτες κλπ., γεγονός που είχε αντίκτυπο και στον τρόπο καλλιέργειας και άρα ήταν σύνηθες να άφηναν π.χ. μέσα στα χωράφια που ήταν στα Δάση  πολλά δασικά δένδρα καθώς και άλλα οπωροφόρα όπως αχλαδιές , καρυδιές αμυγδαλιές κλπ είτε για ίσκιο για τα ζώα, είτε για συλλογή ρητίνης, είτε για συλλογή βελανιδιών για τροφή των ζώων, η για συγκομιδή καρπών παράλληλα με την γεωργική καλλιέργεια ( καλλιέργεια κάτω από τα δένδρα).. 
Γιατί τώρα τα μικρά τμήματα μέσα στο Δάσος που είχαν τότε αγροτικό χαρακτήρα χαρακτηρίζονται με τέτοια ευκολία ως Δάσος με βαση  το ποσοστό κάλυψης μικρότερο του 15% της έκτασης που ισχύει σήμερα, ποσοστό που είναι δύσκολο με τόση  ευκολία με μία απλή φωτοερμηνεία μιας έκτασης σε μια αεροφοτογραφία του 45 να προσδιοριστεί  με ακρίβεια .
Γεννάται επίσης το ερώτημα: ποιος είναι ο ποιό πρόσφορος χρόνος από τον οποίο θα αρχίζει η εξέταση του αν μια έκταση διέπεται από την δασική νομοθεσία ή όχι. 
Το παλιότερο στοιχείο; Δηλαδή οι αεροφωτογραφίες του έτους 1945 οι αεροφωτογραφίες του 60 και 70; η ισχύς του συντάγματος του 1975; Ο Νόμος του 1979 ή παρούσα κατάσταση του ή κάτι άλλο .
Υπήρχε όμως  πανελλαδική αεροφωτογράφιση κάλυψη ανα δεκαετία και μάλιστα με καλής ποιότητας Α/φιες, πράγμα που να εξασφαλίζει το ενιαίο κριτήριο για τον χαρακτηρισμό των δασικών εδαφών και  γιατί να μην ληφθεί υπόψη  ο χαρακτήρας των εκτάσεων προ του 45 . Σε κάθε περίπτωση η εφαρμογή τους δημιουργεί αδικίες εις βάρος των Πολιτών  από περιοχή σε περιοχή και χρειάζεται πολύ προσοχή σε ένα κράτους δικαίου  με θεμελιώδη αρχή και συνταγματική επιταγή την χρηστή Διοίκηση να αδικηθεί κάποιος .
Για αυτό το θέμα θα θέλαμε πλέον την ηχηρή παρέμβαση του Δήμου στους Βουλευτές του Νομού και στο Κτηματολόγιο ΑΕ καθώς και την στήριξη μας από τις Νομικές  τους υπηρεσίες στα Δικαστήρια που θα προσφύγουμε για την αποκατάσταση της αδικίας και πάλι όχι με σκοπό να ιδιοποιηθούμε τα Δάση για να αλλάξουμε  τον Δασικό χαρακτήρα , 

O  ΑΓΑΝΑΚΤΙΣΜΕΜΟΣ ΔΕΡΒΕΝΟΧΩΡΙΤΗΣ.

Τελικά το ηλιακό μας σύστημα δεν είναι όπως πολλοί το φανταζόμαστε

Η Γη είναι σφαιρική, ο Ερμής είναι ο θερμότερος πλανήτης και ο Ήλιος είναι 
κίτρινος. Μας μοιάζουν πια απλά, αδιάψευστα δεδομένα που ξέρει ο καθένας, 
ακόμη και όσοι δεν έχουν εξειδικευμένες γνώσεις στην αστρονομία.
Ήρθε η ώρα να σκεφτείτε καλύτερα. Στο συγκεκριμένο άρθρο θα δείτε μια
 συλλογή από τις πιο συχνά λανθασμένες υποθέσεις σχετικά με το Ηλιακό μας 
Σύστημα, αλλά και τα αληθή δεδομένα που τις καταρρίπτουν.

Αυτό ισχύει, όμως ταυτόχρονα, δεν ισχύει. Πώς γίνεται αυτό; Το σχήμα του
 πλανήτη μας αλλάζει συνεχώς, λόγω της κίνησης των ηπειρωτικών πλακών. 
Βέβαια, ο ρυθμός με τον οποίο κινούνται είναι πολύ μικρός, κατά μέσο όρο
 5 εκατοστά το χρόνο. Όμως συνεχίζει να επηρεάζει την “εμφάνιση” του 
πλανήτη, που απέχει στην πραγματικότητα από την απόλυτη σφαίρα.

: nationalgeographic

Ωστόσο, πρέπει να τονιστεί ότι η εντυπωσιακή εικόνα που ακολουθεί, υποτίθεται
 ότι δείχνει το πραγματικό μέγεθος της Γης, όμως στην πραγματικότητα είναι ένα
 μοντέλο της βαρύτητάς της. Δημιουργήθηκε από δεδομένα που πάρθηκαν από 
δορυφόρους και δε δείχνει την πραγματική μορφή της. Αντ’ αυτού, παρουσιάζει
 τις διαφορές στη δύναμη της βαρύτητας, σε διάφορα σημεία γύρω της.
: ESA


Η άποψη ότι ο Ήλιος φωτίζει μόνο τη μία πλευρά της Σελήνης, αφήνοντας την
 άλλη σε διαρκές σκοτάδι, είναι αρκετά εξαπλωμένη. Αυτό προέρχεται από το 
γεγονός ότι ο δορυφόρος μας βλέπει μόνο από τη μια μεριά τη Γη, ενώ 
η άλλη είναι αδύνατον να παρατηρηθεί.
Όμως, στην πραγματικότητα, ο Ήλιος φωτίζει και θερμαίνει και τις δύο πλευρές
 της Σελήνης. Η αλήθεια είναι ότι η περίοδος που χρειάζεται η Σελήνη να 
περιστραφεί γύρω από τον άξονά της, συμπίπτει με το χρόνο που χρειάζεται
 για να περιστραφεί γύρω από τη Γη και γι’ αυτό βλέπουμε μόνο τη μία της πλευρά.

: discovermagazine



Όλα βγάζουν νόημα σ’ αυτή την περίπτωση. Ο Ερμής βρίσκεται πιο κοντά στον 
Ήλιο και έτσι, η θερμοκρασία της επιφάνειάς του πρέπει να είναι υψηλότερη 
από τους υπόλοιπους πλανήτες. Ωστόσο, όπως φαίνεται, ο θερμότερος πλανήτης
 είναι στην πραγματικότητα η Αφροδίτη, κι ας είναι 50 εκατομμύρια χιλιόμετρα
 πιο μακριά από τον Ήλιο, απ’ ό,τι ο Ερμής. Κατά μέσο όρο, η θερμοκρασία κατά 
τη διάρκεια της ημέρας στον Ερμή είναι 350 βαθμοί Κελσίου, ενώ φτάνουν τους
 480 στην Αφροδίτη.
Η αιτία αυτού, είναι η ατμόσφαιρα της Αφροδίτης. Ο Ερμής δεν έχει πρακτικά
 σημαντική ατμόσφαιρα, ενώ η Αφροδίτη έχει ένα παχύ στρώμα, που
 αποτελείται επί το πλείστον από διοξείδιο του άνθρακα. Αυτό δημιουργεί 
ένα έντονο φαινόμενο του θερμοκηπίου, εγκλωβίζοντας όλη τη 
θερμοκρασία του Ήλιου, κάνοντάς της εξαιρετικά θερμή.
: universetoday

Όλοι ξέρουμε πως η θερμοκρασία στην επιφάνεια του Ηλίου είναι εξαιρετικά 
υψηλή: περισσότερους από 5.700 βαθμούς Κελσίου. Οπότε είναι λογικό να
 υποθέσει κανείς πως είναι απλά μια γιγάντια μπάλα φωτιάς. Ωστόσο, αυτή η
 σύγκριση δεν είναι και πολύ ακριβής. Αυτό που θεωρούμε εμείς φωτιά, στην 
πραγματικότητα είναι ενέργεια σε μορφή θερμότητας και φωτός, που
 παράγεται από τις θερμοπυρηνικές αντιδράσεις που λαμβάνουν χώρα στον 
πυρήνα του αστεριού.
Μια θερμοπυρηνική αντίδραση περιλαμβάνει τη μετατροπή μερικών
 στοιχείων και συνοδεύεται από την εκπομπή θερμότητας και ενέργειας
 φωτός. Αυτή η ενέργεια περνά από όλα τα στρώματα του Ήλιου, για
 να φτάσει στην επιφάνεια (τη φωτόσφαιρα), που μοιάζει να φλέγεται.
: nasa
Όσοι ξέρουν κάτι παραπάνω από αστρονομία, θα σας πουν με βεβαιότητα ότι ο
 Ήλιος ανήκει στην κατηγορία των αστεριών, γνωστά ως «κίτρινοι νάνοι». 
Απ’ αυτό, είναι λογικό να υποθέτουμε πως είναι κίτρινος στο χρώμα. Όμως,
 όπως κάθε άλλο αστέρι τέτοιου είδους, ο Ήλιος είναι απολύτως λευκός.
Τότε γιατί τα ανθρώπινα μάτια τον βλέπουν κίτρινο; Για όλα φταίει η γήινη
 ατμόσφαιρα. Όπως είναι γνωστό, το φως που έχει ένα ευρύ μήκος κύματος,
 στο κίτρινο και κόκκινο τμήμα του φάσματος περνά καλύτερα στην ατμόσφαιρα.
Το φως σε μικρότερα μήκη κύματος, στο πράσινο μέχρι το βιολετί τμήμα του
 φάσματος (που εκπέμπει κυρίως ο Ήλιος), διαχέεται σε μεγαλύτερο βαθμό 
από την ατμόσφαιρα. Το αποτέλεσμα αυτού, είναι ο ήλιος να φαίνεται 
κίτρινος. Αν αφήσετε ποτέ την ατμόσφαιρα, θα δείτε το πραγματικό χρώμα του.
: stanford

Αυτή η λανθασμένη άποψη προέρχεται φυσικά από τις ταινίες του Χόλιγουντ, 
που αναπαριστούν το τι θα μπορούσε να συμβεί αν ένα άτομο βρισκόταν εκτός του
 διαστημοπλοίου.
Στην πραγματικότητα, το δέρμα μας είναι αρκετά ευέλικτο για να κρατήσει όλα τα
 εσωτερικά όργανα στη θέση τους. Τα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων,
 μπορούν επίσης να αποτρέψουν το αίμα από το να βράσει εξαιτίας της
 ελαστικότητας.
Επίσης, στην απουσία της εξωτερικής πίεσης στο περιβάλλον του διαστήματος,
 η θερμοκρασία στην οποία βράζει το αίμα, φτάνει τους 46 βαθμούς Κελσίου, που
 είναι πολύ υψηλότερη από τη θερμοκρασία του ανθρώπινου σώματος.
Αντ’ αυτού, είναι το νερό που περιέχεται στα κύτταρα του δέρματός μας, που
 βράζει στο κενό αέρος. Το αποτέλεσμα αυτού, είναι η αύξηση του μεγέθους 
του σώματος σε ένα τέτοιο περιβάλλον, όμως σίγουρα δε θα εκρήγνυντο.
Ο κύριος λόγος, για τον οποίο θα πέθαινε κάποιος, είναι η έλλειψη οξυγόνου. 
15 μόλις δευτερόλεπτα στο κενό αέρος χωρίς κάποια στολή, αρκούν για να χάσει 
τις αισθήσεις του και μόλις 2 λεπτά για να πεθάνει.
: space
Αυτός ο μύθος φαίνεται λογικός στην αρχή. Αν ο χειμώνας είναι πιο κρύος από 
το καλοκαίρι, τότε η Γη είναι πιο μακριά από την πηγή θερμότητάς της, σωστά; 
Ωστόσο, στην πραγματικότητα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο: κατά τη διάρκεια
 του πιο κρύου τμήματος του χρόνου, ο πλανήτης μας βρίσκεται 5 εκατομμύρια
 χιλιόμετρα πιο κοντά στον Ήλιο, απ’ ό,τι το καλοκαίρι. Πώς συμβαίνει όμως αυτό;
Όλα προέρχονται από το γεγονός ότι σε συνδυασμό με την περιστροφή 
γύρω από τον Ήλιο, η Γη περιστρέφεται και γύρω από τον εαυτό της, γι’ αυτό
 περνάμε από τη νύχτα στη μέρα. Ο άξονας της Γης, που περνά από το 
Βόρειο και Νότιο Πόλο, δεν είναι ακριβώς κάθετος στην τροχιά του και στις 
ακτίνες του ήλιου που πέφτουν πάνω της. Για τον μισό χρόνο, ένα μεγάλο μέρος
 της θερμότητας του Ήλιου πέφτει στο νότιο ημισφαίριο, ενώ τον υπόλοιπο 
χρόνο πέφτει στο βόρειο. Αυτό προκαλεί τις αλλαγές των εποχών.
Όπως είναι γνωστό, το καλοκαίρι στο νότιο ημισφαίριο είναι θερμότερο απ’ 
ό,τι στο βόρειο. Αυτό είναι αποτέλεσμα του ότι η Γη βρίσκεται πιο κοντά στην
ήλιο τον Ιανουάριο, όταν το νότιο τμήμα έχει καλοκαίρι.
: nasa

Πηγή: diaforetiko.gr