«Αν θέλεις να αλλάξεις, πρέπει να είσαι πρόθυμος να νιώσεις άβολα»*

* Ίρβιν Γιάλομ

Ο O Irvin D. Yalom (1931-) είναι επίτιμος καθηγητής ψυχιατρικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Στάνφορντ των ΗΠΑ. Μαθητής και συνεργάτης του Rollo May, θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους, εν ζωή, εκπροσώπους της υπαρξιακής σχολής στην ψυχιατρική και είναι συγγραφέας του εγκυρότερου και πληρέστερου εγχειρίδιου υπαρξιακής ψυχοθεραπείας (“Existential Psychotherapy”).

Ο «ασεβής» Ντάριο Φ

Ο «ασεβής» Ντάριο Φο, ο Ιταλός θεατρικός συγγραφέας, με την καυστική του σάτιρα σ΄ αυτό το απόσπασμα διαπερνά τους κοινωνικούς κανόνες.


Ο Ντάριο Φο αμφισβητεί την έννοια της ιδιοκτησίας αλλά κυρίως της έννοιά της, πέραν των υλικών αγαθών. Αμφισβητεί την επιβολή ελέγχου και τη δυναμική της εξουσίας που διέπει την κοινωνία. Ο Φο μπορεί να μην κυριολεκτεί με το ακόλουθο απόφθεγμα: «Ακριβαίνετε εσείς τα πράγματα; Ε, κι εμείς, λοιπόν, δεν τα πληρώνουμε, τα απαλλοτριώνουμε» όμως δείχνει την πλήρη συγκρουσιακή του σχέση με όλα τα καταπιεστικά συστήματα που φιμώνουν τον άνθρωπο.

Μια ωραία παρέα από Ιντεραμερικαν:στα δεξιά ο αείμνηστος Γιώργος Φωτόπουλος και στα αριστερά οι αείμνηστοι Γιώργος Ψαρράς και Μάριος Βιτσεντζάτος

Jeep

Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, κάθε ολοκληρωμένη μονάδα του περίφημου Jeep, αποθηκευόταν και μεταφερόταν αποσυναρμολογημένη σε ξύλινα κουτιά για γρήγορη συναρμολόγηση στο πεδίο της μάχης.
Αυτή η μέθοδος αποθήκευσης εξασφάλιζε την άφιξη των οχημάτων σε ακέραια κατάσταση.

Το Jeep αναπτύχθηκε το 1941 από την Willys-Overland Motors για να καλύψει τις ανάγκες του αμερικανικού στρατού.
Με τετρακίνητο στιβαρό σχεδιασμό, το Willys MB και η εκδοχή του που παραγόταν από την Ford, το GPW, είχε καταστεί απαραίτητο για τις στρατιωτικές μεταφορές.

Μετά τον πόλεμο, η Willys άρχισε να κατασκευάζει πολιτικές εκδόσεις, οι οποίες εξελίχθηκαν στη μάρκα Jeep που γνωρίζουμε σήμερα.

Το όνομα “Jeep” πιθανότατα προέρχεται από την προφορά των γραμμάτων “GP” General Purpose (Γενικού Σκοπού), που χρησιμοποιούνται για την περιγραφή του οχήματος.
Μια άλλη θεωρία υποδηλώνει ότι το όνομα μπορεί να εμπνεύστηκε από τον χαρακτήρα “Ευγένιος το τζιπ” από τα κόμικς του Ποπάι.

Το όνομα Jeep παραμένει εμβληματικό σύμβολο της off-road κατηγορίας.

Το ότι ανεχόμαστε δεν σημαίνει ότι πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό που ανεχόμαστε δεν αξίζει τίποτα παραπάνω.*

* Νικολά Γκομέζ Ντάβιλα, 1913-1994

Αθόρυβος συγγραφέας που έζησε για λίγο στο Παρίσι, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του το πέρασε στη Μπογκοτά δημιουργώντας μια ιδιωτική βιβλιοθήκη με 30.000 τόμους και εκδίδοντας βιβλία σε ελάχιστα αντίτυπα. Το μεγαλύτερο μέρος του έργου του αποτελείται από αφορισμούς (“escolios“) και αποσπασματικές σημειώσεις.
Προς το τέλος της ζωής του, τη δεκαετία του ΄80, κέρδισε την αναγνώριση, κυρίως μέσα από γερμανικές μεταφράσεις του έργου του. Σήμερα θεωρείται ένας από τους πιο ενδιαφέροντες πολιτικούς στοχαστές του 20ου αιώνα

Ένας εύστοχος αφορισμός του είναι:

Η κοινωνία του μέλλοντος: σκλαβιά χωρίς αφέντες.

Η δασκάλα και ο ιερέας της Φουρνάς

•Η ορεινή Ευρυτανία είναι πανθομολογούμενα ονειρεμένος τόπος.Ελάχιστα τον γνωρίζω.Ειναι ένα από τα πολλά ταξιδιωτικά μου ελλείμματα.Εκει είναι το χωριό Φουρνά και παραδίπλα ο Κλειτσος.
Η δασκάλα και ο ιερέας αντιμέτωποι με την βαθμιαία ερήμωση και την διακοπή λειτουργίας του δημοτικού σχολείου έβαλαν αγγελία και προσκάλεσαν πολύτεκνες οικογένειες να μετοικήσουν στο πανέμορφο χωριό τους.Προσφεραν δωρεάν σπίτι,εργασία για το σύζυγο και τα πρώτα έξοδα.Προφανως σε συντονισμό με τους κατοίκους.Ανταποκριθηκαν τρεις ελληνικές πολύτεκνες οικογένειες και μετακομίζουν στη Φουρνα.Το δημοτικό θα λειτουργήσει με 10 παιδάκια.Το γυμνάσιο έχει 10 μαθητές ήδη.Μπραβο στη δασκάλα και τον ιερέα.Χιλια μπράβο.
•Δείχνουν το δρόμο και σε ένα άλλο πρόβλημα.Την διέξοδο σε παράτυπους μετανάστες που βολοδέρνουν και ρέπουν προς τη παραβατικότητα στην Αθήνα και όχι μόνο.Θα μπορούσαν αντι να επαιτούν και να καθαρίζουν τζάμια στα φανάρια να ζωογονήσουν τα χωριά που απειλούνται με εξαφάνιση.Σε ελεγχόμενο αριθμό.Λχ ένα χωριό με 200 κατοίκους θα μπορούσε να δεχτεί 3-5 οικογένειες.Σε 20 χρόνια τα παιδιά τους θα είναι Έλληνες.
•Η Φουρνα έχει την άγνωστη ιστορία της.Οπως και ο γειτονικός Κλειτσος.

Την έχω διαβάσει πριν πολλά χρόνια στο βιβλίο του Γεωργούλα Μπέικου. «Η λαϊκή εξουσία στην Ελεύθερη Ελλάδα».Εκει στην κατοχή, το ΕΑΜ ,δια του συγγραφέως κομμουνιστή Μπέικου ,δημιούργησε θεσμούς αυτοδιοικητικούς με νέους κώδικες και λαϊκά δικαστήρια με αστικές και ποινικές αρμοδιότητες με άξονα την εξωδικαστική επίλυση των διαφορων .Διοτι κατα τη διακήρυξη τους στον Κλειτσό το «αστικό κράτος καταλύθηκε».Λαικη Δημοκρατία Κλειτσού.Προδηλως η εικόνα εμφανίζεται εξωραϊσμένη στο βιβλίο.

Ομως το διάβασα με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.Πως δομήθηκε η ζωή σε ένα χωριό ,για αρκετά χρόνια ,εκτός του ελέγχου των κατακτητών με Εαμική ομπρελλα.Οπως το έβλεπα δεν νομίζω πως το πείραμα θα πολύ άρεσε στο ΚΚΕ.Ηταν πολύ δημοκρατικό για τα γούστα του.Δεν το ξέρω όμως.Στη Φουρνα ήταν και το στρατηγείο του ΕΛΑΣ στον εμφύλιο.
•Πάντα με έλκουν οι ξεχασμένες ιστορίες που βυθίζονται στη σκόνη του χρόνου.

Πάνος Μπιτσαξής

Σοφία είναι η διανοητική κατανόηση των αιώνιων πραγμάτων. Γνώση είναι η ορθολογική αντίληψη εφήμερων πραγμάτων.

Άγιος Αυγουστίνος

Ο ιερός Αυγουστίνος πρεσβεύει, ότι οι άνθρωποι δεν υπήρξαν πάντοτε ότι δεν προορίζονται δια να υφίστανται αιωνίως και ότι η δικαιοσύνη και η κοινωνική αλληλεγγύη απέχουν πολύ από μίαν έστω και σχετικήν τελειότητα. Όπως και αν έχει το πράγμα, επάγεται ο εκκλησιαστικός ούτος Πατήρ, ο προορισμός του ανθρώπου δεν πρέπει να επιζητείται εις αυτήν την ζωήν, αλλ’ όπως διδάσκει ο Χριστιανισμός, εις την μέλλουσαν ακριβώς δε η «Πολιτεία του Θεού» στηρίζει την ελπίδα της σωτηρίας και της οριστικής λυτρώσεως εις την πέραν του τάφου ζωήν.