Ο θεϊκός καρπός

Posted by sarant στο 29 Αύγουστος, 2016

800px-Grapes
Καρπός πανάρχαιος και πολύτιμος το σταφύλι, βρίσκεται μαζί μας από τη Νεολιθική εποχή. Ολόκληρο βιβλίο θα μπορούσαμε να γράψουμε· για να μην πάρει μεγάλη έκταση το άρθρο δεν θα επεκταθούμε καθόλου στο κρασί (για το οποίο μπορεί να γραφτεί άλλο βιβλίο!) και θα κάνουμε την σχεδόν ιερόσυλη επιλογή να αντιμετωπίσουμε τα σταφύλια σαν ένα φρούτο όπως όλα τα άλλα, ενώ δεν είναι.
Οι αρχαιολόγοι μάς λένε ότι οι άνθρωποι για πολλούς αιώνες κατανάλωναν σταφύλια, αρχικώς άγρια και μετά καλλιεργημένα, χωρίς να έχουν μάθει να φτιάχνουν κρασί. Οι αρχαίοι συνήθως θεωρούσαν ότι ο Διόνυσος εισήγαγε την άμπελο στην Ελλάδα και τούς έμαθε την τέχνη της οινοποιίας και προς τιμή του τελούσαν τα Διονύσια σε πολλές περιοχές. Στον Όμηρο η αμπελουργία ακμάζει, όπως μαρτυρούν επίθετα σαν το «πολυστάφυλος» και το «αμπελόεσσα» για μέρη κατάφυτα από αμπέλια. Αν και όχι από την αρχή, κάποια διαφοροποίηση των ποικιλιών σε επιτραπέζια σταφύλια και σταφύλια προς οινοποίηση υπήρχε ήδη από την αρχαιότητα. Τα νωπά σταφύλια οι αρχαίοι τα διατηρούσαν περισσότερο χρόνο μέσα σε κρασί. Φυσικά, τα ξέραιναν κιόλας –αλλά στη σταφίδα έχουμε αφιερώσει ειδικό άρθρο.
Οι αρχαίοι έλεγαν άμπελο το φυτό, ενώ για τον καρπό είχαν δυο λέξεις, βότρυς και σταφυλή. Η λέξη βότρυς, που θεωρείται προελληνικό δάνειο, σπάνια χρησιμοποιείται πια, και όταν χρησιμοποιείται σημαίνει το τσαμπί· αλλά η σταφυλή, μέσω του ελληνιστικού υποκοριστικού σταφύλιον έδωσε το δικό μας σταφύλι. Παρομοίως η άμπελος έδωσε το αμπέλι, αλλά αμπέλι σε μας είναι τόσο το μεμονωμένο φυτό, το κλήμα, όσο και, συχνότερα, η έκταση η φυτεμένη με τέτοια φυτά. Η λέξη κλήμα, πάλι, είναι επίσης αρχαία, αλλά στην αρχαιότητα σήμαινε τα κλαδιά του φυτού, που σήμερα τα λέμε κληματσίδες ή κληματόβεργες. Τη διάκριση τη βλέπουμε παραστατικά στο γνωστό ευαγγελικό χωρίο «εγώ ειμι η άμπελος, υμείς τα κλήματα» (Ιωάν. 15:5) δηλαδή ο Χριστός είναι το δέντρο και οι μαθητές τα κλαδιά. Το κλήμα προέρχεται από το ρ. κλω, σπάζω, απ’ όπου και το κλάσμα και η άλλη δύσοσμη λέξη.
Τα κουκούτσια του σταφυλιού τα λέγανε οι αρχαίοι γίγαρτα, λέξη χωρίς γνωστή ετυμολογία, που διατηρήθηκε στην καθαρεύουσα αλλά δεν την έχουν τα καινούργια λεξικά μας. Ποικιλίες χωρίς κουκούτσια, που τις λέμε απύρηνες μάλλον παρά αγίγαρτες, υπήρχαν ήδη από την αρχαιότητα, αλλά έχουν πολλαπλασιαστεί στη σύγχρονη εποχή.
Η σπουδαιότητα του σταφυλιού και της αμπελουργίας φαίνεται και από το γεγονός ότι τρύγος ή τρυγητός λέγεται ειδικά η συγκομιδή των σταφυλιών· για κανέναν άλλον καρπό δεν υπάρχει ειδικό ουσιαστικό, μόνο το θέρισμα για το σιτάρι. (Θυμηθείτε και την παροιμία θέρος, τρύγος, πόλεμος για εργασίες που δεν επιδέχονται αναβολή). Στο λαϊκό ημερολόγιο, Τρυγητής είναι ο Σεπτέμβριος, αφού τότε γίνεται ο τρύγος (αν και πιο κάτω θα δούμε μερικές παροιμίες που μιλάνε για Αύγουστο). Και το ρήμα τρυγώ αγνώστου ετύμου είναι, αλλά μπορεί να συνδέεται με το τρυξ, λέξη που σήμαινε στα αρχαία το κατακάθι του κρασιού και τον μούστο. Βέβαια, το ρήμα τρυγώ χρησιμοποιήθηκε στη συνέχεια και για το μέλι από τις κυψέλες, αλλά και για τα φιλιά.
Όταν λέμε «σταφύλι» εννοούμε το φρούτο γενικώς, αλλά βέβαια πρόκειται για μη μετρήσιμο μέγεθος· «ένα σταφύλι» δεν νοείται με την ίδια έννοια όπως «ένα μήλο». Στην πραγματικότητα αγοράζουμε ή κόβουμε τσαμπιά, που το καθένα μπορεί να έχει έως και 300 ρώγες. Το τσαμπί είναι δάνειο από τα ενετικά (zampin), αλλά η ρώγα είναι αρχαία (ραξ και ρωξ), και πρέπει να είναι προελληνικό δάνειο. Στα αρχαία σήμαινε τον καρπό κυρίως του σταφυλιού αλλά και άλλων φυτών· η σημασία της θηλής του μαστού είναι μεταγενέστερη, αφού ο Ευστάθιος Θεσσαλονίκης που έζησε τον 12ο αιώνα σχολιάζει ότι η θηλή λεγόταν ραξ στην εποχή του στην καθομιλουμένη («παρά τοις ιδιώταις»). Μάζευε κι ας είν’ και ρώγες, λέει η παροιμία, που διδάσκει να μην περιφρονούμε το μικρό κέρδος, να αποταμιεύουμε και τη μικρή ποσότητα.
Μια και μπήκαμε στις παροιμίες, πρέπει να πούμε ότι για το σταφύλι και το αμπέλι υπάρχουν πάρα πολλές, ενδεικτικό της κομβικής τους θέσης στην παλιότερη αγροτική ζωή. Ο μύθος του Αισώπου για την αλεπού που, μη φτάνοντας το τσαμπί το σταφύλι που βρισκόταν σε ψηλή κληματαριά, προσποιήθηκε ότι περιφρονεί επειδή είναι άγουρο, μας έδωσε δυο παροιμίες, την αρχαία «Όμφακες εισί», δηλαδή είναι αγουρίδες, που τη λέμε ακόμα, και τη νεότερη «Όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια».
Οι αγουρίδες, δηλαδή τα άγουρα τσαμπιά, έχουν τη δική τους παροιμία: «αγάλι αγάλι γίνεται η αγουρίδα μέλι». Στη συλλογή του ο Πολίτης καταγράφει κάμποσες ισοδύναμες παροιμίες σε ξένες γλώσσες αλλά και πολλούς πλατειασμούς της αρχικής παροιμίας, ανάμεσα στους οποίους και μια παριανή παραλλαγή που τη βρίσκω γουστόζικη: αγάλι αγάλι γίνεται η αγουρίδα μέλι, κι εκείνη που σου τσούνευε μεθαύριο σε θέλει (τσουνεύω, σαν το τσινάω: αποκρούω ερωτικές κρούσεις).
Για πράγματα που δεν μας ενδιαφέρουν πια, περασμένα, που τα επαναφέρει κανείς άκαιρα στη συζήτηση, λέμε τη φράση «περσινά ξινά σταφύλια». Τη γνωστή (και κακοπαθημένη) παροιμία «Ζήσε μαύρε μου να φας το Μάη τριφύλλι», μερικοί τη συμπληρώνουν: «και τον Αύγουστο σταφύλι». Για ρούχα και άλλα πράγματα που δεν αντέχουν πολύ, οι παλιοί λέγανε «βαστάει από τα σύκα ως τα σταφύλια», επειδή τα φρούτα αυτά ακμάζουν αμέσως το ένα μετά το άλλο. Ο Πολίτης δίνει και την παροιμία «Της Αγια-Μαρίνας σύκο και του Άι Λιος σταφύλι»· να σημειωθεί ότι αυτές οι γιορτές απέχουν τρεις μόνο μέρες (17 και 20 Ιουλίου αντίστοιχα). Άλλοι συμπληρώνουν «και της Παναγιάς με το κοφίνι», δηλαδή ότι μόνο τον δεκαπενταύγουστο υπάρχουν άφθονα γινωμένα σταφύλια προς συγκομιδή. (Πάντως, στις ημερολογιακές παροιμίες δεν μπορεί να βασιστεί κανείς· εκτός των άλλων, πλάστηκαν όταν ίσχυε το παλιό, το Ιουλιανό ημερολόγιο).
Για κόσμο που είναι συνωστισμένος, ιδίως σε λεωφορείο ή πλοίο, λέμε «κρέμονται σαν τα σταφύλια», ενώ ο Σκαρίμπας έλεγε, για όσους χορεύουν αδέξια, ότι κάνουν «σαν να πατάνε σταφύλια». Για το κλήμα, υπάρχει η πασίγνωστη παροιμία «Ήτανε στραβό το κλήμα, το ’φαγε κι ο γάιδαρος», που λέγεται όταν σε μια ήδη προβληματική κατάσταση επέλθει το τελειωτικό χτύπημα.
Με το αμπέλι έχουμε ακόμα περισσότερες παροιμίες, που επειδή τους έχω αφιερώσει ειδικό άρθρο, εδώ τις αναφέρω επιγραμματικά μόνο και για την προέλευση κτλ. σας παραπέμπω στο προηγούμενο άρθρο:
  • Για έναν χώρο όπου δεν τηρούνται νόμοι και ο καθένας κάνει ό,τι θέλει ανεμπόδιστα και ατιμώρητα, λέμε ότι «είναι ξέφραγο αμπέλι».
  • Όταν κάποιος πεθάνει ή δολοφονηθεί άδικα ή μάταια και χωρίς να αναζητηθούν οι ένοχοι, λέμε «πήγε σαν το σκυλί στ’ αμπέλι»
  • Όποιος αποφασίζει να κάνει ένα όχι εντελώς απαραίτητο έξοδο προκειμένου να εξυπηρετήσει έναν σκοπό, ή απλώς θυσιάζει τα πάντα για την καλοπέρασή του, λέει «ας πάει και το παλιάμπελο».
  • Για υπερβολικές υποσχέσεις λέγαν παλιότερα «τάζει αμπέλια ατρύγητα, καράβια αρματωμένα» (τώρα λέμε για λαγούς και πετραχήλια)
  • Για τους επιπόλαιους και φαφλατάδες λένε «είναι φρου φρου τ’ αμπέλια» ή «φρου φρου και τ’ αμπέλια ξέφραγα».
  • Η Παρασκευούλα του δημοτικού τραγουδιού είχε «αμπέλια στη Βλαχιά, σπίτια στο Βουκουρέστι», φράση που λέγεται καμιά φορά ειρωνικά για ψωροπερήφανους
  • Όταν κάποιος προσπαθεί να μας συμβουλέψει για πράγματα που τα ξέρουμε πολύ καλύτερα, λέμε ειρωνικά «Έλα παππούλη μου να σου δείξω τ’ αμπελοχώραφά σου».
  • Έχουμε και μερικές διδακτικές παροιμίες: Αμπέλι όσο το μπορείς και σπίτι όσο το χωρείς · αμπέλι του χεριού σου, συκιά του κυρού σου, ελιά του παππού σου· τέλος, τ’ αμπέλι θέλει αμπελουργό και το καράβι ναύτες
Κι επειδή την ώρα της κρασοκατάνυξης οι περισσότεροι νοιώθουν φιλοσοφική διάθεση και αρχίζουν να αναπτύσσουν δήθεν βαθυστόχαστες θεωρίες, οι φλύαρες, ανούσιες και κοινότοπες κουβέντες λέγονται αμπελοφιλοσοφίες.
Ποικιλίες σταφυλιών υπάρχουν αμέτρητες· αντί να επεκταθώ, παραθέτω το ποίημα ενός ανώνυμου Ζακυθινού καλόγερου, που κάθισε κι απαρίθμησε τις ποικιλίες του νησιού του, το 1601:
Σταφύλια μες στη Ζάκυθο είναι ο κοζανίτης
μυγδάλι, φλέρι, ραζακιά, χλώρα και μορονίτης,
λαρδέρα και σκυλόκλημα, βόηθαμος, φτερουγάτης,
τραγάνα, πετροκόριθο, παύλος και χουχουλιάτης.
Αλλ’ είν’ τα ομορφότερα ρομπόλα κι αϊτονύχι,
μοσκάτο, αμπελοκόριθο, φτάκοιλο και ξηρίχι,
κατσακούλιας, κουτοκλάδι, κακοτρύγι, βοϊδομάτης,
γλυκερήθρα, λιανορόιδι, γουστουλίδι κι αγουστιάτης,
γλυκοπάτι, σιδερίτης, βόσος και το κουτζουμπέλι
και το νύχι του κοκόρου που στολίζει το αμπέλι.
Ύστερα απ’ όλα τούτα έρχεται ο σκυλοπνίχτης
μα κειος που όλα τα φουμίζει είν’ ο κόκκινος ροϊδίτης.
1601 Οκτωβρίου 5 έγραψα το παρό.
Ο Μίμης Πομόνης που παρουσιάζει το κείμενο στη Νέα Εστία λέει ότι όλα αυτά τα ονόματα ίσχυαν και το 1950 και στη συνέχεια δίνει πάνω από εκατό άλλα ονόματα ποικιλιών απ’ όλη την Ελλάδα.
Στο παιδικό τραγούδι, που είναι μελοποίηση παιδικού ποιήματος του Ζαχαρία Παπαντωνίου, «σε μια ρώγα από σταφύλι πέσανε οχτώ σπουργίτες». Στην αρχή της Οδύσειας του Καζαντζάκη, υπάρχει ο ωραίος στίχος «Καλή ’ναι τούτη η γης, αρέσει μας, σαν το σγουρό σταφύλι στον μπλάβο αγέρα, Θε μου, κρέμεται». Ο Γιάννης Ρίτσος, απευθύνεται στην Κυρά των αμπελιών: «Κι εσύ, Κυρά των Αμπελιών, φορώντας τις σημαίες γιομίζεις τα σταφύλια σου μ’ αίμα και δυναμίτη στον άνεμο τινάζοντας τα θέμελα του Χάρου», ενώ ο Κύπριος ποιητής Παύλος Κριναίος επιμένει ότι «Σε κάθε ρώγα σταφύλι κολυμπάει γυμνός ο αυγουστιάτικος ήλιος». Τέλος, ο Κωστής Παλαμάς έχει το δίστιχο «Στα τραχιά κλήματα βαριά τα ζουμερά σταφύλια / στης φτώχειας είναι ο θησαυρός, της ομορφιάς η ζήλια», ενώ ο Εμπειρίκος έγραψε ποίημα «Τα χειμωνιάτικα σταφύλια». Και βέβαια, διεθνώς διάσημα είναι τα Σταφύλια της οργής του Τζον Στάινμπεκ, που περιγράφουν τις συνθήκες ζωής και τον αγώνα των εργατών γης στην Καλιφόρνια της μεγάλης κρίσης.
Στον Πωρικολόγο, τη βυζαντινή σάτιρα όπου προσωποποιούνται τα οπωρικά, η Στάφυλος δεν έχει κανένα αξίωμα, κι όμως πρωταγωνιστεί. Καταδίδει στον βασιλέα Κυδώνιο ότι άλλοι άρχοντες συνωμοτούν για να τον ανατρέψουν, και όταν αυτό αποδεικνύεται ψέμα, ο βασιλιάς την καταριέται: «Εάν ψεύδος ελάλησας προς την βασιλείαν μου, ταύτα σου καταρώμαι, Στάφυλος ψεύτρια, και καταρώ σε να πάθης και δίδω απόφασιν να το ’χης πάντοτε· υπό στραβού ξύλου κρεμασθής, υπό μαχαιρών κοπής, υπό ανδρών πατηθής, και το αίμα σου να πίνουν οι άνδρες να μεθούσιν, να μηδέν ηξεύρουν το τι ποιούσιν, και να λέγουν λόγια κλωθογύριστα, σάταλα πάταλα…»
Αιώνες έχουν περάσει από τότε, αλλά η βασιλική κατάρα εξακολουθεί να πιάνει…

Ο Τσίπρας ξέρει. 

                             Εσείς δεν ξέρετε

Όσοι χλευάζουν τον ανασχηματισμό με στελέχη ΠΑΣΟΚ- ΝΔ και όσοι δίνουν βάρος στην ασυνέπεια λόγων και πράξεων είτε του πρωθυπουργού είτε των συριζαίϊκων ΜΜΕ είτε των νεοεισερχόμενων στην κολυμπήθρα του ΣΥΡΙΖΑ, Παπακώστα, Ξεναγιαννακοπούλου και Ζορμπά υποτιμούν και την μπαμπέσικη πονηριά του πρωθυπουργού και την κατάντια της συνείδησης μεγάλου μέρους του ελληνικού λαού.
Και για να δούμε την αξία των πραγμάτων δεν έχουμε παρά να δούμε το πεδίο της μάχης. Το πεδίο αυτό μας λέει διαχρονικά ότι η πλειονότητα των ψηφοφόρων δεν έκριναν ποτέ ένα κόμμα ή έναν πρωθυπουργό από τη φιλαλήθειά τους. Αντιθέτως, οι πιο ψεύτες και λαοπλάνοι κερδίζουν συνήθως τις εκλογές. Οι ευθείς καταποντίζονται. Ο λαός θέλει παραμύθι. Το ξέρουν από τα μικρά παιδιά μέχρι τους σεναριογράφους του ελληνικού κινηματογράφου της δεκαετίας του 1950- 60.
Αυτό θα έπρεπε να είναι αρκετό για να αντιμετωπίζει με σοβαρότητα και όχι με απαξίωση η συντηρητική παράταξη και η κομμουνιστική αριστερά του ΚΚΕ τις κινήσεις του πανούργου κυρίου Τσίπρα. Ο οποίος είναι ανίκανος στο κυβερνάν, αλλά αξεπέραστος στο να κοροϊδεύει όλο τον κόσμο μπροστά στα μάτια του.
Έχει ιδιαίτερο χάρισμα ο κ Τσίπρας στην εξαπάτηση; Το χάρισμά του λέγεται «ακραία ανηθικότητα». Γιατί η απλή πολιτική ανηθικότητα δεν αρκεί για να ξεστομίζεις και να κάνεις όσα λέει και κάνει ο πρωθυπουργός. Αλλά, ο πρωθυπουργός και ο περίγυρός του έχουν ακόμα ένα χάρισμα. Ξέρουν με τι λαό έχουν να κάνουν. Και συμπεριφέρονται αντίστοιχα.
Όσοι νομίζουν ότι το κράξιμο στο διαδίκτυο και οι συζητήσεις με τον περίγυρό τους και στα καφενεία αποτυπώνουν το λαϊκό αίσθημα κάνουν τεράστιο λάθος. Ο μέσος Έλληνας μιλάει ανοιχτά μόνο όταν είναι με τους κερδισμένους. Σε κάθε άλλη περίπτωση σωπαίνει και περιμένει να δεί πού θα γύρει η ζυγαριά. Εκεί πάει. Είναι μεγάλος ιδεολόγος!
Η πλειονότητα δεν δίνει δεκάρα αν η Παπακώστα έβριζε τον Τσίπρα παλιότερα ή αν η Ξενογιαννακοπούλου πούλησε το κόμμα της. Όπως δεν δίνει δεκάρα που ο Σπίρτζης ή ο  Ρουμπάτης της ΕΥΠ ήταν ΠΑΣΟΚ. Δεκάρα δεν δίνει αν ο Παπαγγελόπουλος ήταν διοικητής της ΕΥΠ επί Καραμανλή. Και δεν δίνει δεκάρα αν η «Αυγή» ή το “Left” έβριζαν παλιότερα την Παπακώστα και την Ξενογιαννακοπούλου και τώρα σβήνουν τα παλιά γραμμένα.
Όλα αυτά δεν έχουν αξία για πάνω από το 50% του λαού για έναν απλό λόγο. Ο λαός είναι τόσο πολιτικά ανήθικος όσο και οι πολιτικοί του. Αλλιώς δεν θα τους ψήφιζε κι όλας. Ούτε θα ανεχόταν αδιαμαρτύρητα και μοιρολατρικά σαν ραγιάς τη διαρκή κλοπή των κόπων του σε μισθούς, συντάξεις, επιδόματα, δικαιώματα. Ούτε και θα δεχόταν μοιρολατρικά και ραγιαδίστικα το ξεπούλημα της ιστορίας του και των φυσικών θαλάσσιων, εναέριων και χερσαίων εδαφών του. Ούτε θα ανεχόταν την παραχώρηση της κρατικής περιουσίας του για 99 χρόνια σε χέρια ξένων εκμεταλλευτών. Κάθε άλλος λαός με στοιχειώδη αξιοπρέπεια θα είχε κρεμάσει τους υπαίτιους στο Σύνταγμα.
Όλα αυτά τα ξέρει πολύ καλά ο Τσίπρας και οι περί αυτόν. Γιατί είναι κομμάτια του πιο απατεωνίστικου και κουτοπόνηρου κομματιού του λαού. Και ξέρουν ότι αυτό το κομμάτι έχει μόνο μια ιδεολογία: Να αρπάξει από το χέρι της εξουσίας ένα ξεροκόμματο διορισμού, ένα ξεροκόμματο αύξησης, επιδόματος, μονιμότητας, «να τρουπώσει», να πάρει πίσω κάτι τις απ αυτά που του κλέβουνε «σώπα, δε βαριέσαι, κάτι είναι κι αυτό». «Κι έχει ο θεός». «Αύριο βλέπουμε». Α! Και να πεθάνει η κατσίκα του γείτονα.
Αυτή είναι η κυρίαρχη ιδεολογία, που σπάει και εξεγείρεται μόνο όταν αποκαλύπτεται ότι ο ηγέτης ή ο κύκλος του κλέβουν για τον εαυτό τους πολύ περισσότερα από όσα κλοπιμαία μοιράζουν. Όπως ακριβώς ξεσήκωσε ο Θερσίτης τους Αχαιούς κατά του Αγαμέμνωνα πριν από 3.200 χρόνια. Ο Αντρέας κι ο Σημίτης είναι τρανταχτά νεοελληνικά παραδείγματα.
Όσοι υποτιμούν τις μπαμπέσικες υπουργοποιήσεις του κ.Τσίπρα ξεχνάνε ότι κάθε πολιτικάντης σέρνει από πίσω μια στρατιά ψηφοφόρων και κολαούζων και μια στρατιά επαιτών για να «φάνε» από το ξεροκόκκαλο που θα τους πετάξει ο πολιτικάντης και το κόμμα. Μπορεί και να τρουπώσουν. Ελπίζουν.
Και ξεχνάνε ότι οι ιδεολογικές μπαρούφες του κ Τσίπρα και των συντρόφων του, που παριστάνουν τους αριστερούς και καλούν σε συστράτευση κατά της … ακροδεξιάς, δεν έχουν κανένα αντίκρυσμα στο λαό για έναν απλό λόγο: Γιατί η μεγάλη πλειονότητα του λαού δεν έχει ιδεολογία! Είναι ΟΦΑ. Έχει για ιδεολογία την αρπαχτή. Γιατί αν είχε την υπεράσπιση ενός πολιτεύματος ή της Δημοκρατίας, τώρα θα είχε εξεγερθεί βίαια κατά της βίας που υφίσταται από αυτούς που τον κυβερνάνε. Και κατά της καταπάτησης της Δημοκρατίας από τον κάθε τσογλανοπολιτικάντη.

Δεν συμβαίνει όμως αυτό. Γιατί η πλειονότητα του λαού δεν έχει καν ιδέα τι είναι Δημοκρατία και ποια είναι τα δικαιώματά του σ αυτήν. Έχουν φροντίσει γι αυτό οι τελευταίες γενιές πολιτικών από το 1980 και μετά. Δεν του διδάσκουν τίποτε.

Το σκηνικό, λοιπόν, είναι απλό. Ένα 30% των ψηφοφόρων είναι ακλόνητα συντηρητικοί. Ένα 8% είναι ακροδεξιοί φασίστες. Ένα 8% είναι οι κομμουνιστές με το ΚΚΕ. Ένα 3% είναι αριστεροί και αριστεριστές ποικίλων αποχρώσεων. Και ένα 8% παραμένουν σταθερά στο κεντρώο ΠΑΣΟΚ. Σύνολο σταθερών ψηφοφόρων 57% όσων ψηφίζουν. Δηλαδή, το 57% του 60% που ψηφίζει! Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει χάσει στις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2015 καθαρές 300.000 ψήφους. Δηλαδή, το 3% που είχε πάντα σαν Συνασπισμός. Στην πραγματικότητα δεν έχει πιά ιδεολογικούς ψηφοφόρους. Έχει τυχοδιώκτες ψηφοφόρους και ελάχιστους αριστερούς που φοβούνται να μείνουν άστεγοι.
Όλο το υπόλοιπο ποσοστό, λοιπόν, των ψηφοφόρων που ψηφίζουν ή απέχουν είναι στη συντριπτική τους πλειονότητα μια ανιδεολογική πούλπα. Ένας χυλός. Μια δεξαμενή όπου μπορεί οποιοσδήποτε λαοπλάνος να ψαρέψει τάζοντας ή ταϊζοντας με αντιδεξιούς και αντιαριστερούς σανούς.
Οι βάσεις για να καταντήσει έτσι ο λαός μπήκαν τη δεκαετία του 1980. Τότε ήταν η τελευταία φορά που μια ιδεολογία, ένα κόμμα, είχε από πίσω του μια τεράστια λαϊκή βάση που πίστευε και ακολουθούσε. Ιδεολογικά. Φυσικά υπήρχαν τα λαμόγια. Αλλά, ο όγκος πίστευε. Πίστευε μέχρι που ο ηγέτης του και κυρίως η ομάδα του, ξεφτίλισαν την ιδεολογία σε θεσηθηρία, σε  μάσα με χρυσά κουτάλια, σε αντιλαϊκό κρατισμό, σε φοροαρπαγή, σε ανηθικότητα και σε αυταρχική εξουσιαστική συμπεριφορά.
Επιστέγασμα επ’ αυτού ήταν η διαρκής επέκταση της αμορφωσιάς και της ήσσονος προσπάθειας σαν κυρίαρχες νοοτροπίες. Με αποτέλεσμα, μετά από 20 χρόνια, μέχρι και σήμερα, δύο γενιές Ελλήνων να είναι ουσιαστικά αμόρφωτοι. Κοινωνικά, πολιτικά, ιδεολογικά, ιστορικά, εγγράμματα. Κυρίως Δημοκρατικά.
Και επειδή η πολιτική και κοινωνική αμορφωσιά δημιουργούν ευήκοα ώτα σε κάθε κατεργάρη και σε κάθε αρλούμπα που πουλιέται άκριτα από το πρωί μέχρι το βράδυ στη χώρα, γι αυτό και οι μπαγαποντιές του κ Τσίπρα και του περιγύρου του πιάνουν και θα πιάνουν τόπο.
Το ΠΑΣΟΚ- με άξιο συνεχιστή τη ΝΔ του ‘2000- δημιούργησαν μια λούμπεν πλειοψηφία υπηκόων. Όχι πολιτών. Και έστρωσαν το δρόμο για να βρεί ψήφους σ αυτό το ανιδεολογικό, αμόρφωτο λούμπεν ο ΣΥΡΙΖΑ.
Αυτό το λούμπεν είναι ευεπήφορο σε ταξίματα και σε μπαγαποντιές. Αρκεί να φάει κάτι τις από το χέρι του «αφέντη». Όποιος παίρνει αψήφιστα τις κινήσεις του κ Τσίπρα και των περί αυτόν, που προσπαθούν να παραμυθιάσουν την ανιδεολογική πούλπα του λαού δεν κάνει λάθος. Κάνει έγκλημα. Ας το έχουν υπ όψιν τους όσοι υποτιμούν. Γιατί για τα επόμενα εγκλήματα του ΣΥΡΙΖΑ και του κ Τσίπρα θα είναι συνυπεύθυνοι.

Γ Παπαδόπουλος- Τετράδης

● ΚΡΑΣΙ

 Σαντορίνη: Η ανομβρία έριξε κατά 45% την παραγωγή

Παρά τις αρχικές προβλέψεις για όγκο παραγωγής κοντά στο μέσο όρο της Σαντορίνης, η ανομβρία δεν επέτρεψε στα αμπέλια να αποδώσουν το 100% των δυνατοτήτων τους.
 Παρά ταύτα, η χρονιά έδωσε υγιή σταφύλια με ποιοτική ωρίμανση, λόγω της έλλειψης υγρασίας το καλοκαίρι και της απουσίας σοβαρών ασθενειών.
Η ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΟΥ 2018
Η φετινή ανομβρία, σε συνδυασμό με την έλλειψη βροχοπτώσεων των προηγούμενων ετών, έχει περιορίσει την παραγωγή. Οι αποδόσεις ήταν μειωμένες και το μέγεθος των σταφυλιών πολύ μικρό.

ΠΡΩΙΜΟΣ ΤΡΥΓΟΣ
 O φετινός τρύγος στη Σαντορίνη ήταν ο πιο πρώιμος που έγινε ποτέ. Ξεκίνησε δέκα μέρες νωρίτερα σε σύγκριση με τη μέση ημερομηνία έναρξης των τελευταίων δέκα χρόνων. Η ανομβρία, κυρίως την άνοιξη, επέτεινε την πρωιμότητα και δημιούργησε ένα ελαφρό στρες στα φυτά.

KΛΙΜΑΤΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ

Χειμώνας: Ήπιος με λιγοστές βροχοπτώσεις. Το συνολικό ύψος βροχής από Σεπτέμβριο 2017 έως Ιούλιο 2018 ήταν 155mm(249 mm κατά την αντίστοιχη περυσινή περίοδο).

Άνοιξη: Ζεστή, σχεδόν χωρίς βροχές στο σύνολό της (4,6 mm). Τα αμπέλια άνθισαν και έδεσαν τον καρπό πρώιμα. Η έλλειψη των συνηθισμένων για την περιοχή μας δυνατών ανέμων βοήθησε σε μία ομαλή ανάπτυξη των βλαστών, καθώς και σε καρπόδεση χωρίς προβλήματα.
Καλοκαίρι: Τυπικό νησιωτικό, χωρίς πολύ υψηλές θερμοκρασίες, με δροσερά μελτέμια στην αρχή του Ιουλίου (μέχρι την έναρξη του τρύγου), χωρίς υγρασία, που επιτάχυνε την ωρίμαση.
 Απουσία έντονου καύσωνα.

Μπορείς να μάθεις τον κόσμο,
χωρίς να αφήσεις το σπίτι σου,
Μπορείς να γνωρίσεις τ’ αστέρια, χωρίς να βγεις στο παράθυρό σου.
Όσο μακρύτερα πηγαίνεις, τόσο λιγότερα μαθαίνεις.
Ο Σοφός:
μαθαίνει χωρίς να ταξιδεύει,
γνωρίζει χωρίς να βλέπει και
ενεργεί χωρίς δράση

ΛΑΟ ΤΣΕ 


● ΕΣΤΙΑΣΗ

 Τhe Odeon: Νέο εγχείρημα Κωστόπουλου – Μωράκη στο Κολωνάκι

Ένα ακόμα βήμα στο χώρο της εστίασης πραγματοποιεί αυτή την περίοδο ο άλλοτε κραταιός επιχειρηματίας των εκδόσεων, Πέτρος Κωστόπουλος.
Μετά το american style εστιατόριο, Street Deli, στην οδό Καψάλη στο Κολωνάκι, προχώρησε στο άνοιγμα του The Odeon.
Το κατάστημα ξεκίνησε να λειτουργεί από χθες, στο σημείο που για πολλά χρόνια βρισκόταν ο Jimmy’s – πριν μεταφερθεί απέναντι -, στη γωνία της Bαλαωρίτου.

  ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΜΕ ΓΙΑΝΝΗ ΜΩΡΑΚΗ

Πρόκειται για κοινή επιχειρηματική κάθοδο μαζί με το Γιάννη Μωράκη, του JKM Group, ο οποίος δραστηριοποιείται στην εστίαση με γνωστά καταστήματα, στα οποία συμμετέχει μετοχικά, όπως το Rock n’ Roll, το Νikkei, το Rox, το Οοzora και το Bogart.

ΜΕ XAΡΑΚΤΗΡΑ ΠΟΥ ΘΥΜΙΖΕΙ BALTHAZAR NEW YORK
 Το The Odeon φαίνεται ότι αντλεί την έμπνευσή του από το Balthazar της Νέας Υόρκης, τόσο σε χρώμα, όσο και σε διακόσμηση, κινούμενο στα πρότυπα του παριζιάνικου bistrot. Μένει να αποδειχθεί αν κινείται και στα ίδια επίπεδα ποιότητας στο menu του, το οποίο περιλαμβάνει κρύα πιάτα, όπως σαλάτες, αλλά και μερικά ζεστά, κυρίως με βάση το αυγό, όπως οι ομελέτες, που προσφέρονται για πρωινό και brunch, αλλά και μπάρες δημητριακών ή cookies για όσους προτιμούν τις γλυκές γεύσεις.

Τις πρωινές και απογευματινές ώρες σερβίρεται καφές, ενώ τα βράδια το The Odeon αλλάζει χαρακτήρα, προσδίδοντας ενεργό ρόλο στην κάβα του μαγαζιού.

Γιώργος Λαμπίρης