FT: Η εκκλησιαστική αντιπαλότητα στην Ορθοδοξία έχει πολιτικά κίνητρα
Είναι ένας αγώνας εξουσίας για επιρροή στους ορθόδοξους χριστιανούς, αλλά είναι και βαθιά πολιτικός
Στα πολιτικά κίνητρα ενός ακόμη “σχίσματος” στην Ορθόδοξη Εκκλησία αναφέρεται δημοσίευμα των Financial Times, και της Roula Khalaf, η οποία μίλησε με ρώσους αξιωματούχους της Εκκλησίας, για τη γεωπολιτική διάσταση της στάσης των Εκκλησιών.
“Οποιοσδήποτε σχίσμα είναι κακό”, λέει ο Vladimir Legoida, αξιωματούχος της ρωσικής εκκλησίας, ο οποίος αναφερόμενος στο Μεγάλο Σχίσμα του 1054, τη διάσπαση των Καθολικών και Ανατολικών Ορθοδόξων Εκκλησιών, επισημαίνει ότι “αυτή ήταν μια πληγή στο σώμα του Χριστιανισμού.
“Τη θυμόμαστε ως τραγωδία”.
Η Ρωσία τώρα θρηνεί μια νέα πληγή.
Προς απογοήτευση των αξιωματούχων της εκκλησίας και της κυβέρνησης του Vladimir Putin, το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης, άνοιξε τον περασμένο μήνα το δρόμο για την Ουκρανία να έχει την δική της εκκλησία, ανεξάρτητη από τη Μόσχα.
Παρόλο που η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι αποκεντρωμένη, χωρίς ενιαία ανώτερη εξουσία, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος της Κωνσταντινούπολης έχει μια ορισμένη πνευματική ηγεσία.
Η θέση του έχει σημασία.
Η κίνηση του έδωσε ένα πλήγμα στη θρησκευτική υπεροχή της Ρωσίας στην Ουκρανία και άνοιξε ένα άλλο κεφάλαιο στη μακρόχρονη μάχη μεταξύ του Κιέβου και της Μόσχας.
Σε αντίποινα, η ρωσική εκκλησία έσπασε όλους τους δεσμούς με την Κωνσταντινούπολη, θέτοντας ένα νέο ιστορικό σχίσμα που αφήνει άλλες ορθόδοξες εκκλησίες να κλονίζονται μεταξύ Μόσχας και Κωνσταντινούπολης.
Όπως και εγώ, πολλοί στον Ορθόδοξο κόσμο έχουν αιχμαλωτιστεί από τον πόλεμο των πατριάρχων – τον Ρώσο Κύριλο, τον Βαρθολομαίο της Κωνσταντινούπολης και τον Φιλάρετο της Ουκρανίας.
Είναι ένας αγώνας εξουσίας για επιρροή στους ορθόδοξους χριστιανούς, αλλά είναι και βαθιά πολιτικός.
Η διαμάχη είναι μια βολική διάσπαση για τον Petro Poroshenko, Πρόεδρο της Ουκρανίας, ο οποίος αναμένεται να επανεκλεγεί το επόμενο έτος.
Έχει προσδώσει στον αγώνα για την ανεξαρτησία της ουκρανικής εκκλησίας ένα μέρος της κίνησης του Κιέβου να ξεφύγει από τη ρωσική ανάμειξη και να ενταχθεί περισσότερο στην Ευρώπη.
Η έννοια της “Τρίτης Ρώμης”, που χρησιμοποιείται συχνά για τη Μόσχα, “καταρρέει”, δήλωσε ο Petro Poroshenko πρόσφατα.
Η πολιτικοποίηση της εκκλησιαστικής αντιπαλότητας ήταν αναπόφευκτη, καταλήγει η αρθρογράφος, μετά από την περιγραφή περιστατικών αντιπαλότητας, στις εκκλησίες της Ουκρανίας.
“Οποιοσδήποτε σχίσμα είναι κακό”, λέει ο Vladimir Legoida, αξιωματούχος της ρωσικής εκκλησίας, ο οποίος αναφερόμενος στο Μεγάλο Σχίσμα του 1054, τη διάσπαση των Καθολικών και Ανατολικών Ορθοδόξων Εκκλησιών, επισημαίνει ότι “αυτή ήταν μια πληγή στο σώμα του Χριστιανισμού.
“Τη θυμόμαστε ως τραγωδία”.
Η Ρωσία τώρα θρηνεί μια νέα πληγή.
Προς απογοήτευση των αξιωματούχων της εκκλησίας και της κυβέρνησης του Vladimir Putin, το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης, άνοιξε τον περασμένο μήνα το δρόμο για την Ουκρανία να έχει την δική της εκκλησία, ανεξάρτητη από τη Μόσχα.
Παρόλο που η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι αποκεντρωμένη, χωρίς ενιαία ανώτερη εξουσία, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος της Κωνσταντινούπολης έχει μια ορισμένη πνευματική ηγεσία.
Η θέση του έχει σημασία.
Η κίνηση του έδωσε ένα πλήγμα στη θρησκευτική υπεροχή της Ρωσίας στην Ουκρανία και άνοιξε ένα άλλο κεφάλαιο στη μακρόχρονη μάχη μεταξύ του Κιέβου και της Μόσχας.
Σε αντίποινα, η ρωσική εκκλησία έσπασε όλους τους δεσμούς με την Κωνσταντινούπολη, θέτοντας ένα νέο ιστορικό σχίσμα που αφήνει άλλες ορθόδοξες εκκλησίες να κλονίζονται μεταξύ Μόσχας και Κωνσταντινούπολης.
Όπως και εγώ, πολλοί στον Ορθόδοξο κόσμο έχουν αιχμαλωτιστεί από τον πόλεμο των πατριάρχων – τον Ρώσο Κύριλο, τον Βαρθολομαίο της Κωνσταντινούπολης και τον Φιλάρετο της Ουκρανίας.
Είναι ένας αγώνας εξουσίας για επιρροή στους ορθόδοξους χριστιανούς, αλλά είναι και βαθιά πολιτικός.
Η διαμάχη είναι μια βολική διάσπαση για τον Petro Poroshenko, Πρόεδρο της Ουκρανίας, ο οποίος αναμένεται να επανεκλεγεί το επόμενο έτος.
Έχει προσδώσει στον αγώνα για την ανεξαρτησία της ουκρανικής εκκλησίας ένα μέρος της κίνησης του Κιέβου να ξεφύγει από τη ρωσική ανάμειξη και να ενταχθεί περισσότερο στην Ευρώπη.
Η έννοια της “Τρίτης Ρώμης”, που χρησιμοποιείται συχνά για τη Μόσχα, “καταρρέει”, δήλωσε ο Petro Poroshenko πρόσφατα.
Η πολιτικοποίηση της εκκλησιαστικής αντιπαλότητας ήταν αναπόφευκτη, καταλήγει η αρθρογράφος, μετά από την περιγραφή περιστατικών αντιπαλότητας, στις εκκλησίες της Ουκρανίας.
www.bankingnews.gr