ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ, ο “ΠΕΝΤΑΘΛΟΣ” της Φιλοσοφίας
(ακόμη και στην Αγγλική εμφανίζεται η λέξη abderian (abderite) = ανόητος).
Αυτή η φήμη ΔΕΝ ανταποκρινόταν στην πραγματικότητα διότι εκεί γεννήθηκαν πολλοί μεγάλοι διανοητές όπως ο ΛΕΥΚΙΠΠΟΣ , ο ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ , ο ΕΚΑΤΑΙΟΣ και ο ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ και μάλλον η δυσφήμηση γεννήθηκε από κάποιο ανταγωνισμό μεταξύ Αθήνας και Αβδήρων.
Ο Δημόκριτος, γεννήθηκε στα Άβδηρα και ήταν το 3ο παιδί μιας πολύ πλούσιας οικογένειας (ο πατέρας του ήταν κάτι σαν τραπεζίτης στα Άβδηρα). Είχε για δασκάλους στην αρχή τον φιλόσοφο Λεύκιππο και κατόπιν τον Αναξαγόρα.
Ως μαθητής ήταν τόσο φιλόπονος ώστε είχε κλειστεί σε ένα χωριστό δωμάτιο στον κήπο του σπιτιού του και διάβαζε συνεχώς χωρίς να βγαίνει καθόλου.
Μέτα τα μαθήματα του Λεύκιππου, αποφάσισε πολύ νέος να μάθει περισσότερα ταξιδεύοντας στα μέρη της Αρχαίας σοφίας. Καθώς ο πατέρας του είχε πεθάνει, ζήτησε από τα άλλα 2 αδέλφια του το μερίδιο του από την τεράστια πατρική περιουσία. Εκείνοι όμως αντί του 1/3 του έδωσαν λιγότερα ,που έφταναν εντούτοις στο μυθώδες ποσό των εκατό ταλάντων (σήμερα περί τα 3 εκατομμύρια ευρώ !!!).
Ο Δημόκριτος ταξίδεψε στη Μικρασία, στην Περσία, επισκέφθηκε τους ναούς της Βαβυλώνας και έζησε 5 χρόνια στην Αίγυπτο, σπουδάζοντας και μελετώντας. Κατά τον Δημήτριο τον Φαληρέα έφτασε ως τις Ινδίες και γνώρισε τη σοφία των Γυμνοσοφιστών.
Κατά την πολύχρονη αποδημία του ξόδεψε όλη τη πατρική περιουσία και όταν ύστερα από χρόνια γύρισε στη πατρίδα του ,ΗΤΑΝ ΜΕΝ ΔΙΑΣΗΜΟΣ ΚΑΙ ΣΟΦΟΣ αλλα ΑΠΟΡΟΣ και τον συντηρούσε ο αδελφός του Δαμάσιος.
Ίσχυε τότε στα Άβδηρα νόμος που όριζε πως, όποιος σπαταλούσε τη πατρική περιουσία ,εθεωρείτο ΑΠΟΛΙΣ ,δηλ έχανε τα πολιτικά του δικαιώματα καθώς και το δικαίωμα να ταφεί στον τόπο του.
Ο Δημόκριτος μια μέρα συγκέντρωσε τους πολίτες των Αβδήρων στο θέατρο της πόλης και τους διάβασε το κυριότερο έργο του, τον ΜΙΚΡΟ ΔΙΑΚΟΣΜΟ, που πραγματευόταν την συγκρότηση του σύμπαντος. Οι Αβδηρίτες τόσο ενθουσιάστηκαν με όσα άκουσαν ,που ψήφισαν στην Εκκλησία του Δήμου απόφαση με την οποία η πόλη όταν μεν θα πέθαινε ο Δημόκριτος θα τον έθαβε με δημοσία δαπάνη επί του παρόντος δε, απέδιδε στον Δημόκριτο, από το δημόσιο ταμείο, πεντακόσια τάλαντα, πενταπλάσιο δηλαδή ποσό από τη περιουσία που ξόδεψε. Άλλο ένα δείγμα ότι οι Αβδηριτες δεν ήταν βλάκες ή γελοίοι.
Έγραψε πολλά βιβλία. Ο Διογένης ο Λαέρτιος αναφέρει 70 τίτλους έργων του. Κανένα δεν έχει φτάσει ως εμάς. Από τον τεράστιο αυτό πλούτο σώθηκαν μόνο 300 αποσπάσματα.
Η συστηματική καταστροφή των βιβλίων του Δημόκριτου άρχισε από πολύ νωρίς. Πρώτος ο Πλάτων συγκέντρωσε όσα βιβλία του Δημόκριτου βρήκε και θέλησε να τα κάψει ,αλλά τον εμπόδισαν 2 Πυθαγόρειοι φιλόσοφοι, ο Αμύλκας και ο Κλεινίας ,λέγοντάς του πως δεν θα ωφελούσε σε τίποτα, γιατί τα βιβλία του Δημόκριτου ήταν πολλά και βρίσκονταν σε χέρια πολλών. Ότι δεν κατόρθωσε όμως ο Πλάτων το πέτυχαν 700 χρόνια αργότερα οι Χριστιανοί.
Παρόλα αυτά όμως ο Πλάτων αναγνώριζε το μεγαλείο της διάνοιας του Δημόκριτου, τον οποίο ονομάζει “ΠΕΝΤΑΘΛΟ” της Φιλοσοφίας. Πράγματι ο Δημόκριτος διακρίθηκε και στη Φυσική και στη Ηθική και στα Μαθηματικά και στους εγκύκλιους λόγους ενώ είχε πλήρη εμπειρία των Τεχνών. Αντίθετα δε με πολλούς σύγχρονούς του φιλοσόφους, όχι μόνο δεν καταφρονούσε την εργασία αλλά πίστευε ότι “ΛΟΓΟΣ ΕΡΓΟΥ ΣΚΙΗ ” δηλαδή ο Λόγος είναι αποτέλεσμα του Έργου.
Ο Δημόκριτος έδινε τεράστια σημασία στη γνώση, γιατί πίστευε πως ο άνθρωπος, γνωρίζοντας τις αιτίες των διαφόρων φαινομένων ή τη φύση των πραγμάτων, μπορεί να καταλάβει καλύτερα τον κόσμο μέσα στον οποίο ζει και να απαλλαγεί από το φόβο. Ο μεγάλος αυτός σοφός πρέσβευε πως ο άνθρωπος με τη γνώση αυτή αποκτά ψυχική γαλήνη και εσωτερική ηρεμία, φτάνοντας σε μια κατάσταση που την ονόμαζε ευεστώ. Το επόμενο στάδιο της ψυχικής κατάστασης του ανθρώπου, που έχει κατακτήσει την «ευεστώ», είναι το στάδιο της «αθαμβίας», όταν ο άνθρωπος θα πάψει να καταπλήσσεται και να «θαμπώνεται» με όσα παράξενα ή ανεξήγητα βλέπει. Η ολοκλήρωση του ψυχικού κόσμου γίνεται, κατά το Δημόκριτο, με την κατάκτηση της «ευθυμίας», που σήμαινε ψυχική γαλήνη και ευεξία.
Χαίντερλιν:
«Όπου ο κίνδυνος αυξάνεται, αυξάνεται επίσης και αυτό που σώζει».
το πολύτιμο μεσαιωνικό κρασί ξαναγεννήθηκε
Παρουσιάστηκε πρόσφατα στην Πάρμα μαζί με σαΐτια και ταρτάκια δίπλα το μυθικό κρασί που έκανε διάσημο κατά τον Μεσαίωνα τον γενέθλιο τόπο του και ξαναγεννήθηκε στη Μονεμβασιά κερδίζοντας πολύτιμα βραβεία σε κορυφαίους διεθνείς διαγωνισμούς
Η πρόοδος και η ανάπτυξη δεν έρχεται ποτέ μόνο από έναν άνθρωπο και ας είναι ο πιο ανοιχτόμυαλος που υπάρχει στο κόσμο. Η ανάπτυξη ακόμα και σε προσωπικό επίπεδο θέλει δύναμη ψυχής και όραμα και για να σου συμβεί χρειάζεσαι τουλάχιστον άλλον έναν που να πιστέψει με όλο του το είναι στο μαζί.
Παλιότερα αυτά που σας λέω τώρα δεν τα πολυασπαζόμουν γιατί ήμουν χαμένη στη μετάφραση, μέχρι που για κάποιο λόγο άρχισα στη ζωή μου να συναντώ διάφορους οραματιστές, που δεν πίστευαν στα ζώδια αλλά είχαν όραμα να κάνουν μεγάλα πράγματα με σύνεση και τρέλα όπου χρειάζεται.
Δυο από αυτούς είναι ο Γιώργος και η Έλλη Τσιμπίδη (Οινοποιητική Μονεμβασιάς) που πίστεψαν και κυνηγούν το όνειρό τους χωρίς δεύτερες σκέψεις και άλλα κουραστικά τέτοιου είδους.
Αυτοί οι δυο μού μετέδωσαν μια μεγάλη αγάπη για ένα κρασί βγαλμένο από μύθο πραγματικό.
Ένα κρασί που ξαναγεννήθηκε στο γενέθλιο τόπο του την Μονεμβασιά.
Μιλάμε για την Μαλβαζία. Μονεμβασία – Malvasia:
Ένα χαμένο στο χρόνο περίφημο μεσαιωνικό κρασί ξαναγεννήθηκε πανηγυρικά στο γενέθλιο τόπο του τη Μονεμβασιά, εστεμμένο πλέον με 20 χρυσά μετάλλια μεταξύ των οποίων δύο Regional Trophy Golden Medal των Decanter Wine Awards 2014 και Decanter Wine Awards Asia 2015, ένα διπλό χρυσό στην Νέα Υόρκη στον FLIWC, και το Grand trophy medal ως το καλύτερο βαλκανικό κρασί για το 2014 στο BIWC.
Η Μονεμβασιά «το περιώνυμον άστυ» του παρελθόντος, το «πέτρινο καράβι» του Ρίτσου, η δικιά μας πατρίδα, διεκδικεί εκ νέου την περίοπτη θέση που κατείχε στην Ιστορία του κρασιού κάποτε:
« Πολύτιμον ούσαν ου μόνον δια την οχυράν αυτής θέσιν, αλλά και δια τον περί αυτήν παραγόμενον κάλλιστον οίνον τον γνωστόν καθ’όλην την Ευρώπην υπό το όνομα του οίνου της Μαλβαζίας…» (Κ. Παπαρηγόπουλος , Ιστορία του Ελληνικού Έθνους
«Πέντε ολόκληρους αιώνες κράτησε η κυριαρχία του ελληνικού οίνου Μονεμβασία – Malvasia στις ξένες αγορές της Ανατολής και της Δύσης: άρχισε να παράγεται πριν από τον 13ο αιώνα στη βυζαντινή Μονεμβασιά…
Κανένα άλλο κρασί δεν απόχτησε τόση φήμη κατά τον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση και κανένα όνομα κρασιού από τότε μέχρι σήμερα δεν έχει τόσο ενδιαφέρουσα ιστορία…» (από το βιβλίο «Τα Κυριακάτικα» της Σταυρούλα Κουράκου – Δραγώνα)
Και στον Ριχάρδο τον Τρίτο του Σαίξπηρ βρίσκουμε τη μνημειώδη φράση «Να με πνίξετε σ’ ένα βαρέλι με κρασί Μalvasia!» (George Plantagenet, Duke of Clarence, in Shakespeare’s Richard III, 1592)
Πηγή: Protagon.gr
Η “κωλοεφεύρεση” που τη λένε ρολόι
Πηγές: doctv.gr (, και ), Συνέντευξη του Χρόνη Μίσσιου στην Κρυσταλία Πατούλη που δημοσιεύτηκε στο tvxs ( και ), και πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ακτιβιστικής Έρευνας για την κρίση, που κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Κέδρος, και τα έσοδά του θα δοθούν στο ΚΕΘΕΑ και στη ΜΕΡΙΜΝΑ
Η ελληνική «ελίτ» εγκαταλείπει τον Τσίπρα
Η στήριξη των Ελλήνων κεφαλαιούχων στον Αλέξη Τσίπρα αρχίζει από πολύ παλιά. Πριν από το 2013, όταν έχουμε το πρώτο εύρημα φιλίας με τον δικηγόρο των off shore Αρτεμίου που είχε διαρρεύσει από κάποιο «ατύχημα».
Υπήρξαν όμως και άλλοι πολλοί: φαρμακοβιομήχανοι, εφοπλιστές, πρώην μεγαλοπαράγοντες ποδοσφαιρικών ομάδων και αρκετοί που δεν είμαστε σε θέση να τους ξέρουμε, ακόμα και τώρα.
Στη συνέχεια, ακολούθησε η ενθουσιώδης παρέμβαση της Γιάννας Αγγελοπούλου που εδραίωσε…
πλέον τον Αλέξη στο διεθνές πολιτικό jet set ως μία ελπιδοφόρα αντισυστημική προοπτική για την Ελλάδα και την Ευρώπη.
Όλα τα παραπάνω- κι ακόμα περισσότερα- θα πρέπει να μας απασχολήσουν ως πεδία προβληματισμού για το τι ακριβώς συνέβη στις τρεις απανωτές εκλογικές αναμετρήσεις του 2015 και για το πως η χώρα βρέθηκε με το πιστόλι στον κρόταφο για ένα ολόκληρο εξάμηνο.
Ποιο ήταν το κίνητρο για όλους αυτούς να στηρίξουν έναν άνθρωπο με ανερμάτιστη πολιτική σκέψη και να του επιτρέψουν να παίξει στα ζάρια το ευρωπαϊκό μέλλον της χώρας;
Γιατί έπρεπε να υποστεί η ελληνική κοινωνία αυτό το αρρωστημένο σοκ της εξαπάτησης, ενώ βρισκόταν σε τροχιά κανονικότητας και εξόδου από τα μνημόνια;
Eρωτήματα αναπάντητα τα οποία πολύ γρήγορα θα πρέπει κάποιος να μας τα εξηγήσει, μπας και καταλάβουμε τι πήραν τελικά οι εκπρόσωποι της ελληνικής ελίτ από τον Αλέξη Τσίπρα και αν πραγματικά άξιζε το ρίσκο της επικινδυνότητας για τη χώρα.
Σήμερα όμως, και μολονότι οι Ευρωπαίοι φίλοι μας παραμένουν “ερωτευμένοι” με τον πρωθυπουργό, για τους δικούς τους λόγους, η εγχώρια ελίτ φαίνεται να αποσύρει τη στήριξή της στο πρόσωπό του. Από καιρό, έχουμε τα πρώτα δείγματα απροθυμίας να συνεργαστούν μαζί του, αν εξαιρέσει κανείς τα μεγάλα deals που έχουν δρομολογηθεί για τα μεγάλα έργα ή τις εργολαβίες.
Ο Αλέξης Τσίπρας σταδιακά απομονώνεται από όλους αυτούς που συνέβαλαν στο να φτάσει στον πρωθυπουργικό θώκο. Και σε ό τι αφορά την οικονομική εξουσία της χώρας, τίποτα δεν δείχνει ότι θα αναζητήσουν νέο δίαυλο επικοινωνίας με την προοπτική να τον ξαναχρησιμοποιήσουν στο μέλλον…
Εν τω μεταξύ, δεν νομίζω ότι αρκεί η προστασία που η Καγκελαρία και οι Βρυξέλλες του παρέχουν αυτή τη στιγμή. Γιατί στο εσωτερικό της χώρας υπάρχει ένα εκλογικό σώμα το οποίο αρνείται πλέον να προσλάβει μηνύματα χειραγώγησης υπέρ της Αριστεράς, του κρατισμού, των επιδομάτων ή του αντιευρωπαϊκού μένους.
Ο κόσμος κουράστηκε να εμπιστεύεται ιδεολογήματα και ρητορικές ανακολουθίες.
Κουράστηκε κατά συνέπεια και η ελίτ να στηρίζει τον ΣΥΡΙΖΑ που τα πριμοδοτεί και τα προμοτάρει.
Επιμένω όμως να ψάχνω απαντήσεις γιατί τον στήριξαν. Τόσα πολλά τους έδωσε και δεν το έχουμε μάθει ακόμα;
Του Ανδρέα Ζαμπούκα
www.liberal.gr
Πολυπολιτισμικότητα: Οι αρνητές |

|
|
|







