
Πάρνηθα στα βόρεια


Η διάκριση Ορεινών- Πεδινών, ανάγεται στην Εθνοσυνέλευση της Γαλλικής Επανάστασης του 1789. Τότε, οι ριζοσπαστικοί με τις πλέον επαναστατικές ιδέες, κατέλαβαν το άνω αριστερό μέρος της αίθουσας της Εθνοσυνέλευσης και ονομάσθηκαν Ορεινοί επειδή τα έδρανά τους ήταν στο ψηλότερο μέρος του αμφιθεάτρου. Μεταξύ των Ορεινών ήταν ο Νταντόν, ο Μαρά, ο Σαιν Ζυστ και άλλοι από την ομάδα των Επαναστατών της Γαλλικής Επανάστασης.

Ορεινογραφίες
Τί είναι εκείνο που φτιάχνει φιλίες; τι είναι εκείνο που ατσαλώνει τις ανθρώπινες σχέσεις και τις κάνει τόσο δυνατές, όσο και τα ψηλά βουνά; Ποιο μπορεί να είναι το μέλλον μιας φιλίας που άρχισε κάποτε χρόνια πίσω, καθώς και το μέλλον ενός βουνού που κλυδωνίζεται από τις εξορύξεις; Υπάρχει σωτηρία στο μεγαλόπρεπο βουνό; Πάντως εκεί οι άνθρωποι έρχονται πιο κοντά και οι αδυναμίες παραμερίζονται, στην καθαρότητα της ανθρώπινης προσπάθειας. Μέχρι να γίνει όμως αυτό θα πρέπει να γνωριστούμε..

Στη Βαθιά Λάκκα της Γκιώνας
Ο φίλος μου – όπως και εγώ –ασχολείται με το βουνό κάμποσα χρόνια. Εκδρομούλες, κάποια βουνά, παρεούλες, λίγη αναρρίχηση, μπόλικες κουβέντες γύρο από τον κόσμο του βουνού και ας μην είναι ο τύπος του να μιλάει πολύ. Γνωριστήκαμε χρόνια πίσω στην ξενιτιά, εκεί που τα όνειρα με τα σχέδια έδιναν και έπαιρναν, εκεί που οι χαρές και οι λύπες δεν είχαν σημασία, αφού ανήκαν στο ίδιο όνειρο, το μεγάλο, τότε που τα όνειρα έστηναν καλλίτερους κόσμους. Εγώ να μιλάω περισσότερο και αυτός να ακούει, εγώ να υπόσχομαι πολλά και ο άλλος να κουνάει το κεφάλι. Εγώ να είμαι αισιόδοξος για το αύριο και ο εκείνος απαισιόδοξος γι’ αυτό. Όταν κουραζόμασταν από την σοβαρότητα της κουβέντας και το αδιέξοδό της, αρχίζαμε τα παιχνίδια και τότε συναγωνιζόμασταν στις τρέλες και στα γέλια για να συμφωνήσουμε από κοινού την επιθυμία μας για «αιώνια» φιλία.

Εργασίες εξόρυξης στο βουνό. Απέναντι ο Παρνασσός με το χ. Βάριανη
Κάποτε γυρίσαμε στην πατρίδα, ο καθένας φορτωμένος το δικό του σακίδιο. Τραβήξαμε το δρόμο ξέχωρα για πάνω από δέκα χρόνια, κρατώντας ο καθένας για τον εαυτό του ό,τι θα μπορούσε ν’ αντέξει στον χρόνο. ‘Έμειναν κάτι συζητήσεις για την ομορφιά του τόπου μας και κάποιες νοητές περιπλανήσεις στα ορεινά που κάναμε στην ξενιτιά για βουνοκορφές, που δεν είχαμε ποτέ περπατήσει και φυσικά σκαρφαλώσει. Για την «άγνωστη» ομορφιά των ορεινών μας! Και αυτά έμειναν στον καθένα μας. Μετά από χρόνια, δεν μας έφεραν κοντά τα παιδιά μας ούτε και κάποιες δουλειές. Οικογενειάρχες με δουλειά, σπίτι και αμάξι είχαμε μπει για τα καλά στην «ζωή» αν δεν το λέμε κάπως αλλιώς αυτό!. (Μαγκανοπήγαδο)..
Αφήσαμε όλα αυτά στην άκρη και δώσαμε το πρώτο μας ραντεβού (επανένωσης) στα ψηλώματα της Γκιώνας. Γιατί διαλέξαμε την Γκιώνα; Είχε και αυτό τους λόγους του. Άνοιξη στην Γκιώνα. Ένας ήλιος να καίει και κάτι σύννεφα να απειλούν, μαζί με τα δυνατά τραντάγματα του τόπου απ’ τα συνεργεία που συνέχιζαν αμέριμνα το έργο τους. Η Κίνηση Προστασίας Εθνικών Δρυμών, μια οικολογική οργάνωση, έδειξε το ενδιαφέρον της για την Γκιώνα. Το βουνό αποτελεί ένα αξιόλογο οικοσύστημα, το οποίο, παρά την σημασία του, όχι μόνον δεν απολαμβάνει κανενός είδους προστασίας, αλλά επιπρόσθετα απειλείται άμεσα με ολοκληρωτική καταστροφή, όπως έχει επισημανθεί ήδη από διάφορες οργανώσεις, όπως ο Χιονοδρομικός Ορειβατικός Σύλλογος Άμφισσας, αλλά και από πλήθος μεμονωμένων ατόμων. Από το 1984 άρχισε η κινητοποίηση της Κίνησης με διάφορες εκδηλώσεις ενημέρωσης και διαμαρτυρίας, με αρθρογραφία σε οικολογικό τύπο και αλλού. (Βλέπε: Τριαντάφυλλου Αδαμακόπουλου Γιώργου Σφήκα, Βασίλη Χατζηρβασάνη1988: Αξιολόγηση και διαχείριση του οικοσυστήματος της Γκιώνας). ‘Έχουμε και λέμε,

«Έρημες» στάνες και μαντριά στα ψηλώματα της Γκιώνας
Συνεχίστε την ανάγνωση του “Δυο φίλοι απ’ τα παλιά, και η Γκιώνα που τρίζει..”

Οι πολιτισμένοι λαοί κερδίζουν την εξουσία με την ψήφο των πολλών, κυβερνώνται με την ικανότητα των ολίγων και μεγαλουργούν με την πνοή του ενός.
Ελευθέριος Βενιζέλος

«Έκανα ένα τεράστιο λάθος. Δεν πίστεψα ποτέ, ότι στον κόσμο που ζούμε, τα συναισθήματα θα μπορούσαν να υπερνικήσουν κάθε λογική στις επιχειρήσεις»
Αριστοτέλης Ωνάσης


Εάν με ρωτούσαν «Τι είναι η σκλαβιά»; και έπρεπε να απαντήσω με μια λέξη, θα έλεγα «φόνος» και θα γινόμουν αμέσως κατανοητός. Δεν θα χρειαζόταν κανένα επιπλέον επιχείρημα για να δείξω ότι το να αφαιρείς από κάποιους τις σκέψεις τους, τις επιθυμίες τους, την προσωπικότητά τους είναι μια εξουσία ζωής και θανάτου, και το να σκλαβώνεις έναν άνθρωπο είναι σαν να τον σκοτώνεις. Επομένως γιατί στην ερώτηση «Τι είναι η ιδιοκτησία;» να μην απαντήσω «Κλοπή»;
Pierre-Joseph Proudhon, 1809-1865, Γάλλος.
Είναι ο πρώτος που αυτοχαρακτηρίστηκε αναρχικός

Οι καινοτόμοι του μέλλοντος(future innovators). Η άλλη Ελλάδα.
•Τρεις μαθητές από την Πάτρα,ο Γιάννης Ράγκος, η Αλίκη Ράγκου, ο Κωνσταντίνος Μαζαράκης με προπονητή τον Σπυρίδωνα Τσουκαλά κατέκτησαν την πρώτη στην Ευρώπη και τέταρτη στο κόσμο θέση στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα Ρομποτικής,(τεχνητή νοημοσύνη) Μεταξύ 76 χωρών και σχεδόν 300 συμμετοχών.
Κάθε συμμετοχή είχε πριν διαγωνισθεί με άλλες σε εθνικό επίπεδο. Η κατηγορία του διαγωνισμού ήταν οι future innovators. Οι καινοτόμοι του μέλλοντος. Πως πήγαν εκεί; Προφανώς όχι από το αξιότιμο Υπουργείο Παιδείας .Με ιδιωτική χορηγία της Cosmote η οποία πανηγυρίζει, και πολύ καλά κάνει, με ανακοινώσεις και δηλώσεις στελεχών. Τα παιδιά δεν έδωσαν συνεντεύξεις γιατί δεν προκάλεσαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Είμαι όμως βέβαιος ότι το χαίρονται τα ίδια και καμαρώνουν οι άξιοι γονείς.
•Είναι θαυμάσιο το θέμα που επέλεξαν. Κατασκεύασαν σύστημα που με ταχύτατο τρόπο μετασχηματίζει σε γραφή braille (η γραφή για τους στερούμενους οράσεως), και ήχο, τις σημειώσεις του καθηγητή στον πίνακα της τάξης, βιβλία και χειρόγραφα έτσι ώστε οι μαθητές που στερούνται όρασης να παρακολουθούν και να μελετούν τα μαθήματα χωρίς να υπολείπονται σε δυνατότητες από τους συμμαθητές τους. Χίλιες φορές μπράβο στα παιδιά.
•Οι αστείρευτες δυνάμεις και πηγές της χώρας μας που αύριο θα απορροφηθούν από αμερικανικά πανεπιστήμια και εταιρείες και δύσκολα θα παραμείνουν εδώ. Brain drain.
•Η δημοσιότητα περιορισμένη. Προέχουν άλλα. Ο Μίχος,ο γυναικοκτόνος, το παλτό στο Λονδίνο της καλής μας τραγουδίστριας κλπ. Δεν λέω πως κάθε θέμα δεν πρέπει να μας απασχολεί όχι όμως με βομβαρδισμό λεπτομερειών νοσηρής φύσεως. Υπάρχει και η άλλη Ελλάδα. Των πολλών των αναρίθμητων δημιουργικών ανθρώπων. Εν προκειμένω τους εντοπίζει η Cosmote και όχι το εκπαιδευτικό σύστημα όπως θα όφειλε,όπως θα έπρεπε. Χωρίς καθόλου να αποκλείονται δράσεις του ιδιωτικού τομέα.
Πάνος Μπιτσαξής

Οι κριτές επί τω έργω !

