Σχολείο: Η αναπάντεχη προέλευση της λέξης

«Κυριακή, γιορτή και σχόλη να ‘ταν η βδομάδα όλη», είχε τραγουδήσει η Αλίκη Βουγιουκλάκη στο τραγούδι «Η Κυριακή», σε στίχους Αλέκου Σακελλάριου και μουσική Γιώργου Ζαμπέτα.

Το «σχολείο», είναι το ίδρυμα που παρέχεται παιδεία κυρίως σε ανηλίκους, όπως λέει το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, παράγεται από την αρχαία λέξη «σχολή». Κι εδώ είναι το ωραίο: αυτή η «σχολή», δηλαδή το ίδρυμα που παρέχει ειδική κατάρτιση και εκπαίδευση μετά τη στοιχειώδη, είναι η ίδια ακριβώς λέξη με τη «σχόλη», που τραγουδούσε κι η Αλίκη! Η «σχόλη», που σημαίνει ημέρα αργίας ή γιορτής, διατήρησε την αρχική σημασία της λέξης «σχολή», με αναβιβασμό του τόνου…

Λοιπόν, η αρχική σημασία της λέξης «σχολή», απ’ όπου βγαίνει και το «σχολείο», όπως είπαμε, είναι «ανάπαυση, ησυχία, ελεύθερος χρόνος»! Η λέξη είναι αβέβαιης ετυμολογίας, λέει το Λεξικό, όμως η εννοιολογική της εξέλιξη είναι εντυπωσιακή. Από την έννοια της ανάπαυσης και της απραξίας η «σχολή» δήλωσε στη συνέχεια και την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου, προκειμένου να καλλιεργήσει κανείς το πνεύμα του, με αποτέλεσμα, όπως διαβάζω στο Λεξικό του κ. Μπαμπινιώτη, να συναντούμε στον Πλάτωνα και στον Αριστοτέλη τη σημασία «σπουδή, φιλοσοφική συζήτηση». Στην ελληνιστική κοινή, η λέξη «σχολή» πήρε τη σημασία του ιδρύματος όπου προσφέρονται συστηματικά τέτοιες γνώσεις…

Ηθικόν δίδαγμα: σχολείο και ελεύθερος χρόνος είναι έννοιες ενιαίες και αδιαίρετες. Πρέπει να έχεις ελεύθερο χρόνο για να καλλιεργήσεις το πνεύμα σου στο σχολείο, που δεν είναι, δεν θα έπρεπε να είναι, ένα σωφρονιστικό κάτεργο ή η «δουλειά» των παιδιών. Ας το θυμόμαστε αυτό όταν φορτώνουμε τα παιδιά μας με χίλιες δυο άλλες επιπρόσθετες δραστηριότητες, από τάε κβον ντο μέχρι μπαλέτο, με τρεις ξένες γλώσσες ενδιαμέσως. Το μεγαλύτερο αγαθό στις αγχωμένες κοινωνίες μας φαίνεται πως είναι ο ελεύθερος χρόνος, για να αναπαυθείς, να παίξεις, να καλλιεργήσεις το πνεύμα σου, να γίνεις άνθρωπος.

Μακάρι η βδομάδα όλη να ήταν μία σχόλη – σχολή: είχε δίκιο η Αλίκη.

Πηγή: Παύλος Μεθενίτης

Μικρή η ποσότητα αλλά φαίνεται η ποιότητα να είναι εξαίρετη..ίδωμεν!

Το πρώτο ελληνικό τρακτέρ και το ανεκπλήρωτο όραμα


Το όνομα του περίφημου μηχανολόγου Μαλκότση, συζητιέται ακόμα και στις ημέρες μας. Το ίδιο και οι μηχανές του.

Η ιστορία ξεκινάει από το όραμα του Μικρασιάτη Σωκράτη Μαλκότση.

Σπούδασε μηχανολόγος-μηχανικός στο ΕΜΠ, απ’ όπου αποφοίτησε το 1919, και στο Πολυτεχνείο της Λειψίας, όπου ολοκλήρωσε τις σπουδές του ένα χρόνο αργότερα.

Μεταξύ 1921 και 1924, εργάστηκε στην εγκατάσταση κέντρων αυτόματης τηλεφωνίας, στην Αμβέρσα, που εκείνη της εποχή αποτελούσε έναν από τους σημαντικότερους εμπορικούς κόμβους της Ευρώπης, προτού επιστρέψει στην Ελλάδα και ανοίξει τεχνικό γραφείο.

Το 1934 ξεκινάει δυναμικά. Προχωράει με έδρα τον Πειραιά στις μηχανικές κατασκευές, ιδρύοντας, με κύριο μέτοχο την Τράπεζα Χίου, την «Τέχνικα Σ. Μαλκότσης Α.Ε. Γενικών και Τεχνικών Επιχειρήσεων».

Το εργοστάσιο στήνεται στον Πειραιά, στην οδό Παπαστράτου και τα κεντρικά στην Αθήνα, στην οδό Σωκράτους.

Κατά την περίοδο του πολέμου, το μηχανουργείο του Μαλκότση συνεργάστηκε με το Ελληνικό Πυριτιδοποιείο και Καλυκοποιείο του Μποδοσάκη και κατασκεύαζε βλήματα για το Βασιλικό Ναυτικό. Στην συνέχεια, το εργοστάσιο επιτάχθηκε από τους Γερμανούς κατακτητές.

Μεταπολεμικά, η εταιρεία αναπτύσσεται και γίνεται μία από τις πλέον δυναμικές της Ελλάδας. Κατασκεύαζε από εξαρτήματα για το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέχρι μηχανουργικά δράπανα, ποτιστικές μηχανές και τελικά ένα ολοκληρωμένο ελληνικό τρακτέρ.

Από τα μέσα της δεκαετίας του 1940 οι πολύ μεγάλες, μετά τον πόλεμο, ανάγκες σε έργα οδήγησαν βαθμιαία τόσο στην αύξηση του αριθμού Διπλ. Μηχανολόγων ΕΜΠ, όσο και στην αύξηση της απασχόλησής τους σε διάφορους τομείς.

Στο εργοστάσιο του Διπλ. Μηχανολόγου Μηχανικού Σ. Μαλκότση, που προπολεμικά λειτουργούσε ως μηχανουργείο, κατασκευάζονταν τώρα εν σειρά μονοκύλινδροι και, σε μικρότερο αριθμό, τετρακύλινδροι κινητήρες Diesel, που στα πρώτα δύσκολα μεταπολεμικά χρόνια κάλυπταν τις ανάγκες των αγροτικών αρδευτικών αντλιοστασίων, αλλά και την κίνηση των πολλών μικρών αλιευτικών σκαφών, τις βιοτεχνικές και άλλες συναφείς εφαρμογές με χαμηλό κόστος.

Στη διάρκεια μιας δεκαετίας παρήχθησαν 30.000 κινητήρες 7 και 15 ΗΡ. Στο εργοστάσιο εργάσθηκαν άνθρωποι που έγιναν μετέπειτα Καθηγητές ΕΜΠ και συμμετείχαν επίσης στα έργα των αντλιοστασίων της λίμνης Υλίκης για την υδροδότηση της Αθήνας.

Το αποκορύφωμα της επιτυχίας για το εργοστάσιο Μαλκότση ήρθε με τη μηχανή ΕΜ ή αλλιώς «Έλσα Μαλκότση».

Ακριβώς όπως ο Emil Jellinek, ο έμπορος αυτοκινήτων που το 1901 έδωσε το όνομα της κόρης του στους κινητήρες των Daimler-Benz, δηλαδή Mercedes, έτσι και ο  Μαλκότσης έδωσε το όνομα της κόρης του στον κινητήρα που έφτιαξε το 1949.

Οι κινητήρες αυτοί χαρακτηρίστηκαν για την αξιοπιστία τους και μάλιστα λειτουργούν μέχρι και σήμερα, όπως μπορεί να επιβεβαιώσει κάποιος, κάνοντας μια σύντομη έρευνα στο διαδίκτυο.

Οι παλαιότεροι αγρότες γνωρίζουν τον παλιό μονοκύλινδρο, κατακόρυφο, υδρόψυκτο πετρελαιοκινητήρα, ισχύος 10-12 ίππων, ο οποίος σε πολλές περιοχές τις χώρας μας εξακολουθεί να λειτουργεί παραγωγικά, έως τις μέρες μας.

Μέσα στα επόμενα χρόνια, ο Μαλκότσης είχε τελειοποιήσει το ομώνυμο τρακτέρ του, το οποίο όμως δεν μπήκε ποτέ σε γραμμή μαζικής παραγωγής.

Τα τρακτέρ, που σχεδιάστηκαν σε συνεργασία με μια βρετανική συμβουλευτική εταιρία, παρήχθησαν για μόνο μερικά έτη, λόγω έλλειψης των χρημάτων, και άλλων πόρων.

Η αντίστροφή μέτρηση φαίνεται ότι ξεκίνησε όταν η βιομηχανία Μαλκότση εκτέθηκε σε υψηλό δανεισμό για να ανταποκριθεί σε μια μεγάλη παραγγελία 1.000 μηχανών για στρατιωτικά οχήματα προς την ΕΛΒΟ.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60, μπήκαν οι τίτλοι τέλους για την ιστορική βιομηχανία, που απασχόλησε εκατοντάδες εργάτες και που όπως αποδεικνύεται δεκαετίες αργότερα, είχε μεγάλα οράματα

πηγη:newsauto.gr

Δίκιο έχουν…

Δίκιο έχουν οι ηλίθιοι, οι παλαβοί, οι ξεροκέφαλοι, οι βίαιοι, οι πάντες – εκτός από τους λογικούς ανθρώπους. Τί άλλο γίνεται μέσα στην ιστορία πέρα από το να εφευρίσκει ο καθένας λογικές εξηγήσεις για τις παλαβομάρες του; Κι αυτό πάλι σημαίνει ότι έρχονται καινούργιοι παλαβοί στο προσκήνιο που τα κάνουν όλα άνω κάτω…..

Ο Τσέζαρε Παβέζε Ιταλός ποιητής, μυθιστοριογράφος, κριτικός λογοτεχνίας και μεταφραστής που συγκαταλέγεται στους σημαντικότερους συγγραφείς του 20ού αιώνα στη χώρα του.

Ύδρα εγκαίνια έκθεσης Β Θεοχαράκη

Πίνακας της έκθεσης «Βασίλης Θεοχαράκης – Γλαυκή Θάλασσα»

Την έκθεση «Βασίλης Θεοχαράκης – Γλαυκή Θάλασσα» στο Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο, στην Ύδρα, εγκαινίασε η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη.

Στη θεματική αυτή έκθεση, όπως τονίζεται σε σχετική ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, παρουσιάστηκαν περισσότερες από τριάντα αντιπροσωπευτικές ελαιογραφίες και υδατογραφίες, όπως ακριβώς τις αποτύπωσε η άκρως ερευνητική ματιά του ζωγράφου, ικανή να αποτυπώνει την κάθε στιγμή με πάσα λεπτομέρεια.

H αρχή της μη αναστρεψιμότητας

Ο Ηράκλειτος ο Εφέσιος, ο αποκαλούμενος Σκοτεινός και επίσης ο φιλόσοφος του πυρός, εξέφρασε την αρχή της μη αναστρεψιμότητας λέγοντας: «Ουκ αν εμβαίης δις τοις αυτοίς ποταμοίς, ου γαρ ρέουσι τα αυτά ύδατα», «Δεν μπορείς να μπεις δύο φορές στους ίδιους ποταμούς, γιατί δεν ρέουν τα ίδια νερά». Με τη λέξη ύδατα εννοούσε επίσης τις συνθήκες που ποτέ δεν είναι οι ίδιες αλλά πάντα αλλάζουν. Εννοούσε επίσης τον χρόνο.

«Στην Ελλάδα υπάρχει η τάση να συνταυτίζουμε τις έννοιες «ατομικότητα – ατομικιστής» με τον «εγωισμό – εγωιστής».
Όταν λέμε «ατομικότητα» εννοούμε έναν άνθρωπο που παίρνει την εικόνα του εαυτού του και από μέσα του, δηλ. αναρωτιέται ποιος είναι.
Στην Ελλάδα παίρνεις την εικόνα του εαυτού σου από το περιβάλλον, από το τι θα πει ο κόσμος.
Ο άνθρωπος με ατομικότητα δυτικού τύπου θα αναρωτηθεί ο ίδιος «έκανα καλά ή δεν έκανα». Θα κρίνει ως υποκείμενο και την ίδια την κρίση του. Βέβαια επηρεάζεται και αυτός από το περιβάλλον και από τους άλλους ανθρώπους, αλλά και το περιβάλλον παύει να θεωρεί ότι καθορίζει την ατομική εικόνα. Υπάρχει επιρροή αλλά δεν είναι καθοριστική».

Στέλιος Ράμφος

Η μεγάλη σημασία των προσώπων

•Η σημερινή εκλογή μου δίνει μια τροφή σκέψης και ιστορικού διαλογισμού.Λένε πως δεν έχουν σημασία τα πρόσωπα αλλά οι πολιτικές.Πρόκειται για μύθευμα ολκής.Τα πρόσωπα γράφουν την ιστορια.Η σημασία τους για τη ροη της ιστοριας είναι καταλυτική.Για φανταστείτε πως θα ήταν η Ελλάδα αν το 74 αντί του Καραμανλή είχε αναλάβει ο Κανελλόπουλος.Αν μετά τον Ανδρεα είχε αναλαβει(λίγο έλειψε) ο Τσοχατζοπουλος.Αν αντί του Τσιπρα ήταν ο Αλαβάνος η ο Δραγασακης.Αν ήταν η Ντόρα και όχι ο Σαμαράς.Αν δεν ειχαν χαλάσει τα computers και εκλέγονταν αντί του Κυριακου το φαβορί Μειμαρακης.Η ιστορία θα είχε γραφτεί αλλοιώς Πως κανείς δεν μπορεί να το πει.Αλλοιώς όμως.Το σφάλμα της γραμμικής ανάλυσης μας ακολουθεί μεθοδολογικά.Έχουμε την ψευδαισθηση ότι ότι συνεβη θα συνέβαινε οπωσδήποτε.Όμως δεν είναι έτσι.Την πορεία την καθορίζει συχνά η τυχαιοτητα ,η σύμπτωση,το αστάθμητο.Γι αυτό οι πρόγονοι μας ειχαν τρεις θεές για τη τυχη η κάθε μια με άλλες αρμοδιοτητες.Την Κλωθώ,τη Λαχεσι,και την Άτροπο.Προσκυνώ τη χάρη και την εύνοια σας Θεές μου.
•Ήρθε ο νους μου σε έναν πρόγονο παρείσακτο της Αριστεράς που τον έφεραν στο προσκήνιο οι συμπτώσεις.Το 1952 στις πιο σκληρές στιγμές του παρακράτους,του παλατιού,της εξάρτησης .των τριφασικών εκλογονοθειων,το παράνομο ΚΚΕ που ευτυχώς-όλοι το λέμε πια- δεν επικράτησε γιατί ποιος ξέρει τι θάμασταν τώρα,άσε,δεμένο στο άρμα της μαμάς Σοβιετιας,αποδέχθηκε έναν μαιευτήρα γιατρό Έλληνα ποντιακής καταγωγής από τη Γεωργία ως πρόεδρο της ΕΔΑ.Νιατο.78 ετών.Είχε διατελέσει υπουργός της Γεωργίας πριν προσαρτηθεί από τους Μπολσεβίκους.Ο ίδιος σοσιαλδημοκράτης εκ πεποιθήσεως.Μενσεβικος.Κάθε άλλο παρά κομμουνιστής.Υπέρ,έγκλημα καθοσιώσεως,της επιχειρηματικότητας.Ίδρυσε ιδιωτική μαιευτική κλινική στη Θεσσαλονίκη αλλά ξεγεννούσε δωρεάν πολλές γυναίκες της προσφυγιάς.Δι ο και τον είπαν γιατρό των φτωχών και τον αγαπούσαν όλοι.Είχε και καλές σπουδες στη Μόσχα.
•Αποτέλεσμα η ΕΔΑ των προδοτών,των ανθελλήνων και των εξόριστων της Γυάρου και της Μακρονήσου 28% στις εκλογές του 58.Πάνω από την Ένωση Κέντρου με τις λαμπερές παλαιοκομματικές προσωπικότητες.Αξιωματική αντιπολίτευση οι κατσαπλιάδες.Το σύστημα έπαθε πανικό.Η CIA έτριβε τα μάτια της.Γιατί;γιατί ήταν υποψήφιος ο σεβάσμιος υπέροχος γιατρός.Τα πρόσωπα που σας έλεγα.Τα πρόσωπα.
•Ποιος;οι νεότεροι δεν θα τον έχουν ακούσει.Ιωάννης Πασσαλιδης.Έβαλε μια νότα στην ταραγμένη δεκαετία του 50.Όταν είδε το φως της μέρας η δικη μου γενιά.

Πάνος Μπιτσαξής

Γιατί δεν ενδείκνυται να χάνουμε την ψυχραιμία μας; Γιατί τότε είμαστε ειλικρινείς….

ΤΣΈΖΑΡΕ ΠΑΒΈΖΕ•

*Ο Τσέζαρε Παβέζε ήταν Ιταλός ποιητής, μυθιστοριογράφος, κριτικός λογοτεχνίας και μεταφραστής που συγκαταλέγεται στους σημαντικότερους συγγραφείς του 20ού αιώνα στη χώρα του.

“Έγινα τρελός, με μεγάλα διαστήματα φρικτής λογικής”.

Άλαν Πόε

Ο Έντγκαρ Άλλαν Πόε ήταν Αμερικανός ποιητής και πεζογράφος. Υπήρξε ένας από τους κύριους εκπροσώπους του αμερικανικού ρομαντισμού

Απαιτώ

Κάποτε κυκλοφόρησε ένας δίσκος με τον τίτλο: Απαιτώ. Ο Αργύρης Ζήλος, που έκανε τότε δισκοκριτική στο Αθηνόραμα, περιορίστηκε να σχολιάσει ξερά: Με τι προσόντα;

Την ίδια αιχμηρή ερώτηση θα μπορούσε να απευθύνει κανείς σε αρχολίπαρους και σπουδαρχίδες, στην πλειονότητα δηλαδή των πολιτευτών που διαγκωνίζονται για να αποσπάσουν την προτίμησή μας. Μάταια όμως, γιατί, κατά πως λέει κι ο Σωκράτης, όσοι έχουν προσόντα και δεν αποζητούν ούτε τιμές ούτε χρήμα, σπάνια πολιτεύονται καθώς θεωρούν σχεδόν ντροπή να αναλαμβάνει κανείς κυβερνητικό αξίωμα με τη θέλησή του. Επειδή όμως μόνον όσοι αρνούνται την εξουσία είναι κατάλληλοι να την ασκήσουν, αυτοί, επιμένει ο Σωκράτης, θα ’πρεπε να εξαναγκάζονται να κυβερνήσουν. Υπό την απειλή ότι αν δεν το πράξουν θα υποστούν τη βαριά τιμωρία να κυβερνώνται από χειρότερούς τους. Από τον φόβο αυτής της τιμωρίας άλλωστε, καταπείθονται καμιά φορά οι άξιοι άνθρωποι να πάρουν το τιμόνι στα χέρια τους.

Λογοθεσιες από τον Ηρακλή Λογοθέτη.

Πηγή: neoplanodion.gr