Οχημα άλλης εποχής
πριν 20 χρόνια..
AΡXAIA MNHMEIA στη ΠΑΡΝΗΘΑ
μνημεία της Πάρνηθας είναι τα αρχαία φρούριά της. Μετά τα μηδικά οι Αθηναίοι
εκμεταλλευόμενοι την ήττα των Περσών με τους οποίους είχαν συμμαχήσει οι
Θηβαίοι, έκτισαν δύο οχυρώματα στη Δυτική Πάρνηθα, της Πανάκτου και του Δρυμού.
Πάρνηθας από τους Αθηναίους, με απλά οχυρώματα που χρησίμευαν σαν παρατηρητήρια
ή φρυκτωρίες (δηλ. σημεία αναμετάδοσης σημάτων με φωτιές ή οπτικό τηλέγραφο) και
δεν μπορούσαν σε καμία περίπτωση να ανακόψουν την πορεία πολυπληθούς εχθρού.
Μπορούσαν όμως να παρενοχλούν τα μετόπισθέν του και να αποκόπτουν την
επικοινωνία του. Συνήθως βρίσκονταν κτισμένα σε απολήξεις βουνών για να ελέγχουν
τις οδικές διαβάσεις, αλλά χρησίμευαν και σαν ορμητήρια και σαν τόποι εκγύμνασης
και θητείας νεοσύλλεκτων στρατιωτών «επί τας άκρας».
σε διάφορες ιστορικές εποχές και δεν αποτέλεσαν ποτέ μια ενιαία αμυντική γραμμή.
Τα σπουδαιότερα από αυτά, ερείπια των οποίων σώζονται μέχρι σήμερα είναι τα
εξής: Φυλή, Πάνακτος, Ελευθεραί, Καστράκι, Κορορέμι, Κορυνός, Βιλατούρι,
Πυργάρι, Λοιμικό, Κατσιμίδι, Δεκέλεια, Λειψύδριο, Φάλεμι κ.λ.π.
(υψ. 687μ.) που βρίσκεται στην Δυτική Πάρνηθα. Στη θέση «Βουνό Φυλής» που
βρίσκεται βόρεια του κάστρου αυτού υπήρχε παλιότερο κάστρο, ίχνη του οποίου δεν
σώζονται σήμερα. Εκεί βρίσκονταν ο Αρχαίος Δήμος Φυλής που οι κάτοικοί του, οι
Φυλάσιοι, ανήκαν στην Οινηίδα φυλή και φορούσαν λευκά ρούχα (Αριστοφάνης). Από
το κάστρο αυτό ξεκίνησε η αντίσταση κατά του Πεισίστρατου τον 6ο π.Χ. αιώνα και
αυτό κυρίευσε ο Θρασύβουλος με 70 στρατιώτες και ανέτρεψε το καθεστώς των
τριάκοντα τυράννων των Αθηνών το 403 π.Χ. Το φρούριο αυτό λόγω της ακατάλληλης
θέσης του εγκαταλείφθηκε και τον 4ο π.Χ. αιώνα κτίστηκε το νέο φρούριο Φυλής που
σήμερα γνωρίζουμε, το οποίο βρίσκεται σε καίρια θέση και παρουσιάζει εξαιρετική
θέα. ΝΑ του φρουρίου, κατά μήκος του δρόμου που οδηγούσε στην Αθήνα διακρίνονται
ίχνη από τροχούς αμαξών πάνω στον βράχο.
μνημείο αποτελεί και το σπήλαιο του Πανός, στο οποίο λατρευόταν ο θεός Πάνας και
οι Νύμφες. Πλήθος λατρευτικών αγγείων έχει βρεθεί στο σπήλαιο αυτό, το οποίο
είναι στην περιοχή της Φυλής.
τάφος του αρχαίου τραγικού ποιητή Σοφοκλή και αναμένεται η ανακήρυξή του σε
αρχαιολογικό χώρο, η ανάδειξή του και η δυνατότητα επίσκεψης του κοινού. Ήδη
έχει περιφραχθεί και καθαριστεί ο χώρος με τη συνεργασία της αρχαιολογικής
υπηρεσίας και του Δασαρχείου Πάρνηθας. πηγη
ποδηλατώντας στην ΠΑΡΝΗΘΑ
ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΣΚΟΥΡΤΩΝ
Η πόζα της Κυρίας
Αμπέλι στο οροπέδιο Τσιγκουρατιου
πόσο επίκαιρος είναι ο ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ
Ωραία τοπία στο οροπέδιο ΔΕΡΒΕΝΟΧΩΡΙΩΝ
κοπάδι στο τσιγκουράτι ΣΚΟΥΡΤΩΝ
η αναμονή του τράγου
ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ επίκαιρος όσο ποτέ……
ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ επίκαιρος όσο ποτέ……
έλληνα φιλόσοφο Κορνήλιο Καστοριάδη (1922-1997) που διέπρεψε στην Γαλλία.
Δημοσιογράφος:
Συχνά λέγεται ότι η Ελλάδα είναι «προβληματική», στην Ελλάδα «όλα γίνονται
στον αέρα», «χωρίς προγραμματισμό», «χωρίς βάρος». Με τέτοιες διαπιστώσεις
συμφωνούν πολλοί. Αλλά περιορίζονται συνήθως μόνον στις διαπιστώσεις.
Γνωρίζω ότι η ελληνική κατάσταση σας απασχολεί βαθειά.
Ποια είναι η ερμηνεία σας για όσα συμβαίνουν;
βαθύτερες αιτίες;
Καστοριάδης:
Πρώτον, δεν ξέρω. Δεύτερον, στο μέτρο που μπορώ να ξέρω κάτι, είναι ότι η
πολιτική ζωή του ελληνικού λαού τελειώνει περίπου το 404 π.χ.
Νομίζω ότι θα ενοχλήσει πολύ αυτή η διατύπωσή σας.
Καστοριάδης:
Τι να κάνουμε. Μιλώ για την πραγματική πολιτική ζωή του λαού ως αυτόνομου
παράγοντα. Δεν μιλώ για μάχες, για αυτοκράτορες, για Μεγαλέξανδρους και
Βασίλειους Βουλγαροκτόνους. Μετά τον πέμπτο π.Χ. αιώνα και την
αυτοκυβέρνηση
δημοκρατικές πόλεις -και πάντως, μετά τον περίεργο τέταρτο π.Χ. αι-
ώνα – η
ελληνική ελευθερία πεθαίνει.
πόλεις γίνονται υποχείριες των βασιλέων της Μακεδονίας. Βεβαίως, ο
Αλέξανδρος και οι διάδοχοί του παίζουν έναν κοσμοϊστορικό ρόλο. Κατακτούν
την Ασία και την Αίγυπτο. Διαδίδουν την ελληνική γλώσσα και παιδεία. Αλλά
πολιτική ζωή, πλέον, δεν υπάρχει. Τα βασίλεια των διαδόχων του Αλεξάνδρου,
ως πολιτική συγκρότηση, είναι ουσιαστικά μοναρχίες. Εξ άλλου, καθώς ξέρουμε,
ο ίδιος ο Αλέξανδρος αντιμετώπισε στασιασμό των Ελλήνων που είχε πάρει μαζί
του, διότι ήθελε να τους υποχρεώσει να γονυπετούν μπροστά του, όπως οι
Πέρσες μπροστά στον Μεγάλο Βασιλέα – πράγμα ανθελληνικότατο. Σε όλη τη
διάρκεια της ελληνιστικής εποχής οι ελληνικές πόλεις, με λίγες περιθωριακές
και παροδικές εξαιρέσεις, αποτελούν παιχνίδια στα χέρια των ελληνιστικών
δυναστειών. Ακολουθεί η ρωμαϊκή κατάκτηση, κάτω από την οποία οι ελληνικές
πόλεις δεν έχουν παρά μόνον κοινοτική ζωή.
Κατόπιν, έρχεται η Βυζαντινή αυτοκρατορία. Το Βυζάντιο είναι μια ανατολική,
θεοκρατική μοναρχία. Στο Βυζάντιο η πολιτική ζωή περιορίζεται στις ίντριγκες
της Κωνσταντινούπολης, του αυτοκράτορα, των “δυνατών” και των
ευνούχων της
αυλής. Και βεβαίως, τα σχολικά μας βιβλία δεν αναφέρουν ότι στη βυζαντινή
αυλή υπήρχαν ευνούχοι, όπως σ’ αυτήν του Πεκίνου.
Δημοσιογράφος:
Όλα αυτά αφορούν ένα πολύ μακρινό ιστορικό
παρελθόν. Η Ελλάδα ως
σύγχρονο νεοελληνικό κράτος έχει, ήδη, ιστορία
εκατόν εβδομήντα ετών.
Θα θέλατε να επικεντρωθείτε σ’ αυτήν την περίοδο;
Καστοριάδης:
Μα, αυτή η περίοδος είναι ακατανόητη χωρίς τους είκοσι έναν αιώνες
ανελευθερίας που προηγήθηκαν. Λοιπόν, μετά το Βυζάντιο έρχεται η
τουρκοκρατία. Μην ανησυχείτε, δεν θα μπω σε λεπτομέρειες. Θα αναφέρω μόνον
ότι επί τουρκοκρατίας όση εξουσία δεν ασκείται απ’ ευθείας από τους
Τούρκους, ασκείται από τους κοτζαμπάσηδες (τους εντολοδόχους των Τούρκων),
οι οποίοι κρατούν τους χωριάτες υποχείριους. Συνεπώς, ούτε σ’ αυτήν την
περίοδο μπορούμε να μιλήσουμε για πολιτική ζωή. Όταν αρχίζει η Επανάσταση
του 1821, διαπιστώνουμε από τη μια μεριά τον ηρωισμό του λαού και από την
άλλη, σχεδόν αμέσως, την τεράστια αδυναμία να συγκροτηθεί μια πολιτική
κοινωνία. Την επομένη της πτώσης της Τριπολιτσάς αρχίζουν οι εμφύλιοι
πόλεμοι.
Δημοσιογράφος:
Πού οφείλεται αυτή η «τεράστια αδυναμία να
συγκροτηθεί μια πολιτική
κοινωνία»; Ποιοί είναι οι λόγοι;
Καστοριάδης:
να δώσει απάντηση στην ερώτησή σας για ποιο λόγο, κάποιος,
ορισμένη στιγμή, δεν δημιούργησε κάτι. Η συγκρότηση ενός λαού σε
πολιτική κοινωνία δεν είναι δεδομένη, δεν είναι κάτι που χαρίζεται, αλλά
κάτι που δημιουργείται. Μπορούμε απλώς να διαπιστώσουμε ότι,
όταν απουσιάζει μια τέτοια δημιουργία, τα χαρακτηριστικά
της προηγούμενης κατάστασης διατηρούνται ή αλλάζουν μόνο μορφή.
Δημοσιογράφος:
Και ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτά στην ελληνική
περίπτωση;
Καστοριάδης:
Ορισμένα τα εντοπίζουμε ήδη στους εμφύλιους πολέμους της Επανάστασης του
1821. Βλέπουμε, για παράδειγμα, ότι η νομιμοφροσύνη και η αλληλεγγύη έχουν
τοπικό ή τοπικιστικό χαρακτήρα, ισχυρότερο συχνά από τον εθνικό. Βλέπουμε,
επίσης, ότι οι πολιτικές κατατάξεις και διαιρέσεις είναι συχνά σχετικές με
τα πρόσωπα των «αρχηγών» και όχι με ιδέες, με προγράμματα, ούτε καν με
“ταξικά” συμφέροντα. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό είναι η στάση απέναντι
στην
εξουσία. Στην Ελλάδα, μέχρι και σήμερα, το κράτος εξακολουθεί να παίζει τον
ρόλο του ντοβλετιού, δηλαδή μιας αρχής ξένης και μακρινής, απέναντι στην
οποία είμαστε ραγιάδες και όχι πολίτες. Δεν υπάρχει κράτος νόμου και κράτος
δικαίου, ούτε απρόσωπη διοίκηση που έχει μπροστά της κυρίαρχους πολίτες. Το
αποτέλεσμα είναι η φαυλοκρατία ως μόνιμο χαρακτηριστικό. Η φαυλοκρατία
συνεχίζει την αιωνόβια παράδοση της αυθαιρεσίας των κυρίαρχων και των
«δυνατών»: Ελληνιστικοί ηγεμόνες, Ρωμαίοι ανθύπατοι, Βυζαντινοί
αυτοκράτορες, Τούρκοι πασάδες, κοτζαμπάσηδες, Μαυρομιχάληδες, Κωλέττης,
Δηληγιάννης.
Δημοσιογράφος:
Εξαιρέσεις δεν βλέπετε να υπάρχουν; Εξαιρέσεις
εντοπισμένες κυρίως στον 19ο
και στον 20ό αιώνα;
Καστοριάδης:
Ε, υπάρχουν δυο-τρεις εξαιρέσεις: ο Τρικούπης, ο Κουμουνδούρος, το
Βενιζελικό κίνημα στην πρώτη περίοδο του. Αλλά τα όποια αποτελέσματά τους
καταστράφηκαν από τη δικτατορία του Μεταξά, την Κατοχή, τον Εμφύλιο, τον
ρόλο του παλατιού, τη δικτατορία της 21ης Απριλίου, την πασοκοκρατία. Στο
μεταξύ, μεσολάβησε ο σταλινισμός που κατόρθωσε να διαφθείρει και να
καταστρέψει αυτό που πήγαινε να δημιουργηθεί ως εργατικό και λαϊκό κίνημα
στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα τα πληρώνουμε ακόμη. Μου ζητάτε να σας
εξηγήσω. Μπορείτε να μου εξηγήσετε εσείς, γιατί οι Έλληνες, που σκοτώνονταν
εννέα χρόνια, για να απελευθερωθούν από τους Τούρκους, θέλησαν αμέσως
μετά έναν βασιλιά; Και γιατί, αφού έδιωξαν τον Όθωνα, έφεραν
τον Γεώργιο; Και γιατί μετά ζητούσαν “ελιά, ελιά και Κώτσο βασιλιά”;
Δημοσιογράφος:
Μα, οι δικές σας απαντήσεις ενδιαφέρουν ιδίως όταν
αφορούν σε ερωτήματα
που εσείς θέτετε. Θα θέλατε, λοιπόν, να διατυπώσετε
τις απόψεις σας;
Καστοριάδης:
Σύμφωνα με την παραδοσιακή «αριστερή» άποψη, όλα αυτά τα επέβαλαν
κυρίαρχες τάξεις και η μαύρη αντίδραση. Μπορούμε όμως να πούμε
επέβαλαν στον ελληνικό λαό ερήμην του ελληνικού
λαού; Μπορούμε να πούμε ότι ο ελληνικός λαός δεν καταλάβαινε τι έκανε;
Δεν ήξερε τι ήθελε, τι ψήφιζε, τι ανεχόταν; Σε μιαν τέτοια περίπτωση αυτός ο
λαός θα ήταν ένα νήπιο. Εάν όμως είναι νήπιο, τότε ας μη μιλάμε για
δημοκρατία. Εάν ο ελληνικός λαός δεν είναι υπεύθυνος για την ιστορία του,
τότε, ας του ορίσουμε έναν κηδεμόνα. Εγώ λέω ότι ο ελληνικός λαός – όπως
και κάθε λαός – είναι υπεύθυνος για την ιστορία του, συνεπώς, είναι υπεύθυνος
και για την κατάσταση, στην οποία βρίσκεται σήμερα.
Δημοσιογράφος:
Πώς την εννοείτε αυτήν την ευθύνη;
Καστοριάδης:
Δεν δικάζουμε κανέναν. Μιλάμε για ιστορική και πολιτική ευθύνη. Ο ελληνικός
λαός δεν μπόρεσε έως τώρα να δημιουργήσει μια στοιχειώδη πολιτική
κοινωνία. Μια πολιτική κοινωνία, στην οποία, ως ένα μίνιμουμ,να θεσμισθούν
και να κατοχυρωθούν στην πράξη ταδημοκρατικά δικαιώματα τόσο των
Δημοσιογράφος:
Θέλετε να πείτε ότι -αντιθέτως- σε άλλες χώρες, στη
Δυτική Ευρώπη.
Καστοριάδης:
Εκεί, αυτό έγινε ! Ο μακαρίτης ο Γιώργος Καρτάλης έλεγε κάνοντας μου
καζούρα στο Παρίσι το 1956:«Κορνήλιε, ξεχνάς ότι στην Ελλάδα δεν έγινε
Γαλλική Επανάσταση». Πράγματι, στην Ελλάδα δεν έχει υπάρξει εποχή που
έχει επιβάλει, έστω και στοιχειωδώς, τα δικαιώματα του.
Και η ευθύνη, για την οποία μίλησα, εκφράζεται με την ανευθυνότητα της
παροιμιώδους φράσης: «εγώ θα διορθώσω το ρωμέικο ;».
-Ναι, κύριε, εσύ θα διορθώσεις το ρωμέικο, στον χώρο και στον τομέα
όπου βρίσκεσαι.
Μονή Στέρνας στη ΠΥΛΗ(από Χ ΜΙΧΑ)
Μονή της Ζωοδόχου Πηγής ή Στέρνας στην Πύλη Δερβενοχωρίων
Η χριστιανική παράδοση των κατοίκων του οροπεδίου των Δερβενοχωρίων είναι συνυφασμένη με την πορεία της Μονής της Ζωοδόχου Πηγής ή αλλιώς Μονή της Στέρνας΄΄ , όπως είναι γνωστή στην περιοχή μας , που βρίσκεται στην θέση Φούσκενα της Πύλης και γενικότερα με τον Μοναχισμό που αναπτύχθηκε στην ευρύτερη περιοχή του Κιθαιρώνα και της Πάστρας κατά τον 11 αιώνα , από το Όσιο Μελέτιο τον Καπαδόκη ( 1035-1105) .
Ό Όσιος Μελέτιος φέρεται ως ο ιδρυτής της Μονής αυτής , καθώς πρόκειται για τον Ναό της Θεομήτορος που ανήγειρε με την Βοήθεια και Χρηματοδότηση του φίλου και προστάτη του , Αυτοκράτορα του Βυζαντίου , Αλέξιου Α΄ του Κομνηνού (1081-1118) , και κάνουν λόγο γι αυτό, οι σχεδόν σύγχρονοι με τον Όσιο Βιογράφοι του , Θεόδωρος ο Πρόδρομος η Πτωχοπρόδρομος και ο Επίσκοπος Μεθώνης Νικόλαος .
Ο κυρίως Ναός είναι σταυροειδής , εγγεγραμμένος μετά τρούλου της κατηηγορίας των Κωνσταντινοπολίτικων τετρακιονίων και η κάτοψη του αντέγραφε το καθολικό της Μονής του Οσίου Μελετίου . Δυστυχώς ο αρχικός Ναός κατέπεσε και οι κάτοικοι του χωριού περί το έτος 1890 μετέτρεψαν σε καινούργιο Ναό τον ευρύχωρο παλαιό νάρθηκα αφού πρόσθεσαν προς ανατολάς τρίπλευρη αψίδα ιερού και προς δυσμάς ψηλό προστώο .
κατά τον Ιστορικό Γεωργ. Τσεβά , όπως αναφέρει ο ίδιος στο βιβλίο του η Ιστορία των Θηβών και Βοιωτίας , τα ερείπια της μονής της Στέρνας εχρησίμευσαν ως λατομείο πάσης ανεγειρόμένης η επισκευαζόμενης εκκλησίας της περιοχής μας, χαρακτηρίζοντας την Μονή ΄΄ως Μέγα Μοναστήριον περιώνυμον δια τα πλούτη του ΄΄ με κτήματα αυτής την Ραπντώσα το Δερβενοσάλεσι και την Φούσκενα ΄΄ .
Η Μονή της Ζωοδόχου Πηγής , παρά την εγκατάλειψή της και την ερήμωση της , εντυπωσιάζει ακόμη και σήμερα τον επισκέπτη . Η διάταξη των κτιρίων , η Αρχιτεκτονική τους , τα γλυπτά , το πολυσύνθετο του καθολικού , τα λεπτότατης τέχνης μαρμαροθετήματα της και οι διηγήσεις των κατοίκων για τον Πλούτο και την αίγλη της Μονής εκείνα τα χρόνια , δικαιολογούν την άποψη , ότι πρόκειται για Βασιλομονάστηρο – Βασιλικό κτίσμα των Κομνηνών , αν μάλιστα ληφθεί υπόψη και συνδυαστεί με το γεγονός ότι μέχρι σήμερα , πλησίον του Ναού υπάρχει περιοχή και ερειπωμένη εκκλησία , το τοπωνύμιο της οποίας είναι Κομνηνός , όπου κατά τις ανασκαφές εκεί , περί το έτος 1930 από τον καθηγητή κ. Ορλάνδο , βρέθηκαν έξι αρχαία χρυσά νομίσματα της ιδίας εποχής του αυτοκράτορα , τον οποίον η παράδοση θέλει να την επισκέφθηκε και ο ίδιος περί το 1106 όταν επισκέφθηκε και την Μονή Σαγματά , χαρίζοντας της πολύτιμα κειμήλια .
Η ζωοδόχος πηγή είναι κτισμένη πάνω στα ερείπια Ναού Ρωμαϊκών χρόνων με αρχαία λουτρά και ψηφιδωτά τα οποία μελέτησε και δημοσίευσε όπως προανέφερα ο Ακαδημαϊκός κ. Ορλάνδος .Το κτίριο του λουτρού χρονολογείται στον 13 αιώνα και βρίσκεται σήμερα σε πολύ χειρότερη κατάσταση από αυτήν που βρέθηκε κατά το 1926 όταν εντοπίστηκε για πρώτη φορά, εξαιτίας των δυσμενών καιρικών συνθηκών και βανδαλισμών που έχει υποστεί .Όπως φαίνεται στο σχέδιο της αξονομετρικής τομής της αρχικής του μορφής , είναι συνολικού εμβαδού 30.τετρ. μέτρων, ύψους 3.μετρων , τριμερές θολωτό με τον μεσαίος οίκο να διαθέτει τρούλο . Αν και οι πεσίσκοι του δεν είναι σήμερα ορατοί , διατηρούνται ακόμη τα κατακόρυφα κενά στους τοίχους που χρησίμευαν για την προσαγωγή ψυχρού νερού από την παρακείμενη πηγή , στον ψυχρό οίκο του λουτρού, είτε για την θέρμανση των δύο άλλων οίκων και των αερισμό των υποκαυστών .
Λέγεται ακόμη ότι ιδρύθηκαν από τον Άγιο στην ευρύτερη περιοχή 24 παραλαυρια με 10-12 μοναχούς το καθένα και αργότερα σύμφωνα πάντα με τον Βιογράφο του Αγίου , Θεόδωρο τον Πρόδρομο γίνεται λόγος για ανέγερση από τον ίδιο , ναού της Θεομήτορος λίγο βορειότερα προς την κατεύθυνση των Θηβών ,αυτή της ζωοδόχου πηγής στην Φούσκενα Πύλης Δερβενοχωρίων και η Μονή του Προφήτη Ηλία στο Τσατσαρι , όπου προϋπήρχε ναός , μετόχι της Μονής Σινά , όπου τιμούσαν την Αγία Αικατερίνη
Η ανέγερση της Μονής της Ζωοδόχου Πηγής σύμφωνα με την τοπική μας παράδοση
Τον 11ος αιώνα σε μια πραγματικά δύσκολη χρονική εποχή όπου η κοινωνία και ο μοναχισμός διακατέχονται από μία μεγάλη ηθική κατάπτωση και παρατηρείται στον ευρύτερο Ελλαδικό χώρο , αποστροφή προς την μοναχική Ζωή , εμφανίζεται στην περιοχή μας ο ‘Όσιος , ως πρότυπο ηθικής και αγιότητας με πρώτο σταθμό του το Ναίδριο του Αγίου Γεωργίου, που βρίσκεται στο Δαριμάρι Δερβενοχωρίων, όπου μόνασε για οκτώ χρόνια σύμφωνα και με το Βιβλίο του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου κκ. Ιερωνύμου ΄΄ Χριστιανική Βοιωτία ΄΄ .
Η φήμη του πολύ γρήγορα περνά τα στενά γεωγραφικά του όρια και αρχίζουν σιγά -σιγά να συρρέουν πλήθη στην περιοχή , όπου έκπληκτοι παρακολουθούν την αγία και καθαρή ζωή του Αγίου , με αποτέλεσμα πολλοί από αυτούς να ελκύονται από τις διδαχές του γέροντα και να ασπάζονται τέλος τον μοναχικό βίο, ώστε να ακμάζει και να αναβιώνει και πάλι ο Κοινοβιακός Μοναχισμός , σε μια εντελώς όμως διαφορετική μορφή , ένα διαφορετικό Κοινοβιακό σύστημα , αυτό που καθιέρωσε ο Άγιος μας , στην ευρύτερη περιοχή της Πάστρας και του Κιθαιρώνα .
Η παράδοση μας θέλει τότε τον Αυτοκράτορα (Αλέξιο τον Α΄) να στρατοπέδευσε στο οροπέδιο της Φούσκενας Πύλης όπου διήρχετο και ο πανάρχαιος Δρόμος Αθήνα-Φυλή Δερβενοχώρια -θήβα , να διανυκτερεύσει . Οι στρατιώτες του όμως λίγο βορειότερα κοντά στις πόρτες Πύλης παρατήρησαν φως σε μια σπηλιά ( σύμφωνα με διήγηση του Πατέρα Αθανάσιου Ιερέα της Πύλης και σήμερα των Σκούρτων υπάρχει σκήτη εκεί που λέγεται ότι ασκήτεψε ο Όσιος Μελέτιος ) και αμέσως κινήθηκαν προς το μέρος αυτό . Εκεί βρισκόταν ο Μοναχός Μελέτιος τον οποίον και παρουσίασαν στον Αυτοκράτορα , λέγεται ότι από θαύμα του Αγίου σιτίστηκαν οι Στρατιώτες και τα ζώα και στο σημείο αυτό , όπου υπάρχει πηγάδι σήμερα με τοπωνύμιο Κομνηνό , πιστεύεται ότι καθ υπόδειξη του γέροντα βρέθηκε το νερό .
Ο Άγιος έχοντας διορατικό χάρισμα γρήγορα εντυπωσίασε τον Αυτοκράτορα και αυτός για να τον ευχαριστήσει τον ρώτησε τι θέλει , ο Άγιος του είπε ότι θέλει σπίτι και αυτός για να θυμηθεί και να εκπληρώσει τον λόγο του , του έδωσε ως ενέχυρο το δακτυλίδι του .
Κάποια στιγμή όμως και ενώ είχε περάσει καιρός , έχοντας όλα γίνει ακριβώς όπως προλέγησαν από τον Άγιο και ο Αυτοκράτορας είχε επιστρέψει στην Βασιλεύουσα έχοντας όμως ξεχάσει την υπόσχεση του , η υγεία της Αυτοκράτειρας Άννας επιδεινώθηκε ( λέγεται από γέροντες του τόπου μας ότι μετά από γέννα , της είχαν πετρώσει τα στήθη – ίσως μετά την γέννηση του Ιωάννη Κομνηνού περί το έτος 1087 ) και εκείνος καλούσε γιατρούς , χωρίς όμως αποτέλεσμα . Τότε θέλει η παράδοση μας να εμφανίσθηκε εκεί ο Άγιος , ως κουρελής- ζητιάνος και ζήτησε να την δει .
Οι Φρουρά είπε στον Αυτοκράτορα ότι ζητούσε επίμονα να εισέλθει στο παλάτι λέγοντας ότι θα την γιατρέψει . Αν και τον απέπεμψαν πολλές φορές από την εμμονή του ο Άγιος κατάφερε τελικά να εισέλθει στην κλίνη όπου θεράπευσε την Αυτοκράτειρα και φεύγοντας άφησε στο προσκέφαλό της , το δακτυλίδι . Αμέσως ο Αυτοκράτορας το αναγνώρισε , θυμήθηκε την υπόσχεσή του και διέταξε να στείλουν αμέσως ζώα και μαστόρους για την ανέγερση της Μονής .
Προφορική παράδοση για την Λεηλασία της Μονής
Η μονή αυτή καταστράφηκε και λεηλατήθηκε από Φούστες Πειρατές περί το έτος 1622 και κατά άλλους το 1626 η δε 360 μοναχοί που υπήρχαν σε αυτήν σφαγιάστηκαν . Συγκεκριμένα οι πειρατές αυτοί αφού ξεμπάρκαραν στον Ωρωπό έφθασαν στην περιοχή μας αφού πρώτα λυμάνθηκαν την ευρύτερη της Τανάγρας Κάνουν λόγω για αυτό και ο Γεώργιος Τσεβάς ο καθηγητής κ. Ορλάνδος και ο Τοπικός Ιστορικός Ερευνητής Θανάσης Κυριάκος από το Κλειδί . Ο γάλλος περιηγητής SPON που επισκέφθηκε την Αττική πολύ αργότερα το 1675 γράφει ΄΄. οι κουρσάροι που αφάνισαν την Ελευσίνα ήταν χριστιανοί και ότι οι κάτοικοι έχουν φύγει γενικώς και δεν βλέπει κανείς παρά μόνο ερείπια , η ίδια κατάσταση προφανώς επικρατούσε και στις γύρω περιοχές ο ίδιος περιηγητής ερχόμενος από Βοιωτία προς Αθήνα σημειώνει ΄΄.. στην Χασιά μπήκαν πριν δύο μέρες χριστιανοί κουρσάροι και το γύμνωσαν .΄΄
Τότε θέλει η τοπική μας παράδοσή μας την Παναγία να κάνει βάρκα την πόρτα της εκκλησίας και να φανερώνεται απέναντι , στην Σαλαμίνα , όπου εξ αφορμής της ιδρύθηκε η μονή της Παναγίας της Φανερωμένης, η πόρτα αυτή βρίσκεται εκεί και σήμερα, με ανάγλυφα τα σημάδια από τα σπαθιά των βαρβάρων .
Στην συγκεκριμένη περιοχή και λίγο βορειότερα προς την τοποθεσία Πόρτες-Πύλης κοντά στο παλιό μονοπάτι υπάρχει το αρβανίτικο τοπωνύμιο ΄΄ Γκούρι η Μυρωδίς ΄΄ που μεταφράζεται στα Ελληνικά΄΄ πέτρα που μυρίζει΄΄ , λέγεται ότι εκεί ακούμπησε η πόρτα της εκκλησιάς και γι αυτό αναβλύζει και ευωδιάζει μύρο, την πέτρα αυτήν την θυμούνται οι κάτοικοι μέχρι πρόσφατα έως το έτος 1950 , η μορφή της ήταν τέτοια , που έδινε την εντύπωση ότι ήταν στον αέρα , κάποιοι κάτοικοι συγκεκριμένα τρία αδέλφια , ίσως από περιέργεια ή για να διαλύσουν τον μύθο την γκρέμισαν , με αποτέλεσμα να βρουν ανεξήγητα τραγικό θάνατο μέσα σε μία εβδομάδα .
Οι γέροντες της Πύλης λένε ακόμη ότι στο μαρμάροθετημένο Πηγάδι Νότια της Μονής , το νερό είναι υφάλμυρο από τότε και ακόμη ότι εκεί που σφαγιάστηκαν οι Μοναχοί Βορειοδυτικά της Μονής το χώμα είναι κόκκινο .
Πιστεύεται ακόμη ότι στον Ναό υπάρχουν υπόγεια δεδαλώδες Τούνελ που επικοινωνούσαν με τα κελλάκια των γερόντων , τα οποία χρησιμοποιούσαν οι Μοναχοί για κρύβονται να διαφεύγουν κατά τις ληστρικές επιδρομές .
Εντός του Ναού στο δάπεδο αυτής έχει αποκολληθεί πλακίδιο και στο σημείο αυτό την ημέρα της εορτής της Ζωοδόχου Πηγής αναβλύζει αγίασμα και στην μονή της φανερωμένης στην Σαλαμίνα υπάρχουν πολλά αντικείμενα της Παναγίας Ζωοδόχου Πηγής μεταξύ των οποίων και η εικόνα της Παναγίας
ΜΙΧΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
ΔΕΡΒΕΝΟΧΩΡΙΤΕΣ στη μάχη της Πέτρας(από Χ ΜΙΧΑ)
H Ένδοξη Νίκη κατά των Οθωμανών , στην Πέτρα της Βοιωτίας και οι Συμβολή των Ταναγραίων και Δερβενοχωριτών
Τα χαράματα της 12 ης Σεπτεμβρίου του έτους 1829 στην Βοιωτική θέση Πέτρα της Βοιωτίας έλαβε χώρα η φερώνυμος μάχη , που επιφύλαξε για τους Έλληνες, ακόμη μία λαμπρή και περιφανή Νίκη , ανάμεσα στις τόσες άλλες , κατά την διάρκεια του εννιάχρονου Αγώνα , για την Εθνική παλιγγενεσία .
Ο Δημήτριος Υψηλάντης την 02 Σεπτεμβρίου 1929 έχοντας πληροφορηθεί έγκαιρα τις προθέσεις των Τούρκων , οι οποίοι επρόκειτο να επανέλθουν στην Λάρισα προς ενίσχυση του στρατού τους , στον πόλεμο Ρωσίας – Τουρκίας , επέλεξε την στενή αυτή δίοδο , μεταξύ Θήβας και Λεβαδιάς και συγκεκριμένα από την Πέτρα μέχρι τους Βρασταμίτες , για να εμποδίσει το πέρασμα τους , από την Βοιωτία στην Θεσσαλία
Μετά από εκνευριστική αναμονή αρκετών ημερών , το απόγευμα της 10 ης Σεπτεμβρίου φάνηκε να πλησιάζει προς την Πέτρα η Τούρκικη Στρατιά που αριθμούσε περίπου 7.000 άνδρες και τέσσερα κανόνια, υπό τον Οσμάν Οτζάκ Αγά , στον οποίο υπάγονταν ο Νιτζάμ Πασάς ως αρχηγός των τακτικών τουρκικών στρατευμάτων και του Ασλάν Μπέη Μουχουρδάρη αρχηγού ατάκτων Τουρκαλβανών.
Όπως γράφει χαρακτηριστικά στα ενθυμήματα του ο Κοσομούλης ο στρατός αυτός, <<εφαίνετο μεταξύ θάμνων, τόσο πολυάριθμος , ώστε εις τους οφθαλμούς μας επαρουσιάζετο ότι ήθελεν μας καταπατήσει και διαβεί >>
Οι Ελληνικές δυνάμεις αποτελούνταν από περίπου 3000 άνδρες και συγκεκριμένα από την Φρουρά του Στρατάρχη με επικεφαλής τον Σπυρομήλιο , τα σώματα του Ευμορφόπουλου και του Γεώργιου Σκουρτανιώτη, τα τμήματα που ήλθαν από την Σαλαμίνα ,δηλαδή την Β΄Χιλιαρχία του Χριστόδουλου Χατζηπετρου , μέρος της Γ΄ με τον Στράτο και μέρος της Ζ΄ με τον Τόλιο Λάζο . Ο Υψηλάντης κάλεσε ακόμη για ενίσχυση την Δ΄ Χιλιαρχία του Διοβουνιώτη , από την Δαύλεια , την Ε΄ χιλιαρχία του Κριεζώτη από το Στεβενίκο και το σώμα του Καρατάσου από την Άμπλιανη
Κατασκευάστηκαν έξι οχυρώματα , την θέση των οποίων μας δίνει ο Κοσομούλης σε ένα σχεδιάγραμμα της μάχης , . Στο οχύρωμα 1ο που βρισκόταν΄΄ επί κεφαλής της ΄Πέτρας , ακριβώς πάνω από τον Δρόμο, πάνω στον απότομο Βράχο ΄΄ βρισκόταν η Β΄Χιλιαρχία (450 άνδρες ) υπό τον Χριστόδουλο Χατζηπέτρο , στο 2ο προμαχώνα που βρισκόταν λίγο νοτιότερα (Διάσελο) τοποθετήθηκε ο Στράτος με τα λείψανα της Γ Χιλιαρχίας(130 άνδρες ) και ο Τόλιος Λάζος με τα λείψανα της Ζ΄ Χιλιαρχίας των Μακεδόνων (150 άνδρες ) , στο 3ο οχύρωμα που ήταν ακόμη πιο νότια τέθηκε ο Σκουρτανιώτης με 300 Ταναγραίους , ενώ στο 4 οχύρωμα πάνω από την Πέτρα ο Διοβουνιώτης με ολόκληρη της Χιλιαρχία του (700 άνδρες ) . Τη φύλαξη του Οχυρώματος 5ου ανατέθηκε σε τμήμα της Φρουράς του Στρατάρχη υπό τον Σπυρομήλιο ενώ το οχύρωμα 6ο ανατέθηκε στον Ευμορφόπουλο με 250 άνδρες . Ο Υψηλάντης με το επιτελείο του παρέμεινε στην Μονή Αγίου Νικολάου . Τέλος ένα Τμήμα 300 ανδρών με επικεφαλής τον Σουλιώτη Οπλαρχηγό Γιάννη Μπαϊρακτάρη έμεινε στην Μονή Παναγιάς μέσα στο Δάσος του Βουνού Ζαγαρά (Ελικών) , στον Πύργο των Βρασταμιτών ενώ το ιππικό υπό τον Χατζηχρήστο τοποθετήθηκε ακόμη πιο πίσω στο δρόμο , προς στο χωριό Σουληνάρι .
Όπως μπορεί να αντιληφθεί κανείς, από την περιγραφή της Μάχης , από τον Κοσομούλη η τοποθεσία είχε οργανωθεί αμυντικά σε όλο το πλάτος και σε αρκετό βάθος και μάλιστα σε δύο γραμμές αμύνης . Από τα οχυρώματα , τα με αριθμό 1,2,3,και 4 βρίσκονταν στην πρώτη γραμμή της επίθεσης, από την Πέτρα μέχρι το χωριό Βρασταμίτες και τα υπόλοιπα δύο, δηλαδή το 5 και 6 στην πίσω γραμμή , ενώ είχαν προβλεφθεί εφεδρείες ανάμεσα στις οποίες και ιππικό . Επίσης το ηθικό των Ελλήνων στρατιωτών ήταν αρκετά καλό γιατί οι άνδρες είχαν συνειδητοποιήσει την σοβαρότητα της κατάστασης
Οι Τούρκοι από την πρώτη στιγμή έδειξαν περιφρόνησης προς τις ολιγάριθμες Ελληνικές δυνάμεις . Τα χαράματα της 12 ης Σεπτεμβρίου το σύνολο των Τουρκικών δυνάμεων κινήθηκε εναντίων των Ελληνικών οχυρωμάτων . Μόλις δόθηκε το σύνθημα της επίθεσης οι Τούρκοι υπό τον Ασλάνμπεη επιτέθηκαν με αλλαλαγμούς , υπό τους ήχους τυμπάνων και σαλπίγγων , με μανία και κανονιοβολισμούς , με τους ιππείς διαιρημένους σε δύο μέρη και τον στρατόν επίσης σε δύο και ο κύριος όγκος τους έπεσε κατά των τριών πρώτων οχυρωμάτων δηλαδή Πέτρας , Διάσελου και ιδιαίτερα στο μέρος που υπεράσπιζε ο Σκουρτανιώτης , με Ταναγραίους και Δερβενοχωρίτες . Οι στιγμές ήταν καθοριστικές .Οι Τούρκοι έφθασαν μέχρι το οχυρό του Σκουρτανιώτη έτοιμοι να εισπηδήσουν σε αυτό . Οι Δερβενοχωρίτες και Ταναγραίου που υπεράσπιζαν το οχυρό πυροβολούσαν αδιαλείπτως και απέκρουαν με τα σπαθιά όσους είχαν προχωρήσει <<μέχρι των χειλών του Προμαχώνα >> . Ο Γ. Σκουρτανιώτης για άλλη μια φορά, αναδεικνύεται περίτρανα , άξιος ηγέτης και λαμπρός πολεμιστής . Η γενναία αντίσταση του επί δύο ώρες, έδωσε καιρό στα εφεδρικά Τμήματα Διοβουνιώτη και Κριεζώτη να τον Βοηθήσουν . Οι Τούρκοι αναχαιτίσθηκαν σε όλα τα σημεία και αφού άφησαν πολλούς άνδρες νεκρούς άνδρες , ματαιώθηκε το εγχείρημα τους καθώς κατάλαβαν ότι η προσπάθεια τους να διασπάσουν την γραμμή των Ελλήνων ήταν μάταιη και αναγκάστηκαν έτσι να υπογράψουν συνθήκη με τον Έλληνα Αρχιστράτηγο .Αν έσπαγε ο προμαχώνας του Σκουρτανιώτη τα πράγματα σίγουρα θα ήταν διαφορετικά στην έκβαση της μάχης .
Στην προφορική μας παράδοση έμεινε η γενναία αντίσταση του Σκουρτανιώτη , την οποία καταμαρτυρεί βέβαια και ο Κοσομούλης στα Ενθυμήματα του , λέγεται μάλιστα από υπερήλικες του χωριού μας ότι ο Σκουρτανιώτης αφηνιασμένος και διαπιστώνοντας στο τέλος της μάχης την κωλυσιεργία των εφεδρικών Τμημάτων , λογομάχησε και απείλησε τον ίδιο τον Υψηλάντη και μάλιστα στην συνέχεια κατ΄ απαίτηση του μπήκε στην συμφωνία παράδοσης και το Ζητούνι (Λαμία ) .
ΜΙΧΑΣ Χρήστος
ΠΗΓΕΣ:
– Ιστορία της Θήβας και της Βοιωτίας , Γεωργ. ΤΣΕΒΑ
– Απομνημονευματα Μακρυγιάννη
– Ενθυμήματα Κοσομούλη
-Ιστορία της Νεώτερης Ελλάδας Διον. Κόκκινου
-Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης Σπυρίδωνα Τρικούπη
-Ιστορία του Ελληνικού έθνους της Εκδοτικής Αθηνών
ΔΕΡΒΕΝΟΧΩΡΙΑ προοπτικές
ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΙΚΙΣΤΩΝ & ΦΙΛΩΝ ΤΣΙΓΚΟΥΡΑΤΙΟΥ ΣΚΟΥΡΤΩΝ είχε εκπονήσει μια μικρή μελέτη για τα ορεινά Δερβενοχώρια το 2007,τα κύρια σημεία τα παραθέτουμαι πιο κάτω.Ας τα δουν οι αρμόδιοι και όχι μόνον….
ΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ
φυσική ομορφιά
(60′ – 70′)
Αθήνα και συνάμα «φαίνεται» μακριά
* Δίπλα στο Δρυμό της Πάρνηθας
ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ
πλεονεκτημάτων της περιοχής του
συνηθειών και συμπεριφορών της
Αθηναϊκής ζωής
* Έλλειψη κεντρικού / θεσμοθετημένου άξονα
ανάπτυξης σωστά επικοινωνημένου
τις εξελίξεις
ΑΠΕΙΛΕΣ
μερίδα του πληθυσμού
περιβάλλον
Ζώνης
Οινοφύτων και Ελευσίνας.
ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ
ανάπτυξη
απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον και στα ιδιαιτέρα
χαρακτηριστικά των Δερβενοχωρίων
“Αράχωβα” τους χειμερινούς μήνες
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ..συνέχεια
«Αν μια γυναίκα είναι ωραία, μιλήστε της για την ομορφιά της. Αν είναι άσχημη, μιλήστε της για την ασχήμια των άλλων γυναικών.»
Τζορτζ Μπέρναρντ Σο
«Δεν υπάρχει ούτε φρούριο, ούτε χρήματα, ούτε και τίποτε άλλο που να φυλάγεται τόσο δύσκολα όσο η γυναίκα.»
Ευριπίδης
«Ένας ηθικολόγος άντρας είναι βασικά υποκριτής. Ενώ μια ηθικολόγος γυναίκα είναι δίχως άλλο άσχημη.»
Όσκαρ Ουάιλντ
«Η γυναίκα κλαίει όταν αδυνατεί να μιλήσει και λιποθυμάει όταν αδυνατεί να κλάψει.»
Μαξίμ Γκόργκι
«Η κοπέλα ελπίζει, η γυναίκα χαίρεται, η γριά αναπολεί.»
Βίκτωρ Ουγκώ
“ Μια γυναίκα όμορφη , μπορεί να είναι και καλή , μια γυναίκα όμως καλή είναι πάντα όμορφη
Διεθνής ημέρα της γυναίκας σήμερα αγαπημένοι μου φίλοι , αξίζει λοιπόν να κάνουμε ένα αφιέρωμα στη γυναίκα μάνα , σύντροφο , σύζυγο , αδελφή , φίλη , αγωνίστρια κλπ..
Ας δούμε όμως τι είπαν για τη γυναίκα
«Αν θέλουμε να έχουμε ήρωες πολιτικούς και φιλοσόφους, πρέπει ν’ αποχτήσουμε μορφωμένες γυναίκες.»
Αμπιγκέιλ Άνταμς
Αυτό το μπουκέτο τριαντάφυλλα είναι για όλες τις γυναίκες του κόσμου , έχει μέσα απ’ όλα τα χρώματα , καλύπτοντας όλο το φάσμα των..συναισθημάτων , απ’ το…πάθος , μέχρι και την ..αγνότητα …
…Αυτή είναι αδέρφια η Γυναίκα , κι’ όπως αλλιώς μπορείτε να την φαντασθείτε , αλλά πάνω απ’ όλα έχει το μέγα προνόμιο , να δίνει…ζωή , γιατί είναι η ίδια .,.η ζωή…
Ας είναι πάντα καλά όλες οι γυναίκες του κόσμου………
5 Μαρτίου 2012
Μαρτίου 2012 και ώρα 12:00 θα διενεργηθεί η ετήσια τακτική Γενική Συνέλευση των
μελών του Συλλόγου στην ταβέρνα «Τασούλη»
στα Σκούρτα Βοιωτίας, για συζήτηση και λήψη αποφάσεων επί των εξής θεμάτων:
Έγκριση πεπραγμένων
Υποβολή απολογισμού οικονομικής διαχείρισης έτους 2011 με την επ’
αυτού έκθεση της Εξελεγκτικής Επιτροπής, έγκρισή του και απαλλαγή του Δ.Σ από
κάθε ευθύνη
·
Πρόγραμμα δράσης έτους 2012
Ανακοινώσεις
της τακτικής Γενικής Συνέλευσης, θα παρατεθεί, με έξοδα του Συλλόγου γεύμα.
Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΜΠΕΡΤΣΙΑΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ
η φωτιά στη ΜΑΖΑΡΕΚΑ
Μαζαρέκα ΣΚΟΥΡΤΩΝ απο Χ ΜΙΧΑ
ΔΕΡΒΕΝΟΧΩΡΙΑ , ΤΟΠΟΣ ΜΕ ΙΣΤΟΡΙΑ..
(Αρχαίες Ευνοστίδες – Μαζαρέκα Σκούρτων )
Ευνοστίδαι : Ήταν Αττικός Δήμος , που είχε επώνυμο τον θρυλικό Ταναγραίο ήρωα Εύνοστο . Ανήκε αρχικά στην Αντιγονίδα και αργότερα στην Πτολαιμαίδα Φυλή . Αναφέρεται σε κατάλογο των Δήμων της Αττικής του 229- 200 π.χ και βρισκόταν βόρεια της Πάρνηθας , κοντά στην οδό του Απόλλωνος που περνούσε στην κοιλάδα του Ασωπού κοντά στην Τανάγρα .
Η θέση αυτή , όπως προσδιορίζεται , από τις διάφορες Ιστορικές πηγές , σε συνδυασμό πάντα και με τα σημερινά ευρήματα της Αρχαιολογικής υπηρεσίας , βρίσκεται εντός των Γεωγραφικών και Διοικητικών ορίων , της Τοπικής Κοινότητας Σκούρτων Δερβενοχωρίων , του νεοσύστατου Δήμου Τανάγρας και συγκεκριμένα στην θέση Μαζαρέκα .
Ο Ιστορικός Γεώργιος Τσεβάς στο Βιβλίο του η Ιστορία των Θηβών και της Βοιωτίας (1926) αναφέρει το πόλισμα αυτό ως Ευνοσιδαις , πιθανόν από παράφραση της λέξης και το τοποθετεί , στην ίδια περιοχή και ειδικότερα σε απόσταση μίας ώρας περίπου από τα Σκούρτα , στις παρυφές της βουνοκορφής Πυργάρι , όπου βρίσκονται και τα ερείπια αρχαίου πύργου (φρουρίου ) , σε ύψος 736 μ . Δηλαδή στην βορειοδυτική πλευρά της Πάρνηθας , κοντά στην Αρχαία Τανάγρα , ανατολικά και Βόρεια των Δερβενοχωρίων πολύ κοντά στα σύνορα με την Αττική ( Μαυρόρεμα) και στα Βόρεια του Πύργου αυτού , όπου πράγματι σύμφωνα και με νεότερες έρευνες της Αρχαιολογικής υπηρεσίας και του Πανεπιστήμιου STANFORD USA , σώζονται ερείπια οικισμού κλασικών χρόνων .
Είναι γνωστό ότι εξω από την πόλη της Τανάγρας μεταξύ πολλών άλλων σπουδαίων μνημείων και Ιερών , υπήρχε το τέμενος του Αχιλλέα και ηρώο του Ευνόστου. Ο Παυσανίας επαινούσε τον τρόπο με τον οποίο οι Ταναγραίοι είχαν διατάξει τα Ιερά τους λέγοντας ότι από όλους τους Έλληνες ,.. οι Ταναγραίοι είχαν κανονίζει ΄΄ καλύτερα τα των θεών΄΄ , επειδή είχαν κτίσει τους ναούς τους , Ψηλότερα από την Πόλη ,΄΄ εν τόπο καθαρώ και εκτός των ανθρώπων ΄΄
Ο Ευνοστος ήταν Μυθικός ήρωας του Δήμου των Ευνοστιδών και κατ’ άλλους δαίμονας , γιος του Ελιέα και της Σκιάδας, που τον λάτρευαν ιδίως στην Τανάγρα ως προστάτη των Ποντοπόρων από τις τρικυμίες (πράγμα που εξηγεί και το όνομά του , καλή επιστροφή ) , αλλά και των στεριανών από τους σεισμούς και την ξηρασία . Για τον Ευνοστο παραδίδει ο Πλούταρχος που αντλεί τις πληροφορίες του από την ποιήτρια Μύρτιδα από την Ανθηδόνα , η οποία υπήρξε και δασκάλα του Πινδάρου ότι επειδή ο ήρωας Έυνοστος ανατράφηκε από την νύμφη Ευνόστη , πήρε από εκείνη το όνομά του . Ήταν ωραίος , δίκαιος , αυστηρός , ζούσε με σωφροσύνη και εγκράτεια και δεν ανταποκρινόταν στον παράφορο έρωτα της κόρης του Κολωνού και εξαδέλφης του Όχνας , η οποία για να τον εκδικηθεί, κατήγγειλε στους αδελφούς της Έχεμο , Λέοντα , Βουκόλο , ότι εκείνος αποπειράθηκε να την βιάσει . Τα αδέλφια της οργίστηκαν και μετά από παρότρυνση της Όχνας , έστησαν ενέδρα στον νεαρό Ευνοστο και τον σκότωσαν . Όταν όμως αποδείχθηκε η αθωότητά του , καθώς η Όχνα μετάνιωσε για την πράξη της και αποκάλυψε την αλήθεια στον πατέρα του Ευνόστου, ο οποίος πληροφόρησε με την σειρά του τoν Κολωνό , η Όχνα αυτοκτόνησε , πέφτοντας από Βράχο και τα αδέλφια της καταδικάστηκαν να ζουν αιώνια κυνηγημένοι, φεύγοντας μακριά από την πατρίδα τους .
Οι Ταναγραίοι τιμώντας την αρετή του Ευνόστου του έστησαν ηρώο και το περιέβαλαν με άλσος . Το τέμενος αυτό έμεινε άβατο και απροσπέλαστο για τις γυναίκες . Μάλιστα όταν είχαν σεισμούς , ανυδρία η θεομηνίες οι Ταναγραίοι απορούσαν και αναζητούσαν μήπως κάποια γυναίκα είχε ξεφύγει από την προσοχή των φυλάκων και είχε πλησιάσει το άλσος του . Πίστευαν επίσης , ότι επιφανείς άντρες , είχαν συναντήσει τον Ευνοστο να πηγαίνει προς την θάλασσα για να πλυθεί (λουστεί) προκειμένου να εξαγνιστεί , επειδή κάποια γυναίκα είχε μπει στο τέμενος του και το είχε μολύνει . Την παράδοση την σχετική με τον Ευνοστο την αναφέρει εκτός από τον Πλούταρχο και ο Διοκλής ο Πεπαρήθιος , στο έργο του Περί Ηρώων .
Οι Αρχαίες Ευνοστίδαις σε συνδυασμό πάντα με τις πηγές που προσδιορίζουν την θέση της και με τα σημερινά ευρήματα της αρχαιολογικής σκαπάνης , ταυτίζονται με τις Ευνοσίδαις που αναφέρει ο Τσεβάς και η αναμφισβήτητη θέση της , κατά πλήρη ακολουθία και αντιστοιχία όλων των στοιχείων είναι η σημερινή Μαζαρέκα με την απέραντη θέα στην Ταναγραική γή και τον Ευβοϊκό κόλπο , αναδεικνύοντας έτσι περίτρανα και την Ιστορική σχέση, στους αιώνες , των Δερβενοχωρίων με την Τανάγρα .
ΜΙΧΑΣ Χρήστος
ΠΗΓΕΣ:
– Λεξικό του Αρχαίου Κόσμου , Εκδόσεις ΔΟΜΗ
– Ιστορία της Θήβας και της Βοιωτίας , Γεωργ. ΤΣΕΒΑ
– ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ ( Αίτια Ελληνικά , 300d στο Aetia Romana et GRAECA263d-304f , επιμ.
J.B. Titchener , Plytarchi moralia , τομ. 2.1, Λειψία 1935 , ανατυπ.1971 .)
– ΦΕΚ της 26/01/1993 Περί κηρύξεως Αρχαιολογικών χώρων στην περιοχή των Δερβενοχωρίων .
– Εγκυκλοπαίδεια ΠΑΠΥΡΟΣ LAROUSE BRITANNICA